eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
339 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 🍄آیه مورد بحث، اولین آیه قرآنی است که با « یا أیّها الناس » آغاز می شود. قرآن کریم جامع حِکَم و احکامِ کاملترین شریعت آسمانی است و شیوه آن در تبیین «احکام» دین، بیشتر به صورت خطاب است و بهترین شاهد آن، وجود نداهای فراوان در قرآن کریم است. بر خلاف کتابهای علمی، فلسفی و یا قانونی بشری که تنها به صورت گزارشهای خبری و قضایای حقیقیّه و بدون خطاب مطالب خود را بیان می کنند، در بسیاری از آیات قرآن خطابهایی مانند « یا أیّها الّذین آمنوا » ، « یا أیّها النّاس » و « یا عباد » یافت می شود. 🌸 در قرآن کریم حتی اگر (باید و نباید فقهی، حقوقی و اخلاقی) به صورت قضیّه و خبر بیان شود، روح آن انشا و خطاب است، نه گزارش. البته تعلیم (بود و نبود) و احتجاجهای عقلی یا شهودهای قلبی در واقع خبر است؛ گرچه تبیین محتوای آنها به صورت خطاب باشد؛ لیکن خطاب با خبر جمع می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حملات وحشیانه اسرائیل در رفح در جنوب غزه و سکوت کشورهای عربی،ترکی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 💕 بهره گیری از شیوه تخاطب(مخاطب قرار دادن اشخاص) ثمراتی دارد؛ مانند این که خداوند با خطاب، به انسانها می دهد و از آنان انسانهایی متعهد و مسئول می سازد. دیگر این که، خداوند با خطابْ در حریم و محضر خود را به مخاطبان می چشاند تا هنگام فراگیری حقایقْ معارف در قلب آنان مستقر شود و هنگام عبادت عملی خستگی در آنان اثر نکند. از این رو امام صادق(علیه السلام) فرمودند: لذتی که در ندای الهی است خستگی و رنج عبادت را برطرف می کند: «لذّة ما فی النداء أزال تعب العبادة والعنا». همچنین خطاب بدون واسطه ای دارد که خطاب با واسطه فاقد آن است. بنابراین، فرق است بین « قل یا » و بین « یا... » . 💞 التفات از غیبت به خطاب(توجه خدا به انسان)، آن هم به صورت ندای بی واسطه، در آیه مورد بحث، را در مخاطبان که توده مردمند فراهم می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️تصاویری از اشک کودکان گرسنه فلسطینی پس از تحمل چهار ماه جنگ و نسل کشی. 😭😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 📢نداهای الهی در قرآن گاهی باواسطه است؛ مانند: « قل یا أیها الناس » و « قل یا أهل الکتاب » که خداوند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را مخاطب ساخته، پیام خود را از طریقِ آن حضرت به مردم می رساند و گاهی بی واسطه؛ مانند خطابی که در آیه مورد بحث است. البته تعبیر لفظی است وگرنه در تنزّل وحی، حتماً به واسطه رسول اکرم خواهد بود. 🪐 همچنین برخی از نداهای الهی در قرآنْ است که مخصوص انسانهاست و برخی حکایتِ ندای که متوجه مجموعه نظام آفرینش است؛ مانند: « ثمّ استوی إلی السّماء وهی دخان فقال لها وللأرض ائتیا طوعاً أو کرهاً » یا متوجه هر یک از واحدهای خاص نظام کیهانی؛ مانند: « یا أرض ابلعی ماءک ویا سماء أقْلِعی ». نداهای تکوینی عام و فراگیر، شامل انسان نیز می شود؛ زیرا انسان نیز جزو مجموعه نظام آفرینش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 💕ندای بی واسطه نشانه آن است که بین خدای سبحان و انسان رابطه ای و وجود دارد و خداوند انسان را به طور مستقیم مورد لطف خود قرار می دهد؛ ولی انسان غافل یا جاهل به سوء اختیار خود رابطه خویش با خدا را قطع یا ضعیف می کند و از لطف الهی محروم می شود. 💓 نداهای قرآن اختصاص به زمان و افراد خاصی ندارد؛ بلکه در اعصار و برای همه اَمْصار و نسلها زنده و حاضر است. از این رو گفتن «لبیّک» هنگام شنیدن خطاب « یا أیّها الّذین آمنوا » از آداب تلاوت قرآن است واین نشانه مستقیم، زنده و فعلی بودن نداهای قرآنی است وگرنه لبیک گفتن به ندایی که زمانش سپری شده باید به لحاظ ترسیم خاطره خطاب گذشته باشد و نمی تواند به طور جدّی و از روی حقیقت باشد. 💞پس ندای بی واسطه « یا أیّهاالنّاس » نشانه رابطه ناگسستنی و تا از طرف انسان این رابطه حسنه قطع یا ضعیف نشود، از طرف خدای سبحان همچنان محفوظ است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan