آیت الله جوادی آملی10.mp3
زمان:
حجم:
10.1M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 10
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرط تطابق #علم با ایمان
🔸اگر در غرب بعضیها بر این باور باطل هستند که ایمان در مقابل علم است، برای آن است که آنها علم را همان حسّی و تجربه حسّی میدانند و چون غیب و خدا و قیامت و اینها نظیر موجودات مادی، نه با چشم مسلّح و نه با چشم بیسلاح دیده نمیشوند، میگویند اینها علمی نیست.
🔸چون علم را در حس و تجربه حسّی منحصر میکنند؛ این همان تفکّر خام اسرائیلی است که گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» یا «أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً»
🔸اگر کفِ سواد یعنی معرفت حسّی و تجربه حسّی معیار باشد، معارف الهی حسّی نیست و اما اگر علم(یعنی به معنای واقعی علم که کَفِ آن تجربه حسّی است و حتی تجربه حسّی هم اگر بخواهد علمی شود باید به تجرید تکیه کند) اگر ما این معنا را توسعه دادیم، یقیناً ایمان با علم مطابق است.
🔸سرّ اینکه تجربه حسّی بدون تجرید عقلی هیچ پایه علمی ندارد، این است که مثلاً دارویی را برای شهری در ده مورد، صد مورد، هزار مورد آزمایش کردند و دیدند که این دارو برای فلان درد خوب است؛ تا اینجا که حس و تجربه حسّی است، برای اینها طمأنینهآور است، اما همین دارو را برای پنج قارّه تصویب میکنند، یک؛ برای این زمان و زمانهای آینده تصویب میکنند، دو.
🔸نه پنج قارّه را و نه آینده را اینها آزمودند و حرف اینها هم حرفی درست و علمی است؛ یعنی یک داروشناس و داروساز وقتی چندین مورد تجربه کرده است و دید جواب کافی داد، میگوید این برای پنج قارّه خوب است و برای آینده هم خوب است که حرف صحیحی هم است؛ اما نمیداند که پشتوانه تجربه حسّی او یک برهان تجریدیِ عقلی است که از آن باخبر نیست.
🔸از او اگر سؤال کنید که شما فقط همین شهر خودتان را آزمایش کردید، کشورهای دیگر را که آزمایش نکردید چطور؟ این زمان را آزمودید، أزمنه بعدی را که نیازمودید چطور؟ وقتی این سؤال را کردید، یک جواب محقّقانه عالمانه میدهد ولی از آن خبر ندارد ...
🔸یعنی یک قیاس تجریدیِ عقلی غیبی، پشتوانه این تجربه حسّی است ... پشتوانه حجیّت همه تجربههای حسّی این قیاس استثنایی است که تجریدی عقلی است.
🔸یعنی اگر این اتفاقی بود و ربط ضروری بین این بیماری و آن درمان نبود و خصوصیّت این مکان دخالت میداشت، دائمی نبود، ما یک مورد، دو مورد یا ده مورد انجام میدادیم؛ اما وقتی هزار مورد که جواب مثبت گرفتیم، معلوم میشود که سنها، جنسیّتها و مانند اینها دخیل نیست.
🔸انسان از آن جهت که انسان است اگر به این بیماری مبتلا شود، فلان دارو برایش خوب است؛ این را عقل تجریدی میگوید، این را که شما تجربه نکردید! اگر این را بردارند، یعنی قیاس استثنایی را بردارند، دستتان خالی است.
🔸شما همان هزار مورد را تجربه کردید و نسبت به همان هزار مورد میتوانید فتوا دهید؛ بنابراین تکیهگاه علوم تجربی آن تجرید عقلی است.
🔸اگر اینها آن معنا را باور میکردند که بدون تجرید عقلی هرگز تجربه حسّی کارآیی نداشت، نمیگفتند که ایمان با علم هماهنگ نیست.
🔸بله، اگر علم یعنی همان که اسرائیلیها میگفتند(لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً)، ایمان با این هماهنگ نیست(أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً) ... برای اینکه آن غیب است و غیب با چشم دیده نمیشود.
🔸ولی اگر درست معیارهای معرفتشناسی را بررسی میکردند، یقیناً ایمان با علم هماهنگ بود.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احكام نماز مستحبي
مسأله ٨٥ . نمازهاي نافله را حتماً بايد دو ركعتي به جا آورد , مگر نماز وتر
كه يك ركعت است . نمازهاي نافله را مي توان نشسته انجام داد, هرچند براي
ايستادن عذري نباشد و لازم نيست دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كرد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید
🔹 یکشنبه 30 شهریور ماه 1399
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 10 صبح
▫️ لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند با مراجعه به سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir از درس معظم له بهره مند گردند.
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت اسراء و شبکه های اجتماعی به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸سامانه آموزش مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی4_6039600303173535203.mp3
زمان:
حجم:
9.39M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 11
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم
🔸ما در شبانهروز در نماز عرض میکنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی میخواهیم.
🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ میگوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ».
🔸«مُنعم علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم علیهم» هستند.
🔸ما شبانهروز در نمازها عرض میکنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست.
🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ...
🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه میکنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمیکنم؛ من از اسرائیل حمایت نمیکنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمیکنم، من اینطور هستم؛ این حرف موسای کلیم است.
🔸این آیه نورانی، خط مشی موسی را نشان میدهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ).
🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمیکنم؛ ما شبانهروز همین را از خدا میخواهیم.
🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانونتراش و قانوندرستکن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانونسازی و حقوقسازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد.
🔸این نماز ماست که در همه شبانهروز به خدا عرض میکنیم خدایا! راه «منعم علیه» را از تو میخواهیم، و «منعم علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمیکنیم.
🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید میکند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ...
🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه هستند برکت دارند.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٦ . نافلهٴ نماز ظهر و عصر , در سفري كه نماز واجب قصر است ,
ساقط مي شود و نافلهٴ عشاء را مي توان به اميد مطلوب بودن به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
#اطلاعیه
یاد آوری می شود درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از امروز ساعت 9 صبح برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸سامانه آموزش مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی4_6039600303173535208.mp3
زمان:
حجم:
8.3M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 1
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت مقام مادري
🔸زنها، خواهرها و دخترها باید واقعاً عظمت مقام مادری را بدانند.
🔸مکرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ»(1) و بعد هم فرمود «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»(2)
🔸این را کجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلولهای بنیادی است که در شیشه یا در ظرف خاصّی که ادراک ندارد خدا «أَحْسَنُ الْخالِقینَ» میشود «فَتَبارَکَ اللَّهُ» میگوید؟! ... یا در حوزه نفسِ مادری این کار را میکند؟!
🔸چنین است؛ منتها زن علمِ به علم ندارد، اما اگر صدیقه کبرا باشد میداند که دارد چه کار میکند؛ فرق آن حضرت با دیگران در این مطلب است.
🔸اینکه از نشئهای، حقیقتی را در مجرای فیض خالقیّت خودش به نام مادر به کودک میدهد، اگر مادری مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد میداند که اینجا چه خبر است؛ این نظیر سلول های بنیادی نیست که در شیشه یا غیر شیشه، نطفه یا غیر نطفه، آن گوشت بدن یا پوست بدن را جمع کنند، به صورت حیوان در بیاید و آن شیشه نفهمد که چه خبر است.
🔸همه شئونی که در کودک انجام میگیرد، نفسِ مادر متوجه آن است؛ منتها علمِ به علم ندارد.
🔸اگر کودک در قرارِ مکین است، اگر «انّا جعلناه نطفة»، بعد «جعلناه علقة»، بعد «جعلناه مضغة»، بعد «جعلناه جنین»، بعد «جعلناه عظام»، بعد «فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً»، همه را مادر میفهمد، از این به بعد که پَرش ملکوت است(ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) را مادر میفهمد.
🔸به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به کودک افاضه میشود و در همان مقطع است که «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» جلوه میکند، «احسن المخلوقین» را مادر تحویل میدهد.
🔸منتها اگر مادر مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد، میداند که دارد چه کار میکند؛ مادرهای دیگر علم دارند، اما علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این مقامِ زن است.
🔸وقتی انسان، زن را نشناسد، انسان را نشناسند، «خلیفةالله» را نشناسد، به همان صورت قوم لوط در میآید.
🔸هر شب باید قرآن به سر داشته باشیم؛ نه سالی یک بار، چنین کتابی است! ... هر شب اگر کسی قرآن به سر داشته باشد جا دارد؛ این کتاب را واقعاً باید بالای سر گذاشت، زن را به این عظمت معرفی کرد ...
🔸چرا آداب و اخلاق و رسوبات مادر در کودک اثر دارد؟ چون از راه نفسِ مادر این همه فیوضات به کودک میرسد.
🔸اگر او طیّب و طاهر باشد همین است، اگر خوشاخلاق باشد همین است، اگر در زمان بارداری عصبانی نشود، اهل استرس نباشد، بد نگوید، بد نبیند، بد نگاه نکند و غذای حرام نخورد آن فرزند صالح در میآید، چون او دارد میپروراند؛ درست است خدای سبحان همه کارها را انجام میدهد، اما این کارها با وسایل انجام میگیرد.
🔸اگر یک وقت به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی»(3) به هر مادری هم میگوید تو به بار نیاوردی، من به بار آوردم؛ منتها در دستگاه و در حوزه هستی تو، من این کارها را کردم، منتها از راه نفس تو، اراده تو، اوصاف تو، کمالات تو.
🔸لذا تمام کمالات مادر در کودک اثر دارد؛ یعنی فیض الهی به مادر میرسد، مادر در بخشهای علمی و عملی این فیض را میگیرد و در این ظرفیت خاص به کودک میدهد.
🔸گفت: «دامنِ مادر، نخست آموزگار کودک است/ طفل دانشور، کجا پرورده نادان مادری»(4)
🔸آن مادر هر کمالاتی که داشته باشد نصیب فرزند میشود، این مقام زن است.
🔸اگر روز زن است، هفته زن است و مناسبت میلاد ذات مقدس سیده نساء عالمیان است، این جلال و شکوه و جبروت زن است، این مجرای «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» است؛ آن وقت این را گذاشتند کنار، زن را به صورت کالا درآوردند و مرد را هم به این صورت درآوردند.
🔸این است که واقعاً آنکه اهل دل است هر شب، برای خود میتواند قرآن به سر داشته باشد، این کتاب، کتابی است که باید بالای سر باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 123 الی 146
@daftar_ayatollah_javadi_amoli