بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: #یوم در قرآن
🔺بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور #چه_چيزي مراد است؟
🟣از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي كند، بر مي آيد كه قيامت، روز ظهور #دين است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم*يصلونها يومَ الدين*وما هم عنها بغائبين...قطعا گنه کاران در جهنم اند*که روز پاداش وارد آن می شوند*و هرگز از آن غایب نمی شوند).
💠 [پاورقی:در قرآن كريم #سوختن فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير (يَصْلَوْنَ) بيان شده است و گاهي با تعبير (تَصْلِيَة) و ميان اين دو تعبير #فرق است؛ اولي به معناي #سوزش_سطحي و برون سوزي است و دومي به معناي #گداختن_درون و درونسوزي است].
🎗️ از آن جا كه #دين معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز #جزا نيز گفته مي شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين است كه در آيه (إنّ الدين عند الله الإسلام...قطعا دین نزد خدا اسلام است) و مانند آن استعمال شده است. در قيامت #دين با #همه_ابعادش ظهور مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطايف و اشارات
♦️1 ـ #نقش ياد معاد در هدايت و تربيت
🔮#قرآن_كريم كتاب هدايت و #تربيت انسان است: (ذلك الكتاب لاريب فيه، هديً للمتقين...در حقانیت این کتاب هیچ شکی نیست،هدایت است برای پرهیزکاران) و چون مهم ترين عامل در هدايت انسان، اعتقاد به #قيامت و ياد معاد است و #فراموشي روز حساب اساسيترين عامل #تبهكاري و مبتلا شدن به عذاب است: (لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب...برای آن ها عذاب شدیدی است بخاطر اینکه روز حساب را فراموش کردند)، در بسياري از آيات قرآن كريم، سخن از معاد و قيامت به ميان آمده است.
🔍با #فراموش_كردن روز حساب، حتّي اعتقاد به #ربوبيّت مطلق خداي سبحان و اين كه او سراسر عالم را #مي_پروراند نيز در تهذيب روح مؤثّر #نيست؛ اما اگر انسان خود را در برابر ربّ العالمين مسئول دانست و معتقد بود كه روزي بايد پاسخگوي همه كارهايش باشد، اين اعتقاد، در #تهذيب و #تزكيه جان او مؤثّر است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجودِموعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓بحث:« من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية»
📢انسان عازم #دار_القرار است و تحول و دگرگوني را ميچشد و هضم ميكند و پس از مرگ به جهان ابديت و ثبات بار خواهد يافت.
🔘انسان بعد از مرگ از هر تحول اختياري، نقل و انتقال عملي و شدني [از قوه به فعل آمدني] منزّه است. قبل از چشيدن شراب مرگ، راه براي تغيير و #شدن_ها باز است؛ امّا پس از مرگ نه مجالي براي توبه و تجديد نظر مي ماند و نه امكاني براي مهلت خواستن و تحصيل عمل صالح.
🎯ديگر آنكه #ما مرگ را ميچشيم نه مرگ ما را. ما مرگ را ميميرانيم نه او ما را، زيرا خداي سبحان نفرمود كه مرگ چشنده انسان است، بلكه فرمود: انسان چشنده
مرگ است.
💬حقيقت آن است كه مرگ انسان را از بين نميبرد بلكه اين #انسان است كه مرگ را يك بار و براي هميشه از بين ميبرد. همانگونه كه چشنده آب، آن را هضم ميكند؛ نه آب چشنده را.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: لطایف و اشارات
🔔در سوره مباركه حمد، در كنار رحمت الهي سخن از مالكيت «يوم الدّين» است تا انسانها را بين #خوف و #رجا بپروراند. اگر خداي سبحان تنها به عنوان رحمان و رحيم معرفي شود و همواره سخن از #رحمت حق باشد، زمينه #تجرّي(جرأت) و غرور انسان فراهم مي شود، اما اگر خداي رحمان و رحيم با صفت (مالك يوم الدين) نيز شناخته شود، انسان در #ميان بيم و اميد حركت مي كند؛ زيرا مي داند روز پاداش، هم #بهشتي سراسر رحمت دارد و هم #جهنّمي سوزان كه هيچ رحمتي در آن نيست: «دار ليس فيها رحمةً».
🔺خداي سبحان انسان ها را بين خوف و رجا مي پروراند. از اين رو در مقام تشويق به فراگيري #دانش نيز ابتدا از مدح علم و نابرابري عالمان و جهال سخن نمي گويد، بلكه از قُنوت، نيايش، ابتهال و ناله در #دل_شب و سجود و قيام در آن سخن مي گويد و از ترس #آخرت و دل بستن به #رحمت پروردگار ياد مي كند و آنگاه مي فرمايد: «آيا عالمان با جاهلان برابرند؟»: (أمّن هو قانت آناء الّيل ساجداً وقائماً يحذر الآخرة ويرجوا رحمة ربّه قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لايعلمون).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ادامه لطایف و اشارات
🍁علم #ابزار كار است، نه #هدف و ارزش و حرمت آن بعد از تهذيب و وارستگي است و وارستگي نيز با #حركت بين خوف و رجا حاصل مي شود.
🔖انسان هرگز نمي تواند به #پايان كار خود اميدوار بوده، بر اين اميد #تكيه كند؛ زيرا اگر كسي مراقب خويش نبود و خود را به خدا نسپرد، ممكن است در #لحظه_اي[پاورقی:از اين زمان كوتاه در روايات به «فَواق ناقه»، يعني فاصله كوتاهِ بين باز و بسته كردن دست، در هنگام #دوشيدن شير شتر، تعبير شده است.] ايمانش برباد رود و كافر گردد؛ چنان كه ممكن است بر اثر بيداري، در واپسين لحظه ها، دلي متوجه حق، و #كافري به خدا مؤمن گردد. پس بايد از #عاقبت كار خويش ترسيد و به رحمت خداوند نيز اميد داشت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ادامه لطایف و اشارات
☀️آيه ديگري كه #پرورش الهي انسان بر اثر حركت بين خوف و رجا را بازگو مي كند اين است: (قل أغير الله اَتّخذ #ولياً فاطر السماوات والأرض وهو يُطعِم ولا يُطْعَم قل إنّي أمرت أن أكون أوّل من أسلم ولا تكوننّ من المشركين قل إنّي أخاف إن عصيت ربّي عذاب يومٍ عظيم...)
.
🥀بگو:آیا غیر خدا را #ولی و سرپرست خود می گیرید در حالی که او بوجود آوردنده آسمان ها و زمین است در حالی او شما را روزی می دهد بی آنکه خود نیازی به روزی داشته باشد، بگو من مامورم نخستین کسی باشم که فرمان خدا را گردن نهد و از مشرکین نباشم، بگو من می ترسم از عذاب روز عظیم که او را عصیان کنم .
🦋اين دو آيه كريمه بيانگر همان #تثليثي(3دسته) است كه درباره عابدان، در روايات مطرح شده است: گروهي از عابدان، خدا را از خوف #دوزخ عبادت مي كنند و دست هاي به شوق #بهشت و گروه سوم كه آزادگانند از روي #عشق.
☘️در اين دو آيه ابتدا سخن از #گروه_سوم، يعني احرار است كه خدا را چون (فاطر السماوات والأرض...بوجود آورنده آسمان ها و زمین) است به عنوان #وليّ بر مي گزينند، نه چون به آنان نعمتي داده يا در صورت مخالفت و عصيان، كيفرشان مي كند. اين عبادت آزادگاني است كه تحت ولايت الله به سر مي برند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت
♦️#گروه_دوم خدا را با تعبير (وهو يُطعم ولا يُطعَم...و او روزی دهنده است و نیازی به روزی ندارد) ياد مي كنند و او را از آن روي كه مربوب خود را چه در دنيا و چه در بهشت، با اِطعام و اِنعام مي پروراند، عبادت مي كنند و اين عبادت بر اثر #شوق_نعمت و علاقه به بهشت است.
🎗️#گروه_اول كه عبادتي #خائفانه و #بردگانه دارند مي گويند: (إنّي أخاف إن عصيت ربّي عذاب يومٍ عظيم...)اگر اهل معصيت باشيم از عذاب روز بزرگِ قيامت مي هراسيم.
🔔بنابراين، در تعليم دينيْ #خوف و #رجا در كنار هم ذكر مي شود. ديگر اسماي حسناي خدا مانند (ربّ العالمين)، (الرّحمن) و (الرّحيم) براي انسان #شوق_انگيز است، ولي (مالك يوم الدين) #هراس_آور.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت
✏️این (مالک یوم الدین) نشانه آن است كه اگر كسي راه عصيان پيش گرفت و تن به آلودگي داد گرفتار كيفري است كه در قيامت ظهور مي كند و كيفر او به دست خدايي است كه خود را جهت تهديد و تخويف، به قائلان اُلُوهيّت(پرستیدنی) عيسي (عليه السلام) اين گونه معرّفي مي كند: (لقد كفر الّذين قالوا إنّ الله هو المسيح ابن مريم قل فمن يملك من الله شيئاً إن أراد أن يهلك المسيح ابن مريم وأمّه ومَن في الأرض جميعاً)؛ آنان كه مسيح پسر مريم را خدا پنداشتند كافر شدند. بگو اگر خداوند بخواهد عيسي و مادرش و همه اهل زمين را يك جا از بين ببرد چه كسي را ياراي ايستادگي در برابر اوست؟
🍄غرض آن كه، از خدايي كه مالكيت #مطلقش، در قيامت اين گونه ظهور مي كند و سراسر نظام كيهاني را برق آسا دگرگون مي كند بايد #ترسيد.
📌حاصل اين كه، اسم مبارك (مالك يوم الدين) افزون بر اين كه حد وسط برهان براي اثبات #حصر_حمد براي خداي سبحان و نيز رابطي براي آيات قبلي با بعدي است، در كنار (الرّحمن الرّحيم) ذكر شد، تا عبادت ها و گرايش هاي انسان يك جانبه #نباشد، بلكه همواره #بين خوف و رجا حركت كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطایف و اشارات مورد دوم
☘️۲ـ #مالكيت حقيقي و اعتباري
🍂#مِلْك كه مبدأ اشتياق مالك است، اقسامي دارد؛ در نتيجه مالكيت هم اَنحاي متعدد دارد:
1️⃣ #مالكيّت_اعتباري است؛ مانند مالكيّت انسان نسبت به لباس و #خانه خودش. اين مالكيّت در حوزه امور اعتباري و در حيطه قراردادهاي عقلايي است و با خريد و فروش و ساير معاملات، قابل تغيير است؛ چنان كه مالك خانه، پس از فروش، تنها مالك عوض آن است و ديگر مالك خانه نيست.
2️⃣ این قسمت برتر از قسم نخست است #مالكيّتِ_حقيقي_محدود است؛ مانند مالكيت انسان نسبت به اندام و #جوارح خويش. انسانْ با اراده مي تواند در جوارح خود، مانند چشم و گوش، تصرف كند. اين مالكيت حقيقي
است. اما چون خودِ انسان موجودِ محدودي است، مالكيّت وي نيز محدود خواهد بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه
🌳در فرهنگ قرآن مرگ، بسان #عصاره است در قدحي كه انسان آن را ميچشد و در خويشتن فرو ميبرد و هضم ميكند و هر كه در اين جهان زندگي ميكند، چون نهال باروري است كه بعد از بالندگي به ثمر مي نشيند؛ آنگاه ميوه هاي اين درخت بالنده را مي چينند و عصارهاش را در جامي ميريزند و هنگام مرگ به انسان مي خورانند.
🔍آنكه در دوران زندگي براي جامعه خويش درختي #ثمربخش با ميوه هايي گواراست، عصاره اش شهد و شيرين است و مرگ براي چنين كسي گواراست؛ ولي كسي كه نهال حنظل هندوانه ابوجهل است و حاصلي جز تلخي و ايذاء و ظلم به ديگران و بد رفتاري با خود، خانواده، محيط زيست، دولت اسلامي و... ندارد، محصولش تنها تلخي است و چنين عصاره اي گوارا نيست و مرگ براي چنين كساني سخت و تلخ است.
🦋هر كه خوب زندگي كند، نيك مي ميرد و آن كه با تلخي به سر برد، تلخكام.
اگر بار خار است خود كشته اي
وگر پرنيان است خود رشته اي
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطایف و اشارات قسمت سوم
☀️قسم سوم كه برتر از دو قسم گذشته است، #مالكيّتِ_حقيقي_مطلق است و آن مالكيتِ نامحدودِ #خداي سبحان نسبت به عالم است. همان گونه كه علت تامّه، مالك همه شئون هستي معلولِ خويش است، خداي سبحان نيز #قيّوم سراسر نظام هستي و مالك همه شئون آن است و همه موجودات، مِلك و معلول و متقوّم به او هستند.
🥀مالكيّتي كه در روابط اجتماعي انسان ها مطرح است و به انسان ها اسناد داده مي شود، مانند: (لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل...اموال بین خودتان را به باطل نخورید)، همان مالكيت اعتباري است و اعتبار آن براي نظم امور اجتماعي است؛ اما وقتي سخن از رابطه انسان با خداست، مالكيت حقيقي نامحدود مطرح است.
🎙 از اين رو قرآن كريم مي فرمايد: از اموالي كه خداي سبحان شما را در آن #خليفه(جانشین) خود ساخت انفاق كنيد: (وأنفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه)، (واتوهم من مال الله الذي آتاكم...از مال خدا که به شما داده شده بدهید). پس مال #حقيقتاً از آنِ خداست كه آن را در اختيار انسان گذاشته است و انسان در مورد اموال، خليفه خداست. استفاده اين مطلب از آيه اول اگر دشوار باشد، از آيه دوم آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:مالکیت حقیقی مطلق
🌻بنابراين، در #مسائل_اقتصادي كه بر پايه روابط اجتماعي تنظيم ميشود، هركس از راه مشروع مالي كسب كند، مالك آن است و ديگران بدون اذن او نمي توانند در آن تصرف كنند؛ اما در رابطه انسانها با خداي سبحان، مِلْك و مالك، همه #مِلك_خدا هستند.
🌳اميرالمؤمنين (عليه السلام) در تفسير «لا حول ولا قوة إلاّ بالله» مي فرمايد: خداوند مالك است و #او ما را مالك كرده است. پس مادامي كه مال او در اختيار #ماست تكليفي داريم و با بقاي آن تمليك، اين تكليف باقي است: «إِنا لا نملك مع الله شيئاً ولا نملك إلاّ ما مَلَّكَنا فمتي ملّكنا ما هو أملك به منّا كلّفنا ومتي أخذه منّا وضع تكليفه عنّا»
🍄ما با وجود خدا، مالك چيزى نيستيم. و مالك نمى شويم، مگر آنچه او ما را مالك آن گردانيده است. پس هرگاه به ما چيزى عطا كند كه او از ما سزاوارتر به آن باشد ما را #تكليفى بر عهده گذاشته است و هرگاه آن را از ما گرفت، #تكليف خود را از ما برداشت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i