eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٢٥ . كسي كه در تنگي وقت مشغول نماز است و در بين نماز, لباس يا بدن او نجس شود، يا بفهمد كه پيش از آن نجس بوده است، يا شك در سابق بودن داشته باشد و هيچ ذكر يا عملي از نماز را با آن وضع انجام نداده است, در صورت امكان تطهير لباس يا بدن يا عوض نمودن لباس , به طوري كه نماز او آسيب نبيند , بايد چنين كند و در صورت عدم امكان تطهير يا تعويض بدون به هم خوردن نماز و ادراكِ يك ركعت از نماز در وقت, مي تواند با همان لباس يا وضع بدن نماز را ادامه دهد , چنان كه با نجس بودن لباس و ضرر نداشتن برهنه شدن مي تواند بدون لباس, به دستور برهنگان, نماز را ادامه دهد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸علم از آن جهت که علم است نور است؛ یعنی علم به فعل خدا، به نظام و به آنچه در تاریخ واقعیت دارد، چه در زمین و آسمان باشد، چه مربوط به دنیا و آخرت باشد، هر چه که در جهان واقعیت دارد و فعل خداست، علم و نور است، چون چراغ است. 🔸حالا گاهی عالِم که این چراغ به دست اوست، این چراغ را به دست می‌گیرد که راه دیگران را ببندد و مردم را به چاه هدایت کند، این می‌شود علم غیر نافع. 🔸یک وقت است که این چراغ دست اوست، تا خودش این راه را ببیند، نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد، این می‌شود علم نافع. 🔸علم از آن جهت که علم است؛ یعنی علم به واقعیت و حقیقت خارج که یقیناً حق است، یقیناً نور است و دینی است. 🔸بله عالم، گاهی کافر است، گاهی غیر کافر. 🔸اگر کسی کافر باشد و قرآن‌شناسی را رشته خود قرار بدهد - چه اینکه کم نیستند از کفّاری که در خارج حوزه اسلامی به سر می‌برند و درباره قرآن مطالعاتی دارند، قرآن پژوه هستند- علم این‌ها دینی است ... علم غیر دینی فرض ندارد؛ یعنی انسان بخواهد فعل خدا را بررسی کند، این یقیناً دینی است؛ حالا یا معتقد است که می‌شود مسلمان یا معتقد نیست می‌شود کافر. 🔸مطلب دیگر این است که اگر علم، به فعل خدا تعلّق نگیرد، به فعل بشر تعلّق بگیرد (مثل کارگردان های سینما یا سحر و شعبده و جادوگران و بازیگران) که علم آنها، به فعل انسان تعلّق می‌گیرد که چه کار کنیم تا اوضاع را به هم بزنیم! چه کار کنیم که نقشِ ما بگیرد! این علم به فعل انسان تعلّق می‌گیرد، نه به فعل «الله»، این علم می‌تواند دینی باشد، می‌تواند غیر دینی، وگرنه علم حقیقی که به فعل الهی تعلق می‌گیرد، یعنی به چیزی که در جهان خارج موجود است، این یقیناً دینی است. 🔹درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٢٦ . كسي كه شك دارد بدن يا لباس يا محل سجده او متنجّس است و به مقدار لازم جستجو كرد و چيزي نيافت و با همان وضع نماز خواند و پس از نماز معلوم شد يكي از امور يادشده متنجّس بوده، نماز او صحيح است و اگر بدون جستجو، نماز را اقامه کرد و بعد از آن فهميد كه هنگام نماز متنجّس بوده، احتياط واجب, آن است كه در وقت, اعاده و پس از وقت, قضا كند @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📚 معرفی کتاب 📒نام کتاب: « شمس الوحی تبریزی » شمس الوحی تبریزی 📚 در توصيف كوتاه از رسالة الولاية علامّه طباطبائي، مي توان آن را اثري عرفاني دانست كه از آغاز تا انجام از منبع وحياني بهره برده و با دستمايه هاي حكمي و عرفاني اعم از نظري و عملي به واكاوي حقايق پيدا و پنهان منبع ديني پرداخته است تا به درستي «عرفان اصيل اسلامي شيعي» را عرضه نمايد؛ عرفاني كه از هر نوع شطحي وارسته و از هر گونه شذوذي پيراسته است و از هر جهت بي شائبه است؛ هم به لحاظ مصنّف، تصنيف و منبع و هم به جهت انديشه اي كه اين همه را همراهي مي كند. 📚 از ويژگي هاي اين اثر ممتاز، هم افزايي مناسبات علمي و روابط روحاني استادي همچون علاّمه طباطبائي با شاگردي همانند استاد آيت الله العظمی جوادي آملي (دام ظله) است. اين دو نسل كه از حسنات روزگار معاصر و دست پروردگان قرآن و عترت در دوران كنوني مي باشند، آنچنان به هم نزديك اند كه سخن يكي در اثر ديگري و بنان يكي در بيان ديگري بازتاب مي يابد. 📚 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ خواندن کُتُب «ضلال» برای چه کسانی جایز است؟ 🔸بعد می‌فرماید که «فَبَشِّرْ عِبادِ» ... این عباد چه کسانی هستند؟ 🔸«الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ افکار گوناگون، آرای گوناگون، مکتب‌های گوناگون را به خوبی می‌شنوند. 🔸نه «یسمعون»، بلکه «یستمعون»؛ این برای کسی است که قدرت ارزیابی مکاتب گوناگون را دارد. 🔸پس این قسمت از آیه تشویق می‌کند محقّقان را، که آرای دیگران را هم استماع کنند، حرف‌های دیگران را هم استماع کنند، نوشته‌های دیگران را هم بخوانند بعد ارزیابی کنند کدام حق است و کدام باطل. 🔸این برای کسی است که نوشته‌ی افراد کافر برای او به حساب «کُتب ضلال» نیاید. 🔸یک وقت است که همین کتاب، خواندنش برای یک عده جزء کتاب «ضلال» و خواندن آن حرام است، خرید و فروش آن باطل است؛ همین کتاب ضلال را اگر کسی که آگاه نیست بخرد، خرید و فروش آن باطل است، کتاب ضلال خرید و فروش آن حرام است و باطل و یک محقق و پژوهش‌گر بخواهد بخرد، همین کتاب برای او می‌شود جایز و حلال تکلیفاً و حلال وضعی، برای اینکه برای او تحقیق است ضلال نیست، چون موضوع عوض شده و چون موضوع عوض شد، حکم هم عوض می‌شود. 🔸فرمود بشارت بده کسانی که اهل تحقیق و پژوهش و لجنه‌های علمی و نخبگان و فرهیختگان جامعه‌اند، این‌ها مکتب‌های گوناگون را می‌شنوند. 🔸الآن اگر کسی بخواهد درباره توحید، قانون علّیت، مسئله وحی، نبوت، امامت، بهشت، جهنم و در مسائل دینی فکر کند، ناچار است حرف‌های بیگانه‌ها را بشنود، برای اینکه این ها الان در کنار هم‌ هستند. 🔸در کتاب‌های اصول ـ سابقاً ـ وقتی انسان بحث‌های اصولی را مطرح می‌کرد، کعبی چنین گفت، فلان کس چنین گفت مطرح بود، الآن باید بگوییم «کانت» چه می‌گوید، «دکارت» چه می‌گوید، این حرف‌های روز است، این‌ها زیر گوش ماست. 🔸ما اگر این حرف‌ها را نگوییم و طرح نکنیم و پاسخ ندهیم، دیگری می‌آید و این خلأ را پُر می‌کند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این حرف‌ها آمده بازار، هم به حوزه آمده، هم به دانشگاه آمده، هم به آسمان رفته، این فضای مجازی همین است! 🔸خدا فرمود بشارت بدهید به پژوهش‌گران به محققان، به فرهیختگان، به نخبگان که این‌ها مکتب‌های گوناگون را بررسی می‌کنند و بهترین آن را انتخاب می‌کنند و آن را عمل می‌کنند و به دنبال آن راه می‌افتند و دیگران را هم به آن هدایت می‌کنند. 🔸«فَبَشِّرْ عِبادِ» که «یستمع» هستند که مطلق است و کار عام را می‌کند. «القول»؛ یعنی همه حرف‌هایی که مربوط به یک مکتب است را می‌شنوند، آن‌گاه بررسی می‌کنند که کدام حق است. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٢٧ . كسي كه مي دانست بدن يا لباس يا محّل سجدهٴ او متنجّس است و اکنون شك دارد كه آن را پاك كرده است يا نه و با همان وضع نماز بخواند و پس از نماز بفهمد كه متنجس بوده, نماز او باطل است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ بکوشید حرف اول را شما بزنید. 🔸 «اَنَس» وقت ملاقات تنظیم می‌کرد؛ اتاق حضرت هم که خیلی وسیع نبود، وقتی این «طیر مشوی» از ملکوت رسید، اَنَس هم که دربان است و فاصله کم است، شنید که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض کرد خدایا! اَحبِّ خلق را برسان که در این «طیر مشوی» شرکت کند. 🔸اَنَس این را شنید، طولی نکشید که وجود مبارک حضرت امیر رسید؛ حضرت امیر هم وقت قبلی نگرفته بود، می‌خواست بیاید، اَنس موافقت نکرد، حضرت مقداری صبر کرد و دوری زد و دوباره آمد، باز اَنس موافقت نکرد؛ بار سوم که آمد وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: اَنس بگذار بیاید، اجازه داد و آمد. 🔸حضرت، یعنی پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اَنَس گفت چرا اجازه ندادی علی بیاید؟ 🔸عرض کرد یا رسول الله! شما دعایی کردید، گفتید خدایا اَحبِّ خلق را برسان! من دلم می‌خواست یکی از قبیله من ـ انصار ـ بیاید که این شرف نصیب ما شود! (*) 🔸حضرت اعتراض نکرد و نگفت این چه تعصّبی است؛ این یک تعصّب خوبی است. 🔸اینجا نه حضرت امیر اعتراض کرد، نه پیغمبر اعتراض کرد؛ حرف اَنَس حجت نیست، اما در حضور پیغمبر اَنَس حرف را زده؛ حالا آدم کسی را پیدا کند که فرهیخته کشور خودش باشد، حرف اول را او بزند، چه در مسائل دینی، چه در مسائل علمی که آن هم دینی است، چه در مسائل سیاسی، یک تعصّب خوبی است. 🔸... شما هم بکوشید در ایرانِ خود حرف اول را در همه امور بزنید که دیگری از شما یاد بگیرد، نه اینکه دیگری پرچم خود را بالا ببرد شما ببیند کجا بالا می‌برد، شما هم همان جا بالا ببرید، این بالا رفتن نیست. 🔸شما طرزی بالا بروید که پرچم را به سَمت علم و معرفت بالا ببرد، نه به سَمت‌های دیگر. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توحید ناب ، 💠 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔸 ذات اقدس الهی برای علما دو وصف ذكر می ‌كند و این وصف ها هم انحصاری است: اولین وصف این است كه در بین مردم، فقط علما از خدا می‌ترسندیعنی آنكسی که ازخدا میترسد عالم است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾؛[1] تنها عالمان دین هستند كه از خدا می ‌ترسند و اگر كسی از خدا هراسناك نبود عالم نیست [كه] «رُبَ‏ عَالِمٍ‏ قَدْ قَتَلَهُ‏ جَهْلُهُ»،[2] این یك حصر؛ حصر دیگر آن است كه عالمان فقط از خدا می ‌ترسند و از غیر خدا اصلاً هراسی ندارند، این همان است كه در سوره «احزاب» آمده است: ﴿الَّذینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَ اللّهَ﴾.[3] 🔸 این دو حصر كه جمعش نشانه است، مخصوص عالمان دین است . 1] . سوره فاطر، آیه 28. [2] . نهج‌ البلاغه، حكمت، 107. [3] . سوره احزاب، آیه 13. ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٢٨ . كسي كه مي دانست بدن يا لباس يا مح ّ ل سجده و چيزي كه پاك بودن آن شرط صحّت نماز است، متنجّس بوده و به طور متعارف, آن ها را شست و يقين يا اطمينان كامل حاصل نمود كه پاك شد ه اند و بعد از نماز فهميد پاك نشد هاند، نماز او صحيح است و اگر فرد آگاه و موّثق آن ها را شست و پاك شدن را اعلام نمود و پس از نماز معلوم شد كه پاك نشده, نمازش درست است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کیست و کدام است؟ 🔸بر هر فردی لازم است تکالیف خود را انجام دهد اولاً، حقوق فرد یا جامعه یا خدا که بر عهده اوست تادیه کند ثانیاً 🔸حق هر ذی‌حقی را ادا کند تا بشود عادل ... 🔸کفّه دیگر این است که حقوقی که بر دیگران دارد، آن‌ها را استیفا کند. 🔸یک وقت حق خود را می‌بخشد، این است؛ یک وقت حق او را از او می‌گیرند و می‌ربایند، این استذلال است، این ذلّت است. 🔸عدالت در این است که انسان حقوق خود را از دیگران استیفا کند، بگیرد، زیر بار ظلم نرود. 🔸اگر کسی ذلّت‌پذیر بود و ظلم‌پذیر بود، چنین فرد یا جامعه‌ای عادل نیست؛ زیرا همانطور که کردن با عدل مطابق نیست و موافق نیست، ظلم‌پذیری هم به شرح ایضاً 🔸انظلام هم حرام است، مانند ظلم. 🔸پس هر فردی و هر جامعه، حقی نسبت به دیگران دارد، اگر بر اساس احسان و تفضّل، حق خود را بخشید -که بالاتر از عدل است- سخنی در او نیست؛ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ 🔸اوّل کلاس عدل است، بعد کلاس احسان. 🔸و اگر نخواست حق خود را ببخشد و خواست حق خود را استیفا کند، این عدل است. 🔸 یک ملّت، ضامن آن ملّت است. 🔸ملّتی که حق خود را استیفا نمی‌کند، توان استیفای حق ندارد، چنین ملتی برده است و بردگی با عدالت سازگار نیست. 🔸یکی از بیانات نورانی علی‌بن ابیطالب سلام‌الله‌علیه این است: مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ 🔸اگر کسی حق دیگری را ادا کند که دیگری حق او را ادا نمی‌کند، این تادیه یک‌جانبه یا استیفای یک‌جانبه با حریّت سازگار نیست، با بردگی سازگار است .... 🔸پس ما هم موظفیم حقوق دیگران را تادیه کنیم، هم مکلفیم که حقوق خود را استیفا کنیم؛ پذیرش ستم با عدل سازگار نیست. 🔹سخنرانی با موضوع «عدالت اجتماعی در پرتوی نهضت حسینی» @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٢٩ . اگر خوني در بدن يا لباس يا مح ّ ل سجدهٴ خود ببيند و يقين كند كه از خون هاي نجس نيست, مثلاً خون پشه است و با همان وضع, نماز را اقامه كند و پس از نماز بفهمد از خون هايي است كه نمي توان با آن نماز را بهجا آورد, نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ خواندن کُتُب «ضلال» برای چه کسانی جایز است؟ 🔸بعد می‌فرماید که «فَبَشِّرْ عِبادِ» ... این عباد چه
✅ لزوم مطالعه کُتُب ضلال برای اهل تحقیق و صاحب نظران 🔸 فرمود این‌ها کسانی هستند که «أُولئِکَ هُمْ أُولُوااْلأَلْبابِ» می‌باشند؛ پس «لبیب» کسی است که اهل تحقیق باشد، مکتب‌های گوناگون را ببیند، نظریه‌پرداز باشد، کم‌حوصله نباشد، تحمّل کند و قدرت تشخیص داشته باشد. 🔸همین کتاب های کفر و ضلال برای یک عدّه خرید و فروش آن حرام است، چون کتب ضلال است، مطالعه این‌ها حرام است، چون انحراف می‌آورد، هم حرمت تکلیفی دارد، هم بطلان وضعی دارد، می‌شود کتاب ضلال. 🔸خدا هم امام (رضوان الله علیه) و هم مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت نماید؛ امام (رضوان الله علیه) برای نوشتن آن اسرار هزار ساله، خیلی از این کتاب‌های ضلال را مطالعه می‌کرد. 🔸سیدنا الاستاد فرمود ما دویست کتاب ـ البته دویست کتاب آن روز کم نبود ـ از آن کتاب‌هایی که کفر بود، ضلال بود، از آنِ کمونیست‌ها بود را ما تهیه کردیم تا شصت سال قبل این کتاب شریف اصول فلسفه را نوشتند. 🔸همین کتاب ضلال که خرید و فروش آن برای یک عده باطل است، مطالعه آن برای یک عدّه حرام است، برای عدّه دیگر هم خرید و فروش آن حلال است و هم مطالعه‌ آن جایز است، بلکه لازم است. 🔸فرمود این‌ها نظریه‌پردازند، اینها اولواالالباب‌ هستند، این‌ها وقتی دست به قلم شدند، یک نیم قرن یا بیشتر از نیم قرن می‌توانند جامعه را تأمین کنند و تضمین کنند؛ همین کتاب شریف اصول فلسفه همین طور بود. 🔸الآن تقریباً شصت سال گذشت، در طی این شصت سال بی‌رقیب است؛ این را می‌گویند نور که نظریه پرداز است، در کمال حوصله، حرف های دیگران را تحمّل می‌کند. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 زیارت مأثور #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 زیارت مأثور 🔸 زیارتی كه برای معصوم‌ زادگان و امامزاد‌گان آمده است دو قسم است؛ بعضی از معصوم زادگان و امام زادگان زیارت خاصی ندارند، علما و بزرگان برای زیارت آنها جمله ‌هایی را انشاء می ‌كنند، نظیر آنچه كه برای حضرت عبد‌العظیم ‌حسنی (سلام الله علیه) هست كه بعضی از علما زیارتنامه او را تدوین كردند، اصل زیارت آن حضرت كه ثواب دارد از معصومین رسیده است، امّا وجود مبارك حضرت عبد‌العظیم‌ (سلام الله علیه) را چگونه زیارت بكنیم این زیارتنامه ‌ها تدوین شدهٴ بعضی از علمای بزرگ است، لكن دربارهٴ فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) زیارتش را از امام هشتم نقل كردند. 🔸 یكی از محدّثین بزرگ قم كه توفیق تشرّف محضر امام زمانش وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) را پیدا كرد، نقل كرد كه وجود مبارك امام رضا به من فرمود، یعنی به همین سعد اشعری كه از قمیون بزرگوار است فرمود «یا سعد» قبری از ما در خاك شماست، عرض كرد منظور قبر كریمهٴ اهل ‌بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) است؟ فرمود آری، بعد فرمود شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت بكنید؛ این زیارتنامه ‌ای كه در كتب زیارات و ادعیه‌ ها آمده است این جزء منشآت وجود مبارك امام هشتم (سلام الله علیه) است كه امام رضا (علیه السلام) فرمود وقتی خواستید فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كنید این ‌چنین بگویید. 🔸 از این زیارت چند نكته بر می ‌آید: اوّلین نكته آن است كه وجود مبارك كریمه اهل ‌بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در سلسله جلیله انبیا و اولیا قرار دارد؛ یعنی وقتی انبیا (علیهم السلام) سلسله ‌شان به پایان رسید، اولیای الهی یعنی ائمّهٴ معصومین سلسله‌ شان به پایان رسید، نوبت به شاگردان ممتاز ائمّه رسید و نوبت به اصحاب خاص ائمّه رسید، می ‌بینید وجود مبارك فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) به‌عنوان یكی از شاگردان نمونه ائمه (علیهم السلام) است و یكی از اصحاب خاص ائمّه (علیهم السلام) مطرح است و وارث همان معارف است؛ منتها نبوّت برای انبیا است، امامت برای ائمّه (علیهم السلام) است، این كریمهٴ اهل‌بیت طهارت را، معرفت را، زهد و عبادت را، علم و عقل و سائر ملكات نفسانی را در اثر شاگردی ائمّه (علیهم السلام) و صحابت ائمّه (علیهم السلام) به دست آورده است. 📚 سخنرانی عمومی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی خوردنیها و آشامیدنیها یقین داشتن به لقمه حرام درمنزل شوهر خانمي نسبت به آوردن لقمه حرام توسط شوهر به خانه قطعيت دارد ايشان داراي حملي مي‌باشد اين خانم چه شيوه‌اي را در پيش گيرد تا اين نوزاددر رَحِم از اين قضيه صدمه نبيند يا حداقل ضرر كمتري به او وارد شود؟ جواب: 1: در صورت قطع به حرام بودن عين مال استفاده از آن جايز نيست. جواب2: در صورت ضرورت به مقدار لازم استفاده كند نه بيش از آن. جواب3: عوض آن را به مالك اصلي دهد. جواب4: در صورت ندانستن يا دسترسي نداشتن به مالك اصلي از طرف او صدقه دهد. جوادی آملی 27/8/1386 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
میلاد با سعادت حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است/ انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل آن حضرت پرداختند. آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پرداختند و بیان داشتند: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان. معظم له ادامه دادند: این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود. ایشان با بیان روایتی دیگر از امام هادی علیه السلام اظهار داشتند: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  از امام هادی علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، این حدیث علاوه بر تاکید بر این نکته که هر کس موظف است امام زمان خود را بشناسد نشان می دهد که جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است. ایشان اذعان داشتند: اگر زندگی انسان زندگی جاهلی باشد، مرگ او نیز مرگ جاهلی خواهد بود و اگر زندگی انسان زندگی عقلانی باشد مرگ او نیز مرگ عقلانی خواهد بود .@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠حضرت عبدالعظيم حسني(قدس‌سره) فرمود: بر سرورم حضرت جوادالائمه(ع) وارد شدم؛ تصميم داشتم از او بپرسم كه آيا «قائم» شما همان مهدي است يا غير او؛ پيش از آنكه سخن بگويم، فرمود: اي ابا القاسم! قائم ما همان مهدي است كه بايد در زمان غيبتش منتظر او بود و در زمان ظهورش وي را اطاعت كرد و او سومين فرزند من است. 🔷️ برگرفته از اثر ارزشمندحضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ، 🔶️ کتاب ؛ {امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه 164} ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی احکام تشریح و پیوند شناسایی هویت جسد همراه با قطع عضو ١ ـ اگر تنها راه شناسايى هويّت جسد مجهول‌الهويّة، قطع انگشتان هر دو دست و بازسازى ‏آثار انگشت وى در آزمايشگاه جنايى باشد، آيا دادگاه اجازه دستور به قطع انگشتان جسد را ‏دارد؟ با توجه به اين كه شناسايى هويّت جسد براى رفع نگرانى و ترديد خانواده‌ها لازم ‏است، آيا وجود و عدم وجود مدّعى براى جسد يا اجازه و عدم اجازه بستگان متوفّى، تأثيرى ‏در حكم دارد؟ جواب: الف) قطع انگشت ميّت مؤمن، حرام است.‏ ب) در صورت ضرورتِ احراز هويّت و انحصار راه شناسايى، جايز است.‏ ج) قطع مزبور با نظارت ولىّ ميّت، اولى است. جوادی آملی 18/1/1381 @daftar_ayatollah_javadi_amoli