بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🛎️همان گونه كه بين خالق و مخلوق هيچ حجابي جز #خود_خلق نيست: «ليس بينه وبين خلقه حجاب غيرُ خلقه احتجب بغير حجاب محجوب واستتر بغير ستر مستور...بین او و بین خلقش حجابی نیست غیر از خود فرد...». اگر انسان خود را نبيند به هر سوي كه بنگرد جز وجه خدا چيزي نمي بيند: (فأينما تولّوا فثمّ وجه الله).
✨پس چون #توفيق عبادت از خداي سبحان است، ادب عبادي ايجاب مي كند كه ما #نام_خود را بر نام معبود مقدم نكنيم.
💥اوست كه با #يك_فيض انسان را #تشنه مي كند و با #فيضي_ديگر، انسان تشنه را به #چشمه_كوثر مي رساند و جز تشنگي، چيزي به انسان اسناد ندارد و از اين رو در ادعيه آمده است: «مِنّتكُ ابتداء...»، «كلّ نِعَمِك ابتداء»؛ نعمت هاي تو ابتدايي است(دست کسی در ساخت و پرداختش دخالتی ندارد) و از #ما كاري ساخته نيست تا استحقاق #پاداش داشته باشيم.
🔅از آنچه به عنوانِ سرّ تقديم «إيّاك» بر «نَعْبُد» گذشت مي توان راز تقديم «ايّاك» بر «نستعين» را نيز استنباط كرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🌲۲ـ عبادت راه تقرّب به خدا
🎋#عبادت تنها راه تقرّب به خداي سبحان است و از اين رو در قرآن كريم و روايات و ادعيه اهلبيت (عليهم السلام) در مقام بيان سِمَت ها و مقامات گوناگونِ پيامبران و اوليا #ابتدا سخن از عبادت آنان است.
🌿در تشهد نماز نيز پيش از شهادت به رسالت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، عبادت و #بندگي آن حضرت ذكر مي شود: «وأشهد أنّ محمّداً #عبده ورسوله»؛ زيرا عبادت، نسبتِ عبد با مولا، و رسالت چهره ارتباطي عبد با ساير بندگان خداست.
🌻 و چون ارتباط انسان با خدا برتر و مقدم بر ارتباط او با انسان هاست، بندگي رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بر رسالتش فضيلت دارد؛ چنانكه كمالات ساير پيامبران نيز ثمره #عبادت آنهاست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💎چنين نيست كه #خداوند براي رسيدن به #هدفي مانند معبود شدن، بشر را خلق كرده باشد تا با عصيانِ عاصيان، او به هدف نرسيده باشد؛ چون خداي سبحان غني محض است و محال است بي نياز محض، كاري را براي رسيدن به هدفي انجام دهد.
⭕ از اين رو در قرآن كريم تصريح شده است كه اگر همه انسان ها و ديگر عابدان زمين به خدا كفر ورزند، بر دامن كبريائيش گردي نخواهد نشست: (إن تكفروا أنتم ومن في الأرض جميعاً فإنّ الله لَغنيّ حميد).
▪️توضيح اين كه، فعل هر فاعلي براي نيل به #كمالي است. خود آن كمال نيز اگر نامحدود نبود در پي كمالي برتر است و همچنين اين سلسله ادامه مي يابد تا به هدفي منتهي گردد كه خود، #كمال_نامحدود است. حال اگر كاملِ صِرْف، كاري انجام دهد، فرض درستي ندارد كه براي رسيدن به هدف و مقصدي باشد و كمالي را دنبال كند؛ زيرا خود، كمال صِرْف و يگانه مقصد و هدف نهايي همه #ره_پويان كمال است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
📢3 ـ عبادت، هدف آفرينش و راه يقين
〽️قرآن كريم در تبيين رابطه عبد و عبادت، عبادت را هدف آفرينش او مي داند: (وما خلقت الجن والإنس إلاّ ليعبدونِ...و ما جن و انس را خلق نکردیم مگر اینکه ما را #بندگی کنند).
🔶انسان همانند هسته اي است كه هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است و هدف هاي ديگري نيز در پيش دارد.
🔵گرچه براساس برخي آيات قرآن كريم عبادت #هدف_آفرينش انسان است، اما اين هدفي است متوسط، نه نهايي؛ زيرا هدف برتر كه عبادت نسبت به آن وسيله محسوب مي شود نيل به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين...پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی) و در هر صورت عبادتْ هدف #مخلوق است، نه خالق.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiنamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
♈ چنانكه به اجمال گذشت، #عبادت هدف نهايي آفرينش انسان #نيست؛ همان گونه كه درخت شدن براي هسته، هدف نهايي نيست، بلكه هدفي متوسط است و هدف نهايي آن به بار نشستن و ثمر دادن است، عبادت نيز براي انسان هدف #متوسط است، نه نهايي و هدف از عبادت نيز دستيابي به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين). عبادت راه رسيدن به #يقين است و انسان تا به يقين نرسد، در معرض #زوال و دگرگوني است، اما وقتي به يقين رسيد، مي آرمد.
🔵[پاورقی]برخي مفسران با استشهاد به آيه (حتي أتانا اليقين) (سوره مدثر، آيهي47) يقين را در آيه (واعبد ربّك حّتي يأتيك اليقين) به معناي «مرگ» دانسته اند و آيه را چنين معنا كرده اند: «تا فرا رسيدن مرگ، عبادت كن». در حالي كه يقين به معناي مرگ نيست؛ گرچه مرگ از امور يقيني و حتمي است و پس از آن نيز براي انسان يقين حاصل مي شود و از اين رو ممكن است يقين بر مرگ تطبيق شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii