eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
298 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🦋صراط مستقيم در دنيا به صورت و اولياي آن، يعني پيامبران و امامان معصوم (عليهم‏ السلام) ظهور مي‏ كند و در آخرت به صورت پلي بر روي جهنّم است و غصب مال يتيم نيز در دنيا با عنوان «حرام» بيان مي ‏شود و در آخرت به صورت «شعله» عيان مي ‏گردد. 🌱 پس و ‏خواران هم اكنون در آتشند و سخني كه خداي سبحان با كافران و تبهكاران دارد نظير سخني است كه سرپرستِ كودك با كودك نافرمان دارد كه: اگر به آتش دست بزني هم اكنون مي‏ سوزي؛ نه مانند سخن پزشك با بيمار ناپرهيز كه: اگر به اين توصيه‏ ها عمل نكردي، پس از مدّتي با خطر روبرو خواهي شد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ☘️اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) در نام ه‏اي براي سلمان، شدن به دنيا را به مسموم ‏شدن با زهر كشنده تشبيه مي‏كند: «أما بعد فإنما مثل الدنيا مثل الحيّة ليّن مسّها، قاتل سمّها»؛ دست زدن به دنيا همانند لمس مار سمّي است. 🦋منتها مسموم‏ شدگان به وسيله دنيا، بر اثر تخدير(بی حسی) احساس درد نمي‏ كنند، ليكن وقتي پرده برداشته شد مي‏ بينند كه از مسموم شده بودند و از مسموميّت خود غافل بودند: (لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 💫 و روشن است كه غفلتْ(انسان) فرع بر وجود مغفولٌ عنه(سمّی بودن دنیا) است. بنابراين، راه يابي به بهشت مستلزم زير پا گذاشتن و گذر از جهنّم است. 🎲تذكّر: نحوه عبور از صراط در قيامت، نحوه پيمودن صراط مستقيم در دنياست؛ آنان كه در دنيا صراط مستقيم را به آساني و با رغبت پيمودند، آن جا نيز همانند برقي جهنده از آن مي‏ گذرند. 💥 اما اگر در دنيا، پايبند ديانت و زماني هم به دنبال راه هاي انحرافي بودند صراط آخرت را اُفتان و خيزان طي مي‏ كنند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:ویژگی های صراط و دشواری پیمودن آن 🍃۵ ـ هاي صراط و دشواري پيمودن آن 🌙عن النّبي (صلي الله عليه و آله و سلم) قال: «الصراط أدقّ من الشَعر وأحدُّ من السيف وأظلم من اللّيل...صراط نازکتر از مو و برنده تر از شمشیر و تاریک تر از شب است». 🎄عن أميرالمؤمنين (عليه‏ السلام): «واعلموا أن مجازكم علي الصراط (السراط) ومزالقِ دَحضه وأهاويل زَلَلِه وتارات أهواله. فاتقوا الله عباد الله تقيّة ذى لُبّ شغل التفكر قلبه وأنصب الخوف بدنه وأسهر التهجد غِرار نومه...) . ❄️[ترجمه]بدانید عبور شما از صراط و گذرگاهِ خطرناک، است!معبری که قدم ها در آن می لغزد و خطرات هولناکی، امان انسان را می گیرد،پس تقوا پیشه کنید همچون تقوای خردمندی که ، قلب او را به خود مشغول ساخته و خوف الهی جسمش را خسته کرده،شب زنده داری، خواب را از چشمش ربوده... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:مفهوم واقعي معرفت امام 🌎 به فرمايش اميرمؤمنان علي(عليه‌السلام) انساني برين و والا و عاقل بودن در گرو و نبوي و علوي و وَلَوي است؛ يعني خدا، پيامبر و جانشينانش را شناختن و بر اين اساس ولايتمدارانه در مدار قرآن و عترت راه رفتن. 🔘ايشان در تبيين راه اين شناخت فرمود: اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و اُولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان؛ خداي را با الوهيتش بشناسيد و رسول را با رسالتش و اولوا الامر را با معروف و عدل و احسان. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:ویژگی های صراط و دشواری پیمودن آن 💠اشاره: انسان موجودي است كه او در پرتو تشخيص حق و عمل به آن است. تشخيص حق از باطل در بين آراي متضارب و مكاتب متقابل و انتخاب اَحسن آن ها بسيار دشوار است؛ چنانكه تطبيق ، بعد از تحقيق عِلمي، كاري است بسيار . ☀️تشخيص صحيح علميِ همانند ديدن موي باريك در تاريكي شب سخت است و در بستر صراط نيز همانند حركت بر لبه تيز شمشير دشوار است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:ویژگی های صراط و دشواری پیمودن آن 🍀محقّقاني كه موشكافي مي ‏كرده ‏اند و از آنان در تَراجِمْ با تعبير «شَقَّقوا الشَعْر» ياد مي‏ شود، با توان فرسا در تشخيص علميِ حق كامياب مي‏ شدند و كه در جهاد اكبر، بنيان مرصوص بوده ‏اند و از آنان با تعبير «رُهْبان باللّيل وأُسْدٌ بالنهار» تعبير شده است، در پيمودن عملي صراط قسط و عدل موفق بوده ‏اند. 💥غرض آن كه، در سايه صيانت و مي ‏توان چيزي را كه از مو باري كتر است در تاريك تر از شب تشخيص داد و بر چيزي كه از شمشير تيزتر است در تاريك تر از شب به سلامت گذشت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
‏عکس از اللهم عجل لولیک الفرج
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:گزیده تفسیر 🔻گزيده تفسير 🍃صراط مستقيمي كه مطلوب عبد سالك است، راه كساني است كه خداي سبحان به آنان نعمت هاي معنوي عطا كرده است و آنان نه مورد غضب خدايند و نه گمراه. 🎋اينان همان پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحانند كه خداوند نعمت نبوّت، صدق، شهادت و صلاح را به آنان بخشيده و بهترين همسفرانِ رهپويان صراط مستقيم هستند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:گزیده تفسیر 🌈صراط مستقيم بيش نيست كه هدايت ‏شدگان، آن را به استقامت مي ‏پيمايند و ديگران كژراهه مي‏ روند؛ در نظام هستي چند راه وجود ندارد و هرگز كجراهه آفريده نشده است و از اين رو اگر انسانِ گمراه نبود، نه كجراه ه‏اي بود و نه ضلالت و غضب. 💫از سوي خداوند جز نازل نمي‏ شود و غضب و گمراه ساختن او كيفري است، نه ابتدايي. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 〽️تفسير 🌸 : مادّه «ن ع م» مشتقات فراواني دارد كه به اصل واحدي باز مي‏ گردد و معناي آن اصلِ واحد و نيكو بودنِ حال (طيب ‏العيش و حسن الحال) است. ☑️ و در مقابل آن «بُؤس» است كه به معناي مطلق شدّت و و چون «ضرّ»، يعني شرّي كه متوجه شي‏ء مي ‏شود از مصاديق بؤس است و موجب سلبِ آن گوارايي و زوال نيكويي است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 📢 گاهي در مقابل نعمت به كار مي ‏رود: (ولَئِن أذقناه نَعماء بعد ضَرّاء مسّته ليقولنّ ذهب السيّئات عنّي...و اگر بعد از ضرر او را نعمت هایی بچشانیم، می گوید بدی ها از من رخت بربست! ) وگرنه «ضَرّ» در مقابل «نَفع» است. 🔸 : بر وزن فِعْلة، اسم نوع است و بر از نعمت دلالت مي ‏كند و مصاديق آن فراوان و گوناگون است: (وإنْ تَعُدّوا نعمة الله لا تحصوها..اگر بخواهید نعمت های الهی را بشمارید هرگز نتوان آن را ندارید)، (وأسبغ عليكم نِعَمَهُ ظاهرةً وباطنةً...برای شما نعمت های ظاهر ی و باطنی را ارزانی داشت). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:مفهوم واقعي معرفت امام 🎍آن كه را بشناسد، خداشناس خوبي خواهد بود؛ كسي كه دانست خدايي و الوهيت يعني: اطلاق ذاتي و هستي بيكران و قدرت بي ‏پايان و علم سرمدي، مي‏ فهمد كه ذات اقدس الهي موجود مشخص و معين و واجد تمام است و صفات او عين ذات او و نيز عين يكديگرند. گرچه مفهوماً هر يك غير ديگري است، به لحاظ مصداق عين يكديگرند. 🔘او خدايي است كه در همه حال با انسان و از همه كس حتي نَفْس او به انسان است و ارحم الراحمين است و آن كه اين معاني را دريابد، همواره جهان را مظهر خدا و خويش را در محضر حق سبحانه مشاهده مي‏كند. نيز آن كه توانست نبوت و پيامبري را بشناسد، پيامبرشناس ماهر و كاملي خواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 〽️ : بر وزن فِعْلة، اسم نوع است و بر از نعمت دلالت مي‏ كند و مصاديق آن فراوان و گوناگون است: (وإنْ تَعُدّوا نعمة الله لا تحصوها..اگر بخواهید نعمت های الهی را بشمارید هرگز نتوان آن را ندارید)، (وأسبغ عليكم نِعَمَهُ ظاهرةً وباطنةً...برای شما نعمت های ظاهری و باطنی را ارزانی داشت). 🍀و بر وزن فَعْله مصدر است و مانند نُعومة به معناي است: (وَ زُرُوعٍ ومقام كريم و نَعْمةٍ كانوا فيها فاكهين...و کشتزار و جایگاه های نیکو و با ارزش و نعمت هایی که با آسایش و خوشی از آن برخوردار بودند)، (ذَرني والمكذِّبين أُولِي النَّعْمة ومَهّلهم قليلاً...و مرا با تکذیب کنندگان توانگر و نازپرورده واگذار و آنان را اندکی مهلت ده). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 💠 كه به معناي (رساندن) نعمت به غير است، تنها در مواردي به كار مي ‏رود كه دريافت‏ كننده نعمت با باشد؛ با اين كه آنچه به موجود فاقد شعور مي‏ رسد و ملايم طبع آن است نيز نعمت است. 🪐سرّ اين اختصاص آن است كه موجودِ متنعّمِ با شعور قدرت تشخيص امور سودمند از زيان بار را دارد و غير او فاقد چنين تميز و تشخيصي است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 🎲: معناي واحد همه مشتقات مادّه «غ ض ب»، « در برابر شي‏ء ديگر» است و از اين رو به صخره‏ هاي سخت و متصلّب كوه، بر اثر شدّت و صلابتي كه در برابر به كار گيرنده آن دارد، «غَضْبه» و به شعله‏ ور شدن نفس انسان و خروج آن از اعتدال به سوي حِدّت و شدت، «غَضَب» مي ‏گويند. 🔻 در برابر حلم است و در روايات از غضبي كه در راه باطل باشد به «آتشي شيطاني كه در درون انسان افروخته و شعله ‏ور مي ‏شود» تعبير شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 🏵️حضرت امام باقر (عليه ‏السلام) مي ‏فرمايد: «إنّ هذا الغضب جمرة من الشيطان توقد فى جوف ابن آدم وإنّ أحدكم إذا غضب احمّرت عيناه وانتفخت أوداجه ودخل الشيطان فيه...همانا غضب آتشی از جانب شیطان است که در سینه انسان روشن می کند و زمانی که یکی از شما غضب کند چشمانش قرمز و رگش باد می کند و شیطان آن زمان داخل در وجود فرد می شود ». ☑️امّا غضب در همان «شدّت و حِدّت» است كه در كيفر تبهكاران و كافران اِعمال مي‏ گردد؛ زيرا انفعال و تبدّل حال كه از مراحل پيشين غضب در آدمي است، در خداي سبحان راه ندارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 💎: ضلالت در برابر اهتداء ، و اِضلال در مقابل هدايت است: (قد ضللتُ إذاً وما أنا من المهتدين...پس گمراه شده ام و از راه یافتگان نخواهم بود)، (من اهتدي فإنما يهتدي لنفسه ومن ضلّ فإنّما يَضلّ عليها...کسی که هدایت شد قطعا به سود خودش را هدایت می یابد و کسی که گمراه شد،به زیان خودش گمراه می شود) و چون هدايت به معناي دلالت و ارشاد به مقصود است، اِضلال فقدان آن است. 💡، ، تباه شدن و مانند آن از لوازم ضلالت، و اموري است كه بر اثر حاصل نشدن اهتداء به مقصود محقّق مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر ✔️مقصد و مقصودي كه مهتدي بدان دست مي‏ يابد و ضالّ از دستيابي به آن محروم است، اختصاصي به مقاصد حق ندارد؛ زيرا محور هدايت و ضلالت، دستيابي به و يا حرمان(بی بهره شدن) از وصول به آن است و مطلوب ها برخي حق و برخي واقعاً باطل است گرچه به گمان طالب، حق باشد. 🌀از اين رو در قرآن كريم ضلالت در هر دو(حق صحیح و حق باطل) مورد به كار رفته است: (ومن يُشرك بالله فقد ضلّ ضلالاً بعيداً...و کسی که به خداوند مشرک شود قطعا به گمراهی دوری دچار شده است)، (قال المَلأ مِن قومه إنّا لنراك في ضلالٍ مبين...سران و اشراف قوم(نوح) به او گفتند: ما قطعا تو را در گمراهی آشکاری می بینیم). 🔅 آنچه را كه گروه تبهكار به پيامبرشان مي‏ گفتند گرچه واقعاً بود، ليكن چون به گمان آنها حق بود، از اين رو ترك آن را ،ضلالت مي‏ پنداشتند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:مفهوم واقعي معرفت امام 💬آن حضرت(عليه‌السلام) براي پيامبرشناسي كه بخواهد جانشينان پيامبر، امامان معصوم(عليهم‌السلام) و نائبان امام را كه در فقه سياسي، رهبران فكري و ديني مردم ‏اند(ولایت فقیهه) بشناسد، راهي تبيين و چنين فرمود: اُولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان اولي الامر را با و حفظ و و بشناسيد. 📢بنابراين آنچه حقيقت شناخت و معرفت امام را تأمين مي‏كند، نه فقط شناخت امام به نام و عنوان و حَسَب بلكه او به امامت و ويژگي‏هاي آن است، همان‏گونه كه حضرت امير مؤمنان(عليه‌السلام) طريق اصيل و كارساز معرفت را بيان كردند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:تفسیر 📌در قرآن كريم، در گوناگوني به كار رفته است؛ مانند: 🎐1 ـ اعتقاد: (ومن يَتبدّلِ الكفر بالايمان فقد ضلّ سواء السبيل...و هر کس ایمانش را به کفر تبدیل کند،تحقیقا راه را گم کرده است). 🔮2 ـ صفات دروني: (فَوَيلٌ للقاسية قلوبهم من ذكر الله أولئك في ضلالٍ مبين...پس وای بر آنان که دلهایشان از یاد کردن خدا سخت است، اینان در گمراهی آشکاری هستند). 🕯️3 ـ عمل: (ومن يَفعلْه منكم فقد ضلّ سواء السبيل...و هر کس از شما با دشمن رابطه دوستی برقرار کند، مسلما از راه راست منحرف شده است.). 🎲4 ـ ضلالت مطلق: (إنّك إنْ تذَرهم يُضلّوا عبادك...[نوح(ع):پروردگارا]اگر آنها را باقی گذاری، بندگانت را گمراه می کنند)، (ويعلّمهم الكتاب والحكمة وإنْ كانوا من قبلُ لفي ضلالٍ مبين...و کتاب و حکمت را به آنها تعلیم داد، در حالی که قبل از این در گمراهی آشکاری بودند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۷:( صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآ لِّينَ ) ⛓بحث:عامل هدایت به صراط ✒️عامل هدايت به صراط 📍اين آيه كريمه كه آخرين آيه از سوره مباركه حمد است از راه تعليق حكم(صراط مستقیم) بر وصف(الذین انعمت علیهم) عامل و سبب پيمودن صراط مستقيم را اِنعام(نعمت ها) الهي معرفي مي‏كند و بدين معناست كه ما را به راه كساني هدايت كن كه چون به آنان نعمت دادي، پيمودن صراط مستقيم را يافتند. 🔖خداي سبحان به مغضوبان و گمراهان نعمت هاي فراواني عطا كرده است، امّا نعمتي كه در اين آيه كريمه مطرح است، نعمت است كه براي تبيين آن بايد به سه پرسش زير پاسخ گفت: الف: نعمت داده شدگان ؟ ب: نعمتهايي كه به آنان عطا شده ؟ ج: نعمت يافتگان چيست؟ 🪔مطلب اول و دوم در بحث تفسيري و سومين مطلب در بخش لطايف و اشارات اين آيه بيان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i