🔴 لزوم برخورد با فاسقان اجتماعی
◀️« هر كس با هر جورى كه باشد، اگر متجاهر شد به يك فسقى، متجاهر شد به اينكه يك چيزى كه #خلاف_شرع است، مأمورند همه مردم براى اينكه، #نهى_از_منكر كنند؛ اگر برنگشت، معرفىاش كنند به مراكز؛ آنجاهايى كه باشد، بگيرند، ببرندش و تأديبش بكنند. »(صحیفه امام ج17 ص161)
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزاداریهای دروغین
🔹«رضاخان برای اجرای سیاستهای [استعمار] میبایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست میآورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه میشدند، او را در اجرای برنامههایش ناکام میگذاشتند...یکی از مواردی که #رضاخان میتوانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیهالسلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق مینویسد:
🔸سردار سپه پس از موفقیتهای فوقالذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق #ماه_محرم که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است.
🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرقها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاقخانه حرکت [دادند و از] میدان توپخانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحبمنصبان در جلو و جلوی آنها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آنها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینهزن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحهخوان میخواند و افراد سینه میزدند.
🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوشباور خالی از تأثیر نبود و شخص #وزیر_جنگ از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقهمند میباشند معرفی شده و ایشان شبها نیز به مجالس روضه اصناف میرفت و در مجالس روضه آنان شرکت میجست. بعضی از وعاظ و روضهخوانها روی منابر از او تعریف و او را دعا میکردند. مردم از زن و مرد متوجه میشدند که وزیر جنگ به روضه میآید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترکها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینهزنها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18)
◀️« #آیتالله_بدلا نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران مینویسد:
یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یکبار در شب #شام_غریبان اطلاع دادند که دستهای از قزاقها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که میگفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بینظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین علیهالسلام گل به پیشانی مالیده بود قزاقها را مرتب میکرد...
⚫️رضاخان مقابل آقا سید کمالالدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاقها همه، یاران شما و #امام_زمان هستند و آمدهاند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد #بیت_علما میشویم هدفمان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوامفریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22)
🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل میکند:
این اقدامات... به قدری #سردار_سپه را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آنها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علمهای دسته محلات بستند و بر روضهخوانها پاکتهای وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه میانداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22)
🔹« مرحوم #آیتالله_شاهآبادی به کرات به #آیتالله_مدرس میفرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دستبوس علما و مراجع میرود و تظاهر به دینداری میکند و از محبت اهلبیت دم میزند لکن به محض آنکه به قدرت رسید به علما پشت میکند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24)
⚫️عزاداریهای افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحتسنحی کرد. سیاستمداری که در عزای حسین بن علی علیهالسلام شرکت میکند ولی #صلحنامه_عمرسعد را امضا میکند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیلهای برای رسیدن به آن میبیند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴آزمونی برای مردودی دکانداران حقوق زن
◀️ « جلوگيرى از #منكرات بر همه مسلمين واجب است. سفارش به حق كه امر به معروف است و #نهى_از_منكر است بر همه مسلمين واجب است. شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاههاى اجرايى است امر به معروف كنيم. و اگر اشخاصى پيدا مىشوند كه خلاف مىكنند معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند.»(صحیفه امام ج13 ص470)
🔸مضروب شدن #بانوی_ناهی_از_منکر امتحانی است برای تمام دستگاههای مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و همچنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام #برخورد_عقلانی و قانونی با چند فرد قانونشکن داد دفاع از #حقوق_بانوان را سر میدهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بیرحمان قرار میگیرد سکوت پیشه میکنند.
امتحان امروز آزمونی است که دکانداران حقوق زن را به همگان معرفی میکند.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️باز هم چادری خاکی شد
🔽به اطلاع منابع آگاه از #همدان، حادثه تأسفبار ضرب و شتم #بانوی_ناهی_از_منکر، در میدان باباطاهر همدان صورت گرفته است و متوحشان هتاک علاوه بر ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی، چادر وی را نیز از سر کشیده و پاره کردند.
🔻این حجم از وقاحت و هتاکی نتیجه #ژستهای_بیخاصیت_شبهروشنفکری و سخنان آلودهای است که هر از چند وقت یکبار سیاستمداران بیغیرت غربزده آن را در جامعه سرریز میکنند تا چند رأی حرام بیشتر کاسب شوند.
🔻اما این وقایع پردهها را بیش از پیش کنار خواهد زد و مردم مسلمان ایران بیش از گذشته چهره کثیف #لیبرالهای_متوحش را خواهد شناخت و آنها را از میدان سیاست کنار خواهد زد.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ایرانِ بانوانِ زینبی
🔸«كوشش كنيد كه زير #پرچم_اسلام برويد. هر مقدارى كه مىشود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مىشود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مىخواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد.
🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مىتوانيم.
🔸شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانوادهتان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيالتان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مىتوانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مىشود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج11، ص: 387-386)
🔸ابتدای #انقلاب گروههای مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان میدادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت میرساندند یا میربودند و شکنجه میکردند.
🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیتهایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان میدهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبیاند که از دژخیمان یزیدی واهمهای ندارند.
◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی میماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمیکنند.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديك تر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعله ورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده هاى به پاخاستۀ مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دسته هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده هاى انقلابى درآمد.
دسته هاى عزادار با شعارها و نوحه هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته هايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينه زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بازنشر یادداشت حساب بنیاد تاریخپژوهی در تارنمای خبرگزاری رسمی حوزه علمیه
⚫️باز هم چادری خاکی شد
🔹🔸https://b2n.ir/70914
◀️در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
💢«مضروب شدن [این بانوی مظلوم] امتحانی است برای تمام دستگاههای مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و همچنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام برخورد عقلانی و قانونی با چند فرد قانونشکن داد دفاع از حقوق بانوان را سر میدهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بیرحمان قرار میگیرد سکوت پیشه میکنند.
امتحان امروز آزمونی است که دکانداران حقوق زن را به همگان معرفی میکند....»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایتکاران منافق
◀️ صفحه پاورقی #کیهان برشی دیگر از کتاب #روزگار_قائممقامی را منتشر کرد و به بازخوانی سادهاندیشی پرهزینه آقای قائممقام در دهه شصت پرداخت.
✳️در بخشی از این مطلب میخوانیم:
آقای #منتظری علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند:
🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…»
◀️متن کامل:
🔹🔸https://b2n.ir/14362
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢آنچه از تاریخ کمتر شنیدهاید:
⁉️مأمور خبیث انگلیسی درباره عزاداری امام حسین علیهالسلام چه گفت؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/688
⁉️تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/689
📽ببینید: مصدق به آمریکاییها اعتماد کرد اما...
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/695
🔹خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/698
⁉️هنگامی که سیدموسی صدر را در لیبی ربودند، چه کسی مخالف پیگیری برای آزادی ایشان بود؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/702
◀️واقعیت فعالیتهای سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر چه بود؟
⁉️آیا سیدموسی صدر، که یک شخصیت انقلابی بود؟
⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟
⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازشکار مثل #عربستان تعامل گرمتری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگتری داشتند؟
⁉️چرا ایشان به انقلابیها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمیداد؟
⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/704
❇️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ ناشر اختصاصی آثار تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی
🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از #علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از #وعاظ نیز در مجالس #روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، #استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7
مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بىمخ در حالى كه هر يك دشنهاى در آستين پنهان كردهاند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مىكوبند! آنان بىدرنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند.
ديرى نپاييد كه عدهاى از افراد ورزيده و «يكهبزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكشهاى مزدور را تحتنظر قرار دادند. باند شعبان بىمخ كه خود را در محاصرۀ «يكهبزن»هاى طيب مىديدند طبق مَثَلِ معروف «ماستها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى:
خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مىرود، مىرود دشمن غدار تو
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو
به حركت و راهپيمايى در خيابانها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مىدادند اين بود:
گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه
تا به تنم توان بود زير ستم نمىروم
اهالى غيور تهران دستهدسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مىشد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكسهاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاهآباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابانهاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت.
پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مىلرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچكدام تودههاى بهپاخاسته و خستگىنشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت.
در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمىشدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حملهور شوند. ادارهكنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مىكوشيدند تودههاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبهروى كاخ ايستاده، با مشتهاى گره خورده، مرتب فرياد سرمىدادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ایرانیان و سپاهیان امروز یزید
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8
بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مىخواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى تودهها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را دربارۀ شاه زدند و هدف و انگيزۀ خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مىخواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بتشكن ملت طرفدار تو ـ مىرود مىرود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند.
گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانك و توپ و مسلسل سنگين و سبك محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به تودههاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفانبار آنان عليه شاه مىنگريستند.
تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل كاخ شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترك گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارك رفتند و حدود ساعت 3 بعدازظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مىشود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند.
شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف دانشجويان دانشگاه تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در چهارراه اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از بازار
بزرگ تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامۀ نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت.
با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد مدرسۀ «حاج ابوالفتح» شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانونشكنىهاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عزاداری زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9
يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمتهايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش:
خمينى، خمينى ...
خمينى بت شكن ...
خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت اللّه خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمىتوانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بىتفاوت باشيد. خمينى مىگويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مىباشد...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و
تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاسها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاسها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود
گرفت، فرياد خمينى بتشكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره خوردۀ دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ور و كارگر در
مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى تودههاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوسهاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن:
نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است
كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است
شور حسينى در روحها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بىدريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارىها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بتشكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه
◀️کتاب روزگار قائممقامی به چاپ دوم رسید
با استقبال گسترده دانشپژوهان و عموم علاقهمندان کتاب #روزگار_قائممقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید.
این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائممقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراضها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/1
🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بیحجابی است که #میراث_دیکتاتوری_پهلوی محسوب میشود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعهای طرحها نیز در این زمینه پیاده شده است.
🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان میدهد که یکی از پایگاههای مهم برای مبارزه با #توطئه_بیحجابی هیئات مذهبی و روضههای حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بیحجابی در زمان #رضاخان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد:
🔹«خانواده #رضاشاه در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بیحجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبریهای قم به نام سیدناظم روضهخوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بیحجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به #شیخ_محمدتقی_بافقی رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص83)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/2
🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در #تهران و #شیراز برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاهمدت گشت. #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را اینگونه نقل میکند:
🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یکباره... بین سی تا چهل نفر زنها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجالآفرین شد.
🔹روز نهم یا هشتم #محرم [اصل: عاشورا] که #مسجد_وکیل روضه برپا بود، سیدحسامالدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمیتوانستید #نهی_از_منکر کنید لااقل میتوانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب #سیدحسامالدین_فالی صادر گردید.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بیحجابی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/3
« پس از اینکه کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضهخوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره میکنیم:
در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم اینکه در مجلس روضهخوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آنها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد.
در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است:
حاجی سید علیاکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلامرضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضهخوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی مینموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشتهاند.]
طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارشدهنده پس از آنکه شکست این سیاست در این منطقه خبر میدهد، علت آن را اینگونه بیان میدارد:
آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردشگاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضهخوانی مینمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرفهایی [را] که سالها آنها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آنها از طفولیت شده است که بیاندازه آنها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10
تظاهرات رنگ و روح تازهاى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود:
سلام بر خمينى، درود بر مصدق
خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى
اتحاد، مبارزه، پيروزى
تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد.
تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغشاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مىگذشت، با ديدن دهها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد،
افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بتشكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارىها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت.
عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازهاى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مىكردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مىزدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم نظيرى پاى آن مىايستادند و از آن مراقبت مىكردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبهرو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبهرو شد:
يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روىداد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مىدهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عدهاى از كسبه و اهالى اين
شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه اى كه از طرف آيت اللّه خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مىكردند و عدهاى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه هاى مزبور از ديوار مسجد كردند.
پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مىزد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مىگفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مقابله هیئات مذهبی با بیحجابی رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/4
🔹« در اصفهان و شهرهاي مختلف آن نيز مخالفتهايي در #مجالس_روضه و منابر با موضوع #کشف_حجاب صورت پذيرفت. #شيخ_حسينعلی_راشد که از وعاظ معروف آن دوره است، در يکي از مجالس روضه که در #اصفهان داشت با بيانات زيرکانه به خلع لباس روحانيون و کشف حجاب بانوان انتقاد میکند. او در ذکر مصيبتش عنوان میکند:
🔸«سکينه خاتون(س) بالاي سر پدر خود آمده و گفته است پدرجان چشم باز کن و سر برهنه مرا تماشا کن» و به واقع کشف حجاب را کار يزيد و #يزيدمنصبان معرفي میکند و در ادامه صحبتش رو به زنان میگويد: «همهمه نکنيد، چرا ايستادهايد؟ بنشينيد، چادرها را به خود بپيچيد...» به واسطه اين سخنان، شهربانی اصفهان شيخ حسينعلی راشد را مدتی توقيف مینمايد.
🔹در گزارشي از هريس #آذربايجان_شرقی نيز، پس از اين که سياست کشف حجاب را در آنجا شکستخورده معرفی نموده، علت آن اين گونه بيان میشود:
5000 خانوار هريس داراي 18 نفر معمم بیسواد از قبيل روضهخوان و غيره میباشند که در نتيجه نفوذ اين نوع اشخاص قديمالافکار، موضع تجدد نسوان عملاً در هريس عملی نشده، حتی بعضی از خانوادههای مأمورين دولتی هم که در ولايات ديگر لباس تجدد نسوان را استعمال مینمودهاند، در هريس با #حجاب رفت و آمد میکنند.
◀️اين امر نشان میدهد که هر جا مجالس حسينی و مضامين عاشورايی نفوذ بيشتری داشته، سياستهاي ضد دينی و غربگرايانه رضاشاه، پيشرفت کمتری مینموده است.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص86-85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد. اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور/1
⚫️شاید نسل اول #انقلاب چیزهایی را به خاطر داشته باشند. نسل دوم کمتر و نسل سوم بسیار بسیارکمتر. فاجعهای که در وطن ما رخ داد اما در اثر غفلتها یا تغافلها در حال فراموشی است.فاجعه #هفدهم_شهریور که به تعبیر مقام معظم رهبری عاشورای آن روز بود.
◀️زنده نگه داشتن #یاد_شهدا و #فرهنگ_شهادت، سدی مستحکم در برابر یأجوج و مأجوجهای فرهنگی است. همان کسانی که حتی چشم دیدن واژه «شهید» بر تابلوهای شهری و کوچهها و محلهها ندارند و با ترفندهای شیطانی سعی در خذف این واژه از قاموس ذهن مخاطب ایرانی دارند.
🔴امروز؛ سالگرد عاشورای هفدهم شهریوری بود که دست تقدیر آن را مقارن تاسوعا و #عاشورای_حسینی قرار داده است. تقارنی که عبرتانگیز است و یادآور پیوند عمیق #قیام_حسینی و #نهضت_خمینی.
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
🔹🔸https://b2n.ir/78700
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.