📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل)
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 میرزا کوچکخان؛ هویتبخش به نسل جوان
🔹 رهبر انقلاب: وقتی جوان گیلانی سرِ قبر میرزاکوچکخان میرود و میبیند این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد.
🔸 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاکوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل #هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.
🔻 سالروز شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی
روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/1
🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد #عباس_امیر_انتظام، معاون نخستوزیر و سخنگوی #دولت_موقت، جلسهای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغهای، عباس سمیعی، فتحاللّه بنیصدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد.
🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل ولایت فقیه و تغییر برخی اصول پیشنویس است.
🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامهها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوقالعاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند:
🔸«مگر شما مىتوانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمهاى كه شما بگوييد «ما مىگوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرفها شما مىتوانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايتفقيه بشود، ديگر همه قدرتها دست فقيه مىآيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد!
🔹اينها اگر همه قدرتها دست رئيسجمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرتها دست رئيسجمهور باشد، اگر همه قدرتها دست يک نخستوزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه #قدرت_شيطانى است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود...
🔸باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئتهايى را كه مثلاً مىخواهند درست بكنند، با رأى ملت درست مىشود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشستهايد آنجا با قلم مىخواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩)
🔹 #مهندس_بازرگان در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیتاللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی میکند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی میکند و وجود هر گونه نگرانی را رد میکند.
🔸 #شهیدسید_عبدالکریم_هاشمینژاد نیز در سخنرانی خود به وی جواب میدهد:
«موقعی نگران میشویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آنگونه که باید نمیتوانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، میگویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما میخواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمیتوانی اعتراض کنی.»
🔸 #امیرانتظام بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت:
«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوقالعاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عدهای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر میکردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.»
بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیشنویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چگونه مدعیان #حفظ_سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/2
🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمهاش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، #سلطنت کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند
🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاشها بیفرجام ماند و «#سقوط_سلطنت» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خللناپذیر و قطعی اعلام شد.
🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاستهای ناصحیح #نهضت_آزادی در جلسات خصوصی، خطر انحراف #انقلاب_اسلامی از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کردهاند که بازخوانی نمونهای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راهگشاست.
🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین میفرمایند:
🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى گفتند كه «#سياست_قدم_به_قدم»، خوب حالا يک قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يک مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدمهاى شما را مىشكنند! اين طور نيست كه يک قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت!
🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين #نهضت را بخوابانند با هر طور كه مىتوانند. اينها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشنترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانىها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شدهاند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/3
🔹بررسیهای تطبیقی دقیق نشان میدهد که اندیشههای فقهی و سیاسی #شهیدمحمدباقر_صدر در کنار اندیشههای حضرت امام خمینی قدس سره الشریف و برخی دیگر از اندیشمندان اسلامی، نقش مؤثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
🔸ایشان در پاسخ به سؤال تعدادی از #علمای_لبنان و در مقام تبیین دیدگاه فقهی خود پیرامون «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نامهای به تاریخ 15بهمن1357 نگاشت. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگیهای زیر است:
🔹1. نهادینه کردن #فقاهت در قانون اساسی و تحکم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز در عمق جامعه تشیع رسوخ کرده است.
🔸2. اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت در عین پذیرش #ولایتفقیه به عنوان منشأ مشروعیت
🔹3. تساوی آحاد ملت، از مسلمان و غیر مسلمان در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه و همه حقوق انسانی و حق آزادی مذهبی
🔸4. تساوی افراد ملت اعم از حاکم و محکوم در مقابل قانون
🔹5.لزوم #تنفیذ_رئیسجمهور توسط ولیفقیه به جهت مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرمهای مالی و اقتصادی و...
🔸6. اهداف والای #حکومت_اسلامی فراتر از اهداف مادی و حیوانی
🔹7. تدوین حقوق اساسی از متن قرآن و روایات به گونهای که ایشان را باید یکی از معماران تدوین حقوق و قانون اساسی اسلام دانست. (نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ص100-97)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تدوین پیشنویس قانون اساسی سکولاریستی توسط دولت موقت
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/4
🔹پس از تعیین مهدی بازرگان بهعنوان نخستوزیر دولت موقت، یکی از مهمترین اقدامات دولت تدوین پیشنویس قانون اساسی بود اما پیشنویس منتشر شده از جانب #مهدی_بازرگان و دولت موقت یک پیشنویس سکولار و بیارتباط با مبانی دینی بود.
🔸این موضوع آنچنان واضح بود که اعضای دولت موقت و چهرههای ملیگرا نیز بر آن اذعان داشتند. بهعنوان نمونه #کریم_سنجابی میگوید:«پیشنویس کاملا دموکراتیک بود.»
🔹 #عزتالله_سحابی نیز تصریح دارد:
«در مجموع روح لیبرال دموکراسی بر پیشنویس حاکم بود. اما در شورای انقلاب به تعبیر بنده، آن را سوسیال دموکراسی کردند.»
🔸حسین بشیریه نیز میگوید:
«پیشنویس خصلتی سکولار داشت.»
در ادامه نظریات برخی دیگر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی را از نظر میگذرانید:
🔹صادق طباطبائی:
«در این پیشنویس، رئیسجمهوری برای 5 سال انتخاب میشود و فقط مجلس شورای ملی وجود دارد. ولایتفقیه در این پیشنویس نیست و نظام، یک نظام دموکراتیک شبهغربی خواهد بود.»
🔸جلالالدین فارسی:
«...التقاطی از قانون جمهوری پنجم فرانسه و احکام و اصول اسلامی بود.»
🔹حزب جمهوری اسلامی:
«متن پیشنهادی قانون اساسی برخلاف آنچه انتظار میرفت و فکر میشد، متأسفانه به گونهای تدوین و تنظیم شده است که تاراجدهنده منافع و منابع نسل حاضر و نسلهای آینده کشور است. این متن پیشنهادی از نوآوری و خلاقیت اسلامی عاری است... این قانون اساسی یک رونویسی است از قانون اساسی گذشته...»
🔸آیتالله گلپایگانی:
«با توجه به برخی موارد پیشنویس، آن را تحت تأثیر فرهنگ شرق و غرب دانست که در صفحات گذشته بدان اشاره شد.»
🔹عبدالرحیم ربانی شیرازی:
«علت تغییرات اساسی در پیشنویس را متناسب بودن آن با حکومت دموکراتیک بیان میکند در حالی که خبرگان انتخاب شدند تا قانون اساسی جمهوری اسلامی را تدوین کنند.»
منبع: نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صص189-186
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/5
🔻از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه اهتمام #علمای_شیعی به تأسیس #نظام «#جمهوری_اسلامی»، نامه «علما، اعیان و رعایای #فارس» است.
🔹این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی1324ق/برابر 1285ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهینآمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این متن، به صراحت از تعبیر «جمهوری اسلامی» یاد شده است و از نظر پیشینهشناسی تاریخی، ارزش فوقالعاده دارد. این متن در همان دوران، در روزنامه #کوکب_دری و همچنین در #تاریخ_بیداری_ایرانیان -نوشته #ناظمالاسلام_کرمانی منتشر شده است. در بخشی از این نامه چنین آمده است:
🔸«تا کنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگیمآبان تازه و از طبیعیمذاقان (مادیگرایان) پوسیده و روزنامهخوان پاریس به زبان خوشیده (متظاهر به فرانسهدانی) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن که ایران #جمهوری_اسلامی است، چه از عهد سلف تا حالِ خلف؛ علمای ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با #مصلحت_جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهراً به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، بلکه مجبوراً از همان طائفه و ایل، خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنیِ باریک؛ جمهوریِ ما رشک فرانسه و آمریکاست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص 37و38)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام #جمهوری_اسلامی توسط وی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/6
🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیتها و جریانهای مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند.
🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایتهای غیر واقعی و نادرستی مشاهده میگردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به #تحریف و #انحراف خواهد کشید.
🔹روایت یکی از سران #نهضت_آزادی از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونههای نقد در این باب است. وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید.
🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « #جمهوری_اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است. وی بارها در بیانهایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانهای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است.
🔹تناقضگویی فرد مذکور تا بدانجا میرود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی #جمهوری_اسلامی را منکر میشود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد و تصریح میکند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است. این مدعا در حالی مطرح میشود که:
🔸 اولا مفهوم #جمهوری_اسلامی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است.
🔹ثانیا #لیبرالهای_وطنی و جریانهای سیاسی به اصطلاح ملیگرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند.
🔸از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان #نظام_سلطنتی_مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند.
🔹حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده #جمهوری_اسلامی می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص۳۰-۲۷)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آرمان علمای شیعه برای تحقق «جمهوری اسلامی» در خاطرات و گزارشهای سر آرتور هاردینگ
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/7
🔹 خاطرات و گزارشات« #سر_آرتور_هاردینگ » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهمترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق «جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است...
🔸وی در یکی از #گزارشهای_محرمانهای که در دوران مأموریت خود به لندن میفرستد در تبیین جریانهای فراماسونری و سایر جریانهای مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام (پان اسلامیسم) در ایران مینویسد:
🔹«مجامع پان اسلامی که از طرف #سیدجمال_الدین_اسدآبادی پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص 36- 35)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📔معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/8
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ۱۳۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸علیرغم تلاش گسترده ساواک، نویسنده یا نویسندگان آن نیز به واسطه حاکمیت مطلق خفقان پلیسی در عصر پهلوی و مراعات اصول حفاظتی، هرگز شناخته نشدند اما این سند تاریخی و ارزشمند نشان میدهد که بر خلاف القائات مخالفین #انقلاب_اسلامی، مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح و مبرهن برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای واهی برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت 118 روزه در نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی با استقبال خوانندگان فرهیخته در پاییز ۱۳۹۸ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست این کتاب «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
📚شما میتوانید این کتاب مستند تاریخی را تا دو روز آینده با تخفیف ویژه 40درصد، بهمناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی، تهیه کنید.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192-021
📞تلفن: 32934990-025
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 40 درصد تخفیف بهمناسبت «روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
✅ راه ارتباطی جهت تهیه کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از طریق غرفه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بازار «باسلام»
https://basalam.com/bonyadtarikh/product/8306128
معرفی کوتاه کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله امام با توطئهها علیه قانون اساسی جمهوری اسلامی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/9
... مهم این اصول است، مهم #قانون_اساسی است. یک دسته الان افتادند تو دور که نه، مجلس اصلش باید یک مجلس مؤسسان باشد، چون در غرب مجلس مؤسسان بوده، آقایان هم میل دارند مجلس مؤسسان باشد، و اینها هم نه اینکه برای مجلس مؤسسان دلشان سوخته؛ اینها میخواهند مطلب را به تعویق بیندازند معطل بکنند بلکه آن ریشههای گندیدهای که دارند به هم متصل میشوند، قوه پیدا کنند بیایند اساس را از بین ببرند. الان ما باید همه همّمان را صرف این قضیه بکنیم... ( 28 خرداد 1358، صحیفه امام، ج8، ص200)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم صلاحیت حقوقدان غربزده برای دخالت در قانون اساسی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/10
...ما میخواهیم یک #مملکت_اسلامی درست کنیم، ما نمیخواهیم یک مملکت غربی درست کنیم. ما حقوقدان غربی لازم نداریم. اصلًا صلاحیت ندارد آن کسی که حقوق به معنای حقوقدانی غربی و غربزدگی دارد، او صلاحیت ندارد که در قانون اساسی ما دخالت بکند؛ و ما قانون اساسی #مسکو را که نمیخواهیم درست بکنیم؛ و یا قانون اساسی #امریکا را. ما میخواهیم قانون اساسیِ اسلام را درست کنیم. #اسلامشناس باید در اینجا دخالت داشته باشد. اسلامشناس روحانیون هستند، و بعضی از اشخاصی که در روحانیت داخل هستند، و لو از صنف دیگر، لکن اطلاعات اسلامی- سیاسی دارند. و ما همینها را میخواهیم تعیین کنیم. یعنی نه اینکه ما، ملت ما همینها را میخواهد...(27خرداد1358، صحیفه امام، ج8، ص191)
خرید کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش اعتقاد و التزام به قانون اساسی در صلاحیت نمایندگی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/11
مقام معظم رهبری مدظلهالعالی:
...کسانی که این نظام و #قانون_اساسی را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بایستی بدانند که از نظر این ملت آمدن آنها به مجلس خطاست. معلوم است کسانی که این قانون اساسی و این ملت و کارها و شعارها و راه و اهدافش را قبول ندارند، نباید به مجلس بیایند؛ اما آن کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند...(بیانات در دیدار مردم قم، 1382.10.18)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ امام خمینی به شبهه نادیده گرفتن حق احزاب در قانون اساسی/صفحه نخست
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/12
🔹جمعی از خبرنگاران اروپایی: بعضی احزاب سیاسی در ایران چنین برداشت مینمایند که مجلس خبرگان طرح قانون اساسی را بر مبنای اصول اسلامی تدوین نموده. ولی حقوق آنها را برای هر گونه فعالیت سیاسی در آینده نادیده گرفتهاند. نظر حضرت امام چیست؟
امام خمینی قدس سره الشریف:
🔸این «بعضی از احزاب سیاسی» یا قانون اساسی را نگاه نکردهاند و به خودشان زحمت ندادند که قانون اساسی را نگاه کنند و روی آن مقاصد فاسدی که دارند، شروع کردند حرف میزنند. و یا دیدهاند و عمداً میخواهند خلاف بگویند.
🔹اصل بیست و ششم از قانون اساسی موجود، این قانون اساسی ما، احزاب و جمعیتها و انجمنهای سیاسی و انجمنهای اسلامی، اقلیتهای مذهبی آزادند. و شرط این است که توطئه نکرده باشند برای اینکه مملکت ما را، ملیت ما را، جمهوری اسلامی ما را نقض کنند. این متن قانون اساسی است. لکن گرفتاری که ما از این، بعضی از این احزاب سیاسی، بعضی از اینها که منحرفاند، گرفتاری که ما از اول داشتیم این بوده است که از اول که این ملت آمده است و با فریاد الله اکبر و با فریاد اینکه ما جمهوری اسلامی میخواهیم، قیام کرده است و همین ملت که فریاد کرد و کشته داده است، این ملت غلبه کرده است، از آن اول که اینها غلبه کردند، دستجات اینها روییدند، یا از خارج آمدند و یا در داخل که در انزوا بودند بیرون آمدند، از سوراخها بیرون آمدند و شروع کردند کارشکنی. تا توانستند، شروع کردند به اینکه این جمهوری باشد، جمهوری اسلامی لازم نیست. اسلامیاش بیخود است، بعد هم یک دسته دیگر #جمهوری_دمکراتیک باشد. اسلامیاش لازم نیست. بعد هم یک دسته دیگر #جمهوری_اسلامی_دمکراتیک باشد. مردم ما، ملت ما، صد درصد اگر نگوییم، 2/ 98 درصد رای دادهاند به جمهوری اسلامی. بعد یک دسته که جزو همان کمتر از دو قسمتی که از صد باقی مانده است، اینها شروع کردند به اینکه میخواستند که نگذارند اولًا که رای مردم بدهند. حالا که رای دادند، شروع کردند به اینکه اخلال کنند.
🔸بعد از آنکه از آن مرحله گذشت، همچنین قدم به قدم، سیاستشان سیاست قدم به قدم بود. از آن مرحله گذشت و دیدند که مردم رایشان را دادهاند. آمدند دنبال اینکه نگذارند قانون اساسی نوشته بشود. قانون اساسی را نمیخواستند نوشته بشود. بعد که قانون اساسی را شروع کردند نوشتن، اینها باز شروع کردند به اشکالتراشی. بعد که آرای مردم را جست و جو کردند راجع به اینکه مردم میخواستند وکلایشان را تعیین بکنند، اینها شروع کردند به سمپاشی که وکلا تعیین نشوند.
🔹بعد که وکلا تعیین شدند و مجلس، مجلس خبرگانی که مردم با یک آرای زیاد، اکثریت قاطع تعیین کردند، اینها شروع کردند به اینکه هی اشکال کنند به خبرگان یا اشکال کنند به اصولی که خبرگان گذراندهاند. بعد از اینکه از آن هم گذشت و حالا مجلس خبرگان قانون را تدوین کرده است، تثبیت کرده است و بعد هم بناست که به همه پرسی گذاشته بشود یعنی دمکراسی بالاتر از همه دمکراسی دنیا، یک دفعه رای عمومی برای افراد، یک دفعه رای عمومی باز برای قانون، الآن هم اینها به دست و پا افتادهاند که اشکال بکنند به قانون اساسی.
🔸یک اشکالشان این است که شما میبینید که برای احزاب سیاسی در آتیه چیزی نمانده. ما میخواهیم ببینیم احزاب سیاسی و سایر جمعیتها غیر از اینکه به آنها بگویند که همه شما آزاد هستید، سانسور هرگز نخواهد بود، اینها غیر از این چه میخواهند؟ میخواهند که، اینکه میگویند که برای ما مجال نگذاشته، برای آن شرط است که نقض ملیت ما را نکنند. این آقایان میخواهند نقض ملیت ما را بکنند؟ نقض جمهوری اسلامی ما را بکنند. این آقایان میخواهند نقض جمهوری اسلامی بکنند؟ توطئه بر ضد اسلام نکنند.
(صحیفه امام، ج11، صص148-146)
صفحه دوم
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ امام خمینی به شبهه نادیده گرفتن حق احزاب در قانون اساسی/صفحه دوم
🔹این آقایان میخواهند توطئه بر ضد اسلام بکنند که میگویند که «برای ما جای فعالیت نگذاشتهاند» معلوم میشود، ما از اینجا میشناسیم اینها را و ملت ما باید اینها را بشناسند که در عین حالی که قانون اساسی ما میگوید که همه احزاب، همه جمعیتها، اقلیتهای مذهبی و انجمنهای اسلامی و انجمنهای دیگر همه آزاد هستند، فقط گفتهاند که شرطش این است که شما نقض ملیت ما را نکنید، نخواهید ملت ما را از بین ببرید، ملیت ما را نخواهید از بین ببرید، نقض جمهوری اسلامی ما را نکنید، نقض قانون اساسی ما را نکنید، نقض اسلام را نکنید، این شرطی که کردهاند اینها را ناراحت کرده که این آقایان اهل این هستند که میخواهند ملت ما را از بین ببرند. ملیت ما را از بین ببرند. میخواهند مملکت ما را تجزیه کنند که همچون آزادی به آنها ندادیم.
🔸میخواهند که قانون اساسی را بعد از اینکه تصویب هم شد و مردم هم گفتند، باز نقض بکنند. اگر نمیخواهند نقض بکنند، پس شما آزادی دارید. اگر میخواهید نقض بکنید، خوب اظهار کنید که ما میخواهیم نقض کنیم ملیت مملکتمان را. این مملکت را ما میخواهیم ملیتاش را اصلًا نقض بکنیم. این مملکت را ما میخواهیم که قانون اساسیاش را نقض بکنیم. ما میخواهیم که جمهوری اسلامی را نقض بکنیم. جمهوری اسلامی که مردم همه قریب به اتفاق آرا، رای به آن دادهاند. شما چند نفر که حالا تازه یا از خارج آمدهاید یا از این سوراخها که بودید یا خیر، بسیاری از اینها هم در آن دستگاه جزو عمال آنها بودند و جزو سیا بودند که بعدها یکی یکی پیدا خواهند شد و در این لانه جاسوسی هم اسماء بعضی از آنها پیدا شده است، بسیاری از اینها از این قماش مردماند. بنا براین قانون اساسی ما که تصریح میکند که همه آزادند، اینها میگویند که برای ما آزادی قرار ندادهاند...
(صحیفه امام، ج11، صص149-148)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قلدری برخی گروههای سیاسی در برابر قانون اساسی به روایت امام خمینی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/13
🔹...این قانون اساسی که تحت نظر علما و کارشناسان اسلام تهیه شد موجب نگرانی بعضی اشخاص هست و من هیچ نگران نیستم. قانون اساسی صحیح است. و اگر بعض طوایف خیال میکنند که آن چیزی که آنها میخواهند در قانون اساسی نیست، این یک اشتباه است. و این را باید بدانند که اسلام برای همه است. و قانون اساسی اسلام همه دردها را ان شاء الله دوا میکند. و ما امیدواریم که اگر فرض کنید که یک نقیصهای در کار باشد، بعدها در مجلس شورا این نقیصه رفع بشود. نگران نباشند هیچیک از طوایف.
🔸لکن همه توجه به یک مساله داشته باشند و آن این است که قدم به قدم...ما از اول این نهضت تا حالا مواجه با مخالفت دستهها بودیم و الآن که از این جهت هم مایوس شدند، گمان میکردند که قانون اساسی مورد توجه مردم نیست. خیلی خوشحال شده بودند از اینکه راجع به شوراهای شهر، مردم خیلی اقبال نکردند و آرزویشان این بود که در قانون اساسی هم مردم اقبال نداشته باشند، لکن دیدند که این قانون اساسی بهتر اقبال شد برایش، از اصل جمهوری اسلامی. حالا البته من درست تحقیقاً نمیدانم نسبت چی است. لکن تا حالا که به ما گفتند نسبت از آن بالاتر است. و حالا مایوس شدند بعض طوایف. میبینند که خوب این قدم هم که برداشته شد. دیگر چه بکنند؟ حالا افتادند به اینکه تظاهر کنند که ما این قانون اساسی را نمیخواهیم، با قلدری.
🔹یک وقت یک حرف داشتند که بگویند قانون اساسی فلان جایش اشکالی دارد، بیایید این اشکال را مثلًا رفع بکنید. یک وقت این است که افتادند به قلدری و یک دسته از اشخاص مغرض؛ از بستگان رژیم منحوس پهلوی، از بستگان امریکا افتادند توی مردم. یک دسته اشخاص ساده لوح هم تحت تاثیر واقع میشوند و خیال میکنند که اینها یک نظر صحیحی دارند. در صورتی که مساله این طور نیست. اینها نظر صحیح ندارند. و اینها از اول تا حالا قدم به قدم که مخالفت کردند، و حالا این قدم هم برداشته شد و دیدند همه ملت تقریباً موافق با این قانون اساسی هستند، حالا میخواهند با قلدری کار را پیش ببرند. یعنی خیال میکنند که در مقابل یک ملت که همه این ریشههای فساد را دارد میکند و کنده است، باز میشود که یک عدهای قلدری کنند و بگویند که ما نمیخواهیم این را. چطور میشود در مقابل یک ملت چند نفر بگویند ما نمیخواهیم؟ اختیار دست شما نیست که نخواهید یا بخواهید، بخواهید یا نخواهید. این قانون اساسی تصویب شد و مردم به آن رای دادند. قریب به اتفاق به آن رای دادند. و دیگر دست و پا کردن صحیح نیست...
(صحیفه امام، ج11، صص176-175)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قانون ملت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بهمناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی
چگونه مدعیان حفظ سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
تدوین پیشنویس قانون اساسی سکولاریستی توسط دولت موقت
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام جمهوری اسلامی توسط وی
آرمان علمای شیعه برای تحقق «جمهوری اسلامی» در خاطرات و گزارشهای سر آرتور هاردینگ
مقابله امام با توطئهها علیه قانون اساسی جمهوری اسلامی
عدم صلاحیت حقوقدان غربزده برای دخالت در قانون اساسی
نقش اعتقاد و التزام به قانون اساسی در صلاحیت نمایندگی
پاسخ امام خمینی به شبهه نادیده گرفتن حق احزاب در قانون اساسی/صفحه نخست
پاسخ امام خمینی به شبهه نادیده گرفتن حق احزاب در قانون اساسی/صفحه دوم
قلدری برخی گروههای سیاسی در برابر قانون اساسی به روایت امام خمینی
🔴 40 درصد تخفیف کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جایگاه جریانات سیاسی در انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 14آذر
🔹خبرنگار مجله فردای آفریقا: آیا جریانهای فکری دیگری بجز آنچه شما دارید، میتوانند در پیشبرد این مبارزه شرکت داشته باشند؟
🔸امام خمینی قدس سره الشریف: در ایران آنچه به صورت یک جریان فکری وجود دارد همان آرمانها و خواستههای اصیل اسلامی است. اگر مردم ایران خواستار برچیده شدن رژیم سلطنتی هستند و یا خواستار برقراری حکومت اسلامی و یا قطع سلطه اجانب از کشور اسلامی و یا مجازات همه آنها که به ثروتهای ملت تجاوز کردهاند و یا نظایر آنها، همه و همه از اصول و مبانی مترقی اسلامی ناشی میشود. و تمامی شعارها در تظاهرات شهرها و دهات ایران شاهد این واقعیت است، و آنچه را جز اسلام و آرمانهای اسلامی و نهضت اسلامی است، مطالبی است که نمیشود آن را یک جریان نامید، زیرا در میان مردم این مطالب هیچگونه کاربردی ندارد.
🔹خبرنگار مجله فردای آفریقا: آیا جبهه ملی را با کلیه اجزای متشکلهاش حفظ خواهید کرد؟
🔸امام خمینی قدس سره الشریف : هر فرد یا گروه و دستهای که بتواند خود را با خواستههای نهضت اسلامی موجود در ایران که عموم ملت در آن شرکت دارند هماهنگ سازد، میتواند در ادامه کار، وظیفه خود را انجام دهد. در غیر این صورت، در میان مردم جایی ندارد و ملت ایران هوشیارانه این مسائل را تعقیب میکنند...
(14آذر1357، صحیفه امام، ج5، صص175-174)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸پنج پیام روز دانشجو از نگاه مورخ خبیر انقلاب اسلامی
١. استکبارستیزی
٢. دشمنشناسی
٣. آزادگی همراه با بصیرت
۴. تسلیمناپذیری در برابر دشمنان
۵. فداکاری در راه اهداف مقدس
منبع: سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، دانشگاه رفسنجان، ١۶آذر١٣٩۵
#روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت | گفتمانساز باشید
محورهای اصلی بیانات رهبرانقلاب در جریان حضور در ۶ دانشگاه تهران
بازنشر ویژه #روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️دار و دسته ماساچوستیها با ایران چه کردند؟
پرونده #حلقه_ماساچوستیها به مناسبت روز دانشجو
🔹16 آذر در تقویم ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. سال 1332 در چنین روزی #دانشجویان_مذهبی و غیور دانشگاه تهران به سفر رئیسجمهور آمریکا، ریچارد نیکسون به ایران اعتراضات جدی صورت دادند و البته با مشت آهنین رژیم مزدور آمریکا و محمدرضا پهلوی روبرو شده و در این راه سه شهید دادند.
🔸نکته عجیب آنکه برخی جریانات سیاسی با نفوذ در حلقههای دانشگاهی تلاش دارند روز دانشجو را، که در اصل روز دانشجویان ضدآمریکایی است به گونه دیگری روایت کنند و هر سال در این روز #روایتهای_آمریکاپسند تولید کرده و حتی تلاش میکنند از ظرفیت دانشجویان علیه نظام اسلامی استفاده کنند.
🔹این فعالیتها نشانگر حضور #حلقههای_آمریکوفیل در سطوح سیاسی و بهویژه اقتصادی است که برای مقابله مؤثر با آنان میبایست ریشههای تاریخی-جریانی آن را بررسی نمود.
🔸با خوانش دقیقی تاریخ میبینیم یکی از این حلقهها، حلقه دانشجویان تحصیلکرده در دانشگاههای ایالت ماساچوست آمریکا؛ موسوم به «ماساچوستیها» است...
پرونده دار و دسته ماساچوستیها:
صفحه نخست
صفحه دوم
صفحه سوم
مقاله تاریخی: ماساچوستیها از راه میرسند!
با حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی همراه باشید👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️دار و دسته ماساچوستیها با ایران چه کردند؟
🔴دار و دسته ماساچوستیها/1
✳️به مناسبت شانزدهم آذر؛ روز دانشجو
🔹16 آذر در تقویم ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. سال 1332 در چنین روزی #دانشجویان_مذهبی و غیور دانشگاه تهران به سفر رئیسجمهور آمریکا، ریچارد نیکسون به ایران اعتراضات جدی صورت دادند و البته با مشت آهنین رژیم مزدور آمریکا و محمدرضا پهلوی روبرو شده و در این راه سه شهید دادند.
🔸نکته عجیب آنکه برخی جریانات سیاسی با نفوذ در حلقههای دانشگاهی تلاش دارند روز دانشجو را، که در اصل روز دانشجویان ضدآمریکایی است به گونه دیگری روایت کنند و هر سال در این روز #روایتهای_آمریکاپسند تولید کرده و حتی تلاش میکنند از ظرفیت دانشجویان علیه نظام اسلامی استفاده کنند.
🔹این فعالیتها نشانگر حضور #حلقههای_آمریکوفیل در سطوح سیاسی است که برای مقابله مؤثر با آنان میبایست ریشههای تاریخی-جریانی آن را بررسی نمود.
🔸با خوانش دقیقی تاریخ میبینیم یکی از این حلقهها، حلقه دانشجویان تحصیلکرده در دانشگاههای ایالت ماساچوست آمریکا؛ موسوم به «ماساچوستیها» است که سالیان دراز در عصر #پهلوی_دوم بر صحنه اقتصادی،اجرایی و حتی فرهنگی کشور حضور داشته و بازویی مؤثر برای اجرای سیاستهای آمریکایی-صهیونیستی بوده است.
🔹بررسی عملکرد این حلقه، به ویژه در #سازمان_برنامه_و_بودجه ،که در برخی دولتهای عصر جمهوری اسلامی نیز بعضا صدای آمریکوفیلها از سطوح عالی مدیریتی این سازمان به گوش میرسید، روشنگر بسیاری از ابهامات تاریخی خواهد بود.
🔸«داستان گروه «ماساچوستیها» در ادبیات سیاسی ایران در پردهای از ابهام قرار دارد و اگر در فهرست اصطلاحات سیاسی و تاریخی دوران معاصر ایران جستوجو کنیم به ندرت به اصطلاح «ماساچوستیها» یا «کت سه چاکیها» برخورد خواهیم کرد. به رغم این که این جریان تأثیر بنیادینی در تحولات رژیم شاه از بعد کودتای 28مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی دارد ولی #تاریخنگاران_چپ و راست و ملیگرا و مذهبی به هر دلیلی یا متوجه این جریان نشدند یا درباره آن جستوجو نکردند یا به عمد از کنار مسئله گذشتند.
🔹اگرچه امام خمینی در مبارزات نهضت 15خرداد، مستقیماً اسمی از این جریان نمیبرد ولی چون تمام تهاجمات ایشان به ساختار نفود امریکا و اسراییل و بهائیت در ایران ناظر به ارکان این گروه است معرفی این گروه برای نشان دادن عظمت نهضت 15خرداد و بیداری امام خمینی و شناخت کانون وابستگیهای رژیم شاه و مصیبتهای ملت ایران ارزش تاریخی خواهد داشت و امید داریم که این بررسی نقطه آغازی باشد برای تحقیقات بعدی در شناخت این گروهها. گروههایی که هر لحظه میتوانند در دیوانسالاری حکومتی ایران، در قوه مقننه، در دانشگاهها و کانونهای احزاب، سازمانها و گروههای رسمی و غیر رسمی، به شکلهای متنوع بازسازی شوند.»(مقاله «ماساچوستیها» از راه میرسند!! »، فصلنامه تخصصی 15خرداد ش44-43، ص196)
#حلقه_ماساچوستیها
#روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻نفوذ حلقه ماساچوستیها بر ارکان حیاتی کشور
🔴دار و دسته ماساچوستیها/2
✳️به مناسبت شانزدهم آذر؛ روز دانشجو
🔹«ماساچوستیهای دوره حکومت پهلوی دوم، بخشی از جوانان وابسته به #ارکان_الیگارشی دولت بودند که برای تحصیل به امریکا و بعضی از کشورهای دیگر فرستاده شده بودند و اغلب آنهایی که به امریکا رفتند، در #دانشگاههای_ایالت_ماساچوست مثل #هاروارد، #بوستون، #نورث، #ام_آی_تی و دیگر دانشگاهها تحصیل کرده بودند. این عده در زمانی که #حسین_علاء و بعد #علی_امینی سفیر ایران در امریکا بودند، مورد توجه آنها قرار گرفتند و اغلب آنها یا به سازمانهای فراماسونری امریکا مربوط شدند یا توسط #سازمان_سیا شناسایی و در اختیار دولتمردان امریکا قرار گرفتند. این عده بعد از برگشت به ایران بر تمام ارکان حیاتی کشور تا انقلاب اسلامی سیطره داشتند.
🔸رهبران اولیه این گروه که بعدها به « #گروه_ماساچوستیها » یا گروه «کت سه چاکیها» معروف شدند، #حسنعلی_منصور و بعد از او منوچهر کلالی و امیرعباس هویدا بودند. هسته تمرکز ماساچوستیها در #سازمان_برنامه_و_بودجه و سپس در #کانون_مترقی و #حزب_ایران_نوین بود. اگرچه وجه تسمیه گروه ماساچوستیها به خاطر تحصیلات عدهای از آنها در ایالت ماساچوست امریکا است ولی بعدها ماساچوستیها به طیف وسیعی از کارگزاران و روشنفکران وابسته به حکومت پهلوی اطلاق میشد که از نظر دیوانسالاری با اداره کشور به سبک امریکاییها و از نظر اجتماعی با اصلاحات امریکایی و از نظر سیاسی با علم سیاست امریکایی و پیوند آن با اقتصاد موافق بودند.
🔹ماساچوستیها اولین نسل #دیوانسالاران_امریکوفیل ایران بعد از کودتای 28مرداد میباشند. #سیدحسین_نصر در خاطرات خود میگوید:
🔸این داستان را باید برایتان بگویم چون برای تاریخ ایران خیلی مهم است. بعد از این که نخستوزیرهایی که مال دوره رضاشاه و حتی دوره قاجاریه بودند دانه دانه رفتند کنار، یک دفعه ورق برگشت و حسنعلی منصور پسر منصورالملک که یک نسل جوانتر بود آمد سرکار با یک عده از وزرایی که اصلاً تحصیلاتشان یک جور دیگر بود. مثلاً #جمشید_آموزگار... این گروه جدیدی که با منصور آمدند اسمش را کمکم گذاشتند ماساچوستیها، که حتی آنهایی که در ماساچوست نبودند ادعا کردند که در ماساچوست درس خواندهاند. یعنی هاروارد، ام.آی.تی و این جور جاها که مراکز بزرگ علمی امریکاست و من اصلاً با این مخالف بودم. شدیداً مخالف بودم.
🔹خیلی از اینها دوستان من هم بودند ولی من به آنها انتقاد میکردم. یک روز در حضور شاه یک صحبتی پیش آمد من گفتم که این خیلی اسباب تأسف است که این افراد واقعاً فرهنگ ایران را نمیشناسند، حتی اگر نیت درست هم دارند تصمیمگیری درست نیست. گفت یعنی چه؟ مقصودت چیست؟ گفتم بنده اولین ایرانی هستم که وارد دانشگاه ام.آی.تی شدم. اولین ایرانی هستم که از دانشگاه هاروارد دکترا دارم. به همین جهت بنده باید اولین ماساچوستی باشم ولی #ماساچوستیها دارند پدر ایران را درمیآورند... شاه خندید. یعنی من یک موضعی داشتم که بر ضد آب شنا میکردم و به همین جهت بود که سازمان امنیت من را یک عامل خیلی نارحتکنندهای میدانست!!
🔸عبدالمجید مجیدی یکی از ارکان اساسی سازمان برنامه رژیم پهلوی و یکی از اعضای گروه ماساچوستیها در خاطرات خود اگرچه اسم گروه ماساچوستیها را نمیبرد ولی هسته اولیه این گروه در سازمان برنامه و سپس در کانون مترقی و #حزب_ایران_نوین را انکار نمیکند. او میگوید:
🔹در سازمان برنامه ما یک دسته مشخصی که منافع خاصی داشته باشیم نبودیم ولی گروهی بودیم که قدیمیهای سازمان برنامه خودشان را با ما مشخص میدانستند. یعنی خودشان را از ما جدا میدانستند. آنهایی که در زمان #ابتهاج و هدایت آمدند به سازمان برنامه تازهواردین سازمان برنامه بودند که با قدیمیها فرق داشتند...
🔸ما یک گروهی داشتیم که با هم بودیم یعنی حتی خارج از سازمان برنامه ما یک گروهی بودیم که همدیگر را خیلی پشتیبانی و کمک میکردیم. من دبیر آن گروه بودم. خارج از سازمان برنامه هر هفته خانه یکی جمع میشدیم. کسانی که بودیم در آن موقع عبارت بودند از: منوچهر گودرزی، خداداد فرمانفرماییان، غلامرضا مقدم، جواد منصور، سیروس سمیعی، حسین کاظمزاده، احمد ضیایی، علینقی فرمانفرماییان، سیروس غنی، فتحالله ستوده، جواد وفا، کریم پاشابهادری، هوشنگ پیرنظر. چند نفر هم خارج از گروه ما بودند... ما یک طبع و ماهیت سیاسی قوی داشتیم... و بیشتر فکر میکردیم گروهی هستیم که باید به همدیگر کمک کنیم با این هدف که بتوانیم جامعه خوبی در ایران به وجود بیاوریم.
(مقاله «ماساچوستیها» از راه میرسند!! »، فصلنامه تخصصی 15خرداد ش44-43، ص200-198)
#حلقه_ماساچوستیها
#روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻حلقه ماساچوستیها، بازوی صهیونیسم بر سازمان برنامه و بودجه
🔴دار و دسته ماساچوستیها/3
✳️به مناسبت شانزدهم آذر؛ روز دانشجو
🔹بخش قابل توجهی از اعضای این گروه کارچاقکن روابط ایران و دنیای عرب با صهیونیستها بودند. غلامرضا نیکپی عضو گروه #ماساچوستیها اغلب دولتمردان ایران را برای سفر به اسراییل و گرفتن الگو از آن کشور برای جوانان ایران تشویق میکرد.
🔸متعاقب این تماسها، چند نفر از جوانان ایرانی به منظور آشنایی با وضع جوانان صهیونیستی به #فلسطین_اشغالی عزیمت میکنند و متقابلاً نیز تعدادی از جوانان اسراییلی به ایران میآیند. این ارتباط به گونهای برقرار میشود که در هنگام جشنهای تاجگذاری #محمدرضا_پهلوی هنرمندان اسراییلی بنابر پیشنهاد مئیر عزری و موافقت نیکپی در کاخ جوانان کنسرت اجرا میکنند.
🔹 #نیکپی از رابطه با صهیونیستها و جوش دادن قراردادهای مالی و خرید از اسراییل سود کلانی به جیب زد. #حزب_ایراننوین، ماساچوستیها و کانون مترقی رسماً با اسراییل رابطه داشتند و بین آنها و احزاب صهیونیستی مکاتبه میشد.
🔸نفوذ اسراییل به عنوان یک رکن وابستگی به امریکا در ایران از جمله خط قرمزهایی بود که #رژیم_پهلوی هیچگاه حاضر نشد در هیچ شرایطی به آن لطمهای وارد شود. اغلب آنهایی که پیرامون روابط ناشناخته رژیم پهلوی و اسراییل کتاب نوشتهاند میدانند که هسته اصلی حمایت از اسراییل در سازمان برنامه و گروه ماساچوستیها است. نوع برنامههای عمرانی مصوب توسط این گروه راه را برای نفوذ شبکههای صهیونیستی در ایران باز میکرد. عالیخانی میگوید:
🔹بگذارید من از اول بگویم چه شکلی با مسئله اسراییل آشنا شدم. یک روز #تیمور_بختیار (سال 1338) به من تلفن کرد و گفت بیا اینجا کارت دارم. رفتم، گفت ما باید با هم برویم اسراییل و این سفر خیلی خیلی محرمانه است... گفتم هدف این سفر چیست؟ گفت میخواهیم با اسراییل رابطه خیلی نزدیکتر و گستردهتری داشته باشیم و به همین خاطر آنجا یک مقدار کارهای اقتصادی داریم... ما اسراییل را شناسایی کامل نکرده بودیم یعنی ما اسراییل را غیر رسمی شناخته بودیم.
🔸یکی از ارکان اتخاذ سیاستهای #اصلاحات_ارضی در ایران توسط امریکا تکیه بر تجربههای اسراییل در مزارع اشتراکی معروف به «کیبوتص» بود. در آن دوران اغلب جنبشهای آسیایی با تمایلات کمونیستی تحت تأثیر مزارع اشتراکی شوروی به نام « #کلوخوز » بودند. امریکاییها خیلی تلاش میکردند که به جای کلوخوزهای روسی مدل جدیدی از مزارع اشتراکی با تمایلات سوسیالیسم خاورمیانهای ایجاد کنند. اسراییل مأموریت پیدا کرد که این مزارع اشتراکی را بهتر از مدل روسی آن در فلسطین اشغالی ایجاد کند. این مزارع نمونه ایجاد شد و همان طوری که گفته شد به کیبوتص مشهور گردید. مزارع اشتراکی اسراییل بسیاری از کمونیستهای احساساتی منطقه و ایران را تحت تأثیر قرار داد و کمونیستهایی که دل خوشی از روشهای استالینی شوروی نداشتند ولی عاشق کلوخوزها بودند به کیبوتصها دل بستند...
🔹بنیاد اصلاحات ارضی در ایران در حقیقت بر همین تجربه استوار بود. برای همین اسراییل در نقشههای اصلاحات ارضی امریکا برای ایران نقش کلیدی ایفا میکرد. عالیخانی میگوید: «فعالیتهای اسراییلیها در دشت قزوین که همزمان شده بود با اصلاحات ارضی خیلی مهم بود.» نقش کلیدی برای فراهم کردن شرایط حضور اسراییل در طرحهای عمرانی و کشاورزی دوران اصلاحات ارضی با سازمان برنامه و به طور ویژه با گروه ماساچوستیها بود.
🔸بر همین اساس در اواخر سال 1339 و اوایل سال 1340 ژنرال موشهدایان یکی از قصابان معروف مردم فلسطین و رئیس سابق ستاد ارتش اسراییل که در زمان حمله اسراییل به مصر فرمانده سپاه #رژیم_صهیونیستی بود، در ایام بازنشستگی به اعتبار این که مشغول کارهای کشاورزی و اقتصادی است به ایران میآید و میهمان حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی ایران و مجری اصلاحات ارضی میشود و متعاقب سفر او جمعی از کارشناسان کشاورزی اسراییلی برای مشاهده و معاینه اراضی قزوین جهت احداث چاههای عمیق به ایران میآیند.»(مقاله «ماساچوستیها» از راه میرسند!! »، فصلنامه تخصصی 15خرداد ش44-43، ص221-217)
#حلقه_ماساچوستیها
#روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db