eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام حسن مجتبی (علیه السلام) : 🔶 كسى كه قرآن بخواند زود يا دير دعايى مستجاب دارد. 📖 بحارالأنوار، ج۹۳، ص۳۱۳، ح۱۷ 🌸ولادت کریم اهل بیت امام حسن علیه السلام مبارک باد🌸 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 بنیاد فرح پهلوی توسط فرح دیبا همسر پهلوی دوم با بیان این ضرورت که فضای کلی جامعه ایرانی در دهه سی نیازمند تلطیف و توجه به موضوعات هنری است، بنا نهاده شد. این بنیاد در واقع مغز متفکر سیاست گذاری فرهنگی دربار محسوب می شد. 🔷 مهم ترین اطرافیان فرح پهلوی رضا قطبی لیلی امیر ارجمند فرخ غفاری، بیژن صفاری کامران دیبا سردار ،افخمی نادر اردلان و جمعی از متخصصان معماری و شهرسازی نقاشان، مجسمه سازان نظریه پردازان مسائل اجتماعی و فرهنگی و تاریخی و.... بودند که به تدریج به بسیاری از مسئولیت ها دست یافتند و امتیازات ویژه ای به دست آوردند. ⭕️ این سازمان ها شامل رادیو و تلویزیون جشن هنر شیراز جشن های فرهنگ و هنر مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سازمان نمایشگاه ها و کارگاه ،نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارکستر سمفونیک سینمای ،آزاد فستیوال سینمای کودکان، فستیوال بین المللی فیلم ،تهران موزه های تهران، تئاتر شهر ..... بود. 🔻در عصر پهلوی دوم کاخ (جوانان توسط فرح پهلوی که به نوعی مجری برنامه های فرهنگی غرب در ایران بود افتتاح شد. او تلاش کرد با ایجاد فضاهای سرگرم کننده برای ،جوانان از تمایل آنان به سمت سیاست جلوگیری کند در بنای کاخ کتابخانه، سینما، کافه تریا اتاق های شطرنج و موسیقی و بیلیارد تعبیه شده بود و هر روز در سالن اجتماعات آن برنامه های متنوع از قبیل فیلم و کنسرت و سخنرانی اجرا می شد. 💢 حمایت از هنرمندان با گرایش های چپ مانند با توجه به گرایشات چپ گرایانه شخص فرح دیبا در دستور کار قرار گرفت. در سال های آخر فعالیت بنیاد رست حمایت از آثاری که انتقاداتی از حکومت داشتند گرفته شد و فیلمهای «سایه های بلند باد اثر بهمن فرمان آرا و بن بست پرویز صیاد اکران شدند. این آثار با اساس سلطنت شاه مشکلی نداشتند و تنها مخالفتی جزئی با شیوه حکمرانی او بیان می کردند. 📖کتاب تاریخ سینمای ایران به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸یا رَفیقَ مَن لا رَفیقَ لَهُ 🔸ای رفیق آن کس که رفیق ندارد 🙏 در این شب های قدر ما را از دعای خیر خود بی نصیب نفرمایید 🙏 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ماه تا آمد که بردارد سری از سجده گاه ◾️قصـــه شــــق القمــــــر بار دگر تکـــــرار شد 🏴سالروز ضربت خوردن امام علی علیه السلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶 رويكردی كه در تاريخ‌نگاری معاصر ، به‌ويژه دوره ، ‌مد نظر قرار گرفته رد مداخله بيگانه در رويدادهای اين دوره يا افراط در سهم اين عامل در امور است؛ آنچه به طرح تئوری توطئه يا رد آن و توهم پنداشتنش منجر شده است. 🔷 براي آنكه از اين افراط و تفريط بر حذر بود، بايد مرز بين تئوری توطئه و تاكتيك‌های قدرت‌های خارجی در سرنوشت سياسی ايران را تشخيص داد. چون اصولاً يک ديدگاه اصلاً چيزی به ‌نام توطئه را منكر می‌شود؛ حال‌آنكه بديهی است که هنگام تحولات سياسی جوامع، قدرت‌های سياسی مسلط در حوزه‌هايی که منافعی دارند و هستند، براي تأمين منافعشان در مديريت سياسی و در طرح‌های اقتصادی آن كشور نفوذ می‌كنند تا مانع تصميم‌گيری‌های سياسی و اقتصادی نخبگان آن كشور در جهت خلاف منافع آنها شوند. 💢 گاه انكار مطلق توطئه، خود توطئه‌ای است برای اینکه توطئه‌ها و تاكتيك‌های مديريت استعماری در كشور پنهان بماند. اما ازسوی ‌ديگر این ساده‌انگاری که هر كاری در هر كشور، زير سر قدرت‌های سلطه‌گر است و هيچ بستر اجتماعی ندارد و افراد جامعه هيچ گونه رفتار و اقدام مستقلی ندارند، هم نوعی رويكرد غيرعلمی و غيرعقلانی است. 📖 ماهنامه ، شماره ۱۵ و ۱۶ 📌@canoon_org
🔶 صبحگاه 12 فروردین- که روز نخستین حکومت اللَّه است- از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره ‏های قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. 📖 صحیفه امام، ج 6، ص 453ـ454 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله : 🔶 در شب قدر درهای آسمان گشوده می شود. 📜 مستدرک الوسائل، ج 7، ص 456 . 🙏 در این شب ها همدیگر را از دعای خیر بی نصیب نفرمایید 🙏 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضرت علی علیه السلام ◼️ موثرترین وسیله جلب رحمت خدا این است که خیرخواه همه مردم باشی. 📜تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص 450، ح 10334 🏴شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام صادق علیه السّلام : 📜قلب ماه رمضان ، شب قدر است . 📖بحار الأنوار ، ج 58 ، ص 376 🙏 در این شب های همدیگر را از دعای خیر بی نصیب نفرمایید 🙏 📌@canoon_org
48.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀بازنشر 🔰سرزمین بی ملت! 🔶۱۴ مه ۱۹۴۸ حدود ۷۲۵ هزار عرب فلسطینی در طول جنگ اعراب و اسرائیل ، خانه‌های خود را به مقصدی نا کجا ترک کردند؛ فراری اجباری در مسیر . اخراجی به ظاهر متمدنانه از خانه و کاشانه خود. جابه‌جایی وسیع فلسطینیان بخش جدایی‌ناپذیر از ایده بنیان‌گذاران اسرائیل برای آینده این سرزمین‌ بوده که دولت در دهه 1890 طرح ریزی کرده و با پشتیبانی برخی کشور ها به مرحله عمل رسیده است... 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢 در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔷 زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔶 توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 💠 ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖 کتاب سیاست و حکومت ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های ، به قلم 📌@canoon_org
🔶 در تاريخ‌نگاری معاصر ايران فرضيه‌ای مسلم و اثبات‌شده مطرح است؛ به اين معنا که زنان ايرانی تا پيش از مشروطه و حتی پیش از صدور فرمان کشف حجاب در جهل مطلق به سر می‌بردند و هيچ روزنه روشنی در زندگی آنها وجود نداشت. این در حالی است که نشانه‌های بسیاری وجود دارد که اين فرضيه را رد می‌کند. 🔷 در تاريخ‌نگاری معاصر ايران اعتقادات مذهبی و رعايت اصول اسلامی همواره عاملی مهم در عقب‌ماندگی زن مسلمان تلقی گرديده که در رأس آنها «حجاب» قرار داشته است. حجاب مانعی برای رشد و حضور زن در جامعه معرفی شده و این مسئله تا جایی بوده که در بعضی متون، چادر «کفني براي مردگان سرگردان» ناميده شده است‌ و بسياری از روشنفکران و شعرا در مذمت حجاب شعر سروده‌اند. 💢 به قطع، اين حربه‌ای بوده است به منظور گشودن راه برای رواج الگوها و شيوه‌های غربی زندگی به جای بررسی درست علل عقب‌ماندگی زنان و يافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات و معضلات آنها. 📖 ماهنامه‌زمانه، شماره ۱۰ و ۱۱ 📌@canoon_org
🍀 درس‌گفتارهای فصل بهار «تاریخ تفکر بصری» (دوره دوم) 👤 مدرس: سید مهدی ناظمی ⏰ دوشنبه‌ها ساعت ۱۸، هشت جلسه 💳 شهریه دوره: ۴۰۰ هزار تومان 🏢 خیابان قدس، خیابان دکتر فرهنگی، کانون اندیشه جوان برای ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید یا اطلاعات خود را به شماره ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ پیامک کنید: https://survey.porsline.ir/s/0nTwO4we -------------- @roozegareno_ac 📌@canoon_org
🍀 درس‌گفتارهای فصل بهار «خاستگاه شناخت اخلاقی» اثر فرانتس برنتانو 👤 مدرس: مرتضی بحرانی ⏰ یکشنبه‌ها ساعت ۱۸، هشت جلسه 💳 شهریه دوره: ۴۰۰ هزار تومان 🏢 خیابان قدس، خیابان دکتر فرهنگی، کانون اندیشه جوان برای ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید یا اطلاعات خود را به شماره ۰۹۳۳۵۴۴۷۸۹۲ پیامک کنید: https://survey.porsline.ir/s/tdwGh9L6 -------------- @roozegareno_ac 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضاست و چنانچه قاضی به رشوه خواری روی آورد، هرج و مرج و بی عدالتی یأس از قضات و هیئت حاکمه سراسر جامعه را فرا می گیرد. ظرافت و حساسیت امر قضاوت به گونه ای است که در روایات اسلامی رشوه در قضاوت، کفر به خداوند معرفی شده است. 🔷 امام علی در بخشی از خطبه ۱۳۱ که بیانگر شرایط رهبر اسلامی است می فرماید: «رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد؛ زیرا برای داوری با رشوه گرفتن حقوق مردم را پایمال و حق را به صاحب آن نمی رساند.» ⭕️ اشعث بن قیس برای غلبه بر طرف دعوای خود در محکمه عدل علی (ع) شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ را به در خانه امیرمؤمنان «ره» آورد و عنوان هدیه برابر آن نهاد. امام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند. آیا با این عنوان آمده ای که مرا فریب دهی و از آیین حق بازداری؟ به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان های آنهاست به من بدهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای به ظلم بگیرم، هرگز نخواهم کرد. دنیای شما از برگ جویده ای در دهان ملخ برای من کم ارزش تر است. علی را با نعمت های فانی و لذت های زودگذر چه کار؟!» 💢 امام علی در نامه به مالک اشتر یکی از راه های جلوگیری از رشوه خواری قاضی را چنین بیان می دارد: «پس از انتخاب قاضی هرچه بیشتر در قضاوت های او بیندیش و آن قدر به او ببخش که نیازهای او برطرف گردد و به مردم نیازمند نباشد و ازنظر مقام و منزلت آن قدر او را گرامی دار که نزدیکان تو به نفوذ در او طمع نکنند تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد.» 📖 کتاب کسب و کار های حرام و آثار آن به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 القدس لنا 🔶 امیدواریم که شما جوان ها آن روز را ببینید و ان‌شاء‌الله خواهید دید و ان‌شاء‌الله در بیت‌المقدّس که این ‌قدر برای اینها مسئله‌ی بیت المقدس مهم است ان‌شاء‌الله شما ها در آنجا نماز خواهید خواند. ◻️مقام معظم رهبری مدظله العالی ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🔷روز قدس گرامی باد🔷 📌@canoon_org
🔶 هم از نظر روشی به شدت توصیه به نقد دارد و آن‌ را معقول می‌ داند و هم از لحاظ ساختاری فقط محصولات را معقول می‌شمارد. نظریه پوپر بر مبنای نقدگرایی شکل گرفته. او پایه ای ترین عنصر عقلانیت را انتقاد می داند. این نگرش، نظریه ای معقول است که در برابر انتقادها مقاومت کند. پوپر معتقد است، همه چیز حتی امور اخلاقی، و باید نقادی شود. 🔷 این فلسفه پیامدهای مثبت بسیاری در مباحث معرفت شناسی دارد. برای نمونه، نفی حجیت مشاهده و حس، سنت گریزی، تشجیع در نظریه پردازی و … البته با این وجود انتقاداتی نیز بر این نظریه وارد است. 📖 کتاب ، نوشته ی با معرفی اجمالی اندیشه ، پیامد ها و برخی انتقادهای وارد بر آن را بررسی می نماید. در این کتاب که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده، بیان می شود که پوپر با وجود اصرار بر واقع گرایی، در تفسیر آن، اطمینان را سلب می کند. در اصل، تلاش برای برهانی کردن واقعیت را رویکردی اشتباه به مسئله ای بدیهی می داند و معتقد است در این روش معیاری برای حقیقت وجود ندارد. 📌@canoon_org
🔷 پیدایش تاریخ نگاری جدید در ایران، با نفوذ و گسترش اندیشه ناسیونالیسم در ایران هم زمان شد. از سوی دیگر به دلیل وجود مسائل و معضلاتی چون سلطه استعماری استبداد، وجود هویت های پراکنده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناسیونالیسم به گفتمان مسلط جامعه و به تبع آن تاریخ نگاری ناسیونالیستی به رویکرد مسلط تاریخ نگاری جدید تبدیل شد. 🔶 از سوی دیگر در این زمان با پی جویی علت عقب ماندگی و انحطاط ایران کشفیات باستان شناسی و غبار زدایی از بخش مهمی از تاریخ باستان توسط شرق شناسی، نژادگرایی و اسلام ستیزی اندیشه های باستان گرایانه به شدت در بین مورخان و نویسندگان ایرانی گسترده شد با این زمینه ها تاریخ نگاری جدید ایرانی عمدتاً به یک تاریخ نگاری ناسیونالیستی بر بستر و زمینه باستان گرا تبدیل شد. 💢 با بررسی متون تاریخ نگاری و آموزشی چنین می نماید که این مؤلفه ها در بازپرداخت هویت جدید ایرانی تأثیرگذار بوده است و دولت پهلوی با بهره گیری از این تاریخ نگاری در جهت دستیابی به اهداف سیاسی و فرهنگی خود، به ویژه کسب مشروعیت و القای این هویت به آحاد جامعه، تلاش وافری داشت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تربیت مردم در حکومت اسلامی 💢تربیت مردم از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی است. اینکه مردم چه نقشی را ایفا می کنند و چگونه باید برای اهداف جامعه تربیت شوند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 پس از مشروطه جریان مواجهه با غرب به جز در نگاه تئوریک روشنفکران در حوزه ادبیات نیز سربرآورد. زنده‌یاد حسن مقدم که خود روشنفکری غرب‌دیده بود، در سال ۱۳۰۰ شمسی نمایشنامه مهمّ «جعفرخان از فرنگ برگشته» را نوشت و در آن به نقد خودباختگان در مقابل غرب (فرنگ) پرداخت. 🔶 در همان سال‌ها (حدود ۱۳۰۳ شمسی) حسین کاظم‌زاده ایرانشهر در نشریه «ایرانشهر» نوشت: «بارها گفته‌ایم که ایران نه روحاً و فکراً و ظاهراً و باطناً باید فرنگی شود و نه در حال ناگوار امروزی خود پایدار بماند بلکه ترقی باید کند و تمدنی مخصوص به خود که آن را تمدن ایرانی بتوان نامید، تحصیل ایجاد نماید.... چون می‌بینیم که ایران تقریباً ۵۰۰ سال از ترقیات غرب عقب است و اگر ما یک قدم جلو برویم غرب صد سال پیش می‌رود. لذا چاره‌ای جز این نمی‌بینیم که فقط در سایه انقلاب‌های سیاسی و دینی و ادبی باید ملت ایران خود را به کاروان ترقی غرب برساند». 💢 کاظم‌زاده ایرانشهر هم‌چنین تمدن غرب را باعث سوق دادن بشریت به مادیات می‌داند و از زندگی ماشینی‌شده غربی انتقاد می‌کند، با این اوصاف اما نکته مهمی که از کلام او می‌توان دریافت راه اعتدال است. روش او و همفکرانش البته باعث انقلاب‌های مهم ادبی شد اما متأسفانه راهی به سیاست نیافت. 📖 ماهنامه زمانه، شماره ۱، بهمن ۹۷ 📌@canoon_org
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰میدان نبرد 💢 شهید سید مرتضی آوینی در دوره ای می زیست که نسخه ای واکنشی برای سینمای جریان دهه ۶۰ داشت، نسخه ای که بنظر می رسد ابتدایی ترین و مهم ترین درس آن خالی نگذاشتن میدان باشد. چرا که وقتی در زمین دشمن نجنگی باید در خاکت از آن دفاع کنی. میدانی که یک سوی آن خالی از صدا شده است... 📌@canoon_org