بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🏮البته گرچه #معبود_بالذاتِ(اصلی) اكثر انسان ها خداوند است،و از اين رو عبادت آن ها درست است؛ اما نمي دانند كه از او جز #او_را خواستن، بي همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدكبالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك...از تو غیر تو را اراده نمی کنیم و تو را بخاطر عوض و بدل عبادت نمی کنیم همانگونه که جاهلان به تو، تو را عبادت می کنند...»
💈د: عبادت #سه_ركن دارد: «معبود»، «عابد» و «عمل عبادي»، و ركن اصيل از اين اركان سه گانه «معبود» است.
💡عابد اگر، هم #خود را ديد و هم #عبادت و هم #معبود را، گرفتار «تثليث» است و از توحيد ناب كه مقام #فناي_محض است بهره اي نبرده.
💬و اگر #عبادت و #معبود را ديد و خود را نديد، گرفتار «ثنويّت» و دوگرايي است و به مرحله #فنا نايل #نيامده است و در هر صورت موحّد ناب و فاني نيست.
⏳ولي اگر خود و عبادت خود را نديد و تنها #معبود را مشاهده كرد، #فاني و #موحّد_ناب است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💥با تقديم «إيّاك» نمازگزار تنها #معبود را مي بيند و ديگر سخن از عابد و عبادت نيست؛ زيرا همه همت او متوجه #لقاي_معبود شده است و ديدن عابد و عبادت نيز تحت الشعاع مشاهده معبود است.
✨ه: هر #گفت و گويي سه ركن دارد: متكلّم، مخاطب و خطاب. از اين اركان سه گانه، #گاهي متكلم اصيل است و دو ركن ديگر فرعي و گاهي مخاطب اصل است و گاهي مانند خطاب هاي عادي بين دو انسانِ هم سطح، متكلم، خطاب و مخاطب همه در عرض هم و در يك سطحند.
☀️در خطاب هاي اعتباري براي رعايت ادب، ابتدا مخاطب را ذكر مي كنند.
💫اين كه ما در محاورات عرفي براي حفظ حرمت مخاطب ابتدا نام او را مي بريم، امري قراردادي و اعتباري است، ولي در خصوص خطاب به خداي سبحان، حرمت و اصالتِ مخاطب ريشه اي تكويني دارد و مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع. اين خطاب اعتباري، محصول خطابي تكويني است كه در آن، متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💬توضيح اين كه، در خطاب هاي اعتباري، اوّل متكلم است و سپس خطاب و در مرحله سوم، ديگري با خطابِ متكلم به عنوان مخاطب «متّصف» مي شود، ولي در خطاب هاي تكويني در آغاز متكلّم و خطاب اوست و آنگاه مخاطب بر اثر خطاب «پيدا مي شود»؛ زيرا خطاب تكويني، خود مخاطب آفرين است: (إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)؛ امر خدا چنين است كه اگر اراده ايجاد #چيزي كند به آن مي گويد: باش! (كُنْ) و آن چيز، موجود مي شود (يكون).
💈در خطاب تكويني، خطابِ متكلم و «كُنِ» ايجادي او مخاطب آفرين است، نه اين كه خداي سبحان به مخاطبِ موجود بگويد: «كن»: «إنّما كلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله».
🐚پس چون خطاب هاي اعتباري ما در نماز و مانند آن مسبوق به خطاب حقيقي است ريشه اي تكويني دارد؛ يعني ابتدا ما با خطاب تكويني خداوند آفريده شده ايم و آنگاه آفريننده خود را مخاطب قرار مي دهيم. پس #او اصل است و #هستيِ_ما فرع و از اين رو بايد در سخن گفتن با خداي سبحان ادب را رعايت كرده، ابتدا نام او را ببريم، نه اين كه از خود شروع كرده، بگوييم: «من با تو سخن مي گويم».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:معيار زندگي جاهلانه
🍄توضيح آنكه «لا صلاة» در روايت دوم بدان معني است كه نمازگزار اگر عمداً سوره حمد را در نمازش نخواند، اساساً نماز به جا #نياورده است، همانگونه كه نماز بي وضو اصلا نماز نيست: لا صلاة إلاّ بطهور؛ امّا «لاصلاة» در روايت تأكيد بر حضور در جماعت براي همسايه مسجد معني #نفي_كمال دارد؛ يعني نماز همسايه مسجد كه نمازش را در آنجا اقامه نميكند، نماز كاملي نيست و عمل او به مرتبه كمال لايق خود بار نمي يابد.
📬 #مرگ_جاهلي در حديث شريف #وصيت به استناد قرائن عقلي و نقلي، ناظر به نفي كمال است؛ بدين معني كه هر كه بي وصيت بميرد، از حيات عقلاني كامل بي بهره است، اگرچه اندكي از اين حيات عقلاني را واجد باشد.
📜اما نفي حيات عقلاني در روايت شناخت امام هر عصر ناظر به نفي #حقيقت است نه نفي كمال؛ يعني چنين شخصي از اساس حياتي جاهلانه داشته و هرگز از زندگاني معقولي بهره اي نبرده است و بر همين اساس نيز مرگش جز مرگ جاهلانه نخواهد بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔺پس چون در تكوين، «كُنْ» يعني دستور ايجاد، بر «يكون» مقدم است در خطاب اعتباري نيز ادب اقتضا مي كند كه مخاطب خود را، يعني همان متكلم و آمري كه با كُنِ وجودي ما را آفريد، مقدم ياد كنيم و چنين سخن گفتني محصول هماهنگي امور اعتباري با تكويني است.
💬و: همه نعمت ها #بي_استثنا از جانب خداي سبحان است: (وما بكم من نعمة فمن الله)و هر كار خيري كه #عبد انجام مي دهد و در پي آن، پاداشي دريافت مي كند، #پوشيده به #دو نعمت پيشين و پسين است؛ زيرا #توفيق_تشخيص وظيفه و انجام آن نعمتي بوده از جانب خداي سبحان، #پاداشي نيز كه در پي عمل به وظيفه نصيبش مي شود، نعمت ديگري است كه آن هم از #ناحيه_خداست.
💠 پس انسان در هر كار نيك و از جمله عبادت، در ميان دو نعمت قرار دارد و هر دو نعمت از #خداست و براي عبد سهمي نمي ماند و براساس اين تحليل، انسان هيچ #استحقاقي در برابر نعمت اطاعت و انقياد الهي ندارد.
✅در قرآن كريم اين اصل كلي بر موارد خاصي تطبيق شده است؛ مثلاً توبه عبد را، محفوف و محاط به دو نعمت مي داند: يكي نعمت #توفيق_توبه (نظری) و ديگري نعمت #پذيرش(عملی) آن و از هر دو نعمت نيز تعبير به توبه شده است. پس هر توبه اي از عبدْ محفوف به #دو_توبه خداست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💎قرآن كريم درباره توبه اول مي فرمايد: (فتلقّي آدم من ربّه كلمات فتاب عليه)؛ حضرت آدم (عليه السلام) از پروردگار خود كلماتي را تلقي[دریافت] كرد؛ پس #خدا بر او توبه كرد؛ يعني خدا با لطفش بر او رجوع(توجه) كرد. لطف الهي، عبد را به راه مي آورد و بر اثر آن #توفيق_توبه مي يابد.
📿همچنين مي فرمايد: (لقد تاب الله علي النّبي والمهاجرين والأنصار)؛ #خداوند در هنگامه عسرت و تنگناي سختي، بر پيامبر و مهاجران و انصار #توبه(توجه) كرد. اين توبه در استعمالات قرآني با «علي» (استعلائيه) همراه است و به اين معناست كه لطف مولا از #بالا بر عبد افاضه مي شود.
🍀درباره توبه دومِ خداوند نيز مي فرمايد: (أنّ الله هو يقبل التوبة عن عباده...قطعا خداوند، اوست که توبه را از بندگانش قبول می کند). از مجموع #سه_توبه، يعني يك توبه عبد و دو توبه خدا نيز در اين آيه كريمه ياد شده است: (وعلي الثلاثة الّذين خُلِّفوا... ثم تاب عليهم ليتوبوا إنّ الله هو التواب الرّحيم).
💎حاصل اين كه، #انسان همواره #محفوف(پوشیده) و محاط(احاطه شده) به #نعمت_هاي خداوندي است و اگر نمي تواند #به_هم_پيوستگي نعمت ها را دريابد از آن روست كه او #خود را مي بيند وگرنه چيزي بين واحد گسترده نعمت الهي فاصله نيست جز «خود» انسان.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii