⚫️گزارش وزیر مختار ایالات متحده آمریکا از مراسم تاجگذاری رضاخان
◀️4اردیبهشت؛ سالروز تاجگذاری شوم رضا میرپنج
🔹4اردیبهشت1305 #روز_شوم تاجگذاری رضاخان پهلوی بود. سلطنتی که قطعا به خاطر شایستگی رضا میرپنج نبود بلکه به خاطر زد و بند و #وطنفروشی وی در مقابل بیگانگان بود.
🔸وابستگی #رضاخان آنقدر آشکار بود که « #موری » کاردار وقت سفارت ایالات متحده آمریکا به تبانی بین رضاخان و انگلستان تصریح میکند. به متن سند زیر توجه کنید:
🔹«رابطه رضا شاه و بریتانیا به کودتای سال 1921 باز می گردد. روسها همواره نسبت به این ارتباط مظنون و حتی به هنگام عزيمت رضا [خان] به جنوب برای سرکوب شیخ محمره بسيار نگران بودند. گذشتن از جان دستپرورده انگليسیها در آن زمان اين گمان را قوت بخشيد که او به #تفاهمی_محرمانه با انگليسیها رسيده و با آنها تبانی کرده است.... بديهی است که [انگلیسیها] اشتياق زيادی برای سرنگونی خاندان قاجار و سلطنت او نشان دادند.
🔸نمیتوان از این واقعیت چشم پوشید که چنین رويدادی برای #روسها بسیار ناخوش آیند بود زیرا آنها طبيعتاً مخالف #حکومت_پادشاهی هستند و ترجيح میدادند که نوعی #حکومت_دموکراتیک در ایران برقرار شود. ولي چون استقرار چنين حکومتی ممکن نبود، مسلماً ترجيح میدادند که #قاجارها بر سر کار بمانند زيرا آنها هیچگاه خود را چندان ضد روس نشان ندادهاند...
🔹 رضا شاه رسیدن به تاج و تخت را #مدیون_انگليسیهاست، بديهی است در صورت تهديد موجودیت رژیمش از جانب شمال کمک چندانی از دست انگلیسیها برنمیآید.»( از قاجار به پهلوی، بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا ص408-407)
🔸در هر صورت رضاخان با حمایت بیگانه و وطنفروشی تاریخی به قدرت رسید و 4اردیبهشت1305 تاجگذاری کرد. #فیلیپ_هافمن، وزیر مختار وقت ایالات متحده آمریکا در خصوص مراسم تاجگذاری وی گزارشی را تهیه و ارسال نمود.
🔹بخشی از این گزارش:
« #مراسم_تاجگذاری شاهنشاه امروز بعد از ظهر برگزار شد. مراسم ديدار هيأت ویژه ما با شاه و اهدای تمثال [رياست جمهور آمريکا] امروز صبح انجام شد.» ژنرال هری ای. اسمیت از جمله افراد حاضر در هيأت آمريکايي بود که تمثالی از رئیسجمهور کولیج با قابی تمام طلا به شاه جدید تقدیم کرد.
🔸به دلیل مشکل نور و فضا امکان عکسبرداری مناسب از جشن فراهم نیامد، و فقط خبرنگاران روزنامه لندن #دیلی_میرور توانستند عکسهای خوبی تهیه کنند، زیرا بر اساس اطلاعات واصله جایگاهی بسیار بهتر از جایگاه عکاسان آمريكایی و #ایرانی به آنها داده بودند. مراسم بینهايت جالب و پر زرق و برق بود، هر چند فضای کافی و مدیریت مناسب میتوانست مراسم را بسيار مهيجتر و نمايشیتر کند...هنوز هيچ نشانهای از اينکه شاه الهامگر مردم ايران بوده و يا وفاداری آنها را به خود جلب کرده باشد وجود ندارد.
🔹لازم به ذکر میدانم که پيشرفت صاعقهوار او و رسيدنش به قدرتی که مردم نادان آن را فقط حقی موروثی میدانند چندان به مذاق تودههای محافظهکار و محروم ايران خوش نيامده است، و در ميان قشر روشنفکرتر هم که قاعدتاً بايد از اين اتفاق خرسند باشد هيچ احساسی بجز خصومت و تنفر ديده نمیشود.»( از قاجار به پهلوی، بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا ص412-410)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️آمریکا در غرقاب #جهنم_طبس
◀️«باز خوانی #شکست_آمریکا در صحرای #طبس»
🔹بازخوانی پرونده قطور حمله نظامی آمریکا به طبس خاصه مدارک به دست آمده از هلیکوپترهای به جا مانده در صحرای طبس و حوادث و توطئههای بعدی علیه جمهوری اسلامی، صاحب نظران علوم سیاسی و تاریخ را بر آن داشت تا تصور کنند که به احتمال قریب به یقین هدف از این عملیات تجاوزکارانه تنها آزاد سازی جاسوسان آمریکایی و کشتن دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نبوده است.بلکه فراسوی این مقصود،طراحان و مجریان آن اهداف شوم دیگری را نیز در سر میپروراندهاند که در یک جمعبندی کلی می توان از این موارد نام برد:
🔸۱) انجام کودتا در ایران( در صورت موفقیت عملیات دلتا به طور همزمان یا تسریع در انجام کودتا پس از آزاد سازی گروگانها)
🔹۲) بمباران فرودگاهها و پایگاههای نظامی ایران
🔸۳) تسکین افکار عمومی آمریکا که در مدت گروگانگیری به شدت سرخورده، ذلیل و درمانده شده بودند.
🔹۴)جلب رای و نظر مردم آمریکا به نفع کارتر برای پیروزی در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری اش.
🔸۵) نمایش قدرت در مقابله با انقلاب اسلامی و اثبات آسیب پذیری آن
🔹۶) تشجیع، تحریک و تقویت ضد انقلاب داخلی ( اعم از کمونیست ها،ملیگراها،لیبرالها، منافقین و..) برای تشدید مبارزه با انقلاب اسلامی.
🔸با مطالعه در آثار آمریکاییها بیش از پیش به زبونی و ذلت استکبار جهانی پی می بریم.
🔹کارتر رئیسجمهور سابق آمریکا اعتراف می کند که « سال آخر ریاستجمهوری برای من یک سال جهنمی بود»
◀️برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر می گوید: احتیاج به گفتن ندارد که شکست ماموریت نجات( حمله نظامی آمریکا یه طبس) تلخ ترین نا امیدی من در چهار سال خدمتم در کاخ سفید بود.
🔸 ماجرای مفتضح ایران یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود؛ این ماجرا احساس نا امیدی ملی را برانگیخت.
🔹هامیلتون جردن رئیس ستاد کاخ سفید: تصور اینکه گروهی از داوطلبان نجات گروگانها، خود جان باخته اند و در یک بیابان دور در آن سوی دنیا به خاک هلاکت افتاده اند، چون کابوسی بر فکر و روح من سنگینی می کرد
🔸سرهنگ چارلی بکویث فرمانده عملیات نافرجام آمریکا در ایران:« من از اینکه در نقطه ای در کویر ایران دستگیر شوم وحشت دارم..آخر چه کسی دلش می خواهد کاری که آنچنان سخت برای انجامش(حمله به ایران) تلاش می کردیم، اینچنین خاتمه یابد.»
🔹باری روبین کارشناس مسائل خاورمیانه و عضو مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه جرج تاون آمریکا:«ماجرای طبس یک شکست دردناک برای کارتر و یک پیروزی بزرگ برای ایران بود..و موقعیت بین المللی آمریکا را به شدت تضعیف کرد»
🔸 عکس العمل قاطعانه امام خمینی (ره)
اینجانب کرارا گفته ام کارتر برای وصول به ریاست جمهوری حاضر است به هر جنایتی دست بزند و دنیا را به آتش بکشد، شواهد آن یکی پس از دیگری ظاهر شده و می شود...کارتر باز احساس نکرده با چه ملتی روبروست و با چه مکتبط بازی می کند.ملت ما ملت خون و مکتب ما جهاد است..کارتر باید بداند که حمله به آیران موجب قطع نفت از تمام دنیا خواهد شد و دنیا را بر ضد او بسیج می کند..اینجانب به کارتر اخطار می کنم که اگر دست به این کارهای ابلهانه بزند، کنترل این جوانان مسلمان و مبارز که نگهبان جاسوسان جاسوس خانه هستند برای ما و دولت امکان ندارد و مسئول جان آنان،شخص اوست( صحیفه امام ،ج۱۲ص ۲۵۶)(فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۱،بهار ۹۱)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️درگذشت عالم پارسا مرحوم آیتالله امینی
🔹پنجم اردیبهشت خبر درگذشت آیتالله ابراهیم امینی منتشر شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی روز بعد؛ ششم اردیبهشت پیام تسلیتی به این مناسبت صادر کردند:
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
🔹درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضواناللهعلیه را به حوزهی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. عمر بابرکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیمگیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونهی چشمنوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بیاعتنائی به جاذبههای مادی را مجسّم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸مرحوم آیتالله امینی: انتخاب [آقای منتظری] مقرون به صواب نبود
◀️ ماجرای قائممقامی آقای منتظری از زبان مرحوم امینی/1
🔹 #خبرگان_نظام، با هدف رفع فتنه و تهدید #آینده_انقلاب بعد از چهار جلسه مفصل چهارساعته در اجلاسیه سوم خبرگان و یک جلسه فوقالعاده با حسن ظنی که به آقای منتظری داشتند وی را برای این امر انتخاب نمودند. اما به گفته آیتالله امینی،«با همه این دقتها و رایزنیها انتخاب ایشان به قائممقامی، مقرون به صواب نبوده» است. (روزگار قائم مقامی ص53)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸طرح قائممقامی آقای منتظری بدون مشورت با امام
◀️ماجرای قائممقامی آقای منتظری از زبان مرحوم امینی/2
🔹«شاید خبرگان با این همه دقّت و کنجکاوی از یک امر غفلت کرده باشند، و آن مشورت و استجازه از #امام_خمینی بود. باید در این مسأله بسیار حیاتی و مهم که از بزرگترین مسائل #نظام_اسلامی و مربوط به شخص حضرت امام بود، قبل از انجام عمل مشورت میشد، چنان که خود امام بعداً در نامهاش به آقای منتظری نوشت: واللّه قسم، من از ابتدا با انتخاب شما #مخالف بودم...
جا داشت #خبرگان مسأله را با امام در میان میگذاشتند و اگر چنین شده بود، با عواقب و آثار این انتخاب، آن هم در زمانهای آغازینِ انقلاب مواجه نمیشدیم.» (روزگار قائممقامی ص58-57)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پنهانکاری آقای هاشمی رفسنجانی در ماجرای قائممقامی منتظری
◀️ماجرای قائممقامی آقای منتظری از زبان مرحوم امینی/3
🔹«در آن زمان که خبرگان در اجلاس فوقالعاده در رابطه با انتخاب آقای #منتظری به #قائم_مقامی در حال مذاکره بودند، آقای #محمدی_گیلانی در بیخ گوش من گفت: من در جماران بودم، در بیت امام گفته میشد که امام با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی موافق نیست. من نیز همین مطلب را آهسته به آقای #هاشمی_رفسنجانی گفتم، ایشان گفتند: امام که نهی نکرده، به علاوه، در شرایط فعلی طرح این مطلب به مصلحت نیست، تا ببینیم چه پیش میآید.»(روزگار قائممقامی ص63)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸دلسوزی امام قدس سره الشریف نسبت به آقای منتظری
◀️ماجرای قائممقامی آقای منتظری از زبان مرحوم امینی/4
🔹«روزی خدمت امام بودم. سخن از آقای #منتظری به میان آمد، من عرض کردم: شما آقای منتظری را خوب میشناسید و از سوابق مبارزاتی او اطلاع دارید. در دوران مبارزات و بعد از پیروزی انقلاب دشمنانی داشته و دارد که تخریب و تضعیف چهره او را به نفع خود میدانند و در این رابطه شایعهپراکنی و فتنهانگیزی میکنند و این به نفع نظام نخواهد بود. امام در جواب فرمودند: میدانم، اگر آقای منتظری اعضای دفترش را اصلاح کند، و رفتار و گفتارش را تغییر دهد، من همه اینها را جبران خواهم کرد.
آنگاه به من فرمود: «به ایشان بگو در انتخاب اطرافیان و #اعضای_دفتر خود تجدیدنظر کند، افراد آبرومند و خوشسابقه را به کارگیرد؛ به طوری که پای علما و فضلا و اساتید محترم بدانجا باز شود. من از برخی پاسداران ایشان بدگمانم، انتخاب آنها را بر عهده حفاظت بگذارد.» ولی وقتی من پیام امام را به آقای منتظری ابلاغ کردم، در جواب گفت: من به اینها اعتماد دارم، مگر چه عیبی دارند؟» (روزگار قائممقامی ص98)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پافشاری آقای منتظری بر حمایت از سیدمهدی قاتل
◀️ماجرای قائممقامی آقای منتظری از زبان مرحوم امینی/5
🔹«...جریان بازداشت و محاکمه #سیدمهدی_هاشمی و موضعگیری های سخت آقای منتظری در برابر این اقدام پیش آمد. در اینجا بود که عدم صلاحیت او برای تصدی مقام رهبری برای امام به طور قطع به اثبات رسید و در عزل او احساس وظیفه کرد.» (روزگار قائممقامی ص99)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام خمینی قدس سره الشریف: درس آقای منتظری هم منافقپرور است.
◀️خاطرهای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیتالله امینی/1
🔹حجت الإسلام جعفری گیلانی، در نامه 73/7/17 خود به آقای منتظری می نویسد:
«آیا به شما گفته اند که #حضرت_امام_خمینی زمانی که مطلع شدند رسانهها نامه ایشان را پخش نکرده اند چه فرمودند؟ امام فرمودند: «در آینده نزدیک(به روایتی ده سال) پشیمان خواهید شد که چرا این نامه را پخش نکردید...
🔸در این جا لازم است خاطره دیگری از حضرت امام را در آن شب تاریخی(68/1/6) برایتان بازگو نمایم. زمانی که حضرات آقایان #مشکینی، #امینی، #هاشمی_رفسنجانی، حاج احمدآقا و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در حضور حضرت امام در مورد برقرار بودن درسهای شما در قم سخن به میان آورده بودند، حضرت امام فرموده بودند: درس آقای منتظری هم منافقپرور است.» (روزگار قائممقامی ص129)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام خمینی قدس سره الشریف: آقای منتظری فاسد است و شاگردی که تربیت کند فاسد تربیت میکند
◀️خاطرهای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیتالله امینی/2
🔹حجتالاسلام روحالله حسینیان: خوب است در این جا جملهای كه آخرین نظر حضرت امام در رابطه با #آقای_منتظری است، را ذكر نمایم. بعد از این كه حضرت امام نامه 6 /1/ 68 را خطاب به آقای منتظری نوشتند. مسئولین نظام خدمت امام رسیدند و اصرار كردند كه این نامه پخش نشود. لازم به ذكر است كه نامه را به رادیو تلویزیون جهت پخش داده بودند، حضرت امام به حاج احمد آقا دستور دادند كه نامه را از رادیو تلویزیون پس بگیرند كه ایشان هم پس گرفتند ولی حضرت امام در آن جلسه جملهای را به آقایان فرمودند من این را با شاهد عادلی كه آن جا بود نقل میكنم، شما میتوانید از این افراد ( #مقام_معظم_رهبری، ریاست محترم جمهوری، #آیتاللّه_مشكینی، #آیتاللّه_امینی و #حاج_احمدآقا) سؤال كنید.
🔸امام فرمودند: ... آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی كه تربیت كند، فاسد تربیت می كند. این عین جملات مبارک حضرت امام هست. و میتوانید كه البته وظیفه هم هست، مراجعه كنید و از این آقایان بخواهید.(روزگار قائممقامی ص130-129)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸روزشمار تدوین پیشنویس قانون اساسی
◀️در آستانه سالروز انتشار پیشنویس مقدماتی
🔹15بهمن 57: تأکید امام خمینی بر تدوین قانون اساسی جدید در حکم نخستوزیری دولت موقت، همچنین نگارش پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط شهید صدر
🔸19بهمن 57: اولین جلسه مشترک دکتر حبیبی با کمیسیون مشخصشده برای تدوین پیشنویس
🔹7اسفند 57: دادن پیشنویس در 160 اصل به امام
🔸10اسفند 57: فرستادن آن برای علمای قم
🔹24اسفند 57: دادن متن نهایی حاصل از تجمیع نظریات علما به امام
🔸27اسفند 57: دادن پیشنویس به دست آمده توسط آقای صدر حاج سید جوادی به هیئت دولت
🔹8 و 9اردیبهشت 58: انتشار پیشنویس بررسیشده در دولت موقت به عنوان پیشنویس مقدماتی برای اعلام نظرها در 160 اصل
🔸6 تا 24 خرداد58: بررسی در شورای انقلاب
🔹24خرداد 58: انتشار پیشنویس رسمی مصوب دولت و شورای انقلاب.
🔸12مرداد 58: انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
🔹28 مرداد 58: شروع به کار مجلس خبرگان قانون اساسی
🔸24آبان 58: اتمام کار تدوین قانون اساسی در 175 اصل توسط خبرگان قانون اساسی
🔹12آذر 58: تصویب نهایی توسط ملت ایران در انتخابات
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
image_2020-04-26_14-41-27.png
1.33M
📸روزشمار تدوین پیشنویس قانون اساسی / عکس باکیفیت
◀️در آستانه سالروز انتشار پیشنویس مقدماتی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️چگونه مدعیان #حفظ_سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
◀️در آستانه انتشار پیشنویس مقدماتی قانون اساسی توسط دولت موقت
🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمهاش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، #سلطنت کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند
🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاشها بیفرجام ماند و «#سقوط_سلطنت» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خللناپذیر و قطعی اعلام شد.
🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاستهای ناصحیح #نهضت_آزادی در جلسات خصوصی، خطر انحراف #انقلاب_اسلامی از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کردهاند که بازخوانی نمونهای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راهگشاست.
🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین میفرمایند:
🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى گفتند كه «#سياست_قدم_به_قدم»، خوب حالا يك قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يك مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدمهاى شما را مىشكنند! اين طور نيست كه يك قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت!
🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين #نهضت را بخوابانند با هر طور كه مىتوانند. اينها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشنترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانىها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شدهاند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ از #سیاست_گام_به_گام تا تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی
◀️بررسی عملکرد دولت موقت در تدوین #پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹تصمیم تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم کنار گذاردن قانون اساسی مشروطیت و تدوین قانون اساسی جدید، در حالی اتخاذ شد که برخی جریانهای داخلی آخرین تلاشها را در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ نظام شاهنشاهی و قانون اساسی مشروطیت به کار بستند.
🔸در میان طرفداران حفظ قانون اساسی مشروطیت، نام برخی از سران نهضت آزادی به چشم میخورد. به عنوان نمونه مهندس مهدی بازرگان، از اعضای باسابقه جبهه ملی و از مؤسسان نهضت آزادی، در اوایل شهریور 57 طی نامهای خطاب به امام، ضمن تشریح سیاست «#مبارزه_گام_به_گام»، بر ضرورت حفظ قانون اساسی مشروطیت تأکید میکند.
🔹در بخشی از این نامه تاریخی چنین آمده است:
... هدف نهایی البته سرنگونی رژیم است. اما در مرحله اول رفتن شاه، در مرحله دوم نظارت و محدودیت جانشینان او، در چهارچوب قوانین موجود و آزادیها، سوم کار کردن روی افکار و تشکیل و تربیت و تجهیزات و در مرحله چهارم تبدیل به جمهوری اسلامی.
🔸... حکومت اسلامی یگانه هدف و منظور نهایی هر مسلمان باید باشد. عنوان کردن آن در جواب سؤال خبرنگار لوموند کاملاً به جا بوده است اما هنوز مشخص و شناخته نشده و تعریف واحدی پیدا نکرده، روی کیفیت حکومت اسلامی از جهات عدیده ایدئولوژیک اقتصادی- سیاسی، اداری و غیره به قدر کافی و مقبول کار نشده است لذا نمیتواند در حال حاضر به عنوان جانشین قانون اساسی و مشروطیت عرضه شود. در افکار روشنفکران، حتی متدینین مبارز با سابقه و در محافل بینالمللی عکسالعمل مطلوب ندارد...(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۵۲، ص۶۲)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂حمایت مرحوم آیتالله خویی از انقلابیها؛ سند کمتر دیده شده
🔹«خلأ تاریخی» یکی از مشکلات و موانع پیشرفت برای جوامع مختلف است و سودجویانِ عوامفریب از این خلأ استفاده میکنند و به تحریف تاریخ میپردازند.
🔸دستهای مرموز مدتهاست تلاش دارند بزرگان و #مراجع_شیعه را سکولار و بیتفاوت نسبت به عالم سیاست نشان دهند اما مراجعه به اسناد و خوانش دقیق و منصفانه تاریخ این تلاشها را خنثی میسازد.
🔹یکی از بزرگانی که مورد تخریب و تشویش طیف تحریفگر قرار گرفته است #مرحوم_آیتالله_خویی است. ایشان در مقاطع مختلف از جریان انقلابی حمایت و به رژیم پهلوی اعتراض نمودند. سند زیر به تاریخ 9اردیبهشت1344 گواهی بر این مطلب است:
🔸«متن تلگرام #آیتالله العظمی_خویی به امیرعباس هویدا-نخستوزیر- در اعتراض به محاکمه جمعی از روحانیان و کسبه
🔹در ابتدای تصدی شما به #مقام_نخستوزیری در موضوع رفع تشنج و خاتمه دادن به وضع چند ساله اخیر که دولتهای دور از عقل و منطق آن را به وجود آوردند و در اثر آن ملت مسلمان ایران به جرم دفاع از حیثیت و مقدسات خود با سرنیزه و زندان و شکنجه و قتل و تبعید روبرو شد، تلگرافا تذکر دادیم؛ متأسفانه شما نیز همان راه را پیمودید و از نصایح و ارشادات مقام روحانیت پند نرفتید « رب إنی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی إلا فرارا » بار دیگر #عواقب_سیئه جبروت و طغیان را گوشزد مینماییم.
🔸وقوع بعضی حوادث موجب بهانهگیری و سوء استفاده شده و دولت در فکر تصفیه حساب با عدهای از افراد متدین و غیور و مدافع از مقدسات یک ملت افتاده است. ما نیز طبق وعده الهی « کان حقا علینا نصر المؤمنین » یقین داریم در نتیجه، #پیروزی با مؤمنین است و قوای ظلم و طغیان نانبود خواهد گشت.
🔹جای تأسف است جمعی از #روحانیین و مبلغین و کسبه شریف و متدین مورد زجر و شکنجه قرار گرفته و افراد بیگناه به محاکم محول گردند و بالاخره برای تمام طبقات نگرانی فوقالعاده به وجود آید.
البته هرچه زودتر زندانیها را آزاد و پریشانی ملت را جبران نمایید.
ابوالقاسم الموسوی الخویی
26 ذیالحجة الحرام 1384» (اسناد انقلاب اسلامی ج1 ص285)
پینوشت:
کارنامه هرکدام از بزرگان و شخصیتها در جریان انقلاب باید به صورت دقیق و جامع دیده شود. ممکن است برخی از بزرگان اشتباهات سیاسی داشته باشند یا خدماتی به انقلاب اسلامی در کارنامه خود ثبت کرده باشند. مهم آن است که مجموع این اقدامات با هم دیده شود و از بزرگنماییها و کوچکنماییهای سهوی یا عمدی پرهیز شود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ #تیزبینی مرحوم سید یزدی در مواجه #عوامل_کهنه_کار_استعمار به روایت ژنرال انگلیسی
⚫️به مناسبت سالروز وفات مرحوم سیدیزدی
🔹سر رونالد استورز یکی از سیاستمداران انگلیسی است که در قسمت امور مربوط به خاورمیانه عربی و از بازیگران مهم سیاست انگلستان در عربستان، بوده است.
🔸زمانی که انگلیسیها در سال 1917 کشور عراق را اشغال کردند، ژنرال استورز در اداره کمیسر عالی انگلستان سمت مشاور را داشت و چون زبان عربی را به خوبی و با لهجه عربی، صحبت می کرد، همیشه با رجال و متنفذین آن کشور در تماس بود.
🔹وی خاطرات روزانه خویش را در کتابی به نام «شیوههای خاوری» گرد آورده است. استورز، درخاطرات مزبور، ماجرای دیدار و گفتوگوی خویش با مرحوم آیت الله #سیدمحمدکاظم_یزدی را چنین شرح می دهد:
🔸«روز 20 مه 1917، ساعت دو و چهل دقیقه بعدازظهر، از کوفه به #نجف مراجعت کردیم. پس از کمی استراحت در هوای خنک زیرزمین (سرداب)، در حدود ساعت 5 بعدازظهر به اتفاق گاریت یکی از مامورین کمیساریای عالی انگلستان در بغداد برای ملاقات سیدمحمدکاظم یزدی که کلامش از عراق تا اصفهان نافذ است، حرکت کردیم.
🔹مشارالیه چندان احساسات خوبی نسبت به ما (انگلیسیها) نداشت و حتی هدیهای را که به مبلغ دویست لیره قبلا به او تقدیم شده بود رد کرده بود. گاریت این مرتبه دستور داشت که با مبلغ یک هزار لیره به او نزدیک شود و با آنکه ناامید بود که باز بتواند وی را به پذیرفتن آن بقبولاند، از من خواهش کرد که در این کار به او مساعدت کنم.
🔸من با کمال احتیاط این ماموریت را قبول کردم و پاکت محتوی اسکناس را در جیب خود گذاشتم و به اتفاق گاریت به طرف منزل سید شتافتیم. چند دقیقه درب منزل سید منتظر شدیم و سپس طلبه ای با کمال وقار به جایگاه او رفته و ورود ما را اطلاع داد.
🔹سید، که بسیار پیر بود و جامه سفید وعمامه ای سیاه بر سر داشت و محاسن و ناخنهای وی با حنای قرمز خیلی خوب رنگ شده بود و درخشندگی خاصی داشت، بیرون آمد و با کمال سردی و بی اعتنایی به ما خوشامد گفت و ما را روی حصیری که در بیرون اتاقش افتاده بود، نزدیک خود نشانید. در آنجا بود که به سر تاثیر و نفوذ زیاد و حسن شهرت او پی بردم.
🔸در خطوط صورت او قوه جاذبه ای وجود داشت و چشمانش خاکستری و خسته می نمود و در وجود نحیف و خسته او، یک قدرت ونفوذ خارقالعاده موجود، و بیان او بسیار سحر آمیز بود که من کمتر در کشورهای اسلامی نظیر آن را دیده بودم.
🔹 بعد از احوال و پرسی به ما گوشزد کرد که در شهرهای شیعه نشین عراق، تنها افراد شیعه را به سمتها و مسوولیتها بگماریم و دستور داد که بایستی دکتر مظفر بک و جمال بابا، دو تن از شیعیان را که در بغداد توقیف بودند، آزاد نموده، فرماندار نجف را نیز میرزامحمد قرار دهیم.
🔸من گفتم [که] اوامر عالی ایشان را به سرپرستی کاکس کمیسر عالی انگلستان در عراق اطلاع خواهم داد.
🔹بعد به ایشان نزدیکتر شده خواهش کردم که سه دقیقه خلوت کنیم. پس از آنکه تنها ماندیم، موضوع فقرای بی حد و حصر آنجا را پیش کشیده، تقاضا کردیم که در این باب با ما مساعدت کنند و سپس پاکت اسکناس را جلوی ایشان گذاشتیم.
🔸سید، با کمال وقار، پاکت را به طرف ما پس زده، با عزم راسخی گفت که: هنوز موقع آن نرسیده است و از دریافت مبلغ، معذرت خواست.
🔹من اطمینان حاصل کردم که با او نمی توان صحبت از پول کرد، مقام عالی او قابل خرید و فروش نیست و بسیار خوشوقت است که در این باب با او صحبتی ننماییم و البته چنین وضعی را در کشورهای مصر و #حجاز که همه برای پول به دنبال ما می دوند نمی توان یافت.(هفت رکن حکمت، ترجمه مسعود کشاورز،ص ؛ 113به نقل از کتاب خاطرات استورز( شیوه های خاوری))
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سید یزدی رحمهالله: من سال هاست آماده شهادتم
⚫️به مناسبت سالروز فوت
🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمهالله، #مشروطهخواهان_تندرو تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد ششلول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس چسبانیدند.
نقل شده که روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسشی خدمت #سید_یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاده و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرده و گفت:
من سال هاست آماده شهادتم.(شکوه پارسایی و پایداری، ص 19و20)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ترور شخصیت سید یزدی از #روایت_کسروی تا #روایت_علوی_بروجردی
◀️به مناسبت سالگرد شمسی وفات #مجاهد_مظلوم صاحب عروةالوثقی آقا سیدمحمدکاظم یزدی
🔹یکی از علمایی که چهره مبارکش در پس رویداد مشروطه مورد هجمه های گسترده واقع گردید مرحوم سید محمدکاظم یزدی است. مرحوم سید به پاس کتاب « #العروة_الوثقی » از برجستگی علمی در حوزه ها برخوردار است اما سیره سیاسی وی متاسفانه مورد تحریف و ترور شخصیت واقع گردیده است.
🔸با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از #مشروطهطلبان به جهت بغض و عداوتی که به وی داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند. تاریخ نویسانی هم چون کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند.
🔹 متأسفانه کتابی در شهر مقدس قم با نام دیباج منتشر شد که گفته میشد موضوع آن «زندگانی آیت الله بروجردی را به روایت آقای علوی بروجردی» است اما در ضمن این کتاب شخصیت سید یزدی تخریب شد و وی نماد افراطی گری و بیمنطقی معرفی و شخصیت وی مخل آرامش حوزه نجف عنوان شد و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به بزرگان حوزه قلمداد کرد.
🔸 راوی دیباج می گوید:« اولین کسی که نان برای طلاب مقرر کرد، آقا سید محمد کاظم یزدی بود.. (ولی) نان خیلی ها که موافق مشروطه بودند، قطع شد. از میرزا محمدتقی شیرازی خواستند که نامه بنویسد و در آن خواهش کند که آقا سید، نان این فرد را بدهد..میرزا نامه نوشتند ..اما سید ترتیب اثری نداد. آن طلبه هم به دلیل مشکلات مالی به کربلا برگشت» (دیباج ، ص ۴۰)
این ادعا پایه است و در حالی است که مرحوم سید؛ خود به شدت از دست مشروطهخواهان تندرو به کرات آسیب دید. به عنوان نمونه آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم فرمودند:
یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی علیه السلام دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب که سیگار میکشید (اسمش را نمی خواهم بگویم)، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی. او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲)
🔸کسروی نیز با جعل تاریخ می نویسد:
سید کاظم جز سود خود را نمی جست و جز در پی دستگاه آیت اللهی نبود.(تاریخ مشروطه ایران، ص381)
این در حالی است که سید از مرجعیت به شدت گریزان بود و در ابتدا از پذیرش مرجعیت اجتناب می ورزید اما مردم و علمای نجف که به مقام علمی و معنوی وی به ویژه بعد از رحلت میرزای شیرازی در سال 1312 پی برده بودند، مصرانه از ایشان، پذیرش مرجعیت را می خواستند. پس از رحلت میرزا عده زیادی از مردم برای آن فقید سعید مجلس ترحیم اقامه کردند. به طور معمول اگر عالمی بزرگ، برای مرجعِ از دست رفته مجلس ترتیب دهد، مدّعی مرجعیت شناخته می شود. سید محمد کاظم پس از فوت میرزای شیرازی از این عمل اجتناب ورزید و به مسجد سهله رفت و مجلس ترحیم ترتیب نداد. این تواضع و فروتنی سید باعث شد که مردم به تقوای وی، بیش از پیش پی ببرند.(سید محمدکاظم یزدی فقیه دوراندیش، ص 42 ) سرانجام با اصرار زیاد مردم، ایشان مرجعیت را پذیرفت.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری از تقابل با #انحراف، تا #مصادره از سوی منحرفین
◀️در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری رحمهالله
🔹استاد شهید مرتضی مطهری را باید از سرآمدترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد نمیایم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزه های دینی چنان مشرف و متقن به معرفی آموزه های اسلام پرداخته است که استادش در وصف آثار وی می گوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی ۶۱/۲/۱۱)
🔸اما یکی از مولفه ها و ویژگی هایی که مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه #مقابله_با_نفوذ_اندیشه_های_انحرافی در حوزه دین بود.عجیب که در #سکوت_جریان_های_انقلابی، در این سالها عده ای در تلاش برای جداسازی وی از اردوگاه انقلاب و معرفی چهره ای به اصطلاح خودشان #مصلح از او و شناساندن چهره ای دیگر به نسل نو می باشند.
🔹به درستی مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژی های انسانی تهدید می کند، نه ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی است، بلکه شکل گیری #اندیشه_های_التقاطی است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است.
🔸تلاش برای به روز کردن دین و ارائه چهره ای از آن متناسب با مقتضیات زمان، توسط مدعیان دین شناسی همچون #بازرگان، #شریعتی که دغدغه دین را داشته ولی به جای تفقه در دین با وام گیری مفاهیم و ارزشها از دیگر مکاتب به ظاهر مدرن جدید، حرکتی انحرافی بود که منجر به ارائه دینی التقاطی گردید.
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبه های افکار نو و وارداتی، مجذوب اینها می شدند و سعی می کردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با اینها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین می گذاشتند که ما اسلام را جوان پسند و مردمی و قابل قبول کرده ایم! گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرفها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا #الحادی و بکلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام می گذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشمها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری ۸۲/۲/۱۸)
🔸لذا در آن دوران بود که اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسمهای غربی توسط جریانهای فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخه های #التقاطی اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه می گردید.
🔹نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروه های ریز و درشتی بودند که در دهه ۲۰ تا ۵۰ در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج می بردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلومالحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸نافذ البصیرة
« #شهید_مطهری یک مبارز در راه خدا بود. منتهی جهاد، انواعی دارد. یکی از سخت ترین جهادها این است که در مقابله با هجوم افکار و فرهنگهای غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که حق را می شناسد، بایستد و بخواهد از حق #دفاع کند و با بیان، با فکر، با منطق و با سلاح زبان و قلم، ذهنها را به سمت آنچه درست است هدایت کند.
او انسان #بصیر و #نافذالبصیرهای بود؛ بینش تیزی داشت؛ به سطح جامعه نگاه می کرد و اشتباهاتی را که در فهم عمومی ملت ما وجود داشت و متاثر از تلقین دشمنان بود، می فهمید که چیست و شروع می کرد با آنها مبارزه کردن.»
(مقام معظم رهبری، ۷۲/۲/۱۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
15002_861.jpg
402.7K
📸شهید مطهری: اگر بر #پرورشیافتگان_فرهنگ_غرب نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
🔹شهید آیتالله مطهری یکی از اندیشمندان برجسته اسلامی و دلدادگان مکتب اهل بیت علیهمالسلام اجمعین است. ایشان #مجاهدی_فرهنگی و تبلیغی نیز بودند و به همین خاطر ارتباطات اجتماعی فراوانی داشتند.
🔸جریان غربزده از این ارتباطات سوء استفاده کرده و تلاش میکند آن شهید عزیز را مصادره کند و به عنوان چهرهای لیبرالمسلک جا بزند. اما اسناد منتشر شده نشان میدهد که دیدگاه ایشان نسبت به شخصیتهای از فرنگبرگشته دیدگاهی کاملا مثبت نبوده بلکه استفاده از این جریان را مشروط به نظارت دقیق و جدی علمای متعهد میدانند. نظارتی که اگر به صورت جدی و دقیق صورت نگیرد زیان این افراد بسیار بیشتر از سودش خواهد بود.اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
◀️متن سند در ادامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1347
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری: اگر بر #پرورشیافتگان_فرهنگ_غرب نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
🔴در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
🔹«در حال حاضر خوشبختانه طبقهای به وجود آمدهاند که از طرفی در #فرهنگ_جدید_غربی پرورش یافتهاند و از طرف دیگر مطالعات و علایق اسلامی دارند و اسلام را با معیارهای جدید عرضه میدارند و طبعا مورد استقبال #نسل_جوان که بالفطره مسلمانند و از طرف دیگر مجذوب معیارهای غربی میباشند، قرار می گیرند.
🔸درباره این طبقه که در حال تکثیر و افزایشاند، نظریات افراطی و تفریطی ابراز میشود و مکرر نظر مرا در این موضوع خواستهاند. این بنده لازم میدانم نظر خود را درباره این موضوع از نظر روابط حسینیه [ارشاد] با این طبقه ابراز دارم، زیرا این طبقه امروز به صورت یک مسئله اجتماعی درآمدهاند.
🔹من با استفاده از این طبقه موافق مشروطم. در گذشته موسسه #حسینیه_ارشاد با پیشنهاد و موافقت اینجانب از وجود این طبقه استفاده کرده است. این طبقه میتوانند حلقه ارتباط #فرهنگ_غربی و #فرهنگ_اسلامی واقع شوند ولی مشروط به اینکه برنامههایی که به وسیله این طبقه اجرا میشود تحت نظارت و کنترل دقیق افرادی باشد که در فرهنگ اسلامی پرورش یافتهاند و در علوم اسلامی اعم از تفسیر و فقه و اصول و کلام و فلسفه و ادبیات تخصص یافتهاند و اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است. #مرتضی_مطهری»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان
🔹تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت های آنان از دین بر گردانیم در واقع میان مطهری و بازرگان تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با #تسامح همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هستهی اندیشهی غربی او، تنها با روکشی از #تفکر_اسلامی پوشانده میشد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش مینمود تا اسلام را بدون التقاط مارکسیستی و لیبرالیستی و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند
🔸مواجه در سیره عقیدتی
شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر #سکوت بر لبان خود نمی زند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند:
🔹1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15)
🔸2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15)
🔹3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص165)
🔸4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص219، 182)
🔹5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30)
🔸شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده #بیراهه میداند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین»
می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جستهاند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمیتوانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان)
🔻مواجه در مسائل انقلاب
🔹شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند. #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند:
« بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات #تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد.»
🔸در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به #سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»
(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴)
🔻مواجه در کارکردهای دین
🔹رویکرد شهید مطهری در آموزههای دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاههایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمی کرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقعگرا. در اسلام به همهی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲، ص: ۶۴)
این در حالی است که بازرگان با آنکه به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئلهی دین، رهیافتی علمی است که می توان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های #آگوست_کنت سازگار است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.