eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 به پیروی از به یکی بودن ذات و صفات خدا تأکید دارد. وی ضمن بازگویی دلایل ملاصدرا دلایل جدیدی را به این بحث می افزاید: 🔸اگر صفات خدا زاید بر ذاتش باشند، کثرت در پدید می آید که مستلزم آن است که خدا واجب الوجود نباشد که نادرست است. 🔹در فرض زاید بودن صفات بر ذات، فقدان در ذات حق تعالی شکل می گیرد که این فرض نادرست است؛ زیرا اگر قوه در ذات خدا راه یابد، دیگر نخواهد بود. 🔸اگر خدا زاید بر ذاتش باشند، صفات ایشان عرضی خواهند بود. از سویی، صفات عرضی نیازمند علت خواهند بود که اگر خدا خالق صفاتش باشد، خدایی را فرض کرده ایم که هم فاعل و هم قابل است که فرضی نادرست است. 🔹اگر صفات خدا زاید بر ذاتش باشند، مرتبه ذات خالی از کمالات خواهند بود. یعنی ذات خدا اصلاً به آن کمالات وصف نخواهد شد. 🔸ذات خدا اگر صفاتی زاید بر ذاتش داشته باشد، کمال او به امور زاید خواهد بود. در این صورت عقل حکم می کند ذاتی که کمال او به ذاتش باشد، کامل تر است نسبت به ذاتی که کمال او به امور زاید باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
40.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه، یاریگر اقتصاد 🔷در سالیان اخیر، اقتصاد به مهم‌ترین مسئله جامعه انقلابی ایران بدل شده است. در این زمینه، برخی با طرح گفتمان اقتصاد اسلامی و تاکید بر اجرایی ساختن آن، معتقدند مسائل و مشکلات برآمده از اقتصاد مدرن حل خواهد گشت. 💢با توجه به اینکه نظریات اقتصاد اسلامی با آموزه‌های فقهی در ارتباط است، ضروری است به نسبت فقه و اقتصاد با تکیه بر اقتصاد ایران بپردازیم. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔹بحران های اقتصادی: اول: بحران های مالی؛ کشورهای گوناگون جهان به علت بین المللی شدن و وابستگی متقابل بازارهای مالی و معاملات جهانی ، دچار آن می شوند. دوم: بحران بیکاری؛ شرکت های تولیدی برای بالابردن قدرت رقابت و توان مقابله با بحران های ، هزینه های کارگری خود را کاهش می دهند. سوم: بحران کنونی ؛ فشار اوضاع نامطلوب اقتصادی در کشورهای درحال توسعه، ده ها میلیون نفر را به امید به دست آوردن کار، به کشورهای ثروتمند می کشاند. 🔸وخیم تر شدن وضعیت محیط زیست: امروزه بحران زیست محیطی، ابعاد فاجعه آمیزی به خود گرفته؛ برای مثال، عرضه ارزان مواد اولیه توسط کشورهای جنوب، با الگوی برداشت نامناسب، در نهایت به ویرانی سراسر جهان می انجامد. با اینکه سهم اصلی آلوده کردن و نابود ساختن محیط زیست، از آن کشورهای ثروتمند است، آنان از تقبل هزینه های محیطی سر باز می زنند. از سال 1950 به بعد، جهان، یک پنجم خاک زراعی، یک پنجم جنگل های استوایی و ده ها هزار نوع از گیاهان و جانورانش را از دست داده است. 🔹جنگ فقر و غنا: تشدید نبرد بین تهی دستان و قوی دستان، مهم ترین و تلخ ترین اثر جهانی شدن است. دیری است که این مبارزه نابرابر آغاز شده است؛ لیکن ، آن را شدت می بخشد و از همه مهمتر محدوده جنگ را از بین کشورهای غنی و فقیر، تا داخل مرزها و میان شهروندان یک کشور وسعت می دهد و مرزهای جدیدی بین دارا و ندار به وجود می آورد. نزاع در این مرزهای نو، همچون مرزهای قدیمی، خونریزی ها و خسارت های فراوانی در پی خواهد داشت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دوره آموزشی دانشگاه موازی 💢کانون اندیشه جوان پنجمین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد. 🔷دوره دانشگاه موازی، با هدف ظرفيت‌شناسي حكمت اسلامي در تحول علوم انساني به موضوعاتي چون؛ «تاریخ و تمدن»، «معرفت شناسی»، «هستی شناسی»، «انسان شناسی»، «ارزش شناسی» و «دین شناسی» می پردازد. 🔷این دوره در سال ۱۳۹۰ با حضور دانشجویان و ارائه اساتیدی همچون: رئوف موسوی، وحید یامین پور، امیر اهوارکی،عطاءالله بیگدلی، حسین آبادیان،عبدالرضا مظاهری،محمدرجبی دوانی و مهدی فیض انجام پذیرفته است. 🔶«دانشگاه موازي» دوره ای در راستای آموزش تکمیلی و پر نمودن نقاط خلا و ضعف های آموزش های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی بوده است. 💠 برای تهیه و خرید این دوره به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 www.canoon.org 📌@canoon_org
43.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نباید های رسانه ای برای تشکل ها 🔷تشکل ها در حوزه فعالیت رسانه ای باید از چه آفات و رفتارهایی دوری کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰 انقلاب اسلامی بدیع‌ترین و قابل دفاع‌ترین حرکت انقلابی تاریخ است. 🔷 نشست دوم معرکه (فصل هویت) با موضوع «انقلاب اسلامی و هویت ایرانی» با حضور علیرضا شجاعی زند و مهدی نصیری، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده و فعال فرهنگی، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔶 می تواند پیام ها و مضمون هایی را عرضه کند و به مخاطب انتقال دهد که از اقلیم والا و متعالی ، سرچشمه گرفته اند. سطح و طراز آنچه در هنر دینی عرضه می شود، از افق محدود بشری بالاتر است. چنین هنری دست انسان را می گیرد و از آن سطحی که هست، بالاتر می کشاند تا او را به افق های دوردست هستی و ابدیت و خلود، رهنمون کند. 🔷بزرگترین آفتی که انسان در حیات دنیوی گرفتار آن می شود، مسئله است. در متون و احادیث دینی، از غفلت به عنوان منشا و مادر تمامی معصیت ها یاد شده است. غفلت، ابعاد و جهات متعددی دارد؛ غفلت از حقیقت در محضر خدا بودن، غفلت از ، غفلت از گذر عمر و... 💢تفاوت عالی و تمایز برتر هنر دینی به معنای عام از در این است که هنر دینی انسان را از غفلت دور می کند و به ذکر و یادآوری امور متعالی می پردازد. برخی و دینی انسان را به یاد خدا، برخی به یاد معاد و سایر آموزه های دینی می اندازند. هنر دینی با داشتن ویژگی ذاکر بودن و غفلت زدا بودن، شایسته ستایش و تکریم فراوان است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷این اصل، این آرمان را دنبال می کند که جوامع ملی چندگانه، باید مسئله را به محکمه اخلاقي نهادهای بین المللی ارجاع دهند. از نگاه انتقادی ها، در وضعیت موجود همگان به رسمیت شناخته نشده و کشورها نه در جایگاه برابر قرار دارند و نه آنگاه که نهادهای بین المللی به میان نزاع هایشان می پردازند، حقوق شان رعایت می شود. 🔶از نظر انتقادی ها، نظام بين الملل فاقد ویژگی و است و اخلاقی شدن نظام بین الملل و حاکم شدن هنجار اساسی «جهان اندیشی اخلاقی» نیازمند تغییرات اساسی در ساختار بين الملل است. رسالت نظریه انتقادی، شکل دادن به اجتماعی اخلاقی است که زمینه گفت وگوی همه بازیگران را بر اساس استدلال فراهم می کند. 💢برای دستیابی به فهم جديد از ، انتقادی ها راهکار گفت وگو را پیشنهاد می کنند؛ به این صورت که گفت وگو باید در سطوح مختلف به ویژه سطوح بین باشد و با فرصت دادن به صداهای حاشیه ای، به ارائه روایت های انتقادی جدید از نظریه انتقادی ختم شود. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔰 بازنگری در حوزه امر فرهنگی و امر اجتماعی در جمهوری اسلامی 🔷 نشست سوم معرکه با موضوع «سیاستگذاری هویتی و حکمرانی» با حضور سیدجواد میری و علیرضا بلیغ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔰 مهاجرت های ذهنی ثمره بی توجهی به هویت ملی و قومی 🔷 نشست چهارم معرکه با موضوع «هویت ملی و گرایش های قومی» با حضور حمید هوشنگی و علی اشرف نظری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جوان در کتاب های کانون اندیشه جوان 🔷اگر به مطالعه در حوزه اندیشه علاقه مند هستید حتما با کتاب های کانون اندیشه جوان آشنا هستید. کانون علاوه بر اینکه برای جوانان تولید کتاب می کند، تولیداتی را نیز در موضوع جوان دارد. 💢برای آشنایی با برخی از این کتاب ها با ما همراه شوید. 📌@canoon_org
🔶 هم از نظر روشی به شدت توصیه به نقد دارد و آن‌ را معقول می‌ داند و هم از لحاظ ساختاری فقط محصولات را معقول می‌شمارد. نظریه پوپر بر مبنای نقدگرایی شکل گرفته. او پایه ای ترین عنصر عقلانیت را انتقاد می داند. این نگرش، نظریه ای معقول است که در برابر انتقادها مقاومت کند. پوپر معتقد است، همه چیز حتی امور اخلاقی، و باید نقادی شود. 🔷این فلسفه پیامدهای مثبت بسیاری در مباحث معرفت شناسی دارد. برای نمونه، نفی حجیت مشاهده و حس، سنت گریزی، تشجیع در نظریه پردازی و … البته با این وجود انتقاداتی نیز بر این نظریه وارد است. کتاب ، نوشته ی با معرفی اجمالی اندیشه ، پیامد ها و برخی انتقادهای وارد بر آن را بررسی می نماید. 📖در این کتاب که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده، بیان می شود که پوپر با وجود اصرار بر واقع گرایی، در تفسیر آن، اطمینان را سلب می کند. در اصل، تلاش برای برهانی کردن واقعیت را رویکردی اشتباه به مسئله ای بدیهی می داند و معتقد است در این روش معیاری برای حقیقت وجود ندارد. 📌@canoon_org
🔶گاهی طبق ظواهر علل و اسباب، احساس می شود که حادثه ای به وقوع خواهد پیوست یا وقوع آن به یکی از پیامبران خبر داده شده در حالی که پس از آن می بینیم آن حادثه واقع نشد. در این هنگام می گوییم بدا حاصل شد؛ یعنی آنچه را به حسب ظاهر، واقع شدنی بود و تحقق آن قطعی پنداشته می شد، خلاف آن ظاهر شد. 🔷بداء در نشانه های حتمی، شدنی نیست. در روایاتی با تعبیرهایی مانند من المحتوم، بر حتمی بودن نشانه ها تصریح و پافشاری شده است؛ بنابراین قول به بداء در آنها سبب می شود همه آن پافشاری ها بیهوده باشد. به بیان دیگر، باور به بداء در نشانه های حتمی به طور عملی آنها را از حتمی بودن خارج و در گروه نشانه های موقوف وارد می کند. 💢بدا به دلیل اینکه در نشانه های موقوف، اگر شرایطی فراهم شود پدید آیند و چون شرایطی دیگر شکل بگیرد، پدید نخواهند آمد. بنابراین بداء در نشانه های حتمی می تواند شرطی تلقی شود که تحقق آن، جلوی پدید آمدن نشانه حتمی را خواهد گرفت. لذا با پذیرش بداء در نشانه های حتمی، چیزی با عنوان نشانه حتمی نخواهیم داشت. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
37.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هیئت، پاسبان ارزش ها 🔶هیئت ها عاملی اساسی در پیروزی انقلاب ، ارزش ها و تداوم آن بوده اند، اما از مهمترین وظایف و کارکردهای امروز این نهاد در فضای امروز جامعه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷تنها موجود قائم به ذات، خداست و سایر موجودات در وجود و بقا به او نیازمندند. حیات را میتوان به اجزای بی نهایت تقسیم کرد که هیچکدام از آنها بستگی به دیگری ندارد. بنابراین، از اینکه مثلا من اندکی قبل وجود داشتم، لازم نمی آید که هم اکنون نیز موجود باشم، مگر اینکه در این لحظه خدا مجددا مرا به وجود آورد؛ یعنی مرا ابقا کند. 🔶نظم طبیعت، به فعل مداوم "آفرینش خدا" متکی است. نه تنها آغاز هستی موجودات بلکه تداوم و بقای آنها نیز مبتنی بر فعل الهی است. دو جوهر نفس و بدن را به همین علت نباید با جوهریت خدا یکسان دانست، زیرا فقط یک جوهر وجود دارد که بی نیاز از غیر است و آن خداست و همه اشیای دیگر، تنها توسط او هستی می گیرند. 💢لذا، دو جوهر نفس و بدن را به عنوان جواهر مخلوق، باید از اعراض تفکیک کرد؛ بدین ترتیب که آنها غیر از وابستگی به خدا به موجود دیگری برای موجود بودن نیاز ندارند و اعراض برای موجود بودن به جوهر نیز نیازمندند. پس جوهر به معنی ذاتی قائم به خود، فقط خداست و جهان قائم به اوست و مدد عام او ضامن تداوم هستی است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حقیقت آخرالزمان 🔶حقیقت آخرالزمان چیست؟ آیا این یک باور مذهبی می باشد یا یک واقعیت تاریخی؟ 🔷روایت غربی ها از آخرالزمان چگونه است و چه تفاسیری از آن ارائه می کنند؟ 💢در این میان، مهدویت چه نسبتی با تمدن نوین اسلامی دارد و چگونه می‌تواند تصویری مطلوب از آینده جامعه اسلامی ترسیم کند؟ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه: 🔶براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد ، که در فرج من فرج شما نيز هست. 📖كمال الدّين ، ص 485 🌸ولادت حضرت مهدی علیه السلام بر شما مبارک باد🌸
کانون اندیشه جوان
🔷، زمانی پویا و جاودانه خواهد بود که در بطن خود، نیرو و توان انطباق با مسائل و حوادث جزئی و متغیر را در هر عصری داشته باشد و متخصصان آن دین بتوانند مسائل جزئی را از اصول کلی و ثابت استخراج کرده و بدین سان، پویایی و بالندگی آن را حفظ کنند. دین اسلام دارای یکسری اصول و احکام ثابت و کلی می باشد که متخصصان می توانند امور جزئی و از آن جمله، شکل را در هر عصری با توجه به مقتضیات آن، ترسیم کنند. 🔶، شکل کلی حکومت را مشخص و تعیین کرده اما ترسیم جزئیات آن را به عهده عقلا و متخصصان واگذار کرده است. راز قدرت اسلام در رویارویی با اوضاع دگرگون و متحول اعصار مختلف به خصوص در عرصه سیاست و حکومت، به قدرت اسلام در انطباق احکام کلی با مصادیق جدید یعنی است. وظیفه این است که بدون انحراف از اصول کلی، مسائل جزئی و متغیر و تابع گذشت زمان را بررسی کند و براساس همان چارچوب های اصلی که توسط وحی عرضه شده است، مناسب را صادر کند. 💢در طول تاریخ، حکومت هایی از دینی و خودکامگی سر در آوردند. نمونه بارز آن، حکومت های است که با محوریت کلیسا به حکومت های مستبد و خودکامه مبدل شده بودند. بنابراین، در سده های متمادی گذشته، حکومتی به وجود نیامده که در آن، دین و مردم، محترم و عزیز شمرده شود. با پیروزی ، رهبران آن و در راس آنها تئوری تلفیق حقوق خدا و مردم را در یک حکومت مطرح کردند و آن را در قالب نظام به جهانیان عرضه داشتند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هیئت ها از جنبش روایی تا اجتماعی 🔷هیئت ها یک جنبش روایی برای ترویج ارزش های دینی و ملی ایران اسلامی بوده و هستند که در زیست اخیرشان فراتر از این ویژگی، به یک گنشگر اجتماعی نیز تبدیل شده اند! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷از آنجا که برخی پنهان بودن زمان ظهور را مانند زمان رستاخیز دانسته و در احادیث فراوانی از ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار قیامت یاد شده، برخی از ویژگیهای آن همانند رستاخیز است. با پنهان بودن قیامت، يك نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود و از سوی دیگر چون هنگام آن به طور دقیق معلوم نیست و در هر زمان محتمل است، نتیجه اش حالت آماده باش دائم است. 🔶درباره قیام نیز اگر تاریخ، تعیین می شد و زمان ظهور دور بود، همه در غفلت و بی خبری فرو می رفتند و اگر زمانش نزديك بود، ممکن بود آزادی عمل از دست برود و اعمالشان جنبه اضطراری پیدا کند. علم به زمان ظهور ولی عصر و وقوع قیامت در عهده خداوند می باشد و خدا آگاهی به آن را حتی از پیامبر خود منتفی ساخته. 💢لذا یکی از آسیب های جدی و خطرناک تطبیق ها، تعیین وقت ظهور و نزدیک دانستن آن است. وقتی فرد و یا جریانی بر نشانه ظهور تطبیق داده شود، روشن است که فاصله نامتعارفی بین آن و ظهور نیست. این خود به نوعی تعیین وقت ظهور است که به شدت از سوی پسشوایان معصوم، مذمت شده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org