eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
شحم شحم شیر گرم تر از همه [شحم حیوانات] و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست، و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم الأسد أحرّ الشحوم و أقلها رطوبة، یحلل الأورام صلبه 📙بحرالجواهر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم غاز در داءالثعلب مفید است. شحم خنزیر دوای ورم است. شحم شیر ورم صلب را نرم کند. 📕 قانون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شحم به فتح شین و سکون حای مهمله و میم به فارسی پیه نامند. 🔰ماهیت آن: عضوی است از اعضای مفرده که بر بعض اعضا مانند گرده و معده و امعا متولد می گردد، برای محافظت آن. و آن صلب تر از سمین، و ماده آن و سمین هر دو رقیق دم بارد مایی و فاعل انعقاد آن هر دو برودت است و لهذا گرمی آن هر دو را می گدازد، ولیکن برودت و کثافت و انعقاد بر شحم غالب تر از سمین است، و دهنیت و ماییت بر سمین. و بهترین آن تازه برآورده از حوالی است. و اجود طرق استعمال آن آنست که از اغشیه آن را پاک نموده، در ظرف مسی و یا آهنی به آفتاب گذارند و هر قدر که از آن گداخته گردد در ظرف سفالی بردارند، و اگر نمک سود نمایند جهت محافظت بعضی امراض بد نیست، و از برای بعضی امراض زبون و نیز طرق تصفیه و حفظ آن در مقدمه مذکور شد. 🔰طبیعت آن بدان که شحم حیوان نر گرم تر از حیوان ماده و وحشی گرم تر از اهلی و همچنین شکاری از غیر شکاری و خصی بین بین قریب به ماده آن و ابرد و ارطب از لحم است و تازه آن گرم تر و کهنه آن گرم و خشک. و گفته اند هر چند کهنه تر می شود گرمی و خشکی و لطافت آن زیاده می گردد. و به حسب هر حیوانی طبیعت آن مختلف می باشد، و شحم هر یک از حیوانات در اسم خود مذکور شد و می شود ان شاء الله تعالی. و از مطلق آن مراد پیه بز است و خشک تر و سبک هضم تر و سریع الانحدارتر و بطى الفسادتر از الیه است که دنبه باشد. و ارطب شحوم شحم خنزیر است و فعل آن قریب به زیت پس شحم بط و شحم بز غلیظ تر از شحم خنزیر و بط و شحم مرغ خانگی و خروس بین هر دو اند. و شحم گاو نر گرم تر از شحم گوسفند و شحم نر ماده گرم تر از بز نر. و شحم شیر گرم تر از همه و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع 🔰افعال و خواص آن: بهترین شحوم شحم خوک است در نضج و تلیین اورام حاره و قرحه امعا و تسکین اوجاع و غوص در اعماق بدن. پس شحم بط نیز سریع الغوص است با لزوجت، پس پیه گرده بز ماده جهت قرحه امعا و لذع معاى مستقيم و لهذا مسكن اوجاع و جالب نوم است و پیه خرس جهت داء الثعلب و پیه مرغابی جهت خشونت زبان و ورم رحم و امعا و چون با برنج پخته شود جهت قرحه مثانه. و اکتحال پیه ماهی نهری که از حرارت شمس گداخته باشند با عسل جهت تقویت باصره و بحری آن را انفع گفته اند. و پیه افعی جهت نزول ماء در چشم مجرب و پیه کرکس و جوارح طيور وحشی جهت اوجاع مفاصل و پیه شیر جهت تقویت باه نافع و ضماد یک در هم از موم و زفت و شحم گاو نر با شحم بچه گاو و یا شحم بز نر یا شحم بز ماده و یا شحم خنزیر جهت نضج و تفتيح اورام و دماميل بهترین دوایی است. و شحم خنزیر جهت اطفال و زنان و کسانی که گوشت بدن ایشان نرم باشد بهتر و شحم ثور از برای مفلوجین و حصادين و جميع اعضای یابسه صلبه جهت زیادتی تحلیل آن انفع. و گفته اند که چون از عضوی موی آن را بکنند و پیه افعی را بجای آن بمالند دیگر در آن عضو مو نروید، و اصلی ندارد. و شحم اوز و شحم دجاج نمک سود جهت تحلیل اورام رحم نافع و شحم فیل و ایل را چون لطوخ نمایند جهت طرد هوام نافع. و شحم تیس هندی که به هندی پیر و به مازندرانی زیل نامند از انفع ادویه است برای فالج و خوردن شحم مغثی و مرخی معده مصلح آن در محرورین سکنجبین و آب لیمو و امثال آن، و در مبرودین زنجبیل و نمک و مانند آن. بدل آن در جمیع افعال روغن زیتون و از آن بهتر است. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حضرت آقا در ادامه استناد به عبارتی از در نمط نهم اشارات فرموده اند: که «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ یعنی هر کس عرفان و معرفت شهودی را برای نیل به معرفت شهودی برگزیند قائل به دوم شده است. در اوایل راه می فرمایند: اگر علم فکری مقدمه علم شهودی قرار بگیرد بسیار خوب و نیکو است، اما در مرتبه ی روح نه تنها علم فکری و طلب آن حجاب سالک می شود، بلکه درخواست و طلب علم شهودی نیز مانع از طهارت مرتبه ی روح خواهد بود، یعنی در این مرتبه علم شهودی هم با اینکه حظ شریفی است حجاب می شود، و نباید در این مقام حتی معرفت و شناخت خدا را طلب کرد، شناخت و معرفت اشیاء اگر به واسطه حواس پنجگانه صورت گیرد و اگر بواسطه و صورت گیرد و اگر به واسطه انجام گیرد و اگر به واسطه صورت پذیرد نامیده می شود، پس طلب عرفان و شهود تا زمانی که در مقام قلب باشد بسیار نیکو و پسندیده است، زیرا جبلی قلب بر شهود است اما همین که از مرتبه قلب بالاتر رفت و به رسید، شهود و عرفان نیز کنار می رود، و او می شود و او و این است. اما در غیر از این مرتبه چه بسا ممکن است شخص داشته باشد، و خواب های خوشی هم ببیند، اما هنوز موحد نشده است. زیرا عقل بر خلاف روح در وحدت محضه نیست، در عقل مقداری کثرت نیز وجود دارد، زیرا وظیفه عقل ادراک مفهومات کلی اعم از مفهوم کلی انسان، حیوان، گیاهان و دیگر موجودات عالم است. لذا رسیدن عقل به مقام شهود فرشتگان امر بسیار عظیم و والائی است، اما همین گمان در مرتبه روح که مقام محو شدن تام در حق تعالی است نقص و کاستی به حساب می آید، زیرا شخص در این مرتبه نه خود را می بیند و نه شهودش را هر چه هست مشهود است و بس. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
علامه حسن زاده آملی در الهی نامه می فرمایند: الهی حاصل یک عمر و این شد که فهمیدم ، خدایا بر بیفزار. بزرگان ما نیز فرموده اند: نهایت ، است. اما این جهل به معنای نادانی نیست، بلکه به این معنی است که شخص، دیگر خودی نمی بیند تا ابراز علم و دانائی کند، او هر چه می بیند خدا می بیند و بس. از این مقام به نیز تعبیر می کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
اخلاق ربانی تأدیب // شهوت حب دنیا//شجره خبیثه مجتبی تهرانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰گوش درد ناشی از &خون یا این است که از غلبه خون است. و علامتش: سرخی رخسار و سنگینی سر و سنگینی پیشانی در حال سجود به جهت میل ماده، و شدت ضربان است به جهت اشتیاق طبیعت به جذب نسیم بارد و علاجش فصد قیفال است و تلیین بطن به ماء فواکه و چکانیدن روغن گل مدیر به سرکه در گوش 🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج حار سادج یا صفراوی و علامت این هر دو گرمی سر و روی است با صداع و خفت و طیران و استراحت یافتن از هوای سرد. و علاج آن چکانیدن روغن های بارده است با شیاف ابيض، و ضماد نمودن به ضمادهای بارده مثل مامیثا و آرد جو و صندل و گشنیز و کاهو، و تلیین بطن است برای آن که در صفراوی ماده را میل دهد، و در سادج مانع از میل مواد به عضو مؤف گردد زیرا که وجع جذب مواد میکند. 🔰گوش درد ناشی از سوء مزاج بارد ساذج یا بلغمی و علامتش: عدم افروختگی و سوزش و حمرت است با تقدم تدابیر مبرده و انتفاع یافتن از استعمال اشیاء حاره خصوصاً بالفعل زیرا که ظهور اثر آن اسرع و اظهر است. و علاجش: آن است که اگر علامت بلغم ظاهر باشد مانند ثقل و خواب کردن بسیار و رطوبت منخرین. اول دماغ را به حبوب و ایارجات تنقیه نماید، و بعد از آن روغنهای حار را بچکاند مثل روغن ترب و قسط و ناردین و زنبق و مراد از روغن زنبق، روغن کنجد است که با یاسمین سفید به طریق روغن گل ترتیب یافته باشد، و گذاشتن کمادات محلله است مثل طبيخ بابونه و شبت و مرزنجوش و عاقر قرحا و در سوء مزاج سادج تنقیه و وضع محللات ضرور نیست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
، است که به می اندیشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نقل شده که از پیشوایان روزی از کنار مجلس عزایی می گذشت. یکی از با عصبانیت از مجلس خارج شد. شیرجی از او :پرسید: کیست؟ (مرادش (:یعنی شخص مرده بود، اما کلمۀ «» را به کار برد که به معنای است. نحوی بی درنگ گفت: !. شیرجی با او گلاویز شد و گفت قسم به خدا تو کافر هستی. گویا سبب عصبانیت نحوی این بود که مردم در مجلس نیز به جای کلمۀ «متوفَّیٰ»، از کلمه (متوفِّی» استفاده می کردند. با تسلط بر می توانیم از چنین خطاهایی در امان باشیم. پس فایده علم صرف «» و «» است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: سبب خاریدن گوش است، و باید آب افسنتین را با یکی از روغنها مثل روغن بادام تلخ با روغن هسته زردآلو مخلوط نموده در گوش چکانید، و اگر افسنتین را با سرکه بجوشاند و با روغن مخلوط نماید بهتر خواهد بود زیرا که افسنتین و و محلل و مقوی و مجفف سر است، و سرکه به آن را اعانت می نماید، و از روغن و و ماده به عمل می آید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مراد از آن شقاقی است که در بن گوش به هم می رسد، و مده و آب زرد از آن می آید، و بیشتر عارض اطفال می شود، به سبب آن که جلد ایشان رخو و بشره آنها لین است. 🔰سببش: ریختن خلط اکال حریف یا مالح است. 🔰و علاجش: حجامت کردن مابین کتفین، و شستن موضع است به شیر به این معنی که شیر را بر آن دوشید تا آن که به جلائی که در آن هست عضو را از مده و چرک پاک گرداند، و حدت و سوزش را تسکین دهد. و بعد از آن مرتک و قنبیل و امثال آن از چیزهائی که تقویت عضو و تجفيف بلت می نماید بر آن پاشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢میوه درخت سرو کوهی(أبهَل یا أبهُل) 💢ابهل جالی، بغایت لطیف، با قوت محلله و مجففه(خشک کننده) و قابضه و لذاعه 1⃣🔹 طبیعت گرم و خشک 2⃣🔹درمان موثر خشک کردن زخم عفونی 3⃣🔹درمان موثر احتباس طمث، چون به شدت مدر حیض است. 4⃣🔹 ضعف و سستی لثه 5⃣🔹 درمان موثر کری 6⃣🔹 درمان موثر در شستشوی کثافت و چرک گوش 7⃣🔹 مدر بول(شدت ریزش ادرار اینقدر زیاد است که موجب خون ادراری می شود، چون رطوبات را با سرعت تمام به سمت کلیه و مثانه می کشد.) 8⃣🔹موجب سقط جنین است. 9⃣🔹 درمان موثر درد بواسیر ـــــــــــــــ 🆔دارالحکیم 📙http://eitaa.com/daralhakim
سلام. گوشی بنده هک شده متاسفانه. پیام مربوط به سهام عدالت را باز نکنید. این پیام از طریق هکر ارسال شده.
مخ مخ جسمی بسیط است در از برای ، و از جهت آن که رطوبات عظام را از جفاف نگاه دارد، و از ذکر این دو فائده، نخاع بیرون می رود. بدان که عظام در کمال برودت و یبوست است، و در مغز استخوان اصلا شباهتی نیست به عظام و معلوم است که غذا به مغتذی می باید که شبیه شود، پس چون غذای عظم شود، ظن حقیر آن است که تغذیه عظام از رباط است، و اغشیه که محیط اند بر او بر سبیل ؛ زیرا که تخلخلات در استخوان هست که پُر است از رطوباتی که قریب به طبع او شده اند، و هر گاه که محتاج به غذا می شود از رباط و اغشیه؛ بلکه از لحم محیط آن چه مناسب و قریب به مزاج او است، به او می رسد، با آن که می تواند بود که از مخ اجزای کثیفه جذب کند و بستاند، لطیفه بماند با آن که تحلل از عظم در کمال کمی است و حاجت به بدل متصل ندارد. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شحم شحم جسمی سفید است در غایت نرمی، و اکثر بر اغشیه می باشد، و بر اعضای عصبانی؛ زیرا که مزاج اینها سرد است و دسم لطیف چون در اعضای لحمیه به حرارت آن اعضاء به تحلیل می رود مانند روغن که در چراغ صرف شعله می شود از او جرمی باقی نمی ماند. و اما اگر در اعضای عصبیه و به اغشیه برسد بر آن منجمد میشود، به واسطه برودت این اعضاء، و از این است که پیه در ثرب منعقد که غشای او عصبی است و سرد مزاج است. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سمين سمین مانند شحم است فرق میان این دو آن است که لین سمین از شحم کمتر است، و بر غشاها که بر روی عضل می باشد متکون می شود، به واسطه برودت مزاج آنها و در خلل لیف گوشت نمی باشد؛ زیرا که حرارت آن را تحلیل می دهد، چنانچه در شحم گفتیم. و فائده در خلق این هر دو آن است که اغشیه و اعضای عصبیه را تلیین کنند و چرب سازند و نرم کنند، به واسطه رطوبت دهنیه که در او هست و اگر نه این سمین و شحم می بود یبس و جفاف، بر این اعضاء مستولی می شد در وقت حرکت و حرارت مفرطه. هذا ما قاله العلامة و فيه نظر؛ زیرا که در سمین اجزای ماییه زیاده از شحم است؛ زیرا که آسان مشتعل نمی شود؛ بلکه مانند اجسام کثیر الماییه، آتش از آن منفعل می شود. و در شحم اجزای هوائیه بیشتر است از آن سبب نیک مشتعل می شود، و نرمی به حسب حس لمس است، و آن به حسب غلبه اجزای ماییه است، و هوائیه و ناریه را در آن مدخلی نیست، و به ظاهر اجزای ماییه سمین بیشتر است، پس چون شحم از او نرم تر باشد، و می توان گفت که آن چه موجب لین است در شحم زیاده است، وجود هواییه غالبه و با مانیه غالبه که در سمین است چون هوائیه در او نیست، اشتعال او آسان نیست. و اما تولد سمین در اعضایی که از جنس عصب است و جنس غشا منجمد می شود به واسطه برودت آن اعضاء. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ آمار حیرت انگیز تعداد کتب کتابخانه های مسلمانان در عهد تمدن اسلامی 1⃣ بیت الحکمه بغداد◀️چهار میلیون کتاب 2⃣ کتابخانه شاپور بغداد⬅️ده هزار کتاب 3⃣ الحکمه در قرطبه⬅️ چهارصد هزار 4⃣ دارالحکمه در قاهره⬅️صد هزار 5⃣ طرابلس شام⬅️ سه میلیون 6⃣ مراغه⬅️ چهارصد هزار 📚 جرجی زیدان،تاریخ تمدن اسلام،ص637 ⛔️دقت کنید آن موقع ماشین چاپ و دستگاه کپی نبود و نسخ به شکل دستی رونوشت می شدند. لذا مثلا ۴ میلیون جلد کتاب در یه کتابخانه اونم بیش از ۱۰۰۰ سال پیش نشانی از تمدن باشکوه علمی است.
اگر معده ضعیف باشد، را تولید می کند، و این رطوبات به می چسبند، و طعام را می لغزانند و موجب می شوند، و معده را ضعیف می کنند. علامتش این است که غذا در معده شخص زیاد نمی ماند. علامتش خروج طعام به زودی از معده است، به همان حال که خورده است، زیرا هاضمه در آن تصرفی ندارد. و علاجش و و و است. صاحب این مرض نباید بخورد، چون آب گرم موجب استرخای معده می شود، و بر ملاست آن می افزاید. به این مرض می گویند. البته سبب های دیگری هم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از حرارت و برودت بیشتر می شوند، و به این سبب از باز می ماند، و از آنچه از بدن به تحلیل می رود، باز می ماند. و این می شود که بر شخص بواسطه استیلای برودت و ضعف غاذیه، یبسی و عارض می شود. به این مرض می گویند. البته این مرض اسباب دیگری هم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
امام صادق (علیه السلام): 🔹 الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ وَ مَنْ لَمْ يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَمْ يَمْلِكْ عَقْلَهُ. 🔸 خشم و غضب، قلب حكيم را نابود كند، و آن كه بر غضبش مسلط‍‌ نباشد بر خِردش مسلط‍‌ نيست. 📚 تحف العقول (باب الامام الصادق) جلد ۱ صفحه ۳۷۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 🔰دوره ۷ ساله ( به فضل رب جلیل، هر دوره جدید ، از دوره قبل متفاوت تر خواهد بود) : برگزاری دوره ، ۷ ساله انشاءالله از ابتدای سال 1403 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹👈هفته ای یک جلسه دو ساعته 🔹👈و هفته ای دو جلسه یک ساعته و ــــــــــــــــــــــــــ 🔰کتب و موضوعات مورد تدریس : آداب المتعلمین، در ماه اول1⃣ شناخت بزرگان و حکما و طبیبان اسلامی و ایرانی، در ماه دوم2⃣ رساله جالینوس(فی أن الطبیب یجب أن یکون فیلسوفا)، در ماه سوم3⃣ تهذیب و تزکیه نفس صرف و نحو صرف و نحو کاربردی در طب سنتی منطق در طب کتاب درسی و جمع آوری شده مختص مفرح القلوب خلاصة الحکمه الموجز فی الطب شرح الاسباب و العلامات ذخیره خوارزمشاهی التحفة السعدیه شرح اقسرایی شرح سدیدی شرح نفیس ابن عوض کرمانی التشریح عمادالدین محمود شیرازی تشریح منصوری مختصر در علم تشریح بیضاوی شرح تشریح قانون(ابن نفیس) انشاءالله دیگر کتب نیز بر حسب ضرورت بررسی خواهد شد... ــــــــــــــــ انشاءالله مطالب اصلی دوره از روی «» که جمع آوری، اکثر کتب طبی بزرگان در طب نظری و عملی است، تدریس خواهد شد. ــــــــــــــــ کتاب درسی مسیر طبابت، اینگونه است که پیرامون هر موضوعی، نظر اکثر حکما و طبیبان بیان شده است.(قریب به 0⃣5⃣ کتاب در آن گنجانده شده است). 🔰ماهیانه 250/000 تومان 🌷مدرس و مربی مهدی خانی فراشبندی ــــــــ در صورت متقاضی بودن به آیدی زیر پیام دهید. @IraniBidar
ما باید در قرار بگیریم، و در نسبت به او لااقتضاء باشیم. نه تقاضای کنیم، و نه تقاضای ، نه بگوییم بده و نه بگوییم نده. اگر به ما فرموده اند برای رو کردن باید دعا کنید، چرا که نازل شدن رحمت رحیمیه برخلاف نیاز به زاری و گدایی دارد . حتی اگر حضرت آقا حسن زاده آملی نیز در جایی فرموده اند که سالک باید باشد، این حرف مربوط به مرتبه مادون روح است. معلوم می شود بزرگان این حرفها را مطابق با حال ما فرموده اند که اگر قرار باشد ایشان برای افرادی همانند خود گفتگو کنند مطمئناً چنین حرفهایی نمی زدند، چرا که عارف می داند خالق او بیش از خود او به فقر و نیاز او آگاهی دارد، و نیز می داند که دلسوزتر از او به خود او خدای اوست و لذا برای خود هیچ وقت توقع دلسوزی از حق متعال را ندارد، و این همان تشرف به است، اما قبل از روح در مراتب دیگر برای قوی شدن انسان و و و به او دستورالعملها می دهند در آنجا انسان باید سماجت کند تا شکارها داشته باشد و تمثلاتی ببیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
شيخ الرئيس بوعلی سینا می فرمایند «جل جناب الحق عن أن يكون شريعة لكل وارد أو يطلع عليه إلا واحد بعد واحد». مقام از آن است، که هر کسی به راحتی بتواند از و آب بخورد. تک تک افرادی هستند که می توانند از طریق جدول وجوديشان از دریای نامتناهی آب بگیرند، به تعبیر حضرت آقا حسن زاده آملی در هر عصر شاید یک نفر پیدا شود، که قابلیت چنین امری را داشته باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
در احتیاج بدن به سه سبب ذکر شده است : 1⃣🔹 ترقیق کیلوس برای سهولت نفوذ در عروق ماساریقای شعری 2⃣🔹 ترقیق دم، برای سهولت نفوذ در عروق لیفیه شعریه و از به اعضاء 3⃣🔹 از جهت (برای ترویح)، از جهت (غسل آلودگی ها)، از جهت و از جهت ها(رفع انسداد کبد و کلیه). ✅ اما نیاز اصلی بدن به آب، به جهت است. در ، دم با مخالطت با صفرا، موجب نفوذ در می شود. ✅ در سبب اول بیان شده باید بیشتر از مقدار حاجت بدن، آب مصرف شود، تا کیلوس بتواند در عروق ماساریقا نفوذ کند، و اصل استفاده آب در بدن بخاطر همین سبب اول است، نه سبب های دیگر. ✅ حال که آب به مقدار بیشتر از نیاز بدن مصرف شده است، باید از طریق کلیه ها خارج شود، بهمین خاطر به این آب اشاره شده، الا انه بعد مادام فی الکبد یکون أرق مما ینبغی لفضل المائیة المحتاج الیها، و لکن هذا الدم اذا انفصل عن الکبد، فکما ینفصل عنه یتصفی عن المائیه الفضلیه فتنجذب المائیه عنه فی عرق نازل الی الکلیتین... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
وقال أبو سهل المسيحي: إذا قلنا إنّ في الهضم الأول، والخلط الأسود والأصفر في الهضم الثاني في الكبد، فإنّما نعنى به أنه يُوجَدُ كذلك على الأمر الأكثر؛ وذلك أنّه قد يتكوّن المرّة الصَّفْراء في المعدة والبلغم في الكبد، وكذلك يتكوّن في العروق المرتان. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
و قال صاحب : فيها المعدة معدن البلغم؛ وكلما قلت حرارتها وضعفت قوتها الهاضمة تولد البلغم كثيراً ؛ لا سيّما إن كان المأكول بارداً رطباً، والوقت شتاء، ورياضة البدن بالحركة، والنفس بالفكرة قليلةً. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim