#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٤ . هشت ركعت از يازده ركعت نماز شب به نيّت نافلهٴ شب و دو
ركعت آن به نيّت نماز شفع و يك ركعت آن به نيّت نماز وتر اقامه مي شود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_432139448747032967.mp3
زمان:
حجم:
8.67M
#صوت
#بیانات
#عترت
💢 شخصیت امام سجاد علیه السلام در کلام #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مدظله العالی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
50.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #سخنرانی_موضوعی
▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 10
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی10.mp3
زمان:
حجم:
10.1M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 10
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرط تطابق #علم با ایمان
🔸اگر در غرب بعضیها بر این باور باطل هستند که ایمان در مقابل علم است، برای آن است که آنها علم را همان حسّی و تجربه حسّی میدانند و چون غیب و خدا و قیامت و اینها نظیر موجودات مادی، نه با چشم مسلّح و نه با چشم بیسلاح دیده نمیشوند، میگویند اینها علمی نیست.
🔸چون علم را در حس و تجربه حسّی منحصر میکنند؛ این همان تفکّر خام اسرائیلی است که گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» یا «أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً»
🔸اگر کفِ سواد یعنی معرفت حسّی و تجربه حسّی معیار باشد، معارف الهی حسّی نیست و اما اگر علم(یعنی به معنای واقعی علم که کَفِ آن تجربه حسّی است و حتی تجربه حسّی هم اگر بخواهد علمی شود باید به تجرید تکیه کند) اگر ما این معنا را توسعه دادیم، یقیناً ایمان با علم مطابق است.
🔸سرّ اینکه تجربه حسّی بدون تجرید عقلی هیچ پایه علمی ندارد، این است که مثلاً دارویی را برای شهری در ده مورد، صد مورد، هزار مورد آزمایش کردند و دیدند که این دارو برای فلان درد خوب است؛ تا اینجا که حس و تجربه حسّی است، برای اینها طمأنینهآور است، اما همین دارو را برای پنج قارّه تصویب میکنند، یک؛ برای این زمان و زمانهای آینده تصویب میکنند، دو.
🔸نه پنج قارّه را و نه آینده را اینها آزمودند و حرف اینها هم حرفی درست و علمی است؛ یعنی یک داروشناس و داروساز وقتی چندین مورد تجربه کرده است و دید جواب کافی داد، میگوید این برای پنج قارّه خوب است و برای آینده هم خوب است که حرف صحیحی هم است؛ اما نمیداند که پشتوانه تجربه حسّی او یک برهان تجریدیِ عقلی است که از آن باخبر نیست.
🔸از او اگر سؤال کنید که شما فقط همین شهر خودتان را آزمایش کردید، کشورهای دیگر را که آزمایش نکردید چطور؟ این زمان را آزمودید، أزمنه بعدی را که نیازمودید چطور؟ وقتی این سؤال را کردید، یک جواب محقّقانه عالمانه میدهد ولی از آن خبر ندارد ...
🔸یعنی یک قیاس تجریدیِ عقلی غیبی، پشتوانه این تجربه حسّی است ... پشتوانه حجیّت همه تجربههای حسّی این قیاس استثنایی است که تجریدی عقلی است.
🔸یعنی اگر این اتفاقی بود و ربط ضروری بین این بیماری و آن درمان نبود و خصوصیّت این مکان دخالت میداشت، دائمی نبود، ما یک مورد، دو مورد یا ده مورد انجام میدادیم؛ اما وقتی هزار مورد که جواب مثبت گرفتیم، معلوم میشود که سنها، جنسیّتها و مانند اینها دخیل نیست.
🔸انسان از آن جهت که انسان است اگر به این بیماری مبتلا شود، فلان دارو برایش خوب است؛ این را عقل تجریدی میگوید، این را که شما تجربه نکردید! اگر این را بردارند، یعنی قیاس استثنایی را بردارند، دستتان خالی است.
🔸شما همان هزار مورد را تجربه کردید و نسبت به همان هزار مورد میتوانید فتوا دهید؛ بنابراین تکیهگاه علوم تجربی آن تجرید عقلی است.
🔸اگر اینها آن معنا را باور میکردند که بدون تجرید عقلی هرگز تجربه حسّی کارآیی نداشت، نمیگفتند که ایمان با علم هماهنگ نیست.
🔸بله، اگر علم یعنی همان که اسرائیلیها میگفتند(لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً)، ایمان با این هماهنگ نیست(أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً) ... برای اینکه آن غیب است و غیب با چشم دیده نمیشود.
🔸ولی اگر درست معیارهای معرفتشناسی را بررسی میکردند، یقیناً ایمان با علم هماهنگ بود.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احكام نماز مستحبي
مسأله ٨٥ . نمازهاي نافله را حتماً بايد دو ركعتي به جا آورد , مگر نماز وتر
كه يك ركعت است . نمازهاي نافله را مي توان نشسته انجام داد, هرچند براي
ايستادن عذري نباشد و لازم نيست دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كرد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید
🔹 یکشنبه 30 شهریور ماه 1399
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 10 صبح
▫️ لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند با مراجعه به سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir از درس معظم له بهره مند گردند.
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت اسراء و شبکه های اجتماعی به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸سامانه آموزش مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی4_6039600303173535203.mp3
زمان:
حجم:
9.39M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 11
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم
🔸ما در شبانهروز در نماز عرض میکنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی میخواهیم.
🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ میگوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ».
🔸«مُنعم علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم علیهم» هستند.
🔸ما شبانهروز در نمازها عرض میکنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست.
🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ...
🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه میکنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمیکنم؛ من از اسرائیل حمایت نمیکنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمیکنم، من اینطور هستم؛ این حرف موسای کلیم است.
🔸این آیه نورانی، خط مشی موسی را نشان میدهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ).
🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمیکنم؛ ما شبانهروز همین را از خدا میخواهیم.
🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانونتراش و قانوندرستکن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانونسازی و حقوقسازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد.
🔸این نماز ماست که در همه شبانهروز به خدا عرض میکنیم خدایا! راه «منعم علیه» را از تو میخواهیم، و «منعم علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمیکنیم.
🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید میکند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ...
🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه هستند برکت دارند.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٦ . نافلهٴ نماز ظهر و عصر , در سفري كه نماز واجب قصر است ,
ساقط مي شود و نافلهٴ عشاء را مي توان به اميد مطلوب بودن به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli