eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
923 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
بدان که هر چه مراقبت و حضور کاملتر باشد، و به اعتدال ممکن نزدیکتر باشد، و و دستگاه وی قویتر و صحیح تر باشد تمثلات در ، صافی تر و سالم تر است. با این بیان دوباره وارد بحث طهارت قوه ی خیال می شویم. آری هر چه مراقبت بیشتر و انسان باشد انسان موفق تر است، و لذا تأکید می کنیم که شدیداً از بهم خوردن بپرهیزید، زیرا به هر اندازه بهم بخورد، به همان اندازه برای انسان گرفتاریهایی را در مسیر انسانی به دنبال خواهد داشت، و لذا چون بدن پیامبر و بدن ائمه معتدل ترین بدنها بود، بهترین صور نیز برایشان متمثل می شده است. پس بدون مزاج سالم تمثلات خوب داشتن ممکن نیست؟ بخاطر همین وقتی به تاریخ انبیاء و ائمه می نگرید کمتر به بیمار شدن آنها بر می خورید معلوم می شود ایشان به دقت دستورات حفظ اعتدال مزاج را رعایت می کردند، والا در موقع بیماری، قوه ی خیال بسیار پراکنده است، و بر اساس همین پراکندگی نمیتواند آن طوری که شایسته است کند. آن جا هم که اسم شریف هم می خواهد از ظهور کند، و مریضی را دهد، باز قوه ی خیال در کار است. مثل آن که مریضی که در امامزاده خوابیده بود و در خواب دید که کسی به او می گوید، در فلان محل خانمی است به فلان نام در منزلش صندوقی دارد که در آن بقچه ای موجود است داخل بقچه پارچه سبز رنگی است که با مالیدن آن بر بدن خود پیدا خواهی کرد، بیدار که می شود تحقیق می کند، و می بیند زنی با همان نشان در آن محل بوده، که در خانه او بقچه ای در صندوقچه قرار داشته، و درون آن نیز پارچه ی سبزی بوده، که حتی خود آن زن نیز از وجود آن پارچه بی اطلاع بوده است. پارچه را می ستاند و بر تن می کشد و می باید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۵ بهمن ۱۴۰۲
علامه حسن زاده آملی می فرمایند: که قوی باشد، و در انقیاد و اطاعت بوده باشد، مدرکات قوه عقلیه را به خوبی و درستی حکایت می کند؛ پس اگر مدرکات قوه عقلیه ذوات مجرده که عقول مفارقه اند بوده باشند، قوه ی متخیله آنها را به صور اشخاص انسان که افضل انواع محسوسات جوهریه اند در کمال حسن و بها درآورد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۵ بهمن ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 رهبرم روزت مبارک ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۵ بهمن ۱۴۰۲
بدانکه در بدن انسان به منزله در این عالم، و همانطور که عناصر در پایین ترین جایگاه این عالم در هستند، همانطور هم اخلاط در کبد قرار دارند، که پایین ترین عضو از است، و بدانکه اخلاط تولد یافته از عناصرند، بعد از منقلب شدن آنها به مولدات خارجی که غذای انسان از آنهاست، و آن مولدات از آب و روغن و تفاله ای که متولد از عناصرند متولد می شوند، همانطور که در مذکور شده است. پس عناصر به ارکان منقلب شده و ارکان به نبات و حیوان منقلب می شوند، و چون انسان از آن دو تغذیه کرد، وارد بدن شدند، غذا در بدن به واسطه آب حل می شود و هاضمه در آنها (حیوان و نبات) تصرف نموده تا اینکه اجزای خشک در رطوبت حل شده، و رطوبت در خشکی بسته می شود. و همه آنها در مجموع یک چیز واحد و غلیظی همانند می شوند که نامش است، و این کیلوس در ظاهر اجزای همسان دارد، ولی با آزمایش مرکب از سه جوهر است که همان و و است. مانند شیری که در ظاهر می بینی واحد است ولی در آزمایش مرکب از آب و چربی و پنیر مایه ای است که همان تفاله است، و در این جواهر سه گانه اجزای صالحه و مناسب بدن انسان و اجزای غریبه فاسد به نسبت به بدن انسان وجود دارد، که این اجزای غریبه و غیر مناسب شامل آب فاسد، روغن فاسد و تفاله فاسد است که طبیعت با نیروی ریش این اجزای غریب را از صالح جدا می کند، و صالح را از طریق به کبد می فرستد، و فاسد را از طریق روده ها دفع می کند. 📙 حقایق الطب(مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۵ بهمن ۱۴۰۲
علل و اقسام بیماریها نا چون انسان از پروردگارش در عالم یا رو برگرداند، و از دار قرب او دور گشت، ضعیف گردیده، و توجه به غیر خداوند سبحان و استمداد از غیر او باعث اختلاف نیروهای بدنی اش می گردد، پس خلل یافته و بنیه اش ضعیف می شود، تا جائیکه که قادر به دفع بیماریها و امراض از خودش نبوده و بیماری ها در بدن او بر جای می ماند. بیماریها دارای اقسامی اند که در اینجا کلیات آنها را بیان می کنیم. بدانکه بیماری در تقسیم اول دو نوع است: 1⃣🌹بیماری خلقی 2⃣🌹و حادث. بیماری خلقی آن است که در اول و ابتدای تولد فرد از نطفه در شکم مادر حادث گردیده است، 🔰و اسباب ظاهر آن پنج تاست: 1⃣🌹یا اینکه از جانب ساعات و که هر وضعی از آنها اقتضای ایجاد انحراف یا اعتدالی در نوزاد را دارد حاصل می شود. 2⃣🌹 و یا از جانب حاصل می شود، و این حالات را اسبابی است که تغییر نوزاد را ایجاب می کند. 3⃣🌹و یا از جانب خود است، که چه بسا منحرف از وضع الهی بوده، یا با خروج کلی از اعتدال یا زیادی اجزای مناسب برای عضو یا نقص اجزای صالحه یا فساد آنها. 4⃣🌹و یا از جاری شده به سوی نطفه بصورت کلی یا به علت فساد اجزای مناسب برای عضو یا اضافه یا کمبود آن مواجه گردیده است، و در غذا همچنین اجزاء خاصی برای هر عضوی است. 5⃣🔹 و یا به علت حاصل می شود، که صورت از وضع الهی به آنچه او خواسته تغییر می کند. 📙 حقایق الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۵ بهمن ۱۴۰۲
اگر اعضاء ضعیف باشند و قادر به دفع زواید نباشند، زواید در خلال اعضاء باقی می مانند، و چه بسا كبد ضعیف باشد و نتواند غذا را از زواید سه گانه پاک نماید و زواید در آن باقی مانده، تا به اعضاء رسیده، اعضاء نیز از دفع آن ناتوان بوده، و قادر به دفع زواید از خود نشده، لذا زواید در خلال آن باقی مانده، آرام آرام بیشتر شده تا اینکه در بدن ایجاد بیماری می نماید، و این چیز باقی مانده در خلال اعضاء همان یا است که مادر بیماریها و اصل و منشاء آنهاست. عضوی ضعیف نمی شود و بیماری در آن ایجاد نمی شود، مگر از جهت که همان علت مادی تمام بیماریهاست که در بدن انسان ایجاد می شوند. طرطیرها از نظر غلظت و رقت و بر حسب مكان تولدشان مختلف می شوند. 1⃣🔹پس اگر این طرطیر از بقایای غذای اعضاء آبی باشد لطیفتر است، 2⃣🔹و اگر از بقایایی غذای اعضای روغنی باشد غلیظ تر است، 3⃣🔹و اگر از بقایای غذای اعضای تفاله ای باشد سختی و غلظتش بیشتر از همه است، و آن طرطیر پست ترین آنها و پاکسازیش سخت تر از همه است. و هر یک از این طرطیرها سه گونه اند: 1⃣🌹یا اینکه طرطیر آبی است. 2⃣🌹 یا روغنی 3⃣🌹 یا تفاله ای و به نسبت جایگاه تولدشان نه قسمند: گاهی طرطیر در معده متولد می شود، و این زمانی است که قوه جدا کننده یا دافعه معده ضعیف باشد. پس اجزای غیر مناسب در معده باقی می مانند، و در آنجا متولد می شود، و این طرطیر متولد شده نیز یا آبی است و یا روغنی یا تفاله ای و آنچه در حین دفع مشاهده می شو، 🔹👈طرطیر آبی بنام 🔹👈یا طرطیر روغنی بنام زرد آب و 🔹👈یا طرطیر تفاله ای بنام است که دفع می شود، و برای هر یک از آنها حالات و صفات و رنگهایی است. گاهی طرطیر در کبد بخاطر ضعف قوه دافعه در دفع زواید از کبد یا ضعف قوه جدا کننده متولد می شود و طرطیر در آن باقی می مان، که آن طرطیر نیز یا آبی است یا روغنی و یا تفاله ای، و گاهی بخاطر بدی تصفیه و ضعف قوه جدا کننده در رگها جاری می شود که شش قسمند. بنابراین جمع طرطیرها به پانزده قسم می رسد که مادر همه بیماریها و اصل و منشاء آنها هستند. ما بیماریها را به صورت خلاصه شرح میدهیم تا با آنها آشنا شوی و تا طبیب علت مادی هر بیماری را نداند، قادر به معالجه آن نخواهد بود. 📙 حقایق الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۵ بهمن ۱۴۰۲
آموزش عربی و در متون دکتر فرزانه غفاری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۵ بهمن ۱۴۰۲
شیخ الرئیس می فرمایند: أن الحیوان المائی الدم(دم رقیق)، أخوف و أجزع، و الغلیظ الدم(دم غلیظ)، أجرأ و أغضب و أحقد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۶ بهمن ۱۴۰۲
والحار على وجوه : 1⃣🔹فمنه ما هو حار لأنه يسخن ما يماسه كالنار. 2⃣🔹ويقال حار ، لأنه إذا حصل فى بدن الإنسان استحال إلى حرارة تحس فيه . 3⃣🔹ويقال حار للذي يبلغ في ذلك إلى أن يوجع ويؤلم. وربما كان يفعل ذلك بالعرض فيكذب . 4⃣🔹ويقال حار للأكال المذيب كالزاج . 5⃣🔹ويقال حار للذى هو الكثير منه ، فيكون مسخناً لكثرته وإن كان قليله لا يؤثر ، مثل الكرفس ، فإن الكثير منه يقوى على أن يسخن ، والقليل لا يفعل ذلك . 6⃣🔹ويقال حار للذي لا يبرد سريعاً ويسخن سريعاً ، كالرصاص الذائب ، فإنه يقبل البرودة في زمان أبطأ من زمان الحديد . 📕 الشفاء/شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۶ بهمن ۱۴۰۲
شحم شحم شیر گرم تر از همه [شحم حیوانات] و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست، و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم الأسد أحرّ الشحوم و أقلها رطوبة، یحلل الأورام صلبه 📙بحرالجواهر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم غاز در داءالثعلب مفید است. شحم خنزیر دوای ورم است. شحم شیر ورم صلب را نرم کند. 📕 قانون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۶ بهمن ۱۴۰۲
شحم به فتح شین و سکون حای مهمله و میم به فارسی پیه نامند. 🔰ماهیت آن: عضوی است از اعضای مفرده که بر بعض اعضا مانند گرده و معده و امعا متولد می گردد، برای محافظت آن. و آن صلب تر از سمین، و ماده آن و سمین هر دو رقیق دم بارد مایی و فاعل انعقاد آن هر دو برودت است و لهذا گرمی آن هر دو را می گدازد، ولیکن برودت و کثافت و انعقاد بر شحم غالب تر از سمین است، و دهنیت و ماییت بر سمین. و بهترین آن تازه برآورده از حوالی است. و اجود طرق استعمال آن آنست که از اغشیه آن را پاک نموده، در ظرف مسی و یا آهنی به آفتاب گذارند و هر قدر که از آن گداخته گردد در ظرف سفالی بردارند، و اگر نمک سود نمایند جهت محافظت بعضی امراض بد نیست، و از برای بعضی امراض زبون و نیز طرق تصفیه و حفظ آن در مقدمه مذکور شد. 🔰طبیعت آن بدان که شحم حیوان نر گرم تر از حیوان ماده و وحشی گرم تر از اهلی و همچنین شکاری از غیر شکاری و خصی بین بین قریب به ماده آن و ابرد و ارطب از لحم است و تازه آن گرم تر و کهنه آن گرم و خشک. و گفته اند هر چند کهنه تر می شود گرمی و خشکی و لطافت آن زیاده می گردد. و به حسب هر حیوانی طبیعت آن مختلف می باشد، و شحم هر یک از حیوانات در اسم خود مذکور شد و می شود ان شاء الله تعالی. و از مطلق آن مراد پیه بز است و خشک تر و سبک هضم تر و سریع الانحدارتر و بطى الفسادتر از الیه است که دنبه باشد. و ارطب شحوم شحم خنزیر است و فعل آن قریب به زیت پس شحم بط و شحم بز غلیظ تر از شحم خنزیر و بط و شحم مرغ خانگی و خروس بین هر دو اند. و شحم گاو نر گرم تر از شحم گوسفند و شحم نر ماده گرم تر از بز نر. و شحم شیر گرم تر از همه و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع 🔰افعال و خواص آن: بهترین شحوم شحم خوک است در نضج و تلیین اورام حاره و قرحه امعا و تسکین اوجاع و غوص در اعماق بدن. پس شحم بط نیز سریع الغوص است با لزوجت، پس پیه گرده بز ماده جهت قرحه امعا و لذع معاى مستقيم و لهذا مسكن اوجاع و جالب نوم است و پیه خرس جهت داء الثعلب و پیه مرغابی جهت خشونت زبان و ورم رحم و امعا و چون با برنج پخته شود جهت قرحه مثانه. و اکتحال پیه ماهی نهری که از حرارت شمس گداخته باشند با عسل جهت تقویت باصره و بحری آن را انفع گفته اند. و پیه افعی جهت نزول ماء در چشم مجرب و پیه کرکس و جوارح طيور وحشی جهت اوجاع مفاصل و پیه شیر جهت تقویت باه نافع و ضماد یک در هم از موم و زفت و شحم گاو نر با شحم بچه گاو و یا شحم بز نر یا شحم بز ماده و یا شحم خنزیر جهت نضج و تفتيح اورام و دماميل بهترین دوایی است. و شحم خنزیر جهت اطفال و زنان و کسانی که گوشت بدن ایشان نرم باشد بهتر و شحم ثور از برای مفلوجین و حصادين و جميع اعضای یابسه صلبه جهت زیادتی تحلیل آن انفع. و گفته اند که چون از عضوی موی آن را بکنند و پیه افعی را بجای آن بمالند دیگر در آن عضو مو نروید، و اصلی ندارد. و شحم اوز و شحم دجاج نمک سود جهت تحلیل اورام رحم نافع و شحم فیل و ایل را چون لطوخ نمایند جهت طرد هوام نافع. و شحم تیس هندی که به هندی پیر و به مازندرانی زیل نامند از انفع ادویه است برای فالج و خوردن شحم مغثی و مرخی معده مصلح آن در محرورین سکنجبین و آب لیمو و امثال آن، و در مبرودین زنجبیل و نمک و مانند آن. بدل آن در جمیع افعال روغن زیتون و از آن بهتر است. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۶ بهمن ۱۴۰۲
حضرت آقا در ادامه استناد به عبارتی از در نمط نهم اشارات فرموده اند: که «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ یعنی هر کس عرفان و معرفت شهودی را برای نیل به معرفت شهودی برگزیند قائل به دوم شده است. در اوایل راه می فرمایند: اگر علم فکری مقدمه علم شهودی قرار بگیرد بسیار خوب و نیکو است، اما در مرتبه ی روح نه تنها علم فکری و طلب آن حجاب سالک می شود، بلکه درخواست و طلب علم شهودی نیز مانع از طهارت مرتبه ی روح خواهد بود، یعنی در این مرتبه علم شهودی هم با اینکه حظ شریفی است حجاب می شود، و نباید در این مقام حتی معرفت و شناخت خدا را طلب کرد، شناخت و معرفت اشیاء اگر به واسطه حواس پنجگانه صورت گیرد و اگر بواسطه و صورت گیرد و اگر به واسطه انجام گیرد و اگر به واسطه صورت پذیرد نامیده می شود، پس طلب عرفان و شهود تا زمانی که در مقام قلب باشد بسیار نیکو و پسندیده است، زیرا جبلی قلب بر شهود است اما همین که از مرتبه قلب بالاتر رفت و به رسید، شهود و عرفان نیز کنار می رود، و او می شود و او و این است. اما در غیر از این مرتبه چه بسا ممکن است شخص داشته باشد، و خواب های خوشی هم ببیند، اما هنوز موحد نشده است. زیرا عقل بر خلاف روح در وحدت محضه نیست، در عقل مقداری کثرت نیز وجود دارد، زیرا وظیفه عقل ادراک مفهومات کلی اعم از مفهوم کلی انسان، حیوان، گیاهان و دیگر موجودات عالم است. لذا رسیدن عقل به مقام شهود فرشتگان امر بسیار عظیم و والائی است، اما همین گمان در مرتبه روح که مقام محو شدن تام در حق تعالی است نقص و کاستی به حساب می آید، زیرا شخص در این مرتبه نه خود را می بیند و نه شهودش را هر چه هست مشهود است و بس. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۷ بهمن ۱۴۰۲
علامه حسن زاده آملی در الهی نامه می فرمایند: الهی حاصل یک عمر و این شد که فهمیدم ، خدایا بر بیفزار. بزرگان ما نیز فرموده اند: نهایت ، است. اما این جهل به معنای نادانی نیست، بلکه به این معنی است که شخص، دیگر خودی نمی بیند تا ابراز علم و دانائی کند، او هر چه می بیند خدا می بیند و بس. از این مقام به نیز تعبیر می کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۷ بهمن ۱۴۰۲
اخلاق ربانی تأدیب // شهوت حب دنیا//شجره خبیثه مجتبی تهرانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۷ بهمن ۱۴۰۲
🔰گوش درد ناشی از &خون یا این است که از غلبه خون است. و علامتش: سرخی رخسار و سنگینی سر و سنگینی پیشانی در حال سجود به جهت میل ماده، و شدت ضربان است به جهت اشتیاق طبیعت به جذب نسیم بارد و علاجش فصد قیفال است و تلیین بطن به ماء فواکه و چکانیدن روغن گل مدیر به سرکه در گوش 🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج حار سادج یا صفراوی و علامت این هر دو گرمی سر و روی است با صداع و خفت و طیران و استراحت یافتن از هوای سرد. و علاج آن چکانیدن روغن های بارده است با شیاف ابيض، و ضماد نمودن به ضمادهای بارده مثل مامیثا و آرد جو و صندل و گشنیز و کاهو، و تلیین بطن است برای آن که در صفراوی ماده را میل دهد، و در سادج مانع از میل مواد به عضو مؤف گردد زیرا که وجع جذب مواد میکند. 🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج بارد ساذج یا بلغمی و علامتش: عدم افروختگی و سوزش و حمرت است با تقدم تدابیر مبرده و انتفاع یافتن از استعمال اشیاء حاره خصوصاً بالفعل زیرا که ظهور اثر آن اسرع و اظهر است. و علاجش: آن است که اگر علامت بلغم ظاهر باشد مانند ثقل و خواب کردن بسیار و رطوبت منخرین. اول دماغ را به حبوب و ایارجات تنقیه نماید، و بعد از آن روغنهای حار را بچکاند مثل روغن ترب و قسط و ناردین و زنبق و مراد از روغن زنبق، روغن کنجد است که با یاسمین سفید به طریق روغن گل ترتیب یافته باشد، و گذاشتن کمادات محلله است مثل طبيخ بابونه و شبت و مرزنجوش و عاقر قرحا و در سوء مزاج سادج تنقیه و وضع محللات ضرور نیست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۷ بهمن ۱۴۰۲
، است که به می اندیشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۷ بهمن ۱۴۰۲
نقل شده که از پیشوایان روزی از کنار مجلس عزایی می گذشت. یکی از با عصبانیت از مجلس خارج شد. شیرجی از او :پرسید: کیست؟ (مرادش (:یعنی شخص مرده بود، اما کلمۀ «» را به کار برد که به معنای است. نحوی بی درنگ گفت: !. شیرجی با او گلاویز شد و گفت قسم به خدا تو کافر هستی. گویا سبب عصبانیت نحوی این بود که مردم در مجلس نیز به جای کلمۀ «متوفَّیٰ»، از کلمه (متوفِّی» استفاده می کردند. با تسلط بر می توانیم از چنین خطاهایی در امان باشیم. پس فایده علم صرف «» و «» است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۷ بهمن ۱۴۰۲
۷ بهمن ۱۴۰۲
۷ بهمن ۱۴۰۲
💢میوه درخت سرو کوهی(أبهَل یا أبهُل) 💢ابهل جالی، بغایت لطیف، با قوت محلله و مجففه(خشک کننده) و قابضه و لذاعه 1⃣🔹 طبیعت گرم و خشک 2⃣🔹درمان موثر خشک کردن زخم عفونی 3⃣🔹درمان موثر احتباس طمث، چون به شدت مدر حیض است. 4⃣🔹 ضعف و سستی لثه 5⃣🔹 درمان موثر کری 6⃣🔹 درمان موثر در شستشوی کثافت و چرک گوش 7⃣🔹 مدر بول(شدت ریزش ادرار اینقدر زیاد است که موجب خون ادراری می شود، چون رطوبات را با سرعت تمام به سمت کلیه و مثانه می کشد.) 8⃣🔹موجب سقط جنین است. 9⃣🔹 درمان موثر درد بواسیر ـــــــــــــــ 🆔دارالحکیم 📙http://eitaa.com/daralhakim
۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام. گوشی بنده هک شده متاسفانه. پیام مربوط به سهام عدالت را باز نکنید. این پیام از طریق هکر ارسال شده.
۸ بهمن ۱۴۰۲
مخ مخ جسمی بسیط است در از برای ، و از جهت آن که رطوبات عظام را از جفاف نگاه دارد، و از ذکر این دو فائده، نخاع بیرون می رود. بدان که عظام در کمال برودت و یبوست است، و در مغز استخوان اصلا شباهتی نیست به عظام و معلوم است که غذا به مغتذی می باید که شبیه شود، پس چون غذای عظم شود، ظن حقیر آن است که تغذیه عظام از رباط است، و اغشیه که محیط اند بر او بر سبیل ؛ زیرا که تخلخلات در استخوان هست که پُر است از رطوباتی که قریب به طبع او شده اند، و هر گاه که محتاج به غذا می شود از رباط و اغشیه؛ بلکه از لحم محیط آن چه مناسب و قریب به مزاج او است، به او می رسد، با آن که می تواند بود که از مخ اجزای کثیفه جذب کند و بستاند، لطیفه بماند با آن که تحلل از عظم در کمال کمی است و حاجت به بدل متصل ندارد. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۸ بهمن ۱۴۰۲
شحم شحم جسمی سفید است در غایت نرمی، و اکثر بر اغشیه می باشد، و بر اعضای عصبانی؛ زیرا که مزاج اینها سرد است و دسم لطیف چون در اعضای لحمیه به حرارت آن اعضاء به تحلیل می رود مانند روغن که در چراغ صرف شعله می شود از او جرمی باقی نمی ماند. و اما اگر در اعضای عصبیه و به اغشیه برسد بر آن منجمد میشود، به واسطه برودت این اعضاء، و از این است که پیه در ثرب منعقد که غشای او عصبی است و سرد مزاج است. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۸ بهمن ۱۴۰۲
سمين سمین مانند شحم است فرق میان این دو آن است که لین سمین از شحم کمتر است، و بر غشاها که بر روی عضل می باشد متکون می شود، به واسطه برودت مزاج آنها و در خلل لیف گوشت نمی باشد؛ زیرا که حرارت آن را تحلیل می دهد، چنانچه در شحم گفتیم. و فائده در خلق این هر دو آن است که اغشیه و اعضای عصبیه را تلیین کنند و چرب سازند و نرم کنند، به واسطه رطوبت دهنیه که در او هست و اگر نه این سمین و شحم می بود یبس و جفاف، بر این اعضاء مستولی می شد در وقت حرکت و حرارت مفرطه. هذا ما قاله العلامة و فيه نظر؛ زیرا که در سمین اجزای ماییه زیاده از شحم است؛ زیرا که آسان مشتعل نمی شود؛ بلکه مانند اجسام کثیر الماییه، آتش از آن منفعل می شود. و در شحم اجزای هوائیه بیشتر است از آن سبب نیک مشتعل می شود، و نرمی به حسب حس لمس است، و آن به حسب غلبه اجزای ماییه است، و هوائیه و ناریه را در آن مدخلی نیست، و به ظاهر اجزای ماییه سمین بیشتر است، پس چون شحم از او نرم تر باشد، و می توان گفت که آن چه موجب لین است در شحم زیاده است، وجود هواییه غالبه و با مانیه غالبه که در سمین است چون هوائیه در او نیست، اشتعال او آسان نیست. و اما تولد سمین در اعضایی که از جنس عصب است و جنس غشا منجمد می شود به واسطه برودت آن اعضاء. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۸ بهمن ۱۴۰۲
✅ آمار حیرت انگیز تعداد کتب کتابخانه های مسلمانان در عهد تمدن اسلامی 1⃣ بیت الحکمه بغداد◀️چهار میلیون کتاب 2⃣ کتابخانه شاپور بغداد⬅️ده هزار کتاب 3⃣ الحکمه در قرطبه⬅️ چهارصد هزار 4⃣ دارالحکمه در قاهره⬅️صد هزار 5⃣ طرابلس شام⬅️ سه میلیون 6⃣ مراغه⬅️ چهارصد هزار 📚 جرجی زیدان،تاریخ تمدن اسلام،ص637 ⛔️دقت کنید آن موقع ماشین چاپ و دستگاه کپی نبود و نسخ به شکل دستی رونوشت می شدند. لذا مثلا ۴ میلیون جلد کتاب در یه کتابخانه اونم بیش از ۱۰۰۰ سال پیش نشانی از تمدن باشکوه علمی است.
۸ بهمن ۱۴۰۲
اگر معده ضعیف باشد، را تولید می کند، و این رطوبات به می چسبند، و طعام را می لغزانند و موجب می شوند، و معده را ضعیف می کنند. علامتش این است که غذا در معده شخص زیاد نمی ماند. علامتش خروج طعام به زودی از معده است، به همان حال که خورده است، زیرا هاضمه در آن تصرفی ندارد. و علاجش و و و است. صاحب این مرض نباید بخورد، چون آب گرم موجب استرخای معده می شود، و بر ملاست آن می افزاید. به این مرض می گویند. البته سبب های دیگری هم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۸ بهمن ۱۴۰۲
۸ بهمن ۱۴۰۲
امام صادق (علیه السلام): 🔹 الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ وَ مَنْ لَمْ يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَمْ يَمْلِكْ عَقْلَهُ. 🔸 خشم و غضب، قلب حكيم را نابود كند، و آن كه بر غضبش مسلط‍‌ نباشد بر خِردش مسلط‍‌ نيست. 📚 تحف العقول (باب الامام الصادق) جلد ۱ صفحه ۳۷۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۸ بهمن ۱۴۰۲
۸ بهمن ۱۴۰۲
ما باید در قرار بگیریم، و در نسبت به او لااقتضاء باشیم. نه تقاضای کنیم، و نه تقاضای ، نه بگوییم بده و نه بگوییم نده. اگر به ما فرموده اند برای رو کردن باید دعا کنید، چرا که نازل شدن رحمت رحیمیه برخلاف نیاز به زاری و گدایی دارد . حتی اگر حضرت آقا حسن زاده آملی نیز در جایی فرموده اند که سالک باید باشد، این حرف مربوط به مرتبه مادون روح است. معلوم می شود بزرگان این حرفها را مطابق با حال ما فرموده اند که اگر قرار باشد ایشان برای افرادی همانند خود گفتگو کنند مطمئناً چنین حرفهایی نمی زدند، چرا که عارف می داند خالق او بیش از خود او به فقر و نیاز او آگاهی دارد، و نیز می داند که دلسوزتر از او به خود او خدای اوست و لذا برای خود هیچ وقت توقع دلسوزی از حق متعال را ندارد، و این همان تشرف به است، اما قبل از روح در مراتب دیگر برای قوی شدن انسان و و و به او دستورالعملها می دهند در آنجا انسان باید سماجت کند تا شکارها داشته باشد و تمثلاتی ببیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۹ بهمن ۱۴۰۲