#سخن_بزرگان
#قرآن
💠 اهمیت انس با قرآن و دعا برای طلاب:
🔻 #قرآن زیاد بخوانیم و زیاد با کلام خدا ارتباط داشته باشیم. این حداقل است که روزی یک جزء قرآن بخوانیم و هر ماه قمری یک ختم قرآن داشته باشیم و هر ماه که یک ختم قرآن میخوانیم به یکی از معصومین سلام ﷲ علیهم اجمعین هدیه کنیم. این برای توفیق در درس و موفقیت بسیار خوب است.
🔹با زیارت و #توسل به اهلبیت ع و با مفاتیح و کتاب #دعا هم زیاد انس داشته باشیم. این کتابها ضروری زندگی انسان است، کسی نمیتواند بگوید من با مفاتیح یا مصباح المتهجد کار ندارم. باید با کتابهای دعا انس داشته باشیم و بدانیم چه زیارتی در کدام قسمت کتاب است. با این دعاها و زیارات و مناجاتها و توسلات انس زیادی داشته باشیم. اگر کسی این کارها را نکند خیلی ضرر میکند. درس و بحث خیلی خوب است ولی ارتباط با خدای متعال و توسل به اهلبیت علیهمالسلام اصل هر کاری است.
📚 درس خارج استاد احمد #عابدی (1400/7/17)
🔺 تلاوت روزانه قرآن در مدرسه شهیدین از شروط واقف است.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 2
💠 مروی عنه جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی
🔹 #نجاشی در ترجمه «محمد بن اسماعیل الزعفرانی» و «جعفر بن بشیر» (رجال نجاشی ص 119 و 345) میفرماید: «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یعنی هم شاگردانش و هم اساتید او ثقه میباشند.
🔸 اگر یک راوی جزو #اساتید یکی از این دو راوی باشد، #وثاقت او اثبات می شود؛ زیرا در مورد اساتید مبتلا به شبهه مصداقیه نیستیم؛ بخلاف شاگردان که نوعاً مبتلا به شبهه مصداقیه میشویم که آیا واقعاً شاگرد جعفر بن بشیر بوده است یا اینکه به دروغ حدیث جعل کرده است و گفته است که من شاگرد او هستم و از او روایت نقل میکنم.
🔻 اشکال:
مرحوم خویی: این جمله دلالت بر وثاقت تمام اساتید و شاگردان ایشان ندارد، بلکه همانند جمله ای که در مورد بعضی گفته شده است که «یروی کثیراً عن الضعفاء»، جمله «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» نیز یعنی #بسیاری از شاگردان و اساتید او ثقه بودهاند.
مؤید این مطلب اینکه ما میدانیم تمامی شاگردان ائمه «علیهم السلام» ثقه نبودهاند. پس چطور در مورد شاگردان جعفر بن بشیر که مقامش از ائمه «علیهم السلام» به مراتب کمتر است، میتوان ادعا کرد که تمامی شاگردان او ثقه بودهاند!!
🔹 جواب اول:
ائمه «علیهم السلام» احکام را برای همه مردم چه ثقه و چه کذّاب و چه وضّاع و... نقل میکردهاند و مردمی که میشنیدهاند برای سایر افراد نقل میکردهاند؛ ولی این مطلب منافاتی ندارد با اینکه یک راوی بگوید من برای هر کسی روایت نقل نمیکنم، بلکه فقط برای شاگردان خصوصیام روایت نقل میکنم و اغراضی از این کار داشته باشد؛ مثل اینکه روایات به دست به ضعفاء نیافتد و در معرض اضافه و کم شدن نباشد و یا از استادی که ضعیف باشد، روایت نقل نکند، این موارد برای غیر معصومین اشکالی ندارد.
البته این مطالب فضیلت و امتیازی محسوب نمیشود، بلکه نظرات مختلفی که در اینجا راویان داشتهاند در تصمیماتشان تأثیرگذار بوده است؛ مثل اینکه شخصی معتقد بوده که تنها باید روایاتی که حجت است را نقل کند. لذا فقط از اساتید ثقه حدیث نقل میکرده است، ولی شخص دیگر اعتقاد داشته که هر روایتی را باید نقل کرد تا روایات از بین نرود و شاید روزی با استفاضه همین روایات بهکار بیایند. لذا از اساتید غیرثقه نیز روایت نقل میکند. پس هیچ یک امتیاز بر دیگری ندارد. لذا نمیتوان گفت که چون ائمه «علیهم السلام» شاگردان غیر ثقه داشتهاند، پس کسی نمیتواند ادعا کند که همه شاگردان من ثقهاند و اگر چنین ادعایی کرد آن را حمل بر کثیر کنیم، بلکه چنین امری ممکن است.
🔸 جواب دوم:
در هیچ موردی #شیخ و نجاشی چنین تعبیری ندارند که کلی بگویند ولی مقصودشان موارد کثیر باشد، نه همه موارد، بلکه هرکجا که مقصودشان موارد کثیر بوده است تصریح به آن کردهاند مثلاً گفتهاند: فلان شخص یروی عن الضعفاء کثیراً. لذا این تعبیر که «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یک تعبیر خاص میباشد که مربوط به دو نفر است و حمل آن بر اینکه کثیراً به این صورت بودهاست بسیار بعید است و ظاهر این عبارت این است که تمام مشایخ و شاگردان این دو نفر ثقه میباشند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (10)
🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس:
5️⃣ ادب پنجم: #تفکر قبل از صحبت (عدم شتاب در پرسش یا پاسخ)
6️⃣ ادب ششم: حضور در کلاس با #طهارت ظاهری و باطنی (با وضو)
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 176
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
#اهمیت_درس
#دیدگاه_رهبری
🎥 اهمیت درس خواندن از دیدگاه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» :
🔻 "درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خواندهاید؛ معنایش این است که شما خوش فکرید، خوش بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده اید؟ ...
🔹 بچّههای عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید؛ نمیتوانید تأثیرگذارِ خوبی باشید ... اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجستهای که روحیّه شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید #ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید ...
🔸 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند؛ امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها #نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند.
🔺 آن کسی توانست که مثل #امام، در حدّ نصاب کامل بود". (1396)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#روش_شناسی
💠 روش درس خارج خواندن
🔹نکته اول: درس #خارج مثل درس اسفار است. لازم نیست کسی اسفار را من البدو الی الختم بخواند و یا حتماً از جلد اول شروع کند. روش ملاصدرا را باید یاد گرفت بعدازآن دیگر کل کتاب را مطالعه میکند. درس خارج هم اینگونه است؛ لازم نیست انسان از ابتدای فقه شروع کند. در هر درس خارجی #روش و سبک درس را باید آموخت، بعد بقیه فقه را به همان سبک مطالعه کند.
🔸نکته دوم: در مطالعه درس خارج، دو کتاب #مکاسب و #کفایه در هر حالتی ضرورت دارد، حتی بعضی که کتابهای شهید صدر (کتاب حلقات) را درس میگیرند، این کار خوبی است اما درس خارج های مرسوم بر اساس حلقات نیست، بر اساس مکاسب و کفایه است؛ یعنی اگر کسی حلقات را خواند از کفایه کفایت نمیکند.
🔹نکته سوم: مکاسب و کفایه بسیار عالمانه و بسیار بسیار پر مطلباند. اگر درس فقه عبادات است، کتاب مکاسب عبادات نیست اما روش مکاسب در عبادات هم به درد میخورد. بهعنوانمثال در مکاسب باید یاد بگیریم شیخ کجا سراغ نقل اقوال میرود و کجا نمیرود؟ کجا اقوال عامه را نقل میکند؟ کجا بحث رجالی مطرح میکند؟ کجا زود باید رد شد و نباید ان قلت و قلت کرد و کجا جای تأمل و درنگ و بحث است. یادگرفتن این مطالب از مکاسب بهعنوان #روششناسی در درس خارج بسیار مفید است
🔸نکته چهارم: انسان بعدازاینکه کتاب را خوب مطالعه میکند، باید کتاب را ببندد و درباره آن موضوع خوب فکر کند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد احمد #عابدی (1400/7/17)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#سخن_بزرگان
#نکات_فلسفی
💠 تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان از منظر شهید #مطهری:
🔹 #حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است.
🔸 اما افسوس كه عده #قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بىخبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عدهاى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمىكند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كردهاند چيزى از آن سر در نياوردهاند، #خيال كردهاند #فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مىكند، و چون امروز بىاساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مىتوانند گردن برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مىپندارند #حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوهاى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است.
🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، #جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مىگردند.
🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند.
📚مجموعه آثار استاد (عدل الهی)،ج1، ص112
🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب خارج مدرسه شهیدین)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#فقه_معاصر
💠 آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی #جدید دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه
📚فقه بورس: آیت الله علی #عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه #شهیدین )
📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی
📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی
📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی
📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر
✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار
🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ (ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰)
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔗 لینک پخش آنلاین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
👈 اخبار #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_اصولی
#سیاق
#ظهورات_قرآنی
💠 اشکال استناد به سیاق آیات #قرآن:
🔻 آیات قرآن یکجا و باهمدیگر نازل نشده، که بتوان در آنها قائل به #سیاق واحد شد و آن را قرینه قرار داد؛ زیرا در صورتی میتوان به #وحدت_سیاق تمسک کرد که متکلم، جملات متعدد را مقترن به یکدیگر بگوید، به گونهای که مخاطب در اثر انس ذهنیای که با جملات قبل و بعد مخاطب در همان حین تکلم پیدا کرده است، سایر جملات را نیز بر همان سیاق بفهمد؛ ولی اگر جملات متکلم با یکدیگر صادر نشده باشند، بلکه بعد از صدور در زمانها و مکانهای مختلف، کنار یکدیگر جمع شده باشند، در این صورت دیگر نمیتوان به وحدت سیاق بین این جملات استناد کرد؛ زیرا اصلاً سیاق واحد نداشتهاند، بلکه هر کدام بر سیاق مختص به خودشان از متکلم صادر شدهاند.
🔹 بنابراین به طور کلی وحدت سیاق در آیات قرآن قابل تمسک نمیباشد، مگر در موارد خاصّی که #قرینه و دلیل خاص داریم که این آیات در کنار یکدیگر و در یک زمان، نازل شدهاند و لذا وحدت سیاق دارند و یا اینکه بخشهای مختلف یک آیه باشند؛ البته اگر بدانیم آن بخشها نیز با یکدیگر نازل شدهاند، نه این که متفرق نازل شده باشند.
🔺ارسالی از استاد سید مرتضی #خاتمی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#روش_شناسی
#اخباری_گری
💠 علت انتخاب نظریه #احتیاط در شبهات حکمیه توسط #اخباری ها:
🔻 آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه):
🔹 عمده دلیلی که باعث شد اخباری ها به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند، قضیه #شیوع_تدخین بین مردم بود.
🔸 تدخین در نظر اخباری ها یک #امر_عجیبی بود. لذا کم کم #زمزمه قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به #نظرشان وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند!
📚 نهایة الاصول ،ص۵۷۸
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فقهی
#جمع_عرفی
#توفیق_عرفی
💠 تفاوت جمع عرفی با توفیق عرفی:
🔹 ضابطه #توفیق عرفی این است که لحاظ مجموع دو دلیلِ دارای تنافی بدوی، قرینیت بر خلاف ظهور اولیه داشته باشد، که باعث تصرّف در یکی از آن ها یا هردو شود؛ مانند موارد حکم #اولی و حکم #ثانوی.
🔸 عنوان ثانوی یعنی عناوینی که ذاتی برای اشیاء نیستند، بلکه مفاهیمی عامّ با صلاحیت انطباق بر عناوین اولیه متعدّدند. در این موارد ملاحظه مثلا مجموع حکم وجوب واجبات و رفع احکام در مقام حرج ، قرینیت برای تصرّف در ادله احکام اولی دارد و باعث حمل آن ها بر اقتضایی بودن می شود، در نتیجه فعلیّت به صورت انحصاری تابع عنوان ثانوی است.
🔹 اما در #جمع عرفی لحاظ یکی از ادله منشا تصرّف در دلیل دیگر می شود. مثل حمل ظاهر بر نص.
📚 برگرفته از درس خارج استاد #قائینی 1397/8/20
🔺 ارسالی از استاد قلیپور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
ایجاد انگیزه در فقه و اصول استاد غفاری 8-12-94.WAV
7.94M
#صوت 4
#انگیزشی
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد سید طاهر #غفاری
💠 موضوع: ایجاد #انگیزه در تحصیل #فقه و اصول
🔸سخنرانی در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه #شهیدین (اسفند 1394)
🔹 استماع این صوت، به همه طلاب توصیه اکید میشود.
🔺 ارسالی از استاد علی #شریف (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
👈 سخنرانیهای #انگیزشی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (11)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس)
1️⃣ ادب اول: عدم ورود به عرصه #تدریس قبل از #اهلیت یافتن
🔹روی عَن رَسُولِ اللَّهِ ص: «الْمُتَشَبِّعُ بِمَا لَمْ يُعْطَ كَلَابِسِ ثَوْبَيْ زُور»
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «هرکس به دروغ وانمود کند از #نعمتی برخوردار شده، مانند کسی است که لباسی #دروغين به تن کرده (که اندازه اش نيست)».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 179.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم