eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
580 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🛎️همان گونه كه بين خالق و مخلوق هيچ حجابي جز نيست: «ليس بينه وبين خلقه حجاب غيرُ خلقه احتجب بغير حجاب محجوب واستتر بغير ستر مستور...بین او و بین خلقش حجابی نیست غیر از خود فرد...». اگر انسان خود را نبيند به هر سوي كه بنگرد جز وجه خدا چيزي نمي ‏بيند: (فأينما تولّوا فثمّ وجه الله). ✨پس چون عبادت از خداي سبحان است، ادب عبادي ايجاب مي‏ كند كه ما را بر نام معبود مقدم نكنيم. 💥اوست كه با انسان را مي ‏كند و با ، انسان تشنه را به مي ‏رساند و جز تشنگي، چيزي به انسان اسناد ندارد و از اين رو در ادعيه آمده است: «مِنّتكُ ابتداء...»، «كلّ نِعَمِك ابتداء»؛ نعمت هاي تو ابتدايي است(دست کسی در ساخت و پرداختش دخالتی ندارد) و از كاري ساخته نيست تا استحقاق داشته باشيم. 🔅از آنچه به عنوانِ سرّ تقديم «إيّاك» بر «نَعْبُد» گذشت مي‏ توان راز تقديم «ايّاك» بر «نستعين» را نيز استنباط كرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🌲۲ـ عبادت راه تقرّب به خدا 🎋 تنها راه تقرّب به خداي سبحان است و از اين رو در قرآن كريم و روايات و ادعيه اهل‏بيت (عليهم ‏السلام) در مقام بيان سِمَت ها و مقامات گوناگونِ پيامبران و اوليا سخن از عبادت آنان است. 🌿در تشهد نماز نيز پيش از شهادت به رسالت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، عبادت و آن حضرت ذكر مي‏ شود: «وأشهد أنّ محمّداً ورسوله»؛ زيرا عبادت، نسبتِ عبد با مولا، و رسالت چهره ارتباطي عبد با ساير بندگان خداست. 🌻 و چون ارتباط انسان با خدا برتر و مقدم بر ارتباط او با انسان هاست، بندگي رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بر رسالتش فضيلت دارد؛ چنانكه كمالات ساير پيامبران نيز ثمره آنهاست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💎چنين نيست كه براي رسيدن به مانند معبود شدن، بشر را خلق كرده باشد تا با عصيانِ عاصيان، او به هدف نرسيده باشد؛ چون خداي سبحان غني محض است و محال است بي‏ نياز محض، كاري را براي رسيدن به هدفي انجام دهد. ⭕ از اين رو در قرآن كريم تصريح شده است كه اگر همه انسان ها و ديگر عابدان زمين به خدا كفر ورزند، بر دامن كبريائيش گردي نخواهد نشست: (إن تكفروا أنتم ومن في الأرض جميعاً فإنّ الله لَغنيّ حميد). ▪️توضيح اين كه، فعل هر فاعلي براي نيل به است. خود آن كمال نيز اگر نامحدود نبود در پي كمالي برتر است و همچنين اين سلسله ادامه مي‏ يابد تا به هدفي منتهي گردد كه خود، است. حال اگر كاملِ صِرْف، كاري انجام دهد، فرض درستي ندارد كه براي رسيدن به هدف و مقصدي باشد و كمالي را دنبال كند؛ زيرا خود، كمال صِرْف و يگانه مقصد و هدف نهايي همه كمال است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 📢3 ـ عبادت، هدف آفرينش و راه يقين 〽️قرآن كريم در تبيين رابطه عبد و عبادت، عبادت را هدف آفرينش او مي ‏داند: (وما خلقت الجن والإنس إلاّ ليعبدونِ...و ما جن و انس را خلق نکردیم مگر اینکه ما را کنند). 🔶انسان همانند هسته ‏اي است كه هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است و هدف هاي ديگري نيز در پيش دارد. 🔵گرچه براساس برخي آيات قرآن كريم عبادت انسان است، اما اين هدفي است متوسط، نه نهايي؛ زيرا هدف برتر كه عبادت نسبت به آن وسيله محسوب مي ‏شود نيل به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين...پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی) و در هر صورت عبادتْ هدف است، نه خالق. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiنamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات ♈ چنانكه به اجمال گذشت، هدف نهايي آفرينش انسان ؛ همان گونه كه درخت شدن براي هسته، هدف نهايي نيست، بلكه هدفي متوسط است و هدف نهايي آن به بار نشستن و ثمر دادن است، عبادت نيز براي انسان هدف است، نه نهايي و هدف از عبادت نيز دستيابي به يقين است: (واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين). عبادت راه رسيدن به است و انسان تا به يقين نرسد، در معرض و دگرگوني است، اما وقتي به يقين رسيد، مي ‏آرمد. 🔵[پاورقی]برخي مفسران با استشهاد به آيه (حتي أتانا اليقين) (سوره مدثر، آيه‏ي47) يقين را در آيه (واعبد ربّك حّتي يأتيك اليقين) به معناي «مرگ» دانسته ‏اند و آيه را چنين معنا كرده‏ اند: «تا فرا رسيدن مرگ، عبادت كن». در حالي كه يقين به معناي مرگ نيست؛ گرچه مرگ از امور يقيني و حتمي است و پس از آن نيز براي انسان يقين حاصل مي ‏شود و از اين رو ممكن است يقين بر مرگ تطبيق شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii