1⃣ #خردنوا | دیدگاه مرحوم اصفهانی در تحلیل باید اخلاقی
03:29 بیان دیدگاه
15:02 بهترین توجیه و تفسير
24:30 انكار بعث و زجر از عقلاء
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌳 #خردنما | طبیعتگرایی روششناختی
➖ طبیعتگرایی متافیزیکی و فلسفی
➖ طبیعتگرایی روششناختی بهمنزله هویت و قدرت علم
👤 دکتر #یوسف_دانشور
📚 #فلسفه_علم | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘 علم و دین ۲۱
🏷 د) یکپارچگی
🏷 الهیات طبیعی
🏷 الهیات طبیعت
🏷 تلفیق سیستماتیک
کتاب علم و دین ایان باربور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 سؤال : آیا تمام قضایا باید بوسیله حجت معلوم شوند؟
💢 جواب : خیر، بلکه بسیاری از قضایا بدیهی بوده و خود بخود معلوم می باشند.
🔹👈 اصلاً محال است که همه قضایا برای معلوم شدن به حجت نیاز داشته باشند، زیرا اگر همه قضایا به حجت نیاز داشته باشند، ما به هیچ قضیه ای علم پیدا نخواهیم کرد، به این بیان که به عنوان مثال قضية الف مجهول است و قضایای ب و ج می خواهند آنرا معلوم کنند.
فرض این است که ب و ج هم باید بوسیله حجّت معلوم شوند پس دو قضیه باید برای ب اقامه شود تا آنرا معلوم کنند، و همچنین دو قضیه هم برای ج حال فرض این است که این قضایای چهارگانه نیز باید بوسیله حجّت معلوم شوند، و همینطور تا بی نهایت ادامه پیدا می کند که در اینصورت هیچ قضیه ای معلوم نخواهد شد و اصطلاحاً «#تسلسل» پیش می آید، و چنانکه می دانید تسلسل باطل است.
🔹👈 بنابراین واقع این است که بعضی از قضایا بدیهی بوده و به حجت و استدلال نیاز ندارند.
📕 شرح منطق مظفّر، آیت الله محسن غرویان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
عقل از جهت شرافت و لطف و صفا نه از جهت مکان و موضع، نزدیک ترین موجودات به حق تعالی است.
📕 ابونصر فارابی، الجمع بین رأیی الحکیمین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
به نظر #صدرالمتألهین اسم #عقل علاوه بر اینکه بر این معنا به اشتراک اطلاق شده به تشکیک هم اطلاق میگردد؛ زیرا عقلی که عبارت از غریزه انسانی است که به واسطه آن انسان از بهائم متمایز می گردد، چیزی نیست که در تمام افراد مساوی باشد بلکه حق آن است که جواهر نفوس انسانی در اصل فطرت در تابناکی و تیرگی و نور و ظلمت مختلف اند؛ از این رو بعضی از نفوس در صفای جوهر و قوۀ هوش و استعداد نوریابی به نحوی هستند که نزدیک است زیتشان (عقلشان) خود به خود نورانی گردد، اگرچه آتشی به آن برخورد نکرده باشد، اینان کسانی هستند که نیاز به معلم بشری ندارند که ذات آنها را به انوار معرفت و هدایت کمال بخشد، اما بعضی دیگر از نفوس در تیرگی جوهر و خمود نور قریحه، به نحوی هستند که تعلیم و تربیت، سودی به حالشان ندارد.
آنگاه همان طور که عقل به معنای غریزه انسانی که به واسطه آن انسان از بهائم جدا می شود، امری است که در افراد انسان به حسب فطرت اولی متفاوت است، همچنین مردم در عقول مکتسبه به حسب استکمال هر یک از دو عقل مذکور در #علم_النفس (عقل نظری) و #علم_اخلاق( عقل عملی) تفاضل دارند.
این استکمال چیزی نیست جز اشتداد در اصل جوهر فطری، به این معنا که هر قدر #جوهر_نفس در اول #فطرت قوی تر و نورانی تر باشد، تأثیر علوم و طاعات در آن شدیدتر و روشن تر است، و کمال عقلی ثانوی آن از جهت یکی از دو قوه نظری یا عملی آن شریف تر و برتر است، و اتصال آن به عقل أعظم بیشتر و به حق تعالی نزدیک تر است.
بر این اساس روشن می شود که افراد انسان به حسب #هویات_عقلی تخالفی عظیم در کمال و نقص و شرف و خست دارند و روشن است که احوال تابع ذوات است؛ از این رو حسن أحوال و بهاء آنها، تابع حسن ذات و شرف ذات است.
📙 صدرالمتألهین؛ شرح اصول کافی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
هنر_آمریکا_در_ماجرای_سقوط_بشار_اسد_چه_بود؟_به_روایت_دکتر_حسین_صمصامی.mp3
20.4M
هنر آمریکا در ماجرای سقوط بشار اسد چه بود؟
به روایت دکتر حسین صمصامی نماینده مجلس
تلویزیون اینترنتی حکمران در چهارمین برنامه خود از دکتر حسین صمصامی دعوت کرده است تا درباره زمینه های اقتصادی سقوط اسد و بودجه ۱۴۰۴ تحلیلهای خود را ارائه دهد.
عناوین این برنامه:
• 00:00:00 - مقدمه
• 00:00:46 - کاهش ارزش پول بهترین ابزار فروپاشی اقتصادی
• 00:15:29 - انحصار دولتی به مراتب بهتر از انحصار خصوصی ست
• 00:19:32 - هدف دشمن برای مذاکره تثبیت بیشتر تحریم است
• 00:23:43 - خرمشهر ارزی را خودمان تقدیم دشمن کردهایم!
• 00:26:26 - تله یکسان سازی نرخ ارز
• 00:39:39 - مجلس همپای دولت جلودار در گرانسازی!
• 00:53:34 - بودجه تورمی ۱۴۰۴ چرا بدون تغییر خاصی در مجلس تصویب شد؟
لینک ویدئوی این گفتگو در کانال یوتیوب حکمران
📺 youtu.be/2YoQYWYivds
#صوت_برنامه
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد
@HokmranOnline