ذکر مناقب و فضایل آل طاها و یاسین، احساس شادمانی و سرور در موالید و تألّم و اندوه در مصایب آنان از یک سو موجب تقرّب به خداست؛ زیرا ارتباط عقلی و عاطفی با آن ذوات نوری که انسان های کامل اند مایه بهره وری از معارف قرآن و استفاده از سنت معصومان (علیهم السلام) می گردد و سبب تحکیم پیوند با خلیفه خدا می شود.
گذشته از آن که بزرگداشت نام و یاد اولیای الهی نیز هست. عزاداری سیّد شهیدان و سالار مظلومان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) که به اعتراف دوست و دشمن هرساله بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود نمونه برجسته این ماجراست. نه تنها استبداد رضاخانی نتوانست موفقیتی در خشکاندن ریشه این شجره طوبا داشته باشد، بلکه شبیخون فرهنگی استعمارگران و شبهه افکنی ها و تردیدآفرینی های جیره خواران فرنگی مآب آنان نیز نمی تواند از پیشرفت روزافزون آن جلوگیری کند: « کلمةً طیّبةً کشجرةٍ طیّبةٍ أصلها ثابتٌ و فرعها فی السماء ٭ تؤتی أُکلها کلَّ حینٍ بإذن ربّها ».
دسته های عزاداری که هرساله بر سر و سینه زنان به خروش می آیند، با فریاد «یا حسین» خود، شهرها و روستاها را به جنب و جوش درمی آورند و با اشک چشمان خود خاطره جانسوز کربلا را تجدید می کنند، آب سردی بر پندار باطل و زحمات بی حاصل کسانی می ریزند که با ترّهات خود قصد خاموش کردن خورشید عالم افروز نهضت حسینی را دارند.
این خروش خودجوش به هر کُند ذهن و دیرباوری می فهماند که خون حسین بن علی (علیهماالسلام) در عاشورای 61 هجری در گوشه ای دور افتاده از سرزمین عراق، یعنی کربلا هدر نرفت، بلکه به اراده پروردگار عالَم همه قطرات آن به پیکره عالَم اسلام تزریق شد و همان است که هر ساله طنین «هل من ناصر ینصرنى» امام حسین (علیه السلام) را در گوش جهانیان زمزمه می کند و ملت های اسلامی و گاه غیر مسلمان را به جوش و خروش وا می دارد.
راستی در کجای این کره خاکی می توان کسی را یافت که پیوندی میان خود و حسین بن علی (علیهماالسلام) احساس کند و در روز عاشورا آرام و قرار داشته باشد؟
کتاب : ادب فنای مقربان جلد۱ صفحه : ۲۱
#محرم
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
نماز پایه اساسی اسلام بلکه اساسی ترین پایه آن پس از ولایت، ستون خیمه دین و یکی از مظاهر آشکار عرفان و معنویت است. امیر المؤمنین سلام الله علیه آن را محور تنظیم امور زندگی خود معرفی کرده و فرمود:همه کارها باید تابع نماز باشد. و خودش در لیلة الهریر که یکی از شب های بسیار سخت صفین بود حتی نماز شب را ترک نکرد.
کتاب حماسه و عرفان ص۲۴۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مردی خدمت #امام_حسین سلام الله علیه آمد و گفت:میخواهم گناه نکنم ولی نمیتوانم. موعظه کن (تا مانع صدور گناه از من شود). امام سلام الله علیه فرمود:پنج کار را بکن و آن گاه هر که خواستی گناه کن(وگرنه دست از گناه بکش)؛ جاء رجل الی الحسین (سلام الله علیه) و قال أنا رجل عاصٍ و لا أصبر عن المعصیة، فعظنی به موعظة فقال (سلام الله علیه): «افعل خمسة أشیاء و اذنب ما شئت»
۱-روزی خدا را نخور و هر چه خواستی گناه کن؛ «فأوّل ذلک:لا تأکل رزق الله و اذنب ما شئت»
۲- از ولایت خدا خارج شو و هر چه خواستی گناه کن؛ «والثانی:اخرج من ولایة الله و اذنب ما شئت»
۳-جایی پیدا کن تا خدا تو را نبیند و هر چه خواستی گناه کن؛ «والثالث:اُطلب موضعا لایراک الله و اذنب ما شئت»
۴-آن گاه که ملک الموت برای قبض روح تو می آید اگر توانایی دفع او را داری و میتوانی از دست وی نجات پیدا کنی، هر چه می خواهی گناه کن؛ «والرابع:اذا جاء ملک الموت لیقبض روحک فادفعه عن نفسک و اذنب ما شئت»
۵-وقتی مأمور جهنم خواست تو را وارد جهنم کند اگر میتوانی داخل نشو و هر چه میخواهی گناه کن؛«والخامس:اذا ادخلک مالک فی النار فلاتدخل فی النار و اذنب ما شئت»
کتاب حماسه و عرفان ص۲۵۲ اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی امور مکروه در نماز جماعت:
مسأله ۱۵۶۰.
اگر در صف های جماعت جا باشد، مکروه است کسی تنها بایستد.
مسأله ۱۵۶۱.
مکروه است مأموم ذکرهای نماز را به صورتی بگوید که امام بشنود.
#توضیح_المسائل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
با آن که امام سجاد سلام الله علیه فاصله کربلا تا شام را با سکوت گذراند و فقط به یاد حق مترنم بود و با کسی جز اهل بیت علیهم السلام حرف نمی زد و با آن که او را در کوفه زندانی کرده بودند و با آهن گران و سخت، دست و پای مبارک او را بسته و بر شتر برهنه سوارش کرده بودند و از رگ های بدن او خون جاری بود، هنگامی که شروع به سخن کرد فرمود:ای امت نابکار، باران بر محل و زمین شما نبارد/ای امتی که حرمت جد ما را درباره ما نگه نداشتید. اگر در روز قیامت در مقابل جد ما قرار گیرید/چه خواهید گفت؟
حماسه و عرفان ص۳۲۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفی کتاب وحی و نبوت در قرآن اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی:
در سومین مجلد از مجموعۀ وزین «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، پس از طرح مباحث مقدماتی ضرورت و راههای شناخت حقیقت وحی، منشأ پیدایی آن، چگونگی مراتب و درجات آن، میدان حضور وكرانۀ بروز وحی و...، مباحثی است كه جز خود وحی نمیتواند آن را بیابد و تبیین كند. نبوت، در سه بخش و هشت فصل به مباحث: حقیقت وحی، فرق وحی و تجربه دینی، اثر وحی، اهداف و فواید نبوت، عصمت پیامبران، ادله نبوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم )، خاتمیت و پاسخ به پرسشهایی دربارۀ خاتمیت و... میپردازد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت زينب(عليهاالسلام) خطاب به يزيد:
«فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا
تمام نقشهها و سعی و تلاش خود را به كار گير، به خدا قسم كه هرگز نميتوانی نام ما و وحی ما را از بين ببری. تو با اينكه بر اريكه قدرت تكيه زدهای، رفتنی هستی و ما با اينكه در جامه اسارت به سر ميبريم، همواره باقي: (إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا) ؛ نشانه باطل آن است كه نابود شدنی و رفتنی است.»
کتاب پيامبر رحمت، صفحه ۳۶
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی امور مکروه در نماز جماعت:
مسأله ۱۵۶۳.
در صورتی که جماعت برپا و «قد قامت الصلاة» گفته شود، خواندن نافله برای مأموم مکروه است و بنا بر اقرب، این کراهت قبل از «قد قامت الصلاة» نیز هست، در صورتی که بداند به اول نماز جماعت نمی رسد.
#توضیح_المسائل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی.mp3
4.16M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«...خدا عمرسعد را لعنت كند! از صبح دستور داد اين تيراندازها در آن فضا از هر طرف تيراندازی ميكردند، فشاری هم به اين خاندان آوردند، طبق دستور ابنزياد ملعون گفتند «جعجع بالحسين».شما مسافرت كرديد همه مسافرها را هم ديده ايد، در اردويی كه زن و بچه همراه آدم است اين نهر وسيع است آنجا چادر ميزند نه در فاصله دور، نگذاشتند حضرت كنار فرات چادر بزند؛ در اردويی که زن و بچه كوچك, بچه شيرخوار, وقتی ميخواهد چادر بزند كجا چادر ميزند، ميرود آن آخرها يا نزديك نهر چادر ميزند. دستور كوفه اين بود كه «جعجع بالحسين» جايي او را وادار كن چادر بزند كه نه كمك طبيعی باشد نه كمك مردمی، فاصله زياد بود؛ ولي بالأخره هر قافلهای وقتی ميخواهد چادر بزند كنار نهر چادر ميزند. در اين فضا كه از هر طرف تير ميآمد وجود مبارك سيّدالشهداء فرمود: مبادا حرفی بزنيد كه از عظمت ما بكاهد « لا تشکوا و لا تقولوا بألسنتكم ما ينقص قدركم»[۱]
افتخار ما اين است كه روضه اين خاندان را روی منبر ميخوانيم اين عزيزان ما كه افتخار آنها اين است كه روضه خاندان را در مداحی ميخوانند, وظيفه همه ما اين است كه از عظمت، جلال و شكوه اينها چيزی كم نياوريم.»
[۱]موسوعة كلمات الامام الحسين(عليه السلام)، ص ۵۹۲
درس اخلاق ۹۳/١/٢٨
#محرم
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«يزيد گفت: نه دين و وحی ای آمد و نه قرآنی نازل شد: «فلا خبر جاء ولا وحی نزل». امويان به خيال خام خود، پس از دربند كردن دين و به زنجير كشيدن آن، پنداشتند كه دين را اعدام كردند و به #زعم_خود، دين را كه بازيچه ميدانستند، از بين بردند؛ ولی امام سجاد و زينب(عليهماالسلام) در صحابت سالار شهيدان و با رهبری آن ذات مقدس، دين را زنده كردند و غلهای سنگين و زنجيرها را از دست و پای دين باز كردند و آنها را به درب خانه ناميمون بنی اميّه و بنيمروان زدند و برای ابد رسوا و منكوبشان ساختند.»
کتاب: وحی و نبوت در قرآن، ص۱۸۸
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفی کتاب تفسیر موضوعی قرآن (معاد در قرآن ۱) جلد ۴ اثر ارزشمند آیتالله العظمی جوادی آملی:
معاد كه پایان جهان است، آغاز حیات جاوید میباشد كه مرگ را در آستانۀ سرای خود ذبح كرده و جاودانگی و خلود را به ارمغان میآورد و نیاز فطری هر موجود حیاتمندی را پاسخ مثبت گفته و مرگ را به حریم خود راه نمیدهد. تأمل در چنین حقیقتی از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار است. گزارههای عمدۀ جهان قیامت، سنتهای حاكم بر آن و حقایق مهم و اساسی این نشئه، تنها از قرآن كریم برخاسته است. بر این اساس چهارمین مجلد از سلسلۀ ذهبیه «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، با برعهده گرفتن این مهم، در دوازده بخش به موضوعات ذیل میپردازد: یاد معاد، دنیا و آخرت، منكران معاد، امكان معاد، ضرورت وقوع معاد، مرگ و قبر و برزخ، شهید و شهادت، نشانههای قیامت، نامها و حوادث قیامت، سؤال در قیامت، گواهان رستاخیز، نامۀ اعمال و... .
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«مَن ماتَ و لَم يَغْزُ ، و لَم يُحدِّثْ نفسه بغزو ماتَ على شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ
كسی كه بميرد و در جنگ شركت نكند و در #انديشه آن نباشد، بر شاخهای از نفاق مرده است. اين حديث نشان ميدهد كه داشتن #روحيه مبارزه و جنگ در راه خدا مهمتر از حضور در ميدان رزم است.از اين رو عارفی كه اهل رزم و نبرد نيست و از جهت جسمی يا جهات ديگر مشكل دارد بايد تب و تاب جبهه و رزم داشته باشد، در آتش سوز و گدازش بسوزد، ديگران را تشويق كند، اهل دعا به رزمندگان و جنگجويان در راه خدا باشد و.... در چنين شرايطی است كه هم ميتواند مظهر انعطاف باشد و هم مظهر خشم مقدس تا بين عرفان و حماسه در خود و بين تعريف و تحميس نسبت به ديگران هماهنگی كامل برقرار سازد.»
کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۱۵۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی .mp3
2.28M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
«وجود مبارک پيغمبر يک وقت فرمود: سخاوت يک شجره طوبايی است که اصل آن در بهشت در خانه من است و شاخههای او به خانههای مؤمنين ميرسد. در جلسه ديگر فرمود: سخاوت يک شجره طيبهای است که اصل آن در خانه علی بن ابيطالب است شاخههای پربرکتش به خانههای مؤمنين ميرسد. به حضرت عرض کردند اين دو حديث هماهنگ نيست؛ چون شما در يک جلسه فرموديد اصل اين درخت در خانه من است، در جلسه ديگر فرموديد: اصلش در خانه علي است! فرمود: «دَارِي وَ دَارَ عَلِيٍّ وَاحِدَةٌ»...»
درس اخلاق ۹۷/١١/۴
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«قيام وجود مبارك حسين بن علی(عليهماالسلام) براي دو هدف بود: ۱
عالم، با سواد و با فرهنگكردن مردم.
۲.به در آوردن مردم از ضلالت و گمراهي عقلي و براي اين دو خون جگر داد: «و بَذَلَ مُهجَتَه فيك ليستنقِذَ عبادَك من الجهالةِ و حَيرةِ الضّلالة» ؛ و به استنادِ «حسينٌ منّي و أنا من حسين» ، آنچه در زيارت اربعين درباره هدف اصيل نهضت حسين بن علی(عليهماالسلام) آمده است، همان اهداف پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلم است: «فهَداهُم به من الضّلالة و أنقذهم بمكانه من الجهالة» ؛ يعني خدای سبحان به دست پيامبر گرامی دو كار كرد: مردم را با فرهنگ و با سواد كرد و نيز آنها را از گمراهی بهدرآورد.»
کتاب بنيان مرصوص امام خمينی (ره) - ص۳۲۲
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
احکام شرعی .mp3
875.8K
#زمزم_احکام
#سوال:اگر پدر وضعیت مالی خیلی خوبی داشته باشد ولی فرزندانش به نان شب هم محتاج باشند. در صورتی که پدر در قید حیات است. از نظر دینی مجازند ادعای ارث داشته باشند یا خیر؟
🎙پاسخ حجت الاسلام و المسلمین زین العابدینی نماینده دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمیگردد. اگر معاذ الله کمترین آسیبی ببینید تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما میشود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید لعنتش دامنگیر ماست.
...بر همه ما #واجب_عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم...کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افکنی است، باعث طمع بیگانه است حرام عینی است.»
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
شهادت، شكست نيست، بلكه مانند پيروزی شمشير بر شمشير، آن نيز پيروزی خون بر شمشير است. گواه اين پيروزي، نثار خون انبيا(عليهمالسلام) و بقا و استمرار دين آنها و برچيده شدن آيين دشمنان آنان از پهنای تاريخ است، پس دين با پشتوانه خون و ايثار و شهادت هرگز شكست ندارد، هرچند متديّنان گاهي از سرِ بياعتنايی به اوامر الهی طعم تلخ شكست را چشيده (جنگ اُحد) و زمانی نيز پيروز بودهاند: (إنَّهُم لَهُمُ المَنصورون *وإنَّ جُندَنا لَهُمُ الغالِبون) ؛ (ونَصَرناهُم فَكانوا هُمُ الغالِبين)
منبع:تسنيم، جلد ۱۶- صفحه ۱۷۱
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام علی(عليهالسلام) فرمود: « اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛ از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراواني شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ)
کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
بارها در همينجا اين بيان نورانی بزرگانی مثل مرحوم آقای قاضی را شنيديد الآن مثلاً اگر كسی يك سبد ميوهای برای ما بياورد ما همين دو حرف را ميزنيم: ميگوييم اين چيست؟ ميگويند ميوه است, ميگوييم چه كسی داد؟ فلان باغبان يا باغدار؛ اما هرگز در فرمايشات آن بزرگوارها اينطور نبود اينها فقط دو جمله داشتند از سومی سؤال نميكردند ميگفتند چيست؟ ميگفتند ميوه است، ميگفتند چه كسی #آورد نه چه كسی داد, ميگفتند فلان باغبان، چه كسی داد معلوم است چه كسی داد. فرق يك موحّد با آدم عادی همين است كه او فلان كس را معطی و رازق ميپندارد ﴿مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ﴾ او اين است. آن موحّدان هرگز باغدار و باغبان را معطی نميدانستند نميگفتند فلان باغدار داد، فلان باغبان داد؛ ميگفتند فلان باغبان آورد, چه كسی داد؟ معلوم است چه كسی داد ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ اين فرق آدم موحد و غير موحد است»
درس اخلاق ۹۲/١١/۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#حدیث_روز
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
«اهل تکبر در روز قیامت به صورتهای مورچه محشور میشوند»
کتاب حق و تکلیف در اسلام ص۲۱۰
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli