eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
💢«البانی» محدث و سلفی برجسه معاصر 👈 انکار مهدی(عجل‌‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، انکار خداوند متعال است. #وهابیت #مهدویت #اهل_تسنن #البانی 🆔 @kalamema
لحظه ها رامتوسل به دعاییم بیا سالیانی است که دل تنگ شماییم بیا آسمان خواهش یک جرعه نگاهت دارد نه که ما، فاطمه هم چشم به راهت دارد... 🌺🌺میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بر تمام محبین ایشان مبارک باد 💐💐💐 🆔 @kalamema
💠ولادت امام زمان در میان علمای اهل سنت ✅در بین مسلمانان تنها شیعیان معتقد به تولد امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نیستند؛ بلکه در طول تاریخ تعداد زیادی از علمای صاحب‌نام اهل سنت نیز به تولد حضرت اذعان داشته‌اند که تعدادی از آنان را برای نمونه ذکر می‌کنیم 1️⃣فخرالدین رازى: وی متوفی 606 قمری عالمی بزرگ، متكلم و مفسر برجسته اهل سنت است، در کتاب «الشجره المباركه في أنساب الطالبيه» از دو پسر برای امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نام می‌برد و می‌نویسد: «اولی، صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و دومی، موسی که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت». 2️⃣عزالدین ابن اثیر: وی متوفی 630 قمری محدث و مورخ بزرگ اهل سنت است، به‌صراحت از وجود فرزند امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نام می‌برد. 3️⃣احمد بن ابراهیم بن خلکان: وی متوفی 681 قمری قاضی، ادیب و مورخ مشهور اهل سنت است، او ولادت حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را در روز جمعه نيمه شعبان، سال 255 قمری نقل کرده است. 4️⃣محمد بن احمد ذهبی: وی متوفی 748 قمری محدث، مورخ و رجالی صاحب‌نام اهل سنت است، در کتاب‌های خود از حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نام‌برده و تولد حضرت را ثبت کرده است. 🆔 @kalamema برای مطالعه بیشتر و مستندات این گفته رجوع کنید به: 🌐 http://yon.ir/5Ymvw
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 حسبك من توكّلك أن لا ترى لرزقك مجريا إلّا اللّه سبحانه. 📚غرر الحكم و درر الكلم، ص350 🆔 @kalamema
💠زنان ابزار شیطان نیستند!! 💢در کتاب‌های روایی، احادیثی وجود دارد که در آن‌ها به این نکته اشاره شده است که زن یکی از ابزارهای شیطان برای فریب است، از این‌رو برخی مخالفان اسلام تلاش کرده‌اند، این گونه به مخاطبان خویش القا کنند که اسلام زن را شیطانی می‌دانند و برای وی جایگاهی قائل نیست، در ادامه به برخی از این روایات اشاره می‌کنیم، و در نهایت به بررسی این ادعا می‌پردازیم: 🔲پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله): «زنان دام‌های شیطان هستند».[1] در سخن دیگر می‌فرمایند: «از دنيا و از زنان بپرهيزيد؛ زيرا شيطان نگران و در كمين است و هيچ‌يك از دام‌هاى وى براى صيد پرهيزكاران مانند زنان مورد اطمينان نيست».[2] هم‌چنین فرمود: «اگر زنان نبودند مردان وارد بهشت مى شدند».[3] ✅در مورد این گونه روایات ــ جدا از بحث سندی که باید هر کدام به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد ــ لازم است به چند نکته توجه داشت: 1⃣.اگر قرار است، در مورد جایگاه زن در اسلام سخنی گفته شود، لازم است به تمام منابع اسلام مراجعه شده، سپس بر اساس این مجموعه، دیدگاه اسلام تبیین گردد، نه این‌که تنها به چند روایت اکتفا شود، اکنون با توجه به این نکته، به این حقیقت راه می‌یابیم که از دیدگاه اسلام و قرآن، بین زن و مرد برای انجام عمل صالح، هیچ تفاوتی وجود ندارد[نحل/ 97؛ احزاب/ 35] و از سوی دیگر در برخی از روایات به مقام بالای زن اشاره شده است، به گونه‌ای که مولای متقیان علی(علی‌علیه‌السلام) از زنان به عنوان امانت الهی نام می‌برد و می‌فرماید: «زنان، نزد شما امانت‌های خدا هستند، آزارشان نرسانید و بر آن‌ها سخت نگیرید».[4] و حتی در برخی از روایات، محبت به زنان به عنوان، ابزاری برای سنجش ایمان معرفی شده است، آن‌چنان‌که امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: «هر اندازه محبت شخصی به زنش افزایش یابد، به همان میزان به ایمانش افزوده می‌شود».[5] پس بر اساس این نکات، دیگر نمی‌توان این ادعا را پذیرفت که اسلام زن را شیطانی می‌داند. 2⃣. در حقیقت مجموعه این‌گونه روایات، بر خلاف ادعای بیان شده در صدد بیان این نکته نیست که زنان شیطانی هستند، بلکه این احادیث در تلاش است به مردها هشدار دهند که در برخورد با زنان خویشتن‌دار باشند و تقوای الهی را پیشه کنند، در واقع اين روايات بيان نقطه ضعف مردان است نه نقطه ضعف زنان، زيرا به مردان هشدار مى دهد كه جلوه‌گرى زنان، شما را از خدا و عبادت دور نسازد. برای درک این مطلب، این‌گونه می‌توان مثال زد، که اگر شخصی بگوید «اگر اتومبيل نبود، هيچ تصادفى رخ نمى داد» این جمله به این معنا نیست که انسان‌ها از ماشین استفاده نکنند، زیرا منافع استفاده از ماشین بر هیچ‌کس پوشیده نیست، بلکه این جمله در تلاش است به مخاطب هشدار دهد که اگر مراقب نباشد و احتیاط نکند، این وسیله مفید برایش خطرناک خواد بود. ــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ج4، ص376. [2]. نهج الفصاحة، ابو القاسم پاينده، دنياى دانش، ص164. [3]. ذكر اخبار اصبهانى، الامام الحافظ أبى نعيم أحمد بن عبد الله الاصبهانی طبع في مدينة ليدن المحروسة بمطبعة بريل، 1934 م، ج 1، ص 233. [4]. مستدرك الوسائل، محدث نوری، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، قم، ج14، ص 325 [5]. من لا يحضره الفقيه، همان، ج3، ص384. 🆔 @kalamema
#نقد_هاوکینگ 💢 بروس گوردن: ادعاهای استفن هاوکینگ غیر منطقی است. #خدا_شناسی #خداشناسی #جهان_شناسی #هاوکینگ #آتئیسم #منکر_خدا 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽حجاب در کجای قرآن آمده است!؟ 👈پاسخ این سوال را از یک دختر مسلمان بشنوید!؟ 🔳 واقعاً توضیحاتش خیلی کامل هست. بفرستید برای کسانی که می‌گن کجای قرآن حجاب آمده !؟ #حجاب #حجاب_فاطمی 🆔 @kalamema
💢تهمتی ناروا به امام صادق(ع) ❌يكی از دلائلی كه علمای اهل سنت برای اثبات حُسن روابط ميان اهل بيت(عليهم‌السلام) و خلفای سه‌گانه استدلال می‌كنند و با استفاده از آن موضع شيعيان در برابر خلفا را مورد انتقاد قرار می‌دهند، روايتی است که از قول امام جعفر صادق(عليه‌السلام) نقل می‌كنند: «ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورده است». ما به صورت مختصر سند و دلالت این حدیث را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ⛔️اشکالات سندی اين روايت را هيچ يك از علمای شيعه نقل نكرده‌اند، تنها مرحوم ابو الفتح اربلی در كتاب كشف الغمه آن را از عبد العزيز بن اخضر جنابذی كه سنّی حنفی است نقل كرده است. حافظ عبدالعزيز جنابذی گفته است: «ابو عبدالله جعفر بن محمد(علیه‌السلام) مادرش امّ فروه از طرفی دختر قاسم بن محمد بن ابوبكر صدّیق است و از طرف ديگر مادرش اسماء، دختر عبدالرحمن بن ابوبكر صدّیق است و به همین خاطر امام صادق(عليه‌السلام) فرموده: «ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده يعنی از دو طرف نسب من به ابوبكر می‌رسد».[1] 1⃣. عبدالعزيز جنابذی متوفای 611 ق می‌باشد که روایت را به صورت مرسل از امام صادق(عليه‌السلام) نقل کرده است و روايت مرسل ارزشی برای استدلال ندارد. 2⃣. اين شخص سنّی مذهب است؛ چنان‌چه ذهبی در سير اعلام النبلاء درباره وی می‌نويسد: «جنابذی امام، عالم، محدث، حافظ،... ثقه، فهیم، خیر و... می‌باشد».[2] بهترين شاهد بر سنی بودن اين شخص، استفاده از كلمه «صدّيق» برای ابوبكر است؛ در حالی كه همه شيعيان می‌دانند كه اين لقب از القاب اختصاصی اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) بوده است. از اين‌ رو، اين روايت از نظر شيعيان ارزشی ندارد. و معنی ندارد كه بر اساس روايتی كه شيعه قبول ندارد، عليه آن‌ها استدلال شود. ⛔️مناقشه در دلالت روايت: 1⃣شهيد نور الله تستری در جواب اين مطلب می‌نويسد: «بر فرض روایت صحیح باشد، اين‌كه آن حضرت فرموده: "ابوبكر مرا دو بار به دنيا آورده" واقع را بيان می‌كند نه اين‌كه افتخار كند. 2⃣با مراجعه به سيره آن حضرت می‌بينيم كه بالاترين افتخار برای آن حضرت، قبول ولايت و امامت جدّش اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) است، نه ولادت از او. امام صادق(عليه‌السلام) می‌فرمايد: «ولايت علی بن أبی طالب(عليه‌السلام) برای من محبوب‌تر از ولادتم از طریق اوست؛ چرا كه قبول ولايت او برای من واجب، و فرزند او بودن امتياز است».[3] 3⃣از طرفی آیا امکان دارد امام صادق(عليه‌السلام) با سيره و روش جدش اميرالمؤمنين و مادرش فاطمه(عليهماالسلام) مخالفت کند؛ در صورتی كه آن دو بزرگوار در تمام عمرشان لحظه‌ای با ابوبكر بيعت نكردند و خلافت او را به رسميت نشناختند؛ بخاری در صحيح‌ خود(معتبرترین كتاب اهل سنت) می‌نويسد: «فاطمه دختر رسول خدا(صلی‌الله‌عليه‌وسلم) در حال خشم و غضب، ابوبكر را ترك نموده و بر او همچنان غضب‌ناك ماند تا وفات کرد».[4] حال چگونه می‌شود كه حضرت صديقه طاهره(علیهاالسلام) از ابوبكر غضب‌ناك باشد، ولی فرزندش امام صادق(عليه‌السلام) به انتساب به او افتخار نمايد؟ 👈امیرالمؤمنین(عليه‌السلام) هم معتقد بود ابوبکر خائن و کذّاب و حیله‌گر و... می‌باشد؛ مسلم در صحيح خود می‌نويسد: «(عمر می گوید) زمانی كه رسول خدا(صلی‌الله‌عليه‌وسلم) از دنيا رفت، ابوبكر گفت من جانشين رسول خدا(صلی‌الله‌عليه‌وسلم) هستم، شما دو نفر آمديد و (تو ای عباس) ميراث پسر برادرت(پيامبر) را طلب كردی و اين(علی) ميراث همسرش از پدرش را طلب می‌كرد. ابوبكر گفت كه رسول خدا(صلی‌الله‌عليه‌وسلم) فرموده است: "ما ارث به جای نمی‌گذاريم، هر آن‌چه از ما باقی میماند صدقه است" شما دو نفر ابوبكر را دروغ‌گو، گناه‌كار، پيمان‌شكن و خائن می‌دانستيد».[5] بنابراین ممکن نیست امیرالمؤمنین(عليه‌السلام) فردی را خائن و دروغ‌گو بداند ولی فرزندش، به او افتخار كند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚پی نوشت [1]. « وقال الحافظ عبد العزيز بن الأخضر الجنابذى رحمه الله أبو عبد الله جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على بن أبى طالب عليهم السلام الصادق وأمه أم فروة واسمها قريبة بنت القاسم بن محمد بن أبى بكر الصديق رضى الله عنه وأمها أسماء بنت عبد الرحمن بن أبى بكر الصديق ولذلك قال جعفر عليه السلام ولقد ولدنى أبو بكر مرتين »؛ كشف الغمة، اربلی، على بن عيسى، دار الاضواء، بيروت، ج2، ص374. [2]. سير أعلام النبلاء، ذهبی، دار الحديث، قاهره، 1427ق، ج16، ص72. [3]. بحار الأنوار، مجلسی، مؤسسة الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج39، ص299. [4]. صحيح، بخاری، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج4، ص79. [5]. صحيح، مسلم نيشابوری، دار إحياء التراث العربی، بيروت،ج3، ص1377. 🆔 @kalamema
#بزرگان_شیعه_و_تحریف_قرآن 💠تحریف قرآن یکی از تهمت‌های بزرگی است که به شیعیان می‌زنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد می‌کنند. 👈 این مورد: #شیخ_صدوق #تحریف_قرآن #قرآن 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام زمان(علیه‌السلام): 🍃 إنِّي لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاء. 📚بحار الأنوار،ج53، ص181 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽سرنوشت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) پس از دوران ظهور چگونه است!؟ 👈پاسخ را از آیت الله طبرسی بشنوید. #مهدویت #امام_زمان #ظهور #طبرسی 🆔 @kalamema
💢بررسی حدیث «وصیّت» در مورد احمد الحسن ⁉️سؤال: لطفاً درباره‌ حديث وصيّت که اصلی‌ترین حدیث مورد استشهاد احمد الحسن (مدّعی مهدویّت) است، از نظر سندی توضيح بفرماييد. ✅جواب: ابتدا بايد تذکّر بدهم که اين شخص مدّعی، برای پيشبرد اهدافش علم سندشناسی و رجال را بالکلّ نفی کرده و با اين کار دست خود را برای تعريف‌های دل‌بخواهی از مفاهيمی مانند روايت صحيح و خبر متواتر بازگذاشته است. ✳️بررسی سندی 👈در هرصورت حديث مورد بحث [1] سند بسيار ضعيفی دارد. شیخ طوسی(ره) این روایت را با هشت واسطه از امام صادق(علیه‌اسلام) نقل کرده است، از بین این هشت نفر، تنها «حسین بن علی البزوفریّ» توثیق شده است.[2] هفت نفر دیگری که در سند این روایت هستند، همه مجهول‌اند، یعنی در منابع رجالی ما اصلاً نامی از آن‌ها برده نشده است! 👈ابتدای سند این روایت، حتّی نامی از راوی اوّل برده نشده است و فقط نوشته شده: جماعتی از البزوفریّ نقل کرده‌اند. این جماعت چه کسانی بوده‌اند؟ مورد اعتمادند یا خیر؟ معلوم نیست. بنابراین حدیث وصیّت هم مرسل است و هم مجهول. ✳️در پایان لازم است به این نکته توجه کنیم که، 👈قسمتی از حدیث مورد بحث با سایر روایات نقل شده از اهل بیت موافق است و همان بخش قابل پذیرش می‌باشد. شیخ طوسی هم برای پاسخ به واقفیه (هفت امامی‌ها) این حدیث را ذکر کرده است و محلّ شاهدش دوازده امامی است که در این حدیث نام برده شده‌اند. به دلیل ضعف سندی این روایت، نمی‌توانیم مطلب انتهایی آن‌را که مربوط به «اوّل المهدیین» است بپذیریم. 📚پی‌نوشت‌ [1]. طوسی، محمد بن الحسن، الغيبة، ص150، دار المعارف الإسلامية، چاپ اول، قم، 1411ق. متن حدیث: جَمَاعَةٌ عَنِ الْبَزَوْفَرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سِنَانٍ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْخَلِيلِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ الْمِصْرِيِّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا وَفَاتُهُ لِعَلِيٍّ ع يَا أَبَا الْحَسَنِ أَحْضِرْ صَحِيفَةً وَ دَوَاةً فَأَمْلَى رَسُولُ اللَّهِ ص وَصِيَّتَهُ حَتَّى انْتَهَى إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مَنْ بَعْدَهُمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَأَنْتَ يَا عَلِيُّ أَوَّلُ الِاثْنَيْ عَشَرَ الْإِمَامِ وَ سَاقَ الْحَدِيثَ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لْيُسَلِّمْهَا الْحَسَنُ ع إِلَى ابْنِهِ محمد الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمَهْدِيِّينَ- لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِي اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ وَ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ./ پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله در شب رحلتش بمن فرمود: يا ابا الحسن! صحيفه و دواتى بياور! سپس پيغمبر وصيت خود را املا فرمود تا باينجا رسيد ...: يا على! بعد از من دوازده امام خواهد بود، و بعد از آنها دوازده مهدى ميباشد. يا على تو نخستين آن دوازده امامى. سپس يك يك ائمه را نام برد تا اينكه فرمود: حسن (عسكرى) هم اين صحيفه را بفرزندش م ح م د كه از ما آل محمد محفوظ است تسليم كند، اينها دوازده امام هستند. بعد از مهدى موعود دوازده مهدىديگر خواهد بود، چون او وفات كرد، آن را تسليم كند به مهدى اول كه داراى سه نام است: يك نام مثل نام من، و يك نام مانند نام پدرم عبد اللَّه و احمد و اسم سوم مهدى است و او نخستين مؤمن است. [2]. نجاشي، احمد بن على، رجال النجاشي، ص68، مؤسسة النشر الاسلامي التابعه لجامعة المدرسين بقم المشرفه، چاپ ششم، قم، 1365ش. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به این نوشتار مراجعه کنید: 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/132452 🆔 @kalamema
💠تبیین شهید مطهری(ره) از معنای واقعی انتظار: 👈انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق... #مطهری #انتظار #مهدویت 🆔 @kalamema
#تلخ_خنده 💢برخی از علماء اهل تسنن تولد امام زمان(علیه‌السلام)، را به خاطر طول عمر ایشان انکار می‌کنند، و این در حالی است که تمام اهل تسنن به زنده بودن حضرت خضر(علیه‌السلام) اعتراف دارند. 👈و این دقیقاً همان که می‌گین، یک بام و دوهوا ... #مهدویت #اهل_تسنن #طول_عمر #شبهات #اهل_سنت 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💠ما چیکار کنیم که به امام زمان(علیه‌السلام) نزدیک بشیم!؟ 🌺آیت الله ضیاء آبادی، پاسخ این سوال را بر اساس آیات قرآن بیان می‌کنند. 👈یک راه بیشتر نیست ... #مهدویت #ضیاءآبادی 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃جعِلَ الخَير كُلُّهُ في بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهْدَ في الدُّنيا. 📚میزان‌الحکمه،ج3،ص550. 🆔 @kalamema
💢مبحث نسخ و علم الهی در آیات قرآن ⁉️یکی از ایرادات واهی افراد شبهه افکن این است که: نسخ وفراموشی از صفات سلبیه اند، و چون در آیه 106سوره بقره این دوصفت به خدا نسبت داده شده، پس یا، خدا وجود ندارد ویا اینکه این آیات از ناحیه خدا نیست؟ 👈برای پاسخ ابتدا آیه شریفه را ذکر می کنیم.«ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ؛ [حكمِ] هر آيه اى را كه [بر اساس مصالح مردم و مقتضاى زمان] از ميان برداريم يا به تأخير اندازيم، بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى كه خدا بر هر كارى تواناست؟!»(بقره/106)[1]. نکته مهم:همان طور که در ترجمه ذکر شده است مراد از«انساء» به تـأخیر انداختن است نه فراموش کردن. ✅امّا مراد از نسخ چیست؟ 👈" نسخ" از نظر لغت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است، و در منطق شرع، تغيير دادن حكمى و جانشين ساختن حكمى ديگر بجاى آن است.[2] ⁉️با توجّه به معنای «نسخ»، این سوال پیش می آید که:چرا نسخ واقع شده است؟ به تعبير ديگر: چه مى شد از آغاز حكم چنان تشريع مى گشت كه احتياجى به نسخ و تغيير نداشت؟ ✅در پاسخ عرض می کنیم: مى دانيم نيازهاى انسان گاه با تغيير زمان و شرائط محيط دگرگون مى شود و گاه ثابت و بر قرار است، يك روز برنامه اى ضامن سعادت او است ولى روز ديگر ممكن است بر اثر دگرگونى شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد.يك روز دارويى براى بيمار فوق العاده مفيد است و طبيب به آن دستور می دهد، اما روز ديگر به خاطر بهبودى نسبى بيمار ممكن است اين دارو حتى زيانبار باشد، لذا دستور قطع آن و جانشين ساختن داروى ديگر را مى دهد. 👈اين مساله مخصوصا با توجه به قانون تكامل انسان و جامعه ها روشن تر مى گردد كه در روند تكاملى انسانها گاه برنامه اى مفيد و سازنده است و گاه زيانبار و لازم التغيير، به خصوص در هنگام شروع انقلابهاى اجتماعى و عقيدتى، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطعهاى مختلف زمانى روشنتر به نظر مى رسد. البته نبايد فراموش كرد كه اصول احكام الهى كه پايه هاى اساسى را تشكيل مى دهد در همه جا يكسان است، هرگز اصل توحيد يا عدالت اجتماعى و صدها حكم مانند آن دگرگون نمى شود، تغيير در مسائل كوچكتر و دست دوم است. [3] 🔆از آن چه ذکر شد این طور به دست می آید که نه تنها نسخ دلالت بر جهل و گمراهی خداوند ندارد، بلکه نسخ براساس مصالح افراد است(نسخ به معنای تغییر در علم قانون گذار نیست بلکه نسخ به معنای تغییر در مصلحت قانون پذیر است.) و خدوند متعال به عنوان قانون گذار از همان ابتدای وضع قانون، علم به پایان آن دارد منتهی آن زمان اعتبار را ذکر نکرده است و هنگام اتمام زمان آن قانون، آن را با حکم جدید نسخ می کند. 📚پی نوشت: [1]ترجمه قرآن- انصاريان، حسين-انتشارات اسوه- قم-1383 ش. [2]: تفسير نمونه-مكارم شيرازى، ناصر- دار الكتب الإسلامية-تهران-1374 ش- ج1، ص391. [3] همان. 🆔 @kalamema
#تلخ_خنده 💢این آمار مربوط به کشور جهان سوم نیست، این واقعیت فرانسه است کشوری که خودش را مهد آزادی و حقوق بشر می‌دونه... 😱😱😱 👈قسمت مضحک کار این که، اینها می‌خوان به ما حقوق زن را یاد بدن ... 😂😂😂 ❌باز مضحکتر هم وطنانی هستند که از اینها تقلید می‌کنند😜😜😜 #زن #تمدن_غرب #زن_در_غرب #حقوق_زن 🆔 @kalamema
#بزرگان_شیعه_و_تحریف_قرآن 💠تحریف قرآن یکی از تهمت‌های بزرگی است که به شیعیان می‌زنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد می‌کنند. 👈 این مورد: شیخ_حر_عاملی #تحریف_قرآن #قرآن 🆔 @kalamema
💢تحقیقات علمی نشان می‌دهد: که بیمارانی که به خدا باور ندارند و یا باور کمی دارند به احتمال دو برابر، به درمان پاسخ نمی‌دهند. 👈بیایم برای صحت و سلامتی خودمان به خداوند متعال باور داشته باشیم. #منکر_خدا #آتئیست #آتئیسم #خداشناسی #دانشمندان 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 دلت پاک باشه، نماز و روزه برای چی!؟ 🔆این جمله را شاید خیلی شنیده باشید، ولی اگر می‌خواهید جایگاهش را در دین بدونید حتماَ این کلیپ را ببنید. #شبهات #محمدی 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 بنَيَّ لَا تُؤْيِسْ مُذْنِباً فَكَمْ مِنْ عَاكِفٍ عَلَى ذَنْبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَيْرٍ وَ كَمْ مِنْ مُقْبِلٍ عَلَى عَمَلِهِ مُفْسِدٍ فِي آخِرِ عُمُرِهِ صَائِرٌ إِلَى النَّارِ 📚تحف العقول، ص: 91 🆔 @kalamema
💢آثار شراب خوری بر اساس تحقیقات بین المللی ✳️پیشرفت علم، سبب شده است که اهمیت دستورات اسلام روز به روز آشکارتر شود و حقانیت دین اسلام ظهور روز افزونی پیدا کند. در ادامه به یکی از این دستورات، که در قرآن به آن اشاره شده است می‌پردازیم. ✅خداوند متعال در قرآن مجید، از شراب این گونه یاد می‌کند: «یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا [بقره/219] در باره شراب و قمار، از تو می‌پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی] گناهشان از سودشان بزرگتر است.» و این در حالی است که در آن دوران نوشیدن شراب یک امر عادی در میان مردم بوده است، و حتی مسیحیان از آن به عنوان معجزه عیسی یاده می‌کرده‌اند، ولی دین اسلام به مخالفت با چنین امری پرداخته است، و اکنون دانشمندان به مضرات مشروبات علم پیدا کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1⃣. بنا بر تحقیقاتی که توسط "آکادمی سرطان آمریکا" انجام شده است، مصرف مشروبات الکلی، سبب بروز سرطان معده، سرطان دهان و حنجره، سرطان کبد و مری، سرطان کلون و رکتوم، سرطان سینه، و سرطان پانکراس می‌شود.[1] 👈و از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که، مقدار مصرف مشروبات، دخالت چندانی در بروز چنین آثاری ندارد، به گونه‌ای که حتی مصرف کمی از مشروبات نیز چنین آثاری را پدید می‌آورد.[2] 2⃣. در تحقیقات دیگر که توسط «سازمان اعتیاد آمریکا» انجام شده است، مضرات شراب این‌گونه شمارش شده است: 1. کاهش اندازه‌ی مغز؛ 2. ناتوانی در تفکر انتزاعی؛ 3. از دست دادن توانایی ادراک بصری؛ 4. سندروم ورنیکه کورساکوف( علائم این سندروم شامل گیجی و پریشانی روانی، فلج اعصاب حرکتی چشم، عدم توانایی راه رفتن و... است)؛ 5. از دست دادن حافظه؛ 6. از دست دادن دامنه‌‌ی حواس و دقت.[3] ـــــــــــــــ 🌐پی‌نوشت [1]. https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/diet-physical-activity/alcohol-use-and-cancer.html [2]. http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/alcohol-and-cancer/how-alcohol-causes-cancer [3]. http://americanaddictioncenters.org/alcoholism-treatment/mental-effects/ 🆔 @kalamema
💠تحریف قرآن یکی از تهمت‌های بزرگی است که به شیعیان می‌زنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد می‌کنند. 👈 این مورد: 🆔 @kalamema
💠ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام ❇️یکی از ازدواج‌های رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنی‌تیم» است و مادر وی «ام‌رومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ این‌گونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57] 👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با طائفه «بنی‌تیم» است، تا با این‌ وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ هم‌چنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده‌، به گونه‌ای که قبل از اسلام در پیمان‌های بزرگی شرکت داشته‌ است که می‌توان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانه‌ای دیگر که می‌تواند بر موقعیت بنی‌تیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازی‌های کعبه قبل از اسلام است، به این‌نحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف ‌شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133] ✅در نتیجه: می‌توان گفت هدف پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهره‌مند شود. ـــــــــــــــ 📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش. تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش. @kalamema