eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
323 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 واسه تنفر از اسرائیل این تصویر کافی نیست؟! https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: برهان بر ⭕️ تلازم فوق، اعتقاد مشرکان را درباره جدایی خالقیت از ربوبیّتْ می کند. آنان می پنداشتند: ارباب متعدّد و متفرقْ مدبّران امور جزئی عالم هستند و از این رو مجسّمه ربّ های جزئی را به عنوان شفیع و مُقرِّبْ می پرستیدند؛ غافل از این که تنها موجودی شایسته ربوبیّت است که خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست. 🟡 جمله « الّذی خلقکم والّذین من قبلکم » حدّوسط برهان از طریق بر ضرورت عبادت است؛ با این بیان که خداوند ربّی است که خالق است و هر ربِّ خالقی باید عبادت شود؛ پس خداوند باید عبادت شود. 🟢 غرض آن که، قرآن کریم توحید عبادی را با توحید ربوبی و توحید ربوبی را با اثبات می کند و می فرماید: اگر بیندیشید درمی یابید که شما و نیاکانتان را نه خودتان آفریدید و نه کسانی همانند شما، بلکه همه را خدا آفریده است. خلاصه آن که، محور اصلی لزوم عبادت همان معبود است و چون خداوند خالق همه اشیاست: « الله خالق کل شی ء » و غیر خدا خالق چیزی نیست و خالق همتای غیرخالق نخواهد بود: « أفمن یخلق کمن لایَخلق أفلاتذکرون »، پس عبادت برای خداوند ضروری است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بعد انتظار و دعا مادر شده بود و حالا فرشته‌هاش مسافر بهشت شدن...😭😭😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تمسک به 🔒 وثنیین حجاز گرفتار سنّت بودند و می گفتند: چون گذشتگان ما در برابر بتها خضوع می کردند، ما نیز همان روش را ادامه می دهیم: « إنّا وجدنا آبائنا علی أُمّةٍ وإنّا علی آثارهم مقتدون »؛ خدای سبحان در پاسخ آنان می فرماید: « والّذین من قبلکم » . این جمله که شامل همه نسلهای گذشته بشر می شود، دو پیام دارد: 1⃣پیام اوّل این که، گذشتگان شما نیز همانند شما بیش نبودند و نباید شما آنها را عبادت کنید، گرچه آنان انبیای الهی(علیهم السلام) باشند. خداوند گاهی به پدران می گوید کار شما است، نه آفرینش: « أفرأیتم ما تمنون٭ أأنتم تخلقونه أم نحن الخالقون » و گاهی به فرزندان می گوید نیاکان شما نیز مانند شما مخلوق خداوند بودند؛ یعنی، آنها نه تنها خالق شما نیستند، بلکه همانند شما مخلوق پروردگارند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غزه انگار محل اجرای تمام تراژدی های تاریخ شده کودک شاید اولین بار بود در عمرش اینگونه با دو دست بر سر زد 😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تمسک به ❌ هر جا سخن از احیای ، یا تکریم عبادی موجودی غیر خداست، قرآن می فرماید: نه آن سنّت باطل را ادامه دهید و نه درباره آن موجود غیرخدایی که خود بنده خداست، تکریم عبادی روا بدارید؛ مانند این که هشدار می دهد: مبادا قداست مسیح باعث شود او را عبادت کنید: « لقد کفر الذین قالوا إنّ الله هو المسیح بن مریم قل فمن یملک من الله شیئاً إن أراد أن یهلک المسیح بن مریم »، « ما المسیح بن مریم إلاّ رسول » ، « لن یستنکف المسیح أن یکون عبداً لله ». ☑️خود مسیح نیز می گوید: من مانند شما مربوب خدایم و شما نیز مانند من عبد و عابد او باشید: « وقال المسیح یا بنی إسرائیل اعبدو الله ربّی وربّکم » و با این سخن زمینه هر گونه و آن را از بین می برد. همین معنا در آیه دیگر چنین آمده است: « ذلکم الله ربّکم لا إله إلاّ هو خالق کلّ شی ء فاعبدوه وهو علی کلّ شی ء وکیل ». 📢 پیام دوم این که، روش پیشینیان شما از لحاظ پرستش غیرخدا مطابق میزان و نیست؛ چنانکه قوم ثمود به صالح(سلام الله علیه) می گفتند: آیا ما را از سنّت نیاکانمان باز می داری؟: « أتنهانا أن نعبد ما یعبد آباؤنا ». خدای سبحان در برابر این طرز فکر می فرماید: کسی را عبادت کنید که شما و نیاکانتان را آفرید، نه این که از روش آنان پیروی کنید. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بابات کجاس؟ بابام تو بهشته… 😭💔 دلت برای چی تنگ شده؟ دلم برای نون تنگ شده… دلم برای همه چی تنگ شده… 💔😭 حواسمان این روزها به مردم غزه باشه https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تمسک به ✔️ در آیه دیگری به بت پرستان می فرماید: « والله خلقکم وما تعملون » ؛ مگر شما و این سنگها و چوبها، یا ابزار بت تراشی را خدا ؟ پس خدایی را عبادت کنید که شما و آنها را آفریده است. ☑️ گاهی نیز می فرماید: « واتّقوا الّذی خلقکم والجبلّة الأوّلین » از خدایی بپرهیزید که شما و صاحبان «جِبِلَّت پیشین» را آفرید. سرشت و نهانی که همانند (کوه) راسخ می شود «جِبِلَّت» نامیده می شود. تعلیق حکم در این جا بیانگر این نکته است که هرگز نگویید چون این سنّتْ دیرپا و کهن است، پس ارزشمند است؛ زیرا پایه گزاران سنّت مزبور نیز مانند شما مخلوق خدایند و مانند شما باید بنده خالقِ عالَم و آدم باشند. ✅ تذکّر: در بررسی معارف مبدأشناسی هر چه بحث عمومی تر و عقلی تر باشد اختلاف کمتر، و در نتیجه اثر عملی آن نیز کمتر است و هر چه بحث باشد اختلاف و همچنین اثر عملی آن بیشتر است. قرآن اصل اثبات مبدأ را امری مفروغ عنه و بدیهی دانسته، در این زمینه با ملحدان بحث مبسوطی . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌️بزرگترین سلاح غرب « متمدن» در دویست سال اخیر، نه هواپیماهای جنگنده، نه بمب اتم، نه موشک قاره پیماست، بلکه است! 🔻گرسنگی به مثابه‌ی برای در هم شکستن اراده‌های مقاوم. 👈🏻عکس: باری که غذا به شمال غزه وارد شد، ۴۰ روز پیش بود. دوباره بخوانید: ۴۰ روز پیش. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: تمسک به 🟡 واجب الوجود نیز چندان مورد مناقشه و شبهه (جز شبهه ای که ابن کُمونه مطرح کرده و خود به آن پاسخ داده است). 🟠 اما درباره اختلاف است و گروهی مانند ثنویین به دو خالق (یزدان و اهریمن) معتقد شده اند. کسانی که توحید در خالقیت را باور دارند نیز در اختلاف کرده اند و برخی قائل به ارباب جزئیّه مستقل شده اند که اینها همان مشرکان هستند. اینان در عبادت، آلهه گوناگون و ارباب متفرق را می پرستیدند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan