✳️ تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۴)
🔵 شوخی طبعی نباید به مرز حماقت در گفتار و رفتار برسد.
برای شوخ طبعی بامزهتر ، هدفتان باید ترکیب خلاقیت خودجوش با ایدههای لذتبخش باشد. شاید طعنهزدن و جوکهای بیمزه و یا رفتارهای که در شان و شخصیت انسان نباشد و توام با رعایت اخلاق و حرمت خود و دیگران نباشد؛ والا خندیدن و خنداندن به واسطه شوخی های کم ارزش و یا رفتارهای زننده در برخی موارد باعث خندیدن می شوند، اما بامزه بودن چیز دیگری است.
«جورج برنارد شاو در آغاز بسیار بد سخنرانی میکرد و هوشیاریاش به اندازهی سنگریزههای ساحلی بود.به مرور زمان روی نقاط ضعف خود کار کرد و به یکی از بذلهگویان بزرگ دوران خودش تبدیل شد.
چالش بامزگی در خودبهخود (خودانگیختگی) بودن آن نهفته است. شما میتوانید از طریق شوخی کردن با دیگران به طور منظم، روی بامزه بودنتان کار کرده و آن را بهتر کنید. اگر کسی را میشناسید که بامزگی را به اندازهی شما جدی میگیرد، او را شریک خود در تمرین «بامزگی» کنید.
درصورت امکان میتوانید در موقعیتهای واقعی، این هنر را تمرین کنید (مثلا در مهمانیها، محل کار و دورهمیهای خانوادگی).
در این صورت بخشی از هدفِ قرار گرفتن در موقعیتهای واقعی این است که خودبهخودی بودنِ شوخ طبعی را تمرین کنید.
اگر این کار برایتان تازگی دارد یا در انجام آن عصبی یا محتاط میشوید، ممکن است گاهی اوقات در به زبان آوردن سریع مطلب طنزآمیز و زمانبندی درست آن، دچار مشکل شوید. و در نتیجه شوخیهای ناسنجیده و سبک داشته باشید.
پس تمرین مدام و تلاش و دقت ، لازم است همراه هم بوده و در صورت خطا ، صریح و روشن از شوخی بیجا عذرخواهی کنید.
🔵 شوخی طبعی ارزش است یا ضد ارزش؟
متاسفانه در آموزشهای ما جای شناخت و آموختن حدود و مهارت شوخ طبعی خالی است.
تحقیقات نشان می دهد: یادگیری با لبخند و شوخ طبعی عمق و ماندگاری بیشتری می یابد؛ در عین حال آمار نشان می دهد در مدارس ما بیشترین علت اخراج از کلاس خندیدن است!
در نقلهای تاریخی آمده: امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جامعه به شوخطبعی معروف بود، حتی به همین جهت مورد بیمهری برخی صحابه و خلفای نخستین قرار گرفته بودند.
در «مكارم» از يونس شيبانى آمده: كه امام صادق عليه السّلام به من فرمود: چطور است شوخى كردنتان با يكديگر؟ گفتم: كم. فرمود: چرا با هم مزاح نميكنيد؟ مزاح از خوش اخلاقى است، همانا با شوخى می توانى برادر دينيات را مسرور نمائى، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با مردم شوخى میكردند و آنها را مسرور میساخت.( سنن النبى صلى الله عليه و آله ص۴۹)
در كتاب «اخلاق» ابى القاسم كوفى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه فرمود: مؤمنى نيست مگر اينكه از مزاح بهره اى دارد.
و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مزاح مىفرمود ولي جز مطالب حق چيزى نمىگفت.
شوخ طبعی ارزش است اگر در آن حد و مرز مراعات شود و موجب نارضایتی پروردگار و ناراحتی دیگران نباشد.
#شوخ_طبعی
#مهارت_کلامی.
@booyebaran313
#شبهه : برخی می گویند حدیث غدیر راازحیث سند تمام میدانیم ودلالت این حدیث برامامت وخلافت حضرت علی علیه السلام را هم قبول می کنیم ولی دراین حدیث اشاره نشده که حضرت علی بعداز رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم بلافاصله امام است ؛ لذا به جهت جمع باسایر ادله، او(علی علیه السلام) راخلیفه چهارم میدانیم.
پاسخ به شبهه :
اولا: هیچ دلیلی برخلافت خلفای قبل از حضرت علی علیه السلام وجود ندارد تابخواهید بین ادله جمع کنید.
ثانیا: باجمع این حدیث غدیر (من کنت مولاه فعلی مولاه )وحدیث ولایت (هوولی کل مومن بعدی )که درآن تصریح شده به( بعدی) می توان فهمید که حضرت علی سلام الله علیه خلیفه بلافصل (جانشین بدون واسطه)بعدازپیامبراکرم است ؛ زیرا مطابق احادیث صحیح السند پیامبر اکرم درباره علی علیه السلام فرمودند: وهو ولی کل مومن بعدی : واوسرپرست هرمومنی بعدازمن است . این بعدیت ظهور دراتصال دارد .
ثالثا: ظهورخود حدیث غدیر خصوصا با قرائن حالیه ومقالیه دراین است که حضرت علی علیهالسلام خلیفه بلافصل پیامبراکرم است.
رابعا : مفادحدیث غدیر آن است که حضرت علی علیه السلام سرپرست همه مسلمین حتی این سه خلیفه است واین باخلافت بلافصل سازگاری دارد .
سادسا : اگرمقصود ، امامت حضرت علی علیه السلام بعداز عثمان( خلیفه سوم )است پس چرا عمربن خطاب درروز غدیر خم به حضرت علی علیه السلام تبریک گفت واورامولای خود وهر مؤمنی خطاب کرد.
#شبهه
@booyebaran313
هدایت شده از ارتباط موثر
✳️ تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۶)
🔵 سرگرمیهای خود را بشناسید.
ما بسیاری از اوقات، برخی از حرفها را فقط به خاطر خشنود کردن دیگران به زبان میآوریم.
مثلا تعریف و تمجیدهایی که از دوستان و همکارانمان میکنیم. و یا موضوعی را برای صحبت پیش میکشیم که میدانیم مورد علاقهی دیگران است.
با وجود این، وقتی کار به بامزه بودن میرسد، از شوخ طبعیتان فقط برای خدمت به دیگران استفاده نکنید. حس شوخ طبعی را به خدمت خودتان درآورید و در عین حال آنچه برای شما جذاب و بامزه بود بسته به علاقه و موقعیت دیگران، آن را در میان بگذارید.
از چیزی شروع کنید که برای خودتان سرگرمکننده است. سپس، اگر فکر کردید فرد دیگری هم سرگرم خواهد شد، حس شوخ طبعیتان را با او به اشتراک بگذارید.
«وقتی به صورت شوخ طبعی میکنید یا دوستانتان را به خنده وامیدارید، مهم است خودتان هم خشنود و سرگرم باشید و شوخ طبعیتان فقط وسیلهای برای خنداندن دیگران نباشد.»
مراقب عزت و حرمت نفس خود باشید.
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#اخلاق_معاشرت
#شوخ_طبعی
#مهارت_آموزی
#مهارت_کلامی
.
یک سوال درباره غدیر:
چرا باوجود این همه آیات وروایات در شأن آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، صحابه به آن ها بی اعتنا می باشند و علی بن ابی طالب علیه السلام را رهاکردند وبه سراغ دیگران رفتند
وآن ها رابه خلافت برگزیدند؟
جواب:
اولا : وجود دو خط فکری درمیان صحابه :
۱- خط فکری اجتهاد درمقابل نص ( این خط فکری معتقد است که لازم نیست به تمام آنچه که پیامبر صلوات الله علیه به آن ،خبر ودستور داده ایمان آورد وتعبدا آن راقبول کنیم ، بلکه می توانیم درنصوص دینی مطابق با مصالحی که درک می کنیم اجتهاد کنیم ودر آن تصرف نماییم) .
۲- خط فکری دوم که مقابل خط فکری اول است معتقدند :( باید درمقابل مجموعه دستورات دین و شریعت تسلیم بوده وتعبد کامل داشته باشیم، که این خط فکری همان طریق ومنش اهل بیت عصمت وطهارت است . وهمان مدرسه اهل بیت سلام الله علیه است ).
پس عامل اول این است که صحابه درمقابلِ نص( که پیامبر اقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام را امام وولی بعدازخود معرفی کردند ازطرف خداوند متعال) اجتهاد کردند وگفتند فرقی نمی کند که علی خلیفه باشد یاابوبکر و... ما فقط یک رئیس ومسئول می خواهيم وفرقی نمی کند که باشد. اما اینها جهالت به خرج دادند و اجتهاد بی مورد کردند وابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب کردند ودرمقابل نص و حکم خدا ایستادند وگناه مرتکب شدند وامرامامت علی علیه السلام که امری الهی بودرا درکنار امر مردمی قراردادند .
ثانیا : حقد و کینه ای که نسبت به آقاامیرالمومنین علی علیه السلام داشتند .
آقاامیرالمومنین علی علیه السلام کسی بود که عده ای از پدران واجدادکافر وفاسقِ همین تازه مسلمان شده ها را درجنگ های که درکنار پیامبر اکرم صلوات الله علیه داشتند به قتل رساندند. به همین دلیل کینه عجیبی دردل آن ها نسبت به آقاامیرالمومنین علی علیه السلام بود.
ازآقا امام رضا سلام الله علیه همین سؤال راپرسیدند آقا فرمودند : به این جهت که علی علیه السلام پدران ، اجداد، برادران ،عموها ونزدیکان کافر آن ها که دشمن خدا ورسول خدا بودند راکشتند ؛ لذا به این جهت کینه آقاامیرالمومنین علی علیه را در دل گرفتند ونمی خواستند که علی علیه السلام متولی امورشان شود؛ ولی از غیر علی علیه السلام کینه ای دردل نداشتند بنا بر این امامت امام علی علیه السلام راقبول نکردند وبا شخص دیگری بیعت کردند .( منظور سه خلیفه است )
ثالثا : امام علی علیه السلام مردِ عدالت است.
آقاامیرالمومنین کسی بود که بدون جهاتِ الهی وتقوایی کسی را بردیگری مقدم نمی دارد ، اوکسی است که همه رابایک دید نگاه می کند ، ازاین جهت خلافتش خوشایند عده ای نبود بلکه آن عده مخالف امیرالمؤمنین علی علیه السلام میخواستند کسی خلیفه بشود که بین آن ها تبعیض برقرارکند و اینها بهره بیشتری ازبیت المال مسلمانان ببرند.
ابن ابی الحدید می نویسد : مهم ترین سبب دراعراض ورویگردانی عرب از علی علیه السلام مسأله مالی بود؛ زیرا علی شخصی نبود که بی جهت کسی را برکس دیگری برتری دهد یاعرب رابی جهت برعجم تفضیل وبرتری بدهد ، همانگونه که پادشاهان چنین می کردند . اوکسی بود که هرگز اجازه نمی داد تاشخصی به جهاتی خاص به او متمایل گردد .
رابعا : دشمنی بابنی هاشم .
تاریخ گواهی می دهد که قريش
عداوت و دشمنی خاصی بابنی هاشم داشت تاهنگامی که پیامبر در قید حیات بودن ازهیچ آزار واذیتی فروگذارنکردند . بعدازظهور اسلام ودعوت پیامبراکرم به دین جدید اسلام ، اینها مشاهده کردند که باخسارت عظیمی ازناحیه پیامبرودینش مواجه شدند، خصوصا بافهمیدن اینکه هدف اصلی دین اسلام قلع وقمع کردن بت پرستی واعتقادات آن ها است . آن ها (قریش)مشاهده کردند که روز ایشان درقلوب مردم نفوذ کرده ومردم به او و دین وآیینش جذب می شوند ،ودرمقابل جبهه عظیمی تشکیل شد که اینها نمی خواستند این مسائل راببینند. وکینه پیامبرو علی علیه السلام را به دل گرفتند و درجهت جبهه گیری درمقابل ایشون برآمدند وشدیدا باجانشین پیامبر که امام علی علیه السلام بودند مخالفت کردند ونهایتا جانشینی آقاامیرالمومنین علی علیه راقبول نکردند.
#پرسش_پاسخ
@booyebaran313
لبخندغدیر
😁😊🙃😂
اندر حکایت این روزها
وااای از این قطع برق!
فکر کن اینترنت مون با وای فای منزل باشه دیگه چه شود؟
از طرفی وقتی برق نداریم نت نداریم و از اون طرف وقتی مراکز مخابراتی برق ندارن نت نداریم چه میشود کرد جز صبر؟
البته در حال حاضر چند کار میشه انجام داد :
اول اینکه: آرزو کنم کاش برق مراکز مخابراتی تایمش با ما یکسان سازی بشه یا بسته ای اینترنتی تهیه نمایم از آنجا که از خرید بسته اینترنتی خاطره خوشی ندارم فکرکنم باید بار و بندیلم را بسته و به سمت مراکز مخابراتی کوچ
نمایم.
وقتی هم پیامک میاد جناب برق میخواد تشریفش و ببره که دیگه هیچی چار ستون بدنت می لرزه و اندر افکار خودت غرق میشی و مستٱصل می مونی حالا کدوم کارهات و انجام بدی؟
حالا فکر کن آب هم با رفتن برق تشریفش و ببره
سه غم آمد سراغم هر سه یکبار
بی آبی و بی برقی و بی وای فای
البته میدونم شعرم وزن و قافیه اش مثل اوضاع برق این روزها قطع و وصلی داره ولی چه میشه کرد؟
البته اندر فواید قطع برق این بود که این متن و نوشتم ان شاالله که هیچ وقت برق تون چه با اطلاع و چه بی اطلاع نره و چراغ خونه هاتون همیشه روشن باشه و بدرخشید تو محله.
راستی یادم رفت بگم وقتی برای اولین بار چشمم به پیامک قطع برق افتاد گمون کردم حتما ازدیاد مصرف برق باعث قطع برق مون شده ولی وقتی متوجه شدم پیامکی است از دیار اداره برق جهت اطلاع از خاموشی است نمیدونستم خوشحال باشم یا نا راحت؟ !
انگار کشف کردم این بی برقی ها از کجا آب می خورد. یادتان هست
چقدر بابا برقی حرص می خورد و با تٱکید می گفت:" هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموووش" و ما فراموش کردیم لامپهای اضافی را خاموش کنیم و خاموشی شهرمان را فرا گرفت.
چقدر بابا برقی گفت :مصرف بی رویه کار خیلی بدیه و ما گوش نکردیم و از قدیم گفته اند هر کس خربزه بخورد پای لرزش می نشیند و ما نصیحتهای بابا برقی رانشنیده گرفتیم و پای کولر خاموش داریم کباب می شویم!
بابا برقی ما فرزندان خوب و حرف شنویی، برایت نبودیم....
ما را ببخش!
هرچند با درک این روزهای گرم تابستان بدون برق به گمانم عاق مان کرده ای....
به امید روز و شبهای روشن.
نویسنده مریم رمضان قاسم
#لبخند_غدیر
@booyebaran313
شهر از بارش خورشید طلاکوب شده است
با علی حال و هوایم چقدر خوب شده است
از بد حادثه هر جا نفسم سنگین شد
یا علی گفتم و کام دل من شیرین شد
می برد گرد ملال از دل هر آئینه
هر کسی سنگ علی را بزند بر سینه
بغض را از نفس باغچه بر می داریم
پا اگر جای قدم های علی بگذاریم
باغ می ساخت و در سایه آن باغ نبود
یک نفس قافلهاش در پی اُطراق نبود
ما نمکگیر غدیریم،غدیر اعجاز است
از ازل تا به ابد سفره مولا باز است
دیر یا زود ولی میرسد از راه آخر
یک نفر عین علی میرسد از راه آخر
می نویسم که "شب تار سحر میگردد"
یک نفر مانده ازین قوم که برمیگردد...
شعر: سید حمید رضا برقعی
یاد آسمانیترین یارانمان(شهداء)گرامیباد...
#یاد_یاران
#غدیر
@ertebatmoaserdini
@booyebaran313
سرچشمه یِ فیض کبریا آمده است
مـژده بـده که ابـاالـرّضـا ع آمده است
عیدیِ غـدیـر می رسد با دستـش
با تذکــره یِ کـرب و بلا آمده است
🎊میلاد امام موسی کاظم (ع) مبارک🎊
#مناسبتی
@booyebaran313
🌠🌟🌠 تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۷)
🌟 متناسب با شخصیت و موقعیت مخاطب شوخی کنید.
زمانی میتوانید فردی بامزه باشید که موضوع سرگرمکننده و لذتبخشی را برای به اشتراک گذاشتن با دیگران پیدا کنید.
این یک نقطهی آغاز، پیش از دانستن عقیده و واکنش دیگران به شوخ طبعی ما تلقی میشود.
در گام بعد باید عقیده، ویژگیهای شخصیتی، روحیه و موقعیت فرد را بدانیم و متناسب با آن شوخی کنیم.
اگرچه اهمیت دادن به حس شوخ طبعی خودتان مهم است، اما باید مخاطبان و موقعیت را هم در نظر بگیرید. حتی اگر مطمئن باشید یک اظهار نظر، اشک شادی از چشم مخاطب سرازیر میکند و خندهدار است، اگر در موقعیت اشتباهی به کار ببرید، اثر معکوسی در مخاطب میگذارد.
با احترام و حفظ حریم و حرمت دیگران، با آنها شوخی کنید وبه هر قیمتی دیگران را سرگرم نکنید،دلیل نمیشود برای سرگرم کردن دیگران، دوست یا همکارتان را برنجانید.
🌟به زمانبندی شوخی خود توجه داشته باشید.
چند شوخی و یا چند دقیقه شوخی حد مناسبی است و بیش از آن زیادهروی است.
لازم نیست تمام اوقات شوخ طبع باشید (حتی اگر از شما بخواهند)، پس چنین انتظاری از خودتان نداشته باشید و به همین ترتیب اجازه ندهید دیگران هم چنین انتظاری از شما داشته باشند.
وقتی فهمیدید برای بامزه بودن در حال تلاش هستید، همانجا سرعتتان را کم کنید.
🔷 حتی اگر سبک شما طوطیوار (تقلیدی) است، در گفتن جوک عجله نکنید. این کار اشتباه است، چون عجله باعث میشود نگران واکنش مخاطبان شوید و دائم در این فکر باشید که مطلب را صحیح بگویید، کافی است آرامتر صحبت کنید تا به لکنت نیفتید. میان جملات مکث کرده و سعی کنید واکنش مخاطبان را بررسی کنید.
⭕️ نیاز نیست هر فرصتی را برای بامزه بودن شکار کنید.
اگر وسط یک جوک بیمزه گیر افتادهاید،که از نظر دیگران جالب نیست فورا آن را تمام کنید، این کار میتواند روشی برای پایان دادن به یک مزاح باشد،
شاید کمی سخت باشد؛ اما وقت و حوصلهی دیگران به هدر نمیرود و آنها در نهایت به سلیقهی شما احترام خواهند گذاشت.
و مهمتر اینکه از لطمه خوردن به عزت نفس شما جلوگیری میشود.
#مهارت_کلامی.
#شوخ_طبعی
@ertebatmoaserdini
@booyebaran313
بیستوچهارم ذیالحجه
🌹🌟🌹
روز مباهله
روز نزول آیه "تطهیر"
روز نزول آیه" ولایت"(انما ولیکم الله و.....)
مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن، به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا نیز معنا کردهاند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست.
اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده:
مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر زمانی که استدلالات منطقی در رابطه با یک مسٱله مهم دینی سودی نداشت در یک جا جمع شده و به درگاه خدا تضرّع نموده و از او میخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام(ص) در برابر مسیحیان نجران کرد، که در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره شده است.
این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان میدهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(ص) مأمور میشود که از طریق مباهله وارد شود، و صدق گفتار خود را از این طریق خاصّ و روحانی به ثبوت برساند، یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود!
در روز مباهله اسقف اعظم هنگامی که پیامبر(ص) را با همراهان مشاهده کرد، پرسید: اینها چه کسانی هستند؟ " گفتند: "این یکی، پسر عمو و داماد او است، و این دختر زادههای او هستند، و این بانو، دختر او است که از همه نزد او گرامیتر است. " اسقف نگاهی کرد و گفت: "من مردی را میبینم که مصمّم و با جرأت در مباهله آمده و میترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلای عظیمی بر ما وارد خواهد شد. " سپس گفت: "ای ابوالقاسم (محمد(ص)) ما با تو مباهله نخواهیم کرد، بیا با هم صلح کنیم"»!
و در بعضی از روایات آمده که اسقف اعظم گفت: «من صورتهایی را مینگرم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا برکند چنین خواهد شد! پس مباهله نکنید که هلاک خواهید شد»!
همچنین مسلم نیشابوری در صحیح خود چنین مینویسد: «هنگامیکه آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهمالسلام) را دعوت کرد و فرمود: خدایا اینها اهل من هستند».
جریان مباهله پیامبر (ص) نهتنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او یعنی حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام در این ماجرا دلالت میکند و شیعه معتقد است حضرت علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر است.
اعمال روز مباهله
برای این روز شریف چند عمل وارد شده که مهم ترین آن ها غسل، روزه و دو رکعت نماز همانند روز عید غدیر است.
خواندن دعاى مباهله از دیگر اعمال این روز شریف است، خواندن زیارت جامعه کبیره یکی از مهم ترین اعمال این روز به شمار می رود.
#مناسبتی
@booyebaran313
🌼🌟🌺
قطره ام اما به فکر قطره ماندن نیستم
آنقَدر در یاد او غرقم که اصلا نیستم
بر قلم آنکس که میراند سخن من نیستم
بیعلی در فکر یک پایان روشن نیستم
بی خود از خود میشوم تا نام او را میبرند
قدسیان این ذکر را تا عرش اعلی میبرند
قطره بودم آمدم مبهوت دریایم کنند
موجها فکری برای تشنگی هایم کنند
ذره باشم تا غبار راه مولایم کنند
سخت مجنونم بگو مردم تماشایم کنند
با مفاتیح الجنان چشم او در باز شد
یا علی گفتم صد وده بار وعشق آغاز شد
ابر مبهوتش شد وبا جوهر باران نوشت
باد هو هو کرد وبا یادش هوالقرآن نوشت
ماه او را چارده بار از صمیم جان نوشت
نوبت خورشید چون شد نور جاویدان نوشت
ابر وباد وماه وخورشید وفلک کاتب شدند
خوشنویسان علی بن ابی طالب شدند
ذکر او را گفته حتی کوه ودریا ودرخت
یا علی گفتن چه آسان ! باعلی بودن چه سخت
جز علی از هر چه در دنیاست بر بستیم رخت
سال وفال وحال ومال و اصل ونسل وتخت وبخت
نیست در این شهر یاری جز علی یک شهریار
لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
اولین مظلوم عالم بعد پیغمبر علیست
عاقبت این عشق انسان را الهی میکند
باعلی هر کس که باشد پادشاهی میکند
او جمالی دلربا را دیده در صبری جمیل
صبر او ایمان او ورد زبان جبرئیل
هست راه پیچ در پیچ قیامت را دلیل
داستان آتش ودستان محتاج عقیل
عارفان غرقند در ژرفای اقیانوسی اش
مایه ی فخر ملائک میشود پابوسی اش
در حریمش میوزد گویی نسیم از هر طرف
هم کبوتر میپرد هم یاکریم از هر طرف
میرسد بانگ صراط المستقیم از هر طرف
هم فقیر وهم اسیر وهم یتیم از هر طرف
هر که باشد هر چه باشد او پناهش میدهد
صاحب این خانه بی تردید راهش میدهد
نقطه ی آغاز در این عشق عام الفیل شد
با ولایت بعد از این دین خدا تکمیل شد
جبرئیلی که چنین شایسته ی تجلیل شد
از کلاس اول او فارغ التحصیل شد
سالهای سال میگردد جهان دنبال او
بشنو از نی چون حکایت میکند از حال او
احمد حسین پور علوی
#شعر
@booyebaran313
هدایت شده از ارتباط موثر
✳️ تاثیر مهارت شوخ طبعی در ارتباط با دیگران(۹)
🔵به مرز بین شوخ طبعی با مصادیقی از توهین و تحقیر دقت کنید.
به تحقیرها و توهینهای بهظاهر کوچک اما زیانآوری که نثار گروهی خاص میشود «خردهپرخاشها» میگویند.
🔶 خرده پرخاش یا بیان سخنان یا انجام کارهای کنایهدار و اهانتآمیز در حق اقلیتها یا افراد ضعیف میتواند برای قربانیان، عملکرد را پایین بیاورد، به محرومیت اجتماعی بینجامد، اضطراب را تشدید کند و گاهی چنان درد روانی ایجاد کند که حتی فرد را به مرز رفتارهای پرخطر بکشاند.
این سخنان و یا رفتارها معمولا نشانگر تعصب ناخودآگاه (یا پنهان) است که گاهی حتی قربانیان آن در اثر این رفتارهای ناآشکار آسیب جدی میبینند.
امروزه تعصب و توهین معمولاً در اشکالی ظریفتر و موذیانهتر از قبل ظاهر میشود.
و برخلاف پیشرفتهای شگرف علمی و تکنولوژی و حتی اجتماعی، تعصب جنسیتی، قومی،نژادی و حتی تحصیلی و شغلی همچنان یکی از واقعیتهای گریزناپذیر و مشکلآفرین زندگی مدرن است.
🔷 از مسیر این سخنان و رفتارها گاهی برخی شبه لطیفهها و شوخطبعیهای تند و تیز شکل می گیرد که گوینده در ظاهر قصدی به جز مزاح ندارد؛ اما کنش او مانند تیری بر جان مخاطب می نشیند و به تناسب موضوع و زمان و موقعیت، آثار زخم آن باقی می ماند.
چنانکه در اولین بخش این نوشتار آمده بود:
امام باقر عليه السلام میفرماید:
إنَّ اللَّهَ عَزَّوجَلَّ يُحِبُّ المُداعِبَ فِي الجَماعةِ بِلا رَفَثٍ .
خداوند عزّ وجلّ كسى را كه در ميان جمعى، بدون ناسزا گويى شوخى كند دوست دارد .
كافى، ج۲/ص۶۶۳/ح۲
گاهی سخن و رفتار ما حاوی نوعی از توهین و تحقیر برای مخاطب است، در این صورت مصداقی از ناسزاگویی خواهد بود.
چنین اظهار نظرهایی، اگر هم از روی بدخواهی نباشد، تقریباً با اطمینان میتوان گفت که از روی بیعاطفگی و نامهربانی مطرح میشود.
ادبیات مبحث خردهپرخاشگری پر است از موارد بیشماری که در زندگی روزمره کاملاً عادیاند و لزوماً ناشی از نیت خصمانه نیستند.
یعنی:
بسیاری اوقات در عادی ترین شوخیها و یا ارتباطات و گفتگوهای روزمره، ممکن است به کسی توهین کنیم . ناخواسته او را کوچک بشماریم.
🌹 مراقب رفتارهای کوچک پر آسیب باشیم.
@ertebatmoaserdini
#مهربانی
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#اخلاق_معاشرت
#شوخ_طبعی
#مهارت_آموزی
#مهارت_کلامی
.
باز هم محرم دارد از راه میرسد
گویا صدای قدمهایش دارد می آید شهر دل مان محزون گشته و شهر و محله مان رفته رفته رنگ و روی محرم خواهد گرفت هرچند مثل سالهای قبل از کرونا نیست ولی هر کسی با پرچمی هر چند کوچک بر سر در خانه اش سعی دارد عشق و ارادتی داشته باشدبه مولایش و اینگونه است که شهر در غم مولایمان سیاهپوش خواهد شد.
مولای من یا صاحب الزمان!
و باز هم جای شما خالی است در مجالس سوگواری جد غریب تان.
راستش را بخواهید با این اوضاع و احوال ناخوشایندی که کرونا برایمان رقم زده و وضعیت شهرمان را قرمز کرده و دست و پای مان را زنجیر نموده شاید دیگر جای خودمان نیز در مجالس خالی باشد و عزاداران حسینی غریبانه سوگواری خواهند کرد امسال دومین سالی است که صدای طبل عزای حسینی به گوشم نخواهد خورد و هیٱت سینه زنی و زنجیر زنی در کوی و برزن به چشم نخواهد خورد و چه غریبانه برای عزای سید و سالار شهیدان همچون سال قبل عزاداری خواهیم نمود.
حسین جان!
برای مان دعا کن تا هر چه زودتر در مجالست... نه در صحن و سرایت،عزاداری کنیم تا دل بیقرارمان قرار دیگری یابد.
✍️مریم رمضان قاسم
#مناسبتی
@booyebaran313
هدایت شده از بهشتیان
▪️▪️
▪️
#اعلام_مراسم
”هم ریشه ایم، زخم من و ما و او یکیست...”
🔹مراسم دهه اول محرم موسسه فرهنگی شهید بهشتی(ره) - هیئت انصارالحسین علیه السلام
🔸سخنرانان: حجج اسلام سرلک (۶شب اول) و حیدری کاشانی (۵شب دوم)
🔹مداحان: کربلایی محمدجواد احمدی (۶شب اول) و حاج محمد یزدخواستی (۵شب دوم)
🔸ویژه برنامه ظهر تاسوعا با حضور حجت الاسلام ماندگاری
🔸ویژه برنامه ظهر عاشورا با مقتل خوانی حجت الاسلام نائینی
🔹زمان: دوشنبه ۱۸مرداد لغایت ۲۸ مرداد ماه از نماز مغرب و عشا
🔴با رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا
🔹مکان: خیابان آتشگاه، بعد از پمپ بنزین، خیمه انصارالحسین(علیه السلام)
🔸پخش زنده مراسم از صفحه اینستاگرام بهشتیان
#محرم_۱۴٠٠
#مسئولیت_اجتماعی
🔺هیات انصارالحسین(علیه السلام)
🔻موسسه فرهنگی شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی (ره)
🔰 @beheshtyian