eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
10.mp3
10.1M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 10 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرط تطابق با ایمان 🔸اگر در غرب بعضی‌ها بر این باور باطل هستند که ایمان در مقابل علم است، برای آن است که آنها علم را همان حسّی و تجربه حسّی می‌دانند و چون غیب و خدا و قیامت و اینها نظیر موجودات مادی، نه با چشم مسلّح و نه با چشم بی‌سلاح دیده نمی‌شوند، می‌گویند اینها علمی نیست. 🔸چون علم را در حس و تجربه حسّی منحصر می‌کنند؛ این همان تفکّر خام اسرائیلی است که گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» یا «أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً» 🔸اگر کفِ سواد یعنی معرفت حسّی و تجربه حسّی معیار باشد، معارف الهی حسّی نیست و اما اگر علم(یعنی به معنای واقعی علم که کَفِ آن تجربه حسّی است و حتی تجربه حسّی هم اگر بخواهد علمی شود باید به تجرید تکیه کند) اگر ما این معنا را توسعه دادیم، یقیناً ایمان با علم مطابق است. 🔸سرّ اینکه تجربه حسّی بدون تجرید عقلی هیچ پایه علمی ندارد، این است که مثلاً دارویی را برای شهری در ده مورد، صد مورد، هزار مورد آزمایش کردند و دیدند که این دارو برای فلان درد خوب است؛ تا این‌جا که حس و تجربه حسّی است، برای اینها طمأنینه‌آور است، اما همین دارو را برای پنج قارّه تصویب می‌کنند، یک؛ برای این زمان و زمان‌های آینده تصویب می‌کنند، دو. 🔸نه پنج قارّه را و نه آینده را اینها آزمودند و حرف اینها هم حرفی درست و علمی است؛ یعنی یک داروشناس و داروساز وقتی چندین مورد تجربه کرده است و دید جواب کافی داد، می‌گوید این برای پنج قارّه خوب است و برای آینده هم خوب است که حرف صحیحی هم است؛ اما نمی‌داند که پشتوانه تجربه حسّی او یک برهان تجریدیِ عقلی است که از آن باخبر نیست. 🔸از او اگر سؤال کنید که شما فقط همین شهر خودتان را آزمایش کردید، کشورهای دیگر را که آزمایش نکردید چطور؟ این زمان را آزمودید، أزمنه بعدی را که نیازمودید چطور؟ وقتی این سؤال را کردید، یک جواب محقّقانه عالمانه می‌دهد ولی از آن خبر ندارد ... 🔸یعنی یک قیاس تجریدیِ عقلی غیبی، پشتوانه این تجربه حسّی است ... پشتوانه حجیّت همه تجربه‌های حسّی این قیاس استثنایی است که تجریدی عقلی است. 🔸یعنی اگر این اتفاقی بود و ربط ضروری بین این بیماری و آن درمان نبود و خصوصیّت این مکان دخالت می‌داشت، دائمی نبود، ما یک مورد، دو مورد یا ده مورد انجام می‌دادیم؛ اما وقتی هزار مورد که جواب مثبت گرفتیم، معلوم می‌شود که سن‌ها، جنسیّت‌ها و مانند اینها دخیل نیست. 🔸انسان از آن جهت که انسان است اگر به این بیماری مبتلا شود، فلان دارو برایش خوب است؛ این را عقل تجریدی می‌گوید، این را که شما تجربه نکردید! اگر این را بردارند، یعنی قیاس استثنایی را بردارند، دستتان خالی است. 🔸شما همان هزار مورد را تجربه کردید و نسبت به همان هزار مورد می‌توانید فتوا دهید؛ بنابراین تکیه‌گاه علوم تجربی آن تجرید عقلی است. 🔸اگر اینها آن معنا را باور می‌کردند که بدون تجرید عقلی هرگز تجربه حسّی کارآیی نداشت، نمی‌گفتند که ایمان با علم هماهنگ نیست. 🔸بله، اگر علم یعنی همان که اسرائیلی‌ها می‌گفتند(لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً)، ایمان با این هماهنگ نیست(أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً) ... برای اینکه آن غیب است و غیب با چشم دیده نمی‌شود. 🔸ولی اگر درست معیارهای معرفت‌شناسی را بررسی می‌کردند، یقیناً ایمان با علم هماهنگ بود. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 112 الی 122 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی احكام نماز مستحبي مسأله ٨٥ . نمازهاي نافله را حتماً بايد دو ركعتي به جا آورد , مگر نماز وتر كه يك ركعت است . نمازهاي نافله را مي توان نشسته انجام داد, هرچند براي ايستادن عذري نباشد و لازم نيست دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور ماه 1399 🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 10 صبح ▫️ لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد. 🔹 کاربران می توانند با مراجعه به سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir از درس معظم له بهره مند گردند. همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت اسراء و شبکه های اجتماعی به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸سامانه آموزش مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli @daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم 🔸ما در شبانه‌روز در نماز عرض می‌کنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی می‌خواهیم. 🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ می‌گوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ». 🔸«مُنعم‌ علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم‌ علیهم» هستند. 🔸ما شبانه‌روز در نمازها عرض می‌کنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست. 🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ... 🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه می‌کنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمی‌کنم؛ من از اسرائیل حمایت نمی‌کنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمی‌کنم، من این‌طور هستم؛ این حرف موسای کلیم است. 🔸این آیه نورانی، خط‌ مشی موسی را نشان می‌دهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ). 🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمی‌کنم؛ ما شبانه‌روز همین را از خدا می‌خواهیم. 🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانون‌تراش و قانون‌درست‌کن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانون‌سازی و حقوق‌سازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد. 🔸این نماز ماست که در همه شبانه‌روز به خدا عرض می‌کنیم خدایا! راه «منعم‌ علیه» را از تو می‌خواهیم، و «منعم‌ علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمی‌کنیم. 🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید می‌کند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ... 🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شود. 🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه‌ هستند برکت دارند. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 112 الی 122 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٦ . نافلهٴ نماز ظهر و عصر , در سفري كه نماز واجب قصر است , ساقط مي شود و نافلهٴ عشاء را مي توان به اميد مطلوب بودن به جا آورد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
یاد آوری می شود درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از امروز ساعت 9 صبح برگزار خواهد شد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸سامانه آموزش مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت مقام مادري 🔸زن‌ها، خواهرها و دخترها باید واقعاً عظمت مقام مادری را بدانند. 🔸مکرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ»(1) و بعد هم فرمود «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»(2) 🔸این را کجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلول‌های بنیادی است که در شیشه یا در ظرف خاصّی که ادراک ندارد خدا «أَحْسَنُ الْخالِقینَ» می‌شود «فَتَبارَکَ اللَّهُ» می‌گوید؟! ... یا در حوزه نفسِ مادری این کار را می‌کند؟! 🔸چنین است؛ منتها زن علمِ به علم ندارد، اما اگر صدیقه کبرا باشد می‌داند که دارد چه کار می‌کند؛ فرق آن حضرت با دیگران در این مطلب است. 🔸اینکه از نشئه‌ای، حقیقتی را در مجرای فیض خالقیّت خودش به نام مادر به کودک می‌دهد، اگر مادری مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد می‌داند که این‌جا چه خبر است؛ این نظیر سلول های بنیادی نیست که در شیشه یا غیر شیشه، نطفه یا غیر نطفه، آن گوشت بدن یا پوست بدن را جمع کنند، به صورت حیوان در بیاید و آن شیشه نفهمد که چه خبر است. 🔸همه شئونی که در کودک انجام می‌گیرد، نفسِ مادر متوجه آن است؛ منتها علمِ به علم ندارد. 🔸اگر کودک در قرارِ مکین است، اگر «‌انّا جعلناه نطفة»، بعد «جعلناه علقة»، بعد «جعلناه مضغة»، بعد «جعلناه جنین»، بعد «جعلناه عظام»، بعد «فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً»، همه را مادر می‌فهمد، از این به بعد که پَرش ملکوت است(ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) را مادر می‌فهمد. 🔸به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به کودک افاضه می‌شود و در همان مقطع است که «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» جلوه می‌کند، «احسن‌ المخلوقین» را مادر تحویل می‌دهد. 🔸منتها اگر مادر مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد، می‌داند که دارد چه کار می‌کند؛ مادرهای دیگر علم دارند، اما علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این مقامِ زن است. 🔸وقتی انسان، زن را نشناسد، انسان را نشناسند، «خلیفةالله» را نشناسد، به همان صورت قوم لوط در می‌آید. 🔸هر شب باید قرآن به سر داشته باشیم؛ نه سالی یک بار، چنین کتابی است! ... هر شب اگر کسی قرآن به سر داشته باشد جا دارد؛ این کتاب را واقعاً باید بالای سر گذاشت، زن را به این عظمت معرفی کرد ... 🔸چرا آداب و اخلاق و رسوبات مادر در کودک اثر دارد؟ چون از راه نفسِ مادر این همه فیوضات به کودک می‌رسد. 🔸اگر او طیّب و طاهر باشد همین است، اگر خوش‌اخلاق باشد همین است، اگر در زمان بارداری عصبانی نشود، اهل استرس نباشد، بد نگوید، بد نبیند، بد نگاه نکند و غذای حرام نخورد آن فرزند صالح در می‌آید، چون او دارد می‌پروراند؛ درست است خدای سبحان همه کارها را انجام می‌دهد، اما این کارها با وسایل انجام می‌گیرد. 🔸اگر یک وقت به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی»(3) به هر مادری هم می‌گوید تو به بار نیاوردی، من به بار آوردم؛ منتها در دستگاه و در حوزه هستی تو، من این کارها را کردم، منتها از راه نفس تو، اراده تو، اوصاف تو، کمالات تو. 🔸لذا تمام کمالات مادر در کودک اثر دارد؛ یعنی فیض الهی به مادر می‌رسد، مادر در بخش‌های علمی و عملی این فیض را می‌گیرد و در این ظرفیت خاص به کودک می‌دهد. 🔸گفت: «دامنِ مادر، نخست آموزگار کودک است/ طفل دانشور، کجا پرورده نادان مادری»(4) 🔸آن مادر هر کمالاتی که داشته باشد نصیب فرزند می‌شود، این مقام زن است. 🔸اگر روز زن است، هفته زن است و مناسبت میلاد ذات مقدس سیده نساء عالمیان است، این جلال و شکوه و جبروت زن است، این مجرای «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» است؛ آن وقت این را گذاشتند کنار، زن را به صورت کالا درآوردند و مرد را هم به این صورت درآوردند. 🔸این است که واقعاً آن‌که اهل دل است هر شب، برای خود می‌تواند قرآن به سر داشته باشد، این کتاب، کتابی است که باید بالای سر باشد. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 123 الی 146 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی وقت نافله هاي شبانه روز مسأله ٨٧ . نافلهٴ نماز ظهر , پيش از نماز ظهر انجام مي شود و وقت فضيلت آن, از اول ظهر تا موقعي است كه سايهٴ پديد آمده از ظهر (نه اصل سايه ) به مقدار دو هفتم انداز هٴ شاخص شود ; مثلاً اگر شاخصي هفت قدم (پا ) بود، سايه اي كه از اول ظهر پديد آمده به دو قدم (پا) برسد، وقت فضيلت آن زائل مي شود; اما اصل وقت نافله, تا آخرين فرصت وقت نماز ظهر ادامه دارد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مظلوم زیاد است، نه ظالم! ✅ شعارِ رسمی مستضعفانِ امروز: «أُطلِبوا العلم وَلو بِقُم» 🔸الآ‌ن هم شما می‌بینید در بین این هفت میلیارد بشر اسم پنج شش نفر مطرح هست که نوح هست و ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام)؛ اینها هستند که جهان را می‌گردانند. 🔸هر جا سخن از عبادت و حق و تمدّن است همین پنج شش نفر هستند که دارند عالَم را اداره می‌کنند. 🔸فرمود اینها پیروزند و اینها ماندنی‌ هستند، لکن درباره دیگران که اصلاً لفظی نیست، فرمود: «وَ جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ»(1)؛ ما اینها را دفن کردیم. 🔸اگر کسی در کتابخانه رفت و یک کتاب تاریخ گرفت و نبش قبر کرد و ورق زد، در صفحات کتابِ تاریخ می‌بیند در این کشور ساسانیانی بودند، سامانیانی بودند، عباسیانی بودند و مانند آن (وَ جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ)، اینها را ما حدیث قرار دادیم و در کتاب‌های تاریخ دفن کردیم؛ اما آن‌که عالم را دارد می‌گرداند همین پنج، شش نفر هستند. 🔸خیلی از این مسیحیان و راهبان و متدیّنانشان را ما نمی‌بینیم، کار به دست چند نفر است، آن چند نفر را می‌بینیم که «کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»(2)؛ وگرنه بسیاری از اینها اهل زهد و تقوا هستند، لکن اصلاً چیزی از دستشان برنمی‌آید. 🔸مگر قبلاً اگر کسی ایرانی را می‌دید همان سلطنت ملعون را می‌دید؟ بسیاری از مردها و زن‌ها باایمان بودند و اهل نماز شب بودند، کسی از اینها خبر نداشت؛ الآن هم در غرب همین‌طور است، بسیاری از این مردم مظلومِ فقیر از سلطه آنها به ستوه آمدند. 🔸مظلوم در عالم زیاد است، نه ظالم! 🔸ظالم همین چند نفرند که شما می‌بینید درنده‌خو هستند؛ خیلی‌ها هستند که بر اساس صلح دارند زندگی می‌کنند، آنها صدایشان به کسی نمی‌رسد؛ این چند نفری که الآن برای آدم‌کشی مسابقه می‌دهند، اینها چند نفر بیشتر نیستند؛ بسیاری از مردم مستضعف هستند. 🔸شما ببینید امیدِ اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی، اسلام دینِ اول شود هست، راهی برای تبلیغ نبود و کسی راهی برای ترویج نداشت؛ همین که کمی به برکت روح مطهر امام راحل و شهدا یک نفس تازه‌ای شد هفتاد هشتاد ملیّت از شرق و غرب عالم آمدند «جامعة المصطفی» را تشکیل دادند. 🔸الآن شعار رسمی مستضعفان این است «اطلبوا العلم ولو بقم»، این چیست؟ معلوم است تشنه همین حرف‌ها هستند. 🔸راه باز نیست و اگر راه باز باشد آن وقت معلوم می‌شود که جریان «إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» است. «و الحمد لله ربّ العالمین» 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 159 الی 173 ↙️پی نوشت ها: 1. سوره مومنون، آیه44 2. سوره اعراف، آیه179 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٨ . نافلهٴ نماز عصر, پيش از نماز عصر انجام مي شود و وقت فضيلت آن, تا موقعي است كه سايه ٴ پديد آمده از اول ظهر به مقدار چهار هفتم انداز هٴ شاخص شود و پس از آن، وقت فضيلت زائل مي شود; اما اصل وقت نافله باقي است, تا آخرين فرصت نماز عصر. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ چه کسانی در تاریخ ماندگار شده اند؟ 🔸الآن در این هفت میلیارد بشر چند نفر هستند که نامشان باقی مانده؟ همین پنج شش پیامبر می باشند که هفت هشت میلیارد بشر را دارند اداره می‌کنند؛ ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام)، اینها هستند که جهان را می‌گردانند. 🔸فرمود اینها می‌مانند وگرنه در مورد آن سلاطین و آن پادشاهان گذشته، فرمود «جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ» (1)؛ فرمود شما کتاب‌های تاریخ را ورق بزنید و نبش قبر بکنید تا از لای کتاب تاریخ نام این ها را در بیاورید؛ فرمود ما اینها را حدیث قرار دادیم. 🔸روزی در این مملکت ساسانی بودند، سامانی و مانند آنها بودند، طرزی اینها را ما برمی‌داریم که «کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» (2)؛ اینها که ریشه‌های دویست ساله، سیصد ساله کمتر و بیشتر داشتند، تعبیر قرآن این است که ما طرزی اینها را ریشه‌کن می‌کنیم که گویا اصلاً دیروز در این سرزمین نبودند (کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ). 🔸می‌دانید یک چنار کهنسالی که صد سال سابقه دارد وقتی این را کَندند، گودالی پیدا می‌شود و مدت‌ها این جایش خالی است، اما یک علف یک سانتی که در کنار نهر سبز است، وقتی این علف را شما بکَنید معلوم نیست که دیروز در این‌جا علفی بود! 🔸فرمود اینها که ریشه کهن داشتند، دویست سال، سیصد سال، ما طرزی اینها را ریشه‌کن می‌کنیم ـ مثل یک علف یک سانتی ـ که گویا دیروز در این سرزمین نبودند. 🔸این همه آثاری که برای پهلوی در خیابان و بیابان بود، هر جا می‌رفتی تبلیغ پهلوی بود، بعد از انقلاب هیچ خبری از اینها نیست (کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ)، اما نام شهدا، نام انبیا و نام اولیا هست. 🔸بارها به عرضتان رسید هفتاد یا هشتاد میلیون کم نیست، هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها در جنگ جهانی اول و دوم در کمتر از پنجاه سال کُشتند؛ بسیاری از شماها حتی نمی‌دانید چقدر کشته دادند، چه رسد به افراد عادی! وقتی شماها اصلاً ندانید که هفتاد یا هشتاد میلیون کشته شدند افرادی عادی هم یقیناً نمی‌دانند، اما 72 نفر در 1400 سال قبل شهید شدند هنوز هم که هنوز است شرق و غرب را اینها گرفتند، این معنای ماندن است! 🔸اینها را هر چه خواستند نگه بدارند نشد و آنها را هر چه خواستند مستور بکنند نشد. 🔸پانصد سال «بنی‌العباس» با قبر مطهر حضرت جنگیدند نشد، اموی جنگید، مروانی جنگید، پنج قرن «بنی‌العباس» جنگید نشد، هشتاد میلیون را در همین قرن کشتند! ◀️پرسش: موارد نقض را می شود پیدا کرد، الان خلفای سه گانه ... 🔸پاسخ: آنها هم در پناه قرآن و عترت هستند، آنها هم به نام دین هستند و اگر به نام دین نبود نمی‌ماندند. 🔸اینها هم در پناه غدیر، سقیفه را نگه داشتند؛ اینها هم در پناه اهل بیت، این را نگه داشتند؛ اینها به برکت غدیر و به عنوان خلیفه نام خودشان را حفظ کردند؛ اینها اگر وجود مبارک پیغمبر نبود، مسئله خلافت و امامت نبود نمی‌ماندند، اینها به برکت آنها ماندند. 🔸غرض این است که اینها خیال می‌کنند که می‌مانند (یعنی سلاطین و طاغیان)، در حالی که همه اینها رخت برمی بندند. 🔸فرمود هیچ کدام از اینها نمی‌مانند ... 🔹درس خارج تفسیر /سوره مبارکه «صاد»، آیات 1 الی 8 ↙️ پی نوشت ها: 1. سوره مومنون، آیه44 2. سوره یونس، آیه24 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٩ . وقت فضيلت نافله ٴ نماز مغرب كه پس از آن انجام مي شود، تا زوال سرخي طرف مغرب كه بر اثر غروب آفتاب پديد مي آيد ادامه دارد؛ اما اصل وقت آن , تا آخرين فرصت نماز مغرب است, هرچند سزاوار است پس از زوال سرخي طرف مغرب، قصد ادا يا قضا نشود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله ممدوحی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم عالى قدر جامع علوم عقلى و نقلى حضرت آية الله حاج شيخ حسن ممدوحى را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال عالم عالى قدر جامع علوم عقلى و نقلى حضرت آية الله حاج شيخ حسن ممدوحى ( رضوان الله تعالى عليه) را به حوزه علميه و شاگردان و علاقمندان و به بيت مكرم ايشان تسليت عرض نموده علو منزلت و غفران الهى براى آن مرحوم و صبر جميل براى بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود. ٢ مهر ١٣٩٩ جوادى آملى news.esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید! ✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي! ✅اگر
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣ ✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️ 🔸این از بهترین راه‌های قرآن کریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است. 🔸بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین و یا حداقل طمأنینه داشته باشد و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه. 🔸هم «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (1) است، هم «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ» (2) است. 🔸فرمود بالأخره می‌خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات کنی، چیزی را نفی کنی، چیزی را تصدیق کنی و چیزی را تکذیب کنی، این‌چنین نباشد که در تصدیق و تکذیبت رها باشی!، اسلامی حرف بزنی و جاهلی فکر کنی! 🔸اگر کسی برهان نداشت، سر تکان داد، امضا کرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فکر کرد؛ او در قیامت با جاهلیّت محشور می‌شود، برای اینکه برای تصدیق و تکذیب معیاری نداشت. 🔸این دو آیه، دو سیم خاردار است؛ بخواهی از آن طرف بروی مرز بسته است یا از این طرف فرار کنی مرز بسته است. 🔸بخواهی چیزی را بپذیری، «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»؛ بخواهی چیزی را نفی کنی، «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ». 🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تکذیب نکنید❗️ 🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تصدیق نکنید❗️ 🔹درس تفسیر/ منبع پیشین ↙️ پی نوشت ها: 1. سوره اسراء، آیه36 2. سوره یونس، آیه39 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٩٠ . وقت نافله عشاء كه بعد از آن به جا آورده مي شود, تا نيمهٴ شب ادامه دارد و در شب هاي خاص كه نافله هاي مخصوص دارد، مي توان نافله عشاء را پس از انجام دادن آن ها به جا آورد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣ ✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️ 🔸این از بهترین راه
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/2️⃣ ✅هیچکس حق ندارد بدون علم نفس بکشد❗️ 🔸در استخر علم انسان شنا می‌کند که این می‌شود دین، از این شیرین‌تر؟! از این زیباتر؟! 🔸این کتاب را آدم بالای سر می‌گذارد؛ این مسأله قرآن به سر گذاشتن توقیفی نیست که همان لیالی قدر باشد، هر شب انسان می‌تواند قرآن به سر داشته باشد. 🔸می گوید شما در استخر علم شنا کن، در منزل خودت یک استخر علم داشته باشی و در علم شنا کن! 🔸بالأخره انسان یا تکذیب می‌کند یا تصدیق و یا قبول می‌کند یا نکول، فرمود هر دو باید عالمانه باشد. 🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد. 🔸این دو آیه سوره مبارکه «حج» همین طور است که فرمود «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ * ثانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» (1) 🔸بدون علم حرکت می‌کند یک عدّه را به دنبال خود راه‌اندازی می‌کند و می‌خواهد آنها را گمراه کند. 🔸برخی هم «یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَریدٍ» (2)، به دنبال هر کسی راه می‌افتد. 🔸فرمود اگر تابع و مقلّدی، محقّقانه باشد؛ متبوعی، محقّقانه باشد. 🔸از این شیرین‌تر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد. 🔹درس خارج تفسیر /منبع پیشین ↙️ پی نوشت ها: 1. سوره حج، آیات8 و 9 2. سوره حج، آیه3 @daftar_ayatollah_javadi_amoli