🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️بنیان #مدرسه_علمیه_حقانی_قم پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم #شهید_بهشتی پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت #شهید_قدوسی کار خود را ادامه داد.
▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای #مدرسه_حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر #هامبورگ_آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آنها -که صبح جمعهها برپا میشد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آنها را میشناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش میداد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9)
▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار میکرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسانها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد مینشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح میکرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیشگیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوقالعادهای میداد:
▪️«شهید #محمد_منتظری از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامههای #کیهان و #اطلاعات را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر #ماموران_ساواک به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و میرفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به #مسائل_سیاسی میدیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44)
▫️همچنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریهای انقلابی و داخلی با نام « #شعله » را با رعایت اصول مخفیکاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین اینکه با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46)
▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52)
▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیتهای انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیلکردگان آن مدرسه بودهاند.
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
«ساواك درباره چگونگى آمدن امام به مدرسۀ فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسۀ فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسۀ فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يك موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات
مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانكهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئۀ يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائۀ ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود.
امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما | رئیسعلیِ ایران!
🔴پاسداشت شهادت غریبانه رئیسعلی دلواری
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سخنرانی مقام معظم رهبری سالگرد هفدهم شهریور.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور
⚫️سالگرد عاشورای هفدهم شهریور؛ مقارن با ایام محرم الحرام 1399
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
🔹🔸https://b2n.ir/78700
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهنما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان
⚫️به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی
🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم #طالقانی و #نهضت_آزادی از نگاه حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی :
▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به #وحدت_حوزه_و_دانشگاه و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا
▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای #نظام_شاهنشاهی
▫️حمایت آیتالله طالقانی از #مبارزه_مسلحانه و عدم حمایت نهضت آزادی
▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و #تئوری_وابستگی نهضت آزادی به ایالات متحده
🔲گزیدهای از سخنان حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت: ابوذر انقلاب اسلامی
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
امام خمینی قدس سره الشریف: «او (مرحوم طالقانی) برای اسلام به منزله #حضرت_ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود.»(صحیفه امام، ج9، ص486)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشت: تواضع مرحوم طالقانی در برابر امام
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
▫️مقام معظم رهبری: «ایشان[آیتالله طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آنوقت همین ایشان، در مقابل امام #تواضع میکردند. من تواضع ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام. در غیاب امام ایشان به بنده گفتند که آقای خمینی گاهی یک حرفهایی میزند که به نظر آدم نشدنی میآید، بعد میبینیم واقعاً شد، ایشان به یکجایی متّصل است!
▪️یعنی برداشت آقای #طالقانی این بود -به این مضمون، حالا عین عبارت ایشان یادم نیست- میگفت از یکجایی به ایشان خبر میرسد، به یکجایی ایشان متّصل است. در حضور امام هم من دیده بودم، ایشان کمال تواضع را در مقابل امام میکردند؛ این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاهها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۲۵ -بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیتالله سیدمحمود طالقانی)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت:ویژگیهای مرحوم طالقانی از نگاه مقام معظم رهبری
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
مقام معظم رهبری: «خدای متعال یک قالب خوبی در آقای طالقانی متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت.»(1395/5/25)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تبریز یک تنه ایستاد!
⚫️سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی
«در قضیهی مرحوم شیخ محمد خیابانی - که تبریز یک تنه ایستاد - مسأله، مسألهی قرارداد وثوقالدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. تبریز همیشه اینطور بود.»
مقام معظم رهبری-دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۸۵/۱۱/۲۸
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸نشست نقد و بررسی کتاب « #پیرامونی » جدیدترین اثر منتشر شده #علیرضا_سلطانشاهی که روایتی است از تلاش رژیم غاصب صهیونیستی برای خروج از انزوا، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
گزارش تفصیلی نشست
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نگاهی به مواضع متناقض شیخ یوسف صانعی
« تخلف از فرمان #آیتالله_خامنهای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او، رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع) رد بر رسولالله(ص) و رد بر رسولالله(ص)، رد بر الله و موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است »
شاید کمتر کسی گمان میکرد گوینده این جملات روزی به حامی شناخته شده فتنهگران داخلی تبدیل شود و با مواضع و سخنان خود آب به آسیاب دشمنان اسلام و ملت ایران بریزد.
شیخ یوسف صانعی روزگاری شعارهای انقلابی صریحی داشت و در برخی نهادهای نظام نیز فعالیت داشت اما چرخشهای 180درجهای وی شگفتانگیز بود.
بازخوانی مواضع متناقض مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی در ایام فوت ایشان برای همگان به ویژه مسئولین سیاسی حاضر عبرتانگیز خواهد بود.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
نگاهی گذرا به تناقضات فکری-سیاسی مرحوم شیخ یوسف صانعی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#خفت_رضاخانی
🔻خاطره #شمس_پهلوی از دربه دری #پهلوی_اول/به مناسبت ۲۵شهریور سالروز تبعید رضاخان از ایران
🔹چون به تدریج به مناطق آبهای گرم استوایی نزدیک میشدیم از گرما در #رنج بودیم و خیلی اشتیاق داشتیم که زودتر به بمبئی برسیم.
🔸دقایق #اضطرابآمیز با کُندی می گذشت. قایقی به کشتی ما نزدیک شد. سربازان از قایق بیرون آمده مشغول حمل بار و بنه خود شدند و سه نفر انگلیسی که یکی از آنها که بعدا با ایشان آشنایی پیدا کردیم آقای اسکرین بود وارد کشتی شدند و به حضور شاه رفتند.
🔹آقای اسکرین خود را نماینده لرد لین لیتگو، نایبالسلطنه آن روز هندوستان، معرفی کرد و اعتبارنامه خود را به اعلیحضرت(رضاخان) ارائه داد و گفت من در «سیملا» بودم، نایبالسلطنه هندوستان به من ماموریت مهمانداری جنابعالی (به اعلیحضرت جنابعالی خطاب میکرد) را داده و سپس راجع به ماموریت خود اظهار کرد: «شما نمیتوانید در بمبئی پیاده شوید و باید ۵ روز در همین کشتی در وسط دریا در انتظار کشتی اقیانونسپیما بمانید. وقتی کشتی رسید با آن کشتی به جزیره موریس که برای اقامت شما در نظر گرفته شده عزیمت نمایید.»
🔸 اعلیحضرت از شنیدن این سخنان سخت برآشفتند و فرمودند: «مگر من زندانیام؟ من #آزادانه از کشور خود مهاجرت کردم و به من گفته بودند که در خارج از کشورم به هر کجا میخواهم میتوانم مسافرت کنم. #جزیره_موریس کجاست؟ چرا اجازه نمیدهند که من به آمریکای جنوبی بروم؟ چرا مانع میشوید که ما در بمبئی پیاده شویم و تا رسیدن کشتی اقلا در شهر بمانیم؟»
🔹آقای اسکرین در پاسخ همه این حرفها فقط یک چیز میگفتند: «من اظهارات شما را تلگراف میکنم و شخصا جز آنچه گفتم کاری نمیتوانم کرد.» (حسین مکی، تاریخ بیست ساله ایران، جلد هشتم، تهران، علمی، ۱۳۸۰، صص ۴۵۳-۴۶۱.)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی
📰نقدی بر یادداشت علی مطهری در روزنامه اعتماد
▫️جایگاه مطبوعات و روزنامهها در شکلگیری #حافظه_تاریخی مردم بسیار پراهمیت است و یک روزنامه با نقل وقایع خلاف واقع تاریخی میتواند به بنگاه تحریف و دروغ تبدیل شود.
▪️بیست و ششم شهریور #روزنامه_اعتماد یادداشت قابل تأملی از آقای #علی_مطهری منتشر کرد. این یادداشت در حمایت از تصمیم شورای شهر تهران در نامگذاری خیابانی به نام بازرگان و هجمه بر فرمانداری تهران بود.
علی مطهری در این یادداشت ادعایی عجیب و غیرمستند داشت که با اسناد واضح تاریخی مغایرت داشت.
🖊نقد تاریخی یادداشت آقای علی مطهری را اینجا بخوانید:
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1802
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1803
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/1
▫️علی مطهری در یادداشت بیست و ششم شهریور ادعا کرد:
«..اگر #نهضت_اسلامی ما در پانزده خرداد 42 به پيروزی نرسيد ولی در 22 بهمن 57 به سرعت به پيروزی رسيد، يكی از عوامل آن اين بود كه قشر تحصيلكرده و دانشگاهی در قيام پانزده خرداد غايب بود و طی اين پانزده سال مصلحانی و در راس آنها #استاد_مطهری و #مهندس_بازرگان و آيتالله طالقانی اين قشر را به سوی اسلام و روحانيت و نهضت امام(ره) سوق دادند..»
▪️سئوال اینجاست که ایشان طبق چه مطالعات تاریخی به چنین جمع بندی رسیدهاند که قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در قیام 15 خرداد غایب بود؟ دانشجویان از همان ابتدای نهضت امام و مخالفت ایشان با تصویبنامه #انجمنهای_ایالتی_ولایتی با نهضت امام همراه شدند که به عنوان نمونه می توان به:
1. اعلامیه دانشجویان مسلمان #دانشگاه_تهران در محکومیت اقدامات دولت علم(آبان 1341)
2.اعلامیه انجمن اسلامی دانشجویان در حمایت از مواضع علما در برابر مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی(آذر 1341)
3.اعلامیه دانشجویان علیه رفرم آمریکایی به اصطلاح #انقلاب_سفید(بهمن 1341)
4. اعلامیه فرهنگیان و دانشجویان در پی رفراندوم غیر قانونی شاه(اسفند 1341)
5. اعلامیه اتحادیه فرهنگیان و دانشجویان مبنی بر عزای عمومی در نوروز(1342)
6. اعلامیه دانشجویان ایرانی مقیم اروپا خطاب به روحانیون و طلاب علوم اسلامی(خرداد1342)
میتوان اشاره کرد.(ر.ک: اسناد انقلاب اسلامی،ج6، صص29 تا 49)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/2
▫️آقای علی مطهری بعد از گذشت 40 سال از پیروزی #انقلاب_اسلامی در مسئلهای تردید می کند که از واضحات تاریخی است. حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در نهضت امام خمینی جلد اول در خصوص همراهی دانشجویان در 14خرداد1342 می گوید:
«با پيوستن #هزاران_دانشجو به دهها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود گرفت، فرياد خمينى بتشكن ... هر چه محكمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گرهخوردۀ دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد.
▪️در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشهور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد..»(نهضت امام خمینی، ج1، ص474)
▫️ثانیا: #علی_مطهری از کدام بازرگان سخن می گوید؟ بازرگانی که تا آخرین روزهای انقلاب قائل به سیاست گام به گام بود و معتقد بود که ارتش و آمریکا را نمی توان باهم سرنگون کرد؟ آیا علی مطهری این شخصیت را در ردیف شخصیت های انقلابی می داند؟ بازرگانی که #منافقین را فرزندان خود می داند؟ عجیب این جاست که علی مطهری برای کسانی سینه چاک می کند که به جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند بلکه در پی تحقق جمهوری دموکراتیک و مدلهای غربی دیگر بودند. امام در وصف این جریانات می گوید:«همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم رنگ غرب.. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم جمهوری دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
▪️همچنین با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از اصول انقلابی و اسلامی، امام به آنان برخورد جدی میکند و از آنان می خواهد که خط خود را از خط انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند:
«خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که #مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا« #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این #نماز_شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر #نهی_از_منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
▫️ثالثا: وی به منظور تطهیر چهره امثال بازرگان با تریبونی که به واسطه نام پر آوازه شهید بزرگوار مرتضی مطهری یدک می کشد نام آن شهید را در حمایت از بازرگان بدنام می کند غافل از آنکه در هیچگاه قطعی مشخص نگردید که شهید مطهری پشتیبان بازرگان برای انتخاب #نخست_وزیری بوده است به علاوه در برخی نقل ها آمده شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی که پای منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند.
▪️ #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند: بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد» در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴) ازسویی امام خمینی به صراحت قسم یاد می کنند که از روز اول با انتخاب وی به عنوان نخست وزیری مخالف بودند( صحیفه جلد21 ،ص 331 ) آیا اینکه امام وی را آدم خوبی بدانند یا مقام معظم رهبری وی را اندیشمند اسلامی خطاب کنند دلیلی می شود تا ما وی را شخصیت انقلابی بدانیم ؟
▫️سخن آخر اینکه بهتر است در این مدت که سیاسیون سابق و حاضر با فراغت از امورات مختلف فرصت بیشتری برای مطالعه تاریخ وقت بگذارند تا بیش از این با اسم و عنوانهای مختلف به انقلاب اسلامی جفا نکنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هک شدن تارنمای بنیاد تاریخپژوهی
🔻دروغگویی مدعیان آزادی بیان بار دیگر اثبات شد!
🔹به گزارش بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بیست و پنجم شهریور پس از بارگذاری «تناقضات فکری-سیاسی مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی»:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1796
🔸که با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد، تارنمای بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از دسترس خارج شد.
بررسیهای کارشناسی حاکی از #حمله_هکری است. رهگیری آی پی هکر تا رسیدن به منبع اصلی با ابلاغ شکایت به پلیس محترم #فتا ادامه دارد.
◀️البته این اولین #محدودیت_ظالمانه علیه مجموعه رسانهای بنیاد تاریخپژوهی نبود و با این وجود فعالیتها با قدرت هرچه تمامتر ادامه خواهد داشت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما: هراس حزب بعث از امام خمینی قدس سره الشریف
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس/بخش اول
◀️برگرفته از بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹 #امام_خمینی قدس سره الشریف در سال 1344 به تبعیدگاه دوم خود #عراق رفت. سه سال بعد اتفاقات هولناکی این کشور را در بر گرفت و #حزب_بعث با کودتا قدرت را قبضه کرد و این آغاز درگیریهای این رژیم با نهضت امام خمینی قدس سره الشریف بود...
🔸پیشینه کارشکنیهای رژیم بعث علیه امام خمینی قدس سره الشریف را از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی ببینید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما: برخورد قاطع امام با دروغگویی دولت بعثی عراق
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس/بخش دوم
◀️برگرفته از بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
14مرداد1348 روزنامه #الجمهوریه_عراق خبر دروغ حمایت امام از #رژیم_بعث در اختلافات #اروندرود را منتشر کرد اما برخورد قاطع ایشان شرایط را کاملا تغییر داد...
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه امام خمینی قدس سره الشریف را از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی ببینید🔻
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️سمپاشی تبلیغاتی حزب بعث علیه امام خمینی قدس سره الشریف
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت #هفته_دفاع_مقدس
🔹سه سال پس از حضور #امام_خمینی قدس سره الشریف در #تبعیدگاه_دوم خود عراق، حزب بعث با کودتا به قدرت رسید و از ابتدا به کارشکنی علیه نهضت امام خمینی قدس سره الشریف پرداخت.
🔸تبلیغات منفی ضد امام به حدّی بود که یاران امام به عنوان #کمونیست و #کافر معرفی میشدند. نکته تأسفانگیز همراهی خواسته یا ناخواسته بخشی از بدنه #حوزه_علمیه_نجف با این تبلیغات منفی بود که هجمه روانی علیه حرکت اسلامی امام را سختتر میکرد.
حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در این رابطه میگویند:
🔹« #رژیم_بعث_عراق و ارتجاع منطقه وقتی که امام وارد عراق شد، دست به دست هم دادند تا امام خمینی در عراق مطرح نشود. متأسفانه در این جریان تا حدود زیادی موفق هم بودند.
🔸تبلیغات بهحدی علیه امام خمینی(ره) گسترده بود که ما را #کمونیست میدانستند. یک روز تابستان جلو مغازهای بشکه آبی گذاشته شده بود، لیوانی هم به آن بشکه زنجیر کرده بودند. من از آن لیوان آب خوردم. صاحب مغازه به عربی به شاگردش گفت: این لیوان #نجس شد و برو آب بکش...
🔹شیعیان عراق هیچ ارتباطی با امام نداشتند و هیچ شناختی هم از ایشان نداشتند. وقتی که امام خمینی نهضتش فراگیر شد و به #پاریس هجرت کرد، #جوانان تحصیلکرده و آزادیخواه عراق فهمیدند که چه شخصیتی کنارشان بوده و از دست دادهاند. آنان خطاب به علما و روحانیون عراق گفتند:شما به ما خیانت کردید. امام در طول مدت زمانی که در عراق بود، کاملاً بایکوت شده بود.
🔸هیچ شخصیت عراقی، هیچ بازاری و هیچ تحصیلکرده عراقی نام امام را نشنیده بود و اگر هم شنیده بود، بهعنوان چهره منفی شنیده بود. امام در عراق مظلوم بود. امام یک بار با بنده در این مورد گفتگو کردند که آن را در جلد اول یا دوم کتاب #نهضت_اسلامی آوردهام. ایشان میفرمودند: «من هر کاری بکنم، اینها علیه من حرف میزنند. من اگر با حزب بعث عراق درگیر شوم، میگویند: «قم را به هم ریخت، حالا آمده #نجف را به هم بریزد». اگر سکوت کنم، میگویند تا «دیروز در #قم سروصدا کرده بود، اما امروز ساکت است». اگر هم ملایم صحبت کنم، چیز دیگری میگویند». ایشان آنجا فرمودند که «پیامبر اکرم که به معراج رفتند، اهل جهنم احساس کردند که آتش بهیکباره برداشته شد. جهنمیان پرسیدند که «چه شد که عذاب برداشته شد؟»، پاسخ داده شد که «حضرت محمد(ص) از اینجا رد شدند»، آنان گفتند «نمیخواهیم آتش بهخاطر محمد(ص) برداشته شود.»، برخیها هم در عراق اینگونه هستند».(مصاحبه خبرگزاری تسنیم با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 6مهر1398)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مقابله حزب بعث با مرجعیت امام در عراق
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس/بخش سوم
◀️برگرفته از بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
با فوت #آیتالله_حکیم امکان افزایش مقلدان امام خمینی قدس سره الشریف در عراق بسیار بالا بود و این خطر بسیار جدی برای دولت استبدادی این کشور تلقی میشد و به همین خاطر رژیم بعث تصمیم به مقابله جدی با مرجعیت امام در #عراق گرفت...
🔸پیشینه کارشکنیهای رژیم بعث علیه امام خمینی قدس سره الشریف را از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی ببینید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تکذیب #ادعای_دروغین #سیدمحمود_دعایی پیرامون تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجت الاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی
📰ادعای بی اساس #سیدمحمود_دعایی در روزنامه شرق، تکذیب شد/رهبر معظم انقلاب اسلامی تا کنون هیچ صحبتی با استاد سیدحمید روحانی پیرامون #دکتر_شریعتی نداشتهاند
🔹19شهریور1399 #روزنامه_شرق به گفت و گو با جناب آقای سیدمحمود دعایی نشست. غرض از گفت و گو بررسی ابعاد شخصیتی و رخدادهای سیاسی حیات #مرحوم_طالقانی بود اما در ضمن آن ادعاهایی نسبت به رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطرح شد که کذب آن روشن بود. اما در راستای شفافسازی و احترام به #حافظه_تاریخی_ملت؛ ادعای ذکر شده به صورت رسمی نیز تکذیب شد.
🔸تکذیبیه روابط عمومی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطابق قانون مطبوعات در تاریخ 24شهریور در روزنامه شرق درج شد.
🖊متن کامل به این شرح است:
◀️مدیرمسئول محترم روزنامه «شرق»
سلام علیكم؛ احتراما پیرو مصاحبه جناب حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمود دعایی با آن نشریه در روز چهارشنبه مورخ 99/06/19 به استحضار میرساند ادعای ایشان مبنیبر برخورد جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی #حضرت_آیتالله_خامنهای با حجتالاسلاموالمسلمین دكتر #سیدحمید_روحانی به دلیل مطالب منتشرشده به قلم ایشان راجع به #دكتر_شریعتی قویا تكذیب میشود و شایان ذكر است كه معظمله با ایشان در این رابطه هیچگونه صحبتی نداشتهاند.
🔹لازم است طبق قانون مطبوعات این یادداشت در اسرع وقت در همان صفحه منتشر شود. امید است كه بحث و مصاحبه پیرامون مباحث تاریخی با اشراف كامل به وقایع و دقت و #صداقت لازم مطرح شود تا بدینگونه نیاز به تكذیب مطالب در مورد افرادی نباشد كه الحمدلله در قید حیات هستند.
🔸خسران طرح چنین مطالب بیاساسی دستمایه بدخواهان برای #تحریف_تاریخ و قلب حقایق است كه همه در قبال آن مسئول و متعهد هستیم و كمتوجهی، نیت سوء و غفلت از آن غیرقابل جبران و مایه عذاب الهی است. با تشكر.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.