💢کاش وهابیت قبل از آنکه، شیعیان رابه خاطر،توسل به بادتمسخربگیرند،حدأقل یک بار کتاب ابن تیمیه، نظریهپرداز وهابیت را مطالعه میکردند.
👈ابن تیمیه:هرکس که بدون دلیل آیه64 سوره نساء ــ «و لو أَنَّهم إذ ظلموا أَنْفسهم جاؤك ... و استغفر لهم الرّسول لوجدوا اللّه توّابا رحيما.»ــ را مختص در زمان حیات رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله)بداند به اجماع اهل توحید کافر است.
#وهابیت #توسل #ابن_تیمیه
🆔 @kalamema
#تلنگر
💢 خود غربیها به این نتیجه رسیدن که آموزشهای جنسی، نه تنها نتونسته، آسیب های جنسی را کم کنه، بلکه نتیجه عکس داده.
👈 حالا نمیدونم، چرا برخی توی ایران خودشان را به در و دیوار میزنند، که این نوع آموزش را در جامعه رواج بدن.
#حجاب #حجاب_فاطمی #تمدن_غرب #جایگاه_زن_در_غرب #حقوق_زن #زن
🆔 @kalamema
💢دو آیه هماهنگ در مطابقت گناه و عذاب
⁉️برخی شبهه کردهاند که در قرآن بین آیه 38 اعراف و آیه 160 انعام تعارض وجود دارد، زیرا در یکی عذاب جهنمیان را دوبرابر و در دیگری یک برابر میداند.
✅ برای پاسخ به این ادعا لازم است به دو نکته توجه داشت:
1⃣. در آیه 38 اعراف میخوانیم: «هر امتى كه به آتش داخل شود امت همكيش خود را لعنت كند. تا چون همگى در آنجا گرد آيند، گروه هايى كه پيرو بوده اند در باره گروه هايى كه پيشوا بوده اند گويند: پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند، دو چندان در آتش عذابشان كن. گويد: عذاب همه دو چندان است.» در این آیه، خداوند عذاب انسان های گمراه کننده را دو برابر می داند از لحاظ اینکه آنها دو گناه انجام داده اند؛ هم گناه گمراهی خود و هم گناه گمراه کردن دیگران، و مطابق با گناه خود باید دو عذاب شوند. همچنین انسان های گمراه شونده، دو گناه انجام داده اند(مخصوصا آنها که در کار خود اصرار داشته اند) یکی گناه خود، و دیگری گناه تقویت ظالم و گمراه کننده. به همين دليل در حديث معروفى كه از امام كاظم(علیه السلام) درباره يكى از دوستانش بنام" صفوان" نقل شده مىخوانيم كه به هنگام نهى او از همكارى با دستگاه هارون الرشيد ستمگر فرمود: اگر مردم دستگاه آنها را گرم نكنند و به حمايتشان نشتابند چگونه مى توانند حق پيشوايان عادل را غصب كنند".[1]بنابراین با دانستن این موضوع که بعضی از گناهان به مشابه دو گناه است، و عذاب آنها هم قاعدتا باید مطابق با آن(دو عذاب) باشد.
2⃣. در سوره مبارکه انعام آیه 160 این چنین استفاده می شود که نوع و میزان عذابی که انسان در آخرت به آن مبتلا می شود مطابق و مثل گناهی است که مرتکب شده است حال به هر اندازه که آن گناه بزرگ و قبیح باشد مطابق آن عذاب می شود، در واقع سخن روی عدد نیست، که کسی شبهه وارد کند و با آیات دیگر آن را در تضاد ببیند، به عبارت دیگر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان این چنین بیان می دارد: « اين آيه به معناى آيه" وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها" [2] برمى گردد، و مراد آيه بيان مماثلت جزاى سيئه با خود سيئه مى شود نه بيان اينكه جزا يكى است و مضاعف نيست.»[3]
📚پی نوشت
[1]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص168.
[2]. پاداش عمل بد مانند خودش بد است. سوره شورى آيه 40.
[3]. ترجمه الميزان، مترجم موسوى همدانى سيد محمد باقر، ناشر، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، مكان چاپ: قم، سال چاپ: 1374 ش ج7، ص538.
#قرآن #جهنم #عذاب #شبهات
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چه تفاوتی بین اختلاف فتوی مراجع تقلید، و کثرت گرایی دینی(پلورالیسم) وجود دارد!؟
✅پاسخ را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#پلورالیسم #کثرت_گرایی #محمدی #شبهات
🆔 @kalamema
#اهل_تسنن_لطفا_تأمل_كنند
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟
اما طبق روایات صحیح السندی كه در بسیاری از كتابهای مخالفین وجود دارد ، دو لقب مبارک "صدیق اکبر" و "فاروق اعظم" القاب اختصاصی امیر المؤمنین علی علیه السلام بوده است ؛
اما همان طور که گفته شد دشمنان اهل بیت علیهم السلام تلاش كرده اند كه این فضلیت را برای خلفای دیگر نقل كنند،
از طرف دیگر اکثریت اعتراف كردهاند كه👈این دو لقب ، شایسته ابوبكر و عمر نیست و حدیث آن جعلی👉 است .
دقت کنید:
🗣 ابن جوزی ، عالم بزرگ اهل تسنن در كتاب الموضوعات مینویسد :
عن أبى الدرداء عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : رأیت لیلة أسرى بى فی العرش فرندة خضراء فیها مكتوب بنور أبیض : لا إله إلا الله محمد رسول الله أبو بكر الصدیق عمر الفاروق!
🔵أبی درداء از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم نقل میكند كه آن حضرت فرمود :
در شب معراج دیدم كه در عرش خداوند بر لوحی سبز با نور سفید نوشته شده بودخدایی جز خدای یكتا نیست ، محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول او است ، ابوبكر صدیق و عمر فاروق است!
✍..بعد در نقد روایت مینویسد :
هذا حدیث لا یصحّ ،👈والمتّهم به عمر بن إسماعیل👉قال یحیى :
👈لیس بشئ كذّاب ، دجال ، سوء ، خبیث ، وقال النسائی والدارقطنی : متروك الحدیث👉
این حدیث صحیح نیست و كسی كه به آن متهم است عمر بن اسماعیل است . یحیی بن معین در باره او گفته است :
👈سخن او ارزش ندارد ، دروغگو است ، آدمی بد و خبیث است . نسائی و دارقطنی گفتهاند :
حدیث او متروك است.👉
📗📔الموضوعات ، ابن جوزی ، ج1 ، ص 327
🔵 و در جای دیگر می نویسد:
✍..هذا باطل موضوع وعلى بن جمیل كان یضع الحدیث ... .
این روایت باطل و ساختگی است و علی بن جمیل حدیث جعل می كرده است
📗📔الموضوعات ، ابن جوزی ، ج1 ، ص 336
🔵 و در جای سوم میگوید :
✍..هذا حدیث لا یصح عن رسول الله صلى الله علیه وسلم . وأبو بكر الصوفى ومحمد بن مجیب كذابان ، قاله یحیى بن معین .
این حدیث از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم👈صحیح نیست👈
زیرا ابوبكر صوفی و محمد بن مجیب هر دو دروغگو هستند👉این سخن را یحیی بن معین گفته است .
📗📔الموضوعات ، ج1 ، ص337
__________________
🗣هیثمی نیز بعد از نقل روایت مینویسد :
رواه الطبرانی وفیه على بن جمیل الرقى وهو ضعیف .
♻️این روایت را طبرانی نقل كرده و در سند آن علی بن جمیل رقی است و او ضعیفه.
📗📔مجمع الزوائد ، الهیثمی ، ج9 ، ص58
__________________
🗣و متقی هندی بعد از نقل میگوید:
👈كر وفیه محمد بن عامر كذّاب👉
♻️ ابن عساكر آن را نقل كرده و در سند آن محمد بن عامر ، دروغگو است .
📗📔كنز العمال ، ج13 ، ص236
___________________
🗣ابن حبان بعد از نقل دو روایت در این باره ، مینویسد:
👈وهذان خبران باطلان موضوعان لا شكّ فیه👉وله مثل هذا، أشیاء كثیرة یطول الكتاب بذكرها .
شكی نیست كه این دو روایت باطل و ساختگی است . روایات بسیاری همانند آن وجود دارد كه با ذكر همه آنها كتاب ما طولانی خواهد شد .
📗📔كتاب المجروحین ،ج ج2 ، ص116
_________________
👥 ابن حجر عسقلانی و شمس الدین ذهبی نیز بعد نقل روایت میگویند :
هذا باطل ، والمتهم به حسین .
♻️این روایت باطل است و متهم به آن حسین است .
📗📔میزان الاعتدال ، ذهبی ، ج1 ، ص540 و لسان المیزان ، ابن حجر ، ج2 ، ص295
__________________
🗣و ابن كثیر دمشقی سلفی نیز در این باره میگوید :
فإنّه حدیث ضعیف فی إسناده من تكلم فیه ولا یخلو من نكارة ، والله أعلم .
♻️این حدیث ضعیفی است و در سند آن كسی است كه در باره او سخنها گفته شده و
سخن او از منكرات خالی نیست .
📗📔البدایة والنهایة ، ج7 ، ص230
➖➖➖➖➖➖➖
پس مشخص شد این روایت برای ابوبکر و عمر ساختگی و از آستین دزدان القاب معصومین بنی امیه و یهود
خارج شده است!
⬅️جالب است بدانید ،
اولین بار نور چشم ابوبکر و عمر یعنی یهودیان دزد ، به خلفا لقب صدیق و فاروق دادند که پیشتر این موضوع را بررسی نمودهایم:
🆔 https://eitaa.com/kalamema/438
و از طرفی طبق اعتراف علمای اهل تسنن لقب صدیق و فاروق مختص امیرالمومنین علی بن ابیطالب است و هرکس غیر او این لقب رو برای خود برگزیند دروغگو کذاب است.
⏪این مطلب ادامه دارد ...
در روزهای بعد میتوانید این مطلب را با این هشتک دنبال کنید.
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟
#خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢خوشا به حال کسی که به عیوب خودش مشغول باشد.
#فاطمیه_نیا
🆔 @kalamema
#اهل_تسنن_لطفا_تأمل_كنند
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟
⚠️➖اولین بار چه کسی به خلیفهء دوم لقب فاروق داد⁉️
◀️ معنای لغوی فاروق : جدا کنندهء حق از باطل.
👓 به دلیل اهمیت مطلب لطفا با دقت مدارک را مطالعه فرمایید!
➖▪️➖🔎📚🔍¤¤¤
✍..وهابیون و اهل سنت به خلیفهء دوم ، عمربن الخطاب "فاروق" می گویند و سعی دارند که این چنین جلوه دهند که پیامبر صلی الله علیه و آله ،
اولین کسی بود عمر بن خطاب را فاروق نامید ؛
اما کتب معتبر اهل سنت و بزرگان از علمای ایشان ، چنین چیزی را قبول ندارند ؛
و در بسیاری از کتابهایشان اینچنین آمده که 👈اهل کتاب (یهود) اولین کسانی بودند که عمر بن خطاب را فاروق نامیدند‼️👉 و این علی بن ابیطالب علیه السلام است که رسول الله صلی الله علیه و آله او را "صدیق اکبر" (*) و "فاروق اعظم" این امت ، معرفی کرده اند :
◀️ این مطلب در کتاب"الطبقات الکبری تاریخ مدینه دمشق ، تاریخ طبری ، اسدالغابه و .... آمده است ؛
برای نمونه به منابع ذیل توجه کنید :
🅾 محمد بن سعد بن منیع ، مشهور به کاتب واقدى(168-230) مورخ و سیره نویس مشهور بغداد و مؤلف کتاب الطبقات الکبرى (الکبیر) است. وی در صفحه 250 همین چاپ می نویسد :
📝👈قال بن شهاب بلغنا أن أهل الکتاب کانوا أول من قال لعمر الفاروق وکان المسلمون یأثرون ذلک من قولهم ولم یبلغنا أن رسول الله صلى الله علیه وسلم ذکر من ذلک شیئا👉
👈ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که اهل کتاب نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آنها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است .
🅾 و نیز ابن کثیر دمشقی سلفی در توضیح زندگینامه عمر بن الخطاب در کتاب معتبر البدایة والنهایة جلد 7 صفحه 150 (بنابر مکتبه شامله) و ج 10 ص 180(دارهجر للطباعه و نشر و التوزیع) می گوید :
📝👈عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبد العزى ... أبو حفص العدوی ، الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک أهل الکتاب.
عمر بن الخطاب ... 👈ملقب به فاروق ، گویند که اهل کتاب این لقب را به عمر دادند 👉
⏪این مطلب ادامه دارد ...
در روزهای بعد میتوانید این مطلب را با این هشتک دنبال کنید.
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟
#خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️صرف همراهی خلیفه اول با رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) نشان بر فضیلت داشتن وی است!؟
✅پاسخ را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#یار_غار #ابوبکر #پیامبر #امام_شناسی
🆔 @kalamema
💢تاریخ از وقتی مضحک و خندهدار شد که مدعیان آزادی و برابری خود صاحبان بردههای بسیار بودند.
👈و تهوع آورتر از آن اینکه، یک دین و فرهنگ را به سبب حادثهای که هزار و چهارصد سال پیش در آن افتاده است، مورد بازخواست قرار میدهند.
#برده_داری #برده #اسلام #برده_داری_در_اسلام #تمدن_غرب #برده_داری_نوین
🆔 @kalamema
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟
💢الطبقات الکبرى به نقل از ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که اهل کتاب نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آنها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند
👈 و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است .
#خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽بابا به یک تار موی مردم گیر ندید. ‼️
#حجاب #حجاب_فاطمی #ماندگاری
🆔 @kalamema
💠آیه تطهیر و پاسخی محکم به «این تیمیه»
💢یکی از آیات قرآن کریم که در فضیلت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) نازل شده است آیه 33 سوره احزاب است که به آیه «تطهیر» معروف است؛ خداوند متعال در فرازی از این آیه میفرماید: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا [احزاب/33] خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملا شما را پاك سازد». این آیه بدون شک در شان «پیامبر اکرم، امیرالمومنین، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین(صلواتاللهعلیهماجمین)» نازل شده است؛ این مطلب از روایات بسیاری که در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده برداشت میشود.[1]
1⃣.شیعه بالاتفاق معتقد است که این آیه دال بر عصمت این پنج تن بزرگوار است، با این بیان که واژه «رجس» به معنى شى ناپاك است، خواه ناپاك از نظر طبع آدمى، يا به حكم عقل يا به حکم شرع و يا همه اينها. و اينكه در برخی از آیات رجس به معنى «گناه» يا «شرك» يا «بخل و حسد» و يا «اعتقاد باطل» و مانند آن تفسير شده، در حقيقت بيان مصداقهايى از آن است، و گرنه مفهوم اين كلمه، مفهومى عام و فراگير است، و همه انواع پليديها را به حكم اينكه الف و لام در اينجا به اصطلاح «الف و لام جنس» است شامل مىشود.
2⃣. «تطهير» نیز به معنى پاك ساختن است و در حقيقت تاكيدى است بر مساله «اذهاب رجس» و نفى پليدیها، و ذكر آن به صورت مفعول مطلق در اينجا نيز تاكيد ديگرى بر اين معنى محسوب مىشود.
3⃣. بعضى از مفسران «رجس» را در آيه فوق، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيرهای همچون «زنا» دانستهاند، در حالى كه هيچ دليلى بر اين محدوديت وجود ندارد، بلكه اطلاق «الرجس» هر گونه پليدى و گناه را شامل مىشود، چرا كه گناهان همه رجساند، به خاطر همین عمومیت معناست که اين كلمه در قرآن به شرك، مشروبات الكلی، قمار، نفاق، گوشتهاى حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است.(حج/30؛ مائده/90؛ توبه/125؛ انعام/145)
4⃣.و با توجه به اينكه اراده الهى تخلف ناپذير است، و جمله «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْس» دليل بر اراده حتمى او مىباشد، مخصوصا با توجه به كلمه «انما» كه براى حصر و تاكيد است، روشن مىشود كه اراده قطعى خداوند بر اين قرار گرفته كه اهل بيت از هر گونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند، و اين همان مقام «عصمت» است.[1]
✅بنابراین، این آیه با این تفسیر، دال بر فضیلت اهل بیت و خصوص امیرالمومنین(علیهالسلام) است، بلکه باید گفت بزرگترین فضیلت آنان محسوب شده و عصمت آنان را اثبات میکند.
⁉️اما «ابن تيميه» پدر فکری وهابیت میگوید: «این آیه هیچ دلالتی بر فضیلت و برتری آنان ندارد، زیرا آیه دال بر اراده تشریعی خداوند متعال است یعنی تنها پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) دعا كرد خداوند رجس و پليدى را از آنان دور ساخته و پاكشان گرداند و اين مطلب دلالتی بر عصمت ندارد».
👈او میگوید: «اراده خداوند در این آيه، متضمن تحقق مراد نيست؛ بلكه خداوند متعال گاهی چيزى را اراده مىكند كه تحقق نمىيابد. به طور مثال قرآن مىفرمايد: «وَ اللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُم [نساء/27] و خداوند مىخواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاك نمايد)» در حالىكه برخى توبه مىكنند و برخى نمىكنند. خداوند اراده كرده مردم را از شرك پاك كند، اما بعضى مىخواهند بر شرك باقى بمانند.
👈اشکال دوم اینکه: مقصود از رجس در آيه «شرك» است، خداوند شرك و خباثت را از اهل بيت پيامبر(علیهمالسلام) دور كرده است، ولى این مطلب دال بر عصمت آنان نیست.[2]
✅پاسخ به ابن تیمیه
1⃣. با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، پاسخ این دو اشکال داده شد؛ زیرا گفته شد که تعبير «انما» براى حصر است، لذا دليلی بر اين است كه اين موهبت تنها به اهل بیت پيامبر(علیهمالسلام) اختصاص دارد. حال اگر آیه را به معنای اراده تشریعی بگیریم، دیگر اختصاصی به خاندان پیامبر(علیهمالسلام) نخواهد داشت؛ خداوند متعال از همه مردم خواسته است که دستورات او را رعایت کنند و مرتکب گناه نشود و پاک زندگی کنند. بنابراین به هیچ وجه این بیان با ظاهر آیه سازگاری ندارد.
2⃣. در پاسخ اشکال دوم هم میگوییم: رجس معنای عامی دارد و همه نوع پلیدی را در بر میگیرد، و اختصاصی به شرک ندارد، موید این سخن این است که در آیات زیادی در گناهانی غیر از شرک به کار رفته است، که دال بر این است که معنای معنای رجس تنها شرک نیست.
📚پینوشت
[1]. تفسير نمونه، ج17، ص 293.
[2]. منهاج السنه، ج 4، ص 20.
#اهل_تسنن #وهابیت #آیه_تطهیر #ابن_تیمیه #فضائل_اهل_بیت #شیعه
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چگونه معرفتی باید نسبت به امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) پیدا کنیم!؟
✅پاسخ این سوال را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#مهدویت #معارف_مهدوی #امام_زمان #امام_شناسی #محمدی
🆔 @kalamema
💠بررسی روایات شهادت امام زمان
💢یکی از سوالاتی که در بحث مهدویت مطرح میشود این موضوع است که سرانجام زندگی امام عصر(روحی و ارواحنا له الفدا) چه خواهد شد. آیا این امام بزرگوار به شهادت میرسد یا اینکه به مرگ طبیعی از دنیا میرود؟ در این زمینه دو دیدگاه بین علماس شیعه وجود دارد؛ برخی مدعی هستند که آن حضرت به شهادت میرسد و برخی دیگر، مرگ آن حضرت را به صورت طبیعی میدانند. در ادامه تلاش میکنیم، دیدگاه گروه اول را مورد بررسی قرار دهیم.
✳️افرادی که سرانجام حیات امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را شهادت میدانند، برای ادعای خویش به دو گروه از روایات استدلال کردهاند. گروه اول روایات عامی است که پایان زندگی تمام ائمه معصومین(علیهمالسلام) را شهادت میدانند، گروه دوم، روایت خاصی است که صریحاً مرگ آن حضرت را شهادت بیان میکند:
✅الف) روایات عام
👈اولین روایت مورد استناد این گروه، حدیثی است از امام حسن(علیهالسلام) که میفرمایند: «مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ أَوْ مَسْمُومٌ: هیچیک از ما -امامان- نیست، جز آنکه کشته یا مسموم شود.» در بررسی این روایت، لازم است به این نکات توجه کنیم که این حدیث برای اولین بار در کتاب كفاية الأثر مرحوم «خزاز قمی» از علمای قرن چهارم نقل شده است.[1] و قبل از آن در هیچ کتاب روایی نیامده است، و از سوی دیگر، در سند این روایت افرادی وجود دارند که در کتب رجالی توثیقی برای آنها ذکر نشده است مانند: «مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا الْغَلَانِی» و یا «عُتْبَةُ بْنُ الضَّحَّاك»[2] به همین خاطر سند این روایت معتبر نیست.
👈دومین روایتی که معمولاً مورد توجه قرار میگیرد، سخنی است که از امام رضا(علیهالسلام) نقل شده است که فرمودهاند: «واللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِيد: به خدا سوگند! نیست از ما مگر کشته شده به شهادت رسیده» این روایت را فقط شیخ صدوق(رحمهاللهعلیه) در کتب روایی خویش نقل کرده است.[3] و از جهت سندی معتبر است، و فقط تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد، این نکته است که برخی در متن این حدیث اشکال کردهاند و مدعی هستند این جمله مربوط به امامان قبل از امام رضا(علیهالسلام) است، نه اینکه دوازده امام(علیهالسلام) را شامل شود.[4]
👈و آنچه این برداشت را تأیید میکند، سخنی است از شیخ مفید(رحمهاللهعلیه) که میفرماید: «پس آنچه شيخ صدوق گفته كه پيامبر و ائمه(عليهم السّلام ) با سم و كشته شدن از دنيا رفتهاند، برخى ثابت شده و برخى ثابت نشده...».[5]
👈اما اگر شخصی این ادعای شیخ مفید را نپذیر و با شیخ صدوق همراه شود، این روایت، میتواند سندی باشد بر شهادت امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، همانگونه که علامه مجلسی(رحمهاللهعلیه) سخن شیخ مفید را نمیپذیرد.[6]
✅ب) روایات خاص
👈در مورد شهادت امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نقل شده: «پس چون هفتاد سال گذشت، مرگ حضرت حجت(علیه السلام) فرا خواهد رسید؛ پس او را زنی از بنیتمیم که نامش سعیده است و دارای ریشی همچون مردان است، با انداختن سنگی (برخی نقلها سنگی که برای آردکردن گندم استفاده میشود) از بام بر آن حضرت، به شهادت میرساند؛ در حالی که آن حضرت، از راه عبور میکند. چون از دنیا رفت، امام حسین(علیهالسلام) امور مربوط به وی را انجام خواهد داد» این سخن برای اولین بار در کتاب إلزام الناصب در قرن چهاردهم نقل شده است[7] و دارای اشکالات متعددی است از جمله اینکه، هیچ سندی برای آن نقل نشده است، و حتی گوینده آن نیز مشخص نیست، یعنی معلوم نیست این سخن از معصوم است یا نه!؟ و از همه مهمتر اینکه در هیچکدام از کتابهای قبل، روایتی به این مضمون نیز نقل نشده است، چه برسد به اصل روایت. به همین خاطر نمیتوان به این سخن اعتماد کرد.
پس با توجه به سخنانی که گفته شد، ادعای شهادت حضرت حجت(روحی وارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا) از اعتبار چندانی برخوردار نیست.
📚پینوشت
[1]. كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد بن على خزاز قمى، بيدار،قم، 1401 ق، ص162.
[2]. مستدركات علم رجال الحديث، على نمازى شاهرودى، بیجا، تهران، 1414 ق، ج5، ص205.
[3]. الأمالي، شیخ صدوق، كتابچى، تهران، 1376 ش، ص63.
[4]. پرسمان مهدويت، خدامراد سليميان، شباب الجنه، قم، 1385 ش، ص291.
[5]. تصحيح اعتقادات الإمامية، شیخ مفید، كنگره شيخ مفيد، قم، 1414 ق، ص131.
[6]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربيی، بیروت، 1403 ق، ج27، ص216.
[7]. إلزام الناصب، على يزدى حايرى، مؤسسة الأعلمى، بیروت، 1422 ق، ج2، ص139.
#امام_زمان #مهدویت #معارف_مهدوی
🆔 @kalamema
💢سوء استفاده از اندیشه مهدویت
◼️اندیشه مهدویت، اندیشهای اصیل است که از سوی رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) برای جامعه اسلامی به یادگار مانده است، این اندیشه که سبب امید و ایجاد تحرک در جامعه اسلامی شده است، از سوی برخی افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفته، از اینرو در این نوشتار تلاش میشود به برخی انگیزهها و علل ایجاد انحراف در این اندیشه پرداخته شود تا درس عبرتی باشد برای آیندگان تا به هر ندایی پاسخ مثبت ندهند، و هر شخصی را منجی ندانند.
1⃣. غرض شخصی و مادی
👈در طول تاریخ اسلام افراد و گروههای زیادی بر اساس اهداف دنیایی و برای بهره بردن از این اندیشه ناب اقدام، به تحریف مهدویت کردهاند، که یکی از مشهورترین این گروهها «واقفیه» است. این گروه بعد از شهادت امام کاظم(علیهالسلام) و توسط برخی از وکلای مالی ایشان شکل گرفت. زیرا در دست برخی از این وکلای ــ مانند علی بن ابی حمزه بطائنی وکیل امام در کوفه، عثمان بن عیسی وکیل امام در مصر ــ اموال زیادی از بیت المال وجود داشت، که حاضر نشدند این اموال را به جانشین آن حضرت که امام رضا(علیهالسلام) بود بدهند. به همین خاطر مدعی شدند که امام کاظم(علیهالسلام) نمرده است و همان مهدی است که رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) به آن وعده داده است و از دیدگاه مردم غایب شده است، و در آینده ظهور خواهد کرد و اینگونه هم امامتِ امام رضا(علیهالسلام) را انکار کردند و هم برای امام کاظم(علیهالسلام) ادعای مهدویت کردند.
👈و یا میتوان از «ابنتومرت» مراکشی نام برد، که به خاطر بهره قدرت طلبی خویش در آن منطقه ادعای «مهدویت» کرد، به گونهای که در مورد وی گفته شده: «ابنتومرت از هيچ چيز جز رياست كردن لذت نمیبرد و برای دستيابی به مطلوب خود از دعوی كذب، تزوير و خونريزی رویگردان نبود.» از اینرو وی نسب خود را به امام حسن عسکری(علیهالسلام) رسانده، ادعای عصمت و مهدويت خاصه کرد وخود را مهدی آخرالزمان ناميد؛ و بر حقانيت خلفای راشدين تأكيد ورزيد. ابنتومرت که تنها در پی استفاده سياسی از انديشه مهدويت برای سامان دادن به حكومت خود بود، و اعتقادی به مبانی تشيع نداشت.
2⃣. استعمار و دشمنان اسلام
👈یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از نفوذ بیگانگان در ممالک اسلامی مسئله مهدویت است، به همین خاطر در طول تاریخ استعمار تلاش کرده است به گونهای با این اندیشه مخالفت کند، آنچنان که مقام معظم رهبری(حفظهالله) در سخنانی میفرمایند: «من سندی را دیدم که مربوط به دهها سال قبل؛ یعنی اوایل ورود استعمار به شمال آفریقاست. کشورهای شمال آفریقا، گرایش بسیاری به اهل بیت(علیهمالسلام) دارند. مذهبشان هر مذهبی از مذاهب اسلامی که هست باشد؛ اما محبِ اهل بیتند. در کشورهای سودان و مغرب و غیره عقیده به مهدویّت خیلی پُررنگ است. آن زمان که استعمار وارد مناطقِ مذکور شد، یکی از مسائلی که مزاحم استعمار شد، عقیده به مهدویّت بود! در سندی که من دیدم، بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه میکنند که ما باید کاری کنیم که عقیده به مهدویّت، به تدریج از بین مردم زایل شود! آن روز استعمارگران فرانسوی و انگلیسی در بعضی کشورهای آن مناطق افریقایی بودند؛ استعماران خارجی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیده به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمیتوانیم کشورهایشان را درست در اختیار گیریم!»
👈به همین خاطر کشورهای استعماری به شیوههای مختلف تلاش کردهاند اعتقاد به ظهور امام زمان(علیهالسلام) را به انحراف بکشانند، که در این میان ایجاد مهدیان دروغین یکی از راهکارهای ایشان بوده است، آن چنان که یکی از علل تشکیل فرقه گمراه بابیت و بهائیت در جهان اسلام این موضوع بوده است.
👈در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که، شاید غالب افراد که از این فرقههای گمراه تبعیت کردهاند و دچار انحراف شدهاند، افرادی بودهاند که به امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) علاقهمند بودهاند، و به گمان خویش در تلاش بودهاند که راه صحیح را انتخاب کنند، ولی متأسفانه به خاطر ناآگاهی از مبانی دینی و دوری از عالمان راستین دچار انحراف شدهاند، از اینرو مهمترین راهکار ثبات قدم ماندن در این راه، این است که به تقویت بنیه دینی بپردازیم.
#مهدویت #معارف_مهدوی #مدعیان_دروغین
برای آگاهی از منابع این نوشتار مراجعه کنید به:
🌐 https://www.welayatnet.com/fa/news/107161
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_ره_افسانه 1
📽قسمت اول: جریان مدعیان دروغین در طول تاریخ
#مهدویت #مدعیان_دروغین #احمد_الحسن #شهبازی
🆔 @kalamema