eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بسم الله گفتن يک قرنطينه است . 🔸این عبادت کردن خدا یک قرنطینه است. اینکه می‌گویند هر کاری می‌کنید مستحب است بگویید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌» (*) این یک ادب زندگی است. 🔸البته ثواب دارد و ثواب لفظی دارد و ثواب عبادی دارد، این سر جایش محفوظ است؛ امّا این راه زندگی را به آدم نشان می‌دهد. 🔸انسان هر حرفی می‌زند، هر کاری می‌کند، چیزی را می‌خواهد بنویسد، چیزی را می‌خواهد بخواند اول می‌گوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» این یک قرنطینه است. 🔸اگر این کار ـ خدای ناکرده ـ حرام یا مکروه باشد که نمی‌شود گفت خدایا به نام تو! 🔸این یک قرنطینه است، یک ایست بازرسی است، یک راه بسیار خوبی است برای مراقبت. 🔸اینکه دین به ما فرمود هر کاری که می‌کنید یک «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی وقتی می‌خواهید حرفی بزنید، مطالعه‌ای بکنید، سخنی بگویید چیزی بخواهید بنویسید، انسان باید طوری باشد که رویش بشود بگوید خدایا این کار را می‌کنم برای رضای تو! 🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ چون اگر حرام باشد یا مشکوک باشد یا مکروه باشد که نمی‌شود این چنین گفت، این معنای مراقبت است. 🔹درس تفسیر / ↙️ پی نوشت: *- بحار الانوار، ج73، ص305؛ «کُلُ‏ أَمْرٍ ذِی‏ بَالٍ‏ لَمْ‏ یُذْکَرْ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَر» @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٩٨ . كسي كه ايستاده يا نشسته نماز م ي خواند, بايد طوري قرار گيرد كه قسمت جلوي بدن او رو به قبله باشد . انحراف اندك سرانگشت يا زانو از قبله, مانع صدق رو به قبله بودن نيست , هرچند احتياط در پرهيز از انحراف اندك انگشت و زانو و مانند آن است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ با آزادی تشریعی انسان ارتباطی ندارد! 🔸در نظام تکوین فرمود انسان آزاد است، کسی را مجبور نکردند. 🔸«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» (1) می‌خواهند به انسان بگویند شما آزاد هستی، می‌خواهی سم بخور می‌خواهی شهد بخور؛ آزاد هستی هر راهی را بروی. 🔸آزادی انسان نه مجبور است نه مفوّض 🔸اما در نظام تشریع خیر انسان در این است که سم نخورد؛ همین خدایی که می‌فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، انبیا را عقول را فطرت را همه را بسیج کرده تا به انسان بگوید کدام راه را بروید. 🔸اگر با داشتن حجّت بالغه الهی بیراهه رفت، مسأله «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» (2) بگیر و ببند از آنجا شروع می‌شود. 🔸این بگیر و ببندِ تشریعی، کار با آن آزاد بودنِ تکوینی ندارد؛ این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» هیچ ارتباطی به مسائل فقهی ندارد. 🔸این یک مسأله کلامی است؛ انسان آزاد است بین کفر و ایمان، بین الحاد و توحید و مانند آن ... 🔸ولی فرمود «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» (3) آن‌گاه یک عده مؤمن‌ هستند «اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» (4) آنهایی که کافرند «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ» (5) 🔸اگر با داشتن همه حجج بالغه کسی بیراهه رفت از آن به بعد دیگر بگیر و ببند شروع می‌شود. 🔸این ‌طور نیست که «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ـ معاذ الله ـ با آن بگیر و ببندهای «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» مُعارض باشد، اینها دو مبحث است؛ آنها هم اشتباه کردند تکوین را با تشریع. 🔸بله خدا می‌تواند جلو را بگیرد ولی راه را باز کرده. 🔸اگر خدا با اجبار مردم را به فضیلت ببرد اینکه کمال نیست ... 🔸«و الحمد لله رب العالمین» 🔹درس تفسیر /منبع پیشین ↙️ پی نوشت ها: 1.سوره بقره، آیه256 2.سوره حاقه، آیات30و31 3.سوره بقره، آیه256 4.سوره بقره، آیه257 5.همان @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٩٩ . كسي كه وظيفه ٴ او نشسته خواندن نماز است و نتواند ساق پا را رو به قبله كند , بايد جلوي بدن او , يعني صورت، سينه و شكم , رو به قبله باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/1️⃣ ✅ آغوش مادر، تنها تزریق کننده عاطفه به انسان 🔸بعد از اینکه ساختار کلی عالَم را مشخص کرد، فرمود «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»؛ هیچ تفاوتی و تفاخُری انسان بر انسان دیگر ندارد ... ساختار همه یکی است، آن موادّ اولیه ای که بشر از آن پیدا شد آن هم یکی است؛ زن هم مثل مرد از همان حقیقت خلق شده است، پس تفاوتی در خلقت زن و مرد نیست ... ◀️پرسش: استاد معذرت می خواهم! اگر انسان ها تفاوتی ندارند، چرا تفاوت در حقوق را بین زن و مرد قائل شدید؟ 🔸پاسخ: تفاوت نیست، البته خصوصیاتی در بعضی از موارد هست که زن بیشتر از مرد می‌برد، گاهی مساوی مرد می‌برد، گاهی کمتر از مرد می‌برد؛ یک سلسله حقوقی که زن دارد مرد ندارد، نفقه زن را مرد باید تأمین کند مهریه زن را مرد باید تأمین کند این ‌طور است. 🔸هرگز تبعیضی بیجا نیست، تفاوت نیست، بلکه اختلافی است برابر خصوصیت هایی که این خلقت و آن خلقت دارند. 🔸او باید مادر بشود، مادری عاطفه لازم دارد، خدا به اندازه کافی به او عاطفه داد، هرگز مرد آن توان را ندارد که فرزند رئوف و مهربان تربیت کند، این در اثر آن مادری مادر است، آن مقام شامخ عاطفه است. 🔸اینکه الآن متاسفانه باب شده که بچه‌ها را به مهد کودک می‌دهند، بارها به عرضتان رسید خطر آن هم این است همین که پدر و مادر مقداری سالمند شدند این بچه چون مهر عاطفی نچشید، پدر و مادر را تحویل خانه سالمندان می‌دهد. 🔸دیگر او حاضر نیست عمل کند به آیه‌ای که خدا فرمود «إِمّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما»، «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» (*)، چون این عاطفه می‌خواهد، تنها جایی که عاطفه را در درون انسان تزریق می‌کنند، همان آغوش مادر است که هفت سال، کودک این دانشگاه را دارد طی می‌کند. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7 ↙️ پی نوشت: 🔺- سوره إسراء، آیات23 و 24 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٠ . كسي كه نمي تواند نشسته نماز بخواند, احتياطاً به پهلوي راست و اگر نشد به پهلوي چپ و اگر نه، به پشت قرار گيرد . در صورتي كه به پهلو قرار گرفت, بايد جلوي بدن او رو به قبله باشد و اگر به پشت قرار گرفت, بايد كف پاي او رو به قبله باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/2️⃣ ✅ گم کردن عاطفه مادری و ده ـ دوازده میلیون پرونده قضایی 🔸تنها کسی که می‌تواند عاطفه را به جامعه منتقل کند زن است؛ این عواطف که کم شود، گذشت در زندگی که کم شود، قرض الحسنه کم شود، بانک های ربوی زیاد شود، نتیجه آن میلیون‌ها پرونده است که در دستگاه قضایی است. 🔸جامعه را هرگز با ربا و فشار و خشونت و اِفراط نمی‌شود اداره کرد؛ این ده ـ دوازده میلیون پرونده متعلق به ماهاست. 🔸شما در این روایات ملاحظه فرمودید که ائمه فرمودند هیچ سواری حق ندارد به پیاده بگوید برو کنار، حق با عابر پیاده است»؛ آن روز که اتومبیل نبود، آن روز اسب و استر بود، هر سواری موظف است که به پیاده راه بدهد، این عاطفه است، این گذشت است. 🔸اینکه گفتند به یکدیگر «سلام» کنید همین است، اینکه گفتند «قرض الحسنه بدهید» همین است؛ ما خیال کردیم اگر قرض الحسنه ندادیم و ربا گرفتیم، یک قدری به مال ما اضافه می‌شود، اما ده برابر آن‌را باید در دستگاه قضایی هزینه کرد و از این و آن شکایت کنیم. 🔸این ده ـ دوازده میلیون پرونده می‌دانید یعنی چه؟! گذشته از اینکه استرس می‌آورد، سکته می‌آورد، فشار اقتصادی را هم تحمیل می‌کند؛ مگر این ده ـ دوازده میلیون پرونده کم خرج و هزینه دارد؟ 🔸بخشی از نظام، دستگاه قضایی است که گرفتار همین‌ها است، بودجه دستگاه قضایی مگر کم است؟ هزینه میلیون‌ها پرونده مگر کم است؟ این پرونده‌های میلیونی هر کدام آن با سه چهار نفر همراه هستند که تقریباً چهل ـ پنجاه میلیون نفر درگیر شکایت هستند. 🔸این بر اثر آن است که عاطفه را ما گم کردیم ... 🔸بنابراین «یَخْلُقُکُمْ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ» درست است که صُلب پدر سهمی دارد، اما سهم تعیین کننده عاطفه، از مادر است. 🔹درس تفسیر / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠١ . نماز احتياط، سجد هٴ فراموش شده و تشهدِ فراموش شده, بايد رو به قبله باشد و در سجده سهو, احتياط آن است كه رو به قبله باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5771834183466877683.mp3
1.42M
🏴 خواندن زیارت اربعین، قبل از ظهر روز اربعین 🎙 مدظله العالی ⏱ 00:02:35 دقیقه 📱@daftar_ayatollah_javadi_amoli
⁉️این فراز زیارت اربعین « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِيرَهِ الضَّلالَه» گویای چه مطلبی است؟ 📜نفس ما بيش از دو نيروي اصيل در وجود خود ندارد؛ 🔸ما يک نيرويي داريم که او انديشه و فکر و تفکر و استدلال و قياس و مانند آن را به عهده دارد 🔸و يک نيرويي داريم که عزم و اراده و نيت و اخلاص را تأمين مي کند. 📜جزم بدون عزم، بي مي سازد، عزم بدون جزم، مقدس بي درک مي سازد، اما در خصوص عليه السلام باید گفت ايشان کاري کرد که با يک دست جزم علمي مردم را تأمين کرد و با دست ديگر عزم عملي مردم را بيمه کرد 📜« بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ » که مردم بشوند عالم « وَ حِيرَهِ الضَّلالَه» که بشوند عاقل، و عقل همان است که « عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» ........................................ 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴 📚درس اخلاق 94/09/05 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⁉️در روایت امام عسکری(ع)، خصوصیت کنار هم قرار گرفتن و چیست؟ 📜دربارهٴ ، ذات اقدس الهی، معارف فراوانی را ذکر کرده است. مثلا ً فرموده: انسان، فطرتاً موحّد است، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ، دارد و در حوادث شیرین از جلوگیری می کند، مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع، جزوع و منوع بودن به درآیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند؛ 🔅 ﴿إنّ الإنسان خلق هلوعاً ٭ إذا مسّه الشرّ جزوعاً ٭ و إذا مسّه الخیر منوعاً ٭ إلّا المصلّین﴾🔅 📜 نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیهٴ مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت (علیه السلام) است. ........................................ 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴 📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی مدظله علیه السلام @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠فرصتی برای تطهیر جامعه💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی): ✅ کربلا و حسین ابن علی (علیهماالسلام) و عاشورا و اربعین برای تطهیر جامعه است . ✅ اینکه به مزار حضرت برویم یا در هر زمینی سلام بدهیم(به سالار شهیدان ع) معنایش این است که ما می‌خواهیم پاک شویم . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 اهمیت زیارت اربعین 💠 🔶 اهمیت تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان محسوب می‌شود، بلکه طبق یک روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. ♦️همان گونه که ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثهٴ کربلا نیز ستون است. 🔶امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: 🔸 اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، 🔸زیارت اربعین حسینی، 🔸 انگشتر در دست راست کردن، 🔸 سجده بر خاک 🔸و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم». 🔶 مراد از نماز پنجاه و یک رکعت، همان هفده رکعت نماز واجب روزانه به اضافهٴ نمازهای نافله است که جبران کنندهٴ نقص و ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامهٴ در سحر که بسیار مفید است. نماز پنجاه و یک رکعت به شکل مذکور از مختصات شیعیان و ارمغان معراج رسول خدا (ص) است. شاید سرّ ستودن نماز به وصف معراج مؤمن این باشد که دستورش از معراج آمده است و نیز انسان را به می‌برد. 🔶 موارد دیگری نیز که در روایت یاد شده، همگی از مختصات شیعیان است؛ زیرا فقط است که سجدهٴ بر دارد و نیز غیر شیعه است که یا «بسم الله الرحمن الرحیم» را نمی‌گویند یا آهسته تلفظ می‌کنند. همچنین شیعه است که انگشتر به دست راست کردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می‌داند. 🔶مراد از ، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمهٴ «الاربعین»، نشان می‌دهد که مقصود امام عسکری(ع) اربعین معروف و معهود نزد مردم است. ♦️اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های است، بلکه طبق این روایت در ردیف واجب و مستحب قرار گرفته است. 🔶 برپایهٴ این روایت، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثهٴ کربلا نیز ستون ولایت است. 🔶 به دیگر سخن، براساس فرمودهٴ رسول خدا(ص): عصارهٴ رسالت نبوی(ص) و است؛ «إنی تارک فیکم الثقلین... کتاب الله و... عترتی أهل بیتی». 🔶 عصارهٴ کتاب الهی که خداست، ستونی دارد که است و عصاره عترت نیز ستونش است که این دو ستون در روایت امام عسکری(ع) در کنار هم ذکر شده است؛ امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‌کنند. ........................................ 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴 📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 227. مدظله علیه السلام @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⁉️ آیا ائمه (ع) وقت ظهور را می دانند؟ 💠 زمان ظهور آن حضرت (عج) از اسرار الهی است و گمانه زنی درباره آن نه تنها عملی بی اساس است بلکه امامان معصوم (علیهم السلام) از آن نهی فرموده اند، همچنان که از امام صادق (علیه السلام) نقل گردیده است: «عن عبدالرحمن بن کثیر قال: کنت عند ابی عبدالله علیه السلام إذ دخل علیه مهزم فقال له: جعلت فداک! أخبرنی عن هذاالامر الذی ننتظر متی هو؟ فقال: یا مهزم! کذب الوقّاتون و هلک المستعجلون و نجا المُسَلِّمون 💠 و نیز عن ابی بصیر عن أبی عبدالله سلام الله علیه قال: سالته عن القائم عجل الله تعالی فرجه فقال: کذب الوقّاتون إنّا أهل بیت لا نُوَقّت. (آنان که وقت مشخص می کنند دروغگویند و ما اهل بیت وقتی را معین نمی کنیم) 💠 عدم تعیین وقت ظهور و تاکید بر استتار آن، هرگز به معنای لزوم عدم اطلاع انسان کامل از زمان ظهور نیست، بلکه انسان کامل که به اذن الهی بر تمام عوالم امکانی احاطه دارد از نتایج علم ازلی و صحنه علم بدائی مطلع است و زمان ظهور نیز از این جمله مستثنا نیست. 💠 اما مصلحت نامشخص بودن وقت ظهور برای جامعه بشر اقتضای کتمان این راز را می کرده است، همان طور که امام صادق (علیه السلام) به ابی بصیر نفرمود که ما از وقت ظهور آگاه نیستیم بلکه فرمود: «ما وقتی را معین نمی کنیم» 💠 بی تردید روز ظهور آن حضرت (عج) یکی از بارزترین مصادیق یوم الله خواهد بود و انتظار عاقلانه و صادقانه آن روز وظیفه هر مسلمانی است. 💠 کتاب امام مهدی (عج)موجود و موعود 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⭕️ می‌دانید شدیدترین حالی كه باید از دنیا پرهیز كنید چه وقت است؟(بیان امیرالمومنین علیه السلام) 🔶ایام سوگ و ماتم را به پیشگاه ولی عصر (عج)و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تعزیت عرض می‌كنیم، حضرت امیر علیه السلام (نامه 68 نهج البلاغه ) این نامه را برای نوشته و برای قبل از حكومت آن حضرت است که وجود مبارك حضرت در این نامه به معرفی دنیا می‌پردازد. 🔶«دنیا» به معنی آسمان و زمین، دریا و صحرا نیست، اینها آیات الهی‌اند، همین شئون اعتباری است كه هر یک از ما دارای عناوینی اعتباری هستیم، این «من» و «ما» می‌شود دنیا، آن وقت این دنیا را اهل بیت(ع) شناختند و لذا فرمودند ♦️كسانی كه به این مشغول هستند دینشان دینِ آدامسی است!♦️ 🔶 وجود مبارك (ع) فرمود اكثری مردم اسلامشان اسلامِ آدامسی است! تا در دهان اینها هست و مَزه دارد داعیه اسلام دارند، اما همین كه مزه خود را برای آنها از دست داد آن را دورمی‌اندازند. 🔶اما بعضی‌ها در دنیا زندگی نمی‌كنند، وجود مبارك حضرت امیر و ائمه(ع) این‌طور بودند، اینها اصلاً در دنیا زندگی نمی‌كردند و به آن نداشتند چراکه وجود مبارك حضرت امیر كاملاً دنیا را شناخت و آن را مطابق بیان به ما نیز معرفی كرد كه دنیا پنج مرحله دارد و همه‌اش بازی است؛ «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ». ♦️حضرت امیر علیه السلام در این نامه می‌فرماید، دنیا مانند سمی است! پشت مار خیلی نَرم است اما لمس كردن همین قسمت نَرم مار كُشنده است، این می‌شود معرفی دنیا! ♦️ از روی برگردان چرا که اولاً این سمّی است، ثانیاً این مَس كردن بسیار زودگذر و اندك است در نتیجه باید از آن كرد. بعد فرمود ⁉️می‌دانید شدیدترین حالی كه باید از دنیا پرهیز كنید چه وقت است؟ 🔸 آن وقتی كه خیلی به او بستی!، چون وقتی خیلی به او دل بستی اصرار داری بیشتر با آن تماس بگیری و هر چه بیشتر با آن بیشتر تماس بگیری مسموم‌تر می‌شوی؛ كسی كه این مار سمّی در دست اوست هر اندازه با او بیشتر بازی كند مسموم‌تر می‌شود. 🔶شناخت دنیا صرف تحصیل در و به دست نمی آید، بلکه این شناخت با و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود همین نماز شب و امثال ذلك است. 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/3️⃣ ✅عاطفه مادری و دفع خطرات از جامعه 🔸این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) که بارها شنیدید ملاحظه بفرمایید. 🔸حضرت فرمود «تَزَاوَرُوا» به زیارت یکدیگر بروید، فاصله نگیرید، «فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ» شما شیعه‌های ما هستید، وقتی به سراغ یکدیگر می‌روید، جلساتی دارید ولو هفته‌ای یک بار، دور هم جمع می شوید شیعه ما هستید حرف های ما را نقل کنید «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ»(1) احادیث ما عاطفه ایجاد می‌کند، محبت ایجاد می‌کند، دوستی ایجاد می‌کند. 🔸اینکه می‌گویند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، سخنی است حق؛ الآن این برج میلاد و امثال میلاد، همه‌ آن که با سنگ و آهن ساخته نشد، سنگ هرگز روی سنگ بند نمی‌شود، یک ملاط نرمی لازم است که برج ساخته شود. 🔸فرمود سخنان ما، دستورات ما، روحانیت ما، رهبری ما مانند آن ملاط نرم است که جامعه را بالا می‌برد، اگر شما اینها را بردارید، بله سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔸الآن این عاطفه و ملاط کم‌رنگ شده است؛ لذا ده ـ دوازده میلیون پرونده است، این تعداد پرونده برای امثال ماهاست که اهل مسجد هستیم، بیگانه که نیست؛ ظهر می‌رود نمازش را می‌خواند، بعد قبل و بعدش هم کار خودش را انجام می دهد. 🔸جامعه را نه بانک ربوی اداره می‌کند که قرض الحسنه را انسان بردارد، به فکر «یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا»(2) نباشد، نه این خشونت ها و مدال‌گیری های زنانه! 🔸جامعه را زن اداره می‌کند، عاطفه اداره می‌کند، هزینه‌ها هم تأمین است. 🔸وقتی ده ـ دوازده میلیون پرونده در دستگاه قضایی باشد هر پرونده بالأخره برای یک خانواده سه چهار نفری است چهل پنجاه میلیون نفر همه‌ درگیر پرونده در دستگاه قضا هستند، هزینه‌های آن هم قابل بررسی جدّی است، آن استرس و بیماری‌های آن هست که هزینه‌های دیگر است... 🔸اما کار عاطفه برای جلوگیری و دفع این خطرات و خشونت است، نه رفع؛ برای رفع البته دستگاه قضایی هست «لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ»(3) هست و مانند آن؛ اما آنچه جامعه را روشن می‌کند، موفق می‌کند به تکامل می‌رساند، دفع خطر است که آن به وسیله مادر است. 🔹درس تفسیر / منبع پیشین ↙️پی نوشت ها: 1- الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص186 2- سوره بقره، آیه276 3- سوره بقره، آیه179 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٢ . نماز مستحب را در حال اختيار مي توان در حالت راه رفتن يا سوار شدن بر اتومبيل، كشتي، قطار و هواپيما خواند و قبلهٴ خاص ندارد؛ ولي نماز واجب را فقط در حال ضرورت و عدم امكان انجام آن تا پايان وقت، مي توان در حالت سواري انجام داد و رعايت قبلهٴ معروف, لازم نيست @daftar_ayatollah_javadi_amoli