✅ نبش قبر #علم، توليد علم نيست!
🔸حوزه و دانشگاه وظيفهاش توليد علم است.
🔸ملكه نقّال بودن، نبش قبر كردن، حرفها را از كتابي به كتاب آوردن، چاپي را خطّي كردن، اينها توليد علم نيست، اينها مصرف علم است.
🔸علوم ناگفته و نانوشته فراوان است. وظيفه حوزوي و دانشگاهي توليد علم يعني ايجاد مسائل نو است.
🔸آن طور مسائل نو كه احدي نگفته باشد نه از ما متوقّع است نه مقدور ماست؛ اما نمونه مسائلي كه بسيار كم مطرح شده و گوشهاي از آنها مطرح شده، قابل تكثير است، قابل استخراج است، به عنوان اصل مطرح است و استنباط فروع فراوان از آنها مقدور است.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره نمل، آیات 89 الی92
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
وقت حضور.mp3
460.8K
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی
🔹وقت حضور
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase enfetar 02.mp3
1.49M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar -02 ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 02 p2.pdf
206.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تنها راه ولی الله شدن
✅ حرفهاي ديگران را شنيدن و جابهجا كردن هنر نيست، توليد #علم هنر است.
🔸اگر كسي خواست وليّ الله بشود علي بن ابي طالب درِ اين ولايت است و اول كسي است كه اين راه را رفته
🔸الآن وقتي ميگويند فلان شخص در خطّ امام است يعني راه امام، مسير امام، تفكّر امام را دارد.
🔸اگر گفتند كسي در ولايت الهي است يعني راه علي، فكر علي، مسير علي را دارد، نه معتقد است او وليّ الله است كه آن اعتقاد ضروري همه ماست، نه معتقد است كه او اول مسلمان است كه اعتقاد شفاف ماست، معتقد است كه اگر كسي خواست وليّ الله بشود بايد راه علي را برود ...
🔸اگر بخواهيد وليّ الله بشويد راهش اين است شب و روز نماز بخوانيد، همه مستحبّات را انجام بدهيد ولي «خوفاً من النار» باشد ميشويد زاهد، نه وليّ الله
🔸اگر همه عبادات و مناسك و مراسم را انجام بدهيد «شوقاً الي الجنّة» ميشويد عابد، نه وليّ الله
🔸اگر عباداتتان را «حُبّاً له» بر اساس علاقهاي كه به خدا داريد انجام بدهيد ميشويد وليّ الله
🔸اين راه را ادامه بدهيد اين ميشود خطّ علي
🔸اين اگر به صورت پاياننامه علمي ارائه شود، ادلّهاش بيان شود ميشود توليد علم
🔸ما خيلي از ملائكه داريم كه اينها مُردهها را جابهجا ميكنند، به واديالسلام ميرسانند؛ اما خيلي از ملائكه هم هستند كه زيرمجموعه جبرئيل هستند، حرفهاي علمي ميآورند، خُب چرا با آن ملائكه ما محشور نشويم؟!
🔸حرفهاي ديگران را شنيدن و جابهجا كردن و فارسي را عربي كردن و عربي را فارسي كردن هنر نيست.
🔸مصرف كردن هنر نيست، توليد علم هنر است.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره نمل، آیات 89 الی92
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
رزق توحیدی.mp3
747.5K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی
🔹رزق توحیدی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar -03 ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 03 p2.pdf
198K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست..
#معاد
#معاد_در_قرآن
🔶 ما خيال ميكنيم كه جريان #قيامت ـ معاذ الله ـ شبيه #دنياست اين هم كه نيست ﴿وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾
🔶 فرمود ما شما را جايي ميبريم كه شما نمونهاش را نديديد و نميدانيد چه خبر است ولي شما در اين آياتي كه مربوط به طريق #جهنم يا صراط جهنم است يك اصل را مشترك ميدانيد كه آن را ما كاملاً ميفهميم.
🔶در جريان جهنم چهار گروه را نام ميبرد:
🏷گروه اول فرمود همگان وارد ميشوند: ﴿إِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا﴾ حالا ما چون متوجه نميشويم كه ورود به معناي دخول است يا نه ميگوييم اين ورود نظير ﴿لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ﴾[ است و حال اينكه اين معنا, معناي دشواري است اما چون به آن معناي دقيق دسترسي نداريم اين طور معنا ميكنيم ميگوييم همان طوري كه ﴿لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ﴾ يعني «أشرف» ﴿إِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا﴾ يعني مُشرف به جهنم ميشويد, بسيار خوب اين براي ورود.
🏷 بعد بخش دوم و سوم و چهارم اين است كه يك عدّه ميمانند يك عدّه نجات پيدا ميكنند ﴿ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً﴾ در بخش ديگر فرمود ما جهنم را پر ميكنيم ﴿لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ] اما اين پُر كردن به معني خلود نيست البته يك عدّه ميسوزند و بعد از سوخت و سوز ممكن است آزاد بشوند ولي مخلَّدين كماند اما فرمودند آن مقداري كه ميتوانيد #عذاب بچشيد همان مقدار گناه كنيد;
🔶ما يك مختصر آتش را يك لحظه نميتوانيم در دست نگه داريم چه رسد به آن ناري كه طبق بيان نوراني حضرت امير فرمود: «دارٌ ليس فيها رحمة» هيچ گذشت در آن نيست! اين بيان حضرت است در نهجالبلاغه.
🔶حال اينها را واقعاً ما نميفهميم ولي خب به ما نگفتند چيزي كه نميفهميد حقّ #ايمان نداريد ولي ما ميفهميم كه #اهل_بيت حق گفتند قرآن حق گفت, اين را ايمان داريم اين هست اما حالا چيست نميدانيم. براي ما چه چيزي بودن مهم نيست اما چطور زندگي كنيم كه به جهنم نرويم براي ما مهم است.
🔶آن كه براي ما خيلي روشن است به خوبي هم ميفهميم در تمام اين آيات مطرح است فرمود اينجا جاي ظالمين است اين را ما ميتوانيم بفهميم كه ظلم چيست و نكنيم حالا ظلمِ عقيدتي نكنيم #حق_الناس بر عهده ما نباشد حق_الله بر عهده ما نباشد به #بچهها ظلم نكنيم به #همسر ظلم نكنيم به #همسايه ظلم نكنيم به #شيعه ظلم نكنيم به كساني كه فقط براي حفظ دين قيام كردند ظلم نكنيم!
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
🗓21 اردیبهشت 91
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ #علم با جهل تقابل ندارد!
✅ جهل انسان را به جهنّم می برد نه بی سوادی
🔸مرحوم كليني(رضوان الله تعالي عليه) اوّلين كتابش «كتاب العقل و الجهل» است دوم «كتاب فضل العلم» است.
🔸علم مقابل ندارد؛ علم يعني سواد، خُب اين سواد كاري نميكند، آنكه كار ميكند يا به جهنم ميبرد يا به بهشت٬ عقل است و جهل.
🔸جهل انسان را مستقيم به جهنم ميبرد و عقل مستقيم آدم را به بهشت ميآورد.
🔸آن عقل است كه مقابل دارد نه علم.
🔸علم فنّي است ممكن است ما بگوييم باسواد و بيسواد؛ اما ميبينيد مرحوم كليني وقتي كافي را تنظيم كرده كتاب دومش كتاب العلم است، علم ديگر مقابل ندارد، انسان باسواد است خُب باسواد است اما عقل است كه مقابل دارد.
🔸انسان يا اهل بهشت است يا اهل جهنم، جهنميها يا درسخواندهاند يا نيستند؛ همين!، اين ديگر مقابل ندارد.
🔸اگر اهل عقل بود كه «ما عُبد به الرّحمن و اكتسب به الجِنان» اين اهل بهشت است؛ جهل در مقابل عقل، اهل جهنم است.
🔸انسان يا عاقل است كه بهشتي است يا جاهل است كه جهنمي است؛ اين جهنمي يا درسخوانده است يا درسنخوانده؛ اين است كه كتاب العلم مقابل ندارد، كتاب العقل مقابل دارد.
🔸اگر علم، علم حوزوي و دانشگاهي باشد اين ممكن است با جهل در مقابل عقل هم بسازد لذا حضرت فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ»
🔸علم با جهل جمع ميشود چون آن جهل در مقابلِ علم نيست، در مقابلِ عقل است؛ چون در مقابل عقل است ممكن است علمي باشد عين جهل!، يعني همين سواد را در راه باطل پياده كند؛ بنابراين اين علمها فيالجمله كمك ميكند نه بالجمله.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره قصص، آیات 5 الی 9
@daftar_ayatollah_javadi_amoli