#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٢ . نماز مستحب را در حال اختيار مي توان در حالت راه رفتن يا
سوار شدن بر اتومبيل، كشتي، قطار و هواپيما خواند و قبلهٴ خاص ندارد؛ ولي
نماز واجب را فقط در حال ضرورت و عدم امكان انجام آن تا پايان وقت،
مي توان در حالت سواري انجام داد و رعايت قبلهٴ معروف, لازم نيست
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفت رسول.mp3
511K
بیانات
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔹معرفت رسول
@EsraTvEitaa
فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/4️⃣
✅مگر مهدکودک عاطفه می آورد؟
🔸الآن شما این خانه سالمندان را که میبینید، بیچارهها یک مرگ تدریجی دارند، سالی یک بار بچهها یک شاخه گل برایشان میبرند، این یک مرگ تدریجی است، این با «إِمّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما» که سازگار نیست.
🔸فرمود «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»، نه بینداز در خانه سالمندان!؛ این چرا میاندازد در خانه سالمندان؟ برای اینکه عاطفه نچشید، این خودش در مهدکودک تربیت شد، مگر مهدکودک عاطفه میآورد؟
🔸این آدم خلأ دارد که این خلأ هفت ساله را هیچ چیز حتّی با موعظه با نصیحت پر نمیکند، این با شیر باید بیاید، این با آغوش مادر باید بیاید، راه آن فقط همین است.
🔸چرا گفتند «حقُّ الحِضانه» برای مادر است ولو طلاق گرفته باشد؟ برای اینکه این بچه باید در آغوش مادر این دوره هفت ساله دانشگاه مهر و عاطفه را طی کند؛ آن وقت جامعه، جامعه عطوف خواهد بود ...
🔸آن قسمت های عقلانیت و مدیریت را به پدر داد و این عاطفه را به مادر، تا نظام سامان بپذیرد.
🔸چون بشر، هم عاطفه هم مدیریت و هم جهاد میخواهد.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/ منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٣ . براي انجام دادن نماز يا كاري كه بايد قبله در آن مراعات شود،
بايد به جهت قبله علم داشته باشد, نيز مي تواند به شهادت دو عادل كه از روي
حسّ نه حدس شهادت مي دهند, عمل كند; همچنين به قول منجّم و رياضي-
دانِ ماهر و موّثق كه از گفتهٴ او اطمينان حاصل مي شود, مي توان عمل كرد.
در آن, بدون ميل به طرف راست يا چپ, نماز گزارده محرابي كه معصوم
كه به همان وضع اول و هيچ تغييري در آن پديد نيامده، نيز قبر معصوم
مانده باشد, همچنين قبله نماهاي دقيق در صورت اطلاع كامل از كيفيت استفاده
از آن ها مي توانند معيار قبله شناسي باشند و در غير صورت هاي ياد شده, مي شود
به محراب مساجد مسلمانان و قبور اموات آنان, در حالت عدم علم به تسامح
آن ها در رعايت قبله، اكتفا نمود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» در بندرعباس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» با قرائت پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن آمفیتئاتر حوزه علمیه خواهران بندر عباس برگزار گردید.
آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از این پیام بیان داشتند: كسي كه مانند علي بن ابيطالب است، اين هم توان آن را دارد كه جهان را به خوبي ترسيم كند؛ يعني جهان تكوين را، آسمانها را، زمينها را، درياها را، صحراها را، جماد و نبات و حيوان و گياه و فرشتهها را خوب تبيين كند و هم جوامع انساني را از نظر دين و مكتب و هدايت، خوب تبيين كند
معظم له ادامه دادند: كلّ جهان را علی بن ابیطالب، با شهود ادراك كرده است و ايمان آورد. چنين انسان كاملي مشهود ماست و در كتابش تجلّي كرده كه ما اميدواريم همگان به جايي برسند كه معارف وحياني را در نهجالبلاغه كاملاً مشاهده بكنند تا برسد به آن منافع اخلاقي يا كشورداري و مانند آن كه اينها منافع اجتماعي و منافعي است كه نسبت به آن مطالب معقول درجه اوّل، در درجهٴ دوّم و سوّم قرار دارد.
متن کامل پیام👇👇👇
https://b2n.ir/043486
news.esra.ir
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفت رسول.mp3
511K
🔹معرفت رسول
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ #علم غیردینی فرض ندارد !
🔸در سوره «اعراف» به ما فرمود «أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (1)
🔸یعنی شما در عین حال که مُلک را یک علم تجربی میشناسید، بدانید که این آسمان و زمین در تحت تدبیر کسی هست.
🔸لذا فرض ندارد که ما زمین شناسی داشته باشیم، دریاشناسی داشته باشیم، شیمی داشته باشیم، فیزیک داشته باشیم و اینها دینی نباشد.
🔸چون گذشته از اینکه اینها مخلوق هستند، خدای سبحان هم فرمود «أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَی اْلإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» (2) ...
🔸همه اشیاء همین طور است، فیزیک و شیمی نظر به اشیاء است (کَیْفَ خُلِقَتْ)؛ لذا فرض ندارد که ما علم غیر دینی داشته باشیم؛ منتها پیشانی هر چیزی به دست خداست، اگر کسی او را ببیند، یقیناً موحّد خواهد بود.
🔹درس تفسیر قرآن #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٤ . گزارش صاحبخانه، مدير هتل و مانند آن, حجّت شرعي
نيست, مگر آنكه مايه ٴ اطمينان باشد و اگر به قو ل آن ها گمان حاصل شد , نه
طمأنينه و بتوان به گمان قوي تر رسيد , بايد به آن گمان قوي تر نائل آمد و
برابر آن عمل نمود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵به مناسبت روز وقف:
وقف عبادت ويژهای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است
قصد قربت، مایه پایداری وقف است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی وقف را از برجستهترین آموزههای دینی دانستند و اظهار داشتند:
🔶وجود مبارک پیامبر اسلام صلوات الله علیه صحابه را پروراند و پیامبر «یعلمهم الکتاب والحکمه» بودند که این صحابه را عالم کردند و اینها نیز فهمیدند که سنت حسنه وقف ماندگار است، بنابراین هر صحابه ای که تمکن مختصری داشت، بخشی از آن را وقف می کرد برای اینکه فهمیده بود وقف صدقه نیست بلکه صدقه جاریه است.
🔶وقف، صدقه جاریه و پویاست نه جامد و ایستا. تعبیر «جریان» همانند فصل مقوّم وقف است كه آن را از سایر صدقات جدا میكند همانند كلمه «ناطق» كه انسان را از سایر موجودات زنده امتیاز میدهد. واقفان محترم كوشا باشند كه آنچه قوام وقف به آن است كه همان جریان و پویایی باشد محفوظ بماند و در انشای صیغه وقف كاربری خاصی را در نظر نگیرند كه متولیان بعدی مجبور شوند در مدار بسته و جامد حركت كنند بلكه نحوۀ بهره برداری از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه باید از طلق بودن به در آید و مقید و بسته شود خود عین است نه بیش از آن؛
🔶 غرض آنكه جوهر وقف، حبس اصل زمین است نه حبس آن و حبس صورت ساختاری معین (عرصه)، چنانكه جوهر دیگر وقف صرف درآمد آن در كار خیر است نه خیر معین. خلاصه آنكه؛
🔸 1ـ وقف عبادت ویژهای است كه مایۀ تصدیق ایمان واقف است لذا از آن به صدقه یاد میشود.
🔸 2ـ وقف، جاری است نه جامد لذا تحبیس اصل (عین)، كافی است و تحبیس عرصه لازم نیست.
🔸 3ـ مصرف آن، خیرِ مطلق است نه معین، هر چند تعیین آن صحیح است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#اطلاعیه
به اطلاع می رساند درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی از روز یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۲۷ از سر گرفته خواهد شد
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 9 صبح
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ عظمت مقام رسول گرامی اسلام (ص) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
✔️وجود مبارك رسول گرامی(ص) را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی میكند او را شاگرد لَدنّی میداند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت میكند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد میكند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی میكند.
✔️قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی میكند و به ما میفرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی(ص).
✔️تاریخ زندگی رسول خدا را ذات اقدس الهی باید تبیین كند و كرد! و كتاب تاریخی آن حضرت باید قرآن كریم باشد، چه اینكه هست! و اهل بیت عصمت و طهارت كه مفسّران اصیل و راسخان در علم هستند، باید رسالت رسول گرامی را تبیین كنند كه كردند! وظیفه ما دو چیز است؛ یكی فهم و درک شأن نزول رسالت و برنامهٴ آن حضرت است و دوم تطبیق كارهای خودمان بر سیره و سنّت آن حضرت میباشد.
✔️خداوند بخشی از برنامههای رسول گرامی را در پایان سوره مباركه «اعراف» بیان كرد؛ فرمود او آمده كه شما را آزاد كند، او آمده تا این قیود و زنجیرهایی كه با آنها دست و پای خودتان را بستید، را باز كند؛ برخی از زنجیرها را شما با دست خودتان بستید، برخی از زنجیرها را دیگران بر دست و پا و گردن شما آویختند؛ این تشریفات زاید، این تمنّیات زاید، این غرور و خودخواهی، اینها همه زنجیرهایی است كه انسان به خود بسته است و رسول خدا آمده تا ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٥ . در صورت عدم امكان شناخت قبله، نماز به يك طرف كه
احتمال قبله بودن آن وجود دارد , كافي است , هرچند احتياط مستحب , در
صورت وسعت وقت , تكرار نماز به چهار طرف است و اگر نسبت به بعضي
از اطراف اصلاً احتمال قبله بودن مطرح نيست، نماز به آن طرف , بر خلاف
احتياط است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#اطلاعیه
به اطلاع فضلای گرامی می رساند دروس اسفار و خارج فقه حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد دکتر مرتضی جوادی آملی از روز یکشنبه ۹۹/۷/۲۷ از سر گرفته خواهد شد
🔸اسفار (جلد9): ساعت 10 صبح
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
🔸خارج فقه (اجتهاد و تقلید): ساعت 11 صبح
https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام
🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم.
🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1]
🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد.
[1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301.
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36.
#اندیشه_و_انگیزه
#در_محضر_استاد
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 بخشی از پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى(ع)
🔷️حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) :
💠هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
💠اهداف جزئی هم مشمول این اصل کلّی است. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا(ع) است. اگر فرزندی کوشید، رضای پدر و مادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا(ع) است. و اگر عالم حوزوی یا اندیشور دانشگاهی به مقام علم و دانش بار یافت و بر کُرسی استادی تکیه زد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به وساطت مقام ایشان است.
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5987614963915556092.mp3
10.38M
💠 صوت #سخنرانی
▪️ به مناسبت شهادت امام رضا (علیه السلام)
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٦ . اگر يقين يا اطمينان د ارد كه قبله يكي از دو طرف معيّن است ,
بايد به هر دو طرف نماز بخواند و اگر فقط به يك طرف گمان دارد، نماز به
همان طرف كافي است و احتياط مستحب, در تكرار نماز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 چرا امام هشتم (علیه السلام)، «رضا»ست؟
🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛
🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود:
🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتیمنش هم میشود.
🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّتاند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند.
📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام📚
#قرآن_حکیم_از_منظر_امام_رضا علیه السلام
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ مادر، مجرای فیض الهی
🔸اين «يَخْلُقُكُمْ في بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ» درست است كه صُلب پدر سهمي دارد اما سهم تعيين كننده در تَكَوُّن فرزند، همان نفس مادر است كه زن اگر به عظمت خود پي ببرد، ميفهمد او مجراي «أحسن المخلوقين» شدن است ...
🔸اگر مخلوقي برتر و زيباتر و بهتر از انسان بود، خداي سبحان در آفرينش آن مخلوق ميفرمود «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»، چون مخلوقي أحسنِ از انسان نيست؛ لذا «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ» را درباره آفرينش هيچ موجودي نفرمود.
🔸اين «أحسن المخلوقين» در پرورشگاهِ مادر ظهور ميكند نه پدر!
🔸و مادر (يعني زن)، آن قدرت را دارد كه مَظهر و مَجرا و مسير فيض «أحسن المخلوقين» شود.
🔸اينكه نظير سلول هاي بنيادي و مانند آن نيست؛ نظير يك قفسه نيست؛ نظير يك شيشه نيست كه در آن شيشه يا آن قفسه سلول هاي بنيادي را بگذارند و انسان پيدا شود.
🔸همه فيوضاتي كه ذات اقدس الهي نسبت به اين نطقه و علقه و مضغه و جنين و عِظام و جامه ی گوشت در بر كردن، «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» را آوردن، همه اينها از مسير نفس مادر ميگذرد.
🔸اين زن است كه عظمت و مقام او با اين روشن ميشود؛ آن وقت اين خودش را هدر بدهد و به امور ديگر بپردازد؟!
پرورش «احسن المخلوقين» به دست زن است، از نفس مادر سامان ميپذيرد.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٧ . كسي كه در فرض عدم شناخت قبله مي خواهد در نمازهاي
ترتيبي, مانند نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء, به احتياط عمل كند، نماز
اول را به چهار طرف يا به اطرافي كه قبله بودن آن محتمل است، انجام ميدهد;
آن گاه نماز دوم را به همان اطراف مي خواند، هرچند انجام دادن هر دو نماز به
يك طرف و تكرار آن ها با هم، به اطراف ديگر كافي است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli