📸امام خمینی قدس سره الشریف: درس آقای منتظری هم منافقپرور است.
◀️خاطرهای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیتالله امینی/1
🔹حجت الإسلام جعفری گیلانی، در نامه 73/7/17 خود به آقای منتظری می نویسد:
«آیا به شما گفته اند که #حضرت_امام_خمینی زمانی که مطلع شدند رسانهها نامه ایشان را پخش نکرده اند چه فرمودند؟ امام فرمودند: «در آینده نزدیک(به روایتی ده سال) پشیمان خواهید شد که چرا این نامه را پخش نکردید...
🔸در این جا لازم است خاطره دیگری از حضرت امام را در آن شب تاریخی(68/1/6) برایتان بازگو نمایم. زمانی که حضرات آقایان #مشکینی، #امینی، #هاشمی_رفسنجانی، حاج احمدآقا و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در حضور حضرت امام در مورد برقرار بودن درسهای شما در قم سخن به میان آورده بودند، حضرت امام فرموده بودند: درس آقای منتظری هم منافقپرور است.» (روزگار قائممقامی ص129)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام خمینی قدس سره الشریف: آقای منتظری فاسد است و شاگردی که تربیت کند فاسد تربیت میکند
◀️خاطرهای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیتالله امینی/2
🔹حجتالاسلام روحالله حسینیان: خوب است در این جا جملهای كه آخرین نظر حضرت امام در رابطه با #آقای_منتظری است، را ذكر نمایم. بعد از این كه حضرت امام نامه 6 /1/ 68 را خطاب به آقای منتظری نوشتند. مسئولین نظام خدمت امام رسیدند و اصرار كردند كه این نامه پخش نشود. لازم به ذكر است كه نامه را به رادیو تلویزیون جهت پخش داده بودند، حضرت امام به حاج احمد آقا دستور دادند كه نامه را از رادیو تلویزیون پس بگیرند كه ایشان هم پس گرفتند ولی حضرت امام در آن جلسه جملهای را به آقایان فرمودند من این را با شاهد عادلی كه آن جا بود نقل میكنم، شما میتوانید از این افراد ( #مقام_معظم_رهبری، ریاست محترم جمهوری، #آیتاللّه_مشكینی، #آیتاللّه_امینی و #حاج_احمدآقا) سؤال كنید.
🔸امام فرمودند: ... آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی كه تربیت كند، فاسد تربیت می كند. این عین جملات مبارک حضرت امام هست. و میتوانید كه البته وظیفه هم هست، مراجعه كنید و از این آقایان بخواهید.(روزگار قائممقامی ص130-129)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸روزشمار تدوین پیشنویس قانون اساسی
◀️در آستانه سالروز انتشار پیشنویس مقدماتی
🔹15بهمن 57: تأکید امام خمینی بر تدوین قانون اساسی جدید در حکم نخستوزیری دولت موقت، همچنین نگارش پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط شهید صدر
🔸19بهمن 57: اولین جلسه مشترک دکتر حبیبی با کمیسیون مشخصشده برای تدوین پیشنویس
🔹7اسفند 57: دادن پیشنویس در 160 اصل به امام
🔸10اسفند 57: فرستادن آن برای علمای قم
🔹24اسفند 57: دادن متن نهایی حاصل از تجمیع نظریات علما به امام
🔸27اسفند 57: دادن پیشنویس به دست آمده توسط آقای صدر حاج سید جوادی به هیئت دولت
🔹8 و 9اردیبهشت 58: انتشار پیشنویس بررسیشده در دولت موقت به عنوان پیشنویس مقدماتی برای اعلام نظرها در 160 اصل
🔸6 تا 24 خرداد58: بررسی در شورای انقلاب
🔹24خرداد 58: انتشار پیشنویس رسمی مصوب دولت و شورای انقلاب.
🔸12مرداد 58: انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
🔹28 مرداد 58: شروع به کار مجلس خبرگان قانون اساسی
🔸24آبان 58: اتمام کار تدوین قانون اساسی در 175 اصل توسط خبرگان قانون اساسی
🔹12آذر 58: تصویب نهایی توسط ملت ایران در انتخابات
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
image_2020-04-26_14-41-27.png
1.33M
📸روزشمار تدوین پیشنویس قانون اساسی / عکس باکیفیت
◀️در آستانه سالروز انتشار پیشنویس مقدماتی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️چگونه مدعیان #حفظ_سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
◀️در آستانه انتشار پیشنویس مقدماتی قانون اساسی توسط دولت موقت
🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمهاش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، #سلطنت کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند
🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاشها بیفرجام ماند و «#سقوط_سلطنت» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خللناپذیر و قطعی اعلام شد.
🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاستهای ناصحیح #نهضت_آزادی در جلسات خصوصی، خطر انحراف #انقلاب_اسلامی از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کردهاند که بازخوانی نمونهای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راهگشاست.
🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین میفرمایند:
🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى گفتند كه «#سياست_قدم_به_قدم»، خوب حالا يك قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يك مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدمهاى شما را مىشكنند! اين طور نيست كه يك قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت!
🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين #نهضت را بخوابانند با هر طور كه مىتوانند. اينها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشنترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانىها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شدهاند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ از #سیاست_گام_به_گام تا تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی
◀️بررسی عملکرد دولت موقت در تدوین #پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹تصمیم تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم کنار گذاردن قانون اساسی مشروطیت و تدوین قانون اساسی جدید، در حالی اتخاذ شد که برخی جریانهای داخلی آخرین تلاشها را در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ نظام شاهنشاهی و قانون اساسی مشروطیت به کار بستند.
🔸در میان طرفداران حفظ قانون اساسی مشروطیت، نام برخی از سران نهضت آزادی به چشم میخورد. به عنوان نمونه مهندس مهدی بازرگان، از اعضای باسابقه جبهه ملی و از مؤسسان نهضت آزادی، در اوایل شهریور 57 طی نامهای خطاب به امام، ضمن تشریح سیاست «#مبارزه_گام_به_گام»، بر ضرورت حفظ قانون اساسی مشروطیت تأکید میکند.
🔹در بخشی از این نامه تاریخی چنین آمده است:
... هدف نهایی البته سرنگونی رژیم است. اما در مرحله اول رفتن شاه، در مرحله دوم نظارت و محدودیت جانشینان او، در چهارچوب قوانین موجود و آزادیها، سوم کار کردن روی افکار و تشکیل و تربیت و تجهیزات و در مرحله چهارم تبدیل به جمهوری اسلامی.
🔸... حکومت اسلامی یگانه هدف و منظور نهایی هر مسلمان باید باشد. عنوان کردن آن در جواب سؤال خبرنگار لوموند کاملاً به جا بوده است اما هنوز مشخص و شناخته نشده و تعریف واحدی پیدا نکرده، روی کیفیت حکومت اسلامی از جهات عدیده ایدئولوژیک اقتصادی- سیاسی، اداری و غیره به قدر کافی و مقبول کار نشده است لذا نمیتواند در حال حاضر به عنوان جانشین قانون اساسی و مشروطیت عرضه شود. در افکار روشنفکران، حتی متدینین مبارز با سابقه و در محافل بینالمللی عکسالعمل مطلوب ندارد...(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۵۲، ص۶۲)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂حمایت مرحوم آیتالله خویی از انقلابیها؛ سند کمتر دیده شده
🔹«خلأ تاریخی» یکی از مشکلات و موانع پیشرفت برای جوامع مختلف است و سودجویانِ عوامفریب از این خلأ استفاده میکنند و به تحریف تاریخ میپردازند.
🔸دستهای مرموز مدتهاست تلاش دارند بزرگان و #مراجع_شیعه را سکولار و بیتفاوت نسبت به عالم سیاست نشان دهند اما مراجعه به اسناد و خوانش دقیق و منصفانه تاریخ این تلاشها را خنثی میسازد.
🔹یکی از بزرگانی که مورد تخریب و تشویش طیف تحریفگر قرار گرفته است #مرحوم_آیتالله_خویی است. ایشان در مقاطع مختلف از جریان انقلابی حمایت و به رژیم پهلوی اعتراض نمودند. سند زیر به تاریخ 9اردیبهشت1344 گواهی بر این مطلب است:
🔸«متن تلگرام #آیتالله العظمی_خویی به امیرعباس هویدا-نخستوزیر- در اعتراض به محاکمه جمعی از روحانیان و کسبه
🔹در ابتدای تصدی شما به #مقام_نخستوزیری در موضوع رفع تشنج و خاتمه دادن به وضع چند ساله اخیر که دولتهای دور از عقل و منطق آن را به وجود آوردند و در اثر آن ملت مسلمان ایران به جرم دفاع از حیثیت و مقدسات خود با سرنیزه و زندان و شکنجه و قتل و تبعید روبرو شد، تلگرافا تذکر دادیم؛ متأسفانه شما نیز همان راه را پیمودید و از نصایح و ارشادات مقام روحانیت پند نرفتید « رب إنی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی إلا فرارا » بار دیگر #عواقب_سیئه جبروت و طغیان را گوشزد مینماییم.
🔸وقوع بعضی حوادث موجب بهانهگیری و سوء استفاده شده و دولت در فکر تصفیه حساب با عدهای از افراد متدین و غیور و مدافع از مقدسات یک ملت افتاده است. ما نیز طبق وعده الهی « کان حقا علینا نصر المؤمنین » یقین داریم در نتیجه، #پیروزی با مؤمنین است و قوای ظلم و طغیان نانبود خواهد گشت.
🔹جای تأسف است جمعی از #روحانیین و مبلغین و کسبه شریف و متدین مورد زجر و شکنجه قرار گرفته و افراد بیگناه به محاکم محول گردند و بالاخره برای تمام طبقات نگرانی فوقالعاده به وجود آید.
البته هرچه زودتر زندانیها را آزاد و پریشانی ملت را جبران نمایید.
ابوالقاسم الموسوی الخویی
26 ذیالحجة الحرام 1384» (اسناد انقلاب اسلامی ج1 ص285)
پینوشت:
کارنامه هرکدام از بزرگان و شخصیتها در جریان انقلاب باید به صورت دقیق و جامع دیده شود. ممکن است برخی از بزرگان اشتباهات سیاسی داشته باشند یا خدماتی به انقلاب اسلامی در کارنامه خود ثبت کرده باشند. مهم آن است که مجموع این اقدامات با هم دیده شود و از بزرگنماییها و کوچکنماییهای سهوی یا عمدی پرهیز شود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ #تیزبینی مرحوم سید یزدی در مواجه #عوامل_کهنه_کار_استعمار به روایت ژنرال انگلیسی
⚫️به مناسبت سالروز وفات مرحوم سیدیزدی
🔹سر رونالد استورز یکی از سیاستمداران انگلیسی است که در قسمت امور مربوط به خاورمیانه عربی و از بازیگران مهم سیاست انگلستان در عربستان، بوده است.
🔸زمانی که انگلیسیها در سال 1917 کشور عراق را اشغال کردند، ژنرال استورز در اداره کمیسر عالی انگلستان سمت مشاور را داشت و چون زبان عربی را به خوبی و با لهجه عربی، صحبت می کرد، همیشه با رجال و متنفذین آن کشور در تماس بود.
🔹وی خاطرات روزانه خویش را در کتابی به نام «شیوههای خاوری» گرد آورده است. استورز، درخاطرات مزبور، ماجرای دیدار و گفتوگوی خویش با مرحوم آیت الله #سیدمحمدکاظم_یزدی را چنین شرح می دهد:
🔸«روز 20 مه 1917، ساعت دو و چهل دقیقه بعدازظهر، از کوفه به #نجف مراجعت کردیم. پس از کمی استراحت در هوای خنک زیرزمین (سرداب)، در حدود ساعت 5 بعدازظهر به اتفاق گاریت یکی از مامورین کمیساریای عالی انگلستان در بغداد برای ملاقات سیدمحمدکاظم یزدی که کلامش از عراق تا اصفهان نافذ است، حرکت کردیم.
🔹مشارالیه چندان احساسات خوبی نسبت به ما (انگلیسیها) نداشت و حتی هدیهای را که به مبلغ دویست لیره قبلا به او تقدیم شده بود رد کرده بود. گاریت این مرتبه دستور داشت که با مبلغ یک هزار لیره به او نزدیک شود و با آنکه ناامید بود که باز بتواند وی را به پذیرفتن آن بقبولاند، از من خواهش کرد که در این کار به او مساعدت کنم.
🔸من با کمال احتیاط این ماموریت را قبول کردم و پاکت محتوی اسکناس را در جیب خود گذاشتم و به اتفاق گاریت به طرف منزل سید شتافتیم. چند دقیقه درب منزل سید منتظر شدیم و سپس طلبه ای با کمال وقار به جایگاه او رفته و ورود ما را اطلاع داد.
🔹سید، که بسیار پیر بود و جامه سفید وعمامه ای سیاه بر سر داشت و محاسن و ناخنهای وی با حنای قرمز خیلی خوب رنگ شده بود و درخشندگی خاصی داشت، بیرون آمد و با کمال سردی و بی اعتنایی به ما خوشامد گفت و ما را روی حصیری که در بیرون اتاقش افتاده بود، نزدیک خود نشانید. در آنجا بود که به سر تاثیر و نفوذ زیاد و حسن شهرت او پی بردم.
🔸در خطوط صورت او قوه جاذبه ای وجود داشت و چشمانش خاکستری و خسته می نمود و در وجود نحیف و خسته او، یک قدرت ونفوذ خارقالعاده موجود، و بیان او بسیار سحر آمیز بود که من کمتر در کشورهای اسلامی نظیر آن را دیده بودم.
🔹 بعد از احوال و پرسی به ما گوشزد کرد که در شهرهای شیعه نشین عراق، تنها افراد شیعه را به سمتها و مسوولیتها بگماریم و دستور داد که بایستی دکتر مظفر بک و جمال بابا، دو تن از شیعیان را که در بغداد توقیف بودند، آزاد نموده، فرماندار نجف را نیز میرزامحمد قرار دهیم.
🔸من گفتم [که] اوامر عالی ایشان را به سرپرستی کاکس کمیسر عالی انگلستان در عراق اطلاع خواهم داد.
🔹بعد به ایشان نزدیکتر شده خواهش کردم که سه دقیقه خلوت کنیم. پس از آنکه تنها ماندیم، موضوع فقرای بی حد و حصر آنجا را پیش کشیده، تقاضا کردیم که در این باب با ما مساعدت کنند و سپس پاکت اسکناس را جلوی ایشان گذاشتیم.
🔸سید، با کمال وقار، پاکت را به طرف ما پس زده، با عزم راسخی گفت که: هنوز موقع آن نرسیده است و از دریافت مبلغ، معذرت خواست.
🔹من اطمینان حاصل کردم که با او نمی توان صحبت از پول کرد، مقام عالی او قابل خرید و فروش نیست و بسیار خوشوقت است که در این باب با او صحبتی ننماییم و البته چنین وضعی را در کشورهای مصر و #حجاز که همه برای پول به دنبال ما می دوند نمی توان یافت.(هفت رکن حکمت، ترجمه مسعود کشاورز،ص ؛ 113به نقل از کتاب خاطرات استورز( شیوه های خاوری))
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سید یزدی رحمهالله: من سال هاست آماده شهادتم
⚫️به مناسبت سالروز فوت
🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمهالله، #مشروطهخواهان_تندرو تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد ششلول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس چسبانیدند.
نقل شده که روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسشی خدمت #سید_یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاده و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرده و گفت:
من سال هاست آماده شهادتم.(شکوه پارسایی و پایداری، ص 19و20)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ترور شخصیت سید یزدی از #روایت_کسروی تا #روایت_علوی_بروجردی
◀️به مناسبت سالگرد شمسی وفات #مجاهد_مظلوم صاحب عروةالوثقی آقا سیدمحمدکاظم یزدی
🔹یکی از علمایی که چهره مبارکش در پس رویداد مشروطه مورد هجمه های گسترده واقع گردید مرحوم سید محمدکاظم یزدی است. مرحوم سید به پاس کتاب « #العروة_الوثقی » از برجستگی علمی در حوزه ها برخوردار است اما سیره سیاسی وی متاسفانه مورد تحریف و ترور شخصیت واقع گردیده است.
🔸با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از #مشروطهطلبان به جهت بغض و عداوتی که به وی داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند. تاریخ نویسانی هم چون کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند.
🔹 متأسفانه کتابی در شهر مقدس قم با نام دیباج منتشر شد که گفته میشد موضوع آن «زندگانی آیت الله بروجردی را به روایت آقای علوی بروجردی» است اما در ضمن این کتاب شخصیت سید یزدی تخریب شد و وی نماد افراطی گری و بیمنطقی معرفی و شخصیت وی مخل آرامش حوزه نجف عنوان شد و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به بزرگان حوزه قلمداد کرد.
🔸 راوی دیباج می گوید:« اولین کسی که نان برای طلاب مقرر کرد، آقا سید محمد کاظم یزدی بود.. (ولی) نان خیلی ها که موافق مشروطه بودند، قطع شد. از میرزا محمدتقی شیرازی خواستند که نامه بنویسد و در آن خواهش کند که آقا سید، نان این فرد را بدهد..میرزا نامه نوشتند ..اما سید ترتیب اثری نداد. آن طلبه هم به دلیل مشکلات مالی به کربلا برگشت» (دیباج ، ص ۴۰)
این ادعا پایه است و در حالی است که مرحوم سید؛ خود به شدت از دست مشروطهخواهان تندرو به کرات آسیب دید. به عنوان نمونه آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم فرمودند:
یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی علیه السلام دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب که سیگار میکشید (اسمش را نمی خواهم بگویم)، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی. او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲)
🔸کسروی نیز با جعل تاریخ می نویسد:
سید کاظم جز سود خود را نمی جست و جز در پی دستگاه آیت اللهی نبود.(تاریخ مشروطه ایران، ص381)
این در حالی است که سید از مرجعیت به شدت گریزان بود و در ابتدا از پذیرش مرجعیت اجتناب می ورزید اما مردم و علمای نجف که به مقام علمی و معنوی وی به ویژه بعد از رحلت میرزای شیرازی در سال 1312 پی برده بودند، مصرانه از ایشان، پذیرش مرجعیت را می خواستند. پس از رحلت میرزا عده زیادی از مردم برای آن فقید سعید مجلس ترحیم اقامه کردند. به طور معمول اگر عالمی بزرگ، برای مرجعِ از دست رفته مجلس ترتیب دهد، مدّعی مرجعیت شناخته می شود. سید محمد کاظم پس از فوت میرزای شیرازی از این عمل اجتناب ورزید و به مسجد سهله رفت و مجلس ترحیم ترتیب نداد. این تواضع و فروتنی سید باعث شد که مردم به تقوای وی، بیش از پیش پی ببرند.(سید محمدکاظم یزدی فقیه دوراندیش، ص 42 ) سرانجام با اصرار زیاد مردم، ایشان مرجعیت را پذیرفت.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری از تقابل با #انحراف، تا #مصادره از سوی منحرفین
◀️در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری رحمهالله
🔹استاد شهید مرتضی مطهری را باید از سرآمدترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد نمیایم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزه های دینی چنان مشرف و متقن به معرفی آموزه های اسلام پرداخته است که استادش در وصف آثار وی می گوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی ۶۱/۲/۱۱)
🔸اما یکی از مولفه ها و ویژگی هایی که مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه #مقابله_با_نفوذ_اندیشه_های_انحرافی در حوزه دین بود.عجیب که در #سکوت_جریان_های_انقلابی، در این سالها عده ای در تلاش برای جداسازی وی از اردوگاه انقلاب و معرفی چهره ای به اصطلاح خودشان #مصلح از او و شناساندن چهره ای دیگر به نسل نو می باشند.
🔹به درستی مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژی های انسانی تهدید می کند، نه ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی است، بلکه شکل گیری #اندیشه_های_التقاطی است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است.
🔸تلاش برای به روز کردن دین و ارائه چهره ای از آن متناسب با مقتضیات زمان، توسط مدعیان دین شناسی همچون #بازرگان، #شریعتی که دغدغه دین را داشته ولی به جای تفقه در دین با وام گیری مفاهیم و ارزشها از دیگر مکاتب به ظاهر مدرن جدید، حرکتی انحرافی بود که منجر به ارائه دینی التقاطی گردید.
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبه های افکار نو و وارداتی، مجذوب اینها می شدند و سعی می کردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با اینها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین می گذاشتند که ما اسلام را جوان پسند و مردمی و قابل قبول کرده ایم! گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرفها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا #الحادی و بکلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام می گذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشمها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری ۸۲/۲/۱۸)
🔸لذا در آن دوران بود که اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسمهای غربی توسط جریانهای فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخه های #التقاطی اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه می گردید.
🔹نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروه های ریز و درشتی بودند که در دهه ۲۰ تا ۵۰ در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج می بردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلومالحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.