«انتظار فرج یعنی همه سختیها قابل برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید...»
🏷 انتظار فرج یعنی همه سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوش به زنگ باشد.
همینطور که در قضیّه حضرت موسیٰ به مادرش گفته شد: اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین؛ این بچّه را به تو برمیگردانیم و او را هم از مرسلین قرار میدهیم و نجاتتان خواهد داد؛ این، بنیاسرائیل را مستحکم کرد.
بنیاسرائیل در مصرِ فرعونی ، سال های متمادی ، مقاومت کردند؛ البتّه بعد خراب شدند ، امّا سالها مقاومت کردند.
همین مقاومت بود که موسیٰ را آورد و حرکتش را آغاز کرد و دنبال او راه افتادند و به نابودی فرعون و فرعونیان منتهی شد؛ این، انتظارِ فرج است.
● حضرتامام خامنهای/ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
خانه داری زن چه معنایی دارد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔹محدودیتهای اقتصادی از منظر ابنسینا
ابن سینا معتقد است افراد جامعه در تعاملات اقتصادی باید از این پنج حالت دوری کنند و شارع نیز باید این پنج حالت را حرام اعلام کند:
الف) بیکاری و به بطالت گذراندن و تعطیل بودن از انجام کار و فعالیت. هیچ فردی نباید در جامعه بیکار بماند. هر انسانی متناسب با استعداهایش باید به حرفه یا فعالیتی مشغول باشد.
ب) استثمار دیگری و استفاده از زحمت و دسترنج دیگران. هیچ فردی سلطه و تسلط بر دیگر افراد ندارد تا منافع و بهرههای اقتصادی آنها را از آنِ خود کند و عهدۀ خود را خالی از هرگونه کار و فعالیتی ببیند.
... ج) صنایع و فعالیتهایی که در آن املاک و منافع به دیگری منتقل میشود اما در عوض هیچ منفعتی عائد فرد نمیشود، مانند قمار کردن. در معامله نمیشود منفعت یکطرفه باشد بلکه هر دو طرف باید از منافع معامله بهرمند شوند.
د) صنایعی که در جهت خلاف مصالح و منافع افراد است و موجب ضرر و زیان به آنها میشود، نظیر سرقت. اساسِ فعالیتهای این قسم در تعارض با منافع و مصالح افراد است و امکان ندارد که فرد در آن بتواند سودی به دست آورد، زیرا سرقت همواره به صورت یکطرفه اموال مسروقه را به سارق اختصاص میدهد.
هـ) حرفههایی که باعث بینیاز شدن از یادگیری صنایع مورد نیاز مردم میشود و فعالیتهای اقتصادی را به تعطیلی میکشاند، مثل رباخواری.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
راهکارهایی نظیر اجباری شدن تدریس درس #فلسفه_علم در واحدهای دانشگاهی را تا چه حد در اشاعه #تفکر_علمی موثر میدانید؟
برای ترویج #عقلانیت، بهویژه در جهانی که در اتاقهای پژواک گیر افتادهایم و کژاطلاعات (misinformation) و اطلاعات جعلی، ما را محاصره کرده نیازمند تدریس #تفکر_نقاد در تمام سطوح هستیم؛ از دبستان تا مقطع دکتری. از آنجا که برخورداری از تفکر نقاد یک مهارت است، بنابراین گذراندن یک دوره در یکی از مقاطع تحصیلی کفایت نمیکند.
همانطور که یک سال ورزش کردن برای تمام عمر کفایت نمیکند گذراندن یک دوره تفکر نقاد نیز برای کسب مهارتهای مربوطه کفایت نمیکند.
کسی که از این مهارت برخورار شود متوجه میشود که
1⃣🔹 اولاً رویکرد معقول به علم آن است که بتوانیم علم را در حل مسائل روز بهکار گیریم.
2⃣🔹 ثانیاً متوجه این نکته نیز میشود که علم خطاپذیر است، و دائم بهروز میشود؛ بنابراین از علم امری مقدس و غیرقابل بازبینی برای خود نمیسازد. علم محصول خرد جمعی عدهای کنشگر است که با فرضیهپردازی و آزمون مکرر آن فرضیهها کارآمدترین آنها را برای هدایت زندگی انسان در اختیارمان قرار میدهند.
شواهد تجربی گواه آن هستند که کسی که از تفکر تحلیلی و نقاد برخوردار باشد، احتمال آنکه فریب کژاطلاعات و اطلاعات جعلی پیرامون علم را بخورد کمتر است. این نوع تفکر برای همه مردم جامعه لازم است، بنابراین تدریس آن[#فلسفه_علم] از دوران ابتدایی باید آغاز شود.
اما کسانی که وارد دانشگاه میشوند نیازمند چیزی بیش از #تفکر_تحلیلی و نقاد نیز هستند. بهرهمندی از تفکر علمی نیازمند آشنایی دقیقتر با نهاد علم است.
درس فلسفه علم و جامعهشناسی علم برای همه دانشگاهیان لازم است. بهخاطر تجربه سالیانی که به تدریس فلسفه علم مشغول بودهام، دریافتهام که عموم دانشگاهیان، به استثنای متخصصان فلسفه علم، درک درستی از کارکرد علم ندارند.
💢 سه سنخ نگاه به علم در دانشگاهها و البته در متون فلسفه علم رایج است که دو مورد آن بر خطاست.
1⃣🔹 در یکسوی طیف برخی معتقدند که محتواهای آنچه در کتب علمی آمده، اثباتشده است.
2⃣🔹 در سوی دیگر طیف، برخی معتقدند که علم یک بازی زبانی همتراز با قصه شاهپریان است. نقد این دو نگاه به علم در این خلاصه نمیگنجد. اما جالب آنکه هر دو سوی طیف، رویکرد خود به علم را «صادق» میپندارند و رویکرد رقیب را خطا. اما این دو رویکرد در یک چیز مشترکند؛ اینکه طرفداران آن فاقد انعطاف شناختی لازم، که محصول برخورداری از تفکرهای نقاد و تحلیلی و تفکرهای خلاق است، هستند.
3⃣🔹 در میانههای طیف که نگاهی سیاه و سفید به علم ندارد ازجمله آنگونه که در #معرفتشناسی_تکاملی آمده، منظرهایی به علم وجود دارد که میتوانند بهترین استفاده کاربردی را از علم بکنند.
بنابراین وقتی گفته میشود، آموزش فلسفه علم برای همه مقاطع لازم است، باید ببینیم کتاب آموزشی با چه رویکردی نگاشته شده. آموزش برخی از نگاههای دوسوی طیف نه فقط جامعه را #علمگراتر نمیکند، بلکه به #علمستیزی بیشتری میانجامد.
اما آموزش برخی نگرشهای میانه طیف بهواقع برای همه مقاطع دانشگاهی لازم است. آگاهی از اینکه علم محصول خرد جمعی، نظریهپردازی و گرفتن بازخوردهای دائمی از طریق آزمایشهاست، بهظاهر ساده است اما عموم مخالفتهایی که با علم انجام میشود بیانگر آن است که در همین خوانش ساده از علم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
خوشبختانه اکنون و پس از بیش از دو دهه آموزش فلسفه علم در کشور، در شرایطی هستیم که اگر سراغ «عموم» کسانی که در کشور #فلسفه_علم خواندهاند بروید، همین فهم متعارف و درست را بیان میکنند و طرفداران افراطی دو سوی طیف کمیاب شدهاند، اما متاسفانه از متخصصان فلسفه علم و جامعهشناسی علم کمتر نظری خواسته میشود.
✅👈 در دوران #کووید که همگان مشغول اظهارنظرهای نادرستی در مورد علم بودند (البته تا جایی که من این دسته از دوستان را میشناسم) هیچکدام از کسانی که بهطور حرفهای، فلسفه و جامعهشناسی علم خوانده بودند طرف مشورت در تصمیمگیریهای مهم علمی نبودند.
✍ هادی صمدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم (حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
پذیرش دانشجو در دورۀ کارشناسی ارشد فلسفه علم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر اساس آییننامۀ استعدادهای درخشان (بدون آزمون ورودی):
دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای تحصیل در دورۀ کارشناسیِ ارشدِ «فلسفه علم» برای نیمسالِ نخستِ سالِ تحصیلیِ ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بر اساسِ آییننامهٔ استعدادهای درخشان (بدونِ آزمون ورودی) دانشجو میپذیرد.
برای اطلاعات بیشتر لطفاً «اطلاعیهٔ تکمیل ظرفیت کارشناسیارشد بدون آزمون سال تحصيلي 1404-1403 دانشگاه صنعتی امیرکبیر» را ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔬 #خردنما | آنچه علوم تجربی اثبات نمیکند...
➖ پنج چیز از حقایق که علم نمیتواند آنرا اثبات کند.
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
#یادداشت | #شبه_علم
🔰 توتالیتاریسم «شبهعلم»
✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی،
دكترای تخصصی رشته تاريخ تمدن و ملل اسلامی
📍«نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابلانکار هم صرفنظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانه انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه بهدست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفه علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زدهاست.»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
⁉️ اگر دانشمندان دوره اسلامی صرفاً نگهبان علم یونانی بودند اروپاییان که میتوانستند مستقیماً به آثار فیلسوفان یونانی مراجعه کنند و مراجعه هم میکردند، چه نیازی داشتند که به صورت عربی یا فارسی آن آثار مراجعه کنند؟ چرا آلبرت کبیر و توماس که میتوانستند مابعدالطبیعه ارسطو را بیاموزند به کتاب شفا مراجعه میکردند؟
حقیقت این است که در کتابها و آثار مسلمانان و محققان دورهی اسلامی چیزی بود که در آثار متفکران یونان یافت نمیشد...
📘 #رضا_داوریاردکانی، مقام فلسفه در دوره تاریخ اسلامی، ص ۵ و ۶
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 شناخت مغالطه سه فایده مهم دارد:
1⃣🔹 اگر انسان مغالطه را بلد باشد دیگر هیچ وقت در قیاس های خودش خطا نمی کند، چون تمام راه های خطا را می شناسد، و در نتیجه تمام توجه و حواس خود را بکار می گیرد، تا در قیاس های خود به اشتباه نیفتد.
2⃣🔹 انسان بواسطه این صناعت می تواند از عقیده و فکر خود در برابر مغالطه گران دفاع کند، و در دام آنها گرفتار نشود به عبارت دیگر میتواند کشف مغالطه نماید.
از باب تشبیه می توانیم بگوئیم بهره ای که محقق از آموختن صناعت مغالطه بدست می آورد، مانند منفعتی است که پزشک از شناختن سموم و خواص آن می برد، چرا که پزشک به این وسیله می تواند خودش از سموم پرهیز کند و دیگران را به دوری از آن توصیه نماید.
عالم به صناعت مغالطه نیز خودش از مغالطه احتراز می کند، و دیگران را متوجه مغالطه ها می گرداند و افراد مبتدی را از گرفتار شدن در دام مغالطه گران می رهاند.
3⃣🔹 این صناعت انسان را قادر می سازد تا در برابر شخص مغالطه گر و طرفدار باطل مغالطه نماید، و در مناظره با او مقابله به مثل نماید، چنانکه در مثل مشهوری آمده است: سنگ بواسطه سنگ شکسته میشود.
📙 شرح منطق مظفّر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
تودهٔ مردم و اشخاص #غیر_مهذّب، بیشتر تحت تأثیر #مخیّلات واقع می شوند، و کمتر از #حقایق_علمی پیروی می کنند، لکن افراد #مهذّب و #عالم که اهل تعقل و بصیرت هستند، قضایای خیالی در آنها چندان تأثیرگذار نیست.
📕 شرح منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 حقیقت برهان:
طالب #علوم_حقیقیّه راهی غیر از استعمال برهان ندارد، زیرا غرض طالب در علوم حقیقیه شناختن حق است، و در بین انواع قیاس های پنجگانه(برهان، جدل، خطابه، شعر، و مغالطه) فقط برهان است که نتیجه آن همیشه حق می باشد.
💢 غرض از برهان شناخت حق از همان جهت که حق است می باشد. یعنی حق را برای اقناع، غلبه و غیره نمی خواهد، بلکه حق را برای حق بودنش خواستار است.
حال فرق نمی کند که شخص طالب حقیقت، این حق را برای خودش بخواهد، یعنی برهان بیاورد تا خودش حق را بفهمد، یا اینکه برهان را برای تعلیم دیگری بیاورد تا دیگری را به حق راهنمایی کند.
طالب حقیقت فقط برهان می پذیرد اگر چه پذیرش برهان مستلزم قولی شود که تا بحال احدی به آن قائل نشده است.
بنابراین در #علوم_حقیقی همه کاره #برهان است، و نقل قول و تقلید در آنها راه ندارد.
📙 شرح منطق مظفّر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#صناعت_مغالطه نیز برای کسی مفید است که با #علوم_حقیقی ارتباط دارد، منتها احتیاج او به مغالطه در مرتبه دوم است، یعنی بخاطر اینکه به خطا نیفتد، و در دام خطاکاران گرفتار نشود باید مغالطه را یاد بگیرد.
به عبارت دیگر برهان و مغالطه در طول هم قرار دارند.
لذا استاد مظفر (ره) میفرمایند: برهان مثل غذا است که انسان به آن نیاز دارد تا زنده بماند، اما مغالطه مانند شناختِ سموم است که انسان باید آن را بشناسد تا سم را بجای غذا نخورد و در نتیجه از مسمومیت خود جلوگیری نماید، و یا دیگری را که با مغالطه مسموم شده، نجات دهد.
📕 شرح منطق مظفر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
92.9.26.mp3
19.38M
💠 نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی
✅ مبانی نظریه
✅ تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن
✅ نقدها و چالشها
🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر جعفري
( در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و...)
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔻خشم را با سكوت درمان كنيد.
▪️داوُوا الغَضَبَ بِالصَّمتِ.
📚عيون الحكم والمواعظ ، ص 250
علم منطق به انسان قوانین عام و فراگیر اندیشیدن صحیح را می آموزد تا ذهن آدمی در همهٔ علوم و معارف به افکار و اندیشه های درست منتقل شود.
ــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
وَ لاتُعَنِّنی بِطَلَبِ مالَمْ تُقَدِّرْ لی فیهِ رِزْقاً: در جستجوی آنچه برایم مقدر نکردهای، خستهام مکن.
✅👈 و مرا در طلب چيزى كه بر من روزى مقدر نفرموده اى به مشقت مينداز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌹👈 #تعقل، بزرگترین وسیله برای تمام دانش هاست که با استفاده از آن و عقل نظری، مکتب های مختلف و آراء و عقاید ضد و نقیض به وجود آمده است، و تمام مکتب ها نیز مدعی اند که بر اساس استدلالات #عقلی ارائه طریق می کنند، ما نمی توانیم #عقل را که سرمایه بشر است بدین لحاظ محکوم کنیم، بلکه باید بنیان تربیت بشری را به گونه ای ساماندهی کنیم که از این سرمایه بزرگ درست استفاده کند.
🌹👈 آری همانگونه که علوم مختلف تضادی با یکدیگر ندارند، و حتی می توانند مکمل هم محسوب شوند، بین علم و دین نیز هرگز نزاعی نیست.
📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
http://eitaa.com/daralhakim
اگر روزی #عقل را خرید و فروش کنند، همه ما به خیال اینکه زیادی داریم، فروشنده ایم.
#عقل
#عقلانیت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠
💠 #فلسفه_عقل
💠👈 #عقل به معنای غریزه انسانی که به واسطه آن، انسان از بهائم جدا می شود، امری است که در افراد انسان به حسب فطرت اولی متفاوت است.
همچنین انسان ها در عقل های اکتساب شده به حسبِ استکمال عقل نظری و عقل عملی، تفاضل دارند.
💠📙 صدرمتألهین، شرح اصول کافی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
رناني - چرا مهاجرت نمیکنم.mp3
17.56M
🔸چرا مهاجرت نمیکنم؟
👤 محسن رنانی
مهاجرت خانوادهها 02:00
جامعه قانع و توسعهطلب 04:00
بسط وجودی 06:00
توسعه روانی فردی 10:00
مدیریت طبیعت و معیشت 15:00
سه مرحله بسط وجودی 19:00
مهاجرت و معیشت 25:00
مهاجرت در مرحله معنا 30:00
گسستگی از بستر فرهنگی 35:00
بی هویتی کودکان 40:00
عدل و فضل در مهاجرت 42:00
آزادیهای ایران 50:00
مثبتهای مهاجرت 59:00
ناهمگونی شناختی 01:05:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💠 جایگاه عقل
کسانی که از حُسن ازلی و عشق همیشگی سخن می گویند در واقع به جایگاه عقل نظر دارند زیرا بدون عقل نه حسن معنی دارد و نه عشق می تواند جایگاه خود را آشکار سازد.
👤دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
📘شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی ص ۳۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سیالیت در تفکر، منافاتی با تقیّد به اصول و مبادی معین ندارد، و از قضا با اپوخه و نسبی انگاری و شکاکیت و لاادری گری هیچ مناسبتی ندارد.
#سیالیت_تفکر
📕 گاه خرد،دکتر رضا داوری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم (حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
#گاهِ_خِرَد مجالی است برای به سخن آمدن #خِرد یا سخن گفتن از خرد، این در حالی است که شاید هیچ زمانی همانند روزگار ما از عقل و عقلانیت و #خرد و #خردورزی سخن در میان نباشد؛ به گونه ای که هیچ صورتی از طرح ها و الگوهای اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، و گفتمان مرتبط با آنها در سطح ملی یا جهانی از واژگان مذکور خالی نیست.
جای شگفتی است که پس از گذشت بیش از چهار قرن از #عصر_نوزایی و دویست سال از #عهد_منورالفکری و #روشنفکری_اروپا، پرسش از #عقل، خرد و خردورزی در نظر و عمل آدمی همچنان زنده است، و گویی رغبت و طلب او در این مقوله پایانی ندارد، این در حالی است که دو قرن و اندی پیش در نظر پیشگامان روشنگری و اخلاف نزدیک بدانها، مراحل بلوغ و کمال عقل و روح و ایده به پایان رسیده یا به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.
📕 گاه خرد،دکتر رضا داوری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم (حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
گویی امروز حضور و غیبت #عقل از حیطه #اراده_بشر خارج شده، و اکنون تنها به خاطره ای #نوستالژیک به قصد نگاه داشتن امید در دل ها بدل گردیده است.
این وضع شاید به ابهام در #معنای_عقل، و نسبت میان حیث نظری و عملی آن باز گردد، و شاید هم به غلبه صورت هایی از #جهل که به لباس عقل درآمده اند، مربوط شود.
هرچه هست، نمی توان انکار کرد که به مرور زمان «عقل» نیز مانند بسیاری از کلید واژگان حیاتی بشر، به #اشتراک_لفظ و پوشیده شدن در لابه لای انبوهی از انظار #شبه_علمی و #شبه_فلسفی گرفتار شده است.
شاید هم این گرفتاری و ابهام از ناحیه عقلی است که در تقدیر تاریخی #متافیزیک، تنها به #سوژه_شدن آدمی نظر داشته، و به دست خویش، خواسته یا ناخواسته، راه را برای امکانات دیگر بسته است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم(حیات معقول)
https://eitaa.com/daralhakim
هیچگاه نباید در مشهورات و مسلمات توقف داشت.
باید اهل رسوخ در معانی و مفاهیم بود.
آموزگار تفکر باش.
#آموزگار_تفکر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔻 آداب متعلم در برابر استاد و معلم.
ادب مُتِعَلَم با عالم آنست که:
۱_ در محضرش آغاز به تحیت و سلام نماید.
۲_ در پیشگاه او کمتر سخن بگوید.
۳_ تا زمانی که استادش از او چیزی نپرسد، حرف نزند.
۴_ تا اذن نگرفته سوال نکند.
۵_ در معارضه با سخنِ استاد نگوید که فلانی برخلاف گفته شما چنین گفته است.
۶_ برخلاف رای استاد اشاره نکند که نشان بدهد که از استادش به واقع و درست، داناتر است.
۷_ در مجلس استاد، او را راهنمایی نکند.
۸_ در مجلس درس به اطراف التفات نداشته باشد، بلکه با ادب بنشیند همانند ادب در نماز.
۹_ در پیش استاد نه بر علیه او چیره نشود، نه به نفع او.
۱۰_ وقتی خواست برخیزد برای استاد برخیزد.
۱۱_ او را تابع کلام و سوال خود واقع نکند.
۱۲_ در مسیر راه از او سوال نکند تا اینکه به منزلش برسد.
۱۳_ در افعال ظاهری استادش در پیش او سوءظن نداشته باشد که منکر او شود، پس استاد به اسرار او آگاه تر است.
۱۴_ در نزد استادش فرمایش حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) را یادآور شود که به خضر گفت:
"آیا کشتی را سوراخ میکنی که تا اهل آن را غرق کنی؟ هر آینه کار نادرست و شگفتی را انجام میدهی"، و بداند که بنا بر اعتماد به ظاهر او را انکار میکند، اشتباه کار است.
توضیح: ممکن است در ظاهر کاری را از استادش ببیند که با محسابات عقلی خودش ناپسند باشد، اما باید بداند که نباید با دیدن ظاهر اعمال استادش، قضاوت نابجا کند.
📖 منهج النجاة
👤ملامحسن فیض کاشانی
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
◾️وصیّت ابنسینا به فلسفهخوانها:
🔻پس من وصیتی به تو میکنم و آن اینکه وقتی خواستی ببینی یک گزاره «اولیة» و «بدیهی» است، آن را بگونهای بنگر که گویی از آمیختگی با مردم و عادات و گفتههای مردم دور هستی، گویی که نخستین روزی که یک چیزی را میشنوی یا تعقل میکنی همین روز است.
🔹 سپس معنای آن گزاره را در ذهنت حاضر کن و نه الفاظش را، و بنگر که آیا میتوانی در آن شک کنی ؟ آیا در خودت میبینی که بتوانی نقیضش را جایز بدانی ؟
🔻اگر هیچ کدام را نتوانستی، ببین که علت اینکه آن را میپذیری این است که نقیض آن گزاره به وهم تو نمیآید و علتش این است که حسّات به آن عادت ندارد ؟ اگر علتش این بود پس در آن شک کن اما اگر علتش این نبود پس آن به خودی خود هویدا است و بدیهی است.
🔸مراقب باش که مبادا چیزی را قبول کنی چون مثال نقضی برایش نیافتهای یا چون مثالهای موافق بسیاری برایش یافتهای یا چون خجالت میکشی و زشت میبینی که از آن صحبت کنی
🔺الحق حقٌ بنفسه لا لأجل اعتقاد الناس له. حق به خودی خود حق است و نه بخاطر اینکه مردم به آن باور دارند.
المختصر الأوسط ۲۵۴-۲۵۵
و نیز الموجز في المنطق (در دست تصحیح)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
مفهوم ضربالمثل
«تعلیم نده کم ذات را
اگر بالا رود گردن زند استاد را»:
به این معناست که اگر شخصی با ظرفیت و لیاقت پایین را آموزش دهیم، ممکن است او نه تنها از آموزههای ما بهرهای نگیرد، بلکه به جای سپاسگزاری و احترام به استاد، خود را برتر از او بداند و به او بیاحترامی کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔻منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند.
قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد.
بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند.
📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62
✅ به مطلب بالا انتقاداتی وارد است از جمله:
#منطق یعنی طریق صحیح #فکر کردن و فکر کردن عبارت است از حرکت بین مجهول ومعلوم. #تفکر حرکتی واحد است که در ذهن به وقوع میپیوندد، از آنجا که ماهیت تفکر حرکت واحده ذهن بین مجهول ومعلوم است لذا یک طریق و ساختار صحیح برای تفکر و بررسی جوانب مختلف آن وجود دارد نه اینکه چهار منطق وطریق و راه متفاوت برای صحیح فکر کردن وجود داشته باشد.
وقتی میگوییم چهار مشرب مختلف #مشائی #اشراقی #متعالیه #عرفان_نظری هر کدام برای صحیح فکر کردن طریق و روش خودشان (منطق) را دارند به معنای پذیرش #نسبی_انگاری معرفتی است. با این توضیح که:
مشائیون منطق وساختار بدیهی تفکری دارند که مخصوص به آنهاست، اشراقیون نیز همینطور پیروان حکمت متعالیه هم منطق و روش صحیح فکر کردن مخصوص به خود را دارند، از طرفی قائلین به عرفان نظری هم چنین ادعای دارند.... در این صورت چهار طریق و مشرب فکری چطوری میتوانند با یکدیگر گفتگو کرده و تعامل فکری داشته باشند؟؟ چطور میتوان سخن وادعاهای هر یک را سنجید وفهمید کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟
مشائیون ادعای خود را صحیح دانسته زیرا آنرا منطبق با منطق خودشان میدانند.
اشراقیون نیز ادعاهای خود را صحیح میدانند زیرا آنرا منطبق با منطق خود قلمداد میکنند، حکمت متعالیه و عرفان نظری هم به همین منوال هستند.
در اینصورت از طریق کدام معیار واحد عقلانی وفکری که مورد اجماع واشتراک انسانهاست باید بفهمیم که کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟
وقتی یک ملاک واحد جهت فکر کردن وجود نداشته باشه چطور باید صحت وسقم مطالب ومسائل چهارطریق حکمی را بسنجیم؟؟
عقل دارای یک ساختار ثابت منطقی است زیرا امر واحد بسیطی است که ذاتا کثرتی ندارد که طبق آن کثرت منطقهای مختلف وکثیر داشته باشد، این ساختار ثابت و واحد منطقی بین همه ابناء بشر مشترک است واساسا بر طبق آن انسانها میتوانند بایکدیگر تبادل اطلاعات ومواجهه علمی و مخاصمه فکری و گفتگو داشته باشند. اگر جز این باشد و بگوییم به ازای هر مکتب فلسفی یک منطق مستقل مختص به آن مشرب فکری وجود دارد تمام جریانهای فکری وفلسفی وهمچنین سایر جریانهای علمی نیز چنین ادعای رامطرح میکنند..یعنی این سخن دیگر اختصاص به چهار نحله فکری مشاء واشراق و حکمت متعالیه وعرفان نظری ندارد بله جریانهای دیگر مثل فقها ومتکلمین واصولیون ومفسرین ومحدثین و....هر کدام ادعا میکنند که مانیز دستگاه منطقی خاص خودمان را داریم و همگی بر طبق منطق وروش اختصاصی صحیح فکر کردنمان درست میگوییم.
از طرفی سایر جریانهای فکری غرب وشرق هم چنین ادعای میکنند.
در اینصورت باید پرسید میزان سنجش و عیارِ نقد و ملاک بررسی هر جریان علمی که مورد اشتراک بین همه انسانها باشد کدام است؟؟
وقتی من با یک انسان مدرن غربی حرف میزنم چون میدانم ملاک صحیح فکر کردن بین من واو مشترک است وهردو بر طبق اصول بدیهی منطق ذهنی فکر میکنیم، لذا بااستناد به آن امر مشترک با او گفتگو میکنم ...اما وقتی او چنین ملاک مشترکی راقبول نداشته باشد وبگوید من منطق خودم را دارم واز طرفی من هم بگویم که من هم منطق خودم را دارم پس چطور میتوانیم باهم گفتگو کنیم؟؟؟ بااستناد به کدام ملاک واحد میتوانیم بفهمیم کدام غلط میگوید وکدام صحیح؟؟
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟