eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
339 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر ⭕️ انسانی که همه امور خود را به زمامداری سپرد نیز در ابتدا انسانی عصبانی است ولی سرانجام «درنده خویی» صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگی خون آشام است و درقیامت که روزظهورحق است به صورت حیوانی درنده محشور می شود؛ گرچه در دنیا به ظاهرهمانند سایرانسانهاست. حال اگر همه تلاش و کوشش انسان در مسیر نیرنگ بازی و فریبکاری مصرف شد شیطنت در آغاز برای او حال است اما سرانجام او خواهد شد و او حقیقتاً شیطان می شود؛ یعنی، فصل اخیر او شیطنت است. 🛑قرآن کریم در جریان یکی از جنگها از منافق با تعبیر یاد کرده است: « ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءه...این شیطان است که دوستانش را [از جهاد و...]می ترساند ». پس «انسان» گرچه در مباحث منطقی به عنوان «نوع اخیر» یا «نوع الأنواع» مطرح است، ولی از دیدگاه قرآن کریم انسانْ نوعِ متوسط است، نه نوع اخیر و بعد از آن برای وی چهار نوع مطرح است: فرشته مَنِشی، درنده خویی، شهوت و شیطنت و آنچه امام باقر(علیه السلام) به ابوبصیر در موسم حج نشان داد و او بسیاری از حج گزاران را که از ولایت اهل بیت(علیهم السلام) متمرّد بودند به صورت حیوانات مشاهده کرد، ارائه همین باطن بود؛ یعنی، وقتی ابوبصیر گفت: «ما أکثر الحجیج وأعظم الضجیج! »، امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «بل ما أکثر الضجیج وأقل الحجیج». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ ره آورد در مسیر درجات یا درکات 🟩انسان در نظام هستی، یا در مسیر و ولایت الهی حرکت می کند یا در مسیر و ولایت شیطانی و هبوط به سوی اَسفل السافلین. 🟧 اگر انسان در مسیر ولایت الهی قرار گرفت به جایی می رسد که ابتدا و سپس خدای سبحان می شود و آنگاه خدای سبحان، زبان، چشم و گوش او می شود و چنین انسان ملکوتی به وسیله خدا می شنود، می بیند، می گوید و...: «وإنه لیتقرّب إلی بالنافلة حتی أحبّه فإذا أحببته کنت سمْعَه الذی یسمع به وبصره الذی یبصر به ولسانه الذی ینطق به ویده التی یبطش بها...با کارهای مستحب به من نزدیک می شود، تا آن جا که او را دوست می دارم. پس چون دوستش داشتم، گوش شنوایش، چشم بینایش، زبان گویایش و دست نیرومندش می شوم 🟪 و از این برتر مقامی است که انسان، » و شود، همان گونه که امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: «أنا عین الله وأنا جنب الله وأنا یدالله». تفصیل بحث درباره قرب نوافل و قرب فرایض که در حدیث معروف به قرب نوافل مطرح است، به محلّ مناسب خود موکول می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ره آورد در مسیر درجات یا درکات ⏳کسی که در مسیر درکات شیطانی حرکت کند، ادله عقلی و نقلی نشانه آن است که در این مسیر ابتدا به جایی می رسد که شیطان در دل او می کند و سپس شیطان او سخن می گوید و با چشم او می بیند؛ یعنی، چنین شخصی ابزار ادراک و تحریک شیطان می گردد و... تا آن جا که سخن انسان جز گناه و نگاهش جز معصیت نباشد: «اتخذوا الشیطان لأمرهم ملاکاً واتخذهم له أشراکاً فباض وفرّخ فی صدورهم ودبّ ودرج فی حجورهم فنظر بأعینهم ونطق بألسنتهم...» ⌛️[ترجمه]شيطان را ملاك كار خود قرار دادند و شيطان نيز آنان را خود ساخت. پس، در سينه هايشان، تخم گذاشت و جوجه برآورد و بر روى دامنشان جنبيدن گرفت و به راه افتاد. از راه چشمانشان مى نگريست و از زبانشان سخن مى گفت، به راه خطايشان افكند و هر نكوهيدگى و زشتى را در ديده شان بياراست و در اعمالشان شريك شد، و سخن باطل خود بر زبان ايشان نهاد.  بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 3⃣کافران و منافقان در تباهی و سرکشی 🔊خدای سبحان در خود توفیق فهم معارف صحیح را از منافقان می گیرد. آنگاه در تاریکی ضلالت سرگردان می شوند و در چاهی که به دست خود کنده اند، سقوط می کنند. 🔉 قرآن کریم همان گونه که درباره کافران سخن از غرق شدن در گرداب خطاها دارد: « أحاطت به خطیئته »، درباره منافقان نیز سخن از در گرداب طغیان و کوردلی دارد: « فی طغیانهم یعمهون » . 🔇در عقل و وَهْم اگر عقل به اسارت وَهْم درآمد وَهْم میدان دار صحنه ادراکی نفس می شود و مجاری ادراک صحیح را می بندد و چنین انسانی هرگز به اندیشه صحیح راه نخواهد یافت. اندیشه های باطل صفحه نفس او را پرمی کندو انسان در طغیان این اندیشه های واهی با کوردلی می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 4⃣ منافقان سرکش 🌪در آیات مورد بحث، خدای سبحان به بخشی از کیفرهای منافقان اشاره می کند که خداوند نسبت به آنان، یکی از آن کیفرهاست، (خداوند آنان را بر اثر اعمال ناروایشان به استهزای کیفری، سبک مغز و سفیه می کند) و دیگری آن که ایشان را در سرکشی و کورباطنی خودشان می سازد. 🔥 بخش دیگری از کیفر منافقان آن است که آنان همان گونه که در دنیا با قرینند و با آنان خلوت می کنند، در نیز با آنان می شوند و همه با هم در جهنّم سقوط می کنند: « فو ربّک لنحشرنّهم والشیاطینَ ثم لنحضرنّهم حوْل جهنّم جثّیاً... پس به پروردگارت سوگند، آنان را [كه بدون دليل و از روى جهل و نادانى منكر زنده شدن مردگانند] با شياطين محشور مى كنيم، سپس آنان را در حالى كه به زانو درآمده اند، گرداگرد دوزخ حاضر خواهيم كرد》 بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ معنای 🔦 ـعن حسن بن علی بن فضال عن ابیه، قال: سئلت الرضا(علیه السلام)... فقال: «إن الله تعالی لا یسخر ولا یستهزی ء ولا یمکر ولا یخادع ولکنّه تعالی (جزاء میدهد آنها را) جزاء السخریّة وجزاء الاستهزاء وجزاء المکر والخدیعة، تعالی عما یقول الظالمون علوّاً کبیراً». 📬 اشاره: اوصاف مزبور، خداوند است، نه صفات ذاتی او؛اوصاف فعلی از مقام فعل خداوند انتزاع می شود، نه از مقام ذات او. ⚖ کارهای خداوند درباره تبهکارانِ کفرپیشه و منافق به عنوان است، نه آن که ابتداءً چنین اموری را درباره برخی انسانها روا دارد. آنگاه از کار خداوند که نسبت به کافران و منافقان عنوان «کیفر» دارد، عناوین یاد شده انتزاع می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ به دست شیطان 📨ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام):«اتخذوا الشیطان لأمرهم مِلاکاً، واتَّخَذَهم له أشراکاً فباض وفَرَّخ فی صدورهم، ودَبَّ ودرج فی حجورهم، فنظر بأعینهم، ونطق بألسنتهم، فَرَکِب بهم الزَّلَل، وزیّن لهم الخَطَل، فِعْلَ من قد شَرِکه الشیطان فی سلطانه ونطق بالباطل علی لسانه». 📥 : امیر مؤمنان(علیه السلام) درباره منافقان، کافران و تبهکاران که پیروان شیطانند، می فرماید: «اینان شیطان را ارزش علوم و اعمال خود قرار دادند. شیطان نیز ایشان را شریک اندیشه و کار خود قرار داده، در راه اغفال دیگر بندگانِ خدا، از آنها به صورت بند و دام بهره می برد. سپس او در دلشان کرده، تخمها را تا برآمدن ها پرورش می دهد و آنگاه جوجه های او از سینه انسانها فرود آمده در حرکت می کنند. 📤پس شیطان با اینان می نگرد و با سخن می گوید و با مرتکب لغزشها می شود و کردارهای ناپسند را در نگاهشان می دهد. اعمالشان گواهی می دهد که با همکاری شیطان انجام شده است. کارهای چنین انسانهای به دام افتاده با کار کسی است که شیطان در نفوذ و قدرت او شریک شده و با زبان او باطل می گوید». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ به دست شیطان 🔭پرندگان در ، نخستْ مواد و مصالح ساختمانی آن رافراهم می آورند و اگر محل آشیانه را امن یافتند و محدوده آن را از مزاحم خالی دیدند، با طمأنینه، ابتدا آشیانه می سازند و سپس در آن تخمگذاری کرده، از تخمهای خویش مراقبت می کنند تا جوجه هایشان از تخم درآیند و حرکت کنند. 🔬 شیطان نیز منافقِ تبهکار و کافر را برای ساختن آشیانه خود جای آرامی می یابد؛ برخلاف قلوب پرواپیشگان که با نزدیک شدن شیطان به حریم دلشان بیدار شده، او را از محدوده کبریایی قلب خویش می رانند: « إن الّذین اتقوا إذا مسّهم طائف من الشیطان تذکّروا فإذا هم مبصرون ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ به دست شیطان 📊شیطان همانند پرنده ای که برای ساختن آشیانه جای امن می خواهد، اگرآدمی را در برابر وسوسه اش نیافت، مصالح ساختمانی آشیانه خودرا که همان مکر و حیله و مانند آن است به آن جا منتقل می کند و پس ازآشیانه سازی و تخم گذاری به پرورش جوجه های خود می پردازد. و آنان را از دل انسان وسوسه زده به اندامهایش سرازیر می کند و آنگاه نگاه وسخن وسایر کارهای او را تسخیر می کند. 📈بنابراین، نگاه به همان جوجه شیطان است که پر درآورده و از دل او فرود آمده، به چشم وی قدم نهاده است و و ، جوجه شیطانی است که از راه دل به زبان تبهکار او سرازیر شده است و آنگاه که همه سرزمین دلِ چنین انسان مخدوعی به دست شیطان افتاد و آن شخص به یا نفاق گرایید، شیطان زمام انسان کافر یا منافق را به دست گرفته مرتکب هر لغزشی می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ به دست شیطان 🔴 با این بیان معنای اجمالی آیه « واستفزز من استطعت منهم بصوْتک وأجْلِب علیهم بخیْلک ورَجِلِک وشارکهم فی الأموال والأولاد وعِدْهم وما یَعِدُهم الشیطان إلّا غروراً) خواهد شد. ⚫️[ترجمه]از آنان هر كه را توانستى با آوازت [به سوى باطل] برانگيز، و [براى راندنشان به سوى طغيان و گناه] با سواره ها و پياده هايت بر آنان بانگ زن، و با آنان [از راه سوق دادنشان به حرام] در اموال و [از طريق وسوسه كردنشان به زنا] در اولاد شريك شو، و به آنان وعدۀ [دروغ] بده [كه از قيامت، حسابرسى، بهشت و دوزخ خبرى نيست] و شيطان آنان را جز از روى باطل و دروغ وعده نمى دهد ». 🔳 زیرا تصویری از شیطان در مال و فرزند که دو عامل مهمّ برای به دام کشیدن دنیازدگان است ارائه شده است، و هرگز این گونه از امور بر مجاز لُغَوی یا عقلی حمل نمی شود؛ زیرا هم الفاظ مزبور معانی حقیقی خود را دارد و هم اسناد آن معانی حقیقی به کافر یا منافق، حقیقی است، نه مجازی. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan