eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت احمد جبرئیل 🔹احمد جبرئیل از رهبران نسل اول فلسطین در مصاف و هماوردی لاینقطع و پر استقامت در جبهه ضد صهیونیستی بود. 🔸اگرچه هم قطاران او در ابتدای این راه، درگیر دسته‌بندی‌ها و مرزبندی‌های فکری متعدد و متنوعی بودند ولی او به سرعت و بصیرت راه خود را در همراهی با انقلاب اسلامی در ایران و پیروی از حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان دید و تا آخرین لحظات از عمر سراسر مجاهدت خود به این اصل متعهد ماند و حتی در زمانی‌که بحران سوریه در صف مقاومت ریزش‌های غیرقابل باوری را به خود دید، با هدف پایبندی به آرمان آزادی قدس شریف، در فتنه پر تب و تاب سوریه، راه صواب یافت و را ترک نکرد. 🔹با سازش ناپذیری، ایثار، اخلاص و جدیت در قاموس فکر و رفتار احمد جبرئیل، شاخص و معیاری به نسل جدید از جوانان انتفاضه و سنگ عرضه شد که همانا آزادی قبله اول بوسیله مردان بی‌ادعا رقم خواهد خورد و نه سیاست‌بازانی که قدس و آزادی آن تضمین حیات دنیوی و تمتع مادی آنها است. 🔸نسل آینده جوانان فلسطینی نوید دهنده پرورش رادمردانی چون احمد جبرئیل با یک هدف مقدس است. و گوارا باد بدست این مردان. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
روشنفکران غرب‌زده؛ هم‌گامان رضاشاه در جنایت کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹یکی از راه‌های آماده‌سازی مردم برای در ایران نشر افکار اروپایی بود و این کار از راه‌های مختلفی صورت می‌گرفت. گاه غربی‌ها در نوشته‌های خود انتقاداتی از حجاب می‌نمودند و گاه ایرانیانی که به شکل‌های مختلف به غرب‌ علاقه‌مند می‌شدند اندیشه‌های غربیان را در میان ایرانیان مطرح می‌کردند. 🔸رژیم شاه ماحصل تلاش‌های پس از مشروطه بود. آنان به دنبال اجرای برخی شیوه‌های حکومت غربی شامل سکولاریسم و قضاوت بر اساس معیارهای دنیای مدرن بودند و چنین حاکمیتی با سلطنت پهلوی در ایران انجام پذیرفت و غرب‌زدگان و استعمارگران را به آرزوی خود رساند. 🔹حکومت با هرگونه گرایش مذهبی مخالف بود و برخی از مقامات مسئول نیز مخالف اسلام بودند؛ ، و از جمله افراد بی‌اعتقادی بودند که همگام با رضاخان مقدمات کشف حجاب را فراهم می‌کردند. کار مهم‌تری که تیمورتاش درصدد آن بود و آمدن پادشاه افغانستان راه آن را هموار می‌کرد، قبولاندن کشف حجاب زنان و تغییر لباس مردان به رضاشاه بود. در این کار به سخنان مخبرالسلطنه و دیگران که از واکنش مردم مسلمان و معتقد نگران بودند وقعی نمی‌نهاد. شاه هم کم‌کم داشت نرم می‌شد. 🔸امور فرهنگی از جمله مشغولیات مهم تیمورتاش بود.برپا داشتن کنسرتی عمومی که برای نخستین‌بار زنی در آن با لباس باز بخواند، برپاداشتن گاردن پارتی‌ها و مجالس جشن، سینما و اپرت‌ها از جمله این اقدامات بود. در این کار تنها زنی که وی را همراهی می‌کرد ایران دخترش بود که بی‌پروا گیسوان خود و لباس‌های خوش‌دوخت خود را به نمایش گذاشته بود و در مراسم رسمی حضور می‌یافت.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص227-226) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ویروس غربی ضدیت با حجاب از چه طریقی وارد ایران شد؟! 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹بحث از آزادی زنان و کشف حجاب، پیش از آن‌که در ایران مطرح شود، در مطرح شد و به تدریج در سایر کشورهای عربی نفوذ کرد. دلیل این امر چنان بود که مصر زودتر از دیگر مردمان شرق اعم از عرب و ایرانی، با غرب به‌ویژه با افکار فرانسوی‌ها آشکار شد. 🔸از راه‌های نشر اندیشه‌های مربوط به کشف حجاب ورود اندیشه‌هایی از به ایران بوده است که از طریق نشریاتی از قبیل «حبل‌المتین» که حاوی مقالاتی درباره لزوم کشف حجاب بود، صورت می‌گرفت. 🔹علاوه بر آن کشف حجاب در در سال 1307 ه.ش. نیز زمینه‌های گرایش متجددان را به این موضوع فراهم می‌کرد. با مسافرت امان‌الله خان، امیر افغانستان به ایران سیاست فرهنگی جدید علنی‌تر گردید. امان‌الله خان به دنبال سفر اروپایی خود همراه با همسرش و هیأت همراه با لباس اروپایی و بدون چادر در مهمانی‌هایی در ایران شرکت می‌کردند و در بازگشت به افغانستان نیز با لباس و کلاه اروپایی از شهرهای ایران عبور کردند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص228-227) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴زمینه‌سازی کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مدت‌ها قبل از آغاز رسمی کشف حجاب رضاخان، عوامل وی اقداماتی برای زمینه‌سازی آن انجام داده شده بودند و به دنبال سفر آن اقدامات جنبه جدی‌تری به خود گرفت. 🔸یکی از نمایش‌هایی که با همین هدف در 17 تیر 1305 از سوی « » اجرا شد. تئاتری با عنوان «تمدن نسوان» بود که دست‌اندرکاران آن قصد داشتند تا زیر پرده این‌گونه نمایش‌ها، حضور زنان در مجالس عمومی را عادی جلوه داده و آنان را برای بی‌حجابی ترغیب کنند که البته چاپ خبر اجرای این نمایش در روزنامه‌ها باعث شد تا علمای عالی‌قدری چون سیدحسن مدرس، محمد بهبهانی، میرزا هاشم آشتیانی، نامه اعتراض‌آمیزی به رئیس‌الوزرا « » نوشته خواستار جلوگیری از پخش نمایش شدند. 🔹در سال 1313 با اجازه رضاشاه « » با حضور نمایندگان ده کشور از جمله ، ، ، و در (تالار وزارت فرهنگ) تشکیل شد. در این کنگره درباره پیشرفت‌های زنان اروپایی، محرومیت زنان در کشورهای اسلامی و لزوم انجام اقداماتی از سوی زنان روشنفکر بحث و گفتگو شد. مخبرالسلطنه درباره آثار این کنگره می‌نویسد: پس از تشکیل کنگره نسوان شرق، متأسفانه پرده کنگره را دریدند و سراسیمه در میدان هوا و هوس دویدند، مسکری نماند که نخوردند و منکری نماند که نکردند.»(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص229-228) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹با روی کار آمدن به جای از 21 شهریور1312 سیاست‌های تجددگرایانه با سهولت بیش‌تری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت. رضاشاه در ادامه از علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف، می‌خواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد: 🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود. 🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور و تشکیل می‌شد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت. بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود می‌نویسد: 🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علی‌اصغر حکمت، عده‌ای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه دعوت شده به آن‌ها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد. 🔹برنامه‌های علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخرب‌ترین برنامه‌ها در راه اسلام‌ستیزی بود. وی طرح‌هایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن‌ ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستان‌ها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانون‌ها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف رهبر معظم انقلاب اسلامی: «شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه- مثلاً علی اصغر حکمت- در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند، رضاشاه تفنگ دستش بوده و اینها فکرمی‌ساختند و به او جهت‌گیری میدادند که تفنگ را کجا به کار ببرد.»۹۶/۰۱/۰۸ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترکیه‌زدگی رضاخان از عوامل مؤثر در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مهم‌ترین عوامل حرکت مقامات کشور به سوی کشف حجاب بود. اخبار تجددگرایی در ترکیه و به قدرت رسیدن تجددگرایان به داخل کشور می‌رسید و رضاشاه تأثیرات بسیاری از آن می‌گرفت. در سال 1313 رضاخان به ترکیه مسافرت کرد، وی تا سال 1314 اقدامات وسیع تبلیغاتی به منظور فراهم نمودن زمینه‌های کشف حجاب انجام داد. 🔸رضاشاه در جریانات [به‌اصطلاح] اصلاحی اجتماعی خود، خود را پیوسته در عمل با مقایسه می‌کرد. زمانی که به دیدن ترکیه رفت، با احساس اسف از واپس‌‌ماندگی ایران برگشت و به اقدامات تند و تیزی برای وارد کردن شاپو و برداشتن چادر اقدام نمود، روش هیأت حاکمه ترکیه حتی در زمان قاجار نیز تأثیر زیادی در روش هیأت حاکمه ایران داشت. 🔹 با تأکید بر این‌که عاملی که رضاشاه را مصمم به اقدام جهت کشف حجاب کرد، سفر ترکیه بود، درباره عکس‌العمل وی و اظهاراتش به (سفیر ایران در ترکیه) راجع به مشاهداتش در ترکیه یعنی حشر و نشر مرد و زن در آن کشور و اشتغال زنان ترک می‌نویسد: 🔹شبی بعد از ضیافت رسمی، وقتی شاه به محل اقامت خود مراجعت کرد تا پاسی از شب نخوابید و قدم می‌زد و فکر می‌کرد... و به مستشارالدوله گفت: من تصور نمی‌کردم ترک‌ها تا این اندازه ترقی کرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا می‌بینم که ما خیلی عقب هستیم، مخصوصا در تربیت دختران و بانوان و فورا باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم مخصوصا زنان اقدام کنیم. در نشریات خارجی نیز اشارتی به تأثیرپذیری رضاشاه از اقدامات آتاتورک و تحولات ترکیه شده است. نشریه در تاریخ 29مه1935 (7خرداد1314) می‌نویسد: 🔸شاه ایران به پیروی از ترکیه تجدد و اصلاحات را در کشور خود آغاز کرده است. 🔹نشریه « » در تاریخ 5 اوت1937 (14مرداد1316) اشاره مستقیمی به پیروی رضاشاه از اقدامات آتاتورک می‌کند: با آن‌که رضاشاه خواندن و نوشتن نمیدانست به همسایه خود آتاتورک اعتقاد عجیبی داشت و با دیده تحسین به او می‌نگریست. کاتم درباره تأثیرات آتاتورک بر رضاشاه می‌نویسد: 🔸ناسیونالیسم رضاخان به ناسیونالیسم آتاتورک شباهت داشت و این دو رژیم از بسیاری جهات همانند بودند. رضاخان عمیقا دیکتاتور ترکیه را تحسین می‌کرد و بسیاری از اصلاحات انجام شده در ترکیه را عینا در ایران پیاده کرد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توهین وقیحانه رضاشاه به حجاب اسلامی 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹محمود جم (نخست‌وزیری که کشف حجاب رسمی در زمان او صورت گرفت) درباره دستورات رضاشاه در مورد آن می‌گوید: ... اعلیحضرت روبروی من ایستاده و فرمودند: این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟ دو سال است که این موضوع فکر مرا به خود مشغول داشته: از وقتی که به رفتم و زن‌های آن‌ها را دیدم که و را دور انداخته و دوش به دوش مردها کار می‌کنند دیگر از هرچه زن چادری بود بدم آمده است. اصلا چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم ما است، درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد. 🔸محمود جم پیشنهاد می‌کند که در روز افتتاح ملکه و دختران شاه بدون حجاب در کنار وی حضور یابند و بانوان وزرا و رجال نیز به همین شکل در آن مراسم حاضر شوند. 🔹برای برداشتن حجاب بانوان مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار می‌گردید ولی پیشرفت زیادی نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبالی نمی‌کردند بلکه با نظر تنفر می‌نگریستند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️پنج ویژگی مثبت رساله ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت خبرگزاری فارس 🔻معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در خبرگزاری فارس 🔹١. بهره‌گیری حداکثری از منابع چهارگانه استنباط در عین اختصار و ایجاز 🔸٢. ارائه بهترین تقریرها از ادله و شبهات مخالفان ولایت سیاسی فقها و پاسخ به آن 🔹٣. ارائه شاکله‌ای تازه‌ به مباحث مربوط به «ولایت فقیه» 🔸۴. اثبات ضرورت حکومت و لزوم تصدی‌گری سیاسی- حاکمیتی فقیهان با نگاهی تیزبینانه و کلان‌نگر به همه ابواب فقه از یک‌سو و تحلیلی جامع و عمیق به مناسبات اجتماعی و ملزومات حیات بشری از سوی دیگر 🔹۵. تبیین مسئله «تزاحم فقها با ولی فقیه» معرفی «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری فارس 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✴️بازتاب انتشار کتاب ؛ ترجمه وتعلیقه بر رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی-به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی - در پایگاه‌های خبری-حوزوی رسا 🔹مباحث ولایت فقیه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به دعوت نخبگانی و همگانی امام پیرامون تئوری‌پردازی در زمینه حکمرانی دینی نوشته شده که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند. 🔸گفتنی است مترجمان این اثر گرانسنگ علاوه بر ارائه ترجمه‌ای روان؛ سه ضمیمه مهم به کتاب افزوده‌اند که هر کدام حاوی نکاتی خواندنی است؛ ضمیمه نخست با عنوان «مروری بر زندگانی آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی»، به بازخوانی زندگانی آیت‌الله شهید خمینی پرداخته، ضمیمه دوم با عنوان «پیشینه بحث ولایت فقیه در نهضت امام خمینی» است که اجمالاً روند تحولات مربوط به درس‌های ولایت فقيه امام و پیامدهای آن را بررسی می‌کند و نهایتاً ضمیمه سوم با عنوان «بررسی تطبیقی نوشتار حاضر با سایر رسائل ولایت فقیه»، رساله حاضر را با 20 رساله مهم دیگر در باب ولایت فقیه مقایسه و تطبیق کرده و به تبیین و تحلیل نقاط افتراق و اشتراک پرداخته است... متن خبر انتشار معرفی کتاب در رسا 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سیدابراهیم رئیسی در مصاحبه با سیدحمید روحانی: زندگی سیاسی من به‌طور جدی وقتی آغاز شد که به قم رفتم... مصاحبه منتشر نشده مورخ انقلاب اسلامی حجت الاسلام سید حمید روحانی با ریاست‌ محترم جمهوری جناب حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سال ١٣٧٢_بخش اول 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چادر سرخ 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف زمینه‌سازی کشف حجاب نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان ترکیه‌زدگی رضاخان از عوامل مؤثر در کشف حجاب توهین وقیحانه رضاشاه به حجاب اسلامی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
28.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نگهبان جمهوریت 🔻به مناسبت سال‌روز تأسیس شورای نگهبان 🔹معاندان خارج‌نشین و ایادی نفوذی آنان و حتی برخی مسئولین بلندپایه مدت‌هاست که به علیه مشغول‌اند. یکی از رایج‌ترین سخن آنان این است که نظارت شورای نگهبان در زمان امام خمینی قدس سره الشریف اعمال نمی‌شد و این مسئله مربوط به بعد از ارتحال ایشان است.اما این سخن از حیث تاریخی گزاف و بی‌پایه است. 🔸کلام امام در خصوص لزوم نظارت شورای نگهبان: «...با اینکه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیه ملت، تصدیق‏‎ ‎‏صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهدۀ اینجانب است، به واسطۀ بعضی‏‎ ‎‏مصالح و جهات لازم المراعاة، از آن جمله وضع استثنایی که کشور دارد، لازم است در‏‎ ‎‏این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی‏‎ ‎‏طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و کشور نیست، به این جهت و‏‎ ‎‏جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم که خود سرنوشت‏‎ ‎‏خود را تعیین کنند.‏ 🔹در دوره های آینده که ان شاءالله استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی‏‎ ‎‏باید این امر به وسیلۀ شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت‏‎ ‎‏رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.‏..»(صحیفه امام ج12 ص11) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️خاصیت حکومت محرومین امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹خاصیت یک ، مستضعفین و حکومت مردمی این است که هم مجلسش می‌فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه، هم حکومت و وزرا می‌فهمند که یعنی چه، هم رئیس جمهور و رئیس مجلس‌اش می‌دانند که این محرومیت یعنی چه؛ برای اینکه خودشان لمس کرده‌اند، خودشان لمس محرومیت را کرده‌اند؛ اینها می‌فهمند که ناداری یعنی چه و محرومیت یعنی چه. ✳️پی‌نوشت: کسانی که پیش از پیروزی ملت ایران در کشورهای بیگانه مشغول تحصیل بودند و پس از آن نیز با کسب مناصب مختلف سیاسی بهره مادی خود را بردند هرگز نمی‌توانند وضع محرومین و را درک کنند و برای مشکلات آنان علاج واقعی بیابند. عمل انقلابی، جهادی و مخلصانه توسط مسئولینی که از دل محرومیت برخاسته‌اند چاره حل معضلات کنونی است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس مردمی و لزوم خدمت به محرومین امروز مجلس چون مجلس مردمی است، این مجلس مردمی می‌تواند به فکر محرومین باشد و مجلس دیروز نمی‌توانست که به فکر محرومین باشد برای اینکه محروم تویش نبود، اگر هم بود یکی دوتا بود که کاری از او نمی‌آمد. اما امروز مجلس، مجلسی است که محرومیت کشیده‌اند اهل این مجلس، و در آنها از اشراف و اعیان و امثال ذلک دیگر وجود ندارد؛ و لو بعض منحرفین هستند اما از اشراف و اعیان دیگر خبری نیست. یک همچو مجلسی می‌تواند خدمت کند به این کشور و یک‌ همچو مجلسی پشتیبانش همین مردم کوچه و بازار هستند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد امام خمینی: ‏‏خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کرد. خوزستان برای اسلام و برای ارزشهای‏‎ ‎‏انسانی و برای شرافت خود و کشور خود کوشش کرد و کوشش می کند و مردانه ایستاده‏‎ ‎‏است و شهدای بزرگوار خود را نزد خدای تبارک و تعالی فرستاد. خوزستان در این‏‎ ‎‏عرصۀ تهاجم باطل به حق و دفاع حق و در برابر باطل پیشقدم است و اسوه است از برای‏‎ ‎‏سایر اهالی کشور. غرب و جنوب اسوه هستند از برای سایر کشور. (13فروردین1360، صحیفه امام ح14 ص256) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اهالی خوزستان شرافت ملت را بیمه کردند امام خمینی: شما اهالی غرب و جنوب خوزستان و سایر مرزهای کشور در مقابل ستمکاران و‏‎ ‎‏مهاجمان به اسلام ایستادگی کردید و همچون شهدای صدر اسلام شهید تقدیم کردید. از‏‎ ‎‏شما شهدای بسیار برای ملت باقی ماند. ‏‏[‏‏شما‏‏]‏‏ شرافت این ملت را بیمه کردید و خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی از شما راضی باشد. (13فروردین1360، صحیفه امام ح14 ص257) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه عرفانی-سیاسی امام خمینی خطاب به حاج احمد آقا/1 آنچه مایۀ نجات انسان ها و آرامش قلوب است وارستگی‏‎ ‎ و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است 🔻 |٢۶ تیر ✳️بسم الله الرحمن الرحیم ‏ ‏🔹نامه ای است از پدری پیر فرسوده، که عمر خود را به مشتی الفاظ و مفاهیم به پایان‏‎ ‎‏رسانده، و زندگی خویش را در لاک خویشتن تباه نموده، و اکنون نفس های آخرین را با‏‎ ‎‏تأسف از گذشتۀ خود می کشد، به فرزند جوانی که فرصت دارد تا چون عبادالله صالحین‏‎ ‎‏در فکر رهانیدن خود از تعلق به که دام ابلیس پلید است، باشد.‏ ‏🔸فرزندم! کرّ و فرّ دنیا‏‎ و نشیب و فراز آن به سرعت می گذرد و همه زیر چرخهای‏‎ ‎‏زمان خرد می شویم و من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف، به این‏‎ ‎‏نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنجهای درونی و روانی و روحی شان از‏‎ ‎‏سایر اقشار، بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند، بسیار رنج آورتر و‏‎ ‎‏جگر خراشتر است. دراین زمان که ما زندگی می کنیم و دنیا گرفتار قدرتمند‏‎ ‎‏است رنج عذابی که سران آن کشورها بدان مبتلا هستند و نگرانی های جان فرسایی که هر‏‎ ‎‏یک از دو قطب در مقابل قطب دیگر دارند، قابل مقایسه با رنج ها و گرفتاریهای قشرهای‏‎ ‎‏متوسط حتی فقیر نیست. رقابت آنان یک رقابت عملی نیست بلکه یک رقابت جانکاه‏‎ ‎‏است که کمر هر یک زیر آن خُرد می شود، گویی در مقابل هر یک، یک گرگ درنده با‏‎ ‎‏دهان باز و دندان های تیز ایستاده و قصد شکار او را دارد و این رنج رقابت در همۀ اقشار‏‎ ‎‏هست، از ثروتمند و قدرتمند گرفته تا طبقات دیگر، لکن هر چه بالا برود به همان اندازه‏‎ ‎‏درد و رنج رقابت بالا می رود و آنچه مایۀ انسان ها و است وارستگی‏‎ ‎ و از و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دائمی خدای تعالی حاصل شود.‏‎ ‎‏آنان که درصدد برتری ها به هر نحو هستند چه برتری در علوم ـ حتی الهی آن ـ یا در‏‎ ‎‏قدرت و شهرت و ثروت، کوشش در افزایش رنج خود می کنند. وارستگان از قیود مادی‏‎ ‎‏که خود را از این دام ابلیس تا حدودی نجات داده اند، در همین دنیا در سعادت و بهشت‏‎ ‎‏رحمتند.‏ ‏🔹در آن روزهایی که در زمان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود‏‎ ‎‏و و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند ـ که خداوند رحمان نیاورد چنین‏‎ ‎‏روزهایی برای حوزه های دینی ـ شیخ نسبتاً وارسته ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه‏‎ ‎‏نانی را خالی می خورد، دیدم که گفت: «به من گفتند عمّامه را بردار من نیز برداشتم و دادم‏‎ ‎‏به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الآن هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب‏‎ ‎‏هم خدا بزرگ است».‏ ‏🔸پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همۀ مقامات دنیوی می دهم، باور کن. ولی‏‎ ‎‏هیهات، خصوصاً از مثل من گرفتار به دام های ابلیس و نفس خبیث.‏ ‏🔹پسرم! از من گذشته ‏‏یَشِیبُ بْنُ آدم وَ یَشُبُّ فِیهِ خَصْلَتان: الحِرْصُ وَ طُولُ الْأَمَلِ.‏‎ لکن تو‏‎ ‎‏نعمت داری و قدرت اراده، امید است بتوانی راهیِ طریق صالحان باشی.‏‎ ‎‏آنچه گفتم بدان معنی نیست که خود را از به جامعه کنارکشی و گوشه گیر و کَلِّ‏‎ ‎‏بر خلق الله باشی که این از صفات جاهلان مُتنسِّک است یا درویشان دکان دار.‏‎ ‎‏سیره انبیای عظام ـ صلّی الله علی نبیّنا و علیهم اجمعین ـ و ائمۀ اطهار ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏که سرآمد عارفان بالله و رستگان از هر قید و بند، و وابستگان به ساحت الهی در قیام‏‎ ‎‏به همه قُوی علیه حکومت های طاغوتی و فرعون های زمان بوده و در اجرای عدالت‏‎ ‎‏در جهان رنج ها برده و کوشش ها کرده اند، به ما درس ها می دهد و اگر چشم بینا و‏‎ ‎ گوش شنوا داشته باشیم راه گشایمان خواهد بود ‏‏مَنْ اَصْبَحَ وَ لَمْ یَهْتَمَّ بِاُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
حضرت امام باقر علیه‌السلام سردمدار مقابله با تحریف مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا بحران مناطق محروم حل نمی‌شود؟! 🔻کاسبان بحران/1 سیدمصطفی ابوالقاسمی: 🔹با شهید مظلوم در حیاط بودیم گفت یک صحبتی را می‌خواهم با شما داشته باشم. ایشان گفت یکی از حرکات زیبای انقلابی که اولین مصوبه شورای انقلاب بود اختصاص یک روز به بود. من متعجبم که در استاندار پول را نگه داشته، با این‌که طرح و برنامه محرومیت‌زدایی داشتیم، آخر سال که حساب و کتاب صورت گرفت پول را به وزیر کشور برگرداند. و واقعیت این بود که دانشگاه شیراز طرح بسیار زیبایی را برای رفع محرومیت، تأمین آب شرب، ایجاد کشاورزی از اشتغال در استان بوشهر تهیه کرده بود. 🔸شهید بهشتی به ما گفت با توجه به آشنایی که داری برو و ببین چرا این پول را پس دادند. بعد از یک هفته کلنجار رفتن با آن مقام مسئول یک جمله را یافتم؛ او گفت : اگر این پول را جذب می‌کردیم دیگر مردم را از انقلاب نمی‌توانستیم جدا کنیم. ✳️پی‌نوشت: امروز نیز متصدیان لیبرال‌مسلک و ضدانقلاب نفوذی در دستگاه‌های مختلف کشور حضور دارند و علی‌رغم دسترسی به بودجه‌های کلان، برای جداسازی مردم از بدنه نظام مانع رفع محرومیت می‌شوند. محرومیت‌زدایی و مبارزه با مفاسد این‌چنینی یکی از وظایف اولیه و قطعی است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حکومت اسلامی و دلسوزی پدرانه برای محرومان امام خمینی قدس سره الشریف : ما که امیدواریم که یک جلوه و لو بسیار ناقصی از ولایت، ولایت علی- علیه السلام- در کشور ما شده باشد، ما باید توجه بکنیم، کافی ندانیم اینکه ما تظاهر می‌کنیم و شعار می‌دهیم و چه، اینها کافی نیست. واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی- علیه السلام- برای محرومین دل می‌سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه‌هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می‌رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیر المومنین باید این طور باشد. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴کاسبان بحران و تقدیم خوزستانِ ایران به عربستان!! 🔻کاسبان بحران/٢ 🔹با شکل‌گیری اعتراضات به‌حق مردمی در استان نجیب خوزستان، بار دیگر عوامل نفوذی دست به کار شدند تا مردم شریف این استان را از اعتراض به‌حق محروم کنند و آن را به انحراف بکشانند. 🔸یقیناً دل‌خوری آن خطه شریف از ناکارآمدی مسئولان فرسوده، بی‌انگیزه یا مغرض است که سال‌ها وعده‌های رنگارنگ دادند و عمل قابل توجهی نداشتند اما ممکن است استکبار جهانی و ارتجاع منطقه این دل‌خوری را به آشوب بکشانند و داغ دیگری بر قلب مردم شریف خوزستان بگذارند و آن‌ها را از وصول به نتیجه‌ای راضی‌کننده محروم کنند. 🔹«هنوز هم برخی کشورهای نانجیب منطقه، در خواب تجزیه خوزستان با نام جعلی «العربستان» هستند و مبالغ هنگفتی در این زمینه خرج می‌کنند. شماری از احزاب و جریان‌های ضدانقلاب و جدایی‌خواه نیز از این نقشه شوم حمایت می‌نمایند. 🔸در تیر ماه 1390 «مرکز مطالعات ایران و اعراب» که ریاست آن را جاسوس و مأمور اینتلجنس سرویس انگلستان و ضدانقلاب فراری علیرضا نوری‌زاده برعهده دارد، کنفرانسی چند روزه را در لندن برگزار نمود که در آن افراد و گروه‌هایی از اپوزیسیون ایران مانند جمهوری‌خواهان، سلطنت‌طلبان، مشروطه‌خواهان، روزنامه‌نگاران ضدانقلاب، فعالان دانشجویی، فعالان جنبش سبز و فعالان حقوق زنان بر سر شکل نظام سیاسی مورد نظر خود پس از براندازی جمهوری اسلامی(!) به منازه و مشاجره پرداختند. 🔹در کنفرانس مذکور علاوه بر سایر طرح‌های ضدایرانی، طرحی با مضمون تغییر نام «استان خوزستان» به «استان عربستان» مطرح گردید و نوری‌زاده در همان نشست که اخبار آن به بیرون درز کرده، پیشنهاد نمود ایران تجزیه شود و استان خوزستان -که آن را استان عربستان- به سعودی‌ها واگذار شود! 🔸فرد دیگری تحت عنوان «فعال حقوق بشر در نشست حقوق بشر سازمان ملل» با نشان دادن نقشه‌ای که در آن بوشهر و مناطقی از استان خوزستان تحت مالکیت عربستان سعودی درآمده بود، افکار مشوش خود را مطرح نمود.بودجه این کنفرانس را وهابیون عربستان سعودی که به‌دنبال تجزیه ایران هستند، پرداخت نمودند.(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب، ص١٣٠-١٢٩) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض امام به اخراج طلاب از عراق وحوزه نجف 🔻 |٢٧ تیر 🔹[‏‏استاندار: سید رئیس، سلام و تحیات مخصوص، محضر جنابعالی می رسانند و متذکر می شوند که‏ 🔸‏‏طبق رغبات آن جناب، ما مقرر کردیم که اقامۀ آقایان طلابی که دارای دفتر اقامه هستند، از فردا تمدید‏‎ ‎‏گردد و به کسانی که می خواهند جهت عمره به مکه مشرف شوند سمة العوده، داده شود؛ به استثنای‏‎ ‎‏افرادی که وابسته به استخبارات خارجی ـ که از جواسیس هستند ـ و افراد متخلف که باید تا آخر ماه‏‎ ‎‏جاری میلادی از عراق خارج شوند؛ و الاّ طبق مقررات به محکمۀ الثوره تحویل داده می شوند.‏‏]‏ 🔹شما تمام کارهایی را که دلتان می خواهد انجام می دهید؛ و بعد از انجامش‏‎ ‎‏می آیید اینجا، که سید رئیس، تحیات فرستاده و با تحیات می‌خواهید ماستمالی کنید.‏‎ ‎‏مگر با تحیات کار درست می شود؟ شما حدود سیصد نفر از حوزه را خروجی‏‎ ‎‏داده و به خارج شدن از مجبور ساخته‌اید؛ و حالا به من می گویید که از فردا اقامه‌ها‏‎ ‎‏را تمدید می‌کنند؟‏ ‏🔸اینکه می‌گویید «افراد وابسته به و »، باید بدانید که در چنین افرادی وجود ندارند. در تمام حوزه، شاید نتوانید دست روی یک نفر، دو‏‎ ‎‏نفر بگذارید که وابسته باشند؛ و این درست نیست که شما فردا هر کسی را به بهانه وابسته و‏‎ ‎‏جاسوس کنید.‏ 🔹اگر شما علاقه به حوزه دارید و نمی‌خواهید این حوزه به هم بخورد، افراد‏‎ ‎‏متخلف را اقامه دهید، و یا اقامه آنان را تمدید کنید تا از تخلف بیرون بیایند؛ و ثانیاً اینکه‏‎ ‎‏می‌گویید افراد را معرفی کنم، باید بگویم که همه افراد حوزه پیش من معززند؛ و‏‎ ‎‏هیچ فرقی میان طلاب افغانی، پاکستانی، هندی، عرب و ایرانی نیست، و من همه آنان را‏‎ ‎‏عزیز و بزرگ می‌شمارم.‏(٢٧ تیر ۵۴، صحیفه امام، ج ٣، ص ١۰۵-١٠۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎