eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
340 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرحمنِ الرَّحیمِ) ☘3 ـ وصف غضب در «الله» و «الرحمن» 🦋چون رحمت خدا هم از غضب اوست و هم از آن: «یَا مَن سَبَقَت رحمته غضَبه...ای آنکه رحمتت بر غضبت پیشی گرفته »، «و انت الذی تَسْعي رحمته أمام غضبه...تو همانی که رحمتت در جلو غضبت پیشی گرفته »، از اين رو وصف غضب الهي هم در نام شريف «الله» و هم در وصف جامع «الرّحمن» (ناپیدا) شد، نه مشهور و همان استتار غضب باعث شد تا از غضب شدگان با فعل مجهول ياد شود نه به صورت معلوم؛ يعني گفته شود: (مغضوب عليهم...غضب شدگان)، نه «غَضَبْتَ عليهم...غضب بر آنها» و اگر هيچ ‏گونه قهر و غضبي در اسم «الله» يا در وصف «الرّحمن» نمي ‏بود، هرگز مجالي براي طرح «مغضوب عليهم» نبود. 🐚بحث روايي عن الرضا (عليه ‏السلام) أنه قال بعد أن شرح ربّ العالمين: «الرّحمن الرّحيم (عطوفت) وذكر لآلائه ونعمائه علي جميع خلقه». 🥀اشاره: گرچه واژه رحمان و رحيم در ترجمه ‏هاي فارسي به بخشايش گر و بخشنده معنا مي ‏شود، ليكن بخشش معادل فارسيِ رحمان و رحيم ، بلكه معادل ، جود و سخاست و هيچ يك از اين الفاظ مفهوم رحمان را بيان ‏كند؛ زيرا در كلمه رحمان، غير از چيز ديگري كه از مبادي رحمت است اشراب(نازک گویی) شده است كه حديث مزبور به آن اشاره مي ‏كند و آن است. 🌿خداوند كه خود را رحمان و رحيم معرفي مي ‏كند بدين معناست كه بخشش من با و مهر همراه است و اگر بنده خداوند خود را به اين اسماي حسني مي‏ خواند، گذشته از جود و عطا در صدد انعطاف و گرايش مهربانانه اوست. در حقيقت، رحمان دو چيز مي ‏دهد: يكي انسان، مانند شفاي بيماري يا مال و ديگري ، كه امري معنوي است و بسياري از كمبودهاي با آن جبران مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴:(مالِکِ یومِ الدّین) 💎گزيده تفسير 🕊خداي سبحان جهان ها و جهانيان(موجودات) است و چنين مالكيت در قيامت ظهور مي‏ كند، نه آن كه در معاد حادث(بوجود آید) شود. 🌱خداوند كه و انسان هاست با برپا كردن قيامت، راه انسان ها را مي ‏گشايد و با به قيامت كه بهترين عامل رهايي انسان از است او را ‏پروراند و در قيامت كه مالكيت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالكيت حق مي ‏كنند، انسان ها را پاداش مي‏ دهد و چنين خدايي است. ❄ در اين آيه به معناي است، نه پاره ‏اي از زمان. و در قيامت همه مانند توحيد، اسماي حسناي خدا و اسرار و حقايقِ ديگر آشكار خواهد شد. 🍃اين آيه كريمه با تبيين نظام آفرينش، دليلي ديگر بر به خداوند است؛ چنان كه سندي براي معبود ومستعان بودن خداوند است و از اين رو با آيات گذشته و آينده مرتبط است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⚜تفسير 〽️مالك: مالك، مَلِك و مَليك، سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان است كه داراي ريشه واحد (مِلْك يا مَلْك) و به معناي است كه زمينه‏ ساز هر گونه در شي‏ء مملوك باشد؛ همانند سلطه‏ اي كه انسان بر مال خود دارد يا استيلا و سلطه ‏اي كه حاكمان بر مردم دارند . 🔆 مِلْك اعمّ از مُلْك است و از اين رو راغب مي‏گويد:«مَلِك، كسي است كه تصرف آمرانه و ناهيانه در توده ‏هاي مردم داشته باشد... و مِلْك مانند جنس است براي مُلْك. پس هر مُلْكي مِلْك است، ولي چنين نيست كه هر مِلْكي مُلْك باشد». 💢معاني ديگري كه در فرهنگ هاي لغت براي ذكر شده، مانند: قوّت، شدّت، عزّت و... همه از لوازم و آثار است و نه معناي اصلي مِلْك. 🛑نام هاي مالك، مَلِك و مليك، هر سه در قرآن كريم آمده است: (قل اللّهم مالك الملك...بگو خدایا ای ) ، (فتعالي الله الحقّ...برتر و بلند مرتبه است خدا که هستی و حق محض است)، (في مقعد صدق عند مقتدر...در جایگاهی حق و پسندیده نزد توانا). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) 🌱يوم: در عرف به معناي ‏ اي محدود از امتداد است؛ كم باشد يا زياد و از اين رو هم بر فاصله بين طلوع و غروب خورشيد اطلاق مي ‏شود و هم بر مقاطع وسيع تري از زمان. در قرآن كريم يوم به معناي «ظهور» نيز آمده است؛ مانند: (كل يوم هو في شأنٍ...او هر روز در کاری است). در اين آيه كريمه يوم به معناي متعارف آن نيست؛ زيرا خود يوم به معناي متعارف نيز شأن جديد فيض خداست و چون الفاظ براي ارواح معاني وضع شده است، اين گونه استعمال است، نه مجازي. 🌿الدّين: دين و انقياد در برابر يا مقرراتي معين است. 🕯 بنابراين، در معناي «دين» معتبر است: يكي و ديگري اين كه آن انقياد در برابر خاصي باشد و اما مفاهيمي مانند: طاعت، تعبّد، محكوميّت، مقهوريّت، تسليم، قانون يا جزا، معناي اصلي كلمه دين نيست، گر چه به آن نزديك و از لوازم آن است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) 🔴 ديگر بر اختصاص حمد 🌀آيات دوم و سوم سوره مباركه حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيه كريمه (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر و اختصاص به ذات اقدس الهي است. 🔰تقرير برهان بدين گونه است: خداي سبحان سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز(مالک یوم الدین) مي‏ كند و چون صاحب چنين و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان و مشكور است. 👈توضيح اين كه، خداي سبحان انسان هاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، انسان را باز مي‏ كند و چون رها كردن انسان ها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي‏ گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و كه بهترين عامل رهايي انسان از است. آنان را مي ‏پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي ‏دهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i