1402.2.25.pdf
1.6M
✳️نقشآفرینی سیاسی آیتالله مصباح در آغاز نهضت امام خمینی(ره)
📌انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان
🔹ماجرای انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال 41
🔸تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی که به موجب آن شـرط «مسلمان بـودن، سوگند بـه قرآن کریـم و مرد بودن انتخاب کنندگان و کاندیداها» تغییر مییافت در 14 مهر 1341 بـه تصویب کابینـه اسدالله علم رسیـد.
🔹آیت الله مصباح در شرح این ماجرا میگوید: «مسئله تصویب نامه دولت علم که شروع شد، مراجع عکس العملهای خاصی نشان دادند؛ اما عکس العمل امام جدیتر و در حد سخنرانی در مسجد اعظم بود. ایشان تنها به اعلامیه اکتفا نکردند؛ بلکه یک حرکت علنی عمومی را شروع کردند. قبلاً هم به بازارها اطلاع داده و هماهنگی شده بود که من دقيقاً نوعِ ساز و کارش را نمیدانم و یادم نیست که به چه وسیلهای این کار انجام شد؛ اما بودند کسانی از معتمدین و سران بازار که به امام ارادت داشتند، بیشتر این ارادت هم از جهت شرکت در درس اخلاق امام بود و وقتی فهمیدند ایشان میخواهند پا به میدان بگذارند و سخنرانی مهمی داشته باشند، مردم و طلبهها به شکل گستردهای آمدند و ایشان سخنرانی مفصّلی در مورد مسائل روز ایراد کردند. حرکت امام نسبت به سایر مراجع و علما بسیار عمیقتر بود و معلوم میشد که ایشان مسئله را خیلی جدی گرفتهاند.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،25اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۵ )
🔹 حق رأی زنان و امثال آن نمیتواند نسبت متناسبی با عملکرد رژیم پهلوی در سی سال قبل از آن در حوزه زنان داشته باشد .
🔸برای رژیمی که با خشونت، آزادی حق استفاده از لباس ملی و فرهنگی را از زنان ایران سلب کرد و صدها نفر را برای کفش و کلاه به خاک و خون کشید و به زور سر نیزه و خشونت و سرکوب، چادر از سرزنان پاکدامن ایران ربود و هزاران زن و دختر را خانه نشین کرد، شعار حمایت از حق رأی و آزادی زنان شعاری فراتر از شعور سیاسی و عملکرد تاریخی یک رژیم کودتاچی و سرکوبگر بود.
🔹بدیهی بود که یک ملت سرکوب شده و یک رهبر بیدار با مقایسه این شعار با عملکرد رژیمی که چنین شعاری سر میدهد، متوجه شوند که این شعار بستری است برای فراهم کردن نیات فاسدی که هنوز برای جامعه آثار آن مشهود نیست.
🔸 پیشینه تاریخی سه دهه از جنایت کشف اجباری حجاب، که آن هم با شعار آزادی زن آغاز شد و به سمت نابودی عفت اجتماعی به هم خوردن بنیاد خانوادهها و رواج سوداگری قلعه و روسپیخانهها گام برداشت هنوز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نشده بود.
📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص129.
🆔 @Bonyadtarikh
🟡نگاهی تاریخی بر نحوه تغییر محل تبعید امام از ترکیه به عراق در سال ۱۳۴۴
⭕️ در تاریخ 17شهریور1344، شاه از طریق مهندس شریف امامی طی پیام شفاهی به آقای سید احمد خوانساری اعلام می دارد: «خمینی را به عراق می فرستم و یا به ایران خواهم خواست»
⭕️ با توجه به ترس شاه نسبت به استقبال مردم از حضور امام در ایران، چاره ای جز انتقال امام به عراق متصور نبود.
⭕️ اگرچه در برخی اقوال ذکر شده که انتقال امام به عراق بنا بر درخواست و پیشنهاد ایشان بوده است لیکن خودشان در نجف در این باره فرمود: «نه در این مورد و نه در مورد دیگری، من کوچکترین درخواست یا پیشنهادی ندادم» شهید سید مصطفی خمینی نیز که در این سفر همراه امام بود در این خصوص گفت: «تقریبا 24 ساعت پیش از حرکت به عراق از موضوع مطلع شدیم»
⭕️ با نگاهی گذرا به جو فکری و سیاسی عراق و خصوصا حوزه علمیه نجف به خوبی می توان دریافت که رژیم شاه و سازمان CIA با انگیزه تاثیر مهره های مرموز استعمار و عناصر کوته فکر و عقب مانده حوزه علمیه نجف به امید خاموش کردن صدای حق طلبانه و آسمانی امام را از تبعیدگاه ترکیه به عراق روانه ساختند تا برای همیشه ایشان را نه تنها از صحنه سیاست بلکه از جرگه روحانیت نیز کنار بگذارند.
⭕️ بدین ترتیب روز سه شنبه 13 مهرماه 1344 هواپیمای حامل امام از ترکیه به عراق عزیمت و در ساعت 2 بعد از ظهر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.
📚 سیدحمید روحانی ، نهضت امام خمینی، جلد دوم، ص139-159.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آگاهی دادن امام خمینی به حزب الله
💢حضور حجت الاسلام سید حمید روحانی در برنامه جریان شبکه یک مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
🆔 @Bonyadtarikh
72.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍عمود بلند خیمه
🆔 @Bonyadtarikh
دیوار حائل و نکته ای از این پرونده.pdf
353.9K
💢 دیوار حائل و نکتهای از این پرونده
🔶منظور از دیوار حائل، خط سبز یا همان مرز خیالی جداکننده اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ با #کرانه_باختری است. در یک سوی یا خط، #رژیم_صهیونیستی حکومت جعلی خود را با حاکمیت مطلق پیریزی کرده و در سوی دیگر تنها شهرکهایی با ساکنین یهودیاش، از مظاهر اشغالگری که از سال ۱۹۶۷ با جنگ ۶ روزه، همچنان رو به افزایش و توسعه حضور خود در منطقه است. در غرب آن بیشتر یهودیان و درشرق دیوار، فلسطینیان ساکن هستند. با این تفاوت که هر دو طرف متعلق به فلسطینیها ولی تحت اشغال اسرائیل است.
🔷از سال ۲۰۰۰ با وقوع انتفاضه الاقصی، تعداد زیادی از فلسطینیان توانستهاند با گذر از این خط سبز و عملیات متعدد، امنیت اراضی اشغال شده را بهم ریزند. این اتفاقات تا آنجایی ادامه یافت که نه سیستم امنیتی و نه سیستم نظامی رژیم صهیونیستی قادر به مهار نداشت و جای حل آن، به احداث دیوار حائل منجر شد.
🔶با کاملتر شدن این دیوار، ۱۲ هکتار یعنی چیزی بیشتر از ۴۵ درصد از خاک فلسطین، خسارت وارد شده و باعث سلب آرامش آنها بوده است. در کنار این ناکامی برملا شدن چهره ناخوشایند صهیونیسم در صحنه جهانی بسیار ناگوارتر است، زیرا این دیوار در عرصه جهانی به عنوان دیوار نژادپرستانه یاد میشود و بسیاری از انجمنهای حقوق بشری با مسافرت به #فلسطین اشغالی، به تبلیغ برای برچیدن آن اقدام میکنند.
#فصلنامه #کرانه_باختری #رژیم_صهیونیستی #فلسطین
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15مهر1357
🔹صبح امروز تظاهرات گستردهای با شرکت دانشآموزان، معلمان، بازاریان و کارمندان در تعدادی از خیابانهای خمین برپا شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعار، خواستار بازگشت امام به ایران بودند. در پی این تظاهرات ادارههای خمین تعطیل شد و فرهنگیان این شهر دست به اعتصاب زدند.
🔸 #آیتالله_صدوقی با ارسال تلگرافی به امام آمادگی خود و مردم #یزد را برای اجرای فرامین رهبر انقلاب یادآور شد.
🔹آیتالله صدوقی با ارسال تلگراف برای #ژیسکاردستن رئیس جمهور #فرانسه، از ایشان خواست که فرانسه میزبان خوبی برای شخصیتی جهانی یعنی امام خمینی باشد.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص90-92
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۶ )
🔹 اساس مخالفت هوشمندانه امام با تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی داستان مخالفت امام و سایر علما با تصویبنامه غیر قانونی انجمنهای ایالتی و ولایتی، داستان مخالفت با حق رأی زنان نبوده و نیست.
🔸امام خمینی(ره) پس از آزادی از زندان، در سخنرانی 26 فروردین 1343ش. اصل تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی و وقایع بعد از آن و مسئله آزادی زنان را دقیقا تحلیل کرد و فرمود: « ما با ترقی زنها مخالف نیستیم، ما با این فحشا مخالفیم، با این کارهای غلط مخالفیم، مگر مردها در این مملکت آزادی دارند که زنها داشته باشند؟ مگر آزادی مرد و آزادی زن با لفظ درست میشود».
📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 130.
🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی
📌چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۴۳
🔹ساواک امروز خبر داده است که جلسه درس اصول آیتالله خمینی بنا به تقاضای طلاب و شاگردان ایشان به علت کمبود جا به مسجد اعظم قم منتقل شده است.
بر پایه همین گزارش؛ چندی قبل چند نفر از طلاب به نام شیخ رضا محلاتی و سید رسولی و حجازی و شیخ احمد منتظری و محمدی رودسری به نمایندگی از طرف عده زیادی از طلاب قم از خمینی تقاضا نمودند که بعدازظهرها نیز مجلس درسی از طرف ایشان دایر شود. آقای خمینی با پذیرش این تقاضا مدتی بعدازظهرها در کوچه آقازاده مسجد سلماسی، اصول تدریس میکردند.
🔸این گزارش میافزاید: چون تعداد محصلین علوم دینی زیاد و محل کوچک بوده طلاب مزبور خواهش میکنند که این مجلس درس به مسجد مرحوم آقای بروجردی ( مسجد اعظم ) یعنی همان جایی که صبحها تدریس میکنند منتقل شود خمینی هم قبول میکند و فعلا مدتی است خمینی از ساعت 5 تا 6 بعدازظهر در مسجد اعظم اصول تدریس میکند.
📚 قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج6، ص389.
🆔 @Bonyadtarikh
53.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥چکیده بیانات مقام معظم رهبری در خطبه اول نماز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳
💠 مقام معظم رهبری (مدظله العالی):
🔹ولایت یعنی چه؟ یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر؛ این شد سیاست قرآنی برای مسلمانها. سیاست قرآن برای مسلمانها این است که ملّتهای مسلمان، گروههای مسلمان، با یکدیگر همبستگی داشته باشند.
🔸نقطهی مقابل این سیاست، سیاست دشمنان اسلام است؛ یعنی مستکبران و متجاوزان عالم. سیاست آنها «تفرقه بینداز و حکومت کن» است؛ مبنای کار آنها تفرقهافکنی است. این سیاست تفرقهافکنی را در کشورهای اسلامی با انواع ترفندها تا امروز اجرا کردهاند، هنوز هم دستبردار نیستند و موجب میشوند که دلهای ملّتهای اسلامی نسبت به هم مکدّر بشود؛ امّا امروز ملّتها بیدار شدهاند. امروز روزی است که امّت اسلامی میتواند بر این ترفند دشمنان اسلام و مسلمین فائق بیاید.
🔹دشمن ملّت ایران همان دشمن ملّت فلسطین است، همان دشمن ملّت لبنان است، همان دشمن ملّت عراق است، همان دشمن ملّت مصر است، دشمن ملّت سوریه است، دشمن ملّت یمن است؛ دشمن یکی است، شیوههای دشمن در کشورهای مختلف، مختلف است.
🔸فلسطین مال کیست؟ ملّت فلسطین چه کسانی هستند؟ این اشغالگران از کجا آمدهاند؟ ملّت فلسطین حق دارد در مقابل آنها بِایستد؛ هیچ محکمهای، هیچ مرکزی، هیچ سازمان بینالمللیای حق ندارد به ملّت فلسطین اعتراض کند که چرا در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی سینه سپر کردید
#نماز_جمعه #مقام_معظم_رهبری #13_مهر #همبستگی_اسلامی #مقاومت_فلسطین #دفاع_از_حقوق_ملتها #حزبالله #اسرائیل #ایران
🆔 @Bonyadtarikh
💠بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16مهر1357
🔹آیتالله #محمدعلی_قاضی_طباطبایی و میرزا #حسن_انگجی- 2نفر از روحانیان سرشناس #تبریز- با ارسال تلگرافی به #ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه، از او خواستند تا مقدم امام خمینی را گرامی داشته و ضمن رعایت احترام کامل، از ایشان محافظت کنند.
🔸بنابر گزارش #روزنامه_آیندگان تا ساعت 19:30 بیش از 20هزار نفر از مردم #آمل برای خونرسانی به مجروحان و حمل جنازه شهیدانشان، مقابل بیمارستان این شهر گرد آمدند. #روزنامه_رستاخیز نیز در گزارشی از وقایع این شهر نوشت که تظاهرات آمل تا ساعت 21 ادامه داشت و پلیس به مقابله با مردم پرداخت.
🔹در پایان امروز هواری #بومدین رئیس جمهور #الجزایر، با ارسال پیامی برای امام نوشت شما میتوانید هر زمان که ضروری بدانید در الجزایر بمانید و اینجا را وطن دوم خود بدانید.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص104-113
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی؛ جرقه آغاز مبارزه
🔹به دنبال اعلام #تصويبنامه_انجمنهاى_ايالتى در جرايد عصر تهران در روز 16 مهر 1341، امام خمينى بیدرنگ #علماى_طراز_اول_قم را به نشست و گفتگو پيرامون اين تصويبنامه دعوت كرد و ساعتى بعد، اولين نشست علماى قم در منزل حاج #شيخ عبدالكريم_حائرى تشكيل شد.
🔸شركت كنندگان در آن، علاوه بر آيت اللّه زاده حائرى (حاج آقا مرتضى) كه جنبه ميزبانى داشت، #امام_خمينى، آقايان #گلپايگانى و #شريعتمدارى بودند.
🔹امام در اين نشست، براى آنان دورنماى سياه و وحشتبار آتيه را ترسيم كرد، نقشههاى خانمانسوز و ايران بربادده رژيم شاه و مأموريت او را در پاسدارى از منافع استعمار در ايران كه با #نابودى_اسلام و ملت مسلمان همراه میباشد بازگو ساخت؛ توطئهها و دسيسههاى خطرناكى را كه در پشت پرده عليه اسلام و مبانى قرآن در جريان است تشريح كرد؛ مسئوليت سنگين علما و #زعماى_روحانيت را در اين عصر تاريک در برابر نقشههاى خطرناک عوامل و ايادى استعمار يادآورى كرد و هشدار داد كه اگر در مقابله و مبارزه با اين خطرات قريب الوقوع مسامحه بورزيم و دير بجنبيم، اسلام، ملت مسلمان و كشورهاى اسلامى را در معرض سقوط و زوال قرار دادهايم و در پيشگاه قرآن و پيامبر عظيمالشأن، مؤاخذ و مسئول خواهيم بود.
📚(نهضت امام خمینی، ج1، ص172)
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۷ )
⭕️ تنها جریانی که با قدرت در مقابل رضاخان صف آرایی کرد جریان روحانیت بود.
🔹رضاخان در همان ابتدای سلطنت خود در شهریور 1306ش. با یک قیام فراگیر و سازشناپذیر به نام قیام قم به رهبری مجتهد مبارز مشروطه، حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی از یک طرف و مخالفتهای روشمند مجاهد شهید آیت الله سید حسن مدرس و مجاهد مظلوم شیخ محمد تقی بافقی روبهرو شد.
🔸 قیام قم چنان تاروپود حکومت استبدادی رضاخان را به لرزه انداخت که به اطرافیانش گفت: مدرس کم بود ، آخوندها هم بر علیه من به قم لشکرکشی کردند با این لشکر دیگر چه میشود؟ وقتی رضاخان از لشکرکشی حاج آقا نورالله به قم اظهار نگرانی کرد متملقین گفتند شما که این همه سران عشایر و خوانین و مخالفین عمده را نابود کردهاید این یک آخوند که بیشتر نیست. رضاخان میگوید این مسئله کوچک نیست، آن اصفهانی آدم خطرناکی است.
🔹 انگلستان که از جریان مخالفت حاج ملا علی کنی با قرارداد ننگین رویتر نقطه اصلی مقاومت در ایران در مقابل سیاستهای استعماری را تشخیص داده بود و در جریان نهضت تحریم تنباکو ضرب شست محکمی از میرزای شیرازی تجربه کرده بود، میدانست که تنها مانع بزرگ اجرای سیاستهای وی در ایران، مذهب و روحانیت است. لذا به گماشته خود رضاخان امر کردند که سیاست سرکوب و مبارزه با مذهب و نیروهای مذهبی را در رأس اهداف خود قرار دهد.
🔸 داستان تغییر آداب و فرهنگ ملی و مذهبی، تأسیس سازمان پرورش افکار، کانون ایران باستان، فرهنگستان ایران، مؤسسه وعظ و خطابه برای کنترل روحانیت، تأسیس دانشکده معقول و منقول برای آموزش مذهب مورد پسند حکومت، مؤسسه دارالمعلمین عالی و بعدها دارلتبلیغ و دارالترویج و چند مرکز شبه مذهبی وابسته به حکومت دیگر برای بیاعتبار کردن مذهب و فرهنگ ایرانی- اسلامی و از همه مهمتر نمایش خونبار کشف اجباری حجاب به بهانه آزادی زنان همه و همه، به نوعی لشکرکشی سیستماتیک استبداد پهلوی در استفاده ابزاری از زنان برای رویارویی با فرهنگ ملی و مذهبی بود. این تهاجمها عموما رنگ و بوی اعتقادی داشت.
📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 130-131
🆔 @Bonyadtarikh
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود: «طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روز، نه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹🔸نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند .
🆔 @Bonyadtarikh
🔴 تصمیمات جلسه مشورتی امام با علمای طراز اول
⭕️ به دنبال سخنان بیدارگر امام خمینی و صحبت های آقایان دیگر و تبادل نظر درباره مفاد تصویبنامه انجمن های ایالتی تصمیمات زیر اتخاذ گردید:
🟠طی تلگرامی به شاه مخالفت علما با مفاد تصویبنامه را اعلام و لغو فوری آن را بخواهند.
🟠 طی نامه و پیام هایی علمای تهران و شهرستانها نسبت به خطرات تصویبنامه آگاه کنند و آنان را به مقابله و مبارزه فراخوانند.
🟠 هر هفته جلسات مشاوره و تبادل نظر میان علمای طراز اول قم تشکیل شود.
📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص172-173.
🆔 @Bonyadtarikh
📌صوت لو رفته نتانیاهو
▪️باید به ایران پاسخ سطحی بدهیم و بزرگش کنیم
🔹بهتازگی یک فایل صوتی از سخنان نتانیاهو در یک جلسه خصوصی با اعضای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
🔹نتانیاهو در این جلسه میگوید: حملات ایران باعث شده که ابهت و بازدارندگیِ ما از بین برود. ناچاریم به ایران پاسخ بدهیم. اگر نتوانیم به حملهٔ ایران جواب بدهیم، حجم ترس در داخل اسرائیل بیشتر میشود و این خطرناک است. ما نمیخواهیم داخل اسرائیل از این نابهسامانتر بشود و وضع از این بدتر شود.
🔹ما برای پاسخ به ایران ۲ مسئله را باید در نظر بگیریم؛ اول اینکه پاسخ باید سطحی باشد تا ایران حملهٔ دوباره نکند. فقط باید حمله اتفاق بیفتد؛ حالا این حمله می تواند بهصورت سطحی باشد. دوم اینکه این حمله باید در رسانه بزرگنمایی شود و بزرگ جلوه کند تا تأثیر رسانهای داشته باشد.
🔹مهمتر از اینها کار رسانهای است؛ باید قبلاز عملیات ما علیه ایران، ترس در ایران حاکم شود؛ مثل کاری که ایران با ما کرد و باعث شد فروشگاهها خالی شود و مردم ما نگران از وضعیت شدند. این اتفاق باید در ایران بیفتد و نگرانی در ایران حاکم شود.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گنبد آهنین در برابر حملات حزبالله: خواب خرگوشی یا ضعف استراتژیک؟
🔹حزبالله لبنان اعلام کرده است که شامگاه یکشنبه، یک پایگاه اسرائیلی را در جنوب حیفا با موشک هدف قرار داده است. جنبش مقاومت اسلامی در بیانیهای اعلام کرد: «در ساعت ۲۳:۲۰ یکشنبه، مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی-۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد.»
🔸رسانههای عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کردند که «هیچ موشکی از موشکهایی که به سمت حیفا شلیک شده بودند، رهگیری نشدند».
(ایسنا-کد خبر: 1403071612149)
#حزب_الله #لبنان #اسرائیل #حیفا #حمله_موشکی #فادی
🆔 @Bonyadtarikh
در اولین دیدار مجذوب امام شدم
شهید سید حسن نصرالله روایتی از اولین دیدار خود با امام خمینی در سال 1361ش در حسینیه جماران نقل میکند:
«از لحظهای که امام وارد شد تا لحظهای که خارج شد، فشار شدیدی بود. ما نشسته بودیم و جایمان بسیار تنگ بود. امام بیش از نیم ساعت سخنرانی کرد و من در طول مدت حضور امام، چیزی احساس نکردم. نه فشاری بر من بود، و نه روح و جسمم و نه چیز دیگری. اصلا شک دارم که پلک زده باشم. میترسیدم در آن لحظه از نگاه به صورت امام محروم شوم. کلا غرق در امام شده بودم.»
منبع: کتاب سید عزیز (زندگینامه خود گفته حجهالاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله)، به کوشش حمید داود آبادی، تهران، نشر یازهرا، 1390ش، ص51-50.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 السلامعلیکیاسیدالکریم 🌷
🍃قبله ی خاک ما شده حرمت
🍃چشم امید ماست بر کرمت
🍃هر دمی از زمانه دل گیرم
🍃راه صحن تو پیش می گیرم
✳️سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مبارک
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17مهر1357
🔹صبح امروز در پی تعطیلی مدارس #ساری شماری از دانشآموزان پسر پس از قراردادن قرآن روی سرهایشان اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.این عده با حمله پلیس پراکنده شدند و پس از آن که مجدداً قصد راهپیمایی داشتند، پلیس با استفاده از گاز اشکآور آنها را پراکنده کرد.
بنابر گزارش روزنامه اطلاعات #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی از #مشهد تلگرافی به امام مخابره کرد. او ضمن ابراز نگرانی درباره مهاجرت امام به پاریس، از ایشان خواست تا در صورت امکان به ایران آیند.
🔸علمای کشور اندونزی در تلگرافی خطاب به امام، نسبت به رفتار حکومتهای #عراق و #کویت ابراز انزجار کردند.
🔹عصر امروز امام از اقامتگاه موقت خود به خانهای در #نوفللوشاتو 35کیلومتری پاریس تغییر مکان داد.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدمحمود_ضیابری از سوی #جامعه_روحانیت_گیلان تلگرافی به #پاریس مخابره کرد و خواستار بازگشت امام به ایران شد. ایشان همچنین با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه، از ایشان خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و اقدامات لازم را جهت تأمین آزادی و امنیت و شئونات معظم له معمول دارد.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص115-122
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۸ )
⭕️ استفاده روشمند از زنان برای پیشبرد سیاستهای دیکتاتوری پهلوی
🔹لشکرکشی لاتها و کنترلچیهای خانههای فساد و بدکارههای تجارت قلعه به سردمداری شعبان بیمخ برای فعالیتهای سیاسی و مذهبی مخالفین در دهه سی و نقش زنان بدکاره تهران در کودتای 28 مرداد 1332ش، هنوز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نشده است.
شهر نو در روزهای مرداد 1332ش. بر زبانها افتاد. کودتاچیها با اجیر و رها کردن عدهای از این زنان در خیابانهای تهران به آنها گفته بودند تا با شعارهای زنده باد شاه، مرگ بر تودهای و مرگ بر مصدق، از جنوب شهر به سمت خانه نخستوزیر در انتهای خیابان کاخ(فلسطین کنون) و سپس تا خیابان پاستور حرکت کنند.
🔸محمود مسگر که یکی از لاتهای آن روزگار بود، با دویست نفر همراه در دروازه قزوین جمع شده بودند. او یکی، دو نفر را فرستاده بود به قلعه، سراغ خانمها که حضور و همراهیشان را برای اجرای کودتا لازم میدانستند. پری بلنده، پری آژدان قزی و ملکه اعتضادی هر کدام با لشگری از زنهای همراهشان هم به کمک کودتاگران علیه دولت مصدق تا زندان رفته بودند تا رخصت همراهی نوچههای شعبان بیمخ، لات مهم تهران و دست نشانده دربار را هم بگیرد.
🔹 یکی از عکسهای مهمی که از روز کودتای 28 مرداد ماه به یادگار مانده، تصویر یکی از همین زنهاست که روی یک جیپ در حالی که چماقی در دست دارد نعره میکشد و خیابانهای تهران را میپیماید.
🔸دستخوش زنان سردمدار قلعه برای همراهی با دربار، زمینهایی بود که برای ساخت خانههای بیشتر در محله قلعه صرف شد و سهامهایی که در بانکها به نامشان شد .
🔹یک سال پس از کودتا، یعنی در سال 1333ش. به دستور فضلالله زاهدی نخستوزیر وقت کودتا، دیواری به دور محله «شهر نو» کشیده شد و این محله پس از آن به «قلعه زاهدی» معروف شد.
📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص131- 132.
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ برگزاری جشنهای شاهانه در نزدیکی حلبیآباد
💢دکتر محمدعلی کاتوزیان، استاد اقتصاد دانشگاه کنت انگلستان که یک سال بعد از برپایی جشنهای شاهنشاهی از شیراز دیدن کرده است، صحنههای اسفناک حلبی آبادهای شیراز را چنین توصیف میکند:
🔸 «شهری که محل برگزاری جشنهای سالیانه هنر بود. سوای محلههای متعدد فقیرنشین، دو حلبیآباد بزرگ نیز داشت که به خوبی از انظار پنهان بود… من توانستم به کمک دو راهنما از یکی از این نواحی و نیز یکی از آلونکهای آن دیدن کنم.
🔸 این آلونک به طور کامل از تکههای حلبی (بشکههای بزرگ و مستعمل نفت) ساخته شده بود. فضای تقریبی آن پانزده متر مکعب بود و یک خانواده هشت نفری شامل شش بچه از شش ماهه تا دوازده ساله و والدینشان در آن ساکن بودند.
🔸 پدر این خانواده یک کارگر فصلی بود. شغل وی تخلیه چاه فاضلاب محلات فقرنشین بود که لولهکشی نداشتند. او به تریاک معتاد بود زیرا آنگونه که میگفت در غیر این صورت نمیتوانست به این کار بپردازد. همچنین وی اعتیادش را به همسرش منتقل کرده و همسرش نیز به نوبه خود آن را به کوچکترین فرزند خانواده انتقال داده بود.
🔸آثار تراخم در چشمان پنج بچه بزرگتر دیده میشد. هیچ نوع اثاث خانهای در این آلونک به جز تکههای بزرگ مقوا، چند دست رختخواب مستعمل و یک منقل برای گرما وجود نداشت. زمستان بسیار سردی بود و برف روی زمین نشسته بود. در هیچ کجای این ناحیه حمام عمومی یا خصوصی و مستراح وجود نداشت.
🔸در این منطقه تنها یک کیوسک کوچک شرکت نفت که جایگاه فروش روغن پارافین بود مشاهده میشد. بالای آن، پارچهای آویخته بودند و روی آن نوشته شده بود زنده باد والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد محبوب ما.»
📚منبع: محمد علی کاتوزیان، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمه: محمد رضا نفیسی و کامبیز عزیزی، نشرمرکز، چاپ پنجم، 1374، ص 322 -323.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رحمت خدا بر عاشقان
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا، با بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🟣 نگاه تحقیر آمیز شاه به جامعه دینی
🆔 @Bonyadtarikh