eitaa logo
فقه بورس
127 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
5 فایل
کارگاه و درس خارج فقه بورس توسط #آیت‌الله_علیدوست #پنج‌شنبه_ها ساعت 10 قم، مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی ارتباط با ادمین @tasnym110
مشاهده در ایتا
دانلود
سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام ‌الله علیها) محضر امام عصر حضرت مهدی (عج) و تمامی شیعیان تسلیت باد
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 5 📜واکاوی شخصیت حقوقی در تراث شیعه؛ 📝 «أمّا البحث الاوّل» بحث شخصیّت غیر حقیقی و حقوقی. پیرامون این بحث در تراث دینی خود، نه به سلب مطلق بر می‌خوریم و نه به ایجاب مطلق. اگر بگوییم فقه ما چیزی به نام شخص حقوقی نمی‌شناسد و همه جا طرف را شخص حقیقی می‌گیرد، ما یک نقض‌هایی داریم. از آن طرف هم که بگوییم با این پدیده، همه‌ی فقها و همه‌ی علما، مثل غرب کنار آمده اند، این هم نیست. در اینجا مثالی را برای شما می‌آورم. البته لازم است برای جلسه‌ی آینده کمک کنید و موارد دیگر را پیدا کنید. یک جایی که مظانّ خوبی است برای گفتگو از شخصیّت حقوقی، است. [در مورد انفال سئوال اول اینست] آیا خمس و انفال ملک امام است؟ پاسخ اینست بله، ملک امام است. حال سؤال بعد این است که [با چه عنوانی ملک امام است]: 1. ملک امام «بما هو موسی بن جعفر». است؟ اگر این باشد ارث هم به بعدی‌ها می‌رسد. چه امام و چه غیر امام. 2. یا ملک امام «بما هو امام» است. ملک شخصی است ولی «بما هو امام» شبیه بعضی چیزها که از پدر به پسر بزرگ‌تر می‌رسد ولی ملک شخصی است. 3. یا در واقع ملک «امامت» است؟ لذا [بر این مبنا] باید در مسیر آنچه صلاح امامت است خرج شود. ╔══════════╗ 📑@boursefiqhi 📑 ╚══════════╝
فقه بورس
#شخصیت_حقوقی #بحث_انفال 📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 5 📜واکاوی شخصیت حقوقی در تراث شیعه؛ 📝#آیت_الل
وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام إِنَّا نُؤْتَى بِالشَّيْ‏ءِ فَيُقَالُ هَذَا كَانَ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام عِنْدَنَا فَكَيْفَ نَصْنَعُ فَقَالَ مَا كَانَ لِأَبِي علیه السلام بِسَبَبِ الْإِمَامَةِ فَهُوَ لِي وَ مَا كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ فَهُوَ مِيرَاثٌ عَلَى كِتَابِ اللَّه‏ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله. «من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 43» ╔══════════╗ 📑@boursefiqhi 📑 ╚══════════╝
فقه بورس
#روایت وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه ال
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 6 📜واکاوی شخصیت حقوقی در روایت خمس؛ 📝 شما از این حدیث چه می‌فهمید؟ این روایت را مشایخ ثلاث جناب شیخ صدوق، کلینی، شیخ طوسی (رحمهم الله) آوردند؛ سند هم سند خوبی است. البتّه قاسم بن یحیی داخل آن است که محلّ بحث است. اما کتب ثلاث که نقل کنند دیگر ثقه عن ثقه عن ثقه حسّاس نمی‌شود. آقای ابی علیّ بن راشد می‌گوید: «قلت لأبن الحسن الثّالث». اوّلاً این علیّ بن راشد وزیر سه تا از خلفای بنی العبّاس بوده است. وزیر مهدی عبّاسی، موسی عباسی و هارون ابن الرّشید. می‌دانید شیعیان در بدنه‌ی قسمت دوم حکومت بنی العبّاس با اشاره‌ی ائمّه جذب حکومت شدند و خدماتی کردند. یکی از این افراد که وزیر است و دستش باز است همین آقای ابن راشد است. اگر توجّه کنید سؤالش معلوم است که سؤال بجایی است، یک آدم بی‌تعیّنی نیست. می‌گوید خدمت ابو الحسن ثالث، امام هادی (علیه السّلام) عرض کردم: «إنا نؤتى بالشّي‏ء» آقا ما چیزهایی دستمان می‌رسد. «فيقال هذا كان لأبي جعفر» مثلاً شیعیان یک چیزهایی به من می‌‌رسانند. می‌گویند این برای ابو جعفر است، در اینجا مراد ابو جعفر ثانی، امام جواد(علیه السلام) است. «هذا كان لأبي جعفر عندنا فكيف نصنع» ما چه کار کنیم با این اموال. نگه داریم؟ به شما برسانیم؟ خرجش کنیم؟ امام فرمودند: «ما كان لأبي علیه السلام بسبب الإمامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث على كتاب الله‏ و سنّت نبیّه» چیزهایی که به تو می‌رسانند و می‌گویند: «لأبی جعفر» گاهی یک نفر،انگشتری می‌آورد و می‌گوید این برای ابی جعفر پیش من بوده است. انگشتر یک ملک شخصی است یا یک پیراهنی، عبایی، عمّامه‌ای. اگر این‌ها باشد میراث است. من می‌شوم یکی از ورثه، بقیّه هم باشند، تقسیم می‌شود. ولی اگر به سبب امامت بوده است، مثلاً کسی بیاید بگوید خمس است، خمس اموال من است، مانده است. به سبب امامت اگر مثل خمس باشد به من می‌رسد، به بقیّه‌ی ورثه نمی‌‌رسد، اصلاً ارث نیست. ببینید تمام نکته روی کلمه‌ی «بسبب الامامة» است. «فهو لی» اگر این‌جا بگوییم که امام علیه السّلام دارند یک نهاد غیر شخص حقیقی به نام نهاد امامت درست می‌کنند و برای نهاد امامت، ملکیّت تصوّر می‌کنند مانند دولت، آن وقت آن‌جا می‌توان گفت ملک دولت، ملک مسجد و... . *می‌خواهیم ببینیم در تراث دینی و در فقه، چیزی به نام شخصیت حقوقی مقابل شخصیت حقیقی داریم یا نه؟ این روایت می‌تواند شروع خوبی باشد. ╔══════════╗ 📑@boursefiqhi 📑 ╚══════════╝
🌺🌸🌼 توجه ✳️ توجه 🌼🌸🌺 🌺🌺قابل توجه طلاب محترم🌺🌺 ✅پیرو هماهنگی های به عمل آمده با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ✅درس خارج به عنوان یکی از دروس فقه معاصر تعریف شده است. ✅همچنین شرکت کنندگان در مراکز هدايت علمي-تربيتی با حضور در این درس از تمام مزایای این طرح بهره مند خواهند شد. 📈 📉@boursefiqhi
🌺🌺🌺قابل توجه عزیزان🌺🌺🌺 📚کارگاه و توسط جلسه دوم: پنج شنبه ٢١ آذر در ٢٢ مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، قم برگزار می شود. 📈 📉@boursefiqhi
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 7 📜پیدایش ربا؛ 📝میثم حامدی (پژوهشگر سازمان بورس و اوراق بهادار) ✳️به اقتضای زمان، نوآوری‌های زیادی در عرصه معاملات پدید آمده و شکل اول این نوآوری‌ها در قالب وام بود و همه این مباحث در بستر ماهیتِ قرارداد اتفاق می‌افتاد. در منابع قدیمی که ذکر شده، برای وام‌دهی کمتر از پول استفاده می‌شد و بیشتر از دارایی‌های نقد شونده آن زمان مثل گلّه‌ها استفاده می‌شد. ماهیت این وام آن بود که گوسفندها را به کسی قرض می‌دادند و فواید آن را مثل تولد، از وام‌گیرنده اخذ می‌کردند که مفاهیمی مثل «بهره» از این رویدادها استفاده می‌شود. ✳️نظام مالی کنونی نیز برگرفته از همین نوع مبادلات بوده و ماهیتِ آن در نظام کنونی لحاظ شده است، با این فرق که پول اختراع شده و ورقه‌سازی مبادلات مالی صورت گرفته است. ابتدائی‌ترین مفاهیم در مفاهیم نظام مالی «وام» و «بهره» و سپس برات است که در اروپا توسط امانت‌داری‌های آنجا که غالباً یهودی بودند، اختراع شد. ✳️سپس از همین برات، پول را اختراع کردند و کمی بعد بانک اختراع شد که برگرفته از «Banco» یک واژه ایتالیایی است؛ بانک‌های آن زمان بهره را به صورت ربوی می‌گرفتند و پادشاهان آن زمان به کمک کلیساها ربا را حرام اعلام کردند که همین الآن در برخی کشورهای اروپایی نیز این ممنوعیت ربا در بانکداری اعمال می‌شود. حتی پادشاهان، یهودی‌ها را که ربا را حلال می‌دانستند از کشورشان اخراج کردند و آن‌ها به ایتالیا رفتند و بانک‌های آنجا را به شکل ربوی تأسیس کردند اما به نام ایتالیایی‌ها. 📈 📉@boursefiqhi
فقه بورس - جلسه 2.mp3
14.49M
📢 صوت جلسه دوم 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در جهان 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در حقوق ایران 🖌 جستجوی شخصیت حقوقی در نصوص دینی و متون فقهی 🔰جلسه ۲ 📆 تاریخ: پنجشنبه ۱۳۹۸/۹/۲۱ 📈 📉@boursefiqhi