eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 3⃣ آتش دوزخ 📕  ـعن أنس: تلا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم « وقودها النّاس والحجارة »  فقال: «أوقد علیها ألف عام حتی احمرّت وألف عام حتی ابیضّت وألف عام حتی اسودّت، فهی سوداء مظلمة لا یطفأ لهبها». 📗 ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام) فی قوله تعالی: « فاتّقوا النّار الّتی وقودها النّاس والحجارة » : یا معاشر شیعتنا اتّقوا الله واحذروا أن تکونوا لتلک النّار حطباً وإن لم تکونوا بالله کافرین فتوّقوها بتوّقی ظلم إخوانکم المؤمنین... ». 📘 ـ«... ونار شدیدٍ کَلَبُها، عالٍ لَجَبُها، ساطعٍ لَهَبُها، متغیّظٍ زفیرُها، متأجِّجٍ سعیرُها، بعیدٍ خُمُودُها، ذاکٍ وُقُودُها، مخوفٍ وعیدُها، عَمٍ قرارُها، مُظْلِمَةٍ أقطارها حامیةٍ قدورُها، فظیعةٍ أمورُها». 📙 ـ«واعلموا أنّه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر علی النّار فارحموا نفوسکم فإنّکم قد جرّبتموها فی مصائب الدّنیا. أفرأیتم جزع أحدکم من الشوکة تصیبه والعثرة تُدْمیه والرمضاء تُحرقه؟ فکیف إذا کان بین طابقین من نار، ضجیع حَجَر وقرین شیطان. أعلمتم أنّ مالکاً إذا غضب علی النّار حطم بعضُها بعضاً لغضبه وإذا زجرها توثّبت بین أبوابها جزعا من زجرته». 📖 اشاره: از آن جهت که دوزخ مظهر غضب محض خداست و هیچ گونه در آن نیست: «دارٌ لیس فیها رحمةٌ» عذاب آن توانفرساست و تحلیل اجمالی از شدت عذاب این است: عذاب گاهی در مکان معین است و کسی که در آن مکان محبوس شد امید یا آرزوی رهایی از آن برای او متصور است و زمانی به صورت «پارچه تعذیب» ظهور می کند؛ مانند: « قُطّعت لهم ثیاب من نار » یا برتر از آن به صورت «جامه تعذیب» درمی آید؛ مانند: « سرابیلهم من قطران ». کسی که به چنان پارچه یا چنین جامه مبتلا شد آرزوی رهایی در نهاد او خطور می کند، اما اگر به صورت وَقُود دوزخ در آمد، فرار از چنین حکومت قهرآلود الهی متصوّر نیست؛ زیرا در این حال عذاب و مُعذَّب متحدند، و آرزوی فرار و رهایی نظیر فرضی است که محال باشد، نه از قبیل فرض محال. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا: 📍موشک‌های هایپرسونیک ایرانی اهدافی را در اسرائیل مورد اصابت قرار دادند که اسرائیلی‌ها را واقعاً به وحشت انداخت چون به گمانم اسرائیلی‌ها فکرش را نمی‌کردند که ایرانیان به اندازه آن‌ها مجتمع‌‌های نظامی و تجهیزاتی اسرائیل را بشناسند، فکر می کنم این یکی از دلایلی بود که نتانیاهو هنگام خواندن بیانیه، دستانش می لرزید... 🔴 👇 @bidariymelat
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 4⃣ 🔘 ابوعبدالله محمدبن احمد انصاری قرطبی می گوید: مسلم از عبدالله بن مسعود نقل می کند که وی گفت: ما با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بودیم که صدای فروافتادن چیزی را شنید. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: می دانید این صدا چیست؟ ابن مسعود گفت: گفتیم: خدا و رسول او داناترند. رسول خدا فرمود: این سنگی است که از (هفتادسال) در آتش انداخته شد و همچنان در حال فرود آمدن بود و هم به قَعْر آتش رسیده است. 🔳 اشاره: از این حدیث می توان فهمید که و نوعی دوزخ ملکوتی است و نوعی وَقُود، حَصَب و حَطَبِ مناسب با آن وجود دارد و با سایر آیات و نیز با سایر انحای عذاب حسّی منافاتی ندارد؛ زیرا همه آنها می تواند حق باشد و مادامی که آتش ظاهری و دوزخ حسّی و تعذیب بدنی و وقود جسمانی محفوظ باشد اثبات معارف و مدارج برتر نه تنها ممنوع نیست، بلکه با درجات قرآن هماهنگ است؛ ولی مطلب مهم آن است که تلاش انسانها برای نجات از آتش، کمتر از کوشش آنان برای فهمِ چگونگی عذاب است. غرض آن که، آنچه بر ما لازم است رهایی از دوزخی است که وجود آن قطعی است و تأسف در این است که برای رهایی از آن سعی بلیغ نمی شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: تفسیر 🟡 قرآن کریم پا به پای تبیین احکام و حِکَم دین ایمان یا کفر به آنها را نیز بازگو می کند؛ چنانکه در آیه قبل کیفر تبهکاران را بیان کرد و در آیه محل بحث مؤمنان را به بهشتی که نهرها در زیر آنها جاری است و به ثمرات مداوم و میوه های مشابه و همسران پاکیزه آن و همچنین جاودانگی در آن بشارت می دهد. بشارت قرآن برای انسانهایی است که جامع حُسْن فاعلی (ایمان و نیت خالص) و حُسْن فعلی (عمل صالح) باشند؛ زیرا برای ورود به بهشت اجتماع حسن فعلی و فاعلی لازم است، گرچه برای سقوط در جهنم فقدان یکی از آن دو کافی است. 🟢  هرگاه در بهشت نعمتی بیابند می گویند: این رزق را پیش از این نیز دریافت کرده ایم و مراد آنان توفیق ایمان و عمل صالح است که در دنیا بهره آنان شده بود و اکنون به صورت نعمتهای بهشتی مجسّم و ظاهر شده است. مؤمنان بهشتی افزون بر سایر نعمتها در بهشت، از همسرانی پاکیزه بهره مندند که از هر گونه رجس و رجز مطهرند و زندگی آنان و همسرانشان در بهشت جاودانه است. سرّ خلود در بهشت آن است که محور پاداش اخروی شاکله اعتقادی و جهان بینی انسان موحد است و چون بهشتیان در دنیا عازم بودند تا ابد بر ایمان و صلاح بمانند، از ابدیت در بهشت جاویدان بهره مندند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🛍 : بشارت در عرف عام به معنای مسرّت بخش است؛ لیکن در قرآن کریم بر خبر حزن انگیز نیز اطلاق شده است؛ مانند: « فبشّرهم بعذاب ألیم »؛ زیرا بشارت به معنای خبری است که در بَشَره (پوست چهره) اثر می گذارد، خواه مسّرت بخش باشد یا حزن انگیز. شاید مسرّت نیز عام باشد؛ زیرا گزارشی که در خطوط و اساریر چهره اثر می کند مایه سرور است. گزارش شادمانی اگر بی سابقه باشد مسرّت بخش و بشارت بالفعل است و اگر مسبوق باشد، چون نشاطی به همراه ندارد، بشارت بالقوه است؛ یعنی، چیزی است که اگر قبلا ً اعلام می شد مسرت آور بود. از این رو بین اِخبار و تبشیر فرق است؛ زیرا در اخبار جهل مخاطب و مستمع شرط نیست، لیکن در تبشیر چنین شرط ضمنی معهود است. 🎁 تذکّر: تبشیر از باب تفعیل و برای است. این تکثیر یا به لحاظ انواع گونه گون نعمت است، برای مصدّقان اعتقادی و عملی اعجاز و رسالت، یا به لحاظ تکثّر مؤمنان گیرنده مژده و مخاطبانِ بشارت وگرنه تکرار گزارش مایه تکرار بشارت نیست؛ زیرا مژده واحد تکرّر و تکثرپذیر نیست؛ چنانکه خصوص اوایل فَجر را «تباشیر» می دانند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan