eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
319 دنبال‌کننده
571 عکس
237 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: یا »؟ 🔍صدق و کذب ، ناظر به انطباق و عدم انطباق محتوای قضیّه با واقع است و صدق و کذب ناظر به علم مخبر به انطباق و عدم انطباق مضمون قضیّه با واقع است. گاهی صدق خبری با صدق مخبری و همچنین کذب آنها با هم جمع می شود و گاهی از هم جدا می شود. صدق و کذب شخص در صورت اِخبار اوست؛ یعنی، اگر کسی از چیزی گزارش نداد نه صادق است و نه کاذب؛ زیرا این دو متقابلْ، از سنخ ملکه و عدم است، نه از سنخ نقیضین. از این رو ارتفاع هر دو ممکن است؛ نظیر بینا و نابینا که در مورد دیوار، هر دو منتفی است. بنابراین، تا گزارش یا ادعایی نباشد، وصف صدق یا کذب مجالی ندارد. 🔎 کسانی که در نبوت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ریب و بودند، اگر واقعاً در آن شک می داشتند و هیچ گونه گزارشی درباره قرآن اثباتاً یا نفیاً نداشتند، مجالی برای صدق یا کذب آنها نسبت به واقع نبود؛ زیرا شک محض از سنخ تصوّر است و مفرد، نه تصدیق و قضیه و اگر به لحاظ ادعای تردید، از خصوصیات روانی خود خبر می دادند و می گفتند ما در اعجاز قرآن شک داریم، در این حال صدق و کذب آنها متصور است؛ زیرا از واقعیتی خبر دادند که گزارش از آن صدق و کذب پذیر است؛ یعنی، اگر واقعاً شک داشتند و برای آنها اعجاز قرآن ثابت نشده بود، ادعای شکْ صحیح و گزارش از آن صدق است و اگر واقعاً فهمیده بودند که قرآن معجزه است و علم قلبی خود را کتمان کرده بودند و مدّعی تردید شدند، ادعای آنان باطل و گزارش از آن کذب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: یا ؟ 🟡چون ریب، شک آمیخته با است از دو جهت قابل تحلیل صدق و کذب و اثبات و ابطال پذیری است الف: تهمت و افترا گزارش از است و صدق و کذب پذیر و قابل اثبات یا نفی است ب: شک و تردید است و گزارش از آن صدق و کذب پذیر است و ارائه آن با تصدیق یا تکذیب امکان پذیر خواهد بود. بنابراین، حتماً گزارشی در بین مطرح است که اوّلاً صدق و کذب در آن راه دارد، و ثانیاً اثبات یا نفی آن میسور است. از این جا می توان شهداء را جمع شهید به معنای گواه صدق مدّعی دانست؛ زیرا آنان هم از واقع گزارش دادند (افتراء و تهمت). از این رو می گفتند: ما اگر بخواهیم مثل این کتاب می آوریم: « لو نشاء لقلنا مثل هذا »، و هم خود را در این خبر صادق می پنداشتند؛ چنانکه می توان آن را جمع شهید به معنای ناصر و معاون دانست. 🔵 برخی مفسران «شهید» در آیه محل بحث را به معنای گرفته اند، نه «یاور» و بنابر معنای مزبور در برابر آیاتی قرار می گیرد که می فرماید: « ویقول الّذین کفروا لست مرسلاً قل کفی بالله شهیداً بینی وبینکم ومن عنده علم الکتاب » ؛ در جواب کافران که می گویند: تو پیامبر نیستی، بگو من دو شاهد دارم: یکی خدا و دیگری کسی که علم همه کتاب نزد اوست (که بر اساس روایات مستفیضه علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) است). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این تصویر از پدر و مادری که نوزاد خود را در بغل دارند هم جهان را تکان نداد ✍حواس مرد داغدار در این شرایط به حجاب همسرش جالب توجه است.... https://eitaa.com/bourhan