eitaa logo
کانون اندیشه جوان
322 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
593 ویدیو
5 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷كلمات، همواره از معنا شدن و نهایی می گریزند؛ حتی کلمه ساده ای مانند «آب» می تواند دلالت های فراوانی بیافریند. این معناگریزی در مورد انتزاعی تری مانند «حق» شدت بیشتری می یابد و این راز همه ی کژتابی ها و سوء تفاهم ها در عرصه اندیشه و حتی روزمره است. 🔶آنچه برای دانش آموز بیان می کند، توسط گفتمان های غالب در ذهن ترجمه می شود و آنچه به وسیله حس شنوایی و بینایی وارد مغز می شود، دقیقا همانی نیست که مدنظر معلم بوده. همین معناگریزی و گفتمان های گوناگون و رنگارنگ، و همین ترجمه های گفتمانی است که راه را برای یافتن حقیقت غایی می بندد. 💢بسیاری از اندیشمندان نتیجه می گیرند که هیچ مطلقی وجود ندارد و حقیقت را همان گفتگو می دانند. اما بیان اینکه هیچ حقیقتی وجود ندارد و فقط باید زبان بازی و گفتگو کرد، نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه انسان را در خلا بی معنایی، و نیست انگاری معلق می کند؛ این درحالیست که سودای رهایی از همین پوچی و نیست انگاری بود که انسان را به واداشت. 📖ماهنامه زمانه، شماره سه، سال نهم، ص ۳۴ 📌@canoon_org
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ابن خلدون و خوانش های انحرافی 🔶ابن خلدون کلید مهمی برای فهم اندیشه بسیاری از متفکران معاصر اروپایی و مسلمان است. ⁉️اما چرا متفکری همچون ابن خلدون در دوره مدرن و توسط متفکران معاصر مورد خوانش های ناصحیح قرار گرفته است؟ 📌@canoon_org
🔷سکولاریسم در اصل به معنای «جدایی دین از دنیا» است و این تعریف، هسته اصلی سکولاریسم است. جدایی دین از دنیا مراتبی دارد و آنچه در غرب اتفاق افتاده حداقل سه مرتبه دارد؛ ولی در کشورهای غیر غربی مراتب آن متفاوت است. مرتبه اول یا پایین ترین مرتبه سکولاریسم عبارت است از اینکه متولیان دین در امر حکومت دخالت نکنند و متولیان حکومت هم در امر دین دخالت نکنند. 🔶مرتبه بالاتر جدایی دین از اجتماع است. در این مرتبه دین امری خصوصی و فردی است و به ارتباط فرد با خدا محدود میشود و به همین دلیل دین نباید در سیاست، تعلیم و تربیت و... دخالت کند. آنچه اکنون در غرب اتفاق می افتد، این مرحله از سکولاریسم است. مرتبه سوم سکولاریسم که شدیدتر است، به معنای جدا شدن فکر و اندیشه و فرهنگ به صورت کلی از دین است. در این مرحله کلیه امور انسان باید غیر دینی شود. 💢نوع تلقی از تربیت می تواند در پیوند آن با سکولاریسم یا تقابل با آن اثرگذار باشد. مثلاً تلقی سوم از سکولاریسم، تعلیم و تربیت کاملاً سکولار را اقتضا می کند که مطابق آن هیچ نوع آموزه دینی به دانش آموزان نباید ارائه شود. تلقی دوم از سکولاریسم نیز تعلیم و تربیتی را اقتضا می کند که مطابق آن آموزه های اجتماعی دین از آموزش و پرورش کنار گذاشته می شوند؛ بنابراین آنچه نقش مهمی دارد، تلقی از سکولاریسم است که نوع تعلیم و تربیت و سکولار بودن یا نبودن آن را تعیین می کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰زنان اجتماعی 🔷حضور اجتماعی زن دقیقا چه معنایی می دهد؟ آیا یک زن اجتماعی می تواند در خانه هم حضور داشته باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
2.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️امام کاظم علیه السلام : ◾️کم گویی، حکمت بزرگی است، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است. 📖 منبع : بحارالانوار، ج 78، ص 321 🏴شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد. 📌@canoon_org
🔶جنبش چریکی به ویژه نوع مارکسیستی–لنینیستی آن در ایران هیچ گاه نتوانست به اهداف خود دست یابد. دلیل اصلی و عامل اساسی شکست مشی چریکی و حمایت نکردن مردم از شیوه ی مبارزه ی مسلحانه را باید در تعارض ایدئولوژیک آنها با ایدئولوژی عمومی جامعه جستجو کرد. ایدئولوژی منفور در نزد جامعه، هیچ گاه بنیان محکمی برای ایجاد جنبشی فراگیر نخواهد بود؛ سردمداران حرکت های مسلحانه، نه آن زمان و نه بعدها به این نقص بزرگ پی نبردند. 🔷در لایه ی سطحی تر تحلیل دلایل شکست استراتژی نبرد مسلحانه، می توان به دو دسته عوامل اشاره کرد: کاستی های ایدئولوژیک و خطاهای استراتژیک که بعضی از آنها از همان ابتدا از دید ناظران آگاه جامعه پنهان نبود، اما بعضی دیگر فقط پس از اجرای استراتژی نبرد مسلحانه مشخص و معین شد. 💢واقعیت هم این بود که نظریه پردازان این نوع نبرد و چریک های عمل گرا هیچ گاه نتوانستند این موانع را از سر راه بردارند و سرانجام، همین دلایل سبب شد مُهر «شکست مطلق» بر سرلوحه ی صفحات نبرد مسلحانه در دفتر تاریخ این سرزمین نقش بندد. 📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره 71، ص 62 📌@canoon_org
🔶فضای مجازی، فضایی یک دست با حضور هم وزن و یک دست کاربران نیست بلکه برخی در ، نقش برجسته و اثربخش تر و مالکانه ای دارند؛ با این توضیح که: گفتمان پایگاه داده به دسته بندی و نام گذاری انواع ، دست زده و آن ها را وارد فضای دائمی گفتمان میزبان/کاربر یا مالک/کاربر کرده است. 🔷نخبگان امروز به دستکاری، و اداره انواع کاربران می پردازند و درباره مسیرهای اطلاع یابی و رفتارهای اطلاع جویی آن ها دست به انواع تحقیقات می زنند و آن ها را به دائمی بررسی خود تبدیل کرده اند. در نظام های که در آن کنترل هرچه بیشتر عاملان و «منابع»، برابر با صرفه و سود بیشتر است، انسان هایی که تبدیل به داده شده اند، راحت تر قابل نظارت و کنترل اند. 💢بنابراین، می توان از فضای مجازی به مالکان و سودجویان این فضا یاد کرد؛ نخبگانی که به همه چیز به ویژه اعتقادات جهت می دهد و همه را مدیریت می کند و دیگران، صرفا پیاده نظامی هستند که مطالب و محتواهای مدیریت شده هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
2.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام مهدی عليه السلام : 🔶خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتی برای جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند. 📜بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴ 🌺مبعث رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔶بررسی دقیق قوانین و تعالیم اسلامی و تطبیق آنها با تمایلات فردی و اجتماعی انسان نشان می دهد که دین اسلام، تنها دینی است که همه زوایای وجود و حیات بشری را مورد توجه قرار داده و از هیچ نکته ‌ای فروگذار نکرده است. کتاب ، نوشته ی که در چهار فصل تنظیم و توسط نشر کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده، شناخت خوبی در این حوزه به ما می دهد. 🔷در فصل اول این کتاب با عنوان: جامعیت ادیان آسمانی، از معرفت و بصیرت، ارائه برنامه زندگی، انذار و بشارت و داوری و حکومت به عنوان چهار حوزه راهبردی ادیان آسمانی یاد می شود. فصل دوم با عنوان جامعیت آیین اسلام، به نظرات دانشمندان علم روانشناسی و تمایلات و نیازهای اصیل بشری اشاره می کند. 💢مولف در فصل سوم که خاتمیت و کمال دین نام دارد، به روش تحلیلی و اثباتی خاتمیت می پردازد و آن را از نظر قرآن و احادیث اسلامی بررسی می کند. فصل چهارم نیز که خاتمیت و پویایی دین اسلام نام گرفته، از تشریع اجتهاد، نقش کلیدی عقل در اجتهاد و مسئولیت ها و اختیارات حاکم اسلامی به عنوان ارکان پویایی شریعت خاتم یاد می کند. 📌@canoon_org
🔷هستی شناسی دربردارنده مسائل مختلفی چون: بداهت وجود، ، ترکیب انضمامی ماده و صورت، حدوث اسمی جهان، اثبات جهان مجرد، اولین مخلوق، عالم مثال و هدفمندی آفرینش می باشد. یک موجود، گوناگونی دارد. پاره ای از این احکام به شکل و قالب خاصی که آن موجود به خود گرفته مربوط می شود و بخش دیگر به شکل و قالب خاص آن موجود مربوط نیست بلکه در رابطه با اصل «موجودیت» آن است. 🔶یک شی از آن جهت که موجودی است در قالب و خاص و متمایز از دیگر موجودات، دارای احکام ویژه ای می باشد که همه به «شی بودن» آن مربوط می شود؛ اما همین شی دارای احکام دیگری نیز هست؛ مثلاً است، است، ممکن است، منشأ اثر است که این دسته از احکام به شی بودن این شیء مربوط نیست بلکه به موجودیت آن مربوط می شود. 💢 درباره دسته دوم از احکام یاد شده سخن میگوید؛ یعنی احکامی را بیان می کند که موجود از آن جهت که است، آنها را دارا می باشد نه احکامی که به تعین خاصی مربوط می گردد و طبعاً مخصوص بخش خاصی از می باشد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
13.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰زنان و بازشناسی هویتی 🔷با توجه به نظریه پردازی و فرهنگ سازی های غرب در حوزه زنان، بازشناسی هویت این قشر امری ضروری است، اگر این اتفاق نیافتد تحریفی که در موضوعیت زن در جوامع غربی در حال رخداد است گریبانگیر ما نیز خواهد شد اما تشکل های دانشجویی در این زمینه چه باید انجام دهند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org