eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) ✴️غرض آن‏كه، مدينه بستر مناسبي براي توانمند شدن دولت اسلامي و رشد فكري و معنوي مسلمانان بود؛ آنان نمازهاي يوميّه و نماز جمعه را به امامت شخص رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بر پا مي ‏داشتند و از خطابه ‏ها و مواعظ آن حضرت بهره ‏مند مي‏ شدند. 🎯حاصل اين كه، تشكيل دولت، صدور پيام دعوت اسلامي، درگيري هاي سياسي، مبارزات فرهنگي و اعتقادي، جنگ هاي ابتدايي و دفاعي گوناگون، رشد و گسترش و مشهور شدن پديده نفاق، كارشكني‏ هاي يهود در برابر دعوت اسلامي و تشريع صدها حكم از احكام فقهي دين، همه در مدينه مطرح بود و در چنين فضايي، از سوره‏ هاي قرآن كريم نازل شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(تفاوت فضای نزول سور مکی و مدنی) 🌀بنابراين، سرّ تفاوت اساسي مضامين سور مكّي و مدني قرآن كريم، آن است؛ بر اين اساس، مخاطبان سوره ‏هاي مكّي نوعاً مشركان هستند و محور اساسي محتواي اين سوره‏ ها تبيين اصول سه ‏گانه دين و دعوت به پذيرش آنها و نفي شرك و ابطال عبادت بت هاست. ⚜️ ولي مخاطبان سوره‏ هاي مدني نوعا مؤمنان يا اهل كتاب يا منافقانند. از اين رو سخن از جهاد، مناظره با يهود و نصارا و كارشكني علني منافقان، تنها در سوره ‏هاي مدني مطرح است و سوره ‏هاي مزبور گذشته از اشتمال بر اصول اعتقادي، فروع فقهي و قوانين قضايي و حكومتي را دربر دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(فضای نزول سوره بقره) ☑️فضاي نزول سوره بقره ♦️پس از بررسي اجمالي فضاي نزول سوره‏ هاي مدني، اكنون بايد با فضاي نزول سوره بقره كه اوّلين سوره مدني است، آشنا شويم. براي آشنايي با چنين فضايي بايد موقعيّت اجتماعي و فرهنگي شهر مدينه در دوران پس از هجرت و همچنين شرايط سياسي و نظامي حاكم بر آن بررسي شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(دور نمایی از موقعیت فرهنگی و اجتماعی مدینه) 💠دور نمايي از موقعيّت فرهنگي و اجتماعي مدينه ✴️ «يثرب» كه در امتداد درّه طولاني «وادي القري»، راه بازرگاني يمن به شام، قرار داشت و پس از هجرت پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم به آن جا، به «مدينه» موسوم شد، محل سكونت دو طايفه معروف «اوس» و «خزرج» بود. 💮 اينان كه از مهاجران (قحطاني) بودند، از اوايل قرن چهارم ميلادي در اين منطقه مي ‏زيستند و پس از هجرت نبوي به اسلام گرويده، آداب جاهلي يا آيين غير اسلامي را رها كردند و پس از جنگ هاي خونين يك صد و بيست ساله داخلي، دست برادري به يكديگر دادند بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(دور نمایی از موقعیت فرهنگی و اجتماعی مدینه) 🔅در كنار اوس و خزرج، سه طايفه بزرگ و سرشناس به نام هاي «بني قُرَيْظَه»، «بني النَضير» و «بني قَيْنُقاعْ» كه از مهاجران شبه جزيره بودند، به سر مي ‏بردند. آنان نسبت به ديگران از جايگاه ممتازي برخوردار بودند؛ زيرا اين طوايف سه ‏گانه در ميان اوسيان و خزرجيان كه از اميّين عرب بودند، به عنوان «اهل كتاب» شناخته مي‏ شدند و مشركان عرب با اين كه گرايشي به پذيرش دينشان نداشتند، آنان را بر اثر داشتن كتاب آسماني، از خود داناتر مي‏ دانستند و اساساً يكي از زمينه ‏هاي گرايش اوسيان و خزرجيان به اسلام، بشارت بعثت پيامبر اسلام بود كه از شنيده بودند. ♨️از اين رو براي از حقارت فرهنگي و رسيدن به ثقافت ديني و جبران جهالت هاي گذشته، به آينده اميدواركننده ‏اي رو آوردند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ⏳پس از هجرت رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و استقرار حكومت اسلامي، ساكنان مدينه چند گروه بودند: 📩1 ـ : در سال يازدهم بعثت شش نفر از قبيله خزرج در موسم حج در با رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم ملاقات كرده، به اسلام گرويدند و اينان اولين گروهي بودند كه از خارج مكه به جمع مسلمانان پيوستند. ✒️بر اثر كوشش هاي فرهنگي گروه مزبور، در سال دوازدهم بعثت، دوازده نفر از مردم ، در نخستين پيمان اسلامي را با پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بستند كه به «پيمان اوّل عَقَبه» معروف شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ✨با درخواست اين گروه، اعزامي از سوي رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم به نام مصعب بن عُمَير راهي مدينه شد و سپس در ماه ذي الحجّه سال سيزدهم بعثت در محلّ عقبه پيمان ديگري بين پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و بيش از هفتاد تن از مردم مدينه منعقد شد كه به «پيمان دوم عقبه» موسوم گشت. گروه مزبور پيش از اين، با تبليغ مصعب بن عمير اسلام آورده بودند. ❄️پس از ورود پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم به مدينه اوسيان و خزرجيان مسلمان شدند و اينان بر اثر نصرت دين خدا و ياري پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و پذيرش و پناه دادن مهاجران مكّي در تاريخ اسلام به نام شناخته شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ⚜️از آنان به اسلام، مي‏توان به دريافت بعثت پيامبر جديد از يهوديان و نيز به ستوه آمدن از هاي صد و بيست ساله داخلي اشاره كرد. از اين رو آنان با اين كه از مركز انتشار اسلام(مكه) دور بودند زودتر از مكّيان به اسلام پيوستند و چند ملاقات كوتاهِ آنان با رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم از تبليغات سيزده ساله آن حضرت در مكه نسبت به مكّي ها مؤثرتر افتاد. 🍀زيرا حجاب معاصرت(هم عصر بودن)، قوميّت، رقابت قبيله ‏اي و منافسه ‏هاي(هم چشمی کردن) جاهلي شهروندان يك شهر يا روستائيان يك دهكده همواره به جاي «رايزني[گفتگو]»، مي ‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌾همه تيره ‏هاي اوس و خزرج در سال اول هجرت مسلمان شدند، به جز چند تيره معدود كه پس از جنگ بدر اسلام آوردند. اوس و خزرج، پس از اسلام، دشمني هاي ديرين صد و بيست ساله داخلي را رها كرده، با اعتصام به حبل متين الهي از عداوت به مودّت هجرت كردند و يكديگر شدند. 💥2 ـ : اينان كه از اوّلين و مسلمانان صدر اوّل ‏اسلام بودند، بر اثر فشارهاي توان‏ فرساي صناديد(بت پرستان) قريش و سران شرك، خانه ‏ها و اموال خود را رها كرده، از مكّه به پايگاه اسلام، مدينه، آمدند و بخشي از ساكنان اين شهر را تشكيل دادند و در آغاز هجرت به مدينه بر اثر سكونت در ايوان كوچكي در ورودي مسجد پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم به «اصحاب صُفّه» معروف شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ☑️ ۳ـ : اينان در داخل و خارج شهر مدينه زندگي مي‏ كردند و افزون بر يهوديان دو قبيله اوس و خزرج، سه قبيله معروف «بني قُرَيْظَه»، «بَنِي النَّضير» و «بني قَيْنُقاعْ» را تشكيل مي‏ دادند. آنان از ثروت و امكانات فراواني برخوردار بودند و در اقتصاد و تجارت مدينه نقش عمده و داشتند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 💬 نزد مردم امّي مدينه موقعيّت ممتازي داشتند؛ آنان پيش از ظهور اسلام در انتظار ظهور پيامبر جديدي بودند كه بشارت بعثت وي را از عهدين دريافت كرده بودند، تا با هدايت و رهبري وي بر كافران(اميّين عرب) پيروز شوند، ولي پس از ورود اسلام به مدينه، از اوّلين كساني بودند كه در برابر دعوت اسلامي به برخاستند و از هر گونه دشمني و كارشكني نسبت به اسلام و حكومت آن دريغ نكردند: (... وكانوا من قبل يستفتحون علي الذين كفروا فلمّا جاءَهم ما عرفوا كفروا به.... چون از سوی خداوند،کتابی برای آنها آمد که نشانه هایی را در کتابشان آمده است، راست می شمرد، و پیش از این به خود نوید می دادند[که با پیامبر جدید]بر کافران پیروز گردند ، پس زمانی که این[کتاب و پیامبر]را شناخته بودند، نزد آنان آمد، به او کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد ). 🍀 البته از يهوديان به رسول گرامي ‏صلي الله عليه و آله و سلم ايمان آوردند و خداوند نيز با تكريمي ويژه از آنان ياد كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌙اما دشمني ديگر از با اسلام كه طيف وسيعي را تشكيل مي‏ دادند گوناگوني داشت: 💬از يك سو آنان را صاحب كتاب آسماني مي‏ دانستند و در دعوت به دين حق خود را بر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مقدّم مي ‏پنداشتند. 💭و از سوي ديگر (آقایی) كه بر اثر «امّي بودن» ساير شهروندان، مانند اوس و خزرج و اختلافات دامنه ‏دار آنان كسب كرده بودند، با آمدن اسلام به مدينه از دست داده بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i