eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
اساتید بزرگوارم، روزتان مبارک. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا؛ در یک سخن کلی عقیدهٔ خویش در مورد علم و ادراکات را چنین بیان می کند: قوم (مشا) بر این عقیده اند که ادراکات حسی، خیالی، وهمی و عقلی به صورت تجرید صفات و اجزا حاصل می شوند، در حالیکه ادراك با نحوه ای از وجود، و تبدیل وجودی به وجود دیگر حاصل می شود. 📙صدرالمتألهین، 1990 ،ج9 ،ص95 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 Ⓜ️ علایم احتراق اخلاط: 1⃣🔹 وجود تلهب و احتراق در بدن 2⃣🔹 رنگ بول سیاه شدید نیست و بیشتر به صفرت یا اقتمیت می زند. 3⃣🔹 وجود بوی بد در بول 4⃣🔹 در این حالت ثفل در آن مشتت و قلیل الاستواء می شود(بدلیل حرارت) 📙مفرح القلوب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت با محوریت حکمت https://eitaa.com/masiretebabat
🔶اسباب ایجاد فراموشی در بیان خواجه نصیرالدین طوسی از اموری که باعث فراموشی میشود: 1⃣کثرت گناه 2⃣ ازدیاد اندوه و فراوانی حزن در امور دنیا و سرگرمی زیاد و دلبستگی به دنیا (شخص عاقل و فهمیده نمی باید برای امور و جهات دنیوی مهموم و غمگین شود) 3⃣خوردن گشنیز و سیب ترش 4⃣ دیدن دار آویخته و خواندن سنگ قبرها 5⃣ گذشتن از بین قطار شتران و انداختن شپش زنده بر زمین 6⃣حجامت بر پس گردن ✅تحصیل علوم و فراگرفتن دانش حزن و غم را می‌زداید 🔶 ممّا یورث النّسیان: کثرة المعاصی و کثرة الهموم و الاحزان فیامور الدّنیا و کثرة الاشتغال و العلایق و قد ذکرنا، لانّه لا ینبغی للعاقل ان یهمّ لامور الدّنیا لانّه یضرّ و لا ینفع و هموم الدّنیا لا یخلو عن الظّلمة فی القلب و هموم الآخرة لا یخلو من النّور فی القلب و تحصیل العلوم ینفی الهمّ و الحزن و اکل الکزبرة و التّفاح الحامض و نظر المصلوب و قراءةلوح القبور و العبور بین اقطارالجمل و القاء القمّل الحیّ علی الارض والحجامة علی نقرة الفقار کلّ ذلک یورث النّسیان. 📚آداب المتعلمین منسوب به خواجه طوسی https://eitaa.com/maktabteb هرمس حکیم
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢جهل و اقسام آن جهل همان است در کسی که استعداد برای علم دارد، و می تواند آن را بدست آورد. بنابراین، جمادات و چارپایان را نه جاهل می نامیم و نه عالم. اما آنها را عالم نمی نامیم، زیرا فاقد علم و ادراک هستند؛ و جاهل نمی نامیم زیرا استعداد تحصیلِ علم را نیز ندارند. مانند کوری که عبارت است از نبود بینایی در کسی که صلاحیت بینایی دارد؛ و لذا به سنگ کور نمی گویند. که چنین اموری را که عبارتند از فقدان یک امر وجودی در موضوعی که صلاحیت و شأنیت آن را دارد«»، و مقابل آن را که همان علم و بینایی و اموری مانند آن است، «» می نامند؛ ✅لذا گفته می شود علم و جهل تقابل ملکه و عدم ملکه با هم دارند. 📙 منطق مظفر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عدم ملکه و ملکه ای که شیخ الرئیس در بحث حالات انسان که صحت و مرض است را بیان می کند از همین سنخ است. که حالت بینابین را قبول نمی کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 و ليس لقائل أن يقول : إن أحوال بدن الإنسان ثلاث : الصحة و المرض، و حالة ثالثة لا صحة و لا مرض، و أنت اقتصرت على قسمين، فإن هذا القائل لعله إذا فكر ، لم يجد أحد الأمرين واجباً، لا هذا التثليث، ولا إخلالنا به . ثم إنه إن كان هذا التثليث واجباً، فإن قولنا : الزوال عن الصحة يتضمّن المرض، والحالة الثالثة التي جعلوها ليس لها حد الصحة إذ الصحة ملكة أو حالة تصدر عنها الأفعال من الموضوع لها سليمة، ولا لها مقابل هذا الحد إلا أن يحدوا الصحة كما يشتهون و يشترطون فيه شروطاً ما بهم إليها حاجة. ثم لا مناقشة مع الأطباء في هذا ، و ما هم ممن يناقشون في مثله ، ولا تؤدي هذه المناقشة بهم أو بمن يناقشهم إلى فائدة في الطبّ. وأما معرفة الحق في ذلك فمما يليق بأصول صناعة أخرى، نعني أصول ، فليطلب من هناك . 📙 القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت با محوریت حکمت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹👈، همیشه بصورت می باشد. علم تصور یک تصور صرف است، و تنهاست که هیچ جزم و اعتقادی را در پی ندارد. 🔹👈 تنها در مورد راه دارد؛ زیرا این نوع جهل همیشه همراه با اعتقاد می باشد. 📕 منطق مظفر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢بابونج : حار يابس فى الأولى ، مُفتح ، مُلطَّف ، مُلَيِّن ، مُرْخ ، مُحَلِّل بلا جَلْب وذلك خاصيته ، و يقوى الدماغ و الأعضاء العَصَبِيَّةَ ، نافع من الصُداع و استفراغ مواد الرأس ، و يُسَهّل النَّفْتَ ، و يبرى الغَرَبْ المتفجر ضماداً و يَذْهَب بالبَرْقَان ، ويُدر البول و الحيض شُرباً و جلوساً فى طبخه ، و يُخرِج الجَنِينَ و المَشِيمَةَ ، و ينفع من إيلاؤس. 📙 الموجز فی الطب، علاء الدین علی بن ابی الحزم القرشی المتطبب المعروف بابن النفیس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت با محوریت حکمت https://eitaa.com/masiretebabat
کار علمی جوهره حوزه علمیه .mp3
6.12M
🔰استاد یزدان‌پناه 🔹من در طلبگی حیات می‌بینم، عنایت امام‌ زمان علیه السلام را می‌بینم. 🔹کار علمی جوهره حوزه علمیه است. 🔹رشته معقول را خیلی باید جدی بگیریم. 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
يا نِعمَ المَوْلىٰ و يا نِعمَ النَّصِير 🇮🇷 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی ✅ نامزد دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس کد انتخاباتی: ۴۷ 🔗 برای‌ همراهی‌ در ایتا کلیک کنید 👉🏼
دولت کره جنوبی به خانواده افرادی که تا ۹۰ روز پس از واکسیناسیون به دلیل عوارض واکسن فوت میکنند ۲۲۵۰۰ دلار غرامت پرداخت میکند. حتی اگر با کالبدشناسی ثابت نشود. ✅👈 البته به دولت کره جنوبی بگوئید اینکارها را انجام ندهد، چون وزارت بهداشت ما بر روی خیلی حساس است، و احتمال دارد به سراغتان بیاید و پرونده پزشکی تمام پزشکان تان را باطل کند. مگر خبر ندارید که در ایران واکسن را به اندازه خدا ستایش می کنند. https://www.stvincenttimes.com/south-korea-govt-to-pay-up-to-us-22k-each-for-post-covid-jab-deaths/
دارالحکیم(حیات معقول)
يا نِعمَ المَوْلىٰ و يا نِعمَ النَّصِير #مهدی_عسگری🇮🇷 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رئیس
اگر ده نماینده قوی و با اراده و با سواد همانند در مجلس حضور داشتند، زیاده خواهی و منش دیکتاتوری وزارت بهداشت(ببخشید تا الان بخوانید ) پایان می یافت.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 نبض در حُمّی الدم، عظیم و لین و قوی و ممتلی و سریع، و شدیدا متواتر است. نبض دارای اختلاف است اما نه زیاد، و اختلاف و سرعت نبض در حمی الدم، نسبت به تب محرقه و غب، کمتر است. 📙 القانون فی الطب، اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
این شخص اسیر شده، استاد یکی از دانشگاه های آمریکا است. فراموش نکنید که جاهلان ثروتمند عالم، از روی حرص و طمع، قصد داشتند با بعنوان یک کاتالیزور طوفانی بنام «» را که همیشه از آن هراس داشتند، برای همیشه خاموش کنند. این جاهلان ثروتمند فقط از افراد آزادی خواه هراس دارند، حال در هر جای عالم می خواهد باشد. چون هدف این جاهلانِ طماع خشکاندن ریشهٔ آزادیخواهی و آزادی حقیقی انسان هاست. آن آزادی که برای ما تعریف کرده اند با آزادی حقیقی فرق دارد. اساسا در خلف آزادی تحریف شده، همین افراد ثروتمند جاهل هستند. اما از روی جهل اطلاع ندارند، که این طوفان شروع شده است، و آماده این شده است، که از ریشه نظام استکبار جهانی را متلاشی کند. نه با توانستید در مقابلش بایستید، و نه با هر طوفان دیگری خواهید توانست. بله این طوفان، (طوفان آزادیخواهان جهان) است، که در تمام نقاط دنیا بپا خواسته است. مستکبرین عالم برای تنبیه شدن از دست مستضعفین خود را آماده کنند(اولین تنبیه بدست مستضعفین غزه رقم خورده است). چیزی به تنبیه نهایی باقی نمانده است. این موج بیداری خاموش شدنی نیست. طوفان الکرونا کجا و طوفان الأحرار کجا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای میسلاو کولاکوشیچ نماینده کرواسی در پارلمان اروپا در یک نشست علنی، سازمان بهداشت جهانی را یک سازمان تروریستی خواند، ایشان در متن سخرانی خود آوردند می خواهم شما را از خطری که آیندهٔ بشریت را تهدید می کند باخبر کنم. سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها می خواهد تفاهم نامه ای () را امضا کنند که به آنها اختیار و قدرت تام می دهد اعلام همه گیری و تجویز دارو و واکسن کنند. در ادامه می گویند اگر با کارتل های مواد مخدر کلمبیا تفاهم نامه امضا کنید خطر کمتری دارد تا با سازمان جهانی بهداشت تفاهم نامه امضا کنید، زیرا آنها می دانند به شما چه می فروشند. در دوران پاندمی، سازمان جهانی بهداشت، فقط دروغ تحویل مردم دادند، این مجموعه باید به عنوان یک معرفی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
دارالحکیم(حیات معقول)
آقای میسلاو کولاکوشیچ نماینده کرواسی در پارلمان اروپا در یک نشست علنی، سازمان بهداشت جهانی را یک ساز
آقای میسلاو کولاکوشیچ اهل کرواسی مراقب باشید که برای شما پرونده ای نزد رئیسش درست نکند. چون وزارت ما بهترین کارگر و نوکر و با کیفیت ترین ابزار، برای رئیسش(سازمان تروریستی) بوده است، و حتی با نفر دوم در امر طاعت و نوکری فاصله زیادی دارد. بنابراین اخطار می دهیم که تمام نمایندگان دنیا مراقب باشند از «کرونا» از «واکسن کرونا» از «واکسن اطفال» از «نمک طبیعی» زیاد حرف نزنند. چون وزارت بهداشت ایران روی این کلمات تعصب عجیبی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر مهدی عسگری در بین نمایندگان مجلس جزء نوادر بود. دوستان حتماً تلاش کنند ایشان در دور دوم رأی بیاورد و مجدد وارد مجلس شود. دقیق‌ترین تعریف را ایشان از مشارکت مردم بر اساس اصل ۴۳ قانون اساسی ارائه می‌دهند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
Ⓜ️ قدیم طلاب بدو ورود به حوزه و تعلم علوم حوزوی از اولین دروس شان اخلاق تعلیم وتعلم بود از جمله درس گرفتن کتبی مثل و و... تا طلبه طریق تعلیم وتعلم و شرایطش را یاد بگیرد و با حفظ شرایط سیر کند ولی متاسفانه الان بمعنای واقعی نه اخلاق وتقوایی مانده نه علم وتعلیم وتعلمی درد حوزه این هست که هم علم و هم تقوا که دو بال پرواز طلبه هست را از او گرفته اند لذا دیگر چی میماند برای طلبه این هست که طلبه بعد چند سال ماندن در حوزه هویت خود را فراموش کرده و بی هویت میشود و منجر به خروج آنها از حوزه میشود فافهم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال آداب المتعلمین @HEDAYAT14HEDAYAT
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛ چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند. قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد. بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62 ـــــــــــــــــــــــ ✅ به مطلب بالا👆 انتقاداتی وارد است از جمله: یعنی طریق صحیح کردن و فکر کردن عبارت است از حرکت بین مجهول و معلوم. حرکتی واحد است که در ذهن به وقوع می پیوندد، از آنجا که ماهیت تفکر حرکت واحده ذهن بین مجهول و معلوم است، لذا یک طریق و ساختار صحیح برای تفکر و بررسی جوانب مختلف آن وجود دارد، نه اینکه چهار منطق و طریق و راه متفاوت برای صحیح فکر کردن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم چهار مشرب مختلف ، هر کدام برای صحیح فکر کردن طریق و روش خودشان (منطق) را دارند به معنای پذیرش معرفتی است. با این توضیح که: مشائیون منطق و ساختار بدیهی تفکری دارند که مخصوص به آنهاست، اشراقیون نیز همینطور پیروان حکمت متعالیه هم منطق و روش صحیح فکر کردن مخصوص به خود را دارند، از طرفی قائلین به عرفان نظری هم چنین ادعای دارند. در این صورت چهار طریق و مشرب فکری چطوری می توانند با یکدیگر گفتگو کرده و تعامل فکری داشته باشند؟؟ چطور می توان سخن و ادعاهای هر یک را سنجید و فهمید؟ کدام یک درست و کدام یک غلط میگویند؟؟ مشائیون ادعای خود را صحیح دانسته زیرا آن را منطبق با منطق خودشان می دانند. اشراقیون نیز ادعاهای خود را صحیح می دانند زیرا آن را منطبق با منطق خود قلمداد می کنند، حکمت متعالیه و عرفان نظری هم به همین منوال هستند. در اینصورت از طریق کدام معیار واحد عقلانی و فکری که مورد اجماع و اشتراک انسانهاست باید بفهمیم که کدام یک درست و کدام یک غلط می گویند؟؟ وقتی یک ملاک واحد جهت فکر کردن وجود نداشته باشه چطور باید صحت و سقم مطالب و مسائل چهار طریق حکمی را بسنجیم؟؟ عقل دارای یک ساختار ثابت منطقی است زیرا امر واحد بسیطی است که ذاتا کثرتی ندارد که طبق آن کثرت منطق‌های مختلف و کثیر داشته باشد، این ساختار ثابت و واحد منطقی بین همه ابناء بشر مشترک است، و اساسا بر طبق آن انسانها می توانند با یکدیگر تبادل اطلاعات و مواجهه علمی و مخاصمه فکری و گفتگو داشته باشند. اگر جز این باشد و بگوییم به ازای هر مکتب فلسفی یک منطق مستقل مختص به آن مشرب فکری وجود دارد تمام جریانهای فکری و فلسفی و همچنین سایر جریان های علمی نیز چنین ادعای رامطرح میکنند..یعنی این سخن دیگر اختصاص به چهار نحله فکری مشاء و اشراق و حکمت متعالیه و عرفان نظری ندارد بله جریان های دیگر مثل فقها و متکلمین و اصولیون و مفسرین ومحدثین و....هر کدام ادعا میکنند که مانیز دستگاه منطقی خاص خودمان را داریم و همگی بر طبق منطق و روش اختصاصی صحیح فکر کردنمان درست می گوییم. از طرفی سایر جریانهای فکری غرب و شرق هم چنین ادعای می کنند. در اینصورت باید پرسید میزان سنجش و عیارِ نقد و ملاک بررسی هر جریان علمی که مورد اشتراک بین همه انسانها باشد کدام است؟؟ وقتی من با یک انسان مدرن غربی حرف میزنم چون می دانم ملاک صحیح فکر کردن بین من و او مشترک است و هر دو بر طبق اصول بدیهی منطق ذهنی فکر میکنیم، لذا با استناد به آن امر مشترک با او گفتگو می کنم ...اما وقتی او چنین ملاک مشترکی را قبول نداشته باشد و بگوید من منطق خودم را دارم و از طرفی من هم بگویم که من هم منطق خودم را دارم پس چطور می توانیم باهم گفتگو کنیم؟؟؟ با استناد به کدام ملاک واحد می توانیم بفهمیم کدام غلط میگوید و کدام صحیح؟؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ در نبض ذوالقرعتین 1⃣Ⓜ️ اگر نبض قوی و سریع و صلب باشد، دلالت بر قوت قوه و شدت حاجت و صلابت آلت دارد. 2⃣Ⓜ️ اگر نبض ضعیف و بطیء باشد، دلالت بر ضعف قوه و آلت لین دارد. Ⓜ️ جناب جالینوس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️درمان پریدن عضو(اختلاج) Ⓜ️سبب اختلاج: باد غلیظ بخاری است که از استحاله رطوبت غلیظ ایجاد می شود. و به سبب غلظت و به سبب مانع بودن گوشت بالای عضو، و مخصوصا اگر ظاهر بدن سرد باشد، این باد غلیظ بخاری نمی تواند از بدن خارج بشود، و اختلاج رخ می دهد. Ⓜ️💢خیلی مهم: 👇 1⃣Ⓜ️ این اختلاج اگر در صورت باشد و دائمی باشد، مقدمه فلج صورت(لقوه) است. 2⃣Ⓜ️ این اختلاج اگر در کل بدن باشد مقدمه سکته یا تشنج است. 3⃣Ⓜ️ این اختلاج اگر در عضله شکم باشد، مقدمه مالیخولیا و صرع است. 4⃣Ⓜ️ اختلاج لب، گاهی مقدمه قیء و گاهی مقدمه لقوه و صرع است. Ⓜ️💢 علاج: 1⃣Ⓜ️ پرهیز از آب یخ بعد از غذا، و پرهیز از غذاهای سرد و بادناک در شب 2⃣Ⓜ️ نوشیدنی های غلیظ را نباید زیاد بخورند. 3⃣Ⓜ️ موضع را با پارچه ضخیم بمالند. 4⃣Ⓜ️ مالیدن روغن گرم مثل بابونه و خیری و قسط و فربیون. 5⃣Ⓜ️ ناشتا گلنگبین عسلی با رازیانه بخورند. 6⃣Ⓜ️ نخودآب و شوربای گنجشک و کبوتربچه و مانند آن را با آویشن و دارچین و زیره و کرویا بپزند و بخورند. 7⃣Ⓜ️ نمکاب را گرم کنند و بر موضع بگذارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
هدایت شده از القانون فی الطب
کتاب های محمد بن زکریای رازی، رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat