🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
⭕سپس آن حضرت می فرماید:"فراَیت اَن الصبر علی هاتا اَحجی فصبرت و فی العین قذیً و فی الحق شجاً اَری تُراثی نهباً..."؛عاقبت دیدم که بردباری وصبر،به عقل و خرد نزدیکتر است. از این رو،شکیبایی ورزیدم؛ولی مانند کسی بودم که خاشاک،چشمش را پر کرده و استخوان راه گلویش را گرفته است. با چشم خود می دیدم که میراثم را به غارت می برند... .
🔹عجبا!پس از گذشت بیست و پنج سال خانه نشینی،آن گاه که حق به جایگاه خود بازگشت و زمام امور به دست آن حضرت افتاد،باز#دنیاطلبان آرام ننشسته،جمعی پیمان خود گسستند و گروهی از اطاعت آن حضرت سرباز زدند و دسته ای دیگر برای به دست آوردن#پست_مقام از اطاعت حق سرپیچی کردند. آنان زرق و برق دنیا چشمشان را خیره کرده و جواهراتش آنها را فریفته بود.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🛎۶.اعراض از یاد خدا
#تنها_مانع یاد حق،#دنیاطلبی است؛چنان که خدای سبحان فرمود:"فاعرض عمّن توّلی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا". برابر این آیه، سِر اعراض از یاد خدا چیزی جز دنیاخواهی نیست. مستفاد از این مقابله، جمع نشدنی دنیاطلبی با یاد حق است. این مطلب، از آیاتی که درباره بیتوته در"منی" نازل شده و در آنها ذکرهای متفاوت بیتوته کنندگان بازگو شده است نیز استفاده می شود.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
💢برابر این آیات،مردمی که به حسب ظاهر، برای اعمال حج به مکه رفته و پس از اعمال عرفات و مشعر، در منی گرد آمده اند، دو دسته اند:
۱.دنیاطلبان که منطق آنها این است: خدایا به ما دنیا بده؛خواه حلال خواه#حرام. اینان به یاد خدا نیستند و "لبیک" آنان نیز اگر چه به حمل اوّلی ذکر است، ولی به حمل شایع، غفلت از حق تعالی است؛ مانند نیت بسیاری از افراد برای نماز که به حمل اوّلی، نیت است و به حمل شایع غفلت از خدا.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🎀۲. ذاکران حق که منطق آنان این است:
خدایا حسنات دنیا و آخرت، و#حلال از این دو را به ما عطا کن:"فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم اباءکم او اشدّ ذکراً فمن الناس من یقول ربنا اتنا فی الدنیا و ما له فی الاخره من خلاق و منهم من یقول ربّنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار".
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🌻 ۷.محرومیت از معرفت حقیقی:
خدای سبحان،#علم دنیاطلبان را نابالغ دانسته است و به رسولش دستور می دهد که از آنها اعراض کن:"فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا ذلک مبلغهم من العلم...". این گروه،با این مبلغ اندک از علم،هرگز نمی توانند به معرفت نفس،معرفت عقل و بالاخره معرفت آن سوی عالم طبیعت،راه پیدا کنند و از آن بهره مند شوند. کسی می تواند از معارف الهی بهره مند گردد که از حداقل نصاب عقل برخوردار باشد. کسی که با#دانش_مادی خود،فقط محدوده دنیا و تنگنای طبیعت را می نگرد،نمی تواند از روزنه طبیعت به ماورای طبیعت پرواز کند.
🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🎀از این رو، خداوند به کسانی که از حقیقت روح می پرسند می فرماید:"...و ما اوتیتم من العلم قلیلا". این خطاب،ظاهرا متوجه همان کسانی است که درباره آنها فرمود:" ذلک مبلغهم من العلم...". کسانی که در حد حس یا خیال می اندیشند،مبلغ علمشان اندک است و جز#دنیا چیزی را نمی نگرند، اما آنها که در حد عقل می اندیشند، هدفشان هم حتما#معقول است و هدف معقول، در تنگنای طبیعت ظهور نمی کند. پس،هدف انسان عاقل،آن سوی نشاه طبیعت است؛ ولی انسان کوته بین،نهایت هدفش دنیای فانی است.
💮💮💮💮💮💮💮💮💮
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i