eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.7هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار آیت الله اعرافی با آیت الله العظمی جوادی آملی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « کتاب النکاح الجزء الأول » ♦️ منتشر شد. 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تفسیر تسنیم جلد 61 » 📗آیه 41 تا 77 سوره مبارکه فرقان 📗آیه 1 تا 119 سوره مبارکه شعراء ♦️ منتشر شد. 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «در روز قیامت برترین مقام و منزلت نزد خدا از آن کسانی است که در دنیا بیش از دیگران به خیرخواهی و موعظه دیگران بپردازد» 📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۴۸۶ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مساله ۳۳۸. «اگر در یکی از اعضای وضو زخم یا دمل یا شکستگی یا پارگی باشد، چنانچه روی آن باز است و نجس نیست و آب برای آن ضرر ندارد، باید به صورت رایج وضو بگیرد» 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است! 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 🔸 ایشان سپس ادامه دادند: یک وقتی در کوفه و یا شام، بعضی از مسئولین دستگاه های حجاجی سوال کردند که ریختن خون پشه آیا حلال است؟ حرام است؟ مکروه است؟ جواب داده شد که شما آن همه مسلمان ها و شیعیان را کشتید و سوال نکردید، حالا از خون پشه سوال می کنید؟! ما این همه فریاد زدیم که این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذراید این جنگل ها را غارت کنند، کسی گوش نکرد! 🔸 معظم له ادامه دادند: و جنگل کاری یک است، درخت باید کاشت، و پس از 50 سال یا بیشتر، پس از عمر مفیدی که هر درختی دارد، باید چوب مردم، درب و مبل و کاغذ مردم را از آن تأمین کرد، نباید درخت های سبز را از بین برد و آنها را تبدیل به هیزم کرد! ما که در کشور پُربرکتی زندگی میکنیم که دریا و صحرا و کوه و جنگل دارد، نباید چوب و کاغذ از خارج وارد کنیم، تمام میز و مبل مملکت باید از این جنگل ها تأمین شود! 🔸 ایشان سپس به اهمیت درختکاری در لسان اهلبیت (علیهم السلام) اشاره کردند و بیان داشتند: امام معصوم علیه السلام می فرماید: «ایّما رجلٍ سقا طلحةً او سدرةً فکانّما سقا مؤمناً من ظمأٍ»؛ اگر کسی به پای یک درختی آب بریزد و نگذارد آن درخت خشک شود، این است، یعنی همچنان که اگر شما به یک مؤمن آب بدهید، اهل بهشت می شوید، همچنان است که آب به هم بریزید، اهل بهشت می شوید، این امامان معصوم بودند که این مطالب را به ما گفتند و لذا ما باید حق چنین دین و مکتبی را بدانیم و ادا کنیم چون اینها بودند که راه را به ما نشان دادند. در این مراسم، کارت «همیار طبیعت» و همچنین «نمادی از درخت بلوط» به پاس قدردانی از بیانات ایشان در حمایت از درختکاری و حفظ محیط زیست اهدا شد. آیت الله العظمی جوادی آملی نیز از زحمات مسئولین اداره منابع طبیعی و دیگر مسئولینی که در حفظ محیط زیست تلاش می کنند، قدردانی نمودند. آپارات: https://aparat.com/v/LpceC 📚 هفته درختکاری تاریخ: 1400/12/08 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کاشت نهال توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در هفته درختکاری 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
«صلاحیت ذاتی معبود و طریق محبت بدون ترس و طمع از ویژگی های امیر مؤمنان سلام الله علیه بود:« مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ»[1‌] [1]نهج الحق و کشف الصدق صفحه۲۴۸«من تو رو از هراس آتش یا دوستداری بهشت عبادت نمیکنم بلکه از آن جهت عبادت میکنم که تو را شایسته پرستش یافتم» 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 64 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹توجه نکردن به شایعات درباره مؤمن 🔻 امیر مؤمنان علی سلام الله علیه فرمود: «ای مردم! هر کس به دین داری و درستکاری برادرش مطمئن است، به گفتارهای دیگران درباره او گوش نسپارد...» 📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۲۹۰ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«فتنه شناسی از یک سو و کور کردن چشم آن از سوی دیگر از خصوصیات آن حضرت بود:اَنَا فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَة»[1] [1]الغارات ج ۱ ص ۵ "من چشم فتنه را در آوردم" 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 64 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شروع بحث جدید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «علوم القرآن» ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بحث جدید خود را با عنوان از روز چهارشنبه (11 اسفند 1400) این هفته شروع نمودند. ▫️ پیرو درخواست های مکرر علاقه مندان به جلسات تفسیری حضرت مبنی بر شروع بحث جدیدی در موضوع قرآن و تفسیر، معظم له روز چهارشنبه این هفته اعلام نمودند که بحث جدید خود در موضوع تفسیر قرآن را با عنوان شروع و از این هفته، مبحث روز چهارشنبه خود را به این موضوع اختصاص خواهند داد. ▫️ لازم به ذکر است هم اکنون جلسات فقه معظم له با موضوع «وصیت» در روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 9 صبح برگزار می گردد و روز چهارشنبه نیز جلسه جدید ایشان با عنوان برگزار خواهد شد. ▫️ علاقه مندان می توانند این جلسات را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزشی اسراء مشاهده نمایند، همچنین صوت و متن جلسات فوق در سایت و در کانال بنیاد اسراء بارگزاری خواهد شد. 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 👇👇👇👇
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 🔹 معظم له ادامه دادند: این قرآن باید خودش را معرفی کند که من چه هستم و چه کاره هستم و چگونه می توانم کنم؟ این غیر از آن دستورات قصص انبیاء و یا دستورهای سیاسی، فقهی، قضایی و امثال ذلک است که اینها در بحث های تفسیر است، اما خود قرآن چیست و قرآن چه آورده و چکار می خواهد بکند؟ قرآن مدعی است که ما شما را زنده می کنیم، این را که فرمود ما آمدیم شما را زنده کنیم، بر اساس همان باید تبیین کند. این دو کار باید بشود که منظور از این حیات چیست و چگونه زنده می کند؟ اینکه فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ چگونه زنده می کند؟ آیاتی که ناظر به است چیست؟ جامعه مرده کدام است؟ جامعه زنده کدام است؟ چه جامعه ای را زنده می کند؟ 🔹 ایشان اظهار داشتند: بنابراین خود این بحث یک رشته جدایی است غیر از مسئله تفسیر، تفسیر این است که خود این آیه را معنا می کنند و همچنین غیر از تفسیر موضوعی است، اینکه عدالت در قرآن چیست؟ اقتصاد در قرآن چیست؟ طهارت و طیب نفس در قرآن چیست؟ اینها تفسیر موضوعی است یک وقت است که نه، خود این آیه را بحث می کند که آیه قبل درباره جهاد است، آیه بعد درباره زکات است، اینها آیاتی هستند که این چنین نیست که به یکدیگر منسجم باشند. پس «هاهنا امور»: تفسیر قرآن است که هر آیه ای مربوط به کار خودش است، یک آیه مربوط به صلات است، کنارش مربوط به جهاد است، آیه دیگر قصه انبیاء است، این تفسیر قرآن است. تفسیر موضوعی است که یک مطلب را انسان انتخاب می کند، اقتصاد در قرآن چیست؟ عدالت در قرآن چیست؟ جامعه در قرآن چگونه است؟ خانواده و نهاد خانواده در قرآن چگونه است؟ اینکه خود قرآن چیست؟ از کجا نازل شده؟ چگونه نازل شده؟ بر چه کسی نازل شده؟ چه چیزی می خواهد بگوید؟ چه کار می خواهد بکند؟ اگر نبود چه می شد؟ اکنون که هست چه می شود؟ فرق آن با کتاب های دیگر چیست؟ فرق آن با سایر اندیشه ها چیست؟ 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: بنابراین مسئله غیر از تفسیر ترتیبی است، یک، و غیر از تفسیر موضوعی است، دو، علم جدایی است، سه، به منزله فلسفه تفسیر است و به منزله است و امثال ذلک. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت از راه حوزه تاکید فرموده و بیان داشتند: حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! این نیامد بگوید که ما آمدیم زندگی را یاد شما بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است، اما گفته ما آمدیم شما را زنده کنیم. این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾، این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب می کند، به متمدّنان آن روز هم خطاب می کند. پس معلوم می شود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است که قرآن دوست دارد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینهاست؟ 🔹 معظم له با در پاسخ به سوالی که شما آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینها را بحث خواهید نمود، اظهار داشتند: اینها آن مرحله نازله است، اینها جزء علوم قرآن است قرآن شناسی است، ما این علوم قرآن را هم برای کودکان، نوجوانان، جوانان، حوزه و دانشگاه داریم، این قرائت قرآن و حفظ قرآن و تجوید است، اینها قرآن شناسی است؛ ضمن اینکه آنها را باید احترام نمود و سرجایش نگه داشت، اما وقتی که حوزه بخواهد درباره قرآن شناسی بحث بکند، می گوید من باید ببینم که این قرآن می گوید که من آمدم برای اینکه شما را زنده کنم! منظورش چیست؟ این قصه انبیاء و دستورات فقهی و اصولی و اخلاقی و اقتصادی نیست، آمده گفته من می خواهم شما را زنده کنم! این اصلاً است. 🔹 ایشان بیان داشتند: قرآن اگر گفته من ﴿تِبْیاناً لِکُلِّ شَی‏ءٍ﴾ هستم، اگر گفته که من نور هستم، یک حرف معما که نمی زند، حتماً معنا کرده است. اگر می گوید که من آمدم شما را زنده کنم!؟ این باید شفاف باشد، قرآن که نیامده برای همان چهارده نفر! بلکه آمده برای ﴿لِلْعالِمینَ﴾، قرآن دو تا اصل کلی را به همراه دارد: یکی یکی ، یکی همگانی یکی همیشگی. یکی جمیع بشر، یکی «إلی یوم القیامة». برای کلی که مربوط به افراد است، برای دائم که مربوط به ازمان است، می گوید من آمدم شما را در این کلیت و دوام زنده کنم و نور هم هستم. این مجمل گویی و معمّاگویی که نمی شود. حتماً بیان کرده است. معظم له ادامه دادند: اگر یک ابهام و اشکالی باشد از طرف ماست نه اینکه مثلاً قرآن پیچیده باشد، معما باشد معاذالله، نه! این طور نیست. است، اما شفاف است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی "راه ناز با خدا در مناجات شعبانیه" صحن جامع رضوی 1398/05/03 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹سفارش به عیادت بیمار 🔻امیرمؤمنان سلام الله علیه فرمودند:"رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ما را به عیادت بیمار فرمان داده است" 📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۳۶۴ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔻 حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:«انسان مؤمن با حسن خلق خویش به درجه روزه دار شب زنده دار می رسد.» 📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۳۳۷ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«حضرت امیر مؤمنان سلام الله علیه به منزلت نفس حضرت ختمی نبوت صلی الله علیه و آله و سلم است. آیه بِهال با عبارت "و انفسنا و انفسکم"[1] مؤید و مصحّح:"انما انت منی و انا منک"[2] خواهد بود.» [1] آل عمران ۶۱ [2]الکافی ج ۸ ص ۲۲۸ 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 60 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « کتاب الربا الجزء الأول » ♦️ منتشر شد. 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli ◀️ ارتباط با ما: @Ad_javadi_amoli