💠 مقاومت در برابر سختی ها
🔹 كسی از وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست، عرض كرد كه ما را سفارش كنید، نصیحت كنید، توصیه كنید، حضرت فرمود قبول میكنید یا فقط میخواهید گوش بدهید؟! عرض كرد نه قبول میكنم، فرمود اگر قبول میكنید این مسائل را بدان «تَوَسَّدِ الصَّبْر»؛[1] اینجا جای امتحان است، جای بردباری است؛ اصلاً كسی خیال بكند كه اینجا بخواهد راحت به سر ببرد و راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ مثل اینكه كسی خیال بكند زمستان با یك پیراهن میتواند خوب زندگی كند، این اصلاً زمستان را نشناخت، زمستان فصل سرماست. آن كه این نظام و جهان را ساخت فرمود اینجا جای آسایش نیست، خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾،[2] اما با این حال قسم هم یاد كرد، دیگر از خدا راستگوتر كیست؟ فرض ندارد! ولی قسم یاد كرد، قسم یاد كرد كه انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شده است، اصلاً ساختار اینجا این است ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسَانَ فی كَبَدٍ﴾،[3] كبد یعنی درد و رنج و فشار و مشكلات؛ حالا یكی فشار مالی دارد، یكی فشار خانوادگی دارد، یكی فشار سیاسی دارد، یكی فشار اجتماعی دارد، هیچ كس بی فشار نیست ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسَانَ فی كَبَدٍ﴾، پس اینجا جای فشار است، هر كس یك فشار دیگری؛ منتها آدم وقتی كه بفهمد رنج نمیبرد و این فشارها را تنظیم می كند، تعدیل می كند، با اینها عادت میكند و خودش را وفق میدهد، فشار را میشود كم كرد نه رفع كرد، نمیشود سرما را برداشت ولی میشود آدمی بفهم باشد چهار تا بلوز تهیه كند كه سرما نخورد، سرما برداشته نمیشود.
🔹 وجود مبارك امام جواد فرمود گوش می دهی یا می خواهی ما همین طور حرف های عادی بزنیم؟ عرض كرد نه گوش می دهم، فرمود اگر این است «تَوَسَّدِ الصَّبْر» وسادة و بالش و متكا و تكیه گاهت صبر و بردباری و مقاومت باشد؛ بهترین راه در برابر فشارهای سیاسی همین مقاومت است، فشارهای بیگانه همین مقاومت است، «تَوَسَّدِ الصَّبْر».
[1]. تحف العقول، ص455.
[2] سورهٴ نساء، آیه 122.
[3] سورهٴ بلد، آیهٴ 4.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#رنج_۵۲
@booyebaran313
﷽
چهل روز تا آسمان
«وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (سوره اعراف، آیه۱۴۲).
✍🏻 ثمره این چهل روز عبادت که طبق نقل «حضرت در این چهل روز آب و غذایی نخوردند و نخوابیدند و غرق در محبت خدای متعال بودند، نزول #تورات بر #حضرت_موسی بود.»[1]
با توجه به این میهمانیِ خدا برای حضرت موسی، علمای اخلاق توصیه به مراقبت در این چهل روز دارند.
🔰 حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین میفرماید: «از اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجّه که اربعین موسای کلیم است، این یک فصل مناسبی است؛ بهار این کار است.
این اربعین گیری، این چله نشینی همین است.
وجود مبارک موسی کلیم چهل شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود: و وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً.
به او وعده دیدار و ملاقات خصوصی دادیم؛ آمد به دیدار ما. اوّل ۳۰ شب بود، بعد ۱۰ شب اضافه کردیم، راهش باز بود؛ جمعا چهل شب شد.»
✍🏻 باید توجه داشت که به قول فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی، انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد میتواند چله بگیرد،
اما بهار #چله، این چهل شب است؛ یعنی از اوّل ذیالقعده تا دهم ذیالحجّه.
🔰 قرائت زیارت وارث، زیارت عاشورا و نیز حدیث کساء علاوه بر اذکار، در چله گرفتن توصیه شده است، اما لازم به ذکر است که در چله نیز #نیت بسیار مهم است و هرچند که چله به هر نیتی که گرفته شود آثار معنوی خود را دارد، اما بهتر است که ثواب آن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) باشد.
[1] شرح مصباح الشریعه،ص ۵۹۸.
📌 برگرفته از جلسات «نظام مهندسی معارف»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دنیای بههم پیچیده
✍🏻 عینصاد
❞ تمام هستی با غم و دنیا با درد، پیچیده شده تا ما به آن نپیوندیم و با آن قاطی نشویم. زیر پای ما را داغ کردند تا در این دنیا نمانیم و حرکت کنیم.
سِرّ اینکه دنیا با غم، قاطی شده و به بلا پیچیده شده، همین است که انسان به آن نپیچد و اینجا نماند.
دنیا را با غم قاطی کردند تا ما بفهمیم نقشمان در این هستی، حرکت است نه رفاه!
جهت حرکت، اگر پایینتر از انسان باشد، تنزل اوست. ثروت و قدرت، مُردههایی پایینتر از انسان هستند.
#عین_صاد
#رنج_۵۳
@booyebaran313
✅مردانبزرگخالقانتاریخند ...
راستش داشت در بتکدهی مدرن، بتهای بیعدالتی، تبعیض، تجملگرایی، کم خدمتی و هزاران بت رنگارنگ دیگر میشکست اما این بار آتش برای ابراهیم قصه ما عوض گلستان، گلابِستان شد و عطر و بوی شهادتش عالم را فراگرفت.
آری ابراهیمهای بتشکن هنوز تبر به دست ایستادهاند تا تک تک بتها را قلع و قمع کنند بنابراین این داستان شهادت همچنان تا انتهای تاریخ ادامه دارد.
آنان مردانی هستند که میز خدمتشان نه تنها به وسعت ایران بلکه به وسعت قلب و دل عظیمشان است.
✍️مریم رمضان قاسم
#تشییع_میلیونی
#بزرگ_مردان
@booyebaran313
رنج به منزله آتش است برای طبخ گوشت؛ گوشت را دیدهای که اگر دور از آتش باشد؛ چطور عفونت میکند و بوی گندش همه جا را بر میدارد؟
انسان مثل این گوشت است؛ وقتی در رفاه و راحتی است مثل گوشت، عفونتِ بیدردی و بیرگی پیدا میکند.
بیدردی هم کم عفونتی نیست. گوشت را اگر یک مقداری روی آتش بگیرند، عطر کباب آن زانوی آدم را سست میکند!
انسان وقتی در مصیبت قرار میگیرد مثل گوشتِ روی آتش، معطر میشود. از انسان، گندزدایی و غفلتزدایی میکند. همینکه انسان میگوید «اِنّا لِلّه»، به یاد این میافتد که مال خداست؛ به یاد این میافتد که «انّا الیه راجعون»: به سوی خدا بر میگردد.
#رنج_۵۴
#حائری_شیرازی
@booyebaran313
هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🚩 نماز لیلة الدفن بخوانیم
🌷 شهیدان سید مهدی موسوی و مالک رحمتی فردا جمعه به خاک سپرده میشوند و نماز لیلة الدفن ایشان باید فردا شب خوانده شود.
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
یادبودمجازی آیت الله سیّدابراهیم رئیسی
https://fatehe-online.ir/6
روی لینک بزنیم و فاتحه ای قرائت کنیم
هدایت شده از طب واندیشه_پاک(نفس عمیق)
#ختم_قرآن
💯✍🏻جناب آقاے سید عباس ڪاشانی میگوید:ختم ڪامل قرآن در طول یڪ هفتہ براے مطلق حاجات (شرعی) از مجربات است.از روز جمعہ شروع ڪند و در روز پنج شنبہ ختم نماید.
🔺جمعہ از اول قرآن تا آخر سوره مائده
▫️شنبہ انعام تا آخر سوره براءت
▪️یڪشنبہ از سوره یونس تا آخر سوره مریم
▫️دوشنبہ از سوره طه تا آخر سوره قصص
▪️سہ شنبہ ازسوره عنڪبوت تا آخر سوره «ص»
▫️چهارشنبہ از سوره زمر تا آخر سوره الرحمن
🔻پنج شنبہ از سوره واقعه تا آخر قرآن
🔘✍🏻پس از اتمام ختم سہ مرتبہ بہ سجده رفتہ
در سجده اول بگوید
⇦سُبُّوحٌ قُدُّسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَالرُّوحُ⇨
🔘✍🏻در سجده دوم
دو مرتبہ بگوید
و در سجده سوم
نیز سہ مرتبہ همین
ذڪر را تڪرار ڪند و
سپس حاجت خویش را طلب نماید.
📚مخازن جلد1 ص48
@Andishypak8
عرفان روانشناختی چیست⁉️
♦️عرفان روانشناختی ، یکی از عرفانهای نوظهور است که در آن افراد را به شادی، مثبت اندیشی، جادوی فکر و قدرت درون دعوت میکند.
🔷 هدف از این روش ساختن دنیای خود با کمک فکر است که در واقع با این روش خدا نقشی در ساختن آیندهی بشر ندارد و تنها انسان است که با قدرت فکر و آرزوی خود، خالق زندگی خویش است.
🔶 عرفانهای روانشناسانه، جریانهای متأثر از روانشناسی جدید هستند که به صورت پررنگ از آموزههای روانشناسی در تعلیمات خویش بهره گرفتهاند.
🔷 این جنبش که هماکنون فراگیرترین و گستردهترین جریان معنویتگرا در ایران است، مفاهیمی همچون شادی، هیجانهای مثبت، آرامش و مثبت اندیشی را با مفاهیمی روحی و معنوی ترکیب کرده است و تلاش دارد تا سبک زندگی، احساسِ موفقیت و بهرهمندی از حس معنوی و در نتیجه، رضایتمندی روحی و باطنی را در افراد به ارمغان بیاورد.
🔶 یکی از علل پیدایش عرفانهای روانشناسانه، شکلگیری شاخههای جدید علمی در روانشناسی است که تلاش دارد علوم روانشناختی را از شکل موجود خارج ساخته و به سمت معنویتخواهی سوق دهد.
🔷 امروزه کتابهای مربوط به این جنبش با طرح شعارهایی همچون جادوی تفکر مثبت، قدرت درون، زندگی موفق، رازِتحول، معجزهی تفکر، تحول معنوی و مفاهیمی از این دست به صورت چشمگیری در گیشهی کتابفروشیها به چشم میخورد.
🔶 اگرچه این کتابها همگی از مفاهیم روانشناسی بهره بردهاند، اما به شکل برجستهای به بینش معنوی، تحولات روحی و راهکارهای باطنی همچون مدیتیشن و مراقبه پرداخته و با تکیه بر اصل قانون جذب، به باطنگرایی و معناخواهی روی آوردهاند.
🔷 نکتهی حائز اهمیت، در این جنبشها این است که اگرچه مفاهیمی مانند شادی، آرامش و تعادل رفتار، کم تکرار نیستند اما شاخص اصلی در این جنبشها، دستیابی به حس موفقیت با تأکید بر محورِ ثروت و کامرواییِ معیشتی است.
🔷 موضوع پول و رفاه، بیش از همه در میان طرفداران کلیسای وحدت و جنبش اندیشه نوین در آمریکا مورد توجه است؛ به دنبال آن پارهای از روانشناسانِ نه چندان مشهور، به این حوزه ورود پیدا کرده و از همین زاویه به موفقیت نظر انداختهاند و آموزههای روانشناسی را با همین مفاهیم عجین ساخته و پردازش کردهاند.
🔶 زنان مشهوری مانند باربارا دی انجلیس، کاترین پاندر، اسکاول شین، لورا دی، دبی فورد و شاکتی گواین بیش از دیگران کتاب و سمینارهای خویش را از این مفهوم پر کردهاند.
🔶 «اصول مطرح شده در این کتابها، اختصاصاً به ایجاد ثروت بیانتهای مادی از جمله تنعم و ثروت مربوط میشود یعنی اینکه شخص به آسانی میتواند به آرزوهایش خواه مادی و خواه احساسی، روانی، معنوی و هرآنچه در حیطهی روابط ما باشد، جامهی عمل بپوشاند».
♦️ برخلاف ادعایی که در این روانشناسیها شده که قائلند تنگنای معیشتی و بطور کلی بروز آفت، بلا و مصیبت در دنیا نشانهی منفی نگری و ناتوانی است؛ از منظر الهی ثروتمندی ملاک برای خوشبختی و شادی و...نیست چه بسا انسان چون قارون در اوج ثروت در قعر زمین فرو رود و چه بسا فردی در اوج فقر در اوج شادی و سعادت قرار گیرد.
در آیات قرآن از جمله آیات ۱۵و ۱۶ سوره فجر برخورداری از نعمت و عدم برخورداری از نعمت هر دو از ابتلائات الهی دانسته شده است؛ اما انسان اینگونه نیندیشیده و گمان میکند درصورت برخورداری از نعمت مورد کرامت الهی است و در صورت نداری و فقر خدا به او اهانت کرده 👇
"فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿۱۵﴾
"اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى دهد مى گويد پروردگارم مرا گرامى داشته است (۱۵)
"وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿۱۶﴾
و اما چون وى را مى آزمايد و روزى اش را بر او تنگ مى گرداند مى گويد پروردگارم مرا خوار كرده است (۱۶)
در روایات شیعی نیز از بلا به «خوراک مؤمن» و «تغذیه روح» تعبیر شده و بلاها به قدر ولایت و بهره انسان از معنویت رخ مینمایند و هر اندازه بهره روحی انسان از تعالی و تقوا بیشتر باشد، مصیبتها و مشکلات نیز همان قدر در زندگانی بیشتر میشود.
#رنج_۵۵
#رفاه_زدگی
@booyebaran313