بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت
✏️این (مالک یوم الدین) نشانه آن است كه اگر كسي راه عصيان پيش گرفت و تن به آلودگي داد گرفتار كيفري است كه در قيامت ظهور مي كند و كيفر او به دست خدايي است كه خود را جهت تهديد و تخويف، به قائلان اُلُوهيّت(پرستیدنی) عيسي (عليه السلام) اين گونه معرّفي مي كند: (لقد كفر الّذين قالوا إنّ الله هو المسيح ابن مريم قل فمن يملك من الله شيئاً إن أراد أن يهلك المسيح ابن مريم وأمّه ومَن في الأرض جميعاً)؛ آنان كه مسيح پسر مريم را خدا پنداشتند كافر شدند. بگو اگر خداوند بخواهد عيسي و مادرش و همه اهل زمين را يك جا از بين ببرد چه كسي را ياراي ايستادگي در برابر اوست؟
🍄غرض آن كه، از خدايي كه مالكيت #مطلقش، در قيامت اين گونه ظهور مي كند و سراسر نظام كيهاني را برق آسا دگرگون مي كند بايد #ترسيد.
📌حاصل اين كه، اسم مبارك (مالك يوم الدين) افزون بر اين كه حد وسط برهان براي اثبات #حصر_حمد براي خداي سبحان و نيز رابطي براي آيات قبلي با بعدي است، در كنار (الرّحمن الرّحيم) ذكر شد، تا عبادت ها و گرايش هاي انسان يك جانبه #نباشد، بلكه همواره #بين خوف و رجا حركت كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطایف و اشارات مورد دوم
☘️۲ـ #مالكيت حقيقي و اعتباري
🍂#مِلْك كه مبدأ اشتياق مالك است، اقسامي دارد؛ در نتيجه مالكيت هم اَنحاي متعدد دارد:
1️⃣ #مالكيّت_اعتباري است؛ مانند مالكيّت انسان نسبت به لباس و #خانه خودش. اين مالكيّت در حوزه امور اعتباري و در حيطه قراردادهاي عقلايي است و با خريد و فروش و ساير معاملات، قابل تغيير است؛ چنان كه مالك خانه، پس از فروش، تنها مالك عوض آن است و ديگر مالك خانه نيست.
2️⃣ این قسمت برتر از قسم نخست است #مالكيّتِ_حقيقي_محدود است؛ مانند مالكيت انسان نسبت به اندام و #جوارح خويش. انسانْ با اراده مي تواند در جوارح خود، مانند چشم و گوش، تصرف كند. اين مالكيت حقيقي
است. اما چون خودِ انسان موجودِ محدودي است، مالكيّت وي نيز محدود خواهد بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه
🌳در فرهنگ قرآن مرگ، بسان #عصاره است در قدحي كه انسان آن را ميچشد و در خويشتن فرو ميبرد و هضم ميكند و هر كه در اين جهان زندگي ميكند، چون نهال باروري است كه بعد از بالندگي به ثمر مي نشيند؛ آنگاه ميوه هاي اين درخت بالنده را مي چينند و عصارهاش را در جامي ميريزند و هنگام مرگ به انسان مي خورانند.
🔍آنكه در دوران زندگي براي جامعه خويش درختي #ثمربخش با ميوه هايي گواراست، عصاره اش شهد و شيرين است و مرگ براي چنين كسي گواراست؛ ولي كسي كه نهال حنظل هندوانه ابوجهل است و حاصلي جز تلخي و ايذاء و ظلم به ديگران و بد رفتاري با خود، خانواده، محيط زيست، دولت اسلامي و... ندارد، محصولش تنها تلخي است و چنين عصاره اي گوارا نيست و مرگ براي چنين كساني سخت و تلخ است.
🦋هر كه خوب زندگي كند، نيك مي ميرد و آن كه با تلخي به سر برد، تلخكام.
اگر بار خار است خود كشته اي
وگر پرنيان است خود رشته اي
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطایف و اشارات قسمت سوم
☀️قسم سوم كه برتر از دو قسم گذشته است، #مالكيّتِ_حقيقي_مطلق است و آن مالكيتِ نامحدودِ #خداي سبحان نسبت به عالم است. همان گونه كه علت تامّه، مالك همه شئون هستي معلولِ خويش است، خداي سبحان نيز #قيّوم سراسر نظام هستي و مالك همه شئون آن است و همه موجودات، مِلك و معلول و متقوّم به او هستند.
🥀مالكيّتي كه در روابط اجتماعي انسان ها مطرح است و به انسان ها اسناد داده مي شود، مانند: (لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل...اموال بین خودتان را به باطل نخورید)، همان مالكيت اعتباري است و اعتبار آن براي نظم امور اجتماعي است؛ اما وقتي سخن از رابطه انسان با خداست، مالكيت حقيقي نامحدود مطرح است.
🎙 از اين رو قرآن كريم مي فرمايد: از اموالي كه خداي سبحان شما را در آن #خليفه(جانشین) خود ساخت انفاق كنيد: (وأنفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه)، (واتوهم من مال الله الذي آتاكم...از مال خدا که به شما داده شده بدهید). پس مال #حقيقتاً از آنِ خداست كه آن را در اختيار انسان گذاشته است و انسان در مورد اموال، خليفه خداست. استفاده اين مطلب از آيه اول اگر دشوار باشد، از آيه دوم آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:مالکیت حقیقی مطلق
🌻بنابراين، در #مسائل_اقتصادي كه بر پايه روابط اجتماعي تنظيم ميشود، هركس از راه مشروع مالي كسب كند، مالك آن است و ديگران بدون اذن او نمي توانند در آن تصرف كنند؛ اما در رابطه انسانها با خداي سبحان، مِلْك و مالك، همه #مِلك_خدا هستند.
🌳اميرالمؤمنين (عليه السلام) در تفسير «لا حول ولا قوة إلاّ بالله» مي فرمايد: خداوند مالك است و #او ما را مالك كرده است. پس مادامي كه مال او در اختيار #ماست تكليفي داريم و با بقاي آن تمليك، اين تكليف باقي است: «إِنا لا نملك مع الله شيئاً ولا نملك إلاّ ما مَلَّكَنا فمتي ملّكنا ما هو أملك به منّا كلّفنا ومتي أخذه منّا وضع تكليفه عنّا»
🍄ما با وجود خدا، مالك چيزى نيستيم. و مالك نمى شويم، مگر آنچه او ما را مالك آن گردانيده است. پس هرگاه به ما چيزى عطا كند كه او از ما سزاوارتر به آن باشد ما را #تكليفى بر عهده گذاشته است و هرگاه آن را از ما گرفت، #تكليف خود را از ما برداشت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:لطائف و اشارات
۳ ـ #ظهور مالكيت مطلقه در قيامت
☘️قرآن كريم در آياتي چند مِلك(سلطه) و مُلك(پادشاهی) جهان آفرينش را به خداي سبحان نسبت مي دهد؛ مانند: (ألم تعلم أن الله له #مُلك السماوات والارض وما لكم من دون الله من ولي ولانَصير)، (وما أدراك ما يوم الدين*ثم ما أدراك ما يوم الدين*يوم لا #تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله).
🌴آيه نخست درباره #فرمانروايي خدا بر آسمان ها و زمين است و آيه دوم كه مِلك و مُلك يوم الدين را به طور #مطلق براي خدا ثابت مي كند، با تعبيرهايي مشعر بر عظمت قيامت، مي گويد: در آن روز #مالكيت براي احدي در هيچ موردي نيست؛ نه كسي مالك كارهاي خويش است و دستور وي در آن ها نافذ است و نه مالك كارهاي ديگران و يا مسلّط بر شئون آنان خواهد بود، بلكه مالكيّت همه كارها و اداره همه امور از آنِ #خداست.
💠بنابراين، چه در «يوم الدين» و چه در غير آن، مِلك و مُلك #مخصوص خداي سبحان است و #أحدي با او شريك و سهيم نيست و چنين نيست كه در مقام ثبوت(تصور)، مِلك يا مُلك تقسيم و تقسيط شده باشد، بلكه اين بحث تنها مربوط به مقام اثبات(خارج) است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i