eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مطالعات اسلام پژوهی در غرب 🔶از زمان تدوین قرآن به‌عنوان نخستین و معتبرترین منبع مکتوب اسلامی تا به امروز، دانشمندان مسلمان آثاری پُرشمار در عرصه‌های گوناگون تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه، اخلاق، کلام و فلسفه تألیف کرده‌اند و کتابخانه‌ای غنی از علوم اسلامی به جای گذاشته‌اند. شناخت دقیق و عمیق این میراث مکتوب از مهم‌ترین برنامه‌ها در پژوهش‌های معاصر در حوزه اسلام است. پیشینه مطالعه و بررسی ابعاد گوناگون اسلام در غرب به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد اما نخستین بار در دوره مدرن به شکل منسجم و ساختارمند درآمد. 🔷اینک و در آستانه دهه سومِ سده بیست‌ویکم میلادی بی‌تردید نمی‌توان اسلام‌پژوهی مجموعی از مطالعات میان‌رشته‌ای و متکثر را در مرزها و محدوده‌های جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و هیچ محققی را از پژوهش درباره متون مقدس اسلام و بررسی عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. قرآن متنی وحیانی متعلق به ادبیات مکتوب جهان است و تاریخ جزیره‌العرب در زمان ظهور اسلام بخشی مهم از تاریخ خاورمیانه در دوران باستان متأخر به شمار می‌‌آید. با این همه، مرزهای جهان اسلام در دنیای معاصر بسیار گسترده‌تر از سده‌های پیشین است و مسلمانان فراوانی در اقصی نقاط دنیا از جمله اروپا، امریکا، چین، روسیه و اندونزی حضور دارند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور دکتر سعید طاووسی مسرور نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» برگزار نماییم. 🌐 همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶عرفان عملی تفسیر و بیان مقامات عارفان و درجات سالکان و میزان تقرب ایشان به واسطه مجاهده و تصفیه و تزکیه را به عهده دارد. اما غایتی را که عارف در سلوک خود می جوید همانا رسیدن به مقامی است که در دار وجود،جز خداوند را نبیند. در واقع عارف به دنبال مرتبه فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ است. او می خواهد به مقامی برسد که خداوند را نزدیکتر از انسان به خودش ببیند؛ زیرا خداوند خود فرموده است که او يَكُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ. 🔷در یک کلام عارف سالک در پی کسب مقامی است که در حدیث قرب نوافل به آن اشاره شده است: «بنده ای مقرب درگاه من قرار نمی گیرد مگر با انجام واجبات، و آن قدر به مستحبات می پردازد که مورد محبت من قرار می گیرد پس اگر دوستش بدارم گوش شنوا چشم بینا زبان گویا و دست توانای او خواهم بود...» 💢اگر گوش الهی باشد،جز حق نمی شنود و اگر چشم الهی باشد،جز حق نمی بیند و اگر زبان الهی باشد، جز به حق گشوده نمیشود و اگر دست الهی باشد، جز حق نمی گیرد. پس چنین عبدی در همه حرکات و سکنات،الهی‌ خواهد بود. 📖کتاب به قلم رضا جلیلی 📌@canoon_org
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه های کرونا زده! 🔶کرونا دانشگاه، دانشجو و تشکل های دانشجویی را با چالش روبرو کرد اما کدام دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی توانستند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶امیر هوشنگ ابتهاج در تاریخ ادب معاصر ایران چهره ای در خور احترام و در عین حال بحث انگیز است. تداوم او طی بیش از هفتاد سال کار شاعری و خلق تعدادی از معروف ترین آثاری که ورد زبان مردم و حتی دوست داران حرفه ای شعر معاصر شده است. نقش انکارناپذیر او به رغم تعصبش در وفاداری به سنت غزل فارسی در تکامل و به روزرسانی زبان و بیان در غزل معاصر و داشتن سهمی مهم در راهبری تصنیف و ترانه سرایی در برهه ای از دهه ۵۰ بی تردید احترام برانگیزند. 🔷ابتهاج غزل سرایی عارف مسلک نیست؛ او یا غزل عاشقانه می سراید یا اشعار سیاسی و اجتماعی با بیان رمانتیک و تغزلی. وی شعرهایش را از لحظات زندگی اش شکار میکند؛ از دیداری با «شهریار»، از خاطره ای در زندان ، از مرگ یک رفیق یا آشنا از دل تنگی برای یک دوست و... اما به دلیل تبعیت بی چون و چرای او از زبان و اسلوب بیانی شاعران بزرگ تاریخ ادب فارسی که به درست یا غلط شاعرانی عارف مسلک خوانده شده اند مخاطب ناخودآگاه شعر او را نیز عارفانه میخواند یا دریافت میکند 📖کتاب نقد اشعار هوشنگ ابتهاج به قلم حمیدرضا شکارسری 📌@canoon_org
30.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هویت ایرانی 💢اینجا برای ما ایرانیان که در امروزِ جهانِ پرتلاطم زندگی می‌کنیم پرسشی مطرح می‌شود که چرا خاک ایران هیچ‌گاه برای غلبه رویکردهای ارتجاعی در سیاست و حکومت مناسب نبوده، بلکه فرهنگ و هویت ایرانی همواره در مواجهه با ارتجاعِ مخرّب که در لباس دوست و همسایه ظاهر شده، توانسته علَم مقاومت را برافراشته و با الهام‌بخشی به سایرین اعم از همسایگان و ملل آزاده دور دست الهام‌گرِ هویت بخشی به آن‌ها باشد. 📌@canoon_org
هویت ایرانی.mp3
4.18M
🎧 صوت کلیپ «هویت ایرانی» را بشنوید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢افراط به معنی تندروی و تفریط به معنی کندروی می باشد. «فرط» به معنی خارج شدن از حد معین است. وقتی که این خارج شدن پیشی گرفتن باشد آن را افراط و وقتی در مسیر کوتاهی باشد تفریط خوانده اند. عوامل پیدایش افراط و تفریط فراوان است و به طور اجمال، برخی از مهمترین آنها عبارت اند از: 🔸الف) جهل بیماری خطرناک «جهالت» همواره جامعه بشری را تهدید کرده است و نتیجه آن، سقوط و انحراف بر اثر افراط است. امام علی(ع) سرچشمه افراط و تفریط را جهل می داند. این نکته که جاهل در آیات و روایات در مقابل عاقل نیست، بلکه در مقابل حکیم و خردمند است حاکی از این مهم است که جاهل انسان سفیه و بی خرد است و عمل جاهلانه نیز عمل نابخردانه خواهد بود. 🔹ب) خود فریبی خواص خود فریبی هنگامی است که انسانی به رغم علم به حقانیت اصول و مبانی دین، حزب، شخص فکر یا رفتاری و بدون اینکه برای او ابهامی در حقانیت این امور مطرح شده باشد، به مخالفت و تساهل در دین یا مخاطب پرداخته و دست به انکار زده یا با اشخاصی برحق، مخالفت نابحق ورزد. 🔸ج) زیاده خواهی زیاده خواهی ها همواره در طول تاریخ به ورود اشخاصی در عرصه افراط یا تفریط اعتقادی یا رفتاری منجر شده است. چه اینکه امروزه نیز گروههای تکفیری و سلفی، با عنوان وهابیت طالبان یا داعش بارزترین نمونه عملی زیاده خواهان غربی - آمریکایی هستند که برای کامیابی بیشتر خود از ابزار جنگ مذهبی و دینی استفاده کرده و گروه اندکی تروریست عوام و کم سواد از سراسر جهان را زیر پرچم اسلام خواهی و تشکیل حکومت اسلامی دور هم گرد آورند. 🔹د) راهکارها یا رفتارهای نادرست جریان اعتدال گرا تبیین نادرست حق و حقیقت از جمله مسائلی است که موجب فرار گروه های هدف از باورها و رفتارهای درست شده است در مقام اظهار یا تبلیغ عقیده یا رفتار درست، چنانچه از روشی مناسب استفاده نشود نه تنها آن عقیده یا رفتار برای طرف مقابل پذیرفتنی نخواهد بود، بلکه میتواند موجب پیدایش عقاید و رفتارهای به دور از اعتدال شود. 📖کتاب به قلم علی کریمی صیقلانی 📌@canoon_org
48.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جوان گرایی نامتعادل! 💢جوان گرایی امری مترقی و مورد نیاز جامعه به ویژه در رویکردهای تحولی حکمرانی است اما به نظر می رسد اشخاص و نهادها در این امر دچار تعادل نبوده اند، چرا که حرکت جوانگرایی از جهاتی حرکتی مستمر و هم افزا نبوده است و گاها جنبه شعاری گرفته است تا کیفی؛ آسیب شناسی این مسئله را به بیان دانشجویی ببینید. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام حسن علیه السلام فرمودند: ◾️بر شما باد به تفکّر، که تفکّر مایه حیات قلب شخص بصیر و کلید درِ حکمت است. 📖 إعلام الدین، ص ۲۹۷ 🏴 شهادت جان‌سوز امام حسن (ع) تسلیت باد. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های فتنه این است که حق و باطل را با هم مشتبه می سازد. سران فتنه با ترفندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای تبلیغی و رسانه ای و با بهره برداری از نفوذی که در افکار عمومی دارند و بعضاً با استخدام چهره های موجه و مقبول ،اجتماعی سیاسی و دینی تلاش می کنند امور باطل را حق جلوه دهند. 🔷به همین دلیل امام علی علیه‌السلام یکی از ویژگی های فتنه را چنین معرفی می کند که با شبهه وارد می شود. فتنه بر بستر شبهه و ابهام می روید. فتنه انگیزان از فضاهای شبهه آلود و مبهم بیشترین بهره را می برند آن حضرت در جاهای دیگر نیز همگان را توصیه می کند که از شبهه ها دوری کنند؛ زیرا شبهات زمینه ساز فتنه و وسیله ای برای گمراهی مردم اند. 💢آن حضرت ضمن نامه ای خطاب به معاویه می نویسد: «از شبهه و آمیختگی آن به حق و باطل بپرهیز؛ زیرا دیر زمانی است که فتنه پرده بر خود افکنده و تیرگی های آن دیده ها را پوشانده است» 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶طرفداران رابطه با آمریکا می گویند مبارزه با آمریکا با شعار میسر نیست و این گونه حرکات احساسی و نمایشهای عاطفی در مبارزه با این غول عظمت پرست و مستکبر، بی اثر ترین سلاح است و تنها بر دشمنی و عظمت‌ حساسیت آمریکا نسبت به ایران می افزاید. 🔷در جواب باید گفت که شعار دادن تنها شکلی از مبارزه است و بسنده کردن به شعار، از عاقبت اندیشی به دور است در مبارزه با قدرت مسلطی چون آمریکا، پس از طرح شعار و مشخص کردن هدف، باید برنامه ریزی کرد و واکنش هایی سنجیده در همه زمینه ها داشت. شعار، بیان صریح تهیج خواست و آرمانی است که چون فریادگونه مطرح می شود. 💢شعار، به رغم کوتاهی اش کوبنده است ست و سمت و سوی مبارزه یک ملت را مشخص میکند. اگر شعار به صورت صحیح انتخاب و طرح شود، باعث آگاهی توده ها میگردد. در جریان انقلاب اسلامی هر شعار درست و اصولی، بـه صورت فلشی بزرگ، مسیر حرکت و جهت گیری مردم را در مقاطع مختلف نشان میداد این شعارها اصلی ترین ابزار برای انتقال ارزش های اسلامی و انقلابی به مسلمین دیگر کشورها بودند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرفت‌های عظیمی در نظام حقوقی کشور بوده‌ایم. در بعد ماهوی شاهد سیطره نگاه فقهی بر قوانین کشور بودیم. آموزه‌های فقهی که سال‌ها در حوزه‌های علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مجال یافتند تا در قانون تدوین شوند. البته این‌گونه هم نبود که انقلابیون تجارب ارزشمند حقوقی گذشته را به صورت کلی کنار نهند، بلکه با اقتباس علمی و منطقی از هنجارهای حقوقی مدرن، آن را به آموزه‌های فقهی آزمودند و منطبق بر ساختار مذهبی و اجتماعی جامعه به قوانین مختلف تبدیل کردند. 🔷از سویی با پیروزی انقلاب مبحثی تحت عنوان حقوق ملت و اصول مربوط به آزادی‌های فردی و اجتماعی در قانون اساسی جدی گرفته شد و برای اولین بار در قانون اساسی، حقوق اجتماعی در متن قانون پیش‌بینی شد. همچنین نحوه تعامل میان نظام فقهی و نظم حقوقی نیز به سمت اسلامی‌شدن سوق داده شد و قوانین خانواده، قصاص، دیات و … کاملا بر اساس قواعد فقهی پایه‌گذاری شد. 💢در بعد شکلی نیز مهم‌ترین تغییر در ساختار قوه قضاییه و تفکیک آن از سایر قوا اتفاق افتاد و قوه قضاییه از سیطره مجریه و مقننه خارج شد. همچنین شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت و پاسداری از قانون اساسی و به منظور تطابق و عدم مغایرت قوانین با اسلام تحولی بزرگ بود. با پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای حقوقی برای نظارت و تقنینی به صورت نظام‌مندتری طراحی شدند، دیوان عدالت اداری از یک قانون متروکه به یک قانون مهم و اجرایی در کشور تبدیل شد. در سطح کلان نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با منظور حل اختلافات قوای سه گانه در نظام حقوقی کشور تعریف شد . یکی دیگر از تحولات حقوقی پیروزی انقلاب، رونق گرفتن قانون شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بود؛ قوانینی که شاید کم و بیش، در رژیم گذشته حضور داشتند ولی به قدری در نهادسازی ضعیف عمل شده بود که آثار آن در کشور مشهود نبود ولی با پیروزی انقلاب به عنوان نهادی قانونی و مسلم کارکرد خود را ایفا می‌کنند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ساعت ۱۳ با حضور دکتر حامد نیکو نهاد نشستی تحت عنوان «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» برگزار نماییم. 🌐همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶اسلام آحاد مردم را در برابر حکومت دارای حقوقی متقابل می داند، یعنی هم چنان که افراد را موظف به رعایت وظایفی در برابر حکومت می داند حکومت را نیز ملزم به مراعات حقوق آنان دانسته است. 🔷شیوه اسلام در برخورد با اقلیت های دینی بر اساس سیاست همزیستی متقابل شکل گرفته است. بی تردید پیمان همزیستی با پیروان دیگر ادیان، همان گونه که منافعی به همراه دارد، ضررهایی را نیز به لحاظ اختلاف اصول و ارزشهای فرهنگی و اعتقادی بـــــه دنبال خواهد داشت. با این وجود، اقلیت ها و رعایت این حقوق بر جامعه اسلامی لازم است. متقابلاً برای پیشگیری از چالشهای احتمالی، وظایفی بر دوش اقلیت ها نهاده شده است. 📖کتاب به کوشش در سه بخش با عناوین: بخش اول: کلیات، بخش دوم و بخش سوم وظایف_اقلیت ها با نگاهی همدلانه و همراهانه در باب اقلیت های مذهبی و حقوق آنان در اسلام تنظیم و تدوین شده است. 📌@canoon_org
🔶در عصر حاضر اندیشه پوچی حیات را در آراء برخی از نویسندگان غرب میبینیم اشخاصی چون فرانتس کافکا، آلبر کامو، ساموئل بکت آرتور آداموف، ژان پل سارتر و اوژن یونسکو دیدگاه پوچ گرایانه نسبت به آفرینش دارند. 🔷این نویسندگان در لابلای آثار خود پوچی و بی معنایی زندگی را به صورت داستان و نمایشنامه و مقاله مطرح کرده اند. دسته ای از این نویسندگان کوشیده اند تا در لابلای آثار خود دلایلی عقلی بر پوچی زندگی بشر و سرنوشت انسان نشان دهند و دسته ای دیگر کوشیده اند تا به کمک هنر خود بی معنایی حیات بشر و بدبختی های انسان را عاری از هرگونه روش منطقی و استدلالی ارایه کنند. 💢این نویسندگان خلقت را پوچ و بی معنا می دانند. قهرمانان آثار آنها افرادی هستند خونسرد و بی تفاوت نسبت به زندگی و ارزشهای آن بی احساس در رابطه با دیگران، لاقید نسبت به آداب و رسوم اجتماعی، احساس بیگانگی با مردم و از خود بیگانگی از دیگر ویژگی های قهرمانان پوچ گرا است. 📖کتاب به قلم دکتر عبدالله نصری 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها و ارکان اجرایی دولت برای استفاده از نظرات کارشناسی خارج از دولت برای بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجرایی در نظر گرفت. شاید اولین اندیشکده‌ها را بتوان مشاوران مستقل حاکمان در اروپای دوره رنسانس تلقی کرد که به حاکمان درخصوص نحوه تعامل با کلیسای کاتولیک در آن دوره مشاوره می‌دادند. به مرور و در طی سال‌ها این شیوه دریافت مشاوره تکمیل شد و نهادهای مستقل مشاوره به حکومت‌ها شکل گرفت. 🔷در صد سال اخیر با توجه به چالش‌های بزرگی که در سطح حکمرانی کشورها از جمله جنگ‌های جهانی، جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق، چالش‌های انرژی و اخیراً نیز در هم تنیدگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ در بین کشورهای مختلف جهان شکل گرفته، نیاز به نهادهای مستقل برای ارائه مشاوره‌های راهبردی خارج از حکومت ها دو چندان شده است. برای دقیق‌تر شدن بحث می توان از زاویه نگاه دیگری به رشد اندیشکده‌ها پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که با توجه به قدمت و سابقه تأسیس نهادهای علمی و دانشگاهی در دنیا چه نیازی به وجود اندیشکده‌ها احساس شده است؟ 💢همواره در ایران این پرسش مطرح بوده که با وجود نهادهای پژوهشی و آموزشی مانند دانشگاه، چه نیازی به تاسیس اندیشکده‌ها وجود دارد. این پرسش ما را واداشت تا با نگاهی به تفاوت این دو نهاد و خاستگاه تاسیس هر یک از آنها در غرب مدرن، دو راه جداگانه اندیشکده و دانشگاه را ترسیم کرده و اندیشکده‌ها را پل ارتباطی مستحکم میان حوزه نظر و عمل بدانیم. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز سه شنبه 7 شهریور ماه ساعت 10 صبح با حضور دکتر مهدی رحیمی نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان « الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست » برگزار نماییم. 💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
44.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جریان اصیل دانشجویی 🔶در فضایی که نگاه سیاست زده ای در دانشگاه ها حاکم شده و جریان های دانشجویی که به دنبال کارهای تزئینی و تشریفاتی چون جشن گرفتن هستند ضریب پیدا کرده اند، نقش تشکل ها و جریان های دانشجویی سیاسی اصیل چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷درباره علت یا علل قبول نسبیت،اخلاق دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.به طور مثال،لوئیس پویمن استاد فلسفه دانشگاه می سی سی پی سه دلیل را ذکر می کند: ۱-راه حل های ارائه شده درباره این موضوع به گونه ای است که گویی مطلق گرایی و نسبیت گرایی یگانه شق های موجود هستند و امکان طرح شق سومی نیست؛ ۲-مغالطه و خلط نسبیت گرایی فرهنگی با نسبیت اخلاقی و به عبارت دیگر،خلط امور واقعی یا گزاره های وصفی با امور یا گزاره های هنجاری در حالی که نسبیت گرایی و تنوع فرهنگ ها مستلزم نسبیت اخلاقی نیست؛ ۳-افول دین در جوامع غربی: کسی که ایمان دینی خویش را از دست داده است احساس خلا عمیقی می کند و قابل درک است که این خلأ را با زندگی در خلا اخلاقی اشتباه کند. چنین کسی این گونه استدلال می کند که اگر خدایی وجود نداشته باشد که اعتبار نظام اخلاقی را ضمانت کند،نباید نظام اخلاقی کلی وجود داشته باشد. 💢استاد مطهری پذیرش نسبیت اخلاق را بیشتر ناشی از عدم درک صحیح اخلاق دانسته است.او اعتقاد دارد که قائلان به نسبیت اخلاقی،در واقع بین مفهوم و مصداق خلط کرده اند. 📖کتاب جلد دوم به کوشش حسینعلی رحمتی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست 🔶شروع کار اندیشکده‌ها را می‌توان برای پاسخ به نیاز حکومت‌ها
💢مخاطبان و همراهان گرامی 🙏با عرض پوزش؛ 🔶نشست «الگوی اندیشکده ای در راهبری سیاست» که قرار بود امروز با حضور جناب آقای مهدی رحیمی برگزار شود ، به دلیل مشکلی که برای ایشان پیش آمده برگزار نمی گردد. لازم به ذکر است اطلاعات تکمیلی درباره برگزاری دوباره این نشست متعاقبا از طریق رسانه های کانون اندیشه جوان به اطلاع شما همراهان گرامی خواهد رسید. 📌 @canoon_org
32.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مشقی برای ظهور اربعین، تنها، یادگاری از گذشته و محملی برای عزاداری سید و سالار شهیدان نیست بلکه محلی برای تلاقی با آینده تاریخ است؛ بستری برای ظهور و لبیک به امام حاضر اما چگونه این شعار با شعور آمیخته شده و چه نسبتی میان اربعین و مهدویت نهفته است؟ 📌@canoon_org
🔶از نظر علمای شیعه اصل ایمان معرفت است. بنابراین یا معرفت حاصل است که ایمان وجود دارد و یا نیست که از ایمان هم خبری نخواهد بود. پس ایمان بدین معنا قابل زیادی و نقصان نمی تواند باشد، ولی از طرفی آیات قرآن در پیش رو است که به صراحت از زیادتی و نقص در ایمان و کفر سخن میگوید. این است که متفکران شیعه ادعا کردند، مراد از ازدیاد ایمان افزودن بر اصل ایمان نیست بلکه ازدیاد کمال اضافی بر ایمان است. 🔷حقیقت ایمان تغییر نمی کند بلکه اضافات خارج از ایمان یعنی اعمال است که کمی و زیادی دارد. پس زیادی و نقصان از اصل ایمان به خارج آن منتقل شد. آنها همچنین احتمال دیگری را مطرح میکنند و آن این که چون ایمان یک اعتبار شرعی است و اساسش اذعان و علم است تحقق این امر در افراد متفاوت خواهد بود پس اختلاف ایمان به حسب اختلاف خصوصیات و ویژگیهای مؤمنان است؛ یکی یقین دارد و دیگری اطمینان. 💢این دو راه حل در این جهت مشترکند که هر دو پذیرفته اند اگر ایمان به معنای پذیرفتن باشد - از آنجا که مراتب در اصل معرفت راه ندارد - زیادی و نقص در اصل ایمان قابل طرح نیست؛ بلکه به خارج مربوط است، که یا به عمل و یا به خصوصیات افراد ارجاع داده میشود. البته لازم به ذکر است که علمای شیعه هر چند عمل را در متن ایمان داخل نکرده اند، ولی بر نقش آن در سعادت و رستگاری بشر تأکید بسیار دارند. 📖کتاب به کوشش محمد تقی فعالی 📌@canoon_org