eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
323 دنبال‌کننده
588 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت ✏️این (مالک یوم الدین) نشانه آن است كه اگر كسي راه عصيان پيش گرفت و تن به آلودگي داد گرفتار كيفري است كه در قيامت ظهور مي ‏كند و كيفر او به دست خدايي است كه خود را جهت تهديد و تخويف، به قائلان اُلُوهيّت(پرستیدنی) عيسي (عليه ‏السلام) اين گونه معرّفي مي ‏كند: (لقد كفر الّذين قالوا إنّ الله هو المسيح ابن مريم قل فمن يملك من الله شيئاً إن أراد أن يهلك المسيح ابن مريم وأمّه ومَن في الأرض جميعاً)؛ آنان كه مسيح پسر مريم را خدا پنداشتند كافر شدند. بگو اگر خداوند بخواهد عيسي و مادرش و همه اهل زمين را يك جا از بين ببرد چه كسي را ياراي ايستادگي در برابر اوست؟ 🍄غرض آن كه، از خدايي كه مالكيت ، در قيامت اين گونه ظهور مي‏ كند و سراسر نظام كيهاني را برق‏ آسا دگرگون مي‏ كند بايد . 📌حاصل اين كه، اسم مبارك (مالك يوم الدين) افزون بر اين كه حد وسط برهان براي اثبات براي خداي سبحان و نيز رابطي براي آيات قبلي با بعدي است، در كنار (الرّحمن الرّحيم) ذكر شد، تا عبادت ها و گرايش هاي انسان يك جانبه ، بلكه همواره خوف و رجا حركت كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطایف و اشارات مورد دوم ☘️۲ـ حقيقي و اعتباري 🍂 كه مبدأ اشتياق مالك است، اقسامي دارد؛ در نتيجه مالكيت هم اَنحاي متعدد دارد: 1️⃣ است؛ مانند مالكيّت انسان نسبت به لباس و خودش. اين مالكيّت در حوزه امور اعتباري و در حيطه قراردادهاي عقلايي است و با خريد و فروش و ساير معاملات، قابل تغيير است؛ چنان كه مالك خانه، پس از فروش، تنها مالك عوض آن است و ديگر مالك خانه نيست. 2️⃣ این قسمت برتر از قسم نخست است است؛ مانند مالكيت انسان نسبت به اندام و خويش. انسانْ با اراده مي‏ تواند در جوارح خود، مانند چشم و گوش، تصرف كند. اين مالكيت حقيقي است. اما چون خودِ انسان موجودِ محدودي است، مالكيّت وي نيز محدود خواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه 🌳در فرهنگ قرآن مرگ، بسان است در قدحي كه انسان آن را مي‏چشد و در خويشتن فرو مي‏برد و هضم مي‏كند و هر كه در اين جهان زندگي مي‏كند، چون نهال باروري است كه بعد از بالندگي به ثمر مي‏ نشيند؛ آن‏گاه ميوه ‏هاي اين درخت بالنده را مي‏ چينند و عصاره‏اش را در جامي مي‏ريزند و هنگام مرگ به انسان مي ‏خورانند. 🔍آن‏كه در دوران زندگي براي جامعه خويش درختي با ميوه‏ هايي گواراست، عصاره ‏اش شهد و شيرين است و مرگ براي چنين كسي گواراست؛ ولي كسي كه نهال حنظل هندوانه ابوجهل است و حاصلي جز تلخي و ايذاء و ظلم به ديگران و بد رفتاري با خود، خانواده، محيط زيست، دولت اسلامي و... ندارد، محصولش تنها تلخي است و چنين عصاره‏ اي گوارا نيست و مرگ براي چنين كساني سخت و تلخ است. 🦋هر كه خوب زندگي كند، نيك مي‏ ميرد و آن كه با تلخي به سر برد، تلخكام. اگر بار خار است خود كشته ‏اي وگر پرنيان است خود رشته‏ اي 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطایف و اشارات قسمت سوم ☀️قسم سوم كه برتر از دو قسم گذشته است، است و آن مالكيتِ نامحدودِ سبحان نسبت به عالم است. همان گونه كه علت تامّه، مالك همه شئون هستي معلولِ خويش است، خداي سبحان نيز سراسر نظام هستي و مالك همه شئون آن است و همه موجودات، مِلك و معلول و متقوّم به او هستند. 🥀مالكيّتي كه در روابط اجتماعي انسان ها مطرح است و به انسان ها اسناد داده مي‏ شود، مانند: (لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل...اموال بین خودتان را به باطل‌ نخورید)، همان مالكيت اعتباري است و اعتبار آن براي نظم امور اجتماعي است؛ اما وقتي سخن از رابطه انسان با خداست، مالكيت حقيقي نامحدود مطرح است. 🎙 از اين رو قرآن كريم مي‏ فرمايد: از اموالي كه خداي سبحان شما را در آن (جانشین) خود ساخت انفاق كنيد: (وأنفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه)، (واتوهم من مال الله الذي آتاكم...از مال خدا که به شما داده شده بدهید). پس مال از آنِ خداست كه آن را در اختيار انسان گذاشته است و انسان در مورد اموال، خليفه خداست. استفاده اين مطلب از آيه اول اگر دشوار باشد، از آيه دوم آسان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:مالکیت حقیقی مطلق 🌻بنابراين، در كه بر پايه روابط اجتماعي تنظيم مي‏شود، هركس از راه مشروع مالي كسب كند، مالك آن است و ديگران بدون اذن او نمي ‏توانند در آن تصرف كنند؛ اما در رابطه انسانها با خداي سبحان، مِلْك و مالك، همه هستند. 🌳اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) در تفسير «لا حول ولا قوة إلاّ بالله» مي ‏فرمايد: خداوند مالك است و ما را مالك كرده است. پس مادامي كه مال او در اختيار تكليفي داريم و با بقاي آن تمليك، اين تكليف باقي است: «إِنا لا نملك مع الله شيئاً ولا نملك إلاّ ما مَلَّكَنا فمتي ملّكنا ما هو أملك به منّا كلّفنا ومتي أخذه منّا وضع تكليفه عنّا» 🍄ما با وجود خدا، مالك چيزى نيستيم. و مالك نمى شويم، مگر آنچه او ما را مالك آن گردانيده است. پس هرگاه به ما چيزى عطا كند كه او از ما سزاوارتر به آن باشد ما را بر عهده گذاشته است و هرگاه آن را از ما گرفت، خود را از ما برداشت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطائف و اشارات ۳ ـ مالكيت مطلقه در قيامت ☘️قرآن كريم در آياتي چند مِلك(سلطه) و مُلك(پادشاهی) جهان آفرينش را به خداي سبحان نسبت مي‏ دهد؛ مانند: (ألم تعلم أن الله له السماوات والارض وما لكم من دون الله من ولي ولانَصير)، (وما أدراك ما يوم الدين*ثم ما أدراك ما يوم الدين*يوم لا نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله). 🌴آيه نخست درباره خدا بر آسمان ها و زمين است و آيه دوم كه مِلك و مُلك يوم الدين را به طور براي خدا ثابت مي ‏كند، با تعبيرهايي مشعر بر عظمت قيامت، مي‏ گويد: در آن روز براي احدي در هيچ موردي نيست؛ نه كسي مالك كارهاي خويش است و دستور وي در آن ها نافذ است و نه مالك كارهاي ديگران و يا مسلّط بر شئون آنان خواهد بود، بلكه مالكيّت همه كارها و اداره همه امور از آنِ . 💠بنابراين، چه در «يوم الدين» و چه در غير آن، مِلك و مُلك خداي سبحان است و با او شريك و سهيم نيست و چنين نيست كه در مقام ثبوت(تصور)، مِلك يا مُلك تقسيم و تقسيط شده باشد، بلكه اين بحث تنها مربوط به مقام اثبات(خارج) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i