eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ⚜️از آنان به اسلام، مي‏توان به دريافت بعثت پيامبر جديد از يهوديان و نيز به ستوه آمدن از هاي صد و بيست ساله داخلي اشاره كرد. از اين رو آنان با اين كه از مركز انتشار اسلام(مكه) دور بودند زودتر از مكّيان به اسلام پيوستند و چند ملاقات كوتاهِ آنان با رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم از تبليغات سيزده ساله آن حضرت در مكه نسبت به مكّي ها مؤثرتر افتاد. 🍀زيرا حجاب معاصرت(هم عصر بودن)، قوميّت، رقابت قبيله ‏اي و منافسه ‏هاي(هم چشمی کردن) جاهلي شهروندان يك شهر يا روستائيان يك دهكده همواره به جاي «رايزني[گفتگو]»، مي ‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌾همه تيره ‏هاي اوس و خزرج در سال اول هجرت مسلمان شدند، به جز چند تيره معدود كه پس از جنگ بدر اسلام آوردند. اوس و خزرج، پس از اسلام، دشمني هاي ديرين صد و بيست ساله داخلي را رها كرده، با اعتصام به حبل متين الهي از عداوت به مودّت هجرت كردند و يكديگر شدند. 💥2 ـ : اينان كه از اوّلين و مسلمانان صدر اوّل ‏اسلام بودند، بر اثر فشارهاي توان‏ فرساي صناديد(بت پرستان) قريش و سران شرك، خانه ‏ها و اموال خود را رها كرده، از مكّه به پايگاه اسلام، مدينه، آمدند و بخشي از ساكنان اين شهر را تشكيل دادند و در آغاز هجرت به مدينه بر اثر سكونت در ايوان كوچكي در ورودي مسجد پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم به «اصحاب صُفّه» معروف شدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) ☑️ ۳ـ : اينان در داخل و خارج شهر مدينه زندگي مي‏ كردند و افزون بر يهوديان دو قبيله اوس و خزرج، سه قبيله معروف «بني قُرَيْظَه»، «بَنِي النَّضير» و «بني قَيْنُقاعْ» را تشكيل مي‏ دادند. آنان از ثروت و امكانات فراواني برخوردار بودند و در اقتصاد و تجارت مدينه نقش عمده و داشتند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 💬 نزد مردم امّي مدينه موقعيّت ممتازي داشتند؛ آنان پيش از ظهور اسلام در انتظار ظهور پيامبر جديدي بودند كه بشارت بعثت وي را از عهدين دريافت كرده بودند، تا با هدايت و رهبري وي بر كافران(اميّين عرب) پيروز شوند، ولي پس از ورود اسلام به مدينه، از اوّلين كساني بودند كه در برابر دعوت اسلامي به برخاستند و از هر گونه دشمني و كارشكني نسبت به اسلام و حكومت آن دريغ نكردند: (... وكانوا من قبل يستفتحون علي الذين كفروا فلمّا جاءَهم ما عرفوا كفروا به.... چون از سوی خداوند،کتابی برای آنها آمد که نشانه هایی را در کتابشان آمده است، راست می شمرد، و پیش از این به خود نوید می دادند[که با پیامبر جدید]بر کافران پیروز گردند ، پس زمانی که این[کتاب و پیامبر]را شناخته بودند، نزد آنان آمد، به او کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد ). 🍀 البته از يهوديان به رسول گرامي ‏صلي الله عليه و آله و سلم ايمان آوردند و خداوند نيز با تكريمي ويژه از آنان ياد كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌙اما دشمني ديگر از با اسلام كه طيف وسيعي را تشكيل مي‏ دادند گوناگوني داشت: 💬از يك سو آنان را صاحب كتاب آسماني مي‏ دانستند و در دعوت به دين حق خود را بر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مقدّم مي ‏پنداشتند. 💭و از سوي ديگر (آقایی) كه بر اثر «امّي بودن» ساير شهروندان، مانند اوس و خزرج و اختلافات دامنه ‏دار آنان كسب كرده بودند، با آمدن اسلام به مدينه از دست داده بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🔊تذكّر الف: در منابع تاريخي و تفسيري بحث قابل توجهي درباره حضور (مسیحیان) در مدينه نيامده و سرّ آن اين است كه اولاً، در آغاز اسلام تنها نقطه مسيحي ‏نشين حجاز بخش «نجران» (واقع در نقطه مرزي حجاز و يمن)بود كه ساكنان آن، به عللي از بت ‏پرستي (آيين رايج حجازيان) دست كشيده، به آيين حضرت مسيح(عليه ‏السلام) گرويده بودند. 💬البته افزون بر ساكنان نجران، در مناطق شمالي حجاز نيز گروهي بر اثر با منطقه تحت نفوذ روم مسيحي به مسيحيت گرويده بودند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 💥ثانياً، در ميان پيروان اديان در محدوده حجاز، نسبت به يهود در اقليّت بودند. 🎙ثالثاً، بر خلاف يهوديان كه كينه‏ توزي ها و كارشكني هايشان در برابر اسلام و مسلمانان معروف است، عصر پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم رابطه خوبي با مسلمانان داشتند؛ چنانكه قرآن كريم يهود عنود را در كنار مشركان لدود از كينه‏ توزترين دشمنان مسلمانان مي‏ داند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 💠 اما را بر اثر حضور دانشمندان و زاهدان و راهبان در ميان آنان و همچنين بي ‏تكبر بودن آنان از مهربانترين مردم نسبت به مسلمانان مي ‏شمارد: (لتجدنّ أشدّالنّاس عداوةً للذين آمنوا اليهود والذين أشركوا ولتجدنّ أقربهم مودةً للذين آمنوا الذين قالوا إنا نصاري ذلك بأن منهم قسّيسين ورهباناً وأنهم لا يستكبرون). ✒️[ ]یقینا سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مومنان، یهودیان و مشرکان را خواهی یافت. و البته نزدیک ترینشان را در دوستی با مومنان، کسانی می یابی که گفتند: ما نصرانی هستیم. این برای آن است که گروهی از آنها کشیشان دانشمند و عابدان خداترس اند،و آنان [در پیروی از حق] تکبّر نمی کنند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🔔ب: گرچه در محدوده حجاز در اقليت بود، ليكن چون در مناطقي مانند حبشه و نجران و روم شمار مسيحيان فراوان بود و مسلمانان براي تبليغ دين و همچنين دادوستد و تجارت و مانند آن با مسيحيان رابطه داشتند در سوره بقره آياتي درباره آنان نازل شد. 〽️4 ـ : اينان بخشي از دو قبيله اوس و خزرج بودند كه مانند مشركان مكّه با اسلام عناد داشتند و پيوند قهرآميز خود را با يهود عَنُود از يك سو و مشركان مكه از سوي ديگر و منافقان داخلي از سوي سوم به صورت درآورده بودند ولي با استقرار نظام اسلامي تبديل به منافقان شدند يا از مدينه گريختند و بعد از آن اثر مشهودي از آنان ثبت نشده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🍀۵ ـ : ظهور و شيوع پديده نفاق در دوران سيزده ساله مكّه جايگاه چنداني نداشت؛ زيرا مسلمانان در اين دوران يا در شِعب ابوطالب محصور بودند يا شكنجه‏ هاي توان فرساي صناديد قريش را تحمّل مي‏ كردند و گروهي نيز به حبشه هجرت كردند و اصولاً مسلمان شدن در آن دوران با حرمانِ(بی بهره) از همه مزاياي زندگي برابر بود. ⏱به بيان ديگر، در دوران سيزده ساله مكّه كسي به طمع مادي يا بر اثر هراس از قدرت نظامي يا از خوف از دست دادن موقعيّت اجتماعي يا براي شكست دادن اسلام، اظهار اسلام نكرد؛ زيرا مسلمانان در مكه نه حكومت و اقتداري داشتند، تا مخالفان از آن بهراسند و نه امكانات مادي، تا گروهي به طمع دستيابي به آن، منافقانه اظهار ايمان كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🌱 در مكّه هنوز كسي قدرت اسلام را باور نداشت و آينده نهضت نوپاي اسلامي نيز براي غير مسلمانان سخت تاريك و مبهم بود و اصولاً اسلام به عنوان يك پديده فرهنگي و شكست خورده تلقي مي‏ شد. 🪵از اين رو در ميان 85سوره‏اي كه در مكه نازل شد، هيچ نام و نشان رسمي از نيست، جز در سوره عنكبوت كه آخرين سوره نازل شده در مكّه است و عامل نفاقِ منافقاني كه در اين سوره از آنان ياد شده، در كتب تفسير مذكور است و بر اين اساس، نمي ‏توان ادعا كرد كه هيچ يك از علل نفاق در مكه وجود نداشت و به طور كلي نفاق در مكه فاقد بستر مناسب بود؛ بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:پیش گفتار سوره(موقعیت اجتماعی و فرهنگی مدینه پس از هجرت) 🍁زيرا پيش ‏بيني برخي نسبت به آينده پيروزمند اسلام خواه از راه گزارش مبشّران، خواه بر اثر اعلام كاهنان، خواه در سايه تفرّس سياست مداران جامعه ‏شناس و خواه بر اثر شواهد و علل يا ادلّه ديگر، سبب پذيرش آنان نسبت به اسلام شد؛ چنانكه برخي از روايات نيز آن را تأييد مي‏ كند. ☂️اما در مدينه حكومت قدرتمند اسلامي استقرار يافت و اقتدار مسلمانان به ويژه پس از جنگ پيروزمند بدر، روزافزون و چشمگير شد به گونه ‏اي كه بسياري از بزرگان مدينه براي حفظ منافع موروثي خود، با اسلام سازش كردند، همانند «عبدالله بن أُبي بن سَلول»، سركرده منافقان مدينه كه اندكي پيش از ورود اسلام به مدينه، قوم او زمينه زمامداريش را فراهم مي ‏ساختند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i