#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احكام نماز مستحبي
مسأله ٨٥ . نمازهاي نافله را حتماً بايد دو ركعتي به جا آورد , مگر نماز وتر
كه يك ركعت است . نمازهاي نافله را مي توان نشسته انجام داد, هرچند براي
ايستادن عذري نباشد و لازم نيست دو ركعت نشسته را يك ركعت حساب كرد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید
🔹 یکشنبه 30 شهریور ماه 1399
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 10 صبح
▫️ لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند با مراجعه به سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir از درس معظم له بهره مند گردند.
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت اسراء و شبکه های اجتماعی به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸سامانه آموزش مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6039600303173535203.mp3
9.39M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 11
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم
🔸ما در شبانهروز در نماز عرض میکنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی میخواهیم.
🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ میگوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ».
🔸«مُنعم علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم علیهم» هستند.
🔸ما شبانهروز در نمازها عرض میکنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست.
🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ...
🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه میکنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمیکنم؛ من از اسرائیل حمایت نمیکنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمیکنم، من اینطور هستم؛ این حرف موسای کلیم است.
🔸این آیه نورانی، خط مشی موسی را نشان میدهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ).
🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمیکنم؛ ما شبانهروز همین را از خدا میخواهیم.
🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانونتراش و قانوندرستکن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانونسازی و حقوقسازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد.
🔸این نماز ماست که در همه شبانهروز به خدا عرض میکنیم خدایا! راه «منعم علیه» را از تو میخواهیم، و «منعم علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمیکنیم.
🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید میکند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ...
🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه هستند برکت دارند.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٦ . نافلهٴ نماز ظهر و عصر , در سفري كه نماز واجب قصر است ,
ساقط مي شود و نافلهٴ عشاء را مي توان به اميد مطلوب بودن به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله) در سال تحصیلی جدید 🔹 یکشنبه 30 شهریور م
#اطلاعیه
یاد آوری می شود درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از امروز ساعت 9 صبح برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸سامانه آموزش مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6039600303173535208.mp3
8.3M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 1
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت مقام مادري
🔸زنها، خواهرها و دخترها باید واقعاً عظمت مقام مادری را بدانند.
🔸مکرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ»(1) و بعد هم فرمود «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»(2)
🔸این را کجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلولهای بنیادی است که در شیشه یا در ظرف خاصّی که ادراک ندارد خدا «أَحْسَنُ الْخالِقینَ» میشود «فَتَبارَکَ اللَّهُ» میگوید؟! ... یا در حوزه نفسِ مادری این کار را میکند؟!
🔸چنین است؛ منتها زن علمِ به علم ندارد، اما اگر صدیقه کبرا باشد میداند که دارد چه کار میکند؛ فرق آن حضرت با دیگران در این مطلب است.
🔸اینکه از نشئهای، حقیقتی را در مجرای فیض خالقیّت خودش به نام مادر به کودک میدهد، اگر مادری مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد میداند که اینجا چه خبر است؛ این نظیر سلول های بنیادی نیست که در شیشه یا غیر شیشه، نطفه یا غیر نطفه، آن گوشت بدن یا پوست بدن را جمع کنند، به صورت حیوان در بیاید و آن شیشه نفهمد که چه خبر است.
🔸همه شئونی که در کودک انجام میگیرد، نفسِ مادر متوجه آن است؛ منتها علمِ به علم ندارد.
🔸اگر کودک در قرارِ مکین است، اگر «انّا جعلناه نطفة»، بعد «جعلناه علقة»، بعد «جعلناه مضغة»، بعد «جعلناه جنین»، بعد «جعلناه عظام»، بعد «فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً»، همه را مادر میفهمد، از این به بعد که پَرش ملکوت است(ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) را مادر میفهمد.
🔸به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به کودک افاضه میشود و در همان مقطع است که «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» جلوه میکند، «احسن المخلوقین» را مادر تحویل میدهد.
🔸منتها اگر مادر مثل زهرا(سلام الله علیها) باشد، میداند که دارد چه کار میکند؛ مادرهای دیگر علم دارند، اما علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این مقامِ زن است.
🔸وقتی انسان، زن را نشناسد، انسان را نشناسند، «خلیفةالله» را نشناسد، به همان صورت قوم لوط در میآید.
🔸هر شب باید قرآن به سر داشته باشیم؛ نه سالی یک بار، چنین کتابی است! ... هر شب اگر کسی قرآن به سر داشته باشد جا دارد؛ این کتاب را واقعاً باید بالای سر گذاشت، زن را به این عظمت معرفی کرد ...
🔸چرا آداب و اخلاق و رسوبات مادر در کودک اثر دارد؟ چون از راه نفسِ مادر این همه فیوضات به کودک میرسد.
🔸اگر او طیّب و طاهر باشد همین است، اگر خوشاخلاق باشد همین است، اگر در زمان بارداری عصبانی نشود، اهل استرس نباشد، بد نگوید، بد نبیند، بد نگاه نکند و غذای حرام نخورد آن فرزند صالح در میآید، چون او دارد میپروراند؛ درست است خدای سبحان همه کارها را انجام میدهد، اما این کارها با وسایل انجام میگیرد.
🔸اگر یک وقت به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی»(3) به هر مادری هم میگوید تو به بار نیاوردی، من به بار آوردم؛ منتها در دستگاه و در حوزه هستی تو، من این کارها را کردم، منتها از راه نفس تو، اراده تو، اوصاف تو، کمالات تو.
🔸لذا تمام کمالات مادر در کودک اثر دارد؛ یعنی فیض الهی به مادر میرسد، مادر در بخشهای علمی و عملی این فیض را میگیرد و در این ظرفیت خاص به کودک میدهد.
🔸گفت: «دامنِ مادر، نخست آموزگار کودک است/ طفل دانشور، کجا پرورده نادان مادری»(4)
🔸آن مادر هر کمالاتی که داشته باشد نصیب فرزند میشود، این مقام زن است.
🔸اگر روز زن است، هفته زن است و مناسبت میلاد ذات مقدس سیده نساء عالمیان است، این جلال و شکوه و جبروت زن است، این مجرای «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» است؛ آن وقت این را گذاشتند کنار، زن را به صورت کالا درآوردند و مرد را هم به این صورت درآوردند.
🔸این است که واقعاً آنکه اهل دل است هر شب، برای خود میتواند قرآن به سر داشته باشد، این کتاب، کتابی است که باید بالای سر باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 123 الی 146
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نافله هاي شبانه روز
مسأله ٨٧ . نافلهٴ نماز ظهر , پيش از نماز ظهر انجام مي شود و وقت فضيلت
آن, از اول ظهر تا موقعي است كه سايهٴ پديد آمده از ظهر (نه اصل سايه ) به
مقدار دو هفتم انداز هٴ شاخص شود ; مثلاً اگر شاخصي هفت قدم (پا ) بود،
سايه اي كه از اول ظهر پديد آمده به دو قدم (پا) برسد، وقت فضيلت آن زائل
مي شود; اما اصل وقت نافله, تا آخرين فرصت وقت نماز ظهر ادامه دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6041884963782002440.mp3
9.56M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 2
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مظلوم زیاد است، نه ظالم!
✅ شعارِ رسمی مستضعفانِ امروز: «أُطلِبوا العلم وَلو بِقُم»
🔸الآن هم شما میبینید در بین این هفت میلیارد بشر اسم پنج شش نفر مطرح هست که نوح هست و ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام)؛ اینها هستند که جهان را میگردانند.
🔸هر جا سخن از عبادت و حق و تمدّن است همین پنج شش نفر هستند که دارند عالَم را اداره میکنند.
🔸فرمود اینها پیروزند و اینها ماندنی هستند، لکن درباره دیگران که اصلاً لفظی نیست، فرمود: «وَ جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ»(1)؛ ما اینها را دفن کردیم.
🔸اگر کسی در کتابخانه رفت و یک کتاب تاریخ گرفت و نبش قبر کرد و ورق زد، در صفحات کتابِ تاریخ میبیند در این کشور ساسانیانی بودند، سامانیانی بودند، عباسیانی بودند و مانند آن (وَ جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ)، اینها را ما حدیث قرار دادیم و در کتابهای تاریخ دفن کردیم؛ اما آنکه عالم را دارد میگرداند همین پنج، شش نفر هستند.
🔸خیلی از این مسیحیان و راهبان و متدیّنانشان را ما نمیبینیم، کار به دست چند نفر است، آن چند نفر را میبینیم که «کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»(2)؛ وگرنه بسیاری از اینها اهل زهد و تقوا هستند، لکن اصلاً چیزی از دستشان برنمیآید.
🔸مگر قبلاً اگر کسی ایرانی را میدید همان سلطنت ملعون را میدید؟ بسیاری از مردها و زنها باایمان بودند و اهل نماز شب بودند، کسی از اینها خبر نداشت؛ الآن هم در غرب همینطور است، بسیاری از این مردم مظلومِ فقیر از سلطه آنها به ستوه آمدند.
🔸مظلوم در عالم زیاد است، نه ظالم!
🔸ظالم همین چند نفرند که شما میبینید درندهخو هستند؛ خیلیها هستند که بر اساس صلح دارند زندگی میکنند، آنها صدایشان به کسی نمیرسد؛ این چند نفری که الآن برای آدمکشی مسابقه میدهند، اینها چند نفر بیشتر نیستند؛ بسیاری از مردم مستضعف هستند.
🔸شما ببینید امیدِ اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی، اسلام دینِ اول شود هست، راهی برای تبلیغ نبود و کسی راهی برای ترویج نداشت؛ همین که کمی به برکت روح مطهر امام راحل و شهدا یک نفس تازهای شد هفتاد هشتاد ملیّت از شرق و غرب عالم آمدند «جامعة المصطفی» را تشکیل دادند.
🔸الآن شعار رسمی مستضعفان این است «اطلبوا العلم ولو بقم»، این چیست؟ معلوم است تشنه همین حرفها هستند.
🔸راه باز نیست و اگر راه باز باشد آن وقت معلوم میشود که جریان «إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» است.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 159 الی 173
↙️پی نوشت ها:
1. سوره مومنون، آیه44
2. سوره اعراف، آیه179
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٨ . نافلهٴ نماز عصر, پيش از نماز عصر انجام مي شود و وقت فضيلت
آن, تا موقعي است كه سايه ٴ پديد آمده از اول ظهر به مقدار چهار هفتم انداز هٴ
شاخص شود و پس از آن، وقت فضيلت زائل مي شود; اما اصل وقت نافله باقي
است, تا آخرين فرصت نماز عصر.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6046491393516373659.mp3
9.28M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 3
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ چه کسانی در تاریخ ماندگار شده اند؟
🔸الآن در این هفت میلیارد بشر چند نفر هستند که نامشان باقی مانده؟ همین پنج شش پیامبر می باشند که هفت هشت میلیارد بشر را دارند اداره میکنند؛ ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام)، اینها هستند که جهان را میگردانند.
🔸فرمود اینها میمانند وگرنه در مورد آن سلاطین و آن پادشاهان گذشته، فرمود «جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ» (1)؛ فرمود شما کتابهای تاریخ را ورق بزنید و نبش قبر بکنید تا از لای کتاب تاریخ نام این ها را در بیاورید؛ فرمود ما اینها را حدیث قرار دادیم.
🔸روزی در این مملکت ساسانی بودند، سامانی و مانند آنها بودند، طرزی اینها را ما برمیداریم که «کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» (2)؛ اینها که ریشههای دویست ساله، سیصد ساله کمتر و بیشتر داشتند، تعبیر قرآن این است که ما طرزی اینها را ریشهکن میکنیم که گویا اصلاً دیروز در این سرزمین نبودند (کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ).
🔸میدانید یک چنار کهنسالی که صد سال سابقه دارد وقتی این را کَندند، گودالی پیدا میشود و مدتها این جایش خالی است، اما یک علف یک سانتی که در کنار نهر سبز است، وقتی این علف را شما بکَنید معلوم نیست که دیروز در اینجا علفی بود!
🔸فرمود اینها که ریشه کهن داشتند، دویست سال، سیصد سال، ما طرزی اینها را ریشهکن میکنیم ـ مثل یک علف یک سانتی ـ که گویا دیروز در این سرزمین نبودند.
🔸این همه آثاری که برای پهلوی در خیابان و بیابان بود، هر جا میرفتی تبلیغ پهلوی بود، بعد از انقلاب هیچ خبری از اینها نیست (کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ)، اما نام شهدا، نام انبیا و نام اولیا هست.
🔸بارها به عرضتان رسید هفتاد یا هشتاد میلیون کم نیست، هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها در جنگ جهانی اول و دوم در کمتر از پنجاه سال کُشتند؛ بسیاری از شماها حتی نمیدانید چقدر کشته دادند، چه رسد به افراد عادی! وقتی شماها اصلاً ندانید که هفتاد یا هشتاد میلیون کشته شدند افرادی عادی هم یقیناً نمیدانند، اما 72 نفر در 1400 سال قبل شهید شدند هنوز هم که هنوز است شرق و غرب را اینها گرفتند، این معنای ماندن است!
🔸اینها را هر چه خواستند نگه بدارند نشد و آنها را هر چه خواستند مستور بکنند نشد.
🔸پانصد سال «بنیالعباس» با قبر مطهر حضرت جنگیدند نشد، اموی جنگید، مروانی جنگید، پنج قرن «بنیالعباس» جنگید نشد، هشتاد میلیون را در همین قرن کشتند!
◀️پرسش: موارد نقض را می شود پیدا کرد، الان خلفای سه گانه ...
🔸پاسخ: آنها هم در پناه قرآن و عترت هستند، آنها هم به نام دین هستند و اگر به نام دین نبود نمیماندند.
🔸اینها هم در پناه غدیر، سقیفه را نگه داشتند؛ اینها هم در پناه اهل بیت، این را نگه داشتند؛ اینها به برکت غدیر و به عنوان خلیفه نام خودشان را حفظ کردند؛ اینها اگر وجود مبارک پیغمبر نبود، مسئله خلافت و امامت نبود نمیماندند، اینها به برکت آنها ماندند.
🔸غرض این است که اینها خیال میکنند که میمانند (یعنی سلاطین و طاغیان)، در حالی که همه اینها رخت برمی بندند.
🔸فرمود هیچ کدام از اینها نمیمانند ...
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات 1 الی 8
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره مومنون، آیه44
2. سوره یونس، آیه24
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٨٩ . وقت فضيلت نافله ٴ نماز مغرب كه پس از آن انجام مي شود، تا
زوال سرخي طرف مغرب كه بر اثر غروب آفتاب پديد مي آيد ادامه دارد؛ اما
اصل وقت آن , تا آخرين فرصت نماز مغرب است, هرچند سزاوار است پس از
زوال سرخي طرف مغرب، قصد ادا يا قضا نشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله ممدوحی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم عالى قدر جامع علوم عقلى و نقلى حضرت آية الله حاج شيخ حسن ممدوحى را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم عالى قدر جامع علوم عقلى و نقلى حضرت آية الله حاج شيخ حسن ممدوحى ( رضوان الله تعالى عليه) را به حوزه علميه و شاگردان و علاقمندان و به بيت مكرم ايشان تسليت عرض نموده علو منزلت و غفران الهى براى آن مرحوم و صبر جميل براى بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
٢ مهر ١٣٩٩ جوادى آملى
news.esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_04 s.mp3
8.96M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 4
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید! ✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي! ✅اگر
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣
✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️
🔸این از بهترین راههای قرآن کریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است.
🔸بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین و یا حداقل طمأنینه داشته باشد و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه.
🔸هم «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (1) است، هم «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ» (2) است.
🔸فرمود بالأخره میخواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات کنی، چیزی را نفی کنی، چیزی را تصدیق کنی و چیزی را تکذیب کنی، اینچنین نباشد که در تصدیق و تکذیبت رها باشی!، اسلامی حرف بزنی و جاهلی فکر کنی!
🔸اگر کسی برهان نداشت، سر تکان داد، امضا کرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فکر کرد؛ او در قیامت با جاهلیّت محشور میشود، برای اینکه برای تصدیق و تکذیب معیاری نداشت.
🔸این دو آیه، دو سیم خاردار است؛ بخواهی از آن طرف بروی مرز بسته است یا از این طرف فرار کنی مرز بسته است.
🔸بخواهی چیزی را بپذیری، «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»؛ بخواهی چیزی را نفی کنی، «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ».
🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تکذیب نکنید❗️
🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تصدیق نکنید❗️
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/ منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره اسراء، آیه36
2. سوره یونس، آیه39
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٠ . وقت نافله عشاء كه بعد از آن به جا آورده مي شود, تا نيمهٴ شب
ادامه دارد و در شب هاي خاص كه نافله هاي مخصوص دارد، مي توان نافله عشاء
را پس از انجام دادن آن ها به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_432139448747033009.mp3
2.58M
#صوت
#بیانات
#عترت
💢 سیره امام حسن مجتبی علیه السلام
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣ ✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️ 🔸این از بهترین راه
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/2️⃣
✅هیچکس حق ندارد بدون علم نفس بکشد❗️
🔸در استخر علم انسان شنا میکند که این میشود دین، از این شیرینتر؟! از این زیباتر؟!
🔸این کتاب را آدم بالای سر میگذارد؛ این مسأله قرآن به سر گذاشتن توقیفی نیست که همان لیالی قدر باشد، هر شب انسان میتواند قرآن به سر داشته باشد.
🔸می گوید شما در استخر علم شنا کن، در منزل خودت یک استخر علم داشته باشی و در علم شنا کن!
🔸بالأخره انسان یا تکذیب میکند یا تصدیق و یا قبول میکند یا نکول، فرمود هر دو باید عالمانه باشد.
🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد.
🔸این دو آیه سوره مبارکه «حج» همین طور است که فرمود «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ * ثانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» (1)
🔸بدون علم حرکت میکند یک عدّه را به دنبال خود راهاندازی میکند و میخواهد آنها را گمراه کند.
🔸برخی هم «یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَریدٍ» (2)، به دنبال هر کسی راه میافتد.
🔸فرمود اگر تابع و مقلّدی، محقّقانه باشد؛ متبوعی، محقّقانه باشد.
🔸از این شیرینتر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره حج، آیات8 و 9
2. سوره حج، آیه3
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩١ . وقت نافلهٴ صبح كه پيش از آن انجام مي شود، از اول صبح صادق است تا پديد آمدن سرخي در طرف مشرق و مي توان آن را به همراه نافلهٴ شب, بدون فاصله به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام
🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم.
🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1]
🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد.
[1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301.
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36.
#اندیشه_و_انگیزه
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام
تاریخ: 1391/12/05
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli