⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14
صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالىكه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مىباشند. او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اينرو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد.
امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢استقلال ملی یعنی شرافت ملی
⚫️به مناسبت بیست و یکم شهریور؛ سالروز شهادت شهید خیابانی
🔴اوضاع ایران به شدت آشفته شده بود و کشور ما عملا جولانگاه #تزارها و #انگلیسیها شده بود . مجلس آن زمان جهت بهبود وضعیت مالی و اداری کشور تصمیماتی گرفته بود که البته به مذاق #مستکبران آن زمان خوش نیامده بود و دولت تزاری به ایران تنها چهل و هشت ساعت فرصت داد که تصمیمات خود را پس بگیرد در غیر این صورت نیروهای سالدات و قزاق را به سمت قزوین گسیل خواهد داد.
◀️«انتشار خبر التیماتوم، تهران را تکان سختی میدهد. زن و مرد، کوچک و بزرگ به کوچهها میریزند. مدارس تعطیل میگردد، بازاریان و کسبه دست از کار میکشند، وزارتخانهها و تجارتخانهها تعطیل میشوند.حالا دیگر جنگ بین استبداد و #مشروطه مطرح نیست بلکه سرنوشت یک ملت مطرح است. هزاران نفر در #میدان_بهارستان، میدان مجلس، مسجد سپهسالار و خیابانهای اطراف گرد هم میآیند...
🔻شیخ محمد خیابانی در این اجتماع عظیم با صدایی رسا چنین عنوان کرد:
ملتی که شش هزار سال سابقه #استقلال دارد، به این آسانی از استقلال خود صرف نظر نخواهد کرد. زیرا استقلال هر ملتی شرافت اوست. اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم لااقل در راه #وطن خود جان خواهیم داد. زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس زنده ماندن محو شدن است
بعد از این سخنرانی چنان شور و هیجانی در حاضران پدید آمد که فریاد «پاینده باد ایران، زنده باد خیابانی» تا مدتی پس از پایان سخنرانی در هوا طنینافکن شد.»(فصلنامه پانزده خرداد شماره 14 ص196-195)
⚫️پینوشت:
دین اسلام به ویژه مذهب #تشیع؛ ضامن استقلال دول اسلامی است و عدم جواز سلطه بیگانه بر حیات مسلمین یکی از مسلمات دینی ماست.
البته فهم این مهم نیازی به مسلمان بودن ندارد و هر ایرانی با دیدن چند هزار سال استقلال تن به وابستگی نخواهد داد. اما برخی دولتمردان و نفوذیهای اطراف آن توان درک این نکته را ندارند. به طور مثال #محمود_سریعالقلم که از او به عنوان مشاور اثرگذار رئیسجمهور یاد میکنند به صراحت ضرورت و اهمیت استقلال ملی را در کتاب خود نفی میکند؛ کتابی که به امضا و تأیید جناب #حسن_روحانی نیز رسیده است.
این اشخاص را باید موریانههای استقلال و عزت ملی دانست که البته با نبود، یا کمبود شیخ محمد خیابانیها در مجلس و جولان وکیلالدولهها در آن توانستند در مقاطع حساس با تصویب برجام و پیگیری برجامهای بعدی استقلال و شرافت ملی ایران زمین را به مخاطره بیندازند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمیآید/بخش اول
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15
«اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»
بسم اللّه الرحمن الرحيم
«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر بنىاميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجدهسالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتىكه از دنيا مىروند همان شب آقازاده هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه ها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانكهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته اند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی خبر استقرار #کماندوهای_آمریکایی در #تنگه_هرمز از روزنامه اطلاعات منتشر شد.
شاید آمریکاییها تصورش را نمیکردند کمتر چهار دهه بعد خبر دستگیری کماندوهایشان را از رسانههای ایرانی بشنوند.
🇮🇷 @iranemoaser
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمیآید/بخش دوم
كمى عبرت بگير، عبرت از پدرت بگير. اگر راست مىگويند كه تو با اسلام و روحانيت مخالفى بد فكر مىكنى. اگر ديكته مىكنند به دست تو مىدهند، در اطراف آن فكر كن، چرا بىتأمل حرف مىزنى؟ آيا روحانيت حيوان نجس است؟ اگر اينها حيوان نجس هستند، چرا اين ملت
دست آنها را مىبوسد؟ چرا به آبى كه آنان مىآشامند مردم خود را تبرك مىكنند؟ آيا ما حيوان نجس هستيم؟! (گريه و ابراز احساسات شديد) خدا كند كه مراد تو از اين جمله كه (اينها مثل حيوان نجس هستند) علما و روحانيت نباشد، وگرنه تكليف ما با تو مشكل مىشود و تكليف تو مشكلتر مىشود. نمىتوانى زندگى كنى، ملت نمىگذارند كه به اين وضع ادامه دهى، آيا روحانيت و اسلام ارتجاع سياه است؟ لكن تو مرتجع سياه، انقلاب سفيد كردى؟ انقلاب سفيد به پا كردى؟ چه انقلاب سفيدى كردهاى؟ چرا اينقدر مىخواهى مردم را اغفال كنى؟ چرا مردم را اينقدر تهديد مىكنى؟ امروز به من خبر دادند كه عدهاى از وعاظ و خطباى تهران را بردهاند سازمان امنيت و تهديد كردهاند كه از سه موضوع حرف نزنند: 1ـ از شاه بدگويى نكنند 2ـ به اسرائيل حمله نكنند 3ـ نگويند كه اسلام در خطر است؛ و ديگر هرچه بگويند آزادند. تمام گرفتارىها و اختلافات ما در همين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم، ديگر اختلافى نداريم و بايد ديد كه اگر ما نگوييم اسلام در معرض خطر است، آيا در معرض خطر نيست؟ اگر ما نگوييم شاه چنين و چنان است، آيا آنطور نيست؟ اگر ما نگوييم اسرائيل براى اسلام و مسلمين خطرناك است، آيا خطرناك نيست؟ و اصولاً چه ارتباط و تناسبى بين شاه و اسرائيل است كه سازمان امنيت مىگويد از شاه صحبت نكنيد؟ از اسرائيل نيز صحبت نكنيد؟ آيا به نظر سازمان امنيت شاه اسرائيلى است؟ آيا به نظر سازمان امنيت شاه يهودى است؟! آقاى شاه! شايد اينها مىخواهند تو را يهودى معرفى كنند كه من بگويم كافرى، تا از ايران بيرونت كنند و به تكليف تو برسند؟! تو نمىدانى اگر يك روز صدايى در بيايد، ورق برگردد، هيچكدام از اينها كه اكنون دور تو را گرفتهاند با تو رفيق نيستند، اينها رفيق دلارند، اينها دين ندارند، اينها وفا ندارند، دارند همه چيز را به گردن توى بيچاره مىگذارند، آن مردك ـ كه حالا اسم او را نمىبرم، آن روز كه دستور دادم گوش او را ببرند، نام او را مىبرم (احساسات شديد) آمد به مدرسۀ فيضيه و سوت كشيد. كماندوها اطراف او مجتمع شدند، فرمان حمله داد: بريزيد، بكوبيد، تمام حجرات را غارت كنيد، همه چيز را از بين ببريد، وقتىكه از او مىپرسى كه چرا اين جنايات را كرديد، مىگويند شاه گفته است، فرمان ملوكانه است كه مدرسۀ فيضيه را خراب كنيم، اينها را بكشيم، نابود كنيم! مطالب خيلى زياد است، بيشتر از آنهاست كه شما تصور مىكنيد، حقايقى در كار است، مملكت ما، اسلام ما، در معرض خطر است. آن چيزى كه در شرف تكوين است، سخت ما را نگران و متأسف ساخته است. از وضع ايران، از وضع اين مملكت خراب، از وضع اين هيأت دولت و از وضع اين سردمداران حكومت، نگران و متأسف هستيم و از خداوند بزرگ اصلاح امور را خواهانيم».
امام در اين نطق آتشين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بتشكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مىبرد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعه پراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و روح انقلابى تازهاى در مردم مسلمان ايران دميد.» (نهضت امام خمینی ج1 ص498-495)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
«ساواك درباره چگونگى آمدن امام به مدرسۀ فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسۀ فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسۀ فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يك موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات
مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانكهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئۀ يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائۀ ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود.
امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دارالتفرقه
🔴#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ/1
🔸#سیدکاظم_شریعتمداری از روحانیون برجسته قم بود، که کارشکنیهای مرموزانهاش در جریان مبارزه و پس از پیروزی ضربههای سختی را به انقلاب امام و امت وارد ساخت.
🔹او به اسم اصلاح حوزه علمیه اذهان را از #حرکت_انقلابی_امام منحرف کرد و نیروها را با پرداختن به مسائل حاشیهای هدر داد. او با تأسیس #دارالتبلیغ در میان صفوف متحد حوزویان شکاف ایجاد کرد و عدهای از روحانیون را از جریان مبارزه خارج کرده و حتی به مخالفت با امام اعلی الله مقامه الشریف واداشت:
🔸«بعضى از عناصر وابسته به #دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدينگونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دور نگهدارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميۀ تاريخى عليه احياى رژيم #كاپيتولاسيون به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد [که] در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس #اسلام و #استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرمكنندهاى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعۀ اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمىباشد:
🔹«... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بىنظمىها در فكر #اصلاح_عمومى هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارىهايى كه از ناحيۀ هيأت حاكمه پيش مىآيد و ناراحتىهاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارىهاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيۀ حوزهها و اصلاح همهجانبه است باز مىدارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحتالشعاع قرار داده است.»
🔸نقش اصلى بنيانگذاران دارالتبليغ، انحراف افكار از مسير اصلى و ساختن ايدهها و آرمانهاى فريبنده و بازدارنده و كژى در جهتگيرى اصولى مبارزه به سود دربار و #ساواك بود. آنها در دورۀ دوم آغاز اوجگيرانه #انقلاب_اسلامى كه به سقوط رژيم انجاميد نيز به اين كار، فراوان دست زدند؛ و در اوج مبارزه كه مردم، مستقيم با علل اصلى نابسامانىها درگير شده بودند، مسأله #بهايىها را مطرح مىكردند. از اين بالاتر در آستانه پيروزى #انقلاب_اسلامى، از حفظ قانون اساسى عصر #مشروطه سخن مىگفتند. »(نهضت امام خمینی ج1 ص996)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بینی اقتصاد سعودیها به خاک مالیده شد
💢بر اساس اخبار منتشر شده؛ حمله چند پهپاد #یمنی نیمی از صادرات #نفت_سعودی را متوقف کرد و این برای اقتصاد نفتی عربستان مصیبتی غیرقابل توصیف است.
◀️امروز بینی اقتصاد سعودی به خاک مالیده شد و با منطق مقاومت؛ مجسمه قدرت سعودی نیز به زیر کشیده خواهد شد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پوشیدن ردای زهد و حمایت از سرمایهپرستان
#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ /2
یکی از ویژگیهای تأسفبرانگیز #دارالتبلیغ حمایت از سرمایهداری و سرمایهداران بود. #شخصیتهای_حوزوی که #ردای_نبوی بر دوش و #کلام_علوی بر زبان داشتند به جای حمایت از #مستضعفین و گرایش به زهد و سادهزیستی از سرمایهپرستانی دفاع میکردند که خون محرومان و بیچارگان را در شیشه کرده بودند. البته این حمایت محدود به پیش از انقلاب نبود. آنها «پس از پيروزى انقلاب هنگام مصادره اموال [نامشروع] سرمايهداران و فئودالها به دفاع از آنها برخاستند و به اسم اسلام به #انقلاب_اسلامى ضربه زدند و اعلام كردند كه مصادره در اسلام نداريم.
به روشنى به دست مىآيد كه #كارگردانان_دارالتبليغ (چون برخى ديگر) از فقاهت، پايگاهى براى #سرمايهدارى_غرب و سرمايهداران وابستۀ داخلى آنها ساخته بودند و همواره از رخنه در #نظام_سرمايهدارى و پايگاه اصلى آن يعنى رژيم شاهى جلوگيرى مىكردند و حتى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز مىكوشيدند كه سرمايهدارى خدشهاى برندارد و به حاكميت آشكار و مخفى خود ادامه دهد.
چنانكه امروز نيز مىبينيم كه شمارى از كسانى كه راهِ گردانندگان دارالتبليغ را دنبال مىكنند و از اسلام و فقاهت جز فرمولهاى ميانتهى درسى نياموختهاند، پيوسته در تلاشند كه نگذارند به سرمايهدارى و سرمايهداران آسيبى وارد شود و اسلام ناب محمدى(ص) به اجرا درآيد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص996)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳ کتاب «روزگار قائم مقامی» به چاپ دوم رسید؛ خبری خوش برای اهالی تحقیق و فرهنگ.
🔸این کتاب گرچه به #تیغ_سانسور دولت مدعی اعتدال گرفتار شد اما با اقبال عمومی در زمانی اندک به چاپ دوم رسید.
⁉️علت این اقبال چه بود؟ شاید به خاطر #شفافیت و مستند بودن کتاب و اینکه حقایق بسیاری را درباره آقای منتظری، مهدی هاشمی، سازمان منافقین و اعدام آنان تشریح کرده که تاکنون گفته نشده بودند یا کمتر شنیده شده بودند.
🔹 درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است.
🔸برخی حامیان دوآتشه بیت آقای منتظری از جمله مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثاری در تطهیر منتظری نگاشته اند و در مقابل، #سید_احمد_خمینی، محمدی ری شهری، #سید_حمید_روحانی، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان و برخی دیگر، آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشتهاند.
🔹در این میان کتاب «روزگار قائم مقامی» کاملا متفاوت است. #انصاف_علمی نویسندگان، انتشار ضمیمههای مفید، انبوه اسناد و منابع اختصاصی که برخی از آنها برای اولین بار منتشر میشوند و نظارت علمی اساتید برجسته تاریخ از جمله حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، مزیتهایی هستند که جایگاه «روزگار قائم مقامی» را بالا می برند.
🔸 همچنین این کتاب توانسته ابعاد جدیدی را از ظهور و سقوط منتظری افشا کند. ظهوری که با عدم رضایت امام و با لابیگری سنگین و خلاف قانون برخی از حامیان منتظری همراه بود و سقوطی که در حد خود ضربهای به اعتبار نظام اسلامی وارد کرد.
🔹 از دیگر ابتکارات این کتاب؛ گشودن پرونده مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه 6/1 امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدامهای منافقین درسال 67 و نهایتاً تجمیع اسنادی دال بر فاسد و فاسق بودن منتظری است.
🔸 همچنین؛ بخش مهمی از این کتاب به تبیین اقدامات #منافقین و مواضع منتظری درباره این سازمان اختصاص دارد. سازمان منافقین متشکل از جوانانی بود که در قالب سازمانی چریکی با دغدغه مذهبی و برای رفع ظلم به پا خواستند اما به سرعت تبدیل به یک جریان انحرافی شده و مصداق ظلم و انحصارطلبی متحجرانه گشتند و میتوان آنها را #جلادهای_دهه_شصت نامید که مطالعه عملکرد آنان برای امروز ما ضروری است. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: توصیه می کنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمل اند و راجع به دهه 60 قضاوت میکنند، جای شهید و جلاد عوض نشود! در دهه شصت، ملت ایران مظلوم واقع شد(14/3/96)
🔹 در دورانی که جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده بود، منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، مردم را به بدترین شکل به شهادت می رساندند. بیش از 17 هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد اما آیا منافقین تنها در کمپ های آلبانی و بیرون کشور فعالند؟ خیر!
🔸جریانی در سال 95 و در آستانه #انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، این مظلومیت تاریخی ملت ایران را نشانه رفت و به تعبیر رهبر انقلاب، به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد بود. انتشار فایل صوتی مزبور نشان داد که بیت منتظری بر همان پاشنهای می چرخد که قائم مقام معزول چرخاند. منتظری در سال 67 با اینکه سابقا منافقین را به #اعدام تهدید نموده بود، از این جلادها حمایت کرد و بیت منتظری هم در سال 96 تلاش کرد تا جای شهید و جلاد را عوض کند و در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد.
◀️خوانش روزگار قائممقامی جلوی این تحریف تاریخی را نیز خواهد گرفت.
📚کتاب «روزگار قائم مقامی» «نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی حسینعلی منتظری»، اثر سهراب مقدمی شهیدانی و محمد جواد فرج نژاد، توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده و در دسترس عموم علاقمندان قراردارد.
◀راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇ بازتاب چاپ دوم روزگار قائممقامی در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه
چاپ دوم کتاب روزگار قائممقامی در #خبرگزاری_رسمی_حوزه علمیه بازتاب داشت و این خبرگزاری در گزارشی به بررسی محتوای این اثر مستند پرداخت.
✳در بخشی از این گزارش میخوانیم:
«با گذشت سه دهه از عزل شیخ حسینعلی #منتظری از قائممقامی، هنوز ابهامات فراوانی از سوی طرفداران دوآتشه وی مطرح می شود که در برخی موارد، امام و انقلابیون مورد اتهام بی اساس قرار میگیرند.
🔸در آخرین نمونه، در آستانه انتخابات #ریاست_جمهوری دوازدهم، انتشار یک فایل صوتی از منتظری در حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین، موجب شد که نظام اسلامی و شخص امام خمینی(ره) به طور گسترده ای مورد تخریب قرار گیرند تا آنجا که خطر عوض شدن جای جلاد و شهید در جامعه ایرانی به وجود آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این خطر هشدار دادند...»( پیوند خبر: http://hawzahnews.com/news/864024 )
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی و نجابت انقلابی برای حفظ وحدت روحانیت
🔴#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنبالههای امروز آن/3
🔸حفظ وحدت میان #علما و روحانیون یکی از کلیدواژههای اساسی در منظومه فکری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف است. ایشان با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و عبرت گرفتن از تاریخ تلخ تفرقه میان روحانیت، از ابتدای نهضت به این اصل پایبند بودند.
🔹راهبرد امام در مقابل تأسیس کارشکنانه #دارالتبلیغ یکی از جلوههای پایبندی به این قاعده بود:
◀️«امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به #اتحاد_جامعۀ_روحانيت و ملت اسلام سخت اهميت مىداد از اظهار مخالفت با آن به شدت پرهيز مىكرد و تا آخرين روزى كه در #قم مىزيست علىرغم استفتاها و پرسشهاى پى در پى مردم، كوچكترين سخنى كه بازگوكنندۀ عدم موافقت او با #دارالتبليغ باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايۀ تدبير و تفاهم مىتواند گردانندگان آن را به زيانهايى كه آن مؤسسه مىتواند براى #حوزه و #استقلال_روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد.
🔸از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاحانديشانۀ خود را بهطور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، #تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزۀ قم سردرآورد.
❓امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مىتوانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمك كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است:
بسمهتعالى
جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته
مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشتهايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
به تاريخ 7 ع1 84
روحاللّه الموسوى خمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص995)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻اعتراف به جنایت
⭕️بازخوانی علل جنگ تحمیلی در کلام امام به مناسبت هفته دفاع مقدس
🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در آستانه هفته دفاع مقدس به بازخوانی علل آغاز جنگ پرداخت.
🔸در بخشی از این مطلب می خوانیم:
◀️"از قراری که در این نوشتهها یا در گفتهها بود، #رئیسجمهور_امریکا(ریگان) گفته است که این جنگ را دیگر باید یک کاری بکنیم از بین برود؛ برای اینکه این جنگ دیگر به نفع امریکا نیست.
شما ببینید این چه اقراری است که یک نفر آدم، رئیسجمهور یک کشور ابرقدرت- به اصطلاح- همچو اقرار میکند که #جنگ تا حالا به نفع امریکا بوده است؛ برای اینکه جنگ برای به هم زدن این جمهوری اسلامی بوده است، حالا که میبینیم نمیشود این کار و ممکن است که جمهوری اسلامی رشد زیادی بکند و سایر کشورهای مسلمان هم بیدار بشوند، پس حالا یک خطری است برای امریکا، دیگر به نفع امریکا نیست.
حالا تقاضا کرده است از همه اشخاصی که دستاندرکارند که بیایند و این جنگ را به یک طوری به #صلح برگردانند.(صحیفه امام، ج۱۶، ص۱۶۸-۱۶۷٫)
📎پیوند مطلب:
🔹🔸https://b2n.ir/04552
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 اقدامی انقلابی علیه مرکز فتنه حوزوی
🔴#پرونده_ویژه اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنبالههای امروز آن/4
📜[بسمه تعالى. سرپرستى محترم #دفتر_تبليغات_اسلامى_قم
با توجه به اينكه آقاى #شريعتمدارى ديگر صلاحيت اداره #دارالتبليغ_اسلامى_قم و انتشارات و چاپخانه و كتابخانه و متعلقات آنها اعم از ساختمانها و خوابگاه و غيره را ندارند و نمىتوانند درباره آنها سرپرستى كنند و از آنجا كه همه آنها طبق اعترافات خودش از وجوه شرعيه و زكوات و عطاياى مردم و از بيت المال مسلمين تهيه شده است با كسب اجازه كه از محضر مبارك ولى فقيه و مرجع بزرگوار و امام امت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- مد ظله العالى- شد ايشان اجازه فرمودند كه دفتر تبليغات اسلامى قم تمامى موارد فوق الذكر را به نحو احسن اداره نمايند.
اميد است كه با اعمال مديريت صحيح و دقت كامل در حفظ بيت المال كما هو حقه بهرهبردارى به نحو اتَم و اكمل در مصالح اسلام و مسلمين و ترويج #شريعت مقدس اسلام و مكتب جعفرى- عليه السلام- و تربيت طلاب علوم دينى و مروجين و مبلغين مذهبى انجام گيرد و همواره مورد توجه حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه باشد. از اين تاريخ مىتوانيد با صورت جلسه كامل همه موارد فوق و كليه وسايل موجود را از دادستان محترم انقلاب اسلامى قم تحويل بگيرند. و السلام عليكم و رحمة اللَّه.
بسمه تعالى
...به محتواى اين ورقه عمل نماييد.
29 اسفند 63
روح اللَّه الموسوي الخمينى (صحیفه امام ج19 ص191)»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️وضعیت اسف بار اقتصادی ایران در زمان رابطه دوستانه با #آمریکا
⚫️"جمعیت صد و شصت هزار نفری یک استان بزرگ (سیستان و بلوچستان) از گرسنگی و #فقر از پا درآمدند، بکلی نابود شدند و از شهر و ده و خانه و کاشانه خود آواره گشتند (کیهان 4مرداد1350) و بسیاری از مردم محروم به علت تنگ دستی و ناداری با دیده ای گریان و دلی خون بار از #کودکان خود چشم پوشیدند و برای آنکه شاهد مرگ تدریجی آنان نباشند، آنان را در میان راه ها، بیابان ها و خیابان ها رها کردند (کیهان 10خرداد1351)و عده کثیری بر اثر فقر و بیماری و نداشتن سوخت و غذا و #دارو، جان خود را از دست دادند.(کیهان 31فروردین1350)(نهضت امام خمینی ج3 ص401)
◀️پی نوشت:
این وضعیت اسف بار اقتصادی در حالی است که دولت #ایران روابط فوق العاده نزدیکی را با ایالات متحده #آمریکا داشت و شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیلی هم نبود.
از نظر تاریخی ارتباط با کشورهای مستکبر مانع جدی برای پیشرفت ایران بوده است. کمی از تاریخ عبرت بگیریم.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#اعتماد_احمقانه_به_شیطان
🔴 دیدار با دیکتاتور
🔻 پرونده هفته دفاع مقدس با موضوع نقش مخرب منافقین در دفاع مقدس/1
🔵 هشت سال دفاع مقدس همچون کتابی ماندگار برای ملت ایران است و گذشت سه دهه از پایان #جنگ_تحمیلی بازخوانی صفحات این کتاب عمیق و ارزشمند را ضروریتر مینماید.
در این کتاب، نقش برخی؛ همچون #شهدا و #مسئولان_انقلابی و جهادی مثبت و نورانی و نقش برخی دیگر همچون جلادهای منافق منفی و تاریک است. بازخوانی مستند و دقیق تاریخ هشت سال دفاع مقدس از تحریف آن پیشگیری کرده و جلوی جابجایی جلاد و شهید را خواهد گرفت.
◀ به همین منظور و به مناسبت آغاز #هفته_دفاع_مقدس به بازخوانی نقش منافقین در جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت و خواهیم دید کسانی که نام مجاهد خلق را یدک میکشیدند چگونه جلاد خلق شدند و دستشان از آستین دشمنان اسلام و ایران درآمد:
«مجاهدین خلق با استقرار در #عراق، به همفکری و همکاری نظامی با #صدام پرداخته، برخی #نیروهای_نفوذی را در صفوف رزمندگان ایرانی رخنه دادند و موجب شکست برخی عملیاتها و شهادت بسیاری از رزمندگان ایرانی شدند و یا در «ارتش آزادیبخش ملی» به خیانت پرداختند.
🔹 در 66/3/30، رجوی، تشکیل «ارتش آزادیبخش ملی» را اعلام نمود و دو هفته بعد با صدام حسین دیدار نمود. رئیسجمهور دیکتاتور عراق تأسیس این ارتش را تبریک گفت. ارتش به اصطلاح آزادیبخش ملی، در سال 66 حدود 40 عملیات علیه #رزمندگان_اسلام در جبهههای غرب انجام داد. در بهار 67، سازمان عملیات موسوم به «آفتاب» را با همکاری ارتش عراق در منطقه مرزی فکه انجام داد. پس از آن در آستانه دومین سالگرد تأسیس ارتش آزادیبخش خود، عملیات «چلچراغ» را در 67/3/28در منطقه مهران آغاز کرد و شهر مهران را تصرف نمود. تصرف این شهر، رهبری عملیات را به طمع تصرف تهران انداخت:
- وقتی میتوانیم در یک عملیات، شهری را آزاد نماییم پس دسترسی به #تهران چندان مشکل نخواهد بود.»(روزگار قائممقامی ص195-194)
ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ سودای تهران
🔻 پرونده هفته دفاع مقدس با موضوع نقش مخرب منافقین در دفاع مقدس/2
🔹 سازمان [مجاهدین خلق] مترصد فرصتی مناسب برای عملیات #تصرف_تهران بود و با پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران، مجبور به جلو انداختن عملیات «فروغ جاودان» شد.
🔸 این عملیات ساعت 3 بعد از ظهر 67/5/3 از سمت غرب کشور، از شهرهای #قصر_شیرین و #سرپل_ذهاب آغاز گردید.. در این عملیات مجموعا در حدود 4500 تا 5000 نفر شرکت نمودند که حدود 25درصد آنان را زنان و دختران تشکیل میداد.
🔹 ستاد نظامی عملیات تحت فرماندهی مستقیم #رجوی، شامل 7فرمانده ستاد نظامی و 25فرمانده تیپ رزمی بود. هر تیپ نیز شامل 160 تا 180 نیروی نظامی بود. عراق نیز چند روز قبل از عملیات #منافقین، تهاجم هوایی و زمینی را با حجم وسیعی در جنوب و یا تظاهر به تصرف #خرمشهر و #اهواز آغاز نمود و سپس به ایلام و کرمانشاه حمله کرد.
🔸 هادی شعبانی از اعضای ارشد سازمان که مدت 22 سال در سازمان بوده، درباره عملیات مرصاد که منافقین از آن به عنوان عملیات فروغ جاویدان یاد میکنند میگوید:
🔹 پس از قبول قطعنامه توسط #ایران، رجوی سریع جلسهای گذاشت و گفت ما تا یک هفته دیگر باید به ایران حمله کنیم، چون ایران از روی ضعف #قطعنامه را قبول کرده است و قرار است عراق از جنوب حمله کند تا ما به راحتی از غرب پیشروی کنیم! و آنقدر به عملیات معتقد بود که میگفت اتاق کار مرا در تهران آماده کنیم تا من بیایم و بعد از ورود به تهران تا 48ساعت هر کاری خواستید بکنید و هرکس را خواستید بکشید تا اینکه من فرمان عفو بدهم.» (روزگار قائممقامی ص196-195)
✳ پینوشت:
تاریخ نبردها نشان میدهد در جایی که #مذاکره و #صلح با ضعف همراه باشد، میز مذاکره به قتلگاه منافع دینی و ملی بدل میشود کما اینکه در #هیاهوی_هستهای، مذاکرات غیرخردمندانه و ضعیف برخی مسئولین به ضرر #صنعت_هستهای کشور منجر شد. امید است #فرماندهان_معیشتی کشور در جنگ اقتصادی فعلی از تاریخ عبرت بگیرند و به جای دویدن دنبال مذاکره با چشمآبیهای بدعهد، دستهای پینهبسته #کارگران خودمان را بفشارند.
ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◾ پیوند خون: منتظری و منافقین
🔻 پرونده هفته دفاع مقدس با موضوع نقش مخرب منافقین در دفاع مقدس/3
🔸 برخی از اعضای آزاد شده منافقین توسط آقای #منتظری، به نیروهای حاضر در عملیات فروغ جاویدان پیوسته بودند. به شهادت منابع رسمی منافقین، تقریبا یکپنجم از کشتهشدگان منافقین در عملیات مرصاد (که منافقین نام فروغ جاویدان بر آن نهاده بودند)، از همین اعضای زندانی آزاد شده توسط آقای منتظری بودند!
🔹 سازمان منافقین در کتاب یادنامه خود تعداد کشتهشدگان این عملیات را 1304 نفر برمیشمرد. آنها همچنین ادعا میکنند که 270نفر از کشتهشدگان این عملیات «زندانیان رژیم» بودند؛ یعنی افرادی که محکوم شده و در زندانها بودند، ولی به موجب دستور هیأتهای عفو آقای منتظری یا هر دلیل دیگری آزاد شده بودند و بار دیگر به منافقین پیوسته بودند!! بدین ترتیب، یک حساب سرانگشتی از آمار ارائهشده توسط منافقین هم نشان میدهد که [تقریبا] یکپنجم کشتهشدگان منافقین در فروغ جاویدان، زندانیان آزاد شده سالهای گذشته بودهاند.
🔸 بعید نیست که بتوان همین نسبت را در میان نیروهای عملیاتکننده منافقین که زنده مانده بودند هم تسری داد. بنابراین در حقیقت عملکرد نامناسبت هیأت عفو موجب افزایش قدرت عملیاتی سازمان منافقین گردید. (روزگار قائممقامی ص196)
ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🛑مهر پرحادثه (۱)؛
🔻 عقب ننشستن امام از اصول
🔹 دوم مهر سالروز محاصره بیت امام توسط دولت #بعث
🔻نيروهاي امنيتی دولت بعث عراق به منظور همكاری با #رژيم_شاه و پيشگيری از پيروزی انقلاب اسلامی ملت ايران، بيت رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خمينی را در نجف محاصره كردند.
🔺دولت عراق بر اساس روابط حسنه ای كه با رژيم فاسد شاه داشت، از پيشوای نهضت اسلامی می خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر كردن اعلاميه و ايراد نطق و خطابه سياسی خودداری كند.
✴️امام خمینی در تاریخ 6 اسفند 1357 در یک سخنرانی به این وقایع اشاره نموده و می فرمایند: «خدای تبارک و تعالی مقدراتی دارد که ما سر آن را نمیفهمیم، مگر بعد از زمانها، بعد از آنکه به واسطه فشار دولت ایران و فشار محمدرضا شاه بر دولت عراق، و محصور کردن آنها منزل ما را و رفت و آمدهایی که بین ما و دولت عراق شد، گفتگوهایی شد و ما به آنها اخطار کردیم که یک مسئله شرعی است، یک وظیفه الهی است؛ و من نمی توانم مسئله الهی و وظیفه شرعی را به قول شماها ترک کنم. من این کارهایی که در اینجا انجام میدهم انجام میدهم، شما هم هر کاری دارید بکنید....» (صحیفه امام، جلد 6، ص 226)
اندكي پس از آن، رژيم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی را وادار به ترك عراق كرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 دولت بیگانهزده ملت ایران را تحقیر کرد
✒ یادداشت رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در اعتراض به تحقیر ملت ایران توسط دولت
🔸 دوم مهر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه #فرانسه، انگلیس و آلمان ایران را مسؤول حمله به آرامکو معرفی کردند که البته توسط دولت تکذیب شد.
🔹 هرچند حمله به رژیم متجاوز سعودی عملی ناپسند نیست اما مسؤول این اتفاق توسط جمهوری اسلامی ایران رقم نخورد و این اعلامیه از نظر حقوقی اتهامزنی محسوب میشود که میبایست با برخوردی جدی از جانب دولت همراه میشد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در همین ایام حسن روحانی با مکرون و جانسون به قهقههزنی مشغول شد؛ انگار نه انگار که علیه وجهه ملیمان اقدامی شده است.
🔸 اما جبهه انقلاب که مدافع همیشگی عزت و اعتبار ملی ایران بوده است ساکت ننشست و علیه این تحرکات واکنش نشان داد. در همین راستا رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی طی یادداشت ویژهای به انتقاد از این اتهام و عملکرد بسیار ضعیف دولت پرداخت که متن آن را در ادامه میخوانیم.
🔹 در بخشی از این پیام آمده است:
« دولتهای جنایت پیشه فرانسه و انگلستان و آلمان که به راستی از دزدان دریایی قرون وسطی به یادگار مانده¬اند طی اعلامیه رسمی ایران را به حمله به آرامکو و آتش زدن تأسیسات نفتی عربستان متهم کردند.
در چنین مواردی طبق اصول دیپلماسی دولتی که مورد اتهام قرار گرفته است در گام نخست سفیر این کشورهایی را که چنین نسبتهای ناروایی داده اند به وزارت امورخارجه فرا میخواند و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام میکند و اگر در این شرایط با مقامات آن کشورها قرار دیداری دارد، بیدرنگ آن برنامه را لغو میکند و اقتدار کشور و ملت خود را پاس میدارد.
لیکن رئیسجمهور بیگانه زده ایران که اسیر استکبار جهانی و خودباخته غرب و زورمداران غربی است، بیتفاوت در برابر آن نسبت ناروایی که سه دولت وحشی اروپا به ایران روا داشتند، به محض ورود به نیویورک با سران آن سه کشور به گفتگو نشست و بار دیگر ذلتپذیری، وادادگی و بیغیرتی خود را به نمایش گذاشت...»
پیوند مطلب:
https://b2n.ir/28611
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳ روزگار قائممقامی در مشهد مقدس
❇قابل توجه مخاطبان محترم؛ کتاب روزگار قائممقامی در شهر #مشهد_مقدس عرضه شد. زائران و مجاوران میتوانند جهت تهیه این کتاب به نشان زیر مراجعه کنند:
خیابان آیت الله شیرازی, بین شیرازی۱۸و۲۰, پاساژ گنجینه فرهنگ، کتابتریا ستارهها.
سایر مراکز فروش:
◀راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻 خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
روزگار قائممقامی؛ اثری جامع و مستند پیرامون فراز و نشیب سیاسی آقای حسینعلی منتظری.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 مجاهدین خلق و پایان نفاق استراژیک
🔹 یکی از حوادث عبرت انگیز تاریخ انقلاب تغییر ایدئولوژی سازمان #مجاهدین_خلق بود. آنها در ابتدا خود را قاریان قرآن و شارحان نهج البلاغه جا می زدند اما با گذشت زمانی کوتاه تغییر ایدئولوژی دادند و #مارکسیست بودنشان را عیان کردند.
⁉ علت این تغییر چه بود؟ توهم #استقبال_مردم از مبانی مارکسیستی و بند و بست با عوامل خارجی که باعث شده بود عناصر اصلی سازمان گمان کنند پایه های گروهشان با روابط خارجی مستحکم و استوار است و هیچ چیز نمی تواند آن ها را حذف کند.(ر.ک: نهضت امام خمینی ج 3ص 611)
◀ امروز نیز #جریانهای_سیاسی هستند که از طرفی با رأی مردم (که در حقیقت رای به #نظام_اسلامی و قانون اساسی است) بر سر کار آمدهاند و با کشورهای بیگانه زد و بند دارند و از طرف دیگر در بیوت مراجع عظام تقلید رفت و آمد دارند و خود را مؤمن و متقی جلوه می دهند.
تاریخ نشان داده اینان کسانی هستند که اگر مراجع عظام تقلید فتوایی بر خلاف میلشان بدهند به آن بی اعتنایی می کنند و نظر دین را پایمال میکنند.
❇ تاریخ؛ بار دیگر آنها را رسوا خواهد کرد و نشان خواهد داد #ابهام_استراتژیک یا به عبارت بهتر #نفاق_استراتژیک دوام چندانی نخواهد داشت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.