eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🏮البته گرچه (اصلی) اكثر انسان ها خداوند است،و از اين رو عبادت آن ها درست است؛ اما نمي ‏دانند كه از او جز خواستن، بي ‏همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدك‏بالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك...از تو غیر تو را اراده نمی کنیم و تو را بخاطر عوض و بدل عبادت نمی کنیم همانگونه که جاهلان به تو، تو را عبادت می کنند...» 💈د: عبادت دارد: «معبود»، «عابد» و «عمل عبادي»، و ركن اصيل از اين اركان سه‏ گانه «معبود» است. 💡عابد اگر، هم را ديد و هم و هم را، گرفتار «تثليث» است و از توحيد ناب كه مقام است بهره‏ اي نبرده. 💬و اگر و را ديد و خود را نديد، گرفتار «ثنويّت» و دوگرايي است و به مرحله نايل است و در هر صورت موحّد ناب و فاني نيست. ⏳ولي اگر خود و عبادت خود را نديد و تنها را مشاهده كرد، و است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💥با تقديم «إيّاك» نمازگزار تنها را مي ‏بيند و ديگر سخن از عابد و عبادت نيست؛ زيرا همه همت او متوجه شده است و ديدن عابد و عبادت نيز تحت الشعاع مشاهده معبود است. ✨ه: هر و گويي سه ركن دارد: متكلّم، مخاطب و خطاب. از اين اركان سه گانه، متكلم اصيل است و دو ركن ديگر فرعي و گاهي مخاطب اصل است و گاهي مانند خطاب هاي عادي بين دو انسانِ هم سطح، متكلم، خطاب و مخاطب همه در عرض هم و در يك سطحند. ☀️در خطاب هاي اعتباري براي رعايت ادب، ابتدا مخاطب را ذكر مي ‏كنند. 💫اين كه ما در محاورات عرفي براي حفظ حرمت مخاطب ابتدا نام او را مي ‏بريم، امري قراردادي و اعتباري است، ولي در خصوص خطاب به خداي سبحان، حرمت و اصالتِ مخاطب ريشه ‏اي تكويني دارد و مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع. اين خطاب اعتباري، محصول خطابي تكويني است كه در آن، متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💬توضيح اين كه، در خطاب هاي اعتباري، اوّل متكلم است و سپس خطاب و در مرحله سوم، ديگري با خطابِ متكلم به عنوان مخاطب «متّصف» مي ‏شود، ولي در خطاب هاي تكويني در آغاز متكلّم و خطاب اوست و آنگاه مخاطب بر اثر خطاب «پيدا مي ‏شود»؛ زيرا خطاب تكويني، خود مخاطب ‏آفرين است: (إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)؛ امر خدا چنين است كه اگر اراده ايجاد كند به آن مي ‏گويد: باش! (كُنْ) و آن چيز، موجود مي‏ شود (يكون). 💈در خطاب تكويني، خطابِ متكلم و «كُنِ» ايجادي او مخاطب ‏آفرين است، نه اين كه خداي سبحان به مخاطبِ موجود بگويد: «كن»: «إنّما كلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله». 🐚پس چون خطاب هاي اعتباري ما در نماز و مانند آن مسبوق به خطاب حقيقي است ريشه ‏اي تكويني دارد؛ يعني ابتدا ما با خطاب تكويني خداوند آفريده شده ‏ايم و آنگاه آفريننده خود را مخاطب قرار مي‏ دهيم. پس اصل است و فرع و از اين رو بايد در سخن گفتن با خداي سبحان ادب را رعايت كرده، ابتدا نام او را ببريم، نه اين كه از خود شروع كرده، بگوييم: «من با تو سخن مي‏ گويم». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:معيار زندگي جاهلانه 🍄توضيح آنكه «لا صلاة» در روايت دوم بدان معني است كه نمازگزار اگر عمداً سوره حمد را در نمازش نخواند، اساساً نماز به جا است، همان‏گونه كه نماز بي‏ وضو اصلا نماز نيست: لا صلاة إلاّ بطهور؛ امّا «لاصلاة» در روايت تأكيد بر حضور در جماعت براي همسايه مسجد معني دارد؛ يعني نماز همسايه مسجد كه نمازش را در آنجا اقامه نمي‏كند، نماز كاملي نيست و عمل او به مرتبه كمال لايق خود بار نمي ‏يابد. 📬 در حديث شريف به استناد قرائن عقلي و نقلي، ناظر به نفي كمال است؛ بدين معني كه هر كه بي‏ وصيت بميرد، از حيات عقلاني كامل بي‏ بهره است، اگرچه اندكي از اين حيات عقلاني را واجد باشد. 📜اما نفي حيات عقلاني در روايت شناخت امام هر عصر ناظر به نفي است نه نفي كمال؛ يعني چنين شخصي از اساس حياتي جاهلانه داشته و هرگز از زندگاني معقولي بهره ‏اي نبرده است و بر همين اساس نيز مرگش جز مرگ جاهلانه نخواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🔺پس چون در تكوين، «كُنْ» يعني دستور ايجاد، بر «يكون» مقدم است در خطاب اعتباري نيز ادب اقتضا مي‏ كند كه مخاطب خود را، يعني همان متكلم و آمري كه با كُنِ وجودي ما را آفريد، مقدم ياد كنيم و چنين سخن گفتني محصول هماهنگي امور اعتباري با تكويني است. 💬و: همه نعمت ها ‏_استثنا از جانب خداي سبحان است: (وما بكم من نعمة فمن الله)و هر كار خيري كه انجام مي ‏دهد و در پي آن، پاداشي دريافت مي‏ كند، به نعمت پيشين و پسين است؛ زيرا وظيفه و انجام آن نعمتي بوده از جانب خداي سبحان، نيز كه در پي عمل به وظيفه نصيبش مي‏ شود، نعمت ديگري است كه آن هم از . 💠 پس انسان در هر كار نيك و از جمله عبادت، در ميان دو نعمت قرار دارد و هر دو نعمت از و براي عبد سهمي نمي ‏ماند و براساس اين تحليل، انسان هيچ در برابر نعمت اطاعت و انقياد الهي ندارد. ✅در قرآن كريم اين اصل كلي بر موارد خاصي تطبيق شده است؛ مثلاً توبه عبد را، محفوف و محاط به دو نعمت مي‏ داند: يكي نعمت (نظری) و ديگري نعمت (عملی) آن و از هر دو نعمت نيز تعبير به توبه شده است. پس هر توبه ‏اي از عبدْ محفوف به خداست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💎قرآن كريم درباره توبه اول مي‏ فرمايد: (فتلقّي آدم من ربّه كلمات فتاب عليه)؛ حضرت آدم (عليه‏ السلام) از پروردگار خود كلماتي را تلقي[دریافت] كرد؛ پس بر او توبه كرد؛ يعني خدا با لطفش بر او رجوع(توجه) كرد. لطف الهي، عبد را به راه مي ‏آورد و بر اثر آن مي ‏يابد. 📿همچنين مي‏ فرمايد: (لقد تاب الله علي النّبي والمهاجرين والأنصار)؛ در هنگامه عسرت و تنگناي سختي، بر پيامبر و مهاجران و انصار (توجه) كرد. اين توبه در استعمالات قرآني با «علي» (استعلائيه) همراه است و به اين معناست كه لطف مولا از بر عبد افاضه مي‏ شود. 🍀درباره توبه دومِ خداوند نيز مي ‏فرمايد: (أنّ الله هو يقبل التوبة عن عباده...قطعا خداوند، اوست که توبه را از بندگانش قبول می کند). از مجموع ، يعني يك توبه عبد و دو توبه خدا نيز در اين آيه كريمه ياد شده است: (وعلي الثلاثة الّذين خُلِّفوا... ثم تاب عليهم ليتوبوا إنّ الله هو التواب الرّحيم). 💎حاصل اين كه، همواره (پوشیده) و محاط(احاطه شده) به خداوندي است و اگر نمي‏ تواند نعمت ها را دريابد از آن روست كه او را مي‏ بيند وگرنه چيزي بين واحد گسترده نعمت الهي فاصله نيست جز «خود» انسان. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii