✳️روح شما زنده است!
🔻گزیدهای از سخنرانی آیتالله شهید قاضی طباطبائی در پی اعدام طیب حاج رضایی
🔹در پى اعدام طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى، [آیتالله] #قاضى_طباطبايى در تبريز طى سخنرانى خود در روز ۴٢/٨/١۵ اظهار كرد:
🔸... دو نفر جوان رشيد مسلمان را تيرباران كردند. آنها در راه دين #شربت_شهادت نوشيدند. تمام روحانيون تبريز به روح آن دو نفر درود مىفرستند و به خانواده آنها تسليت مىگويند.
🔹اى #طيب و #حاج_اسماعيل بخوابيد، روح شما زنده است. مردم! با اين وضع مسلمانى نمىشود و نمىتوان در مقابل دستگاه پليد ايستادگى نمود.ما نيز بايد مثل اين دو نفر شهيد، مقاومت به خرج داده و مسلمانى را سرمشق بگيريم...
🔸هيأت حاكمه دم از #قرآن و مسلمانى مىزنند؛ اما دو نفر جوان مسلمان را تير باران مىكنند و پشتيبانى از آنان را قدغن مىنمايند. چرا بر خلاف قانون اساسى رفتار مىكنند.
سیدحمید روحانی، نهضت امام خمینی، ج١، ص ٧٩۵
🆔 @Bonyadtarikh
💢حکومت پهلوی و بهائیان ( ۲ )
📍محمدرضا و حسنظن به بهائیان
🔸شاه نسبت به بهائیان حسن ظن داشت. نفوذ اصلی آنان در دوران عبدالکریم ایادی ایجاد شد و در زمان هویدا، مقامات عالی مملکت توسط آنها به راحتی اشغال گردید.
🔹آنان در تضعیف اقتصاد کشور نیز کوشیدند. به عنوان مثال اجناسی را که در ایران ارزانتر تولید میشد از خارج وارد میکردند.
🔸 محمدرضا پهلوی معتقد بود که بهائیان علیه او توطئه نمیکنند. بنابراین وجودشان در مناصب دولتی برای او مفید تلقی میشد. آنان هم از این موقعیت برای ثروتمند شدن و در دست گرفتن اقتصاد کشور سود میجستند.
🔹آنان با استفاده از نفوذ سیاسی خود در غضب اموال دیگران نیز کوشا بودند. ایران بعد از آمریکا بیشترین بهائیان را دارا شد. درزمان محمدرضا آنان کاملا مانند یک حزب عمل میکردند و از این طریق سیطره خود را بر بخش عظیمی از دستگاه دولتی و اقتصاد و فرهنگ کشور اعمال مینمودند. مرکز آنان در اسرائیل بود و با یک تشکیلات بسیار منظم و گسترده با این مرکز در ارتباط بودند. به همین مناسبت غیر از نفوذ دولتی، آنان با داشتن ارتباط با کشورهای خارجی به خصوص اسرائیل و انگلستان در حقیقت کارگزاران آن کشورها در ایران بودند.
👈ادامه دارد
📚بهائیت در ایران، سید سعید زاهد زاهدانی و محمدعلی سلامی، ص255- 257.
🆔 @Bonyadtarikh
💢۲۸ مرداد کار من بود اما ... .
🎥نگاهی به سرگذشت فردی که به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن «بلوای ۱۵ خرداد» در دادگاه فرمایشی و نظامی شاه محاکمه و به مرگ محکوم شد.
🔹رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او را مدتها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخنهای او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به «آشوب» و «بلوا» پول دریافت کرده است. حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد. لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد ... .
مزدوران رژیم: یک کلمه بگو و جان خود را خلاص کن... .
طیب حاج رضایی: من در زندگی خلاف های زیادی کرده ام ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن دامان مرجع تقلیدی را لکهدار سازم.
من در ۲۸ مرداد پول گرفتم و کودتا راه انداختم، نه در ۱۵ خرداد.
🔸او تسلیم نشد و ثابت قدم به سوی چوبه اعدام گام برداشت.
میدان تیر دارای دیوارهای گچی و آجری بود که آجرها را سرخرنگ کرده بودند. رنگ این دیوار ها رنگ «مرگ» را به خاطر می آورد. چهار نفر سرباز به حال آماده باش ایستاده بودند و درون تفنگهایشان هر یک ۶ فشنگ بود. این چهار نفر مامور اجرای حکم بودند ...
یک افسر در خط دوم پشت سر مأموران اجرای حکم قرار گرفت، دستش را بالا برد و با صدای بلند آماده باش داد و آنگاه فریاد زد: آتش.
🔻طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی، در سحرگاه ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۲ اعدام شدند.
📚 برگرفته از:
روحانی، سید حمید. نهضت امام خمینی. دفتر اول. تهران: بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. صص. ۷۸۳-۷۹۴
#طیب_حاج_رضایی #۱۵_خرداد
🆔 @Bonyadtarik
💠 طیب
🔹طيب حاج رضايى و شمارى از دستياران او به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن [به تعبیر رژیم پهلوی:]«بلواى 15خرداد» در دادگاه فرمايشى و نظامى شاه محاكمه و به مرگ و يا به زندان درازمدت محكوم شدند و دو تن از آنان نيز تيرباران شدند، ليكن رژيم شاه براى ملت ايران هيچگاه توضيح نداد كه طيب از چه مقامى پول دريافت كرد تا بنا بر ادعاى او «به آشوب و بلوا دست بزند»؟! طيب نه از ملاكين و زمينداران بود كه مستقيماً به تحريک و آشوب پرداخته باشد و نه رژيم ادعا كرد كه #جاسوس_مصرىها بوده است كه از آن طريق پول و دستور گرفته باشد، بنابراين چرا كسانى را كه به نامبرده پول دادند و او را تحريک كردند، نام نبردند و آنان را به محاكمه نكشيدند و مجازات نكردند؟
🆔 @Bonyadtarikh
💢تجلیل بیسابقه حوزه علمیه قم از شهید طیب
✳️جوانمرد
🔹 به دنبال اعدام شادروان #طيب_حاج_رضايى و #حاج_اسماعيل_رضايى، در سحرگاه ١١ آبان ماه ١٣۴٢ موج خشم و اندوه، سراسر #حوزه_قم را هم فرا گرفت. يک روحانى جوان در بين نماز جماعت كه در مسجد فيضيه برپا بود به پا خاست و به روح بزرگ شادروان طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى كه جان باختند، ولى ننگ و رسوايى پيشنهادى شاه را نپذيرفتند، درود فرستاد و از نمازگزاران خواست كه براى آنان طلب مغفرت كنند و نماز «ليلة الدفن» به جا آورند.
🔸اشعارى نيز از طرف يكى از روحانيان مبارز سروده شد. مصرع اول آن، كه به ياد دارم، چنين بود:
«طيبا! طيبك اللّه روانت به جنان»
🔹 روحانيان مجاهد و پاسداران #نهضت_امام_خمينى، با #فشار همه جانبه بر مقامات روحانى حوزه قم موفق شدند كه درسهاى حوزه را در سوگ طيب و حاج اسماعيل براى يك روز تعطيل كرده، طى اعلاميهاى اعدام اين دو #جوانمرد قهرمان را به شدت محكوم كنند. اين كار، اثر به سزايى در ميان همه طبقات به جا گذاشت، تا آن روز هيچگاه سابقه نداشت كه حوزه علميه قم براى يك مقام غير روحانى درسهاى خود را تعطيل كند.
🔸اين تجليل حوزه علميه قم از شادروان طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى شگفتانگيز نمىباشد؛ زيرا طيب درست است كه سوابق خوبى نداشت، ليكن در آن شرايط كه در مرز بين مرگ و زندگى قرار گرفته بود چنان #جوانمردى و مردانگى از خود بروز داد كه تنها براى انسانهاى استوار صخرهسايى امكان دارد.
🔹طيب را ميان كشته شدن و يا اعتراف دروغ و خلاف واقع، عليه امام قرار دادند و او مىتوانست با يك كلمه نسبت دروغ عليه امام، جان خود را نجات دهد و از چوبه دار برهد؛ ليكن او اين كار را نكرد. با كمال رشادت و جوانمردى #چوبه_دار را بوسه زد و دامان پاک امام را نيالود. او به بعضى از دوستان سابقش و نيز به مزدوران رژيم كه «خيرخواهانه»!! او را نصيحت مىكردند كه «يک كلمه بگو و جان خود را خلاص كن»! با كمال صراحت پاسخ گفت: من در زندگى خلافهاى زيادى كردهام ولى هرگز حاضر نيستم به خاطر چند صباحى بيشتر زيستن دامان #مرجع_تقليدى را لكه دار سازم. من در ٢٨ مرداد پول گرفتم و كودتا راه انداختم، نه در ١۵ خرداد.
🔸او تسليم نشد و ثابتقدم به سوى چوبه اعدام گام برداشت. آنگاه كه فرمانده جوخه چند لحظه پيش از فرمان آتش، نام يكى از آن دو تن را اشتباه خواند با صدايى رسا ـ در حالى كه به چوبه اعدام بسته شده بودند ـ خطاى او را تصحيح كردند و نام و فاميلى خود را اعلام داشتند و با كلماتى #خونرنگ، آخرين سطور حيات خويش را نگاشتند. (نهضت امام خمینی، ج١، ص ٧٩٠-٧٨٩)
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ شهادت طیب؛ شور مردمی و مانعتراشی رژیم
🔹 در تهران، تبريز و اصفهان به مناسبت اعدام طيب و حاج اسماعيل، مجالس و مراسمى برپا گرديد و اعلاميه هايى انتشار يافت. در روز ۴٢/٨/١٢ مراسم بزرگداشت آن دو شهيد در مسجد فروتن، واقع در خيابان خراسان، مقابل منزل طيب برگزار شد. در اين مراسم ـ بنا بر گزارش ساواك ـ حدود هزار نفر شركت كردند. در اين مراسم حاج شيخ عباسعلى اسلامى سخنرانى كرد. در پايان مراسم حاضران اين نوحه را دم گرفتند:
اى برادر در كجا افتادهاى
در كجا جان دادهاى
🔸 شور و شوق مردم نسبت به طيب و حاج اسماعيل مايۀ بيم و نگرانى رژيم شاه شد. از اين رو از برگزارى ديگر مراسم براى آن دو شهيد جلوگيرى كردند. در روز ۴٢/٨/١٢ از طرف جمعى از كسبه ميدان بارفروشان تهران در مسجد «انبار غله» و مدرسه «حاج ابوالفتح» براى آن دو شهيد مجلس ختم اعلام شد؛ ليكن پاسبانها آن دو محل را محاصره كردند و از برگزارى مراسم بزرگداشت براى آنان جلوگيرى به عمل آوردند.(نهضت امام خمینی، ج١، ص٧٩١)
🆔 @Bonyadtarikh
⚛حکومت پهلوی و بهائیان( ۳ )
⬅️عناصر بهائی مؤثر در دوره پهلوی
🔸عناصر بهائی زیادی به خصوص بعد از نهضت 15 خرداد 1342ش. در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند که به معرفی برخی از عناصر بهائی که از دیگران تأثیرگذارتر و مهمتر بودهاند میپردازیم.
1⃣تیمسار ایادی
پدر ایادی از رهبران مذهبی بهائی بود و این سمت به ایادی به ارث رسیده بود، لذا بدون تردید باید گفت که او از آغاز توسط سرویس انگلیس انتخاب شده بود و واجد شرایط یک جاسوس طراز اول بود و لذا او را به دربار معرفی کردند.
🔹نقشی را که ایادی تا انقلاب برای غرب داشت مجموع مهرههای غرب روی هم نداشتند. فردوست او را به عنوان پزشک ارتش، پزشک علیرضا پهلوی برادر شاه و پزشک خود شاه معرفی میکند. او هر روز در اوقات فراغت، شاه را میدید و متجاوز از هشتاد شغل داشت.
🔸 مشاغل او به گفته فردوست همه مهم و پولساز بودند: او رئیس بهداری کل ارتش بود که در این پست ساختمان بیمارستانهای ارتش، وارد کردن وسایل آنان و وارد کردن داروهای لازم به امر او بود. دادن درجات پرسنل بهداری ارتش از گروهبان تا سپهبد به امر او بود و هیچ پزشک سرهنگی بدون امر او سرتیپ نمیشد. ایادی رئیس «اتکا» یعنی فروشگاههای زنجیرهای ارتش و نیروهای انتظامی بود. سازمان دارویی کشور تماما تحت امر ایادی بود و وارد کردن اقلام دارویی بنابر صلاح دید این مبلغ بهائیت بود. شیلات جنوب و تعیین اینکه به کدام کشورها و شرکتها اجازه صیادی داده شود نیز در اختیار او بود.
🔹 مشاغل فوق میزان نفوذ ایادی در دولت و ارتش شاهنشاهی را که در آن زمان مقتدترین ارتش خاورمیانه خوانده میشد نشان میدهد. در حقیقت ایادی به علت نفوذ و مدیریتی که در فرقه بهائیت داشت با تشکیلات بهائیت در خدمت شاه بود. در این دوره بهائی بیکار یافت نمیشد و هر کدام به کمک ایادی، هویدا و امثال آنان در پستی مشغول به کار بودند.
👈ادامه دارد
📚بهائیت در ایران، سید سعید زاهد زاهدانی و محمد علی سلامی ، ص 248-249.
🆔 @Bonyadtarikh
✳️شماره ۷۹-۸۰ فصلنامه ۱۵خرداد منتشر شد.
🔹در سخن سردبیر این شماره، دکتر مظفر نامدار به فروپاشی رؤیاهای امریکایی-صهیونیستی در طوفان الأقصی و فرصتها و تهدیدهای آن می پردازد.
🔸در بخش مقالات فصلنامه، ابتدا در زوایای پنهان قیام ۱۵خرداد سال ۴۲ تأملاتی صورت گرفته؛ و سپس به بازتاب نهضت اسلامی امام خمینی(ره) در بندر انزلی پرداخته شده است.
🔹بخش انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، با برداشتی از متن سخنرانی استاد سید حمید روحانی در نماز جمعه روز قدس مورخ ۹۲/۵/۱۲ در خصوص «قومی که فقط با خونریزی آرام می گیرد!!» آغاز شده، و سپس به مناسبت فجایع انسانی رخداده در این روزها در سرزمین فلسطین، مقاله ای از جلال آل احمد با عنوان « آغاز یک نفرت» که در سال ۱۳۴۶ نوشته بود، باز نشر گردیده است. آل احمد در این مقاله دیدگاه اصلی خود را درباره رژیم اشغالگر قدس نشان می دهد.
🔸بخش مناسبتهای فصلنامه به مصاحبه ای منتشرنشده با شهید آیت الله رئیسی در سال ۱۳۷۲ اختصاص دارد.
🔹در پایان این شماره نیز، سومین قسمت از شرح رواداری و مدارای امام خمینی(ره) در حوزه نجف و غربت ایشان در غوغای آنجا، به قلم استاد سید حمید روحانی روایت شده است.
🆔 @Bonyadtarikh
💢 تبعيد امام به تركيه
🔹رژيم شاه كه با بالا گرفتن موج نارضايتى تودهها و تحريک افكار عمومى، سخت وحشت كرده بود و تخت و تاج لرزان خود را دستخوش تندباد انقلاب ملتى عصيانزده و بيدارشده مىديد، دريافت كه با بودن رهبر آگاهى چون امام خمينى در ايران، نه تنها پياده كردن طرح استعمارى « #انقلاب_سفيد » و خدمتگزارى به امريكا امكانپذير نمىباشد، بلكه تاج و تخت و كاخ و سلطنت او نيز در معرض زوال و واژگونى قرار دارد. از اين رو، بر آن شد كه با دستگيرى و تبعيد او، تاج شاهى و انقلاب امريكايى را از سقوط حتمى نجات بخشد و زنجير اسارت را بر گردن مردم ايران محكمتر سازد و هرگونه صداى مخالفى را در سينه خفه كند.
🔸شب 13 آبان ماه 1343 صدها #كماندو و چترباز مسلح، #خانه_امام را در قم محاصره كردند و از بام و ديوار وارد منزل شدند و براى دستگيرى او به جستجو و ضرب و شتم خدام منزل پرداختند.
🔹امام كه در آن ساعت در يكى از اتاقهاى اندرون به نماز و دعا مشغول بود، از سر و صداها و جست و خيزها دريافت كه چكمه پوشان رژيم به منزل يورش آورده اند، بیدرنگ لباس بر تن كرده و خواست از اندرون به بيرونى برود، ليكن درى كه اندرون را به بيرونى متصل می ساخت
بسته بود و كليد آن، كه در دست خود او بود در آن لحظه پيدا نمىشد.
🔸دژخيمان شاه پس از پرس و جو در بيرونى، از آنجا كه دريافتند امام در اندرون به سر می برد به درب اندرون يورش بردند و چون در را بسته يافتند با مشت و لگد به جان آن افتادند! امام چندين بار بانگ زد «وحشیگرى در نياريد الان در را باز مىكنم»؛ ليكن مزدوران شاه بی توجه به
تذكر او به مشت كوفتن و لگد زدن خود ادامه دادند تا سرانجام قسمتى از در را شكستند!
🔹امام كه از پيدا كردن كليد نااميد شده بود، از در ديگر اندرون كه به كوچه باز می شد خارج شد و در وقت بيرون رفتن، مهر امضاى خود را به رسم امانت به همسرش سپرد و فرمود: «شما را به خدا می سپارم».
🔸كماندوها و دژخيمان شاه كه سراسر كوچه را اشغال كرده بودند، به محض بيرون رفتن امام از منزل، او را محاصره كردند و به ماشينى كه در درب منزل آورده بودند سوار كردند و ماشين با شتاب هر چه بيشتر به حركت درآمد.
🔹پاسبانى كه در آن ساعت در جلوى #بيمارستان_فاطمى پست داشت، مى گفت كه امام را از در منزل تا سر خيابان با ماشين فولكس واگن آوردند و سر خيابان سوار ماشين شورلتى كه از قبل آماده شده بود كردند و با آن شورلت به تهران بردند. پاسبان مزبور افزود: امام وقتى از ماشين فولكس پياده مىشد بيش از چهارصد نفر كماندو و چترباز مسلح در اطراف او و در محوطه گردآمده بودند و او با لبخندى به مسئول آن گروه گفت: «اينهمه قوا نمی خواست»!
🔸ماشين حامل امام 140 كيلومتر راه قم ـ تهران را در مدتى كمتر از 90 دقيقه پيمود و به #فرودگاه_مهرآباد رسيد و در آنجا #سرهنگ_مولوى كه پيش از رسيدن ماشين امام حاضر شده بود، به وسيله بی سيم با مافوق خود (كه از قربان، قربان گفتنهاى او به دست می آمد كه طرف مخاطب او خود شاه مىباشد) ارتباط برقرار كرد و اظهار داشت كه مأموريت تا اينجا به خوبى صورت گرفته است و دنبالۀ آن نيز بزودى انجام مىپذيرد.
🔹هنوز آفتاب روز 13 آبان ماه 1343 سر از افق بيرون نياورده بود كه امام به جرم دفاع از #استقلال_وطن و هموطنان مسلمان خود از وطن بيرون برده شد!
📚نهضت امام خمینی ج ۱ ص ۱۰۵۳ ، ۱۰۵۴
🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی
📌سهشنبه ۱۲ آبان ۱۳۴۳
🔻درخواست کسب اجازه فرود هواپیما در آنکارا از سوی مقامات نظامی و امنیتی ایران
🔹امروز نامهای محرمانه از سوی سرتیپ پژوه افسر به نیابت از سرلشکر تدین، رئیس ستاد فرماندهی نیروی هوایی برای رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور فرستاده شد و طی آن از یک فروند هواپیمایc-130 به مقصد ترکیه خبر داد و طی آن خواستار کسب اجازه فرود برای این هواپیما از مقامات آنکارا برای فردا شد. در این نامه بدون ذکر نام سرنشینان این هواپیما آمده است که به فرمان مطاع شاهانه مقرر است یک فروند هواپیمای 130- ث به شماره 103-5 با پرسنل پروازی پیوست در ساعت 130 گرینویچ روز 13/8/1343 از تهران حرکت و در ساعت 255 به وقت گرینویچ با مختصات شمالی 37-37 و شرقی و 36-4 به مرز ترکیه وارد و پس از عبور از نقاط مشخص ترافیک سیرت 0421 و 48-04 EZS و 5،21 گمرک و 544 آنکارا در ساعت 554 در آنکارا فرود خواهد آمد.
خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به کسب اجازه فرود هواپیما در فرودگاه آنکارا در اسرع وقت و اعلام آن به نیروی هوایی شاهنشاهی اقدام مقتضی معمول دارند.
🔸منصور برنامههای مهمی به سود غرب داشت که یکی از آنها کاپیتولاسیون بود که با مقاومت جدی امام خمینی مواجه شد... همان طور که منصور به دستور امریکا و با اختیارات ویژه به صدارت رسید، تبعید امام خمینی نیز دستور مستقیم امریکا بود. تصور من این است که شخص محمدرضا به این کار تمایلی نداشت و بهتر است بگویم از انجام آن واهمه داشتند.
🔹فردوست میافزاید: در جلسهای منصور، نخستوزیر نیز حضور داشت. منصور در حدود نیم ساعت با محمدرضا در وسط سالن قدم میزد و من متوجه آنها بودم. استنباط من این بود که منصور در موضعی پافشاری میکند و محمدرضا موافق نیست. یکبار نیز شنیدم که محمدرضا به منصور گفت: چه اصراری دارید؟ بالاخره محمدرضا مرا خواست و با بی میلی، چون با ژستهای او آشنا بودم، گفت: ببینید نخستوزیر چه میخواهد؟ منصور مطرح کرد که باید هر چه سریعتر آیتالله خمینی به ترکیه تبعید شود. گفتم باید به پاکروان گفته شود. گفت: تلفن کنید. تلفن کردم. پاکروان گفت که آیا میتوانم با شاه صحبت کنم؟ به محمدرضا گفتم. او به اتاق دیگری رفت و با وی صحبت کرد. دستور صادر شد و همان شب، مولوی، رئیس ساواک تهران به همراه نیروهای هوابرد به قم رفت و ایشان را به تهران آورد و صبح روز بعد با هواپیما به ترکیه تبعید شدند. 1
1. ظهور و سقوط، صص516، 517.
🆔 @Bonyadtarikh
🔯حکومت پهلوی و بهائیان ( ۴ )
❓ملیحه نعیمی
🔹وی همسر سپهبد خسروانی و فرزند عبدالحسین نعیمی از مأمورین قدیم اینتلیجنت سرویس از کارگزاران اصلی بهائیت ایران بود. در گزارشهای ساواک در مورد عبدالحسین نعیمی چنین آمده است:« اسم کوچک نعیمی عبدالحسین است و نامبرده پسر نعیم شاعر معروف بهائی است و به همین دلیل در میان بهائیها محبوبیت و مقام بزرگی داشته و حالیه نیز دارد.
🔸نعیمی از ابتدای خدمت خود در سفارت انگلستان در تهران خدمت میکرده و مدتهاست که دیگر کار نمیکند. او در سفارت انگلیس منشی بوده است. دختر بزرگ او همسر سرلشکر پرویز خسروانی میباشد و داماد دیگر وی وکیل دادگستری است. نعیمی در حال حاضر ظاهرا در هیئت مدیره بهائیهای تهران مقام اجرائی مهمی ندارد، ولی دارای نفوذ است.»
🔹در تاریخ 10/7/1345 ساواک تهران گزارش میدهد که خانم نعیمی از لحاظ بهائیگری جزو گروه کارگردانان بهائی در تهران میباشد که آقای ثابت پاسال در مواقع لزوم از نظریه و افکار نعیمی استفاده مینماید. خانم نعیمی زن سرلشکر خسروانی است که در چند سال قبل توانست به طور محرمانه شوهرش را به دین بهائی گرایش دهد.
🔸 سرلشکر خسروانی در حضور آقای دکتر علی محمد ورقا استاد دانشگاه که از بهائیان متعصب و یکی از روحانیون بهائیان است، با حضور آقای نعیمی رسما به دین بهائی گرویده و قرار بر این شده که از لحاظ حفظ پرستیژ و شئون نظامی و بعضی پستهایی که به وی محول گردیده بهائی بودن وی از چهارچوب دیوار خانوادگی تجاوز نکند.
🔹 خانم نعیمی از چندی قبل عهدهدار انجام وظایف پدرش به سرویسهای اطلاعات سفارت انگلیس و مقامات انگلیسی است و سالی چند مرتبه به اروپا و انگلستان مسافرت و در کنفرانسهای بهائیان جهان از طرف زنان بهائی ایران شرکت مینماید و به دلیل انجام وظایف در جهت ترویج و توسعه نفوذ بهائیان مقام اول را در بین بهائیان ایران دارا میباشد.
🔸این گزارش به خوبی نشان میدهد که بعد از سرکوب قیام 15 خرداد، نفوذ بهائیان در ایران افزایش مییابد و در ارتش، دانشگاه و نیز عرصههای اقتصادی و فرهنگی افراد پر قدرتی از بهائیان بودهاند.
🔹همچنین وابستگی بهائیان به خارج از کشور و به خصوص به انگلستان از این اسناد به خوبی آشکار میگردد. این وابستگی از نوع اطلاعاتی و یا به عبارتی جاسوسی میباشد.
📚 بهائیت در ایران، ص252-253
🆔 @Bonyadtarikh