🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🔴جاه طلبی طاغیان و خانه نشینی اولیاء
#جاه طلبی و در جست و جوی مقام دنیوی بودن،بستر مناسبی برای ایجاد فساد در روی زمین است:"تلک الدار الآخره نجعلها للذین لا یریدون علواً فی الارض و لا فساداً..". این برتری طلبی گاهی در برابر خدا،و گاه در برابر پیامبران الهی، و زمانی در برابر امام بر حق است.
⭕هم نمونه روشن آن،برتری جویی در مقابل امام همام،علی ابن ابی طالب(ع) است. آن حضرت در خطبه شقشقیه به تحلیلی جامع، در این باره پرداخته است.
🔱🔱🔱🔱🔱🔱🔱🔱🔱
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
◽️آیت الله جوادی آملی:
🔻اهل بیت (علیهم السلام) و دین سرمایه های اصلی ما هستند
آمریکا که امروز ادعای سلطه بر جهان را دارد فاقد تاریخ و فرهنگ ریشه دار است اما سرزمین ما سرزمین فارابی ها، بوعلی ها و ابوریحان هاست؛ ایران یک کشور فرهنگی به تمام معناست، این کشور نسخ خطی فراوانی داشت که به غارت رفت که اکنون بسیاری از آنها در کتابخانه های غرب است لذا مهمترین وظیفه شما حفظ این سرمایه ملی است.
باید توجه داشته باشید که آنچه این کشور را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد «دین» است، پرچم سه رنگ کشور همواره برای ما محترم است اما این پرچم توان آن را ندارد که به تنهایی خود را حفظ کند، در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که پرچم یا حسین(ع) و یا زهرا(س) هم خود و هم این پرچم سه رنگ را حفظ کرد لذا اهل بیت علیهم السلام و دین سرمایه های اصلی ما هستند که تمام سرمایه های دیگر در سایه آنها حفظ می شوند در نتیجه اولین وظیفه شما حفظ آثار تشیع است.
🔺دیدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ۹۷/۲/۱۵
✅ @mehrostad_ir
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🕯فریاد و غریوِ ویژه شتر،هنگام به هیجان آمدن،شقشقه نام دارد و چون امیرالمومنین(ع) در حال شور و هیجان،به تحلیل کردار زمام داران پیشین پرداخته بود،از سخنرانی خود به"شقشقه"تعبیر فرموده است.
🎗این خطبه،یکی از شیواترین،رساترین و زیباترین سخنرانی های آن حضرت است که مشتمل بر تحلیل اجتماعی سیاسی از چگونگی شرایط حاکم بر جامعه،پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام است و نیز حاوی تبیین دیدگاه های روان شناختی آن حضرت از حاکمان غاصب و مردم کوته فکر معاصر خویش است.
⛰⛰⛰⛰⛰⛰⛰⛰⛰
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🔔امام علی(ع)،در بخش های آغازین سخنرانی چنین می فرماید:"اَما والله تقمّصها فلاَنُ و..."؛یعنی به خدا سوگند! فلانی جامه خلافت را در بر کشید و بر تن پوشید؛در حالی که به فاصله میان من و خودش نسبت به خلافت آگاه بود.او می دانست که من محور و قطب آسیای خلافتم. سیل ها و چشمه های علم و فضیلت،از دامن کوهسار وجودم جاری است و قله های سر به فلک کشیده امتیازهای من،بلندتر از آن است که پرندگان دور پرواز و بلند آشیان، فکر پرواز بر آن قله ها را در سر پرورانده، به آن اوج و عظمت بار یابند. پس،من ردای خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن در پیچیده؛در حالی که در این اندیشه فرو رفته بودم که با دست تنها به پا خیزم یا در این محیط پرخفقان و ظلمتی که پدیدآورده اند،صبر کنم؛محیطی که پیران را فرسوده می سازد و جوانان ر پیر می کند و مردان باایمان را تا واپسین دم زندگی به رنج وا می دارد.
🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
⭕سپس آن حضرت می فرماید:"فراَیت اَن الصبر علی هاتا اَحجی فصبرت و فی العین قذیً و فی الحق شجاً اَری تُراثی نهباً..."؛عاقبت دیدم که بردباری وصبر،به عقل و خرد نزدیکتر است. از این رو،شکیبایی ورزیدم؛ولی مانند کسی بودم که خاشاک،چشمش را پر کرده و استخوان راه گلویش را گرفته است. با چشم خود می دیدم که میراثم را به غارت می برند... .
🔹عجبا!پس از گذشت بیست و پنج سال خانه نشینی،آن گاه که حق به جایگاه خود بازگشت و زمام امور به دست آن حضرت افتاد،باز#دنیاطلبان آرام ننشسته،جمعی پیمان خود گسستند و گروهی از اطاعت آن حضرت سرباز زدند و دسته ای دیگر برای به دست آوردن#پست_مقام از اطاعت حق سرپیچی کردند. آنان زرق و برق دنیا چشمشان را خیره کرده و جواهراتش آنها را فریفته بود.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🛎۶.اعراض از یاد خدا
#تنها_مانع یاد حق،#دنیاطلبی است؛چنان که خدای سبحان فرمود:"فاعرض عمّن توّلی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا". برابر این آیه، سِر اعراض از یاد خدا چیزی جز دنیاخواهی نیست. مستفاد از این مقابله، جمع نشدنی دنیاطلبی با یاد حق است. این مطلب، از آیاتی که درباره بیتوته در"منی" نازل شده و در آنها ذکرهای متفاوت بیتوته کنندگان بازگو شده است نیز استفاده می شود.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
💢برابر این آیات،مردمی که به حسب ظاهر، برای اعمال حج به مکه رفته و پس از اعمال عرفات و مشعر، در منی گرد آمده اند، دو دسته اند:
۱.دنیاطلبان که منطق آنها این است: خدایا به ما دنیا بده؛خواه حلال خواه#حرام. اینان به یاد خدا نیستند و "لبیک" آنان نیز اگر چه به حمل اوّلی ذکر است، ولی به حمل شایع، غفلت از حق تعالی است؛ مانند نیت بسیاری از افراد برای نماز که به حمل اوّلی، نیت است و به حمل شایع غفلت از خدا.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🎀۲. ذاکران حق که منطق آنان این است:
خدایا حسنات دنیا و آخرت، و#حلال از این دو را به ما عطا کن:"فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم اباءکم او اشدّ ذکراً فمن الناس من یقول ربنا اتنا فی الدنیا و ما له فی الاخره من خلاق و منهم من یقول ربّنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار".
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🌻 ۷.محرومیت از معرفت حقیقی:
خدای سبحان،#علم دنیاطلبان را نابالغ دانسته است و به رسولش دستور می دهد که از آنها اعراض کن:"فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا ذلک مبلغهم من العلم...". این گروه،با این مبلغ اندک از علم،هرگز نمی توانند به معرفت نفس،معرفت عقل و بالاخره معرفت آن سوی عالم طبیعت،راه پیدا کنند و از آن بهره مند شوند. کسی می تواند از معارف الهی بهره مند گردد که از حداقل نصاب عقل برخوردار باشد. کسی که با#دانش_مادی خود،فقط محدوده دنیا و تنگنای طبیعت را می نگرد،نمی تواند از روزنه طبیعت به ماورای طبیعت پرواز کند.
🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🎀از این رو، خداوند به کسانی که از حقیقت روح می پرسند می فرماید:"...و ما اوتیتم من العلم قلیلا". این خطاب،ظاهرا متوجه همان کسانی است که درباره آنها فرمود:" ذلک مبلغهم من العلم...". کسانی که در حد حس یا خیال می اندیشند،مبلغ علمشان اندک است و جز#دنیا چیزی را نمی نگرند، اما آنها که در حد عقل می اندیشند، هدفشان هم حتما#معقول است و هدف معقول، در تنگنای طبیعت ظهور نمی کند. پس،هدف انسان عاقل،آن سوی نشاه طبیعت است؛ ولی انسان کوته بین،نهایت هدفش دنیای فانی است.
💮💮💮💮💮💮💮💮💮
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
💫حضرت علی(ع) می فرماید:" دنیا منتهای دید کوردلان است که در ماورای آن چیزی نمی بینند؛ اما شخص بصیر،دیدش در آن نفوذ می کند و از آن می گذرد و می داند که سرای جاویدان در ورای آن است.
🎄بنابراین،شخص بصیر در دنیا آماده#کوچ است و کوردل، چشمش را به آن دوخته است و بینایان از آن زاد و توشه بر می گیرند و نابینایان برای آن زاد و توشه بر می اندوزند.
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🔱آن حضرت در بیان دیگری می فرماید:" من ابصر بها بصرته و من ابصر الیها اعمته"؛هر کس با چشم#بصیرت و عبرت به دنیا بنگرد،به او بصیرت و بینایی بخشد و آن کس که چشمش به#دنبال دنیا،و هدفش رسیدن به آن باشد و به آن فریفته گردد،از دیدن حقایق نابینایش می کند.
🎀مرحوم سید رضی می گوید:"اگر کسی در جمله"و من ابصر بها بصرته" تامل کند،در آن معنای شگفت آور و مقصود ژرفی خواهد یافت که به پایانش نمی توان رسید؛به ویژه اگر جمله"من ابصر الیها اعمته"کنار آن گذارده شود که در این صورت،به خوبی فرق روشنی بین آن دو جمله می یابد؛فرقی روشن، شگفت انگیز و آشکار."
🌐⚘🌐⚘🌐⚘🌐⚘🌐
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
⭕دنیاگرایی به معنای جامع:
گرچه قرآن کریم مردم را به دو گروه دنیاطلب و آخرت طلب تقسیم می کند:"...منکم من یرید الدنیا و منکم من یریدالآخره..." ونیز می فرماید:برخی حرث و کشت دنیا،و عده ای کشت آخرت طلب می کنند:" من کان یرید حرث الآخره نزد له فی حرثه و من کان یرید حرث الدنیا نوته منها..."؛ ولی در حدیث معروف تثلیث،امیرالمومنین(ع) آخرت طلبان را به سه دسته تقسیم کرده اند:
۱.دسته ای که هدف آنان پرهیز از آتش است
۲.عده ای که شوق بهشت دارند
۳.گروهی که#محبت خدا مقصود و مطلوب آنهاست.
🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
☉🌙☉🌙☉🌙☉🌙☉
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
⭐گروه اول و دوم که از خدا#جز_خدا را می خواهند، نسبت به گروه سوم،دنیا طلبند،گرچه مردان با ایمان و اهل نماز و روزه اند؛ زیرا هرچه غیر خداست،دنیاست(به معنای جامع و عام آن)، گرچه وصول به بهشت یا نجات از دوزخ باشد.
🌚 این معنای لطیف را از این آیه نیز می توان دریافت:" و اصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغدوه و العشی یریدون وجهه و لا تعد عیناک عنهم ترید زینه الحیاه الدنیا...". در این آیه به رسول اکرم(ص) دستور داده شد که با کسانی که اهل سیر و سلوک اند و در هر بامداد و شامگاه به یاد خدا،صابرانه به سر ببرد، و انها را رها نکند و با دیگران که دنیاطلبند نباشد.
☄🌟☄🌟☄🌟☄🌟☄
📚دنیا شناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
⚘🌷⚘🌷⚘🌷⚘🌷⚘
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
💢همچنین در این آیه،دنیا طلبی در مقابل اراده"وجه خدا" قرار گرفته است؛یعنی اینها اهل اراده اند و وجه خدا را اراده می کنند؛ آنان از این تذکر صبح و شام، فرار از دوزخ یا قرار در بهشت را طلب نمی کنند؛ بلکه "#وجه_الله" را طلب می کنند.
⭕همانطور که امیرالمومنین و سایر اهل بیت می فرمایند:" انمّا نطمعکم لوجه الله..."،اراده این گونه از سالکان کوی حق نیز متوجه وجه الله است؛ نه پرهیز از دوزخ یا وصول به بهشت.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌺🌻🌼🌺🌻🌼🌺🌻🌼
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🚩پس،#اراده اگر به وجه الله تعلق گیرد، سالک موفق به وصول است و این#برترین مرتبه اراده است؛اما اگر فقط به پرهیز از دوزخ یا وصول به بهشت تعلق گیرد،او در بین راه می ماند؛زیرا در این آیه یاد شده،بین دو گروه، تقابل واقع شده است.
↩و به رسول اکرم(ص) خطاب شده است:
تو با کسانی باش که وجه الله را اراده می کنند و از آنان فاصله مگیر و به دیگران که دنیاطلبند،توجه مکن.
✔✅✔✅✔✅✔✅✔
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶
🌟از این تقابل،معلوم می شود که عده ای اهل دنیا و گروهی مرید#وجه خدایند ولی دسته ای نیز برای پرهیز از دوزخ و وصول به بهشت کوشش می کنند.
🌙اینها گرچه نسبت به اهل دنیا آخرت طلبند، ولی نسبت به مریدان وجه الله،اهل دنیا(به معنای جامع و عام آن) به شمار می روند؛ چون اینها که در وسط راهند،گر چه نسبت به پایین تر از خود اهل نجاتند، ولی نسبت به بالا تر از خودشان هنوز به مقصد نرسیده اند.
☄☄☄☄☄☄☄☄☄
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/borhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔼🔽🔼🔽🔼🔽🔼🔽🔼
🔶بسم الله الرحمن الرحیم 🔶
↙بنابراین،پیامبر اکرم(ص)،برابر این آیه؛دو ماموریت پیدا کرده است:
۱.از دنیاطلبان#صرف_نظر کند و با آنها نباشد.
۲.با طالبان و سالکان مرید "وجه الله" به #سر_ببرد.
☜البته زندگی با دنیاطلبان آسان است؛چون با لذت های نفس همراه است. آنان مسرف،ثروتمند و مرفه اند و اگر انسان با آنها زندگی کند از نعمت های آنان برخوردار می شود و رنجی نمی برد؛ ولی همسفر شدن با محرومان و سالکان کوی وجه الله دشوار است.
✴خداوند به پیامبر دستور صبر می دهد:" و اصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغدوه والعشی یریدون وجهه...".
🕃🕄🕃🕄🕃🕄🕃🕄
📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
ایتا:https://eitaa.com/bourhan
سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i