#آیت_الله_جوادی_آملی :
🔹ویژه شهادت #امیرالمومنین (ع)
🔸 در خطبه ۱۰۹ می فرماید: ما درخت نبوتیم، درخت نبوت در خاندان ما ریشه دارد و فیض رسالت در این خانواده فرود میآید و فرشتههای خدای متعال با خاندان ما رفت و آمد دارند و قرارگاه علم ما هستیم و چشمهسار حکمتها ماییم، "نحن شجره النبوه و محط الرساله و مختلف الملائکه و معادن العلم و ینابیع الحکم".
🔸کانون و کان علم و حکمت علی و اولاد علی (ع) هستند و همانگونه که قرآن کریم در تشریح حکمت گویا و رسا است، امیرمومنان (ع) نیز که شاگرد بارز این کتاب و قرآن ناطق است، بهترین بیانگر حکمت خواهد بود.
🔸وصفی که خدا برای قرآن بیان فرمود، علی (ع) نمونه آن صفت را برای خود تشریح میکند، خدا در عظمت قرآن میفرماید: "لو انزلنا هذا القران علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله"، آن قدر این قرآن وزین است که اگر آن را بر کوه نازل کنیم، کوه متلاشی میشود.
🔸 همان گونه که هضم مسایل سنگین برای همه میسر نیست و بسا افرادی را به صداع و سردرد مبتلا میکند، معارف بلند قرآن کوه را به صداع، تفرق و تلاشی مبتلا میکند، و این مثلی است که ممثل را روشن میسازد: "و تلک الامثال نضربها للناس".
🔸 امیرمومنان (ع) نیز پس از درگذشت سهل بن حنیف انصاری که از اصحاب دیرینه و شاگردان مکتب مولیالموحدین بود، فرمود: اگر کوه بخواهد محبتم را هضم کند، متلاشی میشود: "لو احبنی جبل لتهافت" یعنی تحمل محبت، هضم ولایت و معرفت علی (ع) مقدور کوه نیست، همان گونه که هضم معانی بلند قرآن مقدورش نیست.
📙 (منبع : #آرشیو)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Falaq ss.mp3
4.93M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فلق
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
01_solok elahi ms ss.mp3
2.16M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 1
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
01 p2.pdf
174.6K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 1
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احکام روزة قضا
مسئله ۱۷۹۸. كسی كه از چند ماه رمضان، روزهٔ قضا بر عهده دارد و وقت هم وسعت دارد، میتواند هرکدام را نیّت کند؛ ولی اگر وقت ماه رمضان آخر تنگ باشد ـ برای مثال، چهار روز روزهٔ قضا بر عهده دارد كه دو روز از ماه رمضان سالهای قبل و دو روزش مربوط به ماه رمضان سال آخر است و دو روز هم به ماه رمضان مانده باشد ـ لازم است در نیّت، ماه رمضان سال آخر را تعیین کند و اگر تعیین نكند، برای سالهای قبل حساب میشود و برای ماه رمضان سال آخر باید كفّارهٔ تأخیر بدهد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅انسان در حد گیاه و حیوان هم که باشد بايد فضاي جامعه را معطّر كند
🔸انسان اگر اهل همّت باشد ميگويد من اگر در حدّ گياهم بايد يك گياه معطّر باشم؛ اگر در حدّ حيوانم باز هم يك حيوان معطّر بايد باشم.
🔸ببينيد همه گياهها اينطور نيست كه معطّر باشند، برخي از چوبها هستند كه عود ميشوند، اينها را اگر سوزاندي بالأخره فضا را معطّر ميكند.
🔸بعضي از حيواناتاند ميگويند درست است حيوانيم ولي بايد شامّه را معطّر كنيم يكي ميشود نافه آهو، يكي ميشود عَنبر ماهي؛ عنبر و مُشك عطرهاي حيواني است، عود گياهي است.
🔸بالأخره انسان اگر در حدّ گياه هم باشد، اگر در حدّ حيوان هم باشد بايد فضاي جامعه را معطّر كند، اگر در حدّ انسان باشد فضاي مُلك و ملكوت را معطّر ميكند.
🔸اينكه درباره شهدا عرض ميكنيم «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي فيها دُفِنْتُمْ» يعني اين طيّب بودنِ زمينيِ شما، آسمانيها را هم معطّر ميكند، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ميشود.
🔸اينطور نيست كه قبر مطهّر سيدالشهداء فقط براي زمينيها مصداق «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي فيها دُفِنْتُمْ» باشد؛ چرا ميگويند سجده بر تربت سيّدالشهداء(سلام الله عليه) حجابها را خَرْق ميكند؟ پس معلوم ميشود اين طيّب و طهارت بالا ميرود؛ يعني از همينجا بالأخره بالا ميرود.
🔸شما بتوانيد انشاءالله فضاي جامعه را معطّر كنيد ... همين روزها ديديد اين عزيزان ما را در قسمت شرق ايران به اين صورت شهيد كردند؛ الآن كه ما اينجا نشستيم در كمال امنيت اين بحثها را داريم، محصول كار آن بزرگان است..
🔸بنابراين اينچنين نيست كه ما اينجا بحث كارهاي ثوابي داشته باشيم آنكه در كوههاي شرق ايران است مرزداري ميكند در اين ثواب سهيم نباشد، اينطور نيست.
🔸شهر ما، كشور ما، جامعه ما معطّر است و همه اين عطرها هم شعبهاي است از عطر كربلا؛ اين به وسيله شما بزرگواران، به وسيله شما علما، سخنرانان بايد منتشر بشود.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات5 الی 8
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
02_solok elahi ms ss.mp3
3M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 2
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
02 p2.pdf
159.6K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 2
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسافران
مسئله ۱۷۹۹. مسافری که نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعت بهجا آورد، نمیتواند روزه بگیرد و در جایی که باید نمازهای چهار رکعتی را تمام بهجا آورد ـ مانند آن که شغل او مسافرت یا سفر او معصیت است، یا در محلی قصد ماندن ده روز کرده ـ باید روزه بگیرد.
مسئله ۱۸۰۰. قانون كلّی این است كه هرجا نماز شكسته باشد، روزه باطل است، جز در سه مورد: ۱. كسی که بعد از ظهر و پیش از اقامهٔ نماز، از وطن یا محل اقامت خود به سفر غیرشغلی رود، روزهٔ او صحیح؛ ولی نمازش در سفر شكسته است. ۲. مسافری كه بعد از ظهر به وطن یا محل اقامت خود برسد، هرچند قبلاً چیزی نخورده باشد، نمیتواند روزه بگیرد؛ ولی نماز او تمام است. ۳. مسافر در مكانهای مقدس چهارگانهٔ مسجد حرام، مسجد نبی (ص)، مسجد جامع كوفه و حائر امام حسین (ع)بین قصر و اتمام مخیّر است؛ ولی نمیتواند روزهٔ واجب بگیرد. البته در مدینه اگر مسافر حاجتی دارد، میتواند سه روز روزهٔ مستحبی بگیرد و افضل این است كه چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه باشد.
مسئله ۱۸۰۱. مسافری که نداند روزه در سفر باطل است و جهل او تا پایان روز باقی باشد و روزه بگیرد، روزهٔ او صحیح است؛ ولی اگر در بین روز، حتی یک لحظه مانده به غروب، بفهمد که روزهٔ مسافر مشروع نیست، روزه او باطل است.
مسئله ۱۸۰۲. مسافری كه فراموش کند که در ماه رمضان، روزه در سفر باطل است و قصد روزه كند، روزهٔ او صحیح نیست.
مسئله ۱۸۰۳. مسافرت در ماه رمضان برای انجام دادن کارهای مورد نیاز، اشکالی ندارد. چنانچه برای فرار از روزه در شرایط سخت باشد، كراهت دارد و اگر پس از روز ۲۳ ماه رمضان باشد، كراهتش کمتر است.
مسئله ۱۸۰۴. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر كرده و پیش از طلوع فجر یا پیش از ظهر حركت كرده، روزه را باید بعد از حد ترخّص افطار كند؛ چنانچه بعد از ظهر به سفر رفت، باید روزه بگیرد.
مسئله ۱۸۰۵. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر نداشته و روز تصمیم به سفر گرفت و پیش از ظهر حركت كرد، مخیّر است كه روزه را بگیرد؛ یا افطار كند؛ ولی اگر بعد از ظهر حركت كند، باید روزه بگیرد.
مسئله ۱۸۰۶. كسی که شب قصد سفر كرد و صبح آماده سفر شد، اما بر اثر مانعی حركتش تا بعد از ظهر به تأخیر افتاد، باید روزهٔ آن روز و به احتیاط واجب، قضای آن روز را بگیرد.
مسئله ۱۸۰۷. مسافری که پیش از ظهر به وطن خود یا به جایی رسیده كه قصد دارد ده روز در آنجا بماند و چیزی که روزه را باطل میکند انجام نداده، باید با نیّت روزه بگیرد.
مسئله ۱۸۰۸. كسی كه پیش از ظهر ماه رمضان به سفر غیرشغلی میرود، باید روزه را پس از حدّ ترخّص افطار كند و اگر بعد از ظهر به سفر رود، باید روزه را ادامه دهد.
مسئله ۱۸۰۹. كسی كه پیش از ظهر برای سفر غیرشغلی از شهر خارج شده؛ ولی بر اثر موانع در محدودهٔ شهر معطّل شده و تا رسیدن به حدّ ترخص، اذان ظهر را گفتند و او بعد از ظهر از حد ترخص خارج شده، روزهٔ او افطار شده است و پس از ماه رمضان باید آن را قضا کند؛ ولی احتیاط مستحب این است كه روزهٔ آن روز را هم بگیرد.
مسئله ۱۸۱۰. مسافری که در سفر، چیزی که روزه را باطل میکند انجام نداده و پیش از ظهر به محدوده شهر(حدّ ترخّص) رسیده، ولی پیش از رسیدن به شهر، اذان ظهر فرا میرسد، باید قبل از ظهر نیّت كند و روزه را بگیرد و به احتیاط مستحب، قضا هم به جا آورد.
مسئله ۱۸۱۱. كسی كه در احرام حج، در روز عرفه در عرفات باشد، باید تا مغرب روز نهم در عرفات بماند. اگر پیش از مغربِ روز نهم به مشعر برود، باید ۱ شتر به عنوان كفّاره قربانی كند. چنانچه در تهیّهٔ این شتر قدرت ندارد باید ۱۸ روز روزه بگیرد. این روزهها را اگر در مكه یا در بین راه ـ که در سفر است ـ بگیرد، صحیح است.
مسئله ۱۸۱۲. اگر حاجی در حج تمتع، قربانی نداشته باشد، باید بَدَل آن ۱۰ روز روزه بگیرد؛ ۳ روز در همان سفر حج ـ پیش از روز ترویه(روز هشتم) یا پس از آن ـ و ۷ روز را بعد از آن، در غیر سفر بگیرد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_جوادی_آملی :
🔹ريخت و پاش سفره شب قدر ... | #شب_قدر
🔸اگر قرآن به سر مى گذاريم، هدف تنها اين نباشد كه خدا گناهان ما را بيامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اينها ريخت و پاش سفره شب قدر است. وقتى يك دوستى سفره اى پهن مى كند، مائده الهى و مَأدبة الهى مى چيند، مهمان هاى خود را به بهترين وجه پذيرايى مى كند. وقتى مهمان ها برخاستند، سفره برچيده مى شود، آن ريزه هاى سفره را مى ريزند؛ مرغ ها آن ريزه هاى سفره را مى چينند.
🔸ريزه سفره شب قدر اين است كه كسى نسوزد، به جهنم نرود. اينها شب قدر نيست. شب قدر آن است كه انسان طيّار گونه دست هزارها نفر را بگيرد و به بهشت ببرد. در دنيا رفتار او، گفتار او، سيرت او، سريرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده كند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانيم در كنار سفره الهى و دولت قرآن بنشينيم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگيريم به دنبال آن ريزه هاى سفره تكان ها باشيم كه از سفره تكانده شده چيزى به ما برسد.
🔹 (منبع : حرم جضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱)
_____________
@daftar_ayatollah_javadi_amoli